eitaa logo
پژوهش های اصولی
303 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
848 ویدیو
121 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۳ #مقاصد_شریعت ۱ #بیان_مساله ۲ 🖋 از یک سو می دانیم که تعالیم دین مبین اسلام، برگرفته از
۸۴ ۲ ۲ 🖋 افعال انسان ها، گاهی هدف مند است و گاهی بی هدف. به افرادی که افعال هدف مند دارند، حکیم گویند. در بسیاری از موارد، افعال هدف مند انسان ها، در راستای رفع نواقص و تامین نیازی های ایشان است، ولی خداوند متعال، از هر نقص و نیازی مبرا است. بنابراین، حکیمانه بودن افعال الهی، اقتضای ذات و حکمت او است. ✅ ارسال رسل، انزال کتب و تشریع مقررات، فعل خداوند حکیم است و بر اساس مطالب پیش گفته، کاملا هدف مند است و این اهداف، در نصوص دینی، تبیین شده است. 🔆 نصوص دینی اعم از آیات و روایات، گاهی بیان گر احکام شرعی هستند و گاهی بیان گر اهداف و مقاصد شریعت. تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر احکام شرعی روشن است زیرا بیش از هزار سال است که فقها به این نصوص پرداخته و از این طریق، احکام شرعی را استخراج می نمایند که خلاصه روند آن عبارت است از: در موارد وجدان نص، ابتدا سند و دلالت این نصوص را بررسی می نمایند و سپس اگر معارض داشت، بر اساس ضوابط باب تعارض، رفع تعارض می نمایند و اگر معارض نداشت، به افتا می پردازند. در موارد فقدان نص نیز از طریق اصول عملیه، حکم ظاهری را کشف می نمایند. ✨ سوال اصلی این است که تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت چیست؟ 🔅 در فرآیند استنباط احکام شرعی، یا در برآیند آن، نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت، چه کارکرد و جایگاهی دارد؟ ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۶) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۳) #انقلاب_چگونه_آغاز_شد حرکت امام، در پایی
(خون دلی که لعل شد ۴۷) (آتشفشان انقلاب ۴) (بخش اول ) حلول سال نو نزدیک شد. ایرانیان بنا بر رسم معهود، میبایستی در آغاز سال نو با شادی و سرور و جامه های نو و دیدوبازدید به استقبال بهار بروند. اما امام پیشاپیش اعلام کرد ما سوگواریم و امسال عید نداریم. علت این اعلام، حمله به تظاهرات مسالمت آمیزی بود که در تهران صورت گرفت وگروهی از مومنین _ازجمله آیت الله سید احمد خوانساری، از مراجع وقت ایران_ در آن شرکت کردند. حضور یک مرجع در تظاهراتی مردمی، امر شگفت انگیزی بود. شگفت انگیز تر از آن، حمله ی دژخیمان شاه به چنین تظاهرات بود که این مرجع بزرگ در آن شرکت داشت. آنها به ضرب و جرح تظاهرکنندگان پرداختند؛ حتی خود آقای خوانساری هم صدمه دید. پس از اعلام عزا، همه ی طلاب جوان علوم دینی، به همان شکل که در مراسم عزا رسم است، لباسهای سیاه پوشیدند. برخی به یک پیراهن سیاه بسنده کردند و برخی هم بیشتر سیاه پوشیدند. به یاد دارم که نزد خیاط رفتم تا برایم پیراهنی سیاه بدوزد. اول فروردین، مصادف با ۲۴شوال بود، و روز بعد هم سالروز شهادت امام جعفر بن محمدصادق(علیه السلام) بود و معمولا در این روز مراجع دینی قم مجالس روضه برپا میکنند. مجلس حضرت امام در منزل ایشان، و مجلس آقای شریعتمداری در مدرسه ی«حجتیه»بود. هردو مجلس پیش از ظهر، و مجلس آقای گلپایگانی هم عصر در مدرسه«فیضیه» برپا بود. رژیم شاه برای انتقام جویی از علمای قم، مخصوصا در چنین روزی نقشه ی خود را طراحی کرد. گروهی از افراد گارد مخصوص شاه به قم آمدند. نقشه ی آنها این بود که در مجلس عزا که به مناسبت شهادت امام صادق (علیه السلام) برگزار میشد، آشوب برپا کنند و سپس قدرت خود را نشان دهند و طلاب حوزه ی علمیه را به خاک و خون بکشند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 محرم بايد خاصيتش اين باشد كه انسان، تكان بخورد. ایام محرم اگر شرایطش پيش بیايد خيلى اثر م‏ی گذارد. منتهى اگر انسان از افرادى نباشد كه قرآن فرمود « فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُون‏». توبه ۷۶ (امّا آنان نه در برابر پروردگارشان تواضع كردند، و نه به درگاهش تضرّع می کنند! ) گاهى خداوند بر اثر غفلت و سياهى دل، تضرع و گريه را از فرد می گیرد. طرف دلش می خواهد گريه كند ولى نمی ‏شود و دل نمی شكند. در محرم جا دارد كه انسان بيشتر بنشيند و كار كند؛ چه مطالعه در مورد حضرت اباعبد الله (علیه السلام)، چه منبر، چه روضه، چه زيارت، چه توسل. تا حالت تضرع و گریه پیش بيايد. آن وقت تا این حال پیش آمد ديگر نبايد رها كرد. بايد دائم در طول سال نگه داشت. ‌ ‌@nasery_ir ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۷) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۴) #امسال_عید_نداریم(بخش اول ) حلول سال نو ن
(خون دلی که لعل شد ۴۸) (آتشفشان انقلاب ۵) (بخش دوم) میخواستند در مجلس امام مشکل آفرینی کنند. اما روضه در منزل ایشان برقرار برقرار بود و منزل ایشان هم داخل کوچه های تنگ و پیچ در پیچ قرار داشت؛ لذا نقشه آنها در آنجا نمیتوانست موفق شود. علاوه بر این، یکی از معممین برخاست و باصدای بلند این نقشه را اعلام و آنان را تهدید کرد وفرصت را از دست توطئه گران گرفت. خواستند این مشکل را در مجلس آقای شریعتمداری ایجاد کنند. ولی یکی از «جاهل مسلک ها» که معروف به طرف داری از آقای شریعتمداری، متوجه موضوع وبرخاسته و خطاب به حاضران گفت: هرکه بخواهد در این مجلس بیافریند، کمرش را میشکنم. البته آنها در مدرسه ی فیضیه موفق شدند. مجلس سوگواری مدرسه فیضیه را به فاجعه ای بزرگ تبدیل کردند، که لکه ی ننگ همیشگی برپیشانی رژیم شاه گذاشت. دژخیمان، به طلاب حمله کردندو آنهارا کتک زدند؛ برخی را کشتند، و برخی را از پشت بام به حیاط مدرسه پرتاب کردند. اندک اثات ناچیز آنها را از حجره ها بیرون ریختند و به آتش کشیدند. چه ها که نکردند، که شرح آن به درازا میکشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۴ #مقاصد_شریعت ۲ #بیان_مساله ۲ 🖋 افعال انسان ها، گاهی هدف مند است و گاهی بی هدف. به افرا
۸۵ ۳ ۳ 🖋 تحقیق در این مساله، صرفا اختصاص به علم فقه ندارد، بلکه در تمامی علوم اسلامی که با نصوص دینی سر و کار دارد، مطرح است؛ زیرا تکلیف هر پژوهشگری در مقابل نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت، باید روشن و واضح باشد تا دریافت های او از سایر نصوص و تولیدات علمی وی، از اعتبار کافی برخوردار شود. ✅ به عنوان مثال، محققی که در علم اخلاق، مطالعه و تحقیق می نماید، قبل از بیان و استنتاج گزاره های اخلاقی، باید از جایگاه نصوص بیان گر مقاصد شریعت، در روند استنتاج این گزاره ها، آگاه باشد، زیرا در غیر این صورت، ممکن است به بیراهه رود و در استخراج دقیق نظام اخلاقی دین مبین اسلام، دچار اشتباه شود و به تبع، در استنباط سلول ها و گزاره های این نظام نیز، به اشتباه افتد. 🔆 همین روند با همین توضیح، در سایر علوم اسلامی نیز مطرح است، زیرا چه در روند استنباط گزاره های جزئی هر کدام از این علوم و چه در روند استخراج نظام کلی حاکم بر آن علم، باید از قبل، تکلیف پژوهشگر با مقاصد کلی شارع حکیم و نصوص بیان گر مقاصد شریعت، روشن شده باشد تا در تمام این مراحل و قدم به قدم، از انطباق تک تک اجرای آن علم با اهداف و مقاصد کلی شارع حکیم، اطمینان حاصل نماید. ✨ نتیجه آن است که پژوهش در علوم روان شناسی اسلامی، کلام اسلامی، اخلاق اسلامی، سیاست اسلامی، تاریخ اسلامی، اقتصاد اسلامی و ... و ترسیم نظامات حاکم بر این علوم، بدون تعیین تکلیف مقاصد شریعت، امکان پذیر نیست. 🔅البته تحقیق در هر کدام از این علوم، مجال و نوشتار جداگانه ای می طلبد و این مختصر بر آن است تا این مساله را در علم فقه بررسی نماید تا تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر مقاصد شریعت، روشن گردد؛ و البته واضح است که این کار، راه را برای تعیین تکلیف جایگاه این نصوص در دیگر علوم نیز بسیار هموار و آسان می نماید. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۸) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۵) #امسال_عید_نداریم (بخش دوم) میخواستند در
(خون دلی که لعل شد ۴۹) (آتشفشان انقلاب ۶) (بخش اول) به دنبال حادثه ی فیضیه، امام غوغا وشور و هیجانی به پا کرد. برای افشای اقداماتی که رژیم در مدرسه ی فیضیه مرتکب شده بود، و نیز آگاه سازی مردم نسبت به نقشه ی رژیم برای سرکوب علمای دین، پیروان امام تلاشهای خود را گسترده تر کردند. سپس امام برای ماه محرم برنامه ریزی کرد. در این ماه، حوزه ی علمیه از طریق مجالس عزای امام حسین(علیه السلام) وخ منبر های وعظ و ارشادی که به صورت مردمی و گسترده برپا میگردد، برای ارتباط با توده های مردم همه ی شهرها و روستاها فعال میشود. برنامه ی امام بدین ترتیب بود که از روز هفتم محرم، خطبا بر بالای منبر کارهای رژیم را افشا کنند، و هیئت های عزاداری مردمی هم از تاسوعا این کار را انجام دهند. برنامه به اطلاع علما و مراجع رسید. من هم از جمله ی کسانی بودم که برنامه را ابلاغ میکردند. امام مرا به مشهد فرستاد تا آقای میلانی و آقای قمی را از تصمیم ایشان مطلع کنم. بعد در آغاز محرم رهسپار بیرجند شدم تا طبق برنامه ی امام، در آنجا دست به افشاگری علیه رژیم شاه بزنم. در آنجا اتفاقاتی افتاد که در خلال صحبت از نخستین زندانم از آنها یاد خواهم کرد. نقشه ی امام برای برانگیختن احساسات توده های مردم با موفقیت رو به رو شد و مجالس روضه به صورت آتشفشان هایی انفجار آمیز علیه ستم و ستمگران، اعم از شاه و اعوان و انصارش درآمد. در این جو سرشار از خشم و ناخشنودی علیه قدرت حاکمه، و لبریز از احساسات اسلامی و انقلابی، اعلام شد که امام روز عاشورا منبر خواهد رفت. دلها همه متوجه قم شد تا ببینند امام چه خواهد گفت. روز موعود، امام سخنرانی تاریخی شگفت آور خود را ایراد کرد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از ﷽‌ فاتح قلب ها
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نقل یک رویای صادقه از امام حسین علیه السلام در بحبوحه جنگ با داعش ✍️راوی: شهید حاج قاسم سلیمانی @soleymani_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۴۹) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۶) #نقشه‌ی_امام_برای_ماه_محرم(بخش اول) به دن
(خون دلی که لعل شد ۵۰) (آتشفشان انقلاب ۷) (بخش دوم) به گمان هیچ کس خطور نمیکرد امام با این لحن تند و صریح_ که طی آن تمامی مرزها وقید و بندها را کنار گذاشت_سخن بگوید. ازجمله در این سخنرانی فرمود: «... اسرائیل به دست مزدوران رسوای خود مدرسه ی فیضیه را سرکوب کرد. این اسرائیل است که ما و مردم ما را نابود کرده و میخواهد بر اقتصاد ما سلطه بیابد، کشاورزی و بازرگانی مارا از میان ببرد... ای شاه! من تورا نصیحت میکنم. از این کار ها دست بردار... امیدوام روزی نرسد که ناگریز شوی از ایران بروی، ومردم بخاطر رفتن تو خدا را شکر کنند!... با سرنوشت ملت بازی نکن... در برابر روحانیت نایست... تورا نصیحت میکنم... ۴۵سال از عمرت گذشته. نصیحت را بشنو‌، و به آخروعاقبت کارت بیندیش. از آنها که پیش از تو بودند عبرت بگیر. از پدرت عبرت بگیر، نصیحت روحانیت را گوش کن... آیا روحانیون مرتجعند؟ آیا اسلام ارتجاعی است؟ آیا این ارتجاع سیاه است؟ آیا تو انقلاب سفید کرده ای؟ کدام انقلاب سفید؟ چرا دروغ میگویی؟ چرا مردم رافریب میدهی؟ قسم به خدا که اسرائیل سودی به تو نمیرساند. قرآن به درد تو میخورد. امروز مطلع شدم ساواک گروهی از وعاظ را دستگیر کرده و از آنان تعهد گرفته که معترض شاه و اسرائیل نشوند و نگویند دین در خطر است! ...شاه و اسرائیل چه رابطه ای با هم دارند؟ آیا از نظر ساواک شاه یهودی است...؟!» عصر روز عاشورای ۱۳۸۳، مصادف با سیزدهم خرداد ۱۴۴۲ امام به صورت محرمانه بازداشت و به تهران منتقل شد. به محض انتشار خبر، قیام پانزده خرداد به وقوع پیوست و کشتار وحشتناک معروف آن رخ داد. در آغاز، محل بازداشت امام باشگاه افسران تهران بود، که چند روزی را در آنجا گذراندند. سپس ایشان را به سلولی بسیار کوچک منتقل کردند، آنقدر کوچک که امام قادر نبود نماز را در آنجا ایستاده بخواند. امام در آنجا دو شب ماند و بعدا به زندان دیگری انتقال یافت و دو ماه در آنجا بود. سپس یک باره ایشان را آزاد کردند و به مدت یک روز و نیم آزاد ماند که طی آن در خانه ای در تهران اقامت گزید. وقتی مردم خبر آزادی ایشان را شنیدند و از محل اقامت ایشان آگاه شدند، گروه گروه و تک تک به سوی آن خانه شتافتند، چنان که همه ی خیابانها و کوچه های منطقه پر از جمعیت شد. رژیم احساس خطر کرد. لذا امام را به یک محل اقامت اجباری در منطقه ی قیطریه در شمال تهران منتقل کردند که حدود هشت ماه دو آنجا ماند. در اوایل سال ۱۳۴۳ آزاد شد و به قم بازگشت. ایشان تا آبان آن سال آزاد ماند و سپس به ترکیه تبعید شد. نخستین زندان من هم زمان با دستگیری امام و قیام پانزدهم خرداد بود، و دومین زندان و دومین زندان من با حضور امام در قیطریه هم زمانی داشت. من پس از از آزادی در آنجا به دیدار ایشان رفتم، که در جای خود از آن یاد خواهم کرد. خبر آزادی یک روز و نیمه ی امام هنگامی به ما رسید که با گروهی از دوستان شاعر در یکی از ییلاقات مشهد به نام «اخلمد» بودیم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Khamenei.ir13990602_39468_1281k.mp3
زمان: حجم: 13.13M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسه‌ی هیئت دولت ۹۹/۶/۲ ☑️ @Khamenei_ir
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۵۰) #فصل_پنجم (آتشفشان انقلاب ۷) #نقشه‌ی_امام_برای_ماه_محرم(بخش دوم) به گم
(خون دلی که لعل شد ۵۱) ( سایه خورشید ۱) (بخش اول) پس از قیام امام قم با فعالیتها و تحرکات متوالی به خروش آمد؛ ولی این فهالیتها بر محور سازمان و تشکیلات نبود. همه اسلام گرایان، هریک مطابق سلیقه ی خود عمل میکردند. هیچ کس_حتی امام_ به سازماندهی این فهالیتها نمی اندیشید. من الان طلابی را که فعالییتهای مختلفی داشتند، با اسامی آنها به یاد دارم. یک گروه مشغول توزیع اعلامیه های امام بودند. گروهی اعلامیه هارا با دستگاه مخصوص پلی کپی میکردند. گروهی با امام تماس میگرفتند و در امور مختلف به ایشان مشاوره میدادند و نظرات و پیشنهادات خود را بیان میکردند. برخی از آنها امام را در جریان رخداد های سیاسی، اجتماعی و نظامی قرار میدادند. برخی هم به عنوان حلقه ی وصل میان امام و علما بودند. و برخی که کاری پیدا نمیکردند، در منزل امام ارام و قرار میافتند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۸۵ #مقاصد_شریعت ۳ #بیان_مساله ۳ 🖋 تحقیق در این مساله، صرفا اختصاص به علم فقه ندارد، بلکه
۸۶ ۴ ۴ 🖋 در رابطه با اهداف و مقاصد شارع حکیم، چهار حیطه قابل بحث و بررسی است: 1. اهداف و مقاصد دین 2. اهداف و مقاصد فقه 3. اهداف و مقاصد برخی ابواب یا طائفه ای از احکام فقهی 4. اهداف و مقاصد یک حکم فقهی. ✅ قسم اول را در فلسفه دین مورد تبیین و تحقیق قرار می دهند و روشن است که پاسخ های مربوط به آن، در فلسفه فقه، بی تاثیر نخواهد بود؛ چرا که که اهداف شارع حکیم از فقه، همسو با اهداف او از دین است و این دو به هیچ وجه نمی توانند ناسازگار باشند. 🔆 قسم دوم در حقیقت، محل نزاع اصلی این تحقیق است و پاسخگویی به آن، ارتباط مستقیم با نتیجه این بحث خواهد داشت. ✨ قسم سوم نیز مانند قسم دوم، ارتباط مستقیم با نتیجه این تحقیق دارد، اگر چه ثمره آن، محدود به همان ابواب فقهی یا طوائف خاص از احکام است و ثمره گسترده قسم پیشین را نخواهد داشت. تذکر این نکته نیز ضروری است که اهداف و مقاصد ابواب فقهی نیز باید همسو با اهداف و مقاصد فقه باشد، چنان چه مقاصد فقه نیز همسو با مقاصد دین است. 🔅 قسم چهارم، همان مبحثی است که در کتبی مانند علل الشرائع شیخ صدوق (رضوان الله تعالی علیه) و ...، مطرح شده است که از موضوع این تحقیق، خارج است و در اصطلاح به آن، «ملاکات احکام» یا «علل الشرایع» می گویند. روشن است که ملاک هر حکمی نیز باید همسو با اهداف و مقاصد باب فقهی باشد که در آن واقع شده است، چنان چه مقاصد ابواب نیز همسو با مقاصد فقه است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#کتاب1(خون دلی که لعل شد ۵۱) #فصل_ششم( سایه خورشید ۱) #روزهای_نخست_نهضت(بخش اول) پس از قیام امام قم
(خون دلی ک لعل شد ٥٢) (سایه خورشید ۲) (بخش دوم) لذا اتاقهای منزل امام پر بود از طلاب، حتی اگر امام نیز در میانشان حضور نداشت. طلاب پیرامون امور مختلف علمی و سیاسی به بحث و گفت و گو با هم میپرداختند و گاهی حاج آقا مصطفی فرزند امام نیز در بحثشان شرکت میکرد. افراد غیر طلبه هم در اوقات نماز به خانه ی امام می آمدند تا باایشان نماز بخوانند، و در مجلس روضه ی امام حسین(علیه السلام)در خانه ی ایشان نیز شرکت میکردند. بیوت سایر مراجعی که در نخضت شرکت داشتند_مانند بیت آقای گلپایگانی، آقای مرعشی نجفی و آقای شریعتمداری_ نیز همین گونه بود؛ اما محور و شخصیت برجسته وجدی این میدان، شخص امام بود. ایشان تنها متکی به خود بود و به هیچکس اتکا نداشت؛ حال آنکه دیگران متکی به ایشان بودند. من متصدی وظایف و ماموریتهای بسیاری بودم؛ ازجمله: _تکثیر اعلامیه های امام، باهمراهی تعدادی از دوستان در منزل آقا سید جعفر شبیری، و سپس تحویل آنها به گروه دیگری از دوستان برای توزیع. _ تکثیر اعلامیه هایی که از سوی افراد و شخصیتهای سیاسی منتشر میشد. هر اعلامیه ای که به دست ما میرسید و برای انتشار مناسب بود، تکثیر و توزیع میکردیم. _ نوشتن اعلامیه هایی با امضاهایی که جنبه کلی داشت؛ مانند «گروهی از علما» یا «گروهی از طلاب». چون این اعلامیه ها امضاکنندگان مشخصی نداشت، از لحن شدید و تندی برخوردار بود. _مشاوره دادن به امام در مسائل مختلف. یکی از مواردی که اکنون در این زمینه به یاد می آورم، این بود که به اتفاق برادرم سید محمد و شیخ علی حیدری(یکی از شهدای حزب جمهوری اسلامی) و شیخ حسن ابراهیمی دینانی(دکتر و استاد فلسفه در حال حاضر) به بیت امام رفتیم و به ایشان پیشنهاد دادیم که اعلامیه های مناسبی برای توزیع در موسم حج صادر کنند. به یاد دارم که امام از این ابتکار عمل ما ابراز خوشحالی کردند و گفتند: من آن را آماده کردم. _گاهی نقش رابط میان امام و دیگر علما را ایفا میکردم. از جمله، امام یک بار مرا نزد آقایان میلانی و قمی در مشهد فرستادند تا یک پیام شفاهی متضمن سه مطلب مهم را به آنها برسانم؛ هم مطالب مشترک میان آنها و بقیه علما، و هم مطلب مخصوص خود آنها. پیام مشترک، حاوی این مطلب بود که اسرائیل بر همه ی امور دولت ایران و تمامی مقدرات کشور سلطه یافته و در جهت نابودی دین و علمای ایران و تلاش میکند. مطلب مخصوص به آن دو نیز این بود که لازم است همه ی وعاظ از روز هفتم محرم به افشاگری علیه رژیم و جنایات آن در مدرسه ی فیضیه بپردازند و هیئت های عزاداری هم از روز تاسوعا افشاگری را آغاز کنند. _ با حاج آقا مصطفی خمینی دوستی صمیمانه ای داشتم. او هم از جایگاه ما در نزد امام و نقش ما در نهضت اسلامب آگاه بود. وجود این رابطه، در تسهیل تحرکات ما در نهضت موثر بود. به خاطر دارم که آقای هاشمی رفسنجانی مامور گردآوری اخبار بود. امام به او دویست تومان داده بودند و او با آن پول یک رادیو بزرگ برای گوش کردن اخبار و مطلع ساختن امام از آن خریده بود؛ که این رادیو شاید حالا هم موجود باشد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945