📌مکرون و زنای با محارم
‼️ فرانسه ارتباط جنسی با محارم را برای سن بالاتر از 18 سال و در صورت رضایت طرفین، قانونی اعلام کرد؛ خبری که بعد از انتشار، موجی از تعجب، انزجار و نفرت را برانگیخت و قلب حقیقتجویان عالم را به درد آورد.
📍برای درک و تبیین این گزارهی به ظاهر نامعقول، بایستی به مبانی اندیشهای دنیای غرب رجوع کنیم. در تفکر اومانیستی یا انسانمحور که انسان را مبنا و غایتِ هستی میداند، هرآنچه برای کامروایی و لذت انسان در این دنیا مفید و دستیافتنی باشد و در نهایت او را به آرامشی ولو لحظهای برساند، نه تنها مشروعیت که مطلوبیت دارد و مورد مطالبه خواهدبود.
در نتیجه هر اقدامی که مانع از دستیابی انسان به بهره های فردی و لذت های شخصی او باشد، مذموم و ناپسند خواهد بود و لاجرم بایستی به نحوی از انحاء منتفی شود.
🔒 همین است که جهت و سوی اندیشهها، مطالعات و دستاردهای علم بشری در عصر حاضر، در حوزههای جامعهشناختی، روانشناختی و فلسفی، در جهت تبیین هرچه بیشتر همین کامروایی و قداستزدایی از هرگونه به تأخیر انداختن لذتها بوده است. در چنین نگرشی، کارکرد حوزهی طراحی و تدوین قوانین، نیز در جهتِ تأمین امنیت برای پاسداری بهتر و بهینهتر از همین خواست ها و کششهای فردی در دستیابی به لذت بوده و حتی در جهت جرمانگاری و تعیین محدوده برای عدم دسترسیها خواهد بود.
در این مبنا و نگرش، اخلاق، امری فردی اگرچه با کارکردی اجتماعی خواهد بود و دولتها امکان نفوذ به امور شخصی را نداشته و تنها میتوانند از قلمروی خصوصی در مقابل دخالت عرصهی عمومی، در جهت حفظ منافع فردی دفاع نمایند.
با این حساب تکلیف این قانون و قوانین مشابه همچون ازدواج همجنسگرایان، همباشان، ازدواج سفید و... روشن است و طبیعی است اگر دولت فرانسه در این مسیر با ادعای آزادی و حقوق بشر، در این مسیر پیشرو باشد! چراکه فرانسه از قرنها پیش از این، مدعیِ نوانگاری و نوآوری در عرصههای اخلاق و فلسفه بوده است.
❓فقط یک سوال باقی میماند: آیا زمان آن فرا نرسیده است که انسان را واقعا آزاد ببینیم؟
انسان امروز که در پی آزادی و رهایی از فشارهاست، اگر به خویشتنِ خویش رجوع کند، بازهم خود را در قید و بند حقیقتجویی و برتریطلبی خواهد یافت.
⁉️او که اسیر جبرها و رهینِ انتخابهای خویش است و به ناگزیر بندهی همین جبرها و انتخابها بوده و خواهد بود و این میان فقط و گاهبهگاه، در پی تغییر معبودهای خویش است، گاه بنده ی ثروت است و گاه آویختهی شهوت و گاهی زندانی علم و گاهی دردکشیدهی جهل خود است. با این حساب آیا بهتر نیست معبودی را انتخاب کند که بزرگتر از دیگر الههها باشد؟ با او بماند؟ بیش از او باشد؟ پیش از او باشد؟ بعد از او باشد؟ و برای او باشد و او را برای خودش نخواهد؟
به راستی چه بر سر بشر مدرن آمده است؟
این میان رسالت کشوری بنام جمهوری اسلامی ایران چیست؟
مراکز علمیه و حوزههای اندیشهورزی اسلامی در این دوره چه میکنند؟
چگونه میتوان نسخهای واقعی و درمانگر برای دردهای بیشمار انسان رنجکشیدهی امروز طراحی نمود؟
بدیهی است ما به نیازی به بیانیههای محکوم کنندهی این اقدام شنیع دولت فرانسه نداریم که این کار را منِ دانشجو و میلیونها فرد دیگر دارند انجام میدهند.
✅ منظور و مقصودِ ما از بیان این مطلب، انتظار و مطالبهی ما برای جلوداری مکاتب و حوزههای علمیهی خودمان است تا بپرسیم: برای ملتها چه نسخهای از زیستِ اجتماعی داریم؟
نگاه بلند اسلام به مقام خلیفهاللّهی انسان، در ابعاد مختلف و نظامهای تربیتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و خانوادگی مدّنظر اسلام در سطوح اجتماعی و در سطح نازلهی فردی، چگونه تبیین میشود؟
✍الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان(عضو تحریریه بانو نگار)
📣بانو نگار رسانه گفتمان انقلاب اسلامی
@Banounegar
https://eitaa.com/Banounegar
📌ابعاد مختلف خشونت علیه زنان - خشونت علیه خود
📍یادداشت ۱
🍃 چنان که پیش از این نیز گفته شد خشونت ابعاد مختلفی از قبیل خشونت روانی، جنسی، جسمی، کلامی و .. دارد.
