eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
928 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷تساهل فرهنگی در دو سطح جریان می یابد: یکی میان حکومت و گروه های موجود در جامعه و میان اکثریت و اقليت و دیگری میان گروه های هم رتبه در جامعه. در سطح اول را می توان تساهل و مدارای «تجویزی» نامید. در این نوع تساهل فرهنگی، حکومت با آنکه قدرت دارد در فرهنگ گروه اقلیت دخالت کند، اما مدارا می کند و فعالیتهای فرهنگی را تا آنجا که آسيب رسان نباشند، تحمل می کند. 🔶مبنای تساهل فرهنگی تجویزی می تواند مبنایی پراگماتیستی باشد یا مبنایی اصولی و على القاعده؛ یعنی ممکن است تنها از آن روی به مدارا تن دهیم که بهترین و کم هزینه ترین راه برای حفظ آرامش و ثبات جامعه، تسامح ورزیدن با اقلیت های فرهنگی باشد و ممکن است تسامح و مدارا را به خاطر یک اصل اخلاقی بپذیریم که تساهل فرهنگی با مهندسی فرهنگی و ارزش گذاری ها سر ناسازگاری دارد. 💢فرهنگ وارداتی و هواخواهان آن از حقوقی همانند فرهنگ بومی برخوردار است و باید با بی طرفی حاکمان و دستگاه های دولتی، صحنه جامعه را باز گذارد تا مردم با گرایش یا عدم گرایش خود سرنوشت فرهنگ وارداتی را رقم بزنند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی 🌸از این باد آر مدد خواهی چراغ دل برافروزی 🌸به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی 🌸به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی 🔹یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ 🔹یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ 🔹یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ 🔹حوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🔶 حلول سال نو و بهار طبیعت را خدمت تمام شما همراهان گرامی کانون اندیشه جوان تبریک عرض می نماییم. 🔹سالی سرشار از معنویت، دانایی و سلامت را برای شما آرزومندیم. 💢امیدواریم در سال نو گام های موثری در کنار هم برداریم. 📌 @canoon_org
🔷داستان و مداخله آمریکا در برکناری از منافع انحصاری منابع نفتی ایران که پس از ترور و تصویب قانون ملی شدن آغاز شده بود، با سقوط دکتر مصدق در شامگاه 28 مرداد ماه ۱۳۳۲ پایان یافت و آمریکا بر ارتش، دربار، نظام اداری و اجرایی و به ویژه بر منابع نفتی ایران مسلط شد. 🔶آنچه در ماجرای ۲۸_مرداد و مسئله تسلط بر بازار نفت ایران، اهمیت استراتژیک داشت، بازیگری دو پهلوی آمریکاییان بود؛ به ویژه در دوره که حتى را حق ملی اعلام کرد اما از زمان سیاست خارجی آمریکا به بهانه مبارزه با به کلی طرف انگلیس را گرفت؛ در حالیکه با مهرۀ انگلیس وارد بازی شد تا خودش را مات کند و به دوران تسلط انحصاری بر بازار نفت ایران خاتمه دهد. 💢کودتای ۲۸ مرداد، دیوار بلندی از بدگمانی و تاریکی میان ملت ایران و ملت ایجاد کرد که هنوز این سوءظن در اذهان عمومی ما وجود دارد اما به هر حال اصل ملی شدن صنعت نفت اجرا شد؛ هرچند خود نیز نوع دیگری از سلطه بر ملت ایران بود. 📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره ۶۹، ص ۳۱ 📌@canoon_org
🔰سال ۱۴۰۲؛ سال مهار تورم و رشد تولید 🔷رهبر انقلاب اسلامی درباره ارزیابی از وضعیت اقتصادی کشور این نکته را متذکر شدند که باید در ارزیابی‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها را کنار یکدیگر دید و مجموع آنها را محاسبه کرد. 🔶حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی فقط مخصوص ایران نیست بلکه تقریبا همه کشورها از جمله کشورهای دارای اقتصاد قوی و پیشرفته نیز گرفتار مشکلات اقتصادی و حتی ورشکستگی بانکها و بدهکاری‌های فوق‌العاده هستند، گفتند: مسئولان دولتی و همچنین فعالان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا با کاسته شدن تلخی‌ها و افزایش موفقیت‌ها، امسال یک سال شیرین برای ملت ایران باشد. 💢مسئله اصلی و محوری کشور در سال جاری نیز، اقتصاد است. البته این به معنای نبود مشکل در بخش‌های دیگر نیست. در کشور مشکلات گوناگونی در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی وجود دارد اما اگر دولت و مجلس و فعالان اقتصادی و گروه‌های مردمی جوان و پرانگیزه تمام تلاش خود را برحل مشکلات مردم قرار دهند، بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهند شد. 📜پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱ 📌@canoon_org
🔷اساسی ترین ویژگی انسان کامل، توحید محوری است؛ انسان کامل به واقع در مورد خدای متعال، معترف است که: تو خدایی هستی که به جز تو خدایی نیست. چنین انسانی می یابد که آدمی از خود چیزی ندارد و هر آنچه هست، از خداست. چنین انسانی می داند که از خود نه مُلکی دارد، نه قدرتی، نه سلطنتی و نه اراده ای؛ انسان، عبد و بنده است و هر آنچه هست، تحت امر خداست. 🔶آدمی را اگر فعلی هست، به قضای اوست و اگر خیری هست، به عطای اوست. در این نگاه ، خداست که گره های فروبسته را باز می گشاید و دشواری ها و پیچیدگی ها را آسان می سازد؛ رهایی از تنگناها به مدد هدایت اوست و خلاصی از سختی و رسیدن به آسانی با مساعدت اوست و این لطف اوست که موجب تحقق اسباب است. 💢 دارای بالاترین درجات انسانیت است و همه انسانها نیز به حکم عقل و فطرت در پی رسیدن به مراتب بالای هستند. معقول ترین راه برای رسیدن به این مراتب، ایجاد نوعی ارتباط با انسان کامل و الگوپذیری از اوست. این ارتباط در سه بعد شناخت، و اطاعت قابل تحقق است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶یقین از موضوعات مهم در حوزه است که براساس اصول نقدگرایانه نظریه اش، نقش آن را مورد تحلیل قرار داده است. پوپر در تحلیل مسئله ، دو مقام را از هم جدا می کند: یکی مقام زندگی عادی و عرفی ما و دیگری مقام معرفتی و معرفت شناختی. 🔷وی معتقد است که وجود ندارد چرا که معرفت های ما همواره حدسی اند. از این رو، به صحت و اعتبار آن ها نمی توان قطع و یقین داشت. این مربوط به جنبه است اگرچه مربوط به زندگی عملی ماست و برای گذران امور کفایت می کند ولی ارزش معرفت شناختی ندارد. 💢 هیچ ارزشی برای یقین قائل نیست و آن را امری می داند و می گوید: تجربه های درونی یا احساس یقین، هرگز نمی تواند هیچ گزاره علمی را تصویب کند و در ، منزلتی ندارد جز آنکه موضوع پژوهش روان شناختی قرار گیرد. احساس یقین هر اندازه هم شدید باشد، نمی تواند هیچ گزاره ای را تصویب کند. او در پایان کتاب ، یقین را مانع پیشرفت علم دانسته و همگان را در مسیر حقیقت، به سوی بی نهایت فرا می خواند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقام معظم رهبری (مدظله العالی)‌: 🔶خلاصه محصول بیست‌ و دو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ی کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند. ۱۳۶۴/۱/۱۰ 📌 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴وفات نخستین بانوی لبیک گوی رسالت، الهه کرامت و آبروی نجابت، حضرت خدیجه کبری(س) را تسلیت می گوییم.🏴 📌@canoon_org
🔶جمهوری، حکومتی است که در آن رئیس کشور از طریق مراجعه مستقیم یا غیرمستقیم به آرای مردم انتخاب می‌شود و به طور معمول، مدت ریاستش نیز محدود است؛ بر خلاف نظام پادشاهی که در آن قدرت از طریق وراثت به دست می‌آید و مدت آن نیز محدود نمی باشد؛ بنابراین حکومت جمهوری، حکومتی مبتنی بر آرای مردم است و می‌توان آن را مردم سالاری نامید. 🔷 درباره مفهوم جمهوری می گویند: جمهوری است؛ یعنی خلقی است، یعنی توده‌ای است و مردمی است. از نظر ایشان، جمهور معادل خلق، توده و مردم است. حکومت جمهوری خود اقسامی چون جمهوری دموکراتیک، جمهوری کمونیستی و مانند آن دارد. جمهوری اسلامی نیز یکی از گونه‌های این حکومت است. 💢قید اسلامی بیانگر آن است که حکومت ایران جمهوری صرف نیست؛ بلکه جمهوری ای بر اساس مکتب اسلام است. اسلامی است؛ یعنی دارای ایدئولوژی است و در برابر یک ایدئولوژی انتخاب شده نه تحمیل شده، متعهد است. بدین ترتیب، در نظام جمهوری اسلامی، توده مردم، رئیس حکومت را با توجه به اصول مکتب انتخاب شده خود یعنی اسلام برای مدت محدودی انتخاب می کنند. 📖ماهنامه زمانه، سال دوم شماره ۱۴، ص ۳۹ و ۴۰ 📌@canoon_org
44.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رمز احیای رسانه ملی 🔷صدا و سیما دارای آسیب ها و موانعی در راستای تحول است که رفع آنها موجب احیای این رسانه می شود اما این آسیب ها چیست و راهکار اصلی احیا چه می تواند باشد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢 بر پایه این نظریه معتقد است که تمام پدیده های جهان هستی به گونه ای بنا شده اند که ضد خود را در نهان پرورش می دهند. از نزاع بین اضداد، حرکت تکاملی بر می خیزد و سرانجام شکل سومی که صورت تکامل یافته پدیده است، بروز می نماید. بنابراین، درباره تمام پدیده ها سه مرحله زیر پیوسته در حال وقوع است: 🔸 تز یا نهاده: عبارت از وضع فعلی هر پدیده است که حاکی از نیرویی می باشد که تلاش می کند تا وضع فعلی را حفظ نماید. 🔹 آنتی تز یا برابر نهاده: عبارت از نیرویی درونی است که در جدال و نزاع با تز است و بر ضد آن عمل می کند و در جهت تغییر وضع موجود هر پدیده ای می باشد. 🔸 جریان نزاع بین و آنتی تز، پیوسته به نفع تمام می شود و یا هم نهاده به وجود می آید که خود، وضع جدیدی از پدیده می باشد. از آنجایی که کمونیسم، اقتصاد را زیربنا می داند و آن را منشا تمام تحولات معرفی می کند، اصل در همه ی تحولات غیراقتصادی از جمله ، و نیز برقرار می باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
35.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فلسفه اسلامی؛ از افسانه تا واقعیت 🔷امروزه در فضای علمی کشور، گفتمان غالبی وجود دارد که از کارآمدی فلسفه به ویژه فلسفه اسلامی پرسش می‌کند و بعضا آن را بیهوده و بدون کاربرد عینی برای جامعه می‌داند. 🔶اما باید اندکی بیشتر بر روی این پرسش توقف کنیم. ⁉️پرسش از کاربرد فلسفه اسلامی ناشی از چه امری می باشد؟ آیا اساسا انتظار کاربرد عینی و عملی از دانش فلسفه صحیح است؟ 💢در قدم بعد می‌توانیم به این مطلب بپردازیم که کاربرد فلسفه اسلامی در جامعه معاصر چیست و فلسفه اسلامی چه کمکی در فهم معاصرت به ما می‌کند. 📌@canoon_org