eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
35.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امانت آیندگان 🔶طبق تحقیقات سازمان ملل تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳۰ درصد از کشورها در خطر جدی بحران آب قرار می گیرند؛ ۱۸ کشور از این آمار در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند و این بدین معنی است که اگر برای حل این بحران چاره‌ای اساسی نیاندیشیم می‌تواند زمینه ساز جنگ‌های پنهان و چه بسا بروز جنگ‌های نظامی شود‌... . 📌@canoon_org
🔷امام خمینی (ره) با شناخت عمیق و همه جانبه از اسلام و ابعاد انقلاب اسلامی و همچنین آگاهی و بصیرت کامل به شرایط زمانی و نظام حاکم بین المللی و دشمنان اسلام و انقلاب و ابعاد و شیوه های دشمنی آنان، ضمن یادآوری بر دشمنی جامع الابعاد آمریکا، صهیونیسم و کمونیسم، حفظ و تداوم انقلاب اسلامی را عمق بخشی و گسترش پهنه آن در داخل و خارج از ایران می دانستند و بر این اساس، همواره بر صدور انقلاب با شیوه ای جامع و کارآمد تأکید می نمودند. 🔶امام خمینی با اتخاذ موضعی دقیق، دیدگاه های سه گانه را به صورت مبنایی رد نموده و نظریه جامع و کارآمدی درباره صدور انقلاب در مواضع و رهنمودهای خود ارائه می نمودند. امام استراتژی «صدور انقلاب» را بر پایه مجموعه ای از اهداف و برنامه ها چون الگوسازی، تبلیغ و آگاه سازی، آموزش و حمایت از نهضت های آزادی بخش می دانستند. ایشان صدور انقلاب را یک موضوع قطعی و غیر قابل خدشه دانستند؛ چنان که می فرمودند: 💢ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم. امام در روزهای پایانی عمر شریف خود، موضعش را درباره صدور انقلاب اینگونه اعلام نمود: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
25.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تنها راه نجات دانشجو 🔷دانشجویان و مسئولین برای حل مشکلات راهی ندارند جز اینکه از کلیشه محوری به مسئله محوری بروند همچنین دانشجو باید در دانشگاه مسئله محور آموزش دیده شود و تشکل ها در این زمینه وظیفه مشخص و تاثیر گذار دارند. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷هر گونه تغییر در مجموعه تعالیم و آموزه های وحیانی دین که امروزه در دین خاتم الانبياء (ص) متجلى است و هر تصرفی در آن، فساد است که موجب مرگ انسانیت و از بین رفتن دین و دنیا می شود. 🔶کلام خداوند متعال که فرمود... و الله لا يحب الفساد ناظر به همین مطلب است مراد از فساد در این آیه فساد در عالم که به آن فساد تکوینی میگویند نیست، زیرا فساد و صلاح از لوازم طبیعت است، دائماً مشاهده می کنیم که موجوداتی می میرند و بدنشان فاسد می شود و به جای آنها موجودات جدیدی پدید می آیند، کرات آسمانی از بین میروند و به جای آنها کرات جدیدی پدید می آید و خلاصه گذر زمان همواره موجوداتی را فرسوده میکند و موجودات جدیدی را پدید هستی عالم می آورد. 💢غرض از فساد در آیه فساد در تشریع است و فساد در عالم تشریع یعنی تحريفات وسیعی که در دین یهود و دین مسیحیت صورت گرفت زیانبار ترین پیامدها را برای بشریت به دنبال داشته است که امروزه به وضوح آنها را مشاهده می کنیم. 📖کتاب به کوشش حسن دادگر و غلامعلی معصومی نیا 📌@canoon_org
🔷کفاف، یعنی بهره بردن از دنیا به اندازه نیاز متعارف یعنی حد وسط میان فقر و رفاه. نیاز متعارف هر شخص بنا بر موقعیت اجتماعی او، که از آن به «شان» تعبیر میشود تعیین میگردد از این رو هر کس که نتواند متناسب با شأن خود گذران عمر کند، فقیر به شمار می آید. 🔶آیات و روایاتی که در عنوان، رفاه دلالت بر خیر و فضل و رحمت بودن مال و ثروت و نعمت های دنیا داشت بر حسن کفاف نیز دلالت می کند؛ چرا که در کفاف نیز مانند رفاه، بهره بری از مواهب دنیا وجود دارد. 💢کفاف هیچ یک از معایب فقر را ندارد؛ چرا که مایه بی نیازی از مردم و عزت انسان است. از معایب غنا و رفاه نیز مصون است؛ چرا که اولاً :خدایی که انسان را با نیازهای مادی خلق فرمود، برآوردن آن نیازها را نیز نیکو میداند. ثانياً: مفاسدی مانند طغیان استکبار و صفات رذیله دیگری که در غنا است، بر نمیشود آن مرتب نمی شود روایات بسیاری نیز در مدح کفاف وجود دارد. 📖کتاب به کوشش حسنعلی علی اکبریان 📌@canoon_org
🔶ادیان الهی، اندیشمندان و فلاسفه بزرگی که به مقوله اجتماع توجه داشته اند، بیشترین همت خود را در بسط اندیشه عدالت داشته اند و آن را بالاتر از هر فضیلتی قلمداد کرده اند؛ گرچه هر یک به نحوی جداگانه و از منظری خاص به بحث عدالت پرداخته اند. عدالت یکی از مفاهیم بنیادین و دغدغه های اساسی در اندیشه ورزیهای سیاسی - اجتماعی بوده است و همواره مورد بحث و بررسی اندیشمندان قرار گرفته است. 📖کتاب به کوشش سید محمد رضا شریعتمدار و سید کاظم سید باقری در هفت گفتار تنظیم شده است: 💢در گفتارهای اول و دوم به هر یک از مکاتب پرداخته خواهد شد؛ در گفتارهای سوم، چهارم و پنجم به نگرش هر یک از این دو مکتب به اشاره هایی شده است و نظرگاه هر یک به عدالت را مورد نقد و بررسی قرار داده است. پس از روشن شدن مرزهای و جداسازی آن از ، در گفتار ششم، عدالت از منظر دو مکتب مقایسه شده است و در گفتار هفتم به ساز و کار های تامین از منظر مردم سالاری دینی پرداخته شده است؛ و در پایان خاتمه و برخی از نتایج آمده است. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مطالعات اسلام پژوهی در غرب 🔶از زمان تدوین قرآن به‌عنوان نخستین و معتبرترین منبع مکتوب اسلامی تا به امروز، دانشمندان مسلمان آثاری پُرشمار در عرصه‌های گوناگون تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه، اخلاق، کلام و فلسفه تألیف کرده‌اند و کتابخانه‌ای غنی از علوم اسلامی به جای گذاشته‌اند. شناخت دقیق و عمیق این میراث مکتوب از مهم‌ترین برنامه‌ها در پژوهش‌های معاصر در حوزه اسلام است. پیشینه مطالعه و بررسی ابعاد گوناگون اسلام در غرب به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد اما نخستین بار در دوره مدرن به شکل منسجم و ساختارمند درآمد. 🔷اینک و در آستانه دهه سومِ سده بیست‌ویکم میلادی بی‌تردید نمی‌توان اسلام‌پژوهی مجموعی از مطالعات میان‌رشته‌ای و متکثر را در مرزها و محدوده‌های جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و هیچ محققی را از پژوهش درباره متون مقدس اسلام و بررسی عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. قرآن متنی وحیانی متعلق به ادبیات مکتوب جهان است و تاریخ جزیره‌العرب در زمان ظهور اسلام بخشی مهم از تاریخ خاورمیانه در دوران باستان متأخر به شمار می‌‌آید. با این همه، مرزهای جهان اسلام در دنیای معاصر بسیار گسترده‌تر از سده‌های پیشین است و مسلمانان فراوانی در اقصی نقاط دنیا از جمله اروپا، امریکا، چین، روسیه و اندونزی حضور دارند. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور دکتر سعید طاووسی مسرور نشستی حضوری در محل کانون اندیشه جوان تحت عنوان «مطالعات اسلام پژوهی در غرب» برگزار نماییم. 🌐 همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶عرفان عملی تفسیر و بیان مقامات عارفان و درجات سالکان و میزان تقرب ایشان به واسطه مجاهده و تصفیه و تزکیه را به عهده دارد. اما غایتی را که عارف در سلوک خود می جوید همانا رسیدن به مقامی است که در دار وجود،جز خداوند را نبیند. در واقع عارف به دنبال مرتبه فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ است. او می خواهد به مقامی برسد که خداوند را نزدیکتر از انسان به خودش ببیند؛ زیرا خداوند خود فرموده است که او يَكُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ. 🔷در یک کلام عارف سالک در پی کسب مقامی است که در حدیث قرب نوافل به آن اشاره شده است: «بنده ای مقرب درگاه من قرار نمی گیرد مگر با انجام واجبات، و آن قدر به مستحبات می پردازد که مورد محبت من قرار می گیرد پس اگر دوستش بدارم گوش شنوا چشم بینا زبان گویا و دست توانای او خواهم بود...» 💢اگر گوش الهی باشد،جز حق نمی شنود و اگر چشم الهی باشد،جز حق نمی بیند و اگر زبان الهی باشد، جز به حق گشوده نمیشود و اگر دست الهی باشد، جز حق نمی گیرد. پس چنین عبدی در همه حرکات و سکنات،الهی‌ خواهد بود. 📖کتاب به قلم رضا جلیلی 📌@canoon_org
41.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دانشگاه های کرونا زده! 🔶کرونا دانشگاه، دانشجو و تشکل های دانشجویی را با چالش روبرو کرد اما کدام دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی توانستند در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶امیر هوشنگ ابتهاج در تاریخ ادب معاصر ایران چهره ای در خور احترام و در عین حال بحث انگیز است. تداوم او طی بیش از هفتاد سال کار شاعری و خلق تعدادی از معروف ترین آثاری که ورد زبان مردم و حتی دوست داران حرفه ای شعر معاصر شده است. نقش انکارناپذیر او به رغم تعصبش در وفاداری به سنت غزل فارسی در تکامل و به روزرسانی زبان و بیان در غزل معاصر و داشتن سهمی مهم در راهبری تصنیف و ترانه سرایی در برهه ای از دهه ۵۰ بی تردید احترام برانگیزند. 🔷ابتهاج غزل سرایی عارف مسلک نیست؛ او یا غزل عاشقانه می سراید یا اشعار سیاسی و اجتماعی با بیان رمانتیک و تغزلی. وی شعرهایش را از لحظات زندگی اش شکار میکند؛ از دیداری با «شهریار»، از خاطره ای در زندان ، از مرگ یک رفیق یا آشنا از دل تنگی برای یک دوست و... اما به دلیل تبعیت بی چون و چرای او از زبان و اسلوب بیانی شاعران بزرگ تاریخ ادب فارسی که به درست یا غلط شاعرانی عارف مسلک خوانده شده اند مخاطب ناخودآگاه شعر او را نیز عارفانه میخواند یا دریافت میکند 📖کتاب نقد اشعار هوشنگ ابتهاج به قلم حمیدرضا شکارسری 📌@canoon_org