eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
66 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
0⃣4⃣2⃣📌آیا صحیح است که سابقه روضه خوانی به پانصدسال قبل برمیگردد و به همین دلیل یک بدعت به شمار می رود؟ ✍️پاسخ 1️⃣ کلمه «روضه خوانی»، حدود پانصد سال قبل، وقتی به کار می‌رفت، مقصود از آن، خواندن کتاب «روضه الشهدا» نوشته مرحوم کاشفی بود، ولی امروزه در زبان فارسی به معنای ذکر مصیبت های اهلبیت به ویژه امام حسین علیه‌السلام است. 2️⃣ باید دقت کرد که «روضه خوانی» یک اصطلاح فارسی است و نباید انتظار داشت در دوران امامان علیهم السلام چنین اصطلاحی رایج باشد. 4️⃣ در دوران امامان علیهم السلام، آن بزرگواران برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا به پا می کردند و به شاعرانی که در عزای ایشان، شعر می سرودند و اینگونه به ذکر مصائب امام حسین علیه‌السلام می‌پرداختند، هدیه می دادند که یکی از آن شاعران، دعبل خزاعی بود. (ر.ک: عیون اخبار الرضا (ع)، ج2، ص263) 5️⃣ نخستین کتابی که به ذکر حوادث عاشورا پرداخت و بدین ترتیب مصائب آن روز را بیان کرد، کتاب «وقعۀ الطف» از ابی مخنف در قرن دوم هجری قمری بوده است یعنی حدود 13 قرن قبل. این کتاب امروزه با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا» ترجمه شده است. 7️⃣ امروزه، کتاب «روضۀ الشهدا» چندان مورد اعتنای روضه خوانان نیست و منابع معتبری در بیان مصائب اهل بیت علیهم السلام منتشر شده است که اثر یادشده را تقریباً از یادها برده است. یکی از جدیدترین آن کتاب ها، کتاب «مقتل جامع سید الشهدا علیه السلام» است. 8️⃣حاصل آنکه، سابقه روضه خوانی _ به معنای ذکر مصائب امام حسین علیه‌السلام _ به دوران حضرت آدم علیه السلام برمیگردد و سیره مستمر امامان علیهم السلام بوده است. ✅کانال یادداشت های اعتقادی 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣4⃣2⃣📌اگر خداوند متعال، انسان را برای رسیدن به کمال از طریق اعمال اختیاری آفریده، تکلیف کسانی که در کودکی یا در حال دیوانگی از دنیا می روند یا به وسیلۀ دیگران کشته می شوند، چه می شود؟ آنها در حالی از دنیا می روند که نمی توانند به کمال برسند. ✍️پاسخ 1️⃣این دنیا اقتضاءات خاص خود را دارد. بیماری، مرگ و میر، کشته شدن به وسیلۀ دیگران و ... همگی از این قبیل هستند. قرار هم نیست که انسانها به اندازه هم عمر کنند یا مانند هم بمیرند یا به اندازۀ هم به کمال برسند. 2️⃣خداوند با همین وضعیت، انسان را آفریده تا به کمال برسد. سرانجامِ کمال طلبی انسان، زندگی جاودانه در بهشت است. انسانی که به کمال رسیده، وارد بهشت می شود و انسانی که وارد بهشت می شود به کمال رسیده است. 3️⃣اما تنها راه رسیدن به کمال، عمل اختیاری خود فرد در این دنیا نیست. بلکه گاه، نحوۀ عمل دیگران با انسان، برای انسان کمالی می آفریند. برای نمونه، ظلم ظالم به مظلوم، برای مظلوم، کمال ایجاد می کند؛ مانند کشته شدگانی که از روی ظلم، کشته شده اند یا رنجهای غیراختیاری (مانند بیماری) که انسان متحمل میشود، موجب کمال او میشود. (ثواب الاعمال، ص193) 4️⃣همچنین انسان ها در برزخ، هرچند عملی در آنجا انجام ندهند، ولی عمل اختیاری دیگران (مانند خیرات، عمل نیک فرزند صالح و ...) موجب کمال آنها در برزخ میشود. نیز، رسیدن انسان به مرحلۀ یقین نسبت به حقایقی که تا پیش از آن، آنها را انکار می کرد یا آنکه تنها به آنها علم ـ نه یقین ـ داشت، موجب کمال انسان است. 5️⃣ کودکان یا مجانینی که فرصت انجام عمل را نداشته اند، چنین نیست که به کمال نرسند. دیوانگان بابت مشقت هایی که از زندگی سخت در این دنیا می بینند، همچون سایر افرادی که از ناحیۀ دیگران مورد رنج قرار می گیرند، به کمالاتی می رسند و نوزادان بابت رنج محرومیت از لذتهایی که می توانستند به آن برسند، به کمالاتی میرسند. 6️⃣بعلاوه، بر پایۀ برخی دیدگاهها و روایات، این قبیل افراد در آن دنیا مورد آزمایش یا آزمایشهایی قرار می گیرند و کامیابی یا ناکامی آنها در سعادت و شقاوت آنها تأثیرگذار است.(الکافی، ج3، ص248) در خصوص کودکان مومنان نیز روایاتی وجود دارد که مستقیماً وارد بهشت میشوند که به معنای رسیدن آنها به کمال است.(من لایحضره الفقیه، ج3، ص409) 7️⃣نکتۀ پایانی آنکه، چنین نیست که اگر کسی عمر بیشتری کرد، لزوماً به کمال بیشتری می رسد یا آنکه اگر نوزاد و مجنون مانند دیگران بود، حتماً به کمالاتی برابر یا بیشتر از دیگران دست می یافت. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110
2⃣4⃣2⃣📌آیا در تاریخ زندگی حضرت عباس علیه السلام، معجزه ای از ایشان ثبت شده که پس از شهادتش، از ایشان طلب حاجت می‌کنید؟ ✍️ پاسخ 1️⃣اطلاعات تاریخی ما دربارۀ زندگانی حضرت عباس علیه السلام بسیار اندک است. 2️⃣توانایی یک انسان بر انجام یک کار، متوقف بر این نیست که آن را انجام داده باشد؛ برای نمونه، اگر شما هرگز فرزندان را کتک نزده باشید، به معنای ناتوانی شما در این امر نیست. 3️⃣ممکن است کسی در دوران زندگانی خود، شأن حاجت دهی نداشته باشد، ولی نحوۀ وفاتش به او عزتی دهد که محل رجوع حاجات باشد. 4️⃣یکی از منابع مهم در شناخت مقام حضرت عباس علیه السلام، زیارت نامۀ ایشان است که به وسیلۀ امام صادق علیه السلام صادر شده است.(کامل الزیارات، ص256) 5️⃣بر پایۀ این زیارت نامه، حضرت عباس علیه السلام کسی است که اولاً خداوند متعال، تمام فرشتگان، پیامبران، بندگان صالح، شهدا، صالحان و پاکان در هر لحظه بر او درود می فرستند. ثانیاً او بندۀ صالحی است که مطیع مطلق خدا، رسول خدا، امام علی، امام حسن و امام حسین علیهم السلام بوده است و کسی که چنین است، نمی تواند غیر معصوم باشد. ثالثاً او در نصرت کامل با امام زمانش و با شهادت از دنیا رفت. 6️⃣راز توانایی بر دادن حاجت، قوت روح است که با تقرب بالا به خداوند متعال به دست می آید. چنین کسی قوت اِعمال ارادۀ خود بر نظام طبیعت را دارد. 7️⃣کسی که به مرتبۀ عصمت رسیده و دارای این ویژگیهاست، روح او دارای قوت فوق العاده است و قدرت اعمال اراده بر نظام طبیعت را دارد. حاجت دهی نیز به این معناست که او بتواند ارادۀ خود را در نظام طبیعت جاری کند. 8️⃣روح، پس از جدایی از بدن در عالم برزخ زندگی می کند، صدای ما را می شنود و مانعی برای اعمال ارادۀ خود بر نظام طبیعت و دادن حاجت ندارد. 9️⃣بنابراین، با توجه به ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام می توان گفت که ایشان توان حاجت دهی را در صورت وجود مصلحت دارد، هرچند نتوانیم در زندگی ایشان موردی پیدا کنیم که کار خارق العاده ای انجام داده باشند. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
3⃣4⃣2⃣📌وقتی مردم با آراء خود، رئیس جمهور را انتخاب کرده اند، چه نیازی به تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی ولی فقیه وجود دارد؟ ✍️پاسخ 1⃣خداوند متعال مالک این عالم است و نمی توان بدون اذن او در آن تصرف کرد. خداوند متعال، حق تصرف در آن و تأسیس حکومت را به پیامبران، امامان و جانشینان آنها داده است. 2⃣بنابراین فقط پیامبر، امام معصوم و جانشین امام معصوم (ولی فقیه) به اذن امام حق امر و نهی در نظام هستی را دارند. هر کسی که بخواهد در این نظام، حق امر و نهی داشته باشد، باید از سوی امام معصوم یا ولی فقیه، اجازه داشته باشد. 3⃣ولی فقیه از سوی امام زمان علیه‌السلام حق امر و نهی بر مردم را دارد. بر همین پایه، او سیاست های کلی نظام را تدوین و اجرای آن را به رئیس جمهور واگذار می کند. 4⃣تنفیذ یعنی نافذ و مؤثر قرار دادن امر و نهی رئیس جمهور در ادارۀ کشور. رئیس جمهور از سوی مردم انتخاب می شود، ولی زمانی حق امر و نهی را دارد، که حکم ریاست جمهوری او از سوی ولی فقیه (که از سوی امام زمان علیه‌السلام حق امر و نهی دارد) امضا شود. پس از آن است که او مشروعیت برای اداره کشور را پیدا می‌کند. 5⃣بنابراین تنفیذ یعنی همان مشروعیت بخشی به رییس جمهور برای اداره کشور از سوی ولی فقیه. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا