📌 #اسلامی_سازی_علوم_انسانی
💢 اصطلاح دیگری که فراوان مورد استفاده محققان این عرصـه قـرار گرفته و حتی جزء نخستین اصطلاحاتی بوده است که توسط اندیشمندان مسلمان در مواجهه با دانش های جدید به کار رفته است اسلامی سازی #علوم_انسانی است.
⭕️ در حالیکه این رویکرد شامل تاویل و تفسیر علمی (مدرن) از دین همچون روند مرحوم احمد خان هندی ، بازرگان و سنجابی می باشد.
⭕️ این روند سعی دارد تعارض علم و دین را با تاویل متون دینی به نفع علم حل نماید و در حقیقت این دین است که مدرن می شود!!
⭕️ که متاسفانه این رویکرد بین منادیان علوم انسانی اسلامی رایج بوده طوری که از اول واکنش گروهی از اندیشمندان مسلمان را به همراه داشته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #اسلامی_سازی_علوم_انسانی 💢 اصطلاح دیگری که فراوان مورد استفاده محققان این عرصـه قـرار گرفته و حتی
📌 واکنش #ابوالعلاء_مودودی به فرآیند اسلامی سازی
💢 #تجدد_گرایان کافی می دانند که به فهرست دروس معارف اسلامی را بیفزایند و این از نظر آنان حاکی از این است که آنها #مقتضيات_اسلام را در برنامه آموزشی شان برآورده کرده اند آنها نه تنها مسلمانان را گمراه می کنند بلکه خودشان را نیز فریب میدهند که از طریق نظام آموزشی غربی به نسل
جوان به اندازه کافی جهت گیری اسلامی می دهند این تبعیت
کورکورانه و اسلامی کردن فریبکارانه نمیتواند دوام بیاورد. ،بنابراین موقع آن است که مسلمانان از نظام قدیمی و کهنه آموزش و نیز از نظام جدید جهتگیری سکولار رهایی یابند و یک نظام جداگانه آموزشی برای خودشان بنا کنند که سرشت آن تا آنجا که ممکن است جدید باشد؛ بهترین استفاده را از علوم و فنون جدید بکند ولی جهت گیری اسلامی آن رقیق نشده باشد این طرح را آنهایی میتوانند اجرا ... کنند که
نه تنها وقوف کامل به اسلام دارند بلکه مجهز به ایمان و
اعتقاد راسخ نیز هستند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 برای کودتا و جنایت ، برای تحریم و رذالت
💢 حالا دیگه صحنه از آنچه از قبل گفته می شد جذاب تر شده است و به انتهای قصه های زیبا رسیده ایم از این پس قصه های شیرین جای خود را به کابوس های تلخ که حقیقت زمان است خواهد داد و باید با این کابوس ها ظاهرا زیست کرد .
در ادامه متن کامل را بخوانید ...
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 برای کودتا و جنایت ، برای تحریم و رذالت 💢 حالا دیگه صحنه از آنچه از قبل گفته می شد جذاب تر شده ا
💢 حالا دیگه صحنه از آنچه از قبل گفته می شد جذاب تر شده است و به انتهای قصه های زیبا رسیده ایم از این پس قصه های شیرین جای خود را به کابوس های تلخ که حقیقت زمان است خواهد داد و باید با این کابوس ها ظاهرا زیست کرد.
⭕️ کاری به شعر و آن سروده بی معنی ندارم که سرتا پای آن سیاست زدایی از همه چی بود اما ریکشن فردی که مدعی مردمی و انسانی بودن است خیلی از آن سروده وحشتناک تر است این جمله که "ما بردیم" یعنی همه آنچه تا الان می گفتم پوچ بود اما چرا؟
⭕️ زن بایدن رئیس جمهور وقت آمریکا که کشور تو را در شدیدترین تحریم ها قرار داده است و رسما بن سلمان را سفید شویی کرد و او را به خاطر قتل دهشتناک خاشقچی نه تنها تحریم نکرده اند بلکه در مقابل گسترش تروریسم و اعدام های وسیع او هم هیچ نگفته است ، این ها هم مهم نیست همین آمریکا سردار کشور تو را چند سال پیش زد اصلا این هم مهم نیست دلت برای کودکان پروانه ای که تحریم دارو آنها را زجر می دهد هم نسوخت؟ اصلا این هم مهم نیست آن حجم از حمایت از صدام و کشتار بی رحمانه جوان های این خاک هم مهم نبود؟ باشه اصلا این ها ارزش ندارد کودتا علیه ایران ؟! آن هم مهم نیست اصلا یک سوال کودکان افغانستان هم مهم نیستن ؟ کودکان عراق ،کوبا ،شیلی،ترکیه ،لیبی،و ..
