eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 زلزله دهه هشتادی‌ها! 📌 جواد موگویی در صفحه اینستاگرام خود روایت روز هفتم از سفر به لرستان را اینگونه توصیف می کند: 🔸 ساعت ۴ صبح رفتم میدان امام حسین قهوه‌خانه‌های سر راهی. 🔸 عجیب در کف چایی هستم. قند را در دهان گذاشتم که یک بچه۱۶-۱۷ ساله آمد و گفت داداش پول نقد داری؟ می‌خوام پول کرایه تاکسی بدم، اینجا عابربانک نیست. 🔸 بهش گفتم بچه کجایی؟ 🔸 گفت شهریار. 🔸 گفتم اینجا چه می‌کنی؟ 🔸 گفت آمدم کمک! 🔸 گفتم تنهایی؟ 🔸 گفت: بچه‌های پایگاه بسیج محلمان چند روزه اینجا هستند. 🔸 عروسی دخترخاله‌ام بود‌. بعد عروسی تنها راه افتادم. متولد مرداد ۸۰ بود؛ امیرحسین میرزایی. 🔸 با اتوبوس آمده بود خرم‌آباد. از آنجا تاکسی دربست گرفته بود به پل‌دختر! ۱۳۰هزارتومان... سکانس دوم: 🔸 سه نفر را سوار موتور کردم! چهار ترکه شدیم. گفتند ما را ببر نزدیک پل. محمد سیفی از خرم‌آباد و امیرحسین‌وفایی‌نژاد از ساری؛ دانشجوی گرمسار بودند و دهه هفتادی. 🔸 گفتند با ۷-۸ تا از بچه‌های دانشگاه، آمده‌اند کمک همکلاسی‌شان در پل‌دختر. سکانس سوم: 🔸 علی ناصری متولد ۷۸ تنهایی از شهرک غرب تهران آمده. دانشجوی کامپیوتر دانشگاه آزاد تهران مرکز است. چند روزیست که اینجاست. 🔸 اتفاقی در خیابان باهم آشنا شدیم. 📌 پی‌نوشت: 🔸 ۱-مگر می‌شود این جوانان ۱۷-۱۸ ساله‌ها را با برش چند عکس حذف کرد؟! 🔸 ۲- گروه‌های مردمی فوج فوج می‌آیند. اما کار بسیار سنگین است. سرکشی به روستاها امان امداد رسانها را بریده. جاده‌ها تخریب شده و صعب‌العبور است‌. گروه‌های مردمی همچنان خود را به پل‌دختر برسانند. 🆔@cultural_governance
💥چالش‌های رپرهای نوجوان محله ما
💥چالش‌های رپرهای نوجوان محله ما ✍️ سید جعفر هاتف الحسینی، پژوهشگر میسیولوژی نوجوان محله ما جمع شده بودند و کوری می خواندند به قول خودشان دیس گذاشته بودند. با آهنگ شروع به مسابقه رپ خواندن فی البداهه گذاشته بودند فضای عجیبی بود نوجوانان محله ما در حال خودشان نبودند و گویی در آسمان بودند. در بین متن های رپ پر بود از فحش های رکیک و بی ادبانه! برای من چالشی ایجاد شد حکم قذف چیست و حدود قذف چه بود؟ چالش جدید من یک سوال بود، چرا رپ خوانی با فحش رکیک یک کار پسندیده شمرده شده است. گویی ارزش فرهنگی جابجا شده است. من طلبه با تحصیلات حوزوی سؤالاتی وجودم را گرفت. راستی فرهنگ چیست؟ ارزش چیست؟ تهاجم فرهنگی چیست؟ چرا پس از سالها یک متن آکادمیک و دقیق علمی در مورد فرهنگ و تهاجم فرهنگی نداریم؟ چالش برای ما طلاب در حال حاضر چیستی فرهنگ و تهاجم فرهنگی است. چطور باید این فضا را مدیریت کرد تا از این بحران هویتی خارج شویم. وقتی در محله‌های کلانشهرها پیاده روی می‌کنی می‌فهمی تضاد فرهنگی بسیار جامعه اسلامی را گرفته است. تضاد فرهنگی با دانش و علم در جامعه اسلامی ایجاد شده است. الینه شدن (ازخود بیگانگی) در نسل جوان دیده می‌شود. نسلی که نه خود را می شناسد نه از گذشتگان خود چیزی می‌داند. این نسل مفاخر ایرانیان مسلمان را نمی‌شناسد حتی نام یکی از دانشمندان را نمی داند. آنان خود را نمی شناسند تا بدانند وارث عزت ایرانی هستند. در محله‌ها نوجوانان در حال دیس گذاشتن با فحش‌های رکیک هستند. این نسل خود را شاعر رپ می داند. در حالیکه این کار هیچ گاه در فرهنگ اسلامی ایرانی جای نداشته است! ایرانیان به ادب و علم سرشناس هستند. در ادبیات شیرین فارسی جز فضل و اندرز از قرآن و احادیث نیست. این فرهنگ نه اسلامی است نه ایرانی! اما چالش ما، طلاب در قرن ۲۱ شناخت دقیق علمی جریان‌های فرهنگی است. در میسیولوژی انسان شناسی تاریخ تغییر فرهنگ جوامع آمده است. می توان گفت ما با یک علم روبرو هستیم. امروزه مسیحیان برای تبلیغ دین شان مدل های جامعه شناسی و روانشناسی دارند. چرا در اسلام حتی یک مدل تبلیغی نداریم؟ چرا ما از علوم روز برای دفاع و تبلیغ اسلام استفاده نمی‌کنیم؟ چرا دشمنان اسلام برای هجمه به اسلام مدل‌های علمی تهاجم فرهنگی دارند؛ ولی ما برای دفاع از دینمان علمی کار نمی‌کنیم؟ 🆔@cultural_governance
مجموعه گزارش ها، صدا و سیما و نسل نوجوان👇 🆔@cultural_governance
پایتخت، رسانه ملی، فقدان نگاه راهبردی ✍️علیرضا محمدلو وقتی هنرمان راهبردی نیست، بایستی پای پایتخت نشسته و روزمرگی ناشی از سیاست های ضعیف و خسته رسانه ای مان را تماشا کنیم. هنر راهبردی و استراتژیک، به یک کشور کمک می رساند و مسائل کلان و نیازهای بلندمدت جامعه را در یک یا چندفصل، تبیین و تحلیل می نماید که عوام و خواص جامعه در موقعیت فهم اولویت های یک نظام قرار بگیرند و بیگانه از فرصت ها و تهدیدهای جامعه نبوده و درک همسویی از رخدادهای خرد و کلان آن داشته باشند. برفرض مثال، سینمای هالیوود وقتی پای تولید برخی سکانس های سریال یا سینمایی اش، رییس جمهور کشورش را دعوت می کند یا ایده فیلمنامه اش را از وزارت دفاع یا اطلاعات کشورش می گیرد، کاملا نشان می دهد که رسانه باید در خدمت و یک کشور قرار بگیرد. بله قرار نیست که تیغ اصلاح گر و نقاد رسانه را کُند نمود و چون به تسخیر سیاستمداران و نظامیان درآمد، اما روا نیست که از آن ور بام افتاد و هرروز بدتر از دیروز و فقط بدلیل خط تعلیقی که طی چندسال اشغال تریبون صداوسیما در شلوغ ترین ساعات حضور مخاطبش، ایجاد شده، و غیرآموزشی و صرفا !(درخوشبینانه ترین حالت) را روی آنتن ببریم و فرصت ویژه تعطیلات برای و پاسخ به بسیاری از شبهات و مسائل اجتماعی_سیاسی در قالب فیلم را از دست بدهیم. سریالی که با خرده روایت های عجیب و ضعیفش، اسیرشدن یک قشر روستایی در چنگال را به بدترین و افراطی ترین وجه ممکن به تصویر می کشد بطوری که تمام فصل های گذشته اش تبدیل به انسان های و تازه به دوران رسیده می شود. یا یک سیاستمدار متعهد ولی نه چندان مردمی و محبوبش را بقدری ضعیف به تصویر می کشد که توان اداره راننده چموش خود را ندارد. اگر ایده ناظر فیلم، بوده و بر ارزش های خانوادگی تاکید می کند، با تصویر یک پدرضعیف و دروغگو با بنیه مذهبی عوامانه و مادری عاقل ولی جوزده و درگیرحاشیه در فیلم، نقض غرض شده و حتی حساسیت های ویژه آنها درباره فرزندانشان نیز به ثمر نمی نشیند. گره گشایی و و لحظه های ویژه و در فیلم دیده نمی شود و صحنه های ماندگار و ، بقدری ضعیف و مبتذل است که آورده ی فرهنگی و ادبی برای مخاطب نوجوان و جوان بدنبال ندارد. الغرض اینکه صداوسیمای ما دچار شده و از فقدان یک که هم طرح در مسئله، عمیق و جسورانه و با ملاک اولویت و اهمیت عمل کند(پایتخت ۵، گاندو و...) و هم روش حل مساله را در پیچیدگی ها و بحران های شهرنشینی و... به درستی آموزش بدهد، رنج می برد. امنیت ملی ، پیشرفت ایرانی_اسلامی، سبک زتدگی اسلامی، ، رسانه و سیاست و حتی نگاه آینده پژوهانه به جهان و می توانند سوژه های دارای اولویت و بِکری برای فیلمسازان ما باشند که مخاطب ۸۰ میلیونی سریال های محبوب، در ساحت سوادرسانه ای و حرکت تمدنی، رشد محسوسی در نگرش و منش و ادبیاتشان رقم بخورد. 🆔@cultural_governance
شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟! ✍️ محمدمهدی احسانی‌فر پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید. در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام. ۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد. ۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست. ۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود. ۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟ ۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است! 🆔@cultural_governance
✴️ مثبت و منفی "کلبه عمو پورنگ" ✍️ بابک شکورزاده یکی از سریال‌های پرمخاطب که برای گروه کودک و نوجوان ساخته شده و محصول گروه اجتماعی شبکه دو می‌باشد مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» است. این مجموعه از نظر محتوایی سعی دارد که مضامین ارزشمندی مثل اعتماد به نفس را در قالب نمایشی فانتزی با بازیگرانی که عمدتا نقش حیوانی را دارند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که نکته مثبت این مجموعه را می‌توان همین موضوع دانست. دو ویژگی مهم را می توان از موضوعات قابل نقد این مجموعه دانست: موضوع اول داستان موسیقی است؛ این مجموعه را تقریبا می‌توان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان می‌کند و آن هم موزیک‌هایی است که اکثرا مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان می‌دهند و رسما می‌رقصند. این موسیقی‌ به گونه‌ای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی، حتی با فتوای کسانی مثل رهبر انقلاب که فتوای راحت‌تری نسبت به سایر مراجع در این باره دارند نیز سازگاری ندارد. اثبات این موضوع کار پیچیده‌ای نیست و کسی که اندک اطلاعی درباره احکام موسیقی داشته باشد به این نتیجه خواهد رسید. درست است که برخی موسیقی‌ها مشکوک است و نمی‌توان به راحتی آن را مصداق موسیقی حرام دانست، ولی دست کم اکثریت موسیقی که در این مجموعه ساخته و پخش می‌شود مصداقی بی چون و چرا از موسیقی حرام است. با این اوضاع حقیقتا چگونه می‌توان نوجوانان را توجیه کرد که ما در شرع موسیقی حرام نیز داریم. آیا با این اوضاع کسی به راحتی می‌تواند پذیرا باشد؟ طبیعتا نوجوان با تناقضاتی روبه رو خواهد شد و به راحتی توجیه نمی‌شود. نکته دوم که جای انتقاد دارد نحوه بازی کردن برخی بازیگران زن این مجموعه است که بعضا با ناز و عشوه همراه است که طبیعتا چنین رفتاری نیز در حضور نامحرم مشروع نیست. مصداق بارز این ادعا بازی‌های سپیده خداوردی در نقش "مگو" است که لحن و بیانش در اکثر اوقات تقریبا عشوه‌آمیز است. ممکن است که توجیه عوامل مجموعه این باشد که این برنامه برای کودک و نوجوان است و برای لطافت کار و توجیهاتی از این دست اقتضای اینگونه رفتارها منعی ندارد؛ ولی نکته این است که درست است که مخاطب، کودک ونوجوان است؛ ولی آیا فقط کودکان شاهد این عشوه‌‌گری‌ها هستند؟ عده‌ای نامحرم در پشت صحنه و جلوی صحنه شاهد این وضعیت هستند و بعد از آن جمعیتی میلیونی شاهد این مجموعه خواهند بود که طبیعتا بخشی از این‌جمعیت، شامل نامحرمان بزرگسال می‌شود. البته ناگفته نماند که گریم و آرایشی که برخی از این بازیگران زن نیزدارند بدون رعایت ضوابط شرعی است و همان مشکل عشوه‌گری را دارد. بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده شود که هم برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت داشته باشد و هم ضوابط شرعی رعایت گردد. 🆔@cultural_governance
سیاست تلویزیونی بازگشایی مدارس.pdf
21.87M
📂گزارش راهبردی نسل z 🔹بررسی سیاست های تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان، به مناسبت بازگشایی مداری 🔺باز امد بوی تکرار برنامه 🆔@cultural_governance
تولیدات فرهنگی و تلویزیونی برای نسل نوجوان.pdf
40.09M
📂گزارش راهبردی نسل z 🎥 تولیدات فرهنگی و تلویزیونی برای نسل نوجوان 🔖برنامه سازی تلویزیونی برای نوجوانان 🆔@cultural_governance
هدایت شده از همپای پیشرفت
🔰 فراخوان رویداد آموزشی رمپ 👈 محورهای رویداد: ✔️ آشنایی با نظریه پیشرفت از منظر امامین انقلاب ✔️آشنایی با فناوری طراحی نقشه پیشرفت جامع منطقه‌ای ✔️الگوی نقش، شایستگی و انتظارات از حلقه‌های میانی ✔️شاخص‌های پیشرفت منطقه‌ای ✔️الگوی مسئله‌شناسی در تدوین سند جامع پیشرفت منطقه هدف ⭕ مزایا 🔻بکارگیری نفرات برتر به عنوان راهبر هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای 🔻اتصال به زیست‌بوم پیشرفت منطقه‌ای کشور 🔻گواهینامه پایان دوره 🔵ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر: hampa-pishraft.ir @hampa_ir
حکمرانی فرهنگی
بسم الله الرحمن الرحیم از عینک یک نوجوان به قضیه نگاه کنیم! واکاوی نقش سرکوب‌های جنسی در ظهور نسل هن
سلام علیکم، احتراما در مورد مطلبی که از آقای محمدجواد نوروزی اقبالی در کانال شما نوشته شده است [ نگاه به قضیه غریزه جنسی از دید یک نوجوان]، نظر یکی از علمای محترم قم را خدمتتان منعکس می‌کنم: 🔹 بر این متن سه تا اشکال وارد است: اول: نویسنده این متن، قطعا خودش یک نوجوان نیست و از دید خودش نوشته و به نوجوان نسبت داده است. دوم: استنادی که به آیه قرآن کرده اشتباه بزرگی کرده‌ است. در سوره مبارکه نساء آیه ۲۷ که خداوند می‌فرماید: وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا بحث شهوت جنسی نیست، می‌فرماید آنهایی که اهل شهوات هستند یعنی کلا خواسته‌های دنیایی، دوست دارند ترا منحرف کنند، خیلی منحرف کنند، میل عظیم یعنی انحراف زیاد، نه اینکه خدای تبارک و تعالی شهوت جنسی را میل عظیم تعبیر کرده است! حالا ممکن است شهوت جنسی قوه زیادی داشته باشد اما اینکه این تعبیر قرآن را به این نسبت بدهیم این غلط فاحشی است. و سوم اینکه در انتهای مطالب، این رفتار فعلی که در جامعه ایجاد شده است این را هم به همه نوجوانها استناد داده است در حالیکه این مال همه نوجوانها نیست مال یک بخش محدودی است که این رفتارهای نامعقول را انجام میدهند. البته قضیه غریزه جنسی، مطلب مهمی است باید از آن تحلیلهای درستی بشود و باید راه حل‌های مناسبی برای آن پیدا بشود ولی نه با غلط غلوط و اظهارات نادرست. 🆔@cultural_governance
⭕️ برای مافوق خودسرهای فرهنگی ✍️صادق کشوکی 🔹سال‌ها پیش عده‌ای در کشور بودند که با تشخیص خودشان کارهایی می‌کردند که ثمره‌اش دردسرسازی برای نظام و جامعه بود. این عزیزان به نیروهای "خودسر" مشهور شدند! 🔹 در سال‌های اخیر هم مجموعه‌هایی فرهنگی با امکانات بیت‌المال تشکیل شده که بعضی رفتارهایشان آدم را به یاد نیروهای "خودسر" می‌اندازد! این مجموعه‌ها محصولات ارزشمندی هم تولید کرده اما بواسطه ضعف در دانش و سواد، مرتکب خطاهای عجیبی هم شده‌اند: ▪️مثلا دعوت از تتلو برای برگزاری کنسرت روی عرشه یک ناو جنگی با موضوع انرژی هسته‌ای!! و البته دفاع شدید از این خبط بزرگ و متهم کردن منتقدان این خطا به تحجر و هنرنشناسی! ▪️ساخت کلیپ با شرکت بعضی مداحان و برخی اطفال اینستاگرامی درباره محرم و ... ▪️و اخیرا دیوارنگاره پر از گاف میدان ولی عصر با موضوع زنان موفق ایران ❇️ این عزیزان علاوه بر کم‌سوادی مشکل بزرگتری هم دارند و آن نپذیرفتن نقدها و تذکرات و احساس عدم نیاز به مشورت با اهل فکر و باسوادترهاست! ▪️فعالیت در عرصه ارتباطات و تبلیغات سیاسی و فرهنگی، علاوه بر نیاز به مهارت‌ها و سواد هنری و رسانه‌ای، به حجم بالایی از دانش دینی و سیاسی نیاز دارد که متاسفانه این عزیزان خودسر از آن بی‌بهره‌اند و برای جبران این ضعف هم اقدامی نمی‌کنند. (چون خودشان را عقل کل می‌دانند!) 🔹البته مافوق این مجموعه‌ها بیش از آنها در شکل‌گیری این روند غلط سهیم بوده و هست! چون اگر از اول این عده را وادار به مشورت جدی با ۴ نفر باسواد می‌کرد، امروز خروجی این مجموعه‌ها بابرکت‌تر و خطاهای آنها به مراتب کمتر بود! ❇️ ان شاء الله مافوق این مجموعه‌ها رفتاری مانند نیروهای خودسر تحت امرش نشان ندهد! نقدهای دلسوزان را بپذیرد و روند غلط و پرهزینه‌ی "من بلدم و خودم همه چی رو میدونم" را متوقف و به جای آن لزوم مشورت و هم‌اندیشی با چند نفر انقلابی باسواد و اهل فکر را به این مجموعه‌ها حاکم کند! 🆔@cultural_governance