eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
380 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
«يا أبَتاهُ، مَنْ ذَا الَّذي خَضَبكَ بِدِمائكَ! يا أبَتاهُ، مَنْ ذَا الَّذي قَطع وَ رِيدَيْكَ! يا أبتاهُ مَنْ ذَا الَّذي أَيتمني علي صِغَر سِنّي! يا أبَتاهُ، مَنْ بَقي بَعْدَك نَرْجوه؟ يا أبَتاهُ، مَنْ لِلْيتيمة حَتّي تَكْبُر» «پدر جان، كي تو را با خونت خضاب كرد! اي پدر كه رگهاي گردنت را بريد! اي پدر، كي مرا در كودكي يتيم كرد! پدر جان، بعد از تو به كه اميد وار باشيم؟ پدرجان، اين دختر يتيم را كي نگهداري و بزرگ كند!». و از اين سخنان با او گفت، تا اينكه لب بر دهان شريف پدر نهاد و سخت بگريست تا غش كرد و از هوش رفت. چون او را حركت دادند از دنيا رفته بود.(به شهادت رسید) اهل بيت چون اين بديدند، صدا به گريه بلند كردند و داغشان تازه شد، و همه از زن و مرد بر آن آگاه شدند و گريستند 📚انوار الشهادة / 244، رياض القدس: 2/326
https://t.me/botshenasi/11601 توضیح درباره حدیث جعلی تنویر الایمان پیرامون شهادت ثالثه در اذان و تهمت غالیان به شیخ صدوق (ره) 🎙علی عادل‌زاده
Hendi_Gholat.mp3
9.98M
نقد شبهه تعطیل که غلات، صوفیه و شیخیه به آن تمسّک کرده‌اند 🎙استاد سید محسن هندی 0:00 تقریر شبهه غلات و صوفیه و شیخیه 1:31 هدف اصلی دعوت انبیا 2:08 حد وسطی بین خالق و مخلوق نیست. 3:10 خود اهل بیت ع چه کسی را عبادت می‌کنند؟ 4:09 لفظ پرستیده نمی‌شود اما مدلول الفاظ حقیقتاً پرستیده می‌شود. 5:26 التفات به ذات خدا حقیقی است. 6:16 تنزیه از تنزیه، عین تشبیه و شرک است. 9:21 جمع‌بندی بحث درباره معبود و مخاطب ایاک نعبد
شدتِ بغض عایشه به اهل بیت علیهم السلام ابن عباس می‌گوید: من اولین کسی بودم که بازگشتم. ناگاه سر و صداهایی شنیدم، می‌ترسیدم امام نسبت به جنگ با افرادی که می‌آیند تعجیل نماید. آنگاه شخصی را دیدم که فتنه و شر از او احساس می‌کردم، وقتی او جلوتر از همه آمد دیدم وی عایشه است که با چهل سوار می‌آید، او بر استری زین کرده سوار است و جلوی همه بود و آنان را به جنگ امر می‌کرد. هنگامی که چشم عایشه به من افتاد گفت: ای پسر عباس! نزد من بیا، نزد من بیا. شما در دنیا جرأت پیدا کرده و هر مرتبه یکی پس از دیگری مرا آزار می‌دهید. می‌خواهید شخصی را وارد خانه من کنید که من وی را دوست ندارم. من در جوابش گفتم: وا مصیبتاه! یک روز بر استر سوار می‌شوی و یک روز بر شتر. می‌خواهی نور خدا را خاموش کنی. با دوستان خدا می‌جنگی، بین رسول خدا و حبیبش (امام حسن) حایل می‌شوی و نمی گذاری جنازه وی را نزد جدش دفن کنند، بازگرد. زیرا خدا کار را درست کرد و جنازه امام حسن را نزد مادرش (فاطمه بنت اسد) به خاک سپردند، به خدا قسم که امام حسن به لطف خدا نزدیک و شما از خدا دور شدید. وا مصیبتاه! برگرد، آنچه که تو را خوشحال می‌کند دیدی!. ابن عباس می‌گوید: عایشه با صوتی خشمناک متوجه من شد و با بلندترین صدا فریاد زد: آیا جنگ جمل را فراموش کرده اید؟ ای پسر عباس! شما افرادی کینه توز هستید. من گفتم: آری و اللّه، اهل آسمان‌ها هم جنگ جمل را فراموش نکرده اند، پس چگونه می‌شود اهل زمین آن را فراموش کرده باشند. سپس عایشه در حالی بازگشت که این شعر را می‌خواند: عصای خود را انداخت و به مسافرت نرفت. همچنان که به وسیله آمدن مسافر چشمش روشن می‌شود.   📚بحارالانوار ج ۴۴ ص ۱۵۳
ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ ابْنِ أَبَانٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام أَرَادَ أَنْ یَدْفَنَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ جَمَعَ جَمْعاً فَقَالَ رَجُلٌ سَمِعَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام یَقُولُ قُولُوا لِلْحُسَیْنِ أَنْ لَا یُهْرِقَ فِیَّ دَماً لَوْ لَا ذَلِکَ مَا انْتَهَی الْحُسَیْنُ علیه السلام حَتَّی یَدْفِنَهُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: أَوَّلُ امْرَأَةٍ رَکِبَتِ الْبَغْلَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَائِشَةُ جَاءَتْ إِلَی الْمَسْجِدِ فَمَنَعَتْ أَنْ یُدْفَنَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله امام جعفر صادق علیه السّلام فرمود: وقتی امام حسین علیه السلام تصمیم گرفت پیکر امام حسن علیه السّلام را نزد پیامبر اکرم اسلام دفن نماید و گروهی را جمع کرده بود، مردی گفت: از امام حسن علیه السلام شنیدم که می‌فرمود: به امام حسین علیه السلام بگویید: به خاطر من خونی نریزد. اگر این وصیت نبود، امام حسین دست بر نمی داشت تا جنازه آن حضرت را نزد پیامبر خدا به خاک بسپارد. امام صادق علیه السّلام فرمود: اولین زنی که بعد از پیامبر خدا بر استر سوار شد، عایشه بود که وارد مسجد شد و نگذاشت جنازه امام حسن را نزد رسول خدا به خاک بسپارند. 📚بحارالانوار جلد ۴۴، صفحه ۱۵۰
💡 تصوف حلولی (صحو و سکر) ▫️عامّه مسلمانان و همچنین فقها و متکلّمان در باب این گونه اقوال ، مسامحه و اغماض نشان نمی دادند و کلام بایزید را که سُبْحانی ما أعْظَمَ شَأنی می گفت و قول حلاّج را که بانگ أنا الحق می زد ، دعاوی رعونت آمیز خوانده و به همین سبب ، در تکفیر آن ها تردید نمی کردند . آن چه گاهی خشم و نفرت فقها و اهل ظاهر را نسبت به بایزید بر می انگیخت ، مربوط به همین حال سکر و غلبه این حالت بر وی بود . ▪️عمده مشکل صوفیه را می توان از ناحیه صوفیان سکر دانست . هر چند سخنان شطح آمیز ، پیش از بایزید ، از ابراهیم ادهم و رابعه عدویه نیز نقل شده است ، امّا شطحیات صوفیانه در کلام بایزید ، رنگی بسیار تند یافت چنان که حتّی سخنان حلاّج و شبلی هم تندتر و بی پرواتر از کلمات وی نبود . با وجود آن که حلاّج ، جانش را تقریباً بر سر همین شطحیات خویش نهاد ، امّا به هر حال شطحیات صوفیانه با نام بایزید ، پیوند و ارتباطی خاصّ یافته است . ▫️ سخنان بایزید به گونه ای بود که حتی شیخی صوفی به نام ابن سالم بصری ، آن را متضمّن کفر و در ردیف دعاوی فرعون یا بدتر از آن تلقّی نمود . شطحیاتِ گستاخانه بایزید بعد ها