⭕️ شما چطور انسان هایی هستین که درختان خیابان ولی عصر دغدغه شما است اما کشوری که ظلمی نبوده به کشور و جامعه شما نکند را نمی بینید اصلا چطور کشوری که در صدر تخریب محیط زیست جهان است را نمی بینید چطور کودکان جنگ تحمیلی ، کودکان سرطانی محتاج دارو های تحریمی و صد هزار کودک فلج یا ناقص بر اثر جنگ های این آمریکا را نمی بینید و فقط بوسیدن و درخت های ولی عصر را می بینید ! مگر ممکن است؟
⭕️ #جناب_شروین تو و امثال تو می بینید خوب هم می بینید اما انتخاب می کنید آنچه دوست دارید و آنچه دوست ندارید واژه های مردم و ما بردیم هم جوکی بیش نیست جنابعالی نمی توانید برنده باشید چرا که برنده فردی است که حقیقت را فریاد می کشد آن هم هرجا عالم که باشد نه اینکه آنچه دوست دارد را حقیقت جلو دهد.
⭕️ کاش روزی مطالعه کنید و از فردوسی تا چمران و از امیرکبیر تا بهشتی چه خون دل ها خورده اند تا ما را از نگاه تحقیر آمیز دیگران به ایران و ایرانی نجات دهند و کاش حداقل مثل سارتر در خیابان فرانسه روزنامه الجزایر را به دست مردم دهید و بگویید که استعمار چگونه بشریت را نابود کرده!
⭕️ البته تو تقصیر نداری باید با آن جماعتی که #عصر_جدید را منجی وضعیت معرفی کرده اند گفت این هم خروجی شما و این هم آخر غرب ستیزی شما !
⭕️ سید جواد نقوی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 امام خمینی و انسان انقلاب
💢 نگاه ما به انسان و جامعه در اهمیت دادن به مسئله انسان و جایگاه و نسبت آن با انقلاب تاثیرگذار است. برخی نگاهها ظرفیتهایی که فرهنگ و جامعه را متوقف بر نوع رویکرد انسانها میدانند و تغییر و تحول در آن حوزهها را متناسب، متناظر یا متوقف با آن در نظر میگیرند.
⭕️ به عنوان مثال جامعهای مدرن در برخی تحلیلها متوقف بر انسانی است که با یک نوع معرفت و معنای خاصی زیست میکند و تا این انسان پدید نیاید این جامعه با این ساختارها به وجود نمیآید و شکل نمیگیرد. چنین رویکردهایی باید مورد تحلیل قرار گیرد، چرا که مهم است بدانیم این چه انسانی است که انقلاب فرانسه را پدید میآورد یا اینکه این چه انسانی است که انقلاب معرفتی را به وجود میآورد.
⭕️ آیا ابتدا تحولات حصولی معرفتی شکل میگیرد یا اینکه ابتدا این انسان است که دگرگون میشود. اگر چنین دیدگاهی اتخاذ شود آنگاه انسان جایگاه مهمی در تحلیل انقلاب پیدا میکند. آنچنانکه از آیات قرآن برداشت میشود چنین رویکردی اهمیت بسیاری دارد.
⭕️ امام خمینی درمورد انسان انقلاب معتقد است که قلب انسان و جوان انقلاب دگرگون شده است و برای انسان دو ساحت علم و اراده یا نظر و عمل در نظر میگیرند. امام خمینی معتقد است که علم انسان را نمیسازد چه بسا که میتواند انسان را به جهنم ببرد، چرا که آنچه واقعیت انسان یک جامعه را نشان میدهد صرف فهم مجموعهای از حقایق نیست.
🔖 چهارمین قسمت از ویژهبرنامه «زاویه»
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
📌 امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
💢 نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی
💢 ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی برخاسته از یک روحیه فعال و پرسشگر مسلمان است هنگام مواجهه با علوم و اندیشه هایی که در دامن مادر غربی شان متولد شده اند و برای سلطه بر سایر جوامع به آن سرزمین ها کوچ کرده اند .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 ضرورت علوم انسانی اسلامی 💢 ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی برخاسته از یک روحیه فعال و پرسشگر مسلما
💢 ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی برخاسته از یک روحیه فعال و پرسشگر مسلمان است هنگام مواجهه با علوم و اندیشه هایی که در دامن مادر غربی شان متولد شده اند و برای سلطه بر سایر جوامع به آن سرزمین ها کوچ کرده اند .
⭕️ اینجاست که پس از چندی نگاه واقع گرایانه مسلمانی که مقهور شرق و غرب نشده با آسیب های تحفه های غرب برای بشریت مواجه می شود .
⭕️ او می داند که علوم انسانی، علومی تابع و پیرو شناخت ها و جهان بینی ها هستند و با این آگاهی در نگاه اول می بیند که علوم انسانی موجود غربی در بستر یک جهان بینی اشتباه روییده و رشد کرده است، با نگاه داروینیستی به انسان و جامعه شکل گرفته ، می بیند که یک جهان بینی مادی که مشکلات فراوان شناختی و فلسفی دارد مبنای رویش میوه های سمی علوم غربی شده است.
و ذهن مسلمان او این جهان بینی را و این علوم بر آمده از آنرا بر نمی تابد.
⭕️ در نگاه دوم آسیب دیگری خود را می نمایاند و آن اینکه چشم علوم انسانی غربی فقط به کنش های بریده انسان است ،بریده از مبدا و معاد ، چشم این علوم، انسان واقعی که دارای ابعاد مختلف ظاهری و باطنی است را نمی بیند و به فهم منسجم و سازمان مند از او و کشف ارتباطات ابعاد مختلف انسانی دست نمی یابد و فقط به تحلیل ظاهری برخی کنش های انسان موفق می شود که آن هم چون یک فهم بریده از انسان است به مانند داستان فیل مثنوی می شود که چون از نور محروم بودند با لامسه هر کدام برداشتی از فیل کردند که هیچ کدام فیل نبود!!!
⭕️ آری فهم جزئی از انسان در واقع جهل به انسان است. برای فهم انسان واقعی باید از ساحت تجربه فراتر رفت و با شمع عقل و شهود و وحی از تاریکی جهالت به در آمد.
چشم حس همچون کف دست است و بس
نیست کف را بر همه او دسترس
چشم دریا دیگر است و کف دگر
کف بهل وز دیده دریا نگر
⭕️ بلی این عروس پر افاده، اگر به دیده مشتری نگاه کنی هزار عیب پنهان و آشکار دارد!
⭕️ وقتی ریزتر نگاه می کند می ببند که این علوم نه اینکه بی ربط به اندیشه های اسلامی او باشند بلکه در تضاد و تعارض با آنها هستند و برای تحقق خودشان باید به نفی اسلام و فرهنگ اسلامی بپردازند و این جوشش غیرت مسلمان را در پی دارد که هرچه بیشتر به تحول در عرصه علوم انسانی همت بگمارد.
⭕️ با آشنایی بیشتر با علوم انسانی موجود به کاستی های دیگر این علوم پی می برد و اینبار به نقد روش تجربی محض این علوم می پردازد!
⭕️ آخر مگر می شود تمام مسائل مربوط به انسان را با سنجه تجربی بررسی کرد و هرچیز که در کفه ترازوی آن نیامد بی معنا و بی ارزش انگاشت! هر چیز که به عدد در نیامد را خارج از گردونه علم دانست.
⭕️ باز خوب است که در روش تجربی از صرف بررسی کمی فراتر رفته اند و به کیفیت هم میدان می دهند ولی خب باز هم تجربه سیطره دارد و باعث میشود این دانش ها در نزد ما ارزشی که باید داشته باشند را نداشته باشند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
14.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا
💢 «عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبتهایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علینژاد و نازنین بنیادی و ... برگزار شد، میگوید: چند نفری بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به گمان اینکه نامی در رسانهها دارند، فکر کردند که در دلها هم جایی دارند.
⭕️ در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمیخورد و نامی از اسلام و دیانت قاطبهی مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال ناآشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیهطلبان مشهور و به نام است.
⭕️ اینها برای ملت ایران کاری نمیتوانند بکنند چون نه از ایران چندان شناسایی و آشنایی دارند و نه از دیانت و سنت و ارزشهای مردم آن.
