مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• علم دینی و شرعی در آثار گذشتگان به ویژه #متکلمان مسلمان مطرح بوده است . این مسئله با ورود #اندیشه_های_یونانیان به جهان اسلام ، جدی تر شد و اندیشمندانی همچون: #کندی ، #فارابی ، #ابو_حامد_غزالی ، #فخر_رازی ، #ملاصدرا ، #فیض_کاشانی و دیگران درباره چالش فلسفه و آموزه های اسلام اظهار نظر کردند.
• بسیاری از متفکران اسلامی با رویکرد گزینشی و انتقادی و تلفیقی و تولیدی به اندیشه های یونانیان پرداختند: برخی اندیشه های باطل یونانیان را مطرح نکردند و دسته دیگر را نقد کردند و گروه دیگری را با اندیشه اسلامی تلفیق نمودند و با تلاش فراوان توانستند به #تولید_علم_جدیدی با رویکرد اسلامی دست یابند. غزالی با نگارش #تهافت_الفلاسفه نشان داد نمی توان میان فلسفه یونان و اسلام جمع کرد .وی با به حاشیه راندن فلسفه به معنای اعم و بی اعتنایی به #حکمت_نظری و #حکمت_عملی یونانی به دنبال چاره اندیشی افتاد و تلاش کرد با کمک دین اسلام ، به نیاز های مطرح شده در علوم یونانی پاسخ دهد.فخر رازی و فیض کاشانی نیز در این زمینه مطالبی ارائه کرده اند.
• فلاسفه اسلامی ، همچون فارابی و بوعلی و #خواجه_نصرالدین_طوسی با رویکرد تهذیب اندیشانه یونانیان و تولید اندیشه نوین اسلامی ، منشاء تحول در علوم شدند. غزالی با نقد هایش بر فلاسفه اسلامی ، به حاکمیت تصوف و به حاشیه راندن دانش های بشری کمک کرد و منشاء نوعی انحطاط علمی شد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۱۹
•
•
•
• #بخش_اول
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• جریان مقابله با #سکولاریسم در دوران معاصر و حضور دین در عرصه مختلف زندگی سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و تولید و تحقق علوم اخلاقی و اجتماعی اسلام در جوامع اسلامی ،پدیده ای است که روشنفکران مسلمان همچون #سید_جمال_الدین_اسد_آبادی و #شیخ_محمد_عبده در جهان عرب و ایران و #اقبال_لاهوری در شبه قاره مطرح کردند.
• جریان های نوظهور اجتماعی ، مانند #اخوان_المسلمین ، #نو_سلفی_گری ، #روشنفکری و #نو_معتزلینیز با رویکرد خاصی به این مسئله پرداختند و نظرات موافق و مخالف خود را مطرح ساختند .
• شاید بتوان ادعا کرد مسئله انحطاط مسلمین با شکست مسلمانان در مقابل جنگ استکباری و استعماری ، اولین جرقه ای بود که مسلمانان را متوجه عقب ماندگی جوامع اسلامی و پیامد های سکولاریسم و سکولاریزاسیون در کشور های اسلامی ساخت.این مسئله ، منشا پیدایش مسئله دیگری به نام رابطه یا « تعارض علم و دین» شد و دیدگاه های متعددی را به ارمغان آورد.
• متفکران مسلمان در این دوره ، به دو تصمیم کلان دست یافتند. تصمیم نخست این بود که #فرهنگ_غربی را کنار بگذارند و از #دانش_غربی بهره ببرند. این تصمیم از سوی سید جمال الدین اسد آبادی و به صورت اجرایی در مدیریت #امیر_کبیر و #دارالفنون ظاهر گشت. تصمیم دوم که #میر_سید_احمد_خان_هندی آن را شروع کرد و دیگران در مصر و ایران ادامه دادند، این بود که با رویکرد تلفیقی ، میان دین و علم مدرن پیوندی برقرار کنند.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۱
•
•
•
• #بخش_دوم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• تحول سوم در مقابله با #علم_مدرن ، مسئله اسلامی سازی معرفت است که برخی از محققان عربی ، ایرانی و اندونزیایی آن را مطرح کردند. کشور های اسلامی همچون شبه قاره ، ایران ، عربستان ، لبنان ، سوریه ، مصر و مسلمان کشور های غربی ، در برابر حوادث جدید آرام ننشستند و همایش ها ، نشست ها و جمعیت هایی تشکیل دادند. جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ در جده و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۹۷۷ در مکه ، نمونه های از فعالیت های اسلامی سازی علوم به شمار می رفت.
• #دکتر_نصر درباره همایش تعلیم و تربیت می نویسد: ( من ، عبدالله نصیف ، رئیس وقت دانشگاه ملک عبدالعزیز جده ، سید علی اشرف استاد مسلمان و مشهور بنگلادشی و تعداد دیگری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی ، چند سال روی این طرح کار کرده بودیم .....، این همایش به تاسیس چند دانشگاه اسلامی از مالزی گرفته تا نیجریه و نیز همایش های بعدی که در آن اسلامی کردن رشته های مختلف مورد بحث قرار گرفت ، انجامید .... ، این همایش اندیشه اسلامی کردن دانش را به میان انداخت ؛ اندیشه ای که از دهه هشتاد به بعد با نام همکارم در دانشگاه تمپل ، اسماعیل الفاروقیو بعد ها موسسه بین المللی اندیشه اسلامی همراه و تداعی کننده نام آنها بود؛ در واقع من از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد ، از ضرورت گنجاندن دانش پروده شده در دنیای مدرن غرب در چشم انداز اسلامی سخن گفته بودم ؛ اما واژه اسلامی کردن دانش را به کار نبرده بودن؛ به علاوه آنچه من و سید علی اشرف در همایش مکه پیشنهاد کردیم ، دقیقا به معنی گنجاندن تمام اشکال دانش در چشم انداز اسلامی و ایجاد برنامه ای آموزشی بر مبنای جهان بینی اسلامی بود. هدف ویژه من تعیین دقیق حدود و ثغور آن جهان بینی ، آنچنان که در فلسفه به عنوان رشته ای محوری و بنیادی تبلور یافته و تدوین برنامه ای برای مطالعه فلسفه و علوم انسانی از چشم انداز اسلامی بود.اهداف تعیین شده در همایش مکه کاملا محقق نشدند ، اما تاثیر همایش فوق العاده بود و مسئله اسلامی کردن دانش امروزه همچنان یکی از دغدغه های اصلی فکری جهان اسلام است.)
• ابوالاعلی مودودی _از علمای پاکستان_ در سال ۱۹۳۰ دغدغه اسلامی شدن علوم و دانشگاه ها را مطرح کرد؛ ولی بحث اسلامی سازی یا اسلمه المعرفه از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی جایگاه ویژه ای یافت،گستردگی سکولاریسم و نمونه هایی از تعارض علم و دین و گرایش دانشجویان مسلمان به غرب سکولار در اثر ورود به دانشگاه و فرا گیری علوم دانشگاهی ، سبب شد مسئله اسلامی سازی علوم و دانشگاه به صورت ابتدایی وخام مطرح شود . پس مودودی ، دکتر نقیب العطاس، رئیس موسسه بین المللی تمدن و تفکر اسلامی مالزی ، در این باره بحث جدی تری کرد. وی مدعی است مبدع بحث علمی بوده است و دیگران این عنوان را از وی سرقت کردهاند.
• نگارنده اسلامی سازی معرفت می نویسد:
دکتر سید محمد #نقیب_العطاس در سال ۱۹۹۲ در سخنرانی خود در دانشگاه بین المللی کوالالامپور مالزی که به دعوت رئیس وقت این دانشگاه، دکتر عبدالحمید سلیمان برگزار شد، گفت که اولین بار خود او اصطلاح ( اسلامی سازی معرفت) را ابداع کرده و تمام کسانی که پس از او این اصطلاح را به کار برده اند ، از او سرقت کرده اند و این خیانت و تزویر است. انتظار می رفت تا دکتر ابوسلیمان نخستین رئیس المعهد العالمی للفکر الاسلامی یا دکتر طه جابرالعلونی رئیس وقت المعهد ، پاسخ او را بدهند، ولی چنین نشد . بعد ها دکتر ابوسلیمان گفت : بهتر است به جای مشخص کردن اولین کسی که این اصطلاح را به کار برده است، به خود عملیات اسلامی سازی بپردازیم.
• وانگهی این اصطلاح پیش از زمان مورد اشاره دکتر العطاس در همایش ها و نشست های انجمن جامعه شناسان مسلمان و انجمن اسلامی دانشجویان در ایالت متحده رواج داشته است و شاگردان دکتر اسماعیل راجی #الفاروقی گواهی می دهند که دو اصطلاح اسلامی سازی یا رویکرد اسلامی ، فراوان از سوی وی به کار می رفته است. دکتر العطاس بعدا در کتابی هم که از او منتشر شد، اتهام یادشده را با لحنی شدید تکرار کرده است.
• بعد از ایشان ، اسماعیل فاروقی یکی از استادان دانشگاه آمریکا ، این بحث را مطرح کرد. به ادعای نقیب العطاس ، او دیدگاه خود را پیش از فاروقی و پس از مودودی مطرح کرده است.
• فاروقی ، راه علاج بیماری امت را اسلامی کردن رشته های علمی و کتاب های درسی دانشگاهی می دانست که به تاسیس موسسه بین المللی اندیشه اسلامی انجامید. وی علاقه ایی به مطالعات بنیادین و معرفت شناختی علم مدرن نداشت و تنها به علوم اجتماعی می پرداخت.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
• #بخش_سوم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• پس از فاروقی ، شخصیت های دیگری در این عرصه وارد شدند. بحث از #علوم_اجتماعی_اسلام در برابر #علوم_اجتماع_مارکسیستی از سوی بزرگان جهان اسلام به ویژه حوزه هایی علمیه نجف و قم ، همچون #امام_خمینی ، #علامه_طباطبایی ، آیت الله شهید #مطهری ، #بهشتی ، #خامنه ای ، #صدر ، #علامه_جعفری ، #آیت_الله_مصباح_یزدی و از سوی دانشگاهی ، مانند: #دکتر_یدالله_سحابی و #مهندس_بازرگان و #دکتر_شریعتی با شدت بیشتری مطرح شد.
• دکتر سید #حسین_نصر ، #مهدی_گلشنی ، #خسرو_باقری و #آیت_الله_جوادی_آملی بعد از پیروزی #انقلاب_اسلامی_ایران ، تئوری های کاربردی تری درباره علم مقدس و دینی ارائه نمودند . به هر حال ، ممکن است که اصطلاح اسلامی سازی معرفت ، ابداع دکتر العطاس باشد ، ولی بحث علم دینی ، بحث کهن تری است و خود غربی ها مدت ها پیش ، این بحث را مطرح نموده اند؛ مثلا #اتین_ژیلستون در قرن هجده فلسفه مسیحی را طرح کرد ، یا برخی دیگر به بحث سیاست دینی پرداختند. شاید نقیب العطاس اولین کسی باشد که عنوان عام علم دینی را به صورت خاص تر اسلامی کردن معرفت طرح نموده است ، ولی از همه مهم تر ، تبیین این مسئله است؛ درحالی که برخی بحث ها ضعیف و سطحی است. گفتنی است این بحث در واقع فلسفه علم دینی است و اظهار نظر دقیق درباره آن ، به آگاهی از فلسفه دین و فلسفه علم نیاز دارد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
• #بخش_چهارم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• ابوسلیمان ، یکی از شخصیت های علمی المعهد است که در توسعه #علم_دینی در مالزی نقش موثری داشته است . وی بر این باور است که کم کاری ، بیماری خطرناکی است که ریشه در ضعف انگیزه های درونی دارد و اصلاح آموزشی و تعلیم و تربیت ، یکی از مهم ترین ارکان اصلاح است و نقطه آغاز #اصلاح_اسلامی ، در خودسازی فرد مسلمان نهفته است . پس از آن ، باید آفت های آموزش عالی در جهان اسلام ، یعنی آفات تقلید ، آفت آشفتگی جهان بینی اسلامی و آمیختگی آفات و خرافات زدوده شوند و در مرحله دیگر باید به سراغ اسلامی سازی معرفت به عنوان تجربه ای زنده درآمد سازی آموزش عالی رفت.
• وقتی مالزی در سال ۱۹۵۶ به استقلال رسید و وزارت آموزش و پرورش مالزی به انور ابراهیم رسید ، او در سال ۱۹۸۸ از ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی ) درخواست کرد مسئولیت اداره دانشگاه تازه تاسیس بینالمللی اسلامی مالزی را با هزار دانشجو به عهده گیرد و المعهد با یکی از شخصیت های متفکر خود تا سال ۱۹۹۹ به مدت ده سال اداره آن را برعهده داشت.
• نخستین وظیفه اساسی در برنامه کاری مدیریت این دانشگاه ، مبارزه با آشفتگی معرفتی و روش شناختی ای بود که دامنگیر اندیشه امت اسلامی شده بود و مهم ترین حوزه فعالیت علوم انسانی و اسلامی بود_ که با تاسیس دانشکده معارف وحی اسلامی علوم انسانی دنبال شد.
• این دانشگاه بسیاری از مقررات درسی و مواد علمی آکادمیک مربوط به نیاز های امت اسلام را_ در زمینه های دینی ، فلسفی ، حقوقی ، انسانی اقتصادی و اداری _ تنظیم و ساماندهی کرده است که می توان برای مطالعه بسیاری از این مواد به کتاب راهنمای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه مراجعه کرد.
• این دانشگاه به غرب پژوهی هم پرداخت و اهتمام جدی ای به زبان عربی و انگلیسی و توسعه معرفت و پژوهش علمی ورزید.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۵
•
•
•
• #بخش_پنجم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی ، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد #انقلاب_فرهنگی ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیتالله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس #بنیاد_باقرالعلوم (ع) و سپس موسسه #امام_خمینی پرداخت.
• یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند.
• موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶
•
•
•
• #بخش_ششم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پیشینه_علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی ❖ درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتب
• مطلب مهم و قابل توجه این است که مقصود دانشمندان اسلامی از «اسلمیه المعرفه» چیست؟ آیا #اسلامی_سازی معرفت به معنای اسلامی کردن دستاورد های موجود در #علوم_تجربی طبیعی و #انسانی است یا تولید دانش های جدید اسلامی است؟ آیا تولید دانش های جدید اسلامی نیز به معنای تاسیس پارادایم و روش شناسی غربی می خواهیم به تولید علوم اسلامی دست یابیم؟
• بسیاری از دانشمندان و طرفداران علم دینی ، اسلامی سازی علوم را به معنای تولید علوم جدید اسلامی نمی گرفتند و قصد داشتند با تغییر عناصر کلیدی علم غربی و استفاده از عناصر کلیدی اسلامی ، از معرفت غرب زدایی کنند (نقیب العطاس) ، یا با احیای دانش های دوره تمدن اسلامی ، از فرهنگ سنتی #غرب_زدایی نمایند (نصر) یا با تفسیر علمی از آموزه های اسلام ، مشکل تعارض علم و دین را حل کنند.( بازرگان و شریعتی) یا با دخالت دادن متافیزیک دینی (گلشنی) یا باور های دینی (باقری) در فرایند علوم به تحقق اسلامی کردن معرفت کمک نمایند.
• گروهی نیز با استفاده از میراث گذشته اسلامی ، یعنی #منطق و #فلسفه و #اصول_فقه ، روش شناسی دانش اسلامی را مطرح کردند (جوادی آملی) یا با شدت و حدت به انکار دوره #تمدن و میراث گذشته اسلامی پرداختند و با منطق و فلسفه و اصول فقه جدیدی روش شناسی را ارائه نمودند ( سید منیر الدین حسینی)
•
•
•
• #بخش_هفتم
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#کوتاه_نوشت | #بازیابی_هویت
• در علوم انسانی ما با سوژه انسان مواجه هستیم، اگر شما انسان را موجودی صرفا مادی بدانید و حیات او را محدود به این جهان؛ تعریف شما از اقتصاد، روانشناسی، حقوق و… بر این نگاه شکل میگیرد، اما اگر انسان را طبق انسان شناسی مکتب اسلام و اهل بیت«ع» موجودی ابدی بدانید، تعاریف ۱۸۰ درجه تفاوت خواهد کرد.
•
•
•
•
#علم #انقلاب_فرهنگی #علم_مدرن
#علوم_انسانی_اسلامی #علم_دینی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#درسگفتار | #تماشاگری
• در ادامه راه ، مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» می خواهد به تماشاگری «جایگاه بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی» بنشیند.
•
•
•
• منتظر «آیه» باشید ...
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ساخت_جهانی_دیگر | #بازیابی_هویت
• عباس میرزا _ولیعهد فتحعلی شاه_ بعد از شکست این سؤال را مطرح میکند که ای فرانسوی چرا ما شکست خوردیم؟
• سؤال، سؤال درستی است اما پاسخ نادرست آن تا به امروز گریبانگیر ماست. یعنی پرداختن به دولت و افزایش سازوبرگ نظامی. ما فکر میکنیم اگر دولت را تقویت کنیم و مؤلفه اصلی آن را نظامیگری قرار دهیم پیروز خواهیم شد در صورتی که این نقطه شکست ماست. ما باید به این سؤال پاسخ میدادیم چگونه میشود انسان ایرانی رشدیافته شود، نه اینکه چگونه میشود اسلحه بهتری داشت بلکه چگونه میشود اندیشه بهتری داشت و اشخاص رشدیافتهتری داشت.
• بهجای تجهیز لشگر نظامی باید آموزش و پرورش را توسعه میدادیم تا خودمان بتوانیم اسلحه بسازیم، این خطای تاریخی ما بود. حالا ما همه میخواهیم یا دولت را تقویت کنیم یا دولت را سرنگون کنیم؛ مثلاً خود ما در زمان شاه چنین قصدی داشتیم و حالا میخواهیم دولت را تقویت کنیم یا بعضی شاید بخواهند دولت را سرنگون کنند اما هیچکس نمیخواهد در حوزههای پایین کار کند و #نسل تربیت کند. من اصلاً کاری به دولت فعلی ندارم. بحث من سیاسی نیست بلکه کاملا آموزشی است. من میپرسم که تکتک ما چهقدر دغدغه نسل توانمند داریم و میخواهیم در حد توانمان انسانسازی کنیم.
•
•
•
• استاد #محمد_مرادی
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ساخت_جهانی_دیگر | #بازیابی_هویت
❖ چرا در ایران پسا انقلاب اسلامی ، علوم انسانی مورد توجه قرار نگرفت؟
•
•
• هیئت تحریریه
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#ساخت_جهانی_دیگر | #بازیابی_هویت ❖ چرا در ایران پسا انقلاب اسلامی ، علوم انسانی مورد توجه قرار نگرف
• ایران پسا انقلاب وقتی ثبات نسبی پیدا کرد مصادف بود با به روی کار آمدن #دولت_سازندگی ، دولتی که بعد از ۸ سال #دفاع_مقدس با تخریب زیر ساخت ها ووو مواجه بود لذا #مهندسان که متخصص این امور بودند وارد عرصه #اجرا شدند.
• عرصه اجرا تنها جایی نبود که این بزرگواران در حال تصرف تام آن باشند بلکه پا را فراتر نهادند و در میدان #سیاست_گذاری هم وارد شدند جایی که باید غالبا #اندیشمندان_علوم_انسانی جای می گرفتند!!
• از سوی دیگر #علوم_انسانی محقق ناظر بر #انسان_غیر_ایرانی بود یعنی این علوم در اکثرا مواقع نمی توانست جامعه ایران را تحلیل و وارسی کند لذا زمانی هم که ورود میدانی می کرد باعث بروز بحران های بسیاری می شد به عنوان نمونه می توان از #اقتصاد_سوسیال_لیبرال ایران نام برد که باعث به هم ریختی#جامعه_اسلامی_ایرانی شده است!!
• پدیده های اجتماعی از علل متعددی به وجود می آیند یکی از علل عدم توجه به علوم انسانی ، ظهور #تکنوکرات_ها و #علوم_انسانی_غیر_بومی می باشد.
• در این وضعیت ، ابتدا باید با فرهنگ سازی ، نخبگان و دولت را متوجه اهمیت علوم انسانی سازیم و سپس جامعه نخبگانی را با اقناع سازی به سوی مطالبه و ساخت هویت جمعی تحول در علوم انسانی رهنمود نماییم .
• امروز متاسفانه بر خلاف روح علم تدوینی که در بستر تاریخ و جمع هویت پیدا می کند ، افرادی سعی دارند با امر سیاسی این مقوله را پیش ببرند در حالیکه این نوع نگاه باعث آسیب های جدی در عرصه علم و حقیقت می شود و از سویی با پدیده های علمی نابالغی مواجه می شویم.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b