برای کسانی از صوفیه که تندروی و بی پروایی او را فاقد بودند ، اسباب دردسرشد ، و ناچار در تأویل آن ها سعی وافری نمودند ، و حتّی جنید به تأویل بعضی از آن ها پرداخت تا صوفیه را از تهمت های گران برهاند . حلاّج ( م ۳۰۹ ق ) نیز در شمار صوفیان سکر محسوب می شود . وی نخست از شاگردان جنید بود ، امّا در پِی مجادله ای که در موضوع صحو و سکر با جنید داشت ، سرانجام جنید به او گفت : ▫️ به زودی تو را بر سر چوب آویزان می کنند . از این رو ، حلاّج از جنید جدا شد و ارتباطش با صوفیه بغداد قطع شد . به نظر می رسد که اجتناب صوفیه بغداد از ارتباط با حلاّج ، برای عدم گرفتاری و جلو گیری از عواقب سخنانی بود که حلاّج ، بی پرده بیان می کرد . در جریان محاکمه حلاّج ، حتّی صوفیه بغداد و یاران جنید نیز نسبت به وی ، علاقه ای نشان ندادند ، به طوری که وقتی نظر ابومحمّد جریری ، یکی از مشایخِ صوفیه صحو را درباره حلاّج پرسیدند ، پاسخ داد : حلاّج ، کافر است ، و باید او را کشت . در آخرین محاکمه حلاّج ، از میان صوفیان بغداد فقط ابن عطاء آدمی ، مشهور به ابوالعبّاس ، نسبت به وی هم دردی نشان داد . خواجه عبداللّه انصاری ( م۴۱۸ ق ) معروف به 《 شیخ الاسلام 》 در 《 طبقات الصّوفیة 》 می نویسد : ▫️نظر مشایخ صوفیه در مورد حلاّج مختلف است . بیشتر ایشان ، وی را رد می کردند مگر سه نفر از ایشان : ابوالعبّاس عطا ، شیخ ابوعبداللّه خفیف و شیخ ابوالقاسم نصرآبادی . @BotShenasi
💡 تصوف حلولی (صحو و سکر) در میان صوفیه سکر، شطحّیات شبلی حتی گاهی از آنچه بایزید و حلاج نقل شده است، گستاخانه تر است، اما با لحن و گفتاری شاعرانه تر بیان شده است. شبلی می گفت: من و حلاج یک اعتقاد داشتیم، فقط جنون من مایه نجاتم شد، و عقل حلاج او را به هلاکت افکند. بعد از مشکلات و لطماتی که در قرن سوم، صوفیان سکر به ویژه حلاج با آن مواجه شدند، بزرگان صوفیه توصیه کردند که از افشای اسرار، و گفتنِ بی پرده شطحیات خودداری گردد، واگر در بیان ها ضرورتی احساس شود، از رموز و اصطلاحاتی مخصوص استفاده شود تا صوفیه از اعتراض و حمله فقها و علما در امان بمانند. شیوه شبلی در بیان شطحیات، و طریقه حفظ جان خود، حاکی از این تغییر روش و اِعمال تقیّه می باشد. صوفیه تا مدت ها در حالت تقابل صحو و سکر به سر می بردند. اما آن صوفیه ای که در بدو امر تحت عنوان صوفیان صحو به مقابله با صوفیان سکر می پرداختند و حتی به تکفیر آنان حکم می نمودند، مشی خود را عوض نموده، به تدریج در جهت تاویل شطحیات صوفیان گذشته برآمدند تا شطحیات اهل سکر را هم سو با سخنان اهل صحو قلمداد نمایند، و لذا به تبیین و تفسیر و بیان سازش آن سخنان با ظاهر شریعت و تعالیم اسلامی پرداختند. به عنوان مثال هجویری که خود را صوفی صحو، و پیرو جنید می دانست. در " کشف المحجوب "، کتابی دیگر از خود معرفی می کند که در شرح کلمات حلاج نوشته است، و در آن به علوّ کلام حلاج استناد نموده و صحت حالش را ثابت نموده است. بدین ترتیب باب تاویل و توجیه در شطحیات صوفیه سکر باز شد، اما انجام این امر به قواعدی نیاز داشت که صوفیه را به تدوین آنها تشویق می ساخت. نیکلسون در لزوم وجود قواعدی برای فهم شطحیات می نویسد: " فهم معناب حقیقی شطح بر قواعد تاویلی استوار است " اگر کسی از قواعد تاویل در شطحیات آگاه باشد، می تواند به تبیین معنای واقعی شطحیات بپردازد، و تعارضات تصوف و شرع را در دیدگاه خود برطرف کند. ادامه دارد ان شاء الله @BotShenasi
⭕️ فضیلت سرپرستی ایتام دوران غیبت! حضرت امام مجتبی عليه‌السلام فرمودند: 🔹فضیلت كسى كه يتيم آل محمّد را كه از موالیان خود جدا شده و در جهل فرو رفته است را سرپرستى می‌كند و او را از جهلش بيرون می‌آورد و امور مشتبه را برایش روشن می‌سازد، بر كسى كه يتيمى را سرپرستى می‌كند و به او آب و غذا می‌دهد، مانند برترى خورشيد بر ستاره‌ی سُهیٰ (ستاره كوچكى است از ستارگان دبّ اكبر) است. 💠 «قال الحسن بن علي عليهماالسلام: فضل كافل يتيم آل محمد المنقطع عن مواليه الناشب في تيه الجهل يخرجه من جهله ويوضح له ما اشتبه عليه على (فضل) كافل يتيم يطعمه ويسقيه كفضل الشمس على السهى.» 📜 تفسیر الامام العسکری علیه‌السلام، ص۳۴۱ احتجاج (أبومنصورطبرسی)، ج۱، ص۱۶ @BotShenasi
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد شیخ جواد عبدی: شرکت در جلساتی که اشعار غلو آمیز و کفر می خوانند حرام شرعی است. @BotShenasi
16.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان سراسر اشتباه هلالی! چهل مرتبه زیارت مشرف شدن بسیار ناچیز است. اهل بیت علیهم السلام امر فرمودند که حداقل سالی یک بار به زیارت مشرف شویم! اگر بیش از سه سال ترک زیارت کنیم عاق می شویم! بعد آقای هلالی بدون تخصص! بدون علم! خلاف روایات می گوید: به جایش به فقرا برسیم! کدام عمل خیری به اندازه زیارت و خرج در راه امام توصیه شده است؟ چرا دین خود را دست مداح میدهید؟ آقای هلالی شما در چه جایگاهی هستید که مقابل کلام امام معصوم، کلام خود را ملاک قرار می دهی؟ کامل الزیارات خوانده ای؟ فقیه هستی؟ چه کاره هستی که اینگونه برای ما فتوا صادر می کنی؟ هیچ ثوابی در دنیا مانند زیارت نیست و هیچ خیری قابل مقایسه با زیارت نیست. آن چیزی که دل بخواهی شده است رفتار شما مداحان است. پای مداح از گلیم دراز ترشده و کسی جرات ندارد به مداح تذکر بدهد. اما دوره آن تمام شده حق خزعبلات گویی ندارید لطفاً سکوت کنید @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطاب به آقای حسن زاده: آقاجان، خودت خودت را غسل دادی! خودت خودت را کفن کردی! خودت به خودت نماز خواندی! به ایشان [حسن زاده] گفته شد بعد شما [ بعد فوت] به چه کسی مراجعه کنیم؟ گفتند: خودم! گفتند: حالت جسمانی شما که از بین می رود؟ گفتند: خودم! پ. ن: رسول الله صلی الله علیه و آله با آن عظمت مسئول غسل و کفن ایشان امیرالمومنین علیه السلام بود و حضرت را وصی خود قرار داد! بببنید اقای حسن زاده در چه مقامی است که هیچکس را لایق جانشینی خود نمیداند! این سخنان آقای صمدی کفر محض است. @BotShenasi