.
✨ خانواده
ما در برابر خانوادههایمان مسئول هستیم
،
و در سرای باقی از آن بازخواست خواهیم شد
،
و در این امر فرقی بین اعضای خانواده نیست
،
هر کس وظیفهای در قبال خانواده خويش دارد
،
پس بهتر است که بنای زندگیمان را بر کلام وحی قرار دهیم
،
تا در پيشگاه خداوند متعال سربلند و روسفید باشیم...
.
♦️ کتابچهٔ «تحکیم خانواده با احادیث»، به شما کمک میکند تا زندگی خویش را بر اساس احاديث معصومین علیهم السلام مدیریت کنید؛
و اين بزرگواران چه خوب مشاورانی هستند برای سعادت بشری ✨
.
🔰 نوع کتابچه به صورت فایل PDF است که به راحتی قابل دانلود و مشاهده و مطالعه در تلفن همراه میباشد.
✨ هزینه کتابچه، صلوات جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمـان عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد.
👇👇👇
تحکیم خانواده با احادیث.pdf
2.15M
✨
کتابچه:
«تحکیم خانواده با احادیث»
شامل عوامل و راهکارهای طلایی
برای تحکیم خانواده و پیوند
خانوادگی در احادیث معصومین
عليهم السلام
💢 @Hadis_Shia 💢
🔴 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
الكَمأَةُ مِن نَبتِ الجَنَّةِ، و ماؤُها نافِعٌ مِن وَجَعِ العَينِ.
قـارچ، از گياهان بهشتى است و آبش براى چشم درد، سودمند است.
🍄
📚 المحاسن، ج٢، ص٣٣۵
#سلامت
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ عصمت اعطایى افتخار نیست
اگر عصمت امرى اعطایى باشد، در این صورت معصوم بودن چه افتخاری دارد؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
عصمت اعطایی از آن جهت افتخار است که این لطف در همهٔ شرایط به افراد داده نمىشود، بلکه باید زمینه هایى در خود افراد به وجود آید تا لطف الهى شامل حال آنان گردد.
بخشى از این زمینهها خارج از اختیار، و بخشى دیگر کاملاً در اختیار فرد معصوم مى باشد.
مثلاً بخشى از کمالات روحى که زمینه ساز نزول لطف الهى به نام عصمت است از طریق وراثت به افراد مى رسد و امروزه علم «زیست شناسى» به روشنى ثابت کرده که بخشى از صفات، اعم از خوب و بد از راه وراثت از نسلى به نسلى منتقل مى گردد،
و براى همین جهت مى بینیم خاندانهایى که پیامبران در آن متولد مىشوند، عموماً خاندانهاى پاک و اصیل بودند که با گذشت زمان، کمالات و فضایل روحی برجستهای در آنها متراکم شده، سپس بـه حکم قانون وراثت نسل بـه نسل در این خاندانها جریان داشته است.
این تنها «وراثت» نیست که عامل انتقال کمالات روحى مىباشد، بلکه قسمتى از فضایل از راه تربیت به افراد منتقل مىگردد،
از این جهت کمالات و فضایلى که در خاندانهاى پیامبران وجود داشت از راه تربیت به پیامبران منتقل مىشد و در نتیجه این دو عامل (وراثت و تربیت) مایهٔ کسب کمالات روحى مىگردید و از این جهت در خاندانهاى آنان افرادى کاملاً با ایمان و امانتدار، با هوش و شجاع و با کمال بار مىآمد.
این دو عاملِ خارج از اختیار، پدید آرندهٔ یک رشته کمالات روحى بوده و در عین حال زمینه ساز اعطای «عصمت» از جانب پروردگار مىباشند؛
ولى باید توجه داشت، تنها این دو عامل، زمینه ساز اعطای«عصمت» از جانب خداوند نیست، بلکه در این مورد یک رشته عوامل اختیاری در اعطای عصمت مؤثر مىباشند و در این میان مى توان از دو عامل کاملاً اختیارى نام برد:
۱. مجاهدتهاى فردى و اجتماعى پیامبرانى مانند «ابراهیم» و «یوسف» و «موسى» و پیامبر گرامى پیش از بعثت، زمینه را براى اعطای «عصمت» تشدید نموده و لیاقت و شایستگى آنان را براى افاضهٔ لطف آماده کرده است،
جهاد آنان با نفس، و چشم پوشى از حرام، و همچنان جهاد آنان با کجیها و بدیهاى جامعه، به روشنى ثابت مىکند که هرگاه لطفى به نام «عصمت» در اختیار آنان قرار گیرد، از آن در تهذیب فرد و جامعه بهره خواهند گرفت.
درست است که ما از وجود چنین سوابقى در تمام پیامبران اطلاع نداریم ولى در عین حال یک چنین شایستگی ها مىتواند در افاضهٔ لطف الهى در خصوص این گروه مؤثر باشد.
