eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ مثبت و منفی "کلبه عمو پورنگ" ✍️ بابک شکورزاده یکی از سریال‌های پرمخاطب که برای گروه کودک و نوجوان ساخته شده و محصول گروه اجتماعی شبکه دو می‌باشد مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» است. این مجموعه از نظر محتوایی سعی دارد که مضامین ارزشمندی مثل اعتماد به نفس را در قالب نمایشی فانتزی با بازیگرانی که عمدتا نقش حیوانی را دارند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که نکته مثبت این مجموعه را می‌توان همین موضوع دانست. دو ویژگی مهم را می توان از موضوعات قابل نقد این مجموعه دانست: موضوع اول داستان موسیقی است؛ این مجموعه را تقریبا می‌توان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان می‌کند و آن هم موزیک‌هایی است که اکثرا مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان می‌دهند و رسما می‌رقصند. این موسیقی‌ به گونه‌ای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی، حتی با فتوای کسانی مثل رهبر انقلاب که فتوای راحت‌تری نسبت به سایر مراجع در این باره دارند نیز سازگاری ندارد. اثبات این موضوع کار پیچیده‌ای نیست و کسی که اندک اطلاعی درباره احکام موسیقی داشته باشد به این نتیجه خواهد رسید. درست است که برخی موسیقی‌ها مشکوک است و نمی‌توان به راحتی آن را مصداق موسیقی حرام دانست، ولی دست کم اکثریت موسیقی که در این مجموعه ساخته و پخش می‌شود مصداقی بی چون و چرا از موسیقی حرام است. با این اوضاع حقیقتا چگونه می‌توان نوجوانان را توجیه کرد که ما در شرع موسیقی حرام نیز داریم. آیا با این اوضاع کسی به راحتی می‌تواند پذیرا باشد؟ طبیعتا نوجوان با تناقضاتی روبه رو خواهد شد و به راحتی توجیه نمی‌شود. نکته دوم که جای انتقاد دارد نحوه بازی کردن برخی بازیگران زن این مجموعه است که بعضا با ناز و عشوه همراه است که طبیعتا چنین رفتاری نیز در حضور نامحرم مشروع نیست. مصداق بارز این ادعا بازی‌های سپیده خداوردی در نقش "مگو" است که لحن و بیانش در اکثر اوقات تقریبا عشوه‌آمیز است. ممکن است که توجیه عوامل مجموعه این باشد که این برنامه برای کودک و نوجوان است و برای لطافت کار و توجیهاتی از این دست اقتضای اینگونه رفتارها منعی ندارد؛ ولی نکته این است که درست است که مخاطب، کودک ونوجوان است؛ ولی آیا فقط کودکان شاهد این عشوه‌‌گری‌ها هستند؟ عده‌ای نامحرم در پشت صحنه و جلوی صحنه شاهد این وضعیت هستند و بعد از آن جمعیتی میلیونی شاهد این مجموعه خواهند بود که طبیعتا بخشی از این‌جمعیت، شامل نامحرمان بزرگسال می‌شود. البته ناگفته نماند که گریم و آرایشی که برخی از این بازیگران زن نیزدارند بدون رعایت ضوابط شرعی است و همان مشکل عشوه‌گری را دارد. بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده شود که هم برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت داشته باشد و هم ضوابط شرعی رعایت گردد. 🆔@cultural_governance
سیاست تلویزیونی بازگشایی مدارس.pdf
21.87M
📂گزارش راهبردی نسل z 🔹بررسی سیاست های تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان، به مناسبت بازگشایی مداری 🔺باز امد بوی تکرار برنامه 🆔@cultural_governance
تولیدات فرهنگی و تلویزیونی برای نسل نوجوان.pdf
40.09M
📂گزارش راهبردی نسل z 🎥 تولیدات فرهنگی و تلویزیونی برای نسل نوجوان 🔖برنامه سازی تلویزیونی برای نوجوانان 🆔@cultural_governance
هدایت شده از همپای پیشرفت
🔰 فراخوان رویداد آموزشی رمپ 👈 محورهای رویداد: ✔️ آشنایی با نظریه پیشرفت از منظر امامین انقلاب ✔️آشنایی با فناوری طراحی نقشه پیشرفت جامع منطقه‌ای ✔️الگوی نقش، شایستگی و انتظارات از حلقه‌های میانی ✔️شاخص‌های پیشرفت منطقه‌ای ✔️الگوی مسئله‌شناسی در تدوین سند جامع پیشرفت منطقه هدف ⭕ مزایا 🔻بکارگیری نفرات برتر به عنوان راهبر هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای 🔻اتصال به زیست‌بوم پیشرفت منطقه‌ای کشور 🔻گواهینامه پایان دوره 🔵ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر: hampa-pishraft.ir @hampa_ir
حکمرانی فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم از عینک یک نوجوان به قضیه نگاه کنیم! واکاوی نقش سرکوب‌های جنسی در ظهور نسل هن
سلام علیکم، احتراما در مورد مطلبی که از آقای محمدجواد نوروزی اقبالی در کانال شما نوشته شده است [ نگاه به قضیه غریزه جنسی از دید یک نوجوان]، نظر یکی از علمای محترم قم را خدمتتان منعکس می‌کنم: 🔹 بر این متن سه تا اشکال وارد است: اول: نویسنده این متن، قطعا خودش یک نوجوان نیست و از دید خودش نوشته و به نوجوان نسبت داده است. دوم: استنادی که به آیه قرآن کرده اشتباه بزرگی کرده‌ است. در سوره مبارکه نساء آیه ۲۷ که خداوند می‌فرماید: وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا بحث شهوت جنسی نیست، می‌فرماید آنهایی که اهل شهوات هستند یعنی کلا خواسته‌های دنیایی، دوست دارند ترا منحرف کنند، خیلی منحرف کنند، میل عظیم یعنی انحراف زیاد، نه اینکه خدای تبارک و تعالی شهوت جنسی را میل عظیم تعبیر کرده است! حالا ممکن است شهوت جنسی قوه زیادی داشته باشد اما اینکه این تعبیر قرآن را به این نسبت بدهیم این غلط فاحشی است. و سوم اینکه در انتهای مطالب، این رفتار فعلی که در جامعه ایجاد شده است این را هم به همه نوجوانها استناد داده است در حالیکه این مال همه نوجوانها نیست مال یک بخش محدودی است که این رفتارهای نامعقول را انجام میدهند. البته قضیه غریزه جنسی، مطلب مهمی است باید از آن تحلیلهای درستی بشود و باید راه حل‌های مناسبی برای آن پیدا بشود ولی نه با غلط غلوط و اظهارات نادرست. 🆔@cultural_governance
⭕️ برای مافوق خودسرهای فرهنگی ✍️صادق کشوکی 🔹سال‌ها پیش عده‌ای در کشور بودند که با تشخیص خودشان کارهایی می‌کردند که ثمره‌اش دردسرسازی برای نظام و جامعه بود. این عزیزان به نیروهای "خودسر" مشهور شدند! 🔹 در سال‌های اخیر هم مجموعه‌هایی فرهنگی با امکانات بیت‌المال تشکیل شده که بعضی رفتارهایشان آدم را به یاد نیروهای "خودسر" می‌اندازد! این مجموعه‌ها محصولات ارزشمندی هم تولید کرده اما بواسطه ضعف در دانش و سواد، مرتکب خطاهای عجیبی هم شده‌اند: ▪️مثلا دعوت از تتلو برای برگزاری کنسرت روی عرشه یک ناو جنگی با موضوع انرژی هسته‌ای!! و البته دفاع شدید از این خبط بزرگ و متهم کردن منتقدان این خطا به تحجر و هنرنشناسی! ▪️ساخت کلیپ با شرکت بعضی مداحان و برخی اطفال اینستاگرامی درباره محرم و ... ▪️و اخیرا دیوارنگاره پر از گاف میدان ولی عصر با موضوع زنان موفق ایران ❇️ این عزیزان علاوه بر کم‌سوادی مشکل بزرگتری هم دارند و آن نپذیرفتن نقدها و تذکرات و احساس عدم نیاز به مشورت با اهل فکر و باسوادترهاست! ▪️فعالیت در عرصه ارتباطات و تبلیغات سیاسی و فرهنگی، علاوه بر نیاز به مهارت‌ها و سواد هنری و رسانه‌ای، به حجم بالایی از دانش دینی و سیاسی نیاز دارد که متاسفانه این عزیزان خودسر از آن بی‌بهره‌اند و برای جبران این ضعف هم اقدامی نمی‌کنند. (چون خودشان را عقل کل می‌دانند!) 🔹البته مافوق این مجموعه‌ها بیش از آنها در شکل‌گیری این روند غلط سهیم بوده و هست! چون اگر از اول این عده را وادار به مشورت جدی با ۴ نفر باسواد می‌کرد، امروز خروجی این مجموعه‌ها بابرکت‌تر و خطاهای آنها به مراتب کمتر بود! ❇️ ان شاء الله مافوق این مجموعه‌ها رفتاری مانند نیروهای خودسر تحت امرش نشان ندهد! نقدهای دلسوزان را بپذیرد و روند غلط و پرهزینه‌ی "من بلدم و خودم همه چی رو میدونم" را متوقف و به جای آن لزوم مشورت و هم‌اندیشی با چند نفر انقلابی باسواد و اهل فکر را به این مجموعه‌ها حاکم کند! 🆔@cultural_governance
🔹 بیانات مهم و دیده‌نشده مقام معظم رهبری درباره بین ایران و امریکا در حوزه نسل z 🔻یکی از عرصه‌های اختلاف و درگیری بین و استکبار است؛ مسئله‌ی جوانها. امروز سرِ قضیّه‌ی جوانها، یک بسیار فراگیری بین جمهوری اسلامی و و همدستان آمریکا و برقرار است. 🔻 من چند سال پیش خطاب به جوانهای دانشجو گفتم: «شماها افسران جنگ نرم هستید»؛ شما هم هستید، شماها هم همه‌تان هستید. وقتی جوان، انگیزه دارد و اعتماد به نفس دارد و قدرت اندیشیدن دارد و شجاعت دارد، افسر است -افسر در درگیری‌های رزمِ نرم، جنگ نرم- خصوصیّت جوان این است. 🔻 خب، حالا شما فرض کنید افسری را با یک هویّتی که مطلوب جمهوری اسلامی است و افسری را با هویّتی که مطلوب دشمنِ جمهوری اسلامی است؛ اینها را با هم مقایسه کنید، ببینید چه‌جوری درمی‌آید؛ حالا محلّ بحث ما است که خطرناک‌تر از جنگ سخت است؛ گاهی اوقات ما را به و بمباران و حمله و مانند این چیزها هم تهدید میکنند امّا غلط زیادی میکنند؛ [این] نیست، زمینه‌ی این کار را ندارند، جرئتش را هم ندارند و [اگر] هم بکنند تودهنی میخورند. 🔻 امّا چرا؛ جنگ نرم همین الان برقرار است، طرف مقابل مشغول حمله است؛ ما هم از این طرف مشغولیم؛ حالا ما مشغول حمله‌ایم یا مشغول دفاعیم، آن [یک‌] بحث دیگری است که عقیده‌ی من این است که این طرف هم به جای دفاع باید حمله کند، ضمن اینکه مراکز دفاعی خودش را هم باید حفظ کند. پس یک جنگی وجود دارد؛ حالا شما این جنگ نرم را تشبیه کنید به جنگ سخت و جبهه‌ی جنگ؛ مثل همان [وضعی‌] که الان فرض کنید که در یا عراق یا یمن یا هرجای دیگر هست؛ این جنگهایی که الان هست یا در دوران دفاع مقدّس، هشت سال در ایران بود. 🔻 افسری را در نظر بگیرید که در قرارگاه خودش یا در سنگر خودش نشسته؛ این افسر دو جور میتواند باشد؛ یا دو نوع تعریف برای این افسر وجود دارد: 1️⃣ یک‌وقت این افسر در هیئت یک ، هوشیار، پُرانگیزه، امیدوار، پُرکار، دارای اندیشه، ، شجاع و فداکار است. خب اگرچنانچه افسری در قرارگاه خود یا در سنگر خود با این خصوصیّات باشد، میتوان یک نتیجه‌ای را برای این جنگ حدس زد. افسر شجاع است، رشید است، بافکر است، باایمان است، باامید است، تصمیم دارد، دارد؛ این یک‌جور افسر است. 2️⃣ همین افسر را میشود با یک شاکله‌ی دیگری و با یک هویّت دیگری فرض کرد. فرض کنید آدمی است ؛ یعنی معتقد است که [جنگیدن‌] فایده‌ای ندارد؛ [میگوید] بیخود ایستاده‌اید، فایده‌ای ندارد؛ ناامید است. یا آدمی است ، حال معارضه کردن و ایستادگی کردن ندارد؛ حالا یک مقداری ممکن است بِایستد ولی وقتی فشار زیاد شد و زور زیاد شد تسلیم میشود؛ روحیه‌اش این است. یا آدمی است ؛ به لبخند دشمن اعتماد میکند، به فریب دشمن اعتماد میکند یا اصلاً فریب دشمن را نمیفهمد. اول اردیبهشت ماه 1395 (بیانات در دیدار با اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان) 🆔@cultural_governance
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند: 💡سلسله نشست‌های واکاوی وقایع اخیر کشور 🔶‌نشست سوم: هویت نسلی و طبقاتی اعتراضات ۱۴۰۱ 📌با حضور: - دکتر بهاره آروین - دکتر سجاد صفارهرندی - دکتر رضا صمیم - دکتر سینا کلهر ⏰ دوشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۱، از ساعت ۱۵ الی ۱۷:۳۰ ***حضور برای عموم آزاد است 📍خیابان سمیه، حوزۀ هنری، تماشاخانه مهر 📱پخش زندۀ نشست از: 🌐www.aparat.com/rcica.ir 🆔@cultural_governance
✅ اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه‌ی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می‌شوید. امام خامنه‌ای مدظله العالی 🔻 ثبت نام سومین دوره سراسری 🇮🇷 طرح ولایت مجازی ١۴٠١🇮🇷 🔸 برادران و خواهران غیرحوزوی (١٨تا۴٠سال) 👈 ویژه و 🔴 مهلت ثبت‌نام : تا ١۵ آبان ماه 📌 محل ثبت‌نام 👇 🌐 hamzevasl.ir ☎️ 02532113627 🆔@cultural_governance
علیان و دهه هشتادی ها.pdf
169.4K
من هم مقصرم! 🔻روایت خواندنی محمد علیان از کف خیابان و مواجهه او با در اغتشاشات اخیر 🆔@cultural_governance
🔖مجموعه گزارش های راهبردی با موضوع انیمیشن 👇 📍تاثیر انیمیشن بر نسل نوجوان 📍وضعیت انیمیشن در صنایع فرهنگی دنیا 📍سیاست گذاری انیمیشن در ایران 🆔@cultural_governance
|مروری بر وضعیت بازار انیمیشن در ایران 📺یکی بود یکی نبود.... 1️⃣انیمیشن ایرانی، بخشی از هویت فرهنگی-اجتماعی 📎https://farhangesadid.com/0001XB 2️⃣جشنواره‌های کم اعتبار برای انیمیشن‌های بی‌مخاطب! 📎https://farhangesadid.com/0001WZ 3️⃣سیاست‌گذاری مشخصی برای تولید و اکران انیمیشن وجود ندارد 📎https://farhangesadid.com/0001Xl 4️⃣بدنه سینمایی کشور هرگز ارتباط مستقیمی باانیمیشن نداشته است 📎https://farhangesadid.com/0001XT 5️⃣برخی انیمیشن‌های ایرانی به‌عنوان واحد درسی در فرانسه استفاده می‌شود! 📎https://farhangesadid.com/0001Z9 6️⃣مدیران حوزه انیمیشن به دنبال رایانه‌های قوی هستند نه هنرمند کنشگر و خلاق 📎https://farhangesadid.com/0001Yh 🔸با گفتار ها ونوشتارهایی از امیر عبدالرضا سپنجی، فاطمه حسینی شکیب، مهین جواهریان، علی نوری اسکویی 🆔@cultural_governance