اغلب تصور می شود خشونت به عنوان ابزار فشار و از بیرون بر فرد وارد می شود اما باید گفت نوعی از خشونت وجود دارد که از درون و توسط فرد بر خودش وارد می شود.
این نوع از خشونت را می توان مطابق با تعالیم عالیه اسلامی، به مثابه ظلم بر نفس و از نوع خشونت ناشی از عدم عزت نفس و وابستگی شخص به منبعی غیر الهی تعریف نمود.
❗️خشونت در این نگرش، تعریفی فراجنسیتی بوده و قِسم زنانه یا مردانه ندارد. هرکدام از دو جنس وقتی از جایگاه الهی خویش، خروج نموده و مقام انسانی را زیر پا بگذارند یعنی به خود ظلم نموده و دچار خشونتی از نوع (فشار از درون) شده اند.
❓ اما مگر جایگاه انسانی کجاست و چه تعریضی بر آن مترتب است که خروج از آن، مصداق خشونت به خود می گیرد؟
انسان در تعالیم الهی، به عنوان اشرف مخلوقات، دارای داشته ها و توانمندی هایی است که با هیچ یک از دیگر مخلوقات الهی، قابل برابری و هم سطحی نیست. اساس خلقت هستی، که انتهایش، قرب انسان به خالق جل و جلاله است؛ بر مبنای رشد و کمال خواهی انسان است. همین است که عالم هستی با تمام وسعت و عمقِ شناخته و ناشناخته اش، پهنهی حرکت اوست و داشته هایش، به تمامی، امانتی در اختیار و برای مصرف اوست.
✅ در چنین برکت گسترانیدهای، حرکت در جهت بازگشت به عقب، جز ظلم و تباهی چه اثری دارد و چنین تصمیمی، جز خشونت علیه انسانیت چه نام خواهد گرفت؟
⁉️اما سوال این جاست که چه چیز مانع از برتری خواهی و حقیقت جویی انسان می شود؟
اگر کمال انسان، قرب او به حق است، چرا حرکت او در خلاف جریان حقیقت و مطلوب حقیقی وی رقم می خورد؟
اگر دنیا برای او محل گذر و امکانی برای رشد بوده است، چرا مبدل به غمکده ای برای حسرت بر نداشته ها و تلاش برای دستاوردهای بیشتر آن هم از نوع مصرفی و مادی و فانی شده است؟
به راستی ریشههای این خشونت ها به ویژه در جنس زن کجاست؟
چه می شود که یک زن، داشته های خویش را در جلوه و زیبایی و تحسین، جست و جو می کند و نداشته هایش را در نداشتن رفاه و لذت و دیده نشدن می بیند؟
🔹چگونه می شود که رشد و بالندگی و تلاش برای دست یابی به حسنات، جای خود را به تفنن و سرگرمی داده است و حرکت و شور و شوق به قرب، جایش را با بی حالی و بی خیالی و شکایت از نرسیدن ها به منفعت های آنی و کنونی عوض کرده است؟
🍃چه به روز انسان معاصر آمده است؟
ادامه دارد...
الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#خشونت_علیه_زنان
#خشونت_علیه_خود
@Banounegar
https://eitaa.com/Banounegar
📌ابعاد مختلف خشونت علیه زنان - خشونت علیه خود
📍یادداشت ۲
🔍چه به روز انسان معاصر آمده است؟
گویا به معنای حقیقی کلمه انسانِ امروز دچار نوعی خودآزاری پنهان ناشی از ضلالت و سردرگمی شده است؛ ضلالتی که از گم گشتگی می آید.
در دنیایی که شیوه اش سرگرمی و فریبندگی است، بدیهی است انسان بجای حرکت، مشغول شود و عقب گرد کند.
شاید بزرگ ترین گمشده ی زن مسلمان معاصر، همین هویت گم شده و آشفته ی وی در شلوغی بازار دنیا باشد.
جایی که حق با ناحق جابجا شده، اصالت ها جای خود را به مصلحت ها بخشیده و حرکت ها به بهانه ی انحراف و شبهه، در نطفه خفه شه اند، بدیهی است زن مسلمان هم سرگرم و مشغول شده باشد. گاه به نام فمینیسم اسلامی، انگِ تندروی بپذیرد و گاه به خاطر زن بودن، ابزار بهره کشی مدرن بشود.
برخی زن مسلمان را بابت نقش های متعددش مورد تمسخر قرار می دهند. او را بخاطر اینکه گاه باید نقش یک بانوی تر و تمیز و فکور و اندیشمند را بازی می کرده و گاه بعنوان یک مادر خانگی تنها دغدغه اش فرزندانش بوده اند، شماتت می کنند و معتقدند زن ابزار حاکمیت است و هرجا لازم بوده در عرصه ی سیاست و اجتماع، خودی نشان بدهد، به او امر را مشتبه می کنند تا نقشش را به خوبی ایفا کند و هر وقت نیازی به او نباشد، او را در پستوی خانه حبس می کنند.
با استعانت از همین تهمت ها و افترائاتِ عامدانه و یا جاهلانه، قشر عظیم زنان طبقه ی متوسط اجتماعی را که نه به اقلیت حق و نه به اقلیت باطل، تعلق جدی نداشتند، با خود همراه کرده و در دوگانهی مصرف و غصه بابت عدم امکان مصرف، در دنیای شلوغ و میان روزمرگی ها، مشغول و سرگرم کرده اند.
💡غافل از اینکه در باور و نگرش اسلامی، تفکر منطق فازی مبتنی بر ضروریات و اقتضائاتِ اصیل انسانی در جامعه ی توحیدی، اصلِ مقدم انتخاب های انسان و همان حقانیت اسلامی است.
🕯️در نگرش اسلامی هرجا لازم است زن، درون خانه باشد، باید که درون خانه باشد و این، بزرگ ترین حرکت اوست و هرجا هم که باید وسط میدان باشد، دقیقا میانه ی عرصه ی جهاد است و این، باز حقیقی ترین انتخاب او بوده است.
تعارض میان احادیث مختلف و سیره و منش بانوان اسوه در صدر اسلام، مبین همین نکته است که هدف، شناخت موقعیت و موضع گیری مناسب در مقابل هر موقعیت است.
💡از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از شاخصههای موفقیت و هویت مطلوب برای زنان، بر اساس الگوی مردانه بازتعریف شده است. وقتی مولفههایی همچون: تحصیل، درآمد و اشتغال را بهعنوان نشانگان هویتیابی صحیح برای زنان مسلمان ایرانی معرفی میکنیم، نه تنها به ناچار زن را در موقعیتی متعارض و رنجآور نسبت به داشته ها و کششها و نیازهای طبیعی خودش و صد البته اجتماع، در زمینهی فرزندآوری، همسرداری و مادری، قرار می دهیم، بلکه به دلیل عدم طراحی صحیح و اصولی مبتنی بر دو مؤلفهی انسانِ خداباور و مقتضیات عرفی جامعهی اسلامی، در نهایت زنان را با تناقضاتی آشکار در زمینهی تصمیمگیری یا سرسپردگی، اقدام و عمل یا تعلل و بیعملی و آرامش و تکلیفمحوری یا لذتجویی و سرگرمی، رها میکنیم. فرآیندی که در نهایت زن را به افسردگی، عدم حرکت و بازیگری و ایفای نقشهای کاذب و سرگرمکننده اما بیمعنا میکشاند و او را در وادی حریت و سرگشتگی رها میسازد.
🌱در حالی که در عالمی که انسان به ما هو انسان، هدفش بندگی است، دنبال کسب فرمان برای ادای تکلیف است نه به دنبال فرصتی برای سرگرمی و نه در جستجوی اندوهی برای فقدان، شاید بزرگ ترین ظلم به زن همین دور کردن او از تکلیف محوری و از معرفت اندیشی و از خودآگاهی و اِشرافِ وی بر نقش و داشته ها و وظیفه های انسانی و سپس جنسیتی خویش است.
ادامه دارد....
الهام غفاری دانشجوی دکترای مطالعات زنان
#بانونگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#خشونت_علیه_زنان
#خشونت_علیه_خود
@Banounegar
https://eitaa.com/Banounegar
📌ابعاد مختلف خشونت علیه زنان - خشونت علیه خود
📍یادداشت ۳
💡در حالی که در عالمی که انسان به ما هو انسان، هدفش بندگی است، دنبال کسب فرمان برای ادای تکلیف است نه به دنبال فرصتی برای سرگرمی و نه در جستجوی اندوهی برای فقدان، شاید بزرگ ترین ظلم به زن همین دور کردن او از تکلیف محوری و از معرفت اندیشی و از خودآگاهی و اِشرافِ وی بر نقش و داشته ها و وظیفه های انسانی و سپس جنسیتی خویش است.
👈به نظر می رسد این نوع از خشونت یعنی گم گشتگی از هویت اصیل انسان الهی، خشونتی خودانگیخته و در پی غفلت انسان از دلیلِ بودن خویش در عالم هستی باشد.
🔔حال سوال اینجاست که به راستی جای این نوع مقولات در معادلات اجتماعی جامعهی اسلامی ما کجاست؟
کدام بخش از نظام تربیتی ما به تربیت انسان در عالم هستی و نه فقط حضورش در دنیای اجتماعی بشری، اشاره دارد؟
کدام یک از مبانی نظامهای کلان تربیتی و فرهنگی ما متناسب با تعاریف الهی و مبتنی بر انتظارات متعالی از انسان متعالی است؟
کدام یک از مبانی اجتماعی ما در یک کشور اسلامی، مبتنی بر مقولههای انسان تکلیفمدار مسلمان در نظام اجتماعی اسلامی تبیین و مسیرسازی اسلامی شده است؟
نظامهای اجتماعی اسلامی در خردهنظامهای خانواده، فرهنگ، سیاست و اقتصاد، کجا و در کدام نهاد فراقوه ای، بازتعریف، نهادینه و قابل دسترسی برای فهم، درک و اقبال عمومِ افراد در اجتماع شده است؟
کدام بخش از نظام حقوقی ما نگاهبان حقوق زن به مثابه یک انسان در عالم هستی بوده است و می تواند نقش و جایگاه او را متناسب با اقتضائات و ضروریات انسان الهی تبیین و پاسداری کند؟
در مراتب پایینتر و در جزئیات واقعی، کدام مبنا و نگرش عمیق و مبنایی، حاکم است؟
زن به عنوان محور هستی؟ یا زن به عنوان یک عنصر از نظام لیبرالی؟
برای شروع شاید بد نباشد کمی به منشور نظام حقوق زن و خانواده در نظام جمهوری اسلامی بپردازیم...
آیا اساساچنین منشوری تدوین کرده ایم؟
یا هنوز اندر خم یک کوچه از تدوین یک لایحه برای منع خشونت علیه زنان ماندهایم که باید ابعاد این خشونت را از کجا تا به جا ببینیم؟
🍃الهام غفاری- دانشجوی دکترای مطالعات زنان- عضو تحریریه بانونگار
#بانونگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#خشونت_علیه_زنان
#خشونت_علیه_خود
@Banounegar
http://eitea.com/Banounegar
🏴زینب را انتخابهایش زینب کرد
✍زینب کبری یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملتهای اسلامی دارد از چیست؟ نمیشود گفت بهخاطر این است که دختر علی بن ابیطالب یا خواهر حسین بن علی و یا حسن بن علی است. نسبتها هرگز نمیتوانند چنین عظمتی را خلق کنند. همهی ائمهی ما دختران و مادران و خواهرانی داشتند اما کو یک نفر مثل زینب کبری؟
ارزش و عظمت زینب کبری به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی و بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او اینطور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین هم نباشد، عظمت پیدا میکند. بخش عمدهی این عظمت از اینجاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاً طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد. این انتخابها زینب را ساخت.
👤 رهبر معظم انقلاب
📚 برگرفته از کتاب انسان 250 ساله
@Banounegar
📍حجاب و سکولاریزم
🍂 قصه پر غصهی «عفاف و حجاب» ازجمله مباحثی است که همچنان حل آن در گروی فهم درست «مسئله» است. مسئلهای که اگر درست فهم نشود، همچنان در سطح نگرانی بابت آسیبهایش باقی میماند؛ چنانکه با صرف بودجههای کلان، بازهم اصلِ مسئله بر جای خود باقی است.
❓اما واقعیت چیست؟
🔹بنای «جامعه مدرن غربی» بر اساس «سکولاریزم» و مشاهده پیشرفتها و فنآوریهای آن، این تصور را برای متفکران ایرانی پدید آورد که ایدئولوژیِ آنسوی مرزها، برای جامعه ما نیز نسخهای شفابخش است. بدیهی است جامعه متفکرین، این اشتباه فاحش را برنتابد و درنتیجه، باعث شد تفکر سکولاریزم، بانفوذ در سطح اندیشه و حوزهی اجراییِ «مدیران نظام» در دهه هفتاد و «برنامههای توسعه» در دهههای بعدی، ابتدا در سطح نخبگان اجتماعی، «ایرانیزه» گردد و در ادامه میان عموم مردم، بومی شود و سپس از دل بومی شدن این مفهوم، شاهد «عرفی شدن دین» در حکومت اسلامی باشیم.
📌به این معنا که مدیریتِ دارای نگرش سکولار، در درون خود، جریانی را خلق نمود که به بهانهی اقتضائاتِ عرفی و شرایطِ زمانه، به طرد نگرش دینی و ایدئولوژیک از قدرت و حکومت، پرداخت و افکار عمومی را به کنار زدن دین از حضور درصحنه سیاست و قدرت تهییج مینمود. "عرفی شدن" به معنای فرایند غیردینی شدنِ جامعه و ترسیم جهان غیر قدسی در برابر جهان قدسی؛ که منجر به "عرفی گرایی دینی" خواهد شد، فرآیندی که در حقیقت، نسخه تحمیلی غرب برای جوامع بشریت است.
🔺 در این میان، «حجاب» بهعنوان یک امر مقدس و از نشانههای حکومت اسلامی نوک پیکان حمله اندیشه سکولاری قرار گرفت و درنتیجه «حجاب عرفی» میوهای بود که عموم مردم از محصول تفکر مسؤولین سکولار زده تناول نمودند.
🔻بر اساس همان ذهنیت است که نظام آموزشوپرورش و آموزش عالی، سکولاریزه عمل مینماید و نظام تربیتی آندروژنی (تک جنسیتی) برگرفته از نظام آموزشی جامعه مدرن سکولار، در جامعه اسلامی رواج پیدا میکند. متعاقباً بقیه نظامهای اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز بهنوعی درگیر اندیشههای سکولاری گردیدند.
❇️ بر اساس نظر اسلام، هویت هر انسانی بر اساس تأثیر توأمان «ماهیت» و «تربیت» شکل میگیرد.
خداوند با ایجاد ساختاری متفاوت در بُعد جنسیتی بین دو جنس و ارائه دستور و فرمانهای تربیتی بهنظام بینشی و رفتاری افراد جامعه شکل و جهت میدهد. اما آنچه از دل سکولاریزم، در جامعه بروز و ظهور پیدا نمود «کالایی شدن دین» بود. به این معنا که دیگر مفاهیم دینی برآمده از دل «ارزش دینی» محبوبیت ندارند، بلکه ارزش خود را از «کارکردهای» خود وام میگیرند.
⛔️ بر این اساس موضوعاتی نظیر نذر، سفره انداختن، نامگذاری اعیاد مذهبی بهروز مادر، پدر، دختر، پرستار و.. و تبدیل نمودن این اعیاد از بعد شناختی – مذهبی به بعد «خرید کالا» و «هدیه» و درنهایت «مصرف» منحرف گردید.
📛 دختران و زنان جوانی از طبقه مذهبی پدیدار میشوند که نماینده یک طبقه اشرافی مذهبی و یک نوع بورژوازی تسبیح به دست هستند که زیارت عاشورا میخوانند و نذری میدهند و به ظواهر شرعی بهشدت پای بند هستند و درعینحال کافی است وارد منزلشان شوید؛ آنجاست که مبلمان گرانقیمت و لباسهای برند، مدرسههای خصوصی، سفرهای خارجی و... خودنمایی میکند.
درواقع سیاست مصرفگرایی متأثر از عرفی شدن دین در تمام عرصههای زندگی اکثر جامعه نفوذ مینماید.
درنهایت عرفی شدن دین منجر به «انتخابی شدن دین» میگردد.
‼️دین دیگر یک «منظومه پیوسته» تلقی نمیگردد بلکه منابع معرفتی متکثر گشته و افراد بر پایه منافع و صلاحدید شخصی، دین را تعریف و بدان عمل مینمایند.
سرانجام «دین» امری «شخصی» محسوب میگردد که جامعه و حکومت حق دخالت ندارد.
این خطری است که سالیان مدیدی آرام و پیوسته در کشور «نفوذ» نموده است.
♻️ متولیان و مسئولین در «گام دوم انقلاب اسلامی» میبایست اول از خود شروع کنند؛ سکولاریزه فکر نکردن و سکولاریزه عمل نکردن را تمرین کنند تا بتوانند متعاقباً برای بهتر شدن حال جامعه اسلامی، نسخهای «شفابخش» تجویز نمایند.
آن هنگام، میشود امیدوار بود توجه به ارزشهای دینی همچون «حجاب» در پیوست تمامی عرصههای زندگی فردی و اجتماعی(سبک زندگی) مدنظر برنامه ریزان و تصمیم گیران قرار گیرد تا شاهد بازگشت به مفهوم اصیل و الهیِ «جامعه دینی» باشیم.
✍ زهرا عباسپور(عضو تحریریه بانو نگار)
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#عفاف_و_حجاب
#عرفی_گرایی
#سکولاریزم
@Banounegar
http://eitea.com/Banounegar
بانو نگار
📍خوانشی واقعی از حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی و سایر قوانین موضوعه 🔗یادداشت۲ 🌿ج
📌خوانشی واقعی ومبتنی برعرف ایرانی اسلامی در حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی وسایر قوانین موضوعه
🔗 یادداشت ۳
🔹 نگاه دینی (اسلام) براساس دو گزاره حق وتکلیف با ابتکار عدالت جنسیتی در حقوق وانعکاس آن در قوانین در اجرا کمی دچار اعوجاج وانحراف ازاهداف ونیات قانون گذار شده است.
بازخوانی وباز تحلیل مواد قانونی که حاصل تطورات تاریخی قانونی و متأثر از رویکرد های متفاوت به زن وخانواده می باشد، بیانگر یک واقعیت است که شاید بیشترین تأثیر در بروز چالش های امروز حقوق زن چه در بستر تعریف او در خانواده وچه شخصیت مستقل می باشد .
❗️بعضی از مواد به نظر می رسد برمبنای رویکرد سنتی به زن ودردوره اول قانون گذاری تصویب شده است حال اینکه انقلاب اسلامی براساس شاخص های فقه اجتماعی امام خمینی ومکتب فکری ایشان نگاه متفاوتی را اززن معرفی ودرعمل هم با مشارکت مستقیم او در همه امورات ومقدرات سیاسی واجتماعی حداقل توقع را در زنان ایرانی ایجاد کرد که بعضی از قوانین به شدت منتظر ومحتاج به روز رسانی هستند.
🔅 در ادامه یادداشت های قبل ذیل فصل هشتم قانون مدنی در حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر ماده 1104 قانون مدنی که با تعریف تلویحی از خانواده تکالیف زوجین رادر نقش پدرومادر ،نقش هایی طبیعی که منصرف از هرنوع طبقه وسطح ومنزلت اجتماعی وجود دارند، بررسی می شود.
🔺در این ماده تشیید مبانی خانواده بدون توجه به شاخص های تشیید وتحکیم مبانی خانواده به امری تفسیرپذیرو شخصی و سلیقه ای تبدیل شده است.
🔻 عدم هماهنگی والبته هم آهنگی رشته ها ومطالعات مرتبط در حقوق خانواده نظیر روانشناسی و جامعه شناسی در ایجاد رویه های سلیقه ای در مواجهه با این ماده شاید از مؤثرترین عوامل باشد.
‼️ فقدان نظام شاخص های علمی واستاندارد براساس عرف وفرهنگ دینی وایرانی درعمل واجرا در تشخیص میزان سهم تقصیر هریک از زوجین درفروپاشی کانون زندگی خود وبه نص صریح ماده 1104که وارد بحث تربیت اولاد می شود اولادی که سرمایه اجتماعی هرجامعه می توانند باشند ودرسعادت ویا شقاوت ، رشد یا عقب ماندگی جامعه دارای نقش واثر مستقیم هستند نشده است . لذا نظام خانواده در جوامع مختلف کانون ثقل برنامه ریزی های استراتژیک دولت ها است.
🔸 قانون گذار ما نیز با یک نگاه حقیقتا منطقی پس از مکلف کردن زن و شوهر به حسن معاشرت در ماده 1103 که البته در مسیر قانونگذاری راه رشد وارتقاء مفهومی وقوانین تکمیلی وتوضیحی رامتناسب طی نکرده است .
ادامه دارد...
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#قوانین_خانواده
#قانون_مدنی
سکینه السادات پاد
دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی –وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمسیون بانوان وخانواده مرکز وکلا خراسان رضوی
📌خوانشی واقعی ومبتنی برعرف ایرانی اسلامی در حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی وسایر قوانین موضوعه
🔗 یادداشت ۴
🍃درماده ۱۱۰۴ به تکلیف مشترک زوجین در تشیید و تحکیم مبانی خانواده با قید باید با سهم مشترک زن و مرد تاحدودی بسترهای لازم برای انجام تکلیف رانامتوازن ترسیم کرده است واز بعضی جهات می توان گفت رها کرده است .
🔹 شاخص کیفی مهم در تکلیف مندرج در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی اعطای آرامش وحسن امنیت زوجین در نقش وجایگاه همسران است . توجه و پایبندی زوجین به تأمین نیازهای اولیه انسانی یکدیگر که یقیناً نتیجه آن آرامش سرشار است ودر پناه آرامش وروح متعادل در نظام خانواده می توان چنین زن وشوهری راملکف به معاضدت در تشیید وتحکیم مبانی خانواده کرد. بی تردید گزاره های مختلف از جمله وضعیت معیشت واقتصاد ،امنیت شغلی، برخورداری از حقوق اولیه وبنیادین در پرتو یک نظام هماهنگ اجتماعی همه وهمه می توانند به تنهایی اراده زوجین رادر معاضدت بی اثر یا اثربخش ترکنند.
☑️ قوانین حوزه خانواده مبتنی براین واقعیت ها می تواند در اجرا وتفسیر در محاکم کارکرد واقعی داشته باشد و الابدون توجه وبررسی شرایط حاکم برروح وروان زن می بایست عمل به مر قانون یعنی ماده ۱۱۰۸ با قوه قهریه ملاک باشد بررسی نمی کنند چرا زن حاضر به تمکین که از ابتدایی ترین مؤلفه ها در آرامش زوجین در تحکیم خانواده نمی شود ومتعاقب آن نفقه به او تعلق نمی گیرد.
🔴 این حکایت واقعی امروز محاکم خانواده است : تمکین میکنی « یک کلمه پاسخ من را بده ... اجازه دهید توضیح دهم ... نه توضیح اضافه نده بگو بله یا نه » زن به تبعات -نه- اگاه است ولو به دروغ میگوید بله تمکین می کنم تا بتواند نفقه دریافت کند و یا کراهت آنقدر شدید است با علم می گوید نه تمکین نمی کنم واین دور ناقص آنقدرمی چرخدکه خانواده در مفهوم واقعی خارج شود چه کسی برای تحکیم آن تلاش کند؟
🔻 فرزندان رهاترین فرد از خانواده هستند مادر برای امرار معاش اوباید پله های محاکم راروزانه گز کند شاید پدرش رابراساس ماده ۱۱۹۹ وادار به پرداخت نفقه کند البته پس از اثبات شرایط مندرج در ماده ۱۱۹۸ وتربیت مدنظر قانون گذاردر ماده ۱۱۰۴ بی توجه ترین مفهوم درعمل می باشد.
📛 اگر جنگ ونزاع های خونین پدرومادر پس از سپری شدن 7 سال به سامان برسد با فرزندی مواجه می شود که دیگران اورا تربیت کرده اند بدون انجام تکلیف قانونی پدر ومادر وقانون گذار در این ماده تکلیف گذاری کرده است اما به سیاق همه دنیا مصلحت محورانه حقوق پایمال شده کودک درعدم عمل به ماده ۱۱۰۴ رادر رسیدگی هم زمان به طور کامل در چتر حمایت خود قرارنداده است ودادگاه خود را فارغ از توجه وتصمیم در خصوص کودک می داندچون احتمالا خواسته دعوی مطروحه منصرف از آن است .
✅ به نظر می رسد قانون گذار در راستای رویکرد خانواده محوری خود ازجمله در مواد۱۱۰۴ قانون مدنی میبایست درعرصه تقنین ، تنقیح واصلاح به سرعت خود رابه روز رسانی وچابک سازی کند وجنس قضا درمحاکم خانواده نیز براساس رویکرد تحولی جدید قوه قضاییه و ریاست محترم وفرزانه آن مبتنی برسند تحول بدیع تر ومنطقی تر وواقعی تر شود.
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#قانون_مدنی
#قوانین_خانواده
سکینه السادات پاد
دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی –وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمسیون بانوان وخانواده مرکز وکلا خراسان رضوی
بررسی عملکرد نهادها و دستگاههای متولی در موضوع سیاست های کلی جمعیت.pdf
5.62M
✅ مسئلهی فرزندآوری و مسئلهی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کردهام و تأکید کردهام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبالگیری جدّی دستگاههای اجرائی.
رهبر انقلاب (۲۲/۴/۱۳۹۹)
🍂🍂🍂🍂
⏪ موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی سلامت جنسی اسلامی(سجا)، در راستای اجابت فرمایش رهبر انقلاب اقدام به بررسی و تحلیل عملکرد نهادها و دستگاه های متولی در موضوع "سیاست های کلی جمعیت"نموده است.
🔹 مطالعه این فایل به همه نخبگان، مسئولین، کنشگران و دغدغه مندان موضوع «جمعیت» پیشنهاد می گردد.
@Banounegar
بانو مجتهده زهره صفاتی در گفتوگوی اختصاصی با مفتاح:(بخش نخست)
نیازمند مدرسه تخصصی فقه بانوان با نگاه اجتهادی هستیم/ با چریکی درس خواندن نمیتوان به عمق مباحث پیبرد.
📖 بانو مجتهده زهره صفاتی در گفتوگوی اختصاصی با مفتاح تأکید کرد؛
✅ سطوح علمی حوزههای علمیه خواهران همانند حوزههای علمیه برادران است. ولی مسلما خلأهای وجود دارد که باید بیشتر به فکر پر کردن آنها باشیم.
✅ موضوع نخست اینکه اخلاق عملی باید در حوزههای علمیه برادران و خواهران بیشتر تقویت شود، اگر ما مزین به اخلاق عملی نشویم علوم اسلامی نمیتواند تأثیر خود را داشته و جایگاه صحیحی را پیدا کند.
✅ برای رشد طلاب خواهر افزون بر علوم جانبی که در حال فراگیری آن هستند، نیازمند حوزه فقاهتی هستیم که بسیار جای آن خالی است. با وضعیت موجود نمیتوان این خلأ را پر کرد.
✅ حوزه فقاهت پیچیدگیهای خاص خود را دارد، به همین دلیل نیازمند کار کردن بر روی نیروهای کارآمد هستیم، چون مراتب اجتهاد نیازمند تمهیدات علمی خاص و ویژه است و به تعبیر استادمان حضرت آیتالله سبحانی با چریکی درس خواندن نمیتوان به عمق مباحث پی برد.
✅ ما مقدمات مدرسه تخصصی را فراهم کردیم و إنشالله در آینده نه چندان دور مدرسه تخصصی فقه بانوان با نگاه اجتهادی را راه اندازی میکنیم.
✅ یکی از نظرات مقام معظم رهبری این است که ما باید یک مرکز عالی و بالادستی داشته باشیم تا بتواند زیر مجموعههای خود را پاسخ دهد که متأسفانه هنوز محقق نشده است.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22608
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
@Banounegar
بانو نگار
📌خوانشی واقعی ومبتنی برعرف ایرانی اسلامی در حقوق وتکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی وسایر قو
📌خوانشی واقعی و مبتنی بر عرف ایرانی اسلامی در حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر در قانون مدنی و سایر قوانین موضوع با نگاه به اجرای آن در محاکم خانواده
📌 یادداشت پنجم...
در ادامه بازخوانی و بازتحلیل مبتنی بر رویکردهای مختلف به زن و شرایط تاریخی تصویب هر ماده ناظر به کارکرد واقعی مواد قانونی و بایستههای امروز زندگی زنان ایرانی به ماده 1105 قانون مدنی که در حوزه نظری رویکرد فمینیستی و برابری خواه به شدت با آن چالش دارد، میپردازیم.
مادهای که ریاست زندگی مشترک را از *خصایص مرد* می داند.
اگر این ماده بدون توجه به مواد متعاقب آن مورد تحلیل انتزاعی قرار گیرد میتوان به رویکرد فمینستی حق داد اما در یادداشتهای قبل از ایده اسلام درخصوص زن، یعنی فراتر از نقش او به عنوان همسر در همه نقشها اعم از اجتماعی و سیاسی و نقشهای خاص و ویژه او در ساحت جنسیتی نظیر همسری، مادری، خواهری، دختری و نیز ایده عدالت جنسیتی به عنوان رویکرد اسلام به زن به عنوان انسان و تاثیر آن در قوانین موضوعه و ایضا ضرورت تنقیح و تصحیح و نسخ بعضی مواد ناظر به همین ایده اصیل اسلامی سخن گفتهایم.
📍در ماده 1105مقنن از یک اصطلاح دقیق استفاده کرده و آن *خصایص* است که حکایت از یک ویژگی وامر ذاتی وفطری دارد لیکن طبع عدالت طلب انسان به راحتی تسلیم نمیشود لذا مقنن برای رفع این چالش به مردی که خصلت ریاست طلبیاش را به رسمیت شناخته تکالیف مصرحی را برای او تعبیه کرده است، تا احساس تبعیض و ناعدالتی و نابرابری در زن ایجاد نشود، لذا محل نزاع با فمنیستها همین جا متبلور میشود: روح حق طلب انسان و زن وقتی که در عمل و عالم واقع در برابر مردی قرار می گیرد که مکلف به تامین نیازهای او مطابق مواد 1106و1107 قانون مدنی میباشد، این ریاست را در ترازوی عدالت قرار میدهد و حتی با نگاه مادی و اقتصادی هم توجه کند، مثلا شبیه شرکت و سهام، این جایگاه را حق مرد میداند، اما چرا برونداد این مواد و نتایج آن در محاکم به سیاق این تحلیل و تفسیر ذایقه زنان را شیرین وروح آنها را اقناع نمیکند و قوانین حوزه حقوق زن را مردانه و خارج از عدالت میدانند؟
🌱حقیقت نظر و رویکرد قوانین در حوزه خانواده چه قبل از انقلاب اسلامی چه بعداز انقلاب مبتنی بر شریعت بوده و قایل به عدالت جنسیتی که ناظر به رویکرد انقلاب اسلامی و فراهم کردن شرایط برابر برای بروز و ظهور استعداد بانوان و به رسمیت شناختن نقشهای سیاسی اجتماعی برای، او در حوزه فقه اجتماعی و پاسخگو، به نیازهای متناسب با این نقشها شاهد تحول همپا و مستغنی نبودیم.
📍لذا در شرایط کنونی که هنجارهای تحمیلی سبک زندگی های مدرن بقای خانواده و تامین نیازهای اولیه را مستلزم شاغل شدن زنان کرد که البته در نظریه کلی اسلام، استقلال اقتصادی زن مساله غیر دینی و غیراسلامی نمیباشد؛ نمیتوان صرفا به تفسیر و تعریف سنتی از این مواد قانونی بسنده کرد و ازطرفی زنی که مرد رییس خانوادهاش نیازهای قانونی وتصریح شده در مواد 1106 و 1107 قانون مدنی را قادر نیست تامین کند از حق قانونی وشرعی خود مبنی بر اختیارشغل استفاده میکند ودر اولین بزنگاه اختلاف ذیل تفسیر سنتی از ماده 1108 قانون مدنی احتمالا وظایف زوجیت را تماما انجام نداده و از دریافت نفقه محروم میشود!
لشکری از مواد قانونی رو در روی هم شمشیر میکشند تا شمشیر استدلال کدام برنده تر باشد که تشیید مبانی خانواده را که مشترکا ملتزم به رعایت آن بودند، ذبح کنند.
قانون محترم و دارای ارزش ذاتی و درونی، لاجرم باید بتواند از اهداف مقنن خود صیانت کند.
📌ادامه دارد...
#بانو_نگار_رسانه_گفتمان_انقلاب_اسلامی
#قانون_مدنی
#قوانین_خانواده
سکینه السادات پاد
دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی –وکیل پایه یک دادگستری – عضو کمسیون بانوان و خانواده مرکز وکلا خراسان رضوی
@Banounegar
http://eitea.com/Banounegar