۲. آگاهى خدا از فعالیتهاى ثمر بخش آنان در دوران رسالت و اینکه این گروه پس از ارتقاى به مقام نبوت با استقامت و پشتکار عجیبى دست به اصلاح زده و در راه جهاد فردى واجتماعى سخت کوشش خواهند نمود.
این عوامل که برخى اختیارى و برخى دیگر خارج از اختیار مىباشند سبب مىشودکه فیض الهى به بندگان خاص خود افاضه گردد، و در نتیجه «عصمت» یکى از افتخارات پیامبران محسوب مى شود که بخشى از زمینه هاى آن را خود آنان فراهم ساختهاند.
🌻
📕 منشور جاوید، ج۵، ص ۲۴-۲۶
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
💠 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
احْذَرْ أنْ يَراكَ اللّهُ عِندَ مَعْصيَتِهِ، و يَفْقِدَكَ عِندَ طاعَتِهِ، فتَكونَ مِن الخاسِرينَ.
بپرهيز از اين كه خداوند تو را در حال معصيتش ببيند و در حال طاعتش نبيند كه در اين صورت از زيانكاران خواهى بود.
🦋
📚 نهج البلاغه، حکمت ٣٨٣
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ»
کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه میگردد؛ و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود.
🌺
📗 سوره مائده، آیه ۵
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی «وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (١) قَالَ تَفْسِیرُهَا فِی بَطْنِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِوَلَایَةِ عَلِیٍّ وَ عَلِیٌّ هُوَ الْإِیمَانُ.
أبی حمزه میگوید از امام باقر علیه السّلام در معنی آیه: «کسی که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد، اعمال او تباه میگردد؛ و در سرای دیگر، از زیانکاران خواهد بود.» پرسیدم،
فرمود: تفسیر این آیه در بطن قرآن: «وَ مَن یَکْفُرْ بولایة علیّ» (کسی که انکار کند ولایت علی علیه السلام را) است زیرا علی علیه السّلام همان «ایمان» است.
_________________________
(١): سوره مائده، آیه ۵
🌻
📙 بحار الأنوار، ج٣۵، ص٣٧٠
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌿
امامـ صـادق عليهالسلامـ
كانَ رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا وَرَدَ علَيهِ أمرٌ يَسُرُّهُ قالَ: الحَمدُ للّهِ على هذهِ النِّعمَةِ؛ و إذا وَرَدَ علَيهِ أمرٌ يَغْتَمُّ بهِ قالَ: الحَمدُ للّهِ على كُلِّ حالٍ.
پيامبر خـدا صلى الله عليه و آله هرگاه از چيزى خوشحال مىشد مىفرمود: «الحمد للّه على هذه النعمة (خدا را بر اين نعمت سپاس)»؛ و هرگاه امر ناراحت كنندهاى به ايشان مىرسيد مىفرمود: «الحمد للّه على كلّ حال (خدا در هر حال ستودنى است)».
🌸
📚 الکافي، ج٢، ص٩٧، ح١٩
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ.
كسى كه عيبهاى ديگران را ببيند و آنها را زشت شمارد اما همان عيبها را در خود بپسندد، احمق واقعى است.
🌹
📚 نهج البلاغه، حکمت ٣۴٩
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
May 11
🔹 امامـ حـسـن عليهالسلامـ
لا حياءَ لِمنْ لا دِينَ لَهُ.
حیاء ندارد كسى كه دين ندارد.
💠
📚 بحار الأنوار، ج٧٨، ص١١١، ح۶
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ عدم تحریف قرآن
دلائل شیعیان بر عدم تحریف قرآن چیست؟
.
.
.
⭕ پاسخ:
ما معتقدیم دلایل عقلى و نقلى فراوانى دلالت بر عدم تحریف دارد، زیرا از یک سو قرآن مىگوید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (ما قرآن را نازل کردیم و حفظ آن را بر عهده داریم) (١)
و در جاى دیگر مىفرماید: «وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ * لاَ یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلاَ مِنْ خَلْفِهِ تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیم حَمِید» (این کتابى است قطعاً شکست ناپذیر، هیچ گونه باطلى نه از پیش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمىآید، چرا که از سوى خداوند حکیم و حمید است) (۲)
آیا چنین کتابى که خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، کسى مىتواند دست تحریف به سوى آن دراز کند؟!
از سوى دیگر قرآن کتاب متروک و فراموش شدهاى نبود که کسى بتواند چیزى از آن بکاهد یا چیزى بر آن بیفزاید.
کاتبان قرآن (کُتّاب وحى) که تعداد آنها را از ۱۴ نفر تا حدود ۴۰۰ نفر نوشتهاند، به محض این که آیهاى نازل مىشد، ثبت و ضبط مىکردند.
صدها حافظ قرآن در عصر پیامبر (صلى الله علیه وآله) بودند که به محض نزول آیات آن را حفظ مىکردند.
قرائت قرآن در آن زمان مهمترین عبادت آنها محسوب مىشد و شب و روز تلاوت و قرائت مىشد.
اضافه بر این قرآن قانون اساسى اسلام و آیین زندگى مسلمین بود و در تمام زندگى آنها حضور داشت.
عقل و خرد مىگوید چنین کتابى ممکن نیست مورد تحریف و کم و زیاد واقع شود.
روایات اسلامى که از امامان معصوم (علیهم السلام) به ما رسیده نیز بر اصالت و تمامیّت و عدم تحریف قرآن تأکید میکند.
امیرمؤمنان على (علیه السلام) در نهج البلاغه با صراحت مىفرماید: «أنْزَلَ عَلَیْکُمُ الْکِتَابَ تِبْیَاناً لِکُلِّ شَىْء وَ عَمَّرَ فِیکُمْ نَبِیَّهُ أزْمَاناً حَتَّى أکْمَلَ لَهُ وَ لَکُمْ فِیمَا أنْزَلَ مِنْ کِتَاب، دِینَهُ الَّذِی رَضِىَ لِنَفْسِهِ»؛ (خداوند قرآنى نازل کرده که همه چیز را بیان مىکند، خداوند آن قدر به پیامبر (صلى الله علیه وآله) عمر داد که دین خود را براى شما به وسیله قرآن کامل گرداند) (۳)
در بسیارى از خطبههاى نهج البلاغه سخن از قرآن به میان آمده و در هیچ جا کمترین اشارهاى به تحریف قرآن نشده، بلکه کامل بودن قرآن را روشن مىسازد.
در حدیثى که امام جواد (علیه السلام) خطاب به یکى از یارانش پیرامون انحراف مردم از طریق حق سخن مىگوید، مىخوانیم: «وَ کَانَ مِنْ نَبْذِهِمُ الْکِتَابَ أَنْ أقَامُوا حُرُوفَهُ وَ حَرَّفُوا حُدُودَهُ» (گروهى از مردم قرآن مجید را رها کرده اند، به این صورت که عبارات قرآن را برپا داشتند، امّا مفاهیم آن را تحریف نمودند) (۴)
این حدیث و مانند آن نشان مىدهد که الفاظ قرآن دست نخورده باقى مانده و تحریف در معانى آن واقع شده، که گروهى مطابق میل نفسانى و منافع شخصى خود، آیات آن را برخلاف واقع تفسیر یا توجیه مىکنند.
و از این جا نکته مهمّى روشن مىشود که اگر در بعضى از روایات سخن از تحریف به میان آمده، منظور همان تحریف معنوى و تفسیر به رأى است نه تحریف در عبارات و الفاظ.
از سوى دیگر در بسیارى از روایات معتبرى که از امامان معصوم (علیهم السلام) به ما رسیده مىخوانیم:
براى پى بردن به درستى یا نادرستى روایات، به خصوص هنگامى که تضادّى در میان روایات مشاهده مىکنید، آنها را بر قرآن عرضه بدارید، آنچه موافق قرآن است صحیح است، به آن عمل کنید و آنچه مخالف قرآن است رها سازید:
«اعرِضُوهُمَا عَلَى کِتَابِ اللهِ فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللهِ فَخُذُوهُ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللهِ فَرُدُّوهُ» (۵)
این دلیل روشنى بر عدم تحریف قرآن است، چون در غیر این صورت مقیاس تشخیص حق از باطل نبود.
اضافه بر همه اینها حدیث معروف ثقلین که در کتب اهل سنّت و شیعه به طور گسترده نقل شده است، مىگوید: پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: «اِنّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتی أَهْلَ بَیْتی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا» (من در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار گذاشتم، کتاب خدا و عترتم که اگر به آنها تمسّک جویید هرگز گمراه نخواهید شد)
این حدیث پرمعنا به خوبى نشان مى دهد که قرآن مجید و در کنار آن عترت پیامبر (صلى الله علیه وآله) پناهگاه بسیار مطمئنّى براى هدایت مردم تا دامنه قیامت است.
اگر قرآن دستخوش تحریف شده بود، چگونه مىتوانست پناهگاهى مطمئن باشد و مردم را از هرگونه گمراهى رهایى بخشد.
________________________________
(۱): سوره حجر، آیه ۹
(۲): سوره فصّلت، آیه ۴۱ و ۴۲
(۳): نهج البلاغه، خطبه ۸۶
(۴): کافى، ج ۸، ص ۵۳
(۵): وسائل الشیعه، ج ۱۸، ص ۸۰
(۶): بحارالأنوار، ج ۳۶، ص ۳۳۱
🌻
📕 شیعه پاسخ میگوید، ص۲۵
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨
سَيِّدي لا تُعَذِّبْني وَاَنَا اَرْجوُكَ، اِلهي حَقِّقْ رَجآئي،
ای آقای من، مرا عذاب مكن كه اميد به تو دارم، خدايا اميدم را تحقق بخش؛
فَاِنَّ كَثْرَةَ ذُنوُبي لا اَرْجوُ، فيها اِلاّ عَفْوَكَ،
زيرا من در عين فراوانی گناهانم، اميدی جز به گذشت تو ندارم...
🤲
📘 مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی
#نیایش
💢 @Hadis_Shia 💢