⭕️ اینها با دردها و ارزشهای مردم آشنایی ندارند بعد با کمال بی خیالی و بلکه با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را هم دارند و گمان میکنند که کافی است زمام امر به دست آنها سپرده شود تا کشور گلستان شود!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سخنان دکتر عبدالحسین زرین کوب در مورد فرهنگ پیش از اسلام و پس از اسلام
#هویت_ایرانی_اسلامی
#بحران_هویت
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا
📌 #هویت_ایرانی_اسلامی
💢 #هویت_ملی عنصر قوام بخشی می باشد که ملیت ها را از هم جدا می کند در تعبیری دقیق تر #هویت_ملی دارای مولفه های میباشد که عبارت اند از ارزشهای ملی، دینی، آداب و رسوم و انسانی خاص آن ملیت.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #هویت_ایرانی_اسلامی 💢 #هویت_ملی عنصر قوام بخشی می باشد که ملیت ها را از هم جدا می کند در تعبیری
📌 #هویت_ایرانی_اسلامی
💢 #هویت_ملی عنصر قوام بخشی می باشد که ملیت ها را از هم جدا می کند در تعبیری دقیق تر #هویت_ملی دارای مولفه های میباشد که عبارت اند از ارزشهای ملی، دینی، آداب و رسوم و انسانی خاص آن ملیت.
⭕️ یکی از مسئله های که بعد از هژمونی فرهنگ #مدرنیته برای همه جوامع علی الخصوص #جامعه_ایران پیدا شد مسئله #بحران_هویت_ملی بود که شخصیت های زیادی سعی کردند مولفه های این هویت را کشف کنند و بعضا بازسازی هم نمایند.
⭕️ از جمله افرادی که در ابتدا متوجه این پدیده شد جناب #فروغی در میان شخصیّت های ملّی گرای ایرانی می باشد البته نه به صورت دقیق چرا که دغدغه اصلی ایشان بیشتر ناظر به قومیت گرایی بود که خود پدیده بر ساخته مدرنیته قلمداد می شود.
⭕️ و در زمان #رضا_پهلوی متفکران #ناسیونالیست_ایرانی علی الخصوص جناب فروغی سعی کردند تا با توجه به وضعیت کشور در آن زمان و بیآگاهی که در بین ملت ایران حاکم بود با رجوع و استناد به میراث #ایران_باستان اقدام به هویتسازی و جواب به پرسش چیستی و ماهیت #هویت_ملت_ایران دهند.
⭕️ از مهمترین مولفه های ناسیونالیسم دوران پهلوی تمجید از #تمدن_ایران_باستان بوده است که تلاش میشد با الگو گیری و زنده کردن آدابورسوم دوران ایران باستان، دوران #ایران_نوین را ریشه در این سنت احیا کنند.
⭕️ در مقابل عده ی معتقدند که #ملیت_ایرانی را نباید در #ایران_باستان فقط جستجو کرد بلکه جامعه ایران مولفه دیگری هم دارد تحت عنوان دین اسلام که توانسته هویت ملی امروز را رقم بزند حتی جناب فروغی با اینکه خود حامی احیاء زبان فارسی مندرج در #شاهنامه ، #گلستان، #بوستان ، #دیوان_حافظ بودند ولی توجه ی به مولفه اصلی این کتب نمی کردند چرا که این ها در بستر #ایران_اسلامی شکل گرفته اند نه ایران باستان!!
⭕️ جناب #زرین_کوب نیز در این میان ، اسلام را تا حدودی باعث افول ایرانیت معرفی می کند ولی در مقابل #جلال_آل_احمد و #شهید_مطهری و #شریعتی و #شایگان سعی دارند جواب چیستی #هویت_ملی را ایرانیت افزون بر اسلام معرفی کنند.
⭕️ به نظر می رسد امروز هم مسئله ی #بحران_هویت_ملی به صورت آکادمیک با تمام ابعاد و هم به صورت مسئله گفتمانی و اجتماعی با تمام وجوه تصویر نشده است که بتواند کنش های ایرانی اسلامی را جهت دهی کند و فقط در حد ارتکازات باقی مانده است و از سوی هم هویت هژمونی طلب با قدرت و انسجام بهتر وارد میدان شده است که توانسته با استفاده خلا ها ظهور پیدا کند.
⭕️ #ایران و #ایرانی اگر خود را در بحران های اجتماعی کوتاه مدت نتواند باز یابی کند در تاریخ گم خواهد شد همانگونه که بعد از حمله مغول دچار بحران شدیم تا اینکه با احیای #هویت_ایرانی_اسلامی توسط #خواجه_نصیر_الدین_طوسی فرهنگ مغول را هضم کردیم.
#دیدبانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami