🔅 #تورم معلول است، نه علت! برای کنترل آن باید سراغ علت رفت.
🔸 متاسفانه آنچه در کتابهای درسی اقتصاد آموزش داده میشود، صرفا پرداختن به معلولهاست، درست همانطور که #طب_مدرن غالبا به دنبال از بین بردن علایم است تا درمان.
🔸 هنر اقتصاد رایج آن است که نشان دهد بین معلولهایی همچون تورم و نقدینگی و بیکاری و رکود و... چه همبستگی آماری وجود دارد و خروجی کار هم پذیرش شواهد موید مدعیات نئولیبرالیستی و نفی یا تأویل شواهد مخالف است.
🔸 #تورم معلول است، باید دنبال ریشه آن رفت. ریشه اصلی تورم در اقتصاد ما، نهادها و ساختارهایی است که پول را از موضع حق خود یعنی تسهیل مبادله خارج کرده و آن را به موضوع مبادله و ابزار کسب سود مبدل ساخته است.
🔸 پول ماهیتا از مواهب عمومی است و متعلق به آحاد مردم است، ارزش آن هم ناشی از کیفیت رابطه امام و امت (چه حق باشد و چه طاغوت) است. وقتی در این رابطه، سودگروی اصالت پیدا کند، پول هم مستثنا نخواهد بود و مستمسک کسب سود میشود. بانکها خصوصا بانکهای خصوصی که هیچ تعهدی به منافع ملی ندارند، بهترین نهاد برای این کار هستند.
🔸 وقتی پول خودش موضوع مبادله شد، یعنی به کالا تبدیل شد، بانک هم میشود #بازار! در این وضعیت، رقابت برای دسترسی بیشتر به پول و در نتیجه خلق بیشتر پول برای مطامع خصوصی و نه عمومی، شدت میگیرد و پول بیشتر و بیشتری خلق میشود و در اختیار افراد کمتر و کمتری قرار میگیرد و اینها تمام دسترنج سایرین را تصاحب میکنند. شکلگیری و دوام این رابطه، مستلزم پیدایش تورم و کاهش ارزش پول است چون با تورم، بدهی خالقان پول در طول زمان هیچ و پوچ میشود اما داراییهایی که با این پولهای خلق شده مبادله کردهاند روز به روز ارزشمندتر میشود.
🔸 #تورم معلول است و علت آن، غلبه #فرهنگ_سودگرایی و سوداگری است. پول ماهیتا #کالا نیست پس بازار ندارد و نرخ ندارد! #ربا حرام شده تا بازار پول شکل نگیرد تا رابطه امام حق با امتش سودمحور نشود تا تورم ضرورت پیدا نکند. اما اقتصاد مدرن که با زرورق #علم خود را بزک کرده، اساسش بر #سودگرایی utilitarianism است و از ترم اول دانشجو را با این #فرهنگ تربیت میکند و انسانی را ترسیم میکند که صرفا به دنبال #حداکثر_سود است!
🔸 #تورم، معلول است و علم اقتصاد مدرن یا به تعبیر شهید صدر، #علم_اقتصاد_سرمایهداری، نمیتواند آن را درمان کند.
🔸 تورم قابل کنترل است اگر مردم تصمیم بگیرند عهد خود را با امام خود مستحکم کنند و به ندای او لبیک بگویند. اینجا میدان بازی ماست...
#اقتصاد_فرهنگی
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روسیه هم مانند ایران تحریم گسترده است، اما هرگز ارزش پول آنها سقوط نکرده، بلکه بالاتر هم رفته است! پاسخ را از زبان تحلیلگر و کارشناس ایرانی بشنوید! برنامه هایی که مسئولان ما تا حالا اجرا نکرده اند!
................................................
دولتمردان ما باید اعتماد به نفس پیدا کنند و #تصمیمات_بزرگ بگیرند و این خود مقولهای فرهنگی است. با راهکارهای تکراری و نسخههای #لیبرال، نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمیشود که اوضاع بدتر هم میشود. تجربه چند دهه اخیر مدیریت اقتصادی کشور این را نشان داده که هر جا از نیروهای مردمی و ظرفیتهای بومی غفلت شده و به توصیههای لیبرال سرمایهداری عمل شده مانند همین سیاستهای #تعدیل_ساختاری، تورم بیشتر و رکود و بیکاری گستردهتر شده است.
اینها حرفهای #کلان است اما به هیچ وجه کلی و نظری و مبهم نیست، اگر سیاستگذاران نمیفهمند مشکل آنهاست نه ما!
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن
زمان لازم برای مطالعه، ۳ دقیقه:
در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هم اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینههای خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل میشود. تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که میتواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر نمود. هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد:
- اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمیتواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهشهای معتبر، روشهای قبلی یعنی بارگذاریهای مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن سازی، با توجه به ارزش افزودهای که به دنبال دارد، زمینهساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمتها میشود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهههای گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهههای اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همانها اتفاق افتاده است و این یعنی لزوم تجدید نظر در روشهای اشتباه قبلی.
- ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر میشود. این نوع مردمی سازی میتواند منتج به مهار نقدینگی و جمع آوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر به سزایی در کاهش نرخ تورم خواهد شد. اما روشهای فعلی و عرضه قطره چکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوه سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمی سازی نیز میباشد؛ لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکنهای جدید الاحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبک زندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزودهای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبک زندگی اسلامی ایجاد میکند، به پدیدهای فرهنگی ارتقاء مییابد.
- ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودیسازیها و انبوه سازیهای قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوکهای چند خانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها میتواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژههای مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوکها بعد از سالها هنوز تکمیل نشدهاند)؛ لذا این روش میتواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. عنایت بفرمایید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا دهها رسته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است.
- یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان میبرم که چنین فرمودند: "بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدیگری افراطی دولت است. دولت تصدیگری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقهمندان به سرنوشت کشور توصیه میکنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چارهاندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". با توجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودی سازیها و انبوه سازیها با مردمی سازی چیست؟ و آیا تداوم سیاستهای اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی میتواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر جا به نسخههای غربی عمل کردیم ضرر کردیم، نمونهاش #تعدیل_ساختاری و گسترش بیعدالتی!
🆔 @DrSaeedi
💠 سلسله نشستهای تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر
📍نشست هشتم «کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی»
✅ دکتر هادی موسوی
🔺 زمان: یکشنبه، ۶ فروردین، ساعت ۱۶
🔺 مکان: قم، خیابان هنرستان، خیابان شهید تراب نجفزاده، خیابان شهید حسن صادقخانی، پلاک ١٩، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
📌 حضور مجازی از طریق:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/
🆔 @dorehtafsirshahidsadr
برنامهریزی غربیها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
از مهمترین قواعد نظام سرمایهداری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرفگرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین مینویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرفگرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان میکند: «نقش زن بهعنوان مادر که میتواند یک معلم مصرفگرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «بهمحض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شدهاند، زنان خانهدار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکاییها به عنوان سردمداران نظام سرمایهداری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرفگرایی در ایران چه کردند؟
از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکاییها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرفگرا در ایران دامن زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامههای تصویری برای ترویج مصرفگرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی.
در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملیشدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبانماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابلتوجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود:
"خانمها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیتهای خود را در این کشور متوقف میکنیم. من از همه شما خداحافظی میکنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم".
درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن بهگونهای برنامهریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارتهای سنتی خود اعم از شیوه پختوپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاحکرده و تحت آموزشهای این دپارتمان، از دکوراسیون خانههای آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند.
به دنبال چنین برنامههایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایهداری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرفکننده تبدیل شد.
اما در چنین خانهای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرفگرایی) دیگر نمیتوانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی میبایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحتتأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک میکنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و بهصورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانههای اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریمها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است.
پینوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرفگرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کردهایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامهای برای احیای خانههای مولّد به جای سرپناههای مصرفی داشتهاند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایهداری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟
@baladetayyeb
عن ابی عبدالله علیه السلام: ان اشد الناس حسرة یوم القیامة، من وصف عدلاً ثم عمل بغیره
امام صادق علیه السلام: حسرتخورندهترین فرد در روز قیامت کسی است که عدالت را توصیف کرده اما خلاف آن عمل کرده باشد!
وسائل الشیعه، کتاب جهاد النفس، باب ۳۸
این روایت را که دیدم مو بر تنم سیخ شد! از #عدالت زیاد دم زدهام و نوشتهام و بیم آن را دارم که مشمول این حدیث قرار بگیرم. در این شبهای مبارک عذر تقصیر دارم و از همه التماس دعا...
🆔 @DrSaeedi
🔹من کار به تاریخ و آنچه اتفاق میافتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بستهام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغهای دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش میکنند نگردند. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام.
یکشنبه ۶۸/۱/۶
روحالله الموسوی الخمینی
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دانش حیاتی
🌱بسم الرب الحکیم🌱
✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم!
🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورتهای فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً میتوان به مذهب تعطیل یا نادانستگرایی یا ناشناختگرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانمگرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است.
⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریانهای مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگهای مذهبی خانمانسوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیتگرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد.
💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقهای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرالهای پروتستان مانند همکیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگهای صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناختگراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریانهای لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیستهای غیرکمونیست شد!
🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که میگفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزشهای بنیادی، ضامن حداقل ارزشهای مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی.
💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزشهای الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزشهای مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آنها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، میتوانند گوی سبقت را در رقابت بیرحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایهداری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیهکنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است.
↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درسخواندههای لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان میکنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامهریزی میکنند! 😐
📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک میتوانند برای تمدن اسلامی برنامهریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راهحل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهیدانان و متافیزیسینهای مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامهریزان آگنوستیک را بازنشست کند.
——————
* ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢 مردم با امکاناتشان باید بیایند در وسط میدان اقتصادی...
🇮🇷 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
تا وقتی نسبت به رشد قارچگونه بانکهای خصوصی، مالها و فروشگاههای زنجیرهای پرزرقوبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازهها، نه تنها معترض نیستیم که جنونوار به دنبال آنها از هم سبقت میگیریم، بدحجابی و #بی_حجابی امری طبیعی است!
#نه_به_سرمایه_داری
🆔 @DrSaeedi
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزباللهی شکل گرفته است که چند نکتهای به نظرم میرسد:
۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر #مهار_تورم دارد و نه بر #رشد_تولید! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاهمدت و حتی میانمدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آنچه از آمار بر میآید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیحدهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشتهاند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و #جهش_تولید را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد.
۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانشبنیانی را با اشتغالآفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار #مردم_محوری و #عدالت_بنیانی تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری #اقتصاد_مقاومتی و #استحکام_ساخت_درونی_نظام تکمیل شود. همه این مولفهها، #غیرپولی است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانشبنیانی با اشتغالزایی جمعناپذیر است و رشد تولید (به #شیوه_انبوه مدنظر آنها) با مردممحوری و عدالتبنیانی در تعارض است و قس علی هذا!
۳. #اقتصاد_پولی میدان بازی ما در #اقتصاد_اسلامی نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از #شهید_صدر الهام گرفتهام، نقطه شروع ما در #اقتصاد_اسلامی، مسأله #توزیع_اولیه #منابع_طبیعی یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروتها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولینعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمیشود. رشد تولیدی که جیب سرمایهداران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگتر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست!
۴. #توزیع_اولیه ثروتهای خدادادی یا همان #انفال یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچکسازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند!
#توزیع_اولیه انفال یعنی گسترش #مالکیت در میان تودههای مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط #آحاد_مردم و این یعنی مردممحوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق #عدالت در بنیانهای نظام اقتصادی.
#توزیع_اولیه انفال یعنی جهتدهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینهسازی #تولید_خردمقیاس نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایهداری!
#توزیع_اولیه یعنی احیای ثروتها و عمران زمینها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی #آزادسازی.
۵. در #توزیع_اولیه، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کمبازده، روی این حوزه اساسی و مغفولمانده باید کار کنیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
علی سعیدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از انقلاب یکبار بانکهای خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریبکاری دوباره آرامآرام احیا شدند.
🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود
🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوبها را تغییر دهیم!
💠 @profderakhshan
۱. حکمرانی در اقتصاد اسلامی #قاعده_محور است، نه لزوما پیامدگراست و نه لزوما وظیفهگرا. این نوع حکمرانی، بر خلاف دیدگاههای سکولار، فرمال و صوری نیست بلکه محتوا بر قالب غلبه دارد.
۲. برخی از قواعد بر نتیجه تاکید دارد مثل #قاعده_حفظ_نظام یا #رفع_فقر، یعنی اگر تمام وظایف شرعی و اصول اخلاقی اسلامی رعایت شود ولی نظام اسلامی تضعیف شود یا حفظ و تقویت نشود، یا فقر از جامعه ریشهکن نشود، مقصود شارع محقق نشده و تکلیف شرعی انجام نشده است. اما برخی از قواعد، کاری به نتیجه ندارد بلکه یک وظیفه مشخصی را تعیین کرده است که در هر حال و با هر نتیجهای باید به آن پایبند بود، مثل #حرمت_ربا یا #منع_تداول_ثروت در دست اغنیا، یعنی رباخواری و تداول ثروت در دست اغنیا حتی اگر باعث رشد تولید و مهار تورم هم بشود باز حرام است.
۳. هر قاعده نظر به موضوع خاصی است و قلمرو مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که یک قاعده به تنهایی بتواند همیشه و در همه حال و در هر شرایطی به کار گرفته شود. حدود و ثغور هر قاعده در جریان کشف آن از کتاب و سنت و در تطبیق آن با عینیت مشخص میشود. این یک سطح از دانش حکمرانی اسلامی است.
۴. به دلیل پیچیدگیهای زندگی اجتماعی و تحولات و تطورات آن در طول زمان، بسیار رخ میدهد که این قواعد حکمرانی هنگام اجرا با هم #تعارض پیدا کنند. رفع این تعارضات و اولویتبندی آنها و تعیین تقدم و تأخر آن، سطح دیگری از دانش سیاستگذاری و حکمرانی اسلامی در نظام ولایت فقیه است.
۵. در موضوع شعار سال، بین دو قاعده حرمت خلق پول و وجوب حفظ نظام تعارض رخ داده است. در حرمت خلق پول، دو استدلال متفاوت وجود دارد: یکی با تمسک به #نظریه_مقداری_پول، از آن جهت خلق پول را حرام میداند که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی میشود، دوم از آن جهت که خلق پول فینفسه و ذاتا #ناعادلانه و دزدی است، حرام است. دلیل اول پیامدگرایانه است و با زیر سوال رفتن نظریه مقداری پول، قابل دفاع نخواهد بود اما دلیل دوم، وظیفهگرایانه است و کاری به نتیجه ندارد. این دلیل و اثبات ظالمانه بودن آن جای تامل دارد و به راحتی نمیتوان آن را نادیده گرفت. البته در این زمینه، این ملاحظه وجود دارد که خلق پول توسط چه کسی و برای چه کسی و به چه منظوری حرام است. آیا بین خلق پول دولتی و خصوصی تفاوتی نیست؟ آیا بین اینکه پول خلق شده به دست فقرا و مستضعفان برسد یا به دست اغنیا و سرمایهداران، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا بین اینکه پول خلق شده در جهت تقویت نظام قرار بگیرد یا تضعیف آن، تفاوتی نیست؟! و قس علی هذا.
۶. شرایطی را در نظر بگیرید که حفظ و تقویت نظام مستلزم خلق پول از هیچ باشد و با فرض اینکه بپذیریم خلق پول حرام است، در این صورت چه باید کرد؟!
«باید عرض کنم حکومت، که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از #حج، که از #فرایض مهم الهی است، در مواقعی که #مخالف_صلاح_کشور_اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند.» (۲۱ دی ماه ۶۶ | روح اللَّه الموسوی الخمینی)
و من اضافه میکنم، حداقل به عنوان یک فرض، حکومت میتواند از خلق پول، حتی اگر حرمت شرعی آن اثبات شود، #در_موقع_لزوم برای حفظ و تقویت نظام یا به تعبیر مقام معظم رهبری، برای #استحکام_ساخت_درونی_نظام استفاده کند!
اگر عمری باشد، در آینده درباره دلایل حرمت خلق پول و محدوده آن و همچنین رابطه حفظ نظام با نوع خاصی از خلق پول در اوضاع فعلی، بیشتر خواهم نوشت.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از یادداشتِ اقتصادی | مجتبی غفاری
✅بیانات حضرت آقا در مورد علمِ منحرفِ سرمایهداری
شما امروز لحن کسانی را که بر کرسیهای سیاسیای سوارند که پایههای آن بر روی سرمایه و علم منحرف - سرمایهداری - قرار گرفته، ببینید.
حالا در قله قدرتهای غربی، امریکاست. کرسی قدرت پایههایش بر روی کارتلها و تراستهای سرمایهداران قرار دارد و ابزارش علم است.
از سلاح به وسیله علم استفاده میکنند؛
از جاسوسی و دزدی اطلاعات به وسیله علم استفاده میکنند؛
از زد و بند در جاهای مختلف دنیا به وسیله علم استفاده میکنند ... مَستند ... مست ...
دو مستی در اینهاست؛ مستىِ هواپرستی، مستىِ قدرت. آدمی که یک مستی داشته باشد، نمیشود چیزی در مغزش فرو کرد؛ وقتی دو مستی به سراغ کسی بیاید، که واویلاست!
هم از آن زهرماریهای سگی بخورد مثلاً، هم قرص اکستازی؛ اینها هر دو را خوردهاند!
حالا شمشیر علم هم دست اینهاست. بایستی با شیوه هنرمندانه و با مانور خردمندانه، اینها را گرداند و به زمین زد؛ و انشاءاللَّه به زمین میزنیمشان.
توجه داشته باشید که ما دنبال این علم نیستیم. ما دنبال علمی هستیم که ما را به معنویت، به انسانیت، به خدا، به بهشت نزدیک کند (بیانات در دیدار نخبگان جوان، 1386/6/12).
🇮🇷یادداشتِ اقتصادی | مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بروید سراغ متهمان اصلی!
🎥 #آیتالله_میرباقری:
🔹 اصل منکر اقامهی منکر است؛ بعد از آن، اشاعهی منکر و در آخر ارتکاب منکر است.
🔸 نمیشود شما با ارتکاب منکر درگیر شوی ولی با شبکهی اقامهکننده و اشاعه دهنده آن مواجه نشوی! این یک درگیری ناموفق است.
🔹 کسانی که ۴ دهه با سیاستهای غلط اقتصادی، الگوهای #توسعهی_غربی را در کشور پیش بردند، اقامهکنندهی بیعفتی در جامعه هستند، ولی به آنها لقب کارشناس، و مدال افتخار میدهیم؛ از آن طرف هم به خانمی که مرتکب یکی از لوازم این الگوی توسعه میشود لقب عامل منکر میدهیم.
🔺پ.ن: #تبعیض در امر به معروف و نهی از منکر خودش نوعی منکر است!
🎬@Mostazafin_TV
🔴بیانیه اساتید اقتصاد اسلامی
به مناسبت سال «مهار تورم و رشد تولید»
خطاب به دولت
🔴متأسفانه بذر تورم سال جاری با اتخاذ سیاستهای نامناسب ارزی در سال گذشته کاشته شده است.
♦️یک نرخ، و تنها یک نرخ برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و کالاهای سرمایهای، حداکثر ۲۸.۵۰۰ تومان (البته با مدیریت دقیق، میتواند کمتر هم بشود) توسط بانک مرکزی تعیین و به شکلی سختگیرانه اعمال شود.
♦️مدیریت عرضه و نظارت دقیق بر بازگشت بهموقع و ۱۰۰ درصدی ارز مؤسسات و نهادهای صادرکننده، بهویژه پالایشگاهها، پتروشیمیها، فولادیها و شرکتهای بزرگ به چرخه اقتصاد کشور با پیمانسپاری ۱۰۰ درصدی ارزی صورت گیرد، بهگونهای که حتی یک درصد از ارز حاصل صادرات، خارج از سیستم مذکور توزیع نشود.
♦️از کاربرد واژه غیر فنی «بازار آزاد ارز»، به دلیل انحصار این بازار، اجتناب شده و بانک مرکزی از رسمیتبخشی به این بازار پرهیز کند.
♦️دلار به صورت تدریجی در ساز و کار تبادل مالی و تسویه حسابهای مالی کشور با کشورهای دیگر حذف و تلاش شود پول ملی کشورها یا ارز دیگری غیر از دلار و یورو جایگزین آن شود.
♦️♦️با حفظ گروه موجود اقتصادی ـ اجرائی در دولت، موفقیت چشمگیر در مهار تورم و تغییر اساسی در رشد تولید بعید به نظر میرسد. ازاینرو، تغییر در تصمیم سازان و مجریان تصمیم ضروری است.
متن کامل را در سایت زیر مطالعه کنید👇
https://www.hawzahnews.com/news/1079036
🆔 @DrSaeedi
ذَ ٰلِكُم وَأَنَّ ٱللَّهَ مُوهِنُ كَیدِ ٱلكَـٰفِرِینَ • إِن تَستَفتِحُوا۟ فَقَد جَاءَكُمُ ٱلفَتحُ
[سوره اﻷنفال: ۱۸ و ۱۹]
و خداوند حیله و مکر کافران را سست میکند. اگر دنبال پیروزی هستید همانا پیروزی به سراغتان آمده است!
#آیه_امید_آفرین
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
✅ علی سعیدی، عضو هیاتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه قم:
💢 ما اقتصاد دانشبنیان را در چهارچوب اقتصاد اسلامی و در یک ارتباط سیستمی تعریف میکنیم. اگر هر کدام از اجزا را حذف کنید اقتصاد دانشبنیان بیخاصیت میشود. بدینترتیب، الگوی توزیع درآمد و ثروت تغییر میکند و دراختیار مالک پلتفرم که البته از پشتیبانی اقتصادسیاسی لازم برخوردار باشد، قرار میگیرد. بنابراین این نحوه ورود فناوری نمیتواند اهداف اقتصاد اسلامی در گسترش عدالت و توزیع عادلانه امکانات و فرصتها و ثروتها را فراهم سازد.
💢 اینکه ما تاکید میکنیم اقتصاد اسلامی از توزیع اولیه شروع میکند به این دلیل است که هیچوقت اجازه ندهیم نهاد و شرکت بالاسری که صاحب پلتفرم است به وجود بیاید. در نگاه اقتصاد اسلامی، پلتفرمها نباید مالکیت خصوصی داشته باشند بلکه مالکیت آنها یا باید بهصورت تعاونی باشد یعنی همان استفادهکنندگان از پلتفرم به نحو مشاع مالک پلتفرم هم باشند، یا باید خود پلتفرم تحت مالکیت عمومی قرار بگیرد یا در سطحی متعالیتر، در قالب وقف باشد.
💢 تا این اتفاق نیفتد، پلتفرمها صرفا واسطههای متکثر و متعدد را حذف و تمام منافع را در اختیار مالک پلتفرم قرار میدهد و بدینترتیب، ظرفیتهای مردمی را در جهت منافع سرمایهداری به خدمت میگیرد. باید روی این نکته دقت شود و اصل پلتفرم نباید مالکیت شخصی داشته باشد و نباید کسی از اصل پلتفرم سود شخصی کسب کند.
📝 متن کامل:
http://ihkn.ir/?p=30087
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
✳️ تهدید فروپاشی هنجار اجتماعی حجاب و عفاف به عنوان بخشی از گرامر فرهنگی پشتیبان پیشرفت اقتصادی
♦️کریستیانا بیچیری(۲۰۰۶) در کتاب «گرامر جامعه: ماهیت و دینامیک هنجارهای اجتماعی»، هنجارهای اجتماعی را همانند گرامر زبان می داند که خواسته یا ناخواسته مورد تبعیت قرار میگیرد. تمرکز تحلیل او بر هنجارهای اقتصادی همچون انصاف، همکاری و مقابله به مثل است، ولی یافته های او حتی برای فهم تحول هنجارهای حجاب و عفاف نیز مفید است.
https://b2n.ir/g63282
❎ وقتی پایه های هنجار حجاب و عفاف به عنوان گرامر حفظ کننده حریم خانواده متزلزل شود، فشار اجتماعی حمایت کننده از آن برداشته میشود.
❎ در این مسیر جامعه در معرض گرامر فرهنگی مدرنیسم قرار میگیرد، گرامری متکی بر فهم مدرنی که در آن جوانان تصور میکنند با شل کردن پوشش و روابط خانوادگی به توسعه میرسند، و این سرآغازی برای انتقال از فرهنگ اصیل پیشرفت به سمت فرهنگ توسعه عاریتی است، که تنها در لایه های رویین توسعه گرفتار میشود، گرامری در حد تجددخواهی سطحی بدون فهم اینکه توسعه محصول کار و تلاش است نه تقلید ناشیانه در حذف گرامر پشتیبان خانواده!
❇️ سخن در این باب زیاد است، شاید وقتی دیگر بیشتر نوشتم.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔅 قَالُوا۟ یَـٰشُعَیبُ أَصَلَوٰتُكَ تَأمُرُكَ أَن نَّترُكَ مَا یَعبُدُ ءَابَاؤُنَا أَو أَن نَّفعَلَ فِی أَموالِنَا مَا نَشَـٰۤؤُا ۖ إِنَّكَ لَأَنتَ ٱلحَلِیمُ ٱلرَّشِیدُ [سوره هود: ۸۷]
گفتند ای شعیب، آیا نماز تو به تو دستور میدهد که آنچه را پدرانمان میپرستند ترک کنیم یا با اموالمان آنگونه که میخواهیم رفتار نکنیم؟ قطعاً تو بردبار و رشید هستى!
🔸 کافران زمان حضرت شعیب علیه السلام از این امر تعجب کردهاند که چرا پیامبر خدا درباره تصرف مردم در اموال شخصی دستورات خاصی دارد و اجازه نمیدهد که آنها آنگونه که دلشان میخواهد داراییها و ثروتهای خود را مصرف کنند.
🔸 این مواجهه بادین خدا دقیقاً مشابه مواجهه اقتصاد خواندههای #لیبرال است که وقتی از اقتصاد اسلامی حرف میزنیم رو ترش میکنند و میگویند مگر اسلام هم اقتصاد دارد؟ میگویند اقتصاد علم است و ربطی به دین ندارد!
🔸 آری! نماز ما به ما امر میکند که نمیتوانیم هر کاری که دلمان بخواهد با اموال شخصی خود بکنیم! نمازمان به ما میگوید این اموال در دست ما امانت است و باید آن را در جایی صرف کنیم که مالک حقیقی آن يعنی خداوند قادر متعال دستور داده است. این از اموال شخصی تا چه رسد به اموال عمومی و اموال دیگران!
🔸 نماز ما از اقتصاد ما جدا نیست همانگونه که از سیاست ما جدا نیست و چقدر دقیق گفت شهید مدرس بزرگوار که «سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما» و من اضافه میکنم «اقتصاد ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین اقتصاد ما»!
#اقتصاد_فرهنگی
#لیبرالیسم
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم
🔰 همزمان با ۱۷ رمضان ، سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران برگزار می کند:
💠گردهمایی بزرگ دختران دانشجو و طلبه استان قم
1⃣تشکیل زنجیره دختران مهدوی در صحن مسجد
2⃣برگزاری مراسم جشن در شبستان کربلا
✅همراه با ضیافت افطاری
🔸زمان: شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
🔹حرکت از مزار شهید ستار یکه زارع
ساعت ۱۵:۳۰
برگشت از مسجد جمکران: ساعت ۲۰
👈خانه فرهنگ خواهران دانشگاه قم، از علاقه مندان به حضور در این برنامه ثبت نام می کند. لطفا نام و نام خانوادگی خود را به همراه ذکر بومی یا غیر بومی بودن به شناسه زیر ارسال نمایند.
@homefarhang
◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم
@moavenat_farhangi_qom
🔸 در جامعه اسلامی دولت از طریق یک بانک رسمی، عملیات جمعآوری اموال و بهکارگیری آن را بر عهده دارد و به #بخش_خصوصی اجازه نمیدهد که وارد عرصه سودبریهای بانکی شود.
🔸 بدینسان، هدف توسعهای این عملیات بانکی از محتوای سرمایهداری آن جدا میشود؛ چه اینکه عملیات جمعآوری اموال، فرایندی اجتماعی میشود که حکومت به یک معنا آن را به نیابت از جانب خود صاحبان اموال، انجام میدهد.
🔸 لذا برخلاف جوامع #سرمایه_داری که در آن افرادی خاص بر نظام بانکی سیطره یافتهاند و زمام کل حیات اقتصادی را در اختیار دارند، در جامعه اسلامی قدرت جدیدی که از راه جمعآوری سرمایهها بهدست میآید در ملکیت یک فرد یا افراد محدود نخواهد بود.
#شهید_صدر
#نه_به_بانک_خصوصی
#نه_به_سرمایه_داری
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
مغالطه قیمت خودروی دسته دوم!
در رسانهها دائما اعداد مختلفی درباره مقایسه قیمت خودروها در ایران با خارج از کشور بویژه دبی منتشر میگردد.
در صدر این ماجرا جناب رشیدی کوچی از نمایندگان مجلس استان فارس قرار دارد که دائما اعداد و ارقام نادرست و عجیبی را مطرح مینماید که هربار بنا بر تقاضای مخاطبین محترم، اعداد واقعی قیمت خودروها منتشر میگردد.
مقایسه صحیح قیمتها برای رسیدن به حقیقت و مطالبه درست بدین شرح است که یا باید قیمت کارخانه یا MSRP خودروها در کشور مبدا مورد مقایسه قرار گیرد که در این قیمت میتوان عملکرد مستقیم خودروسازی و سیاستهای صنعتی دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد و یا قیمت بازاری مصرف کننده نهایی یا Market Avr صفر یا کارکرده، مقایسه گردد که این قیمت نشاندهنده میزان تقارن و تعادل عرضه و تقاضای خودروی مورد نظر در کشور بوده و دادهای درباره عملکرد شرکت خودروسازی یا سیاست صنعتی کشور به طور مستقیم نمیدهد اما از شرایط اقتصاد کلان کشور اثرپذیر است و میزان تفاوت آن در کشورهای مختلف بستگی مستقیم به نرخ تبدیل ارز، قدرت خرید عمومی مردم و میزان عرضه و میزان تقاضا دارد.
برای مثال تفاوت قیمت خودروی کارکرده پورشه ماکان در امارات و ایران نشانه تقاضای بسیار بالاتر این خودرو در ایران نسبت به امارات است. اما باید دانست اساسا این آدرس غلط مافیای خودرو به نفع بچه پولدارهاست و اساسا قیمت خودروی دبی با عرضه فقط ۱۵۰هزار خودرو قادر به تقاضای ۸میلیونی داخل کشور نیست و فقط باعث تشدید گرانی و هدررفت منابع ارزی به نفع گروه خاصی از جامعه میگردد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco