eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 بدون شک، سیره عقلائیه ای که از سوی شارع مقدس، نسبت به آن، رادعی صادر شده باشد، حجیت ندارد؛ ولی سوال اصلی آن است که رادع چه خصوصیات و چه شروطی دارد؟ به دیگر سخن، سوالات ذیل نسبت به رادع مطرح این: 🔅 سوال اول: آیا در رادع، شرط است که حتما باید نص صریح باشد؟ در پاسخ به این سوال، سه احتمال وجود دارد: ✅ 1. شرط است که رادع نص صریح باشد، به گونه ای که هیچکدام از انواع ظهورات، برای ردع، کفایت نمی کند؟ ✅ 2. چنین شرطی وجود ندارد و بلکه حق آن است که مطلق ظهورات، توانایی رادعیت دارند؟ ✅ 3. حق آن است که باید قائل به نظر تفصیل شویم، زیرا برخی ظهورات، می توانند رادع باشند ولی برخی صلاحیت ندارند. 🔅 سوال اول: آیا در تحقق ردع، صرف الوجود آن کافی است، یا خیر، بلکه باید متعدد یا موکد باشد؟ در پاسخ به این سوال نیز، احتمالات زیر، مطرح است: ✅ 1. صرف الوجود کافی است. ✅ 2. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید متعدد باشد. ✅ 3. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید موکد باشد. ✅ 4. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید هم متعدد و هم موکد باشد. 🔹 برای رسیدن به پاسخ صحیح این دو سوال، لازم است در سه مقام، به ترتیب ذیل بحث شود: 📌 مقام اول: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از انعقاد ظهور. 📌 مقام دوم: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از حجیت ظهور. 📌 مقام سوم: بررسی کفایت صرف الوجود رادع. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سخنان جالب و شنيدنی امام خمينی(رضوان الله تعالی علیه) در مورد مناجات شعبانیه 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 آیت الله میرباقری: صلوات شعبانيه يک سلوک کامل است؛ از نقطه‌ای آغاز می‌شود و فرودگاه و پايانی دارد که ما را تا آن پایان سير می‌دهد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گوشه‌ای از مبانی اعتقادی حسن روحانی همراه با پاسخ محکم و متقن استاد عالی ✅ بشنوید و بشناسید... 🔅 اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره از انعقاد ظهور. بحث در این است که آیا یک روایتی که در مقام ردع و منع از یک سیره عقلائیه وارد شده است، اگر دلالت آن به صورت ظهوری باشد (اعم از منطوقی مطابقی یا مفهومی یا التزامی یا اقتضاء یا تنبیه یا اشاره)، آیا همه این اقسام از ظهورات، قابلیت ردع دارند؟ برخی معتقدند که هیچ یک از این اقسام، صلاحیت ردع از سیره عقلائیه ندارند، زیرا سیره عقلائیه، مانع از انعقاد این ظهورات می شود. 🔅 تقریب استدلال: از آن جایی که سیره های عقلائیه، موجب تشکیل قرینه لبیه متصله در اذهان عقلاء می شود، لذا هر گاه روایتی با عباراتی که نص صریح نیست، بلکه ظاهر در مراد است، سیره عقلائیه را ردع کند، این قرینه لبیه متصله، مانع از انعقاد ظهور روایت، در مورد سیره خواهد شد؛ زیرا از ظهور نسبت به مورد سیره، از سه حال خارج نیست: ✅ 1. ظهور اضیق از مورد سیره است: در این صورت، از اساس، نمی تواند رادع سیره باشد، زیرا حتی اگر نص صریح بود، فقط گوشه ای از مورد سیره را ردع می کرد، چه برسد به این که ظاهر است و احتمال خلاف در آن راه دارد، لذا در این فرض، قطعا صلاحیت ردع ندارد. ✅ 2. ظهور اوسع از مورد سیره است: در این فرض، سیره به منزله قرینه لبیه متصله عمل می نماید و مانع از انعقاد ظهور روایت، در مورد سیره می شود؛ و در این حکم، فرقی ندارد که اوسعیت ظهور، به نحو عموم باشد با به نحو اطلاق؛ زیرا در هر دو صورت، گویا سیره، کالمقید نسبت به اطلاق و کالمخصص نسبت به عموم، عمل می نماید. ✅ 3. ظهور مساوی با مورد سیره است: در این فرض، سیره به منزله قرینه لبیه متصله ای عمل می نماید که موجب تأویل ظهور و انصراف آن به معنایی که متناسب با آن باشد، می شود. در نهایت اگر هیچ معنای متناسبی با آن یافت نشود، نتیجه نهایی اجمال ظهور روایت است. 🔆 اشکال استدلال: ✅ اولا: این بیانات، به هیچ وجه نسبت به سیره هایی که رسوخ شدید در اذهان عقلاء ندارد، صادق نیست، زیرا سیره های غیر راسخ، به هیچ وجه به منزله قرینه لبیه متصله در اذهان عقلاء، عمل نمی کنند. ✅ ثانیا: سیره های شدید الرسوخ نیز گاهی در اذهان عقلاء، به منزله قرینه لبیه متصله نیست. 📌 نتیجه نهایی: استدلال تمام نیست، زیرا تمام تمرکز استدلال، بر اساس این مبنا است که سیره عقلائیه، همیشه به منزله قرینه لبیه متصله هستند، در حالی که این مبنا، طبق دو اشکال فوق، باطل است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 کلیپ زیبا همراه با اشعار دلنشین، در حرم مطهر سیدالشهدا علیه السلام. ✅ اگر خواستید ببینید، سعی کنید تنها، با وضو و حضور قلب و رو به قبله باشید تا خودتون رو تو حرم ارباب بی کفن، احساس کنید؛ بعد منزل نبود در سفر روحانی... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 مقام دوم: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از حجیت ظهور. در مقام اول، اثبات شد که مقتضی حجیت، در تمام انواع ظهورات وجود دارد. در این مقام، بحث در این است که آیا سیره عقلائیه، می تواند مانع از فعلیت حجیت در ظهورات یا قسمی از اقسام ظهورات باشد یا خیر؟ 🔅 در رابطه با ظهورات عمومی و اطلاقی، سه قول وجود دارد: ✅ 1. عدم کفایت عموم و اطلاق برای ردع مطلقا. دلیل: رادعیت عمومات و اطلاقات نسبت به سیره عقلائیه، استحاله دارد. اشکال: دلیلی بر این ادعا، وجود ندارد، زیرا هیچ وجهی برای استحاله وجود ندارد. ✅ 2. تفصیل میان سیره های شدید الرسوخ و غیر شدید الرسوخ. دلیل: تصحیح سیره عقلائیه شدید الرسوخ با صرف اعلام نظر از طریق عمومات و اطلاقات، ممکن نیست. اشکال: شارع مقدس، وظیفه ریشه کنی و تصحیح سیره عقلائیه، ندارد، زیرا این امر، وظیفه شارع بما هو حاکم است نه شارع بما هو شارع. بنابراین، همین که معصوم علیه السلام، در ضمن بیانی عام یا مطلق، مخالفت خود را با یک سیره عقلائیه، اعلام نموده باشد، همین کافی است و وظیفه بیشتری ندارد. ✅ 3. کفایت عموم و اطلاق برای ردع مطلقا. چنان چه از اشکالی که بر دلیل قول دوم روشن می شود، قول حق، همین نظر است. 🔅در رابطه با ظهوراتی که عام و مطلق نیست، بلکه مختص به مورد سیره است، برخی قائل شده اند که چنین ظهوراتی، نسبت به سیره عقلائیه شدید الرسوخ، حجیت ندارد. ✅ دلیل: برای ریشه کنی سیره عقلائیه، رعایت تناسب میان رادع و مردوع لازم است. ✅ اشکال: چنان چه گذشت، شارع مقدس، وظیفه ریشه کنی و تصحیح سیره عقلائیه، ندارد، زیرا این امر، وظیفه شارع بما هو حاکم است نه شارع بما هو شارع. ✅ نتیجه: هیچ مانعی از حجیت ظهورات مختص به مورد سیره، وجود ندارد، حتی اگر آن سیره، شدید الرسوخ در اذهان عقلاء باشد. 🔅 در رابطه با ظهورات مفهومی و التزامی و اقتضاء و تنبیه و اشاره نیز، ادله مانعین حجیت همان است که در اقسام قبل ذکر شد و اشکال آن نیز همان اشکال سابق است و خلاصه آن، عبارت است از: ✅ ادله مانعین حجیت: تصحیح سیره های عقلائیه ای که شدید الرسوخ در اذهان عقلاء است، به وسیله چنین ظهورات ضعیفی، امکان ندارد. ✅ اشکال: شارع وظیفه ای نسبت به تصحیح سیره عقلائیه ندارد، بلکه این وظیفه، به عهده حاکم است، و لذا فقط در صورتی که معصوم علیه السلام، حکومت اسلامی تشکیل داده باشد، چنین وظیفه ای دارد. ✅ نتیجه: عرف، هیچ فرقی میان انواع این ظهورات، در مرحله حجیت قائل نیست، و اگر اصل ظهور، منعقد شده باشد، آن را حجت دانسته و بر آن، ترتیب اثر می دهد. ✅ نکته: چنان چه در مقام اول گذشت، اگر احیانا سیره عقلائیه ای، آن قدر شدید الرسوخ در اذهان عقلاء باشد که به منزله قرینه لبیه متصله عمل کند و مانع از انعقاد ظهوری شود، در این فرض، دیگر بحثی نیست، زیرا از اساس، مقتضی حجیت ندارد. ولی چنان چه گذشت، نمی توان هیچ یک از اقسام ظهورات را در مقابل سیره های شدید الرسوخ به صورت مطلق، غیر منعقد دانست و نفی انعقاد مطلق نمود، بلکه فقط و فقط در مواردی که عرف، قرینه لبیه متصله بودن آن را به وضوح بپذیرد، می توان قائل به عدم حجیت شد. 🔆 نتیجه نهایی: هر کدام از اقسام ظهورات، در عرف منعقد محسوب گردد، حتی اگر سیره ای که از آن ردع می نماید، شدید الرسوخ در اذهان عقلاء باشد، حجیت دارد. 📌 تکمله: تمام مباحث مذکور، نسبت به سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام است. ولی از بیانات فوق، تکلیف سیره عقلائیه مستحدثه نیز روشن می گردد؛ زیرا وقتی تمامی اقسام ظهورات، برای ردع از سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام، کفایت کند و حجیت داشته باشد، به طریق اولی نسبت به سیره های مستحدثه نیز، حجیت دارد؛ زیرا مانعیت سیره های مستحدثه، اقوا از سیره های معاصر معصوم علیه السلام نیست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
| بمناسبت میلاد امام حسین (علیه السلام) ✅ یک پر سود 📝 یک تجارت می‌خواهم به شما یاد بدهم؛ هر کس سه بار بگوید «صلّی الله علیک یا اباعبدالله»، یک زیارت علیه‌السلام انجام داده‌است. 📝 زیر آسمان بایست؛ به آسمان نگاه کن؛ یک نگاه به راست، یک نگاه به چپ و سپس بگو: «السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمة الله و برکاته». این هم یک است. یک زیارت، یعنی . 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/ javedan.ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋 مقام سوم: بررسی کفایت صرف الوجود رادع. بحث در این است که اگر یک روایتی در مقام ردع و منع از یک سیره عقلائیه وارد شده باشد، اعم از آن که نص صریح باشد یا ظاهر، آیا صرف الوجود آن کافی است؟ یا خیر، بلکه باید همراه با تاکید یا تعدد باشد. محل نزاع روشن است، زیرا در مقام ردع از سیره های غیر شدید الرسوخ، قطعا صرف الوجود کافی است. در این زمینه، دو قول وجود دارد: 🔅قول اول: صرف الوجود کافی است مطلقا. ✅ دلیل: شارع بما هو شارع، وظیفه ای غیر از این که یک بار به صورت معمولی و بدون تاکید، اعلام نظر نماید، ندارد؛ زیرا تکرار و تاکید برای ریشه کنی سیره های عقلائیه خلاف شرع، وظیفه شارع بما هو حاکم است. 🔅 قول دوم: نسبت به سیره های عقلائیه شدید الرسوخ، متناسب با کیفیت و شدت رسوخ، تکرار و تاکید لازم است. ✅ دلیل: لزوم رعایت تناسب میان رادع و مردوع. ✅ اشکال: لزوم رعایت تناسب میان رادع و مردوع، در جایی ثابت است که شارع وظیفه داشته باشد سیره های خلاف شرع را ریشه کن کند؛ در حالی که طبق فرض، بحث ما در استنباط از فرمایشات معصومین علیهم السلام است، در حالی که می دانیم ایشان غالبا حاکم نبوده اند و وظایف شارع بما هو حاکم، بر دوش ایشان نبوده است، بلکه وظایف شارع بما هو شارع را به عهده داشته اند. 🔆 نتیجه نهایی: صرف الوجود رادع برای ردع از سیره عقلائیه، در اغلب موارد کفایت می کند؛ و عدم کفایت صرف الوجود، منحصر در مواردی است که علم داشته باشیم که متشرعه و اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام، به روایت رادع، در زمان معصومین علیهم السلام، التزام نداشته اند، در حالی که علم داریم که به تمام ایشان، این روایت، وصول یافته است (یا شک در وصول داشته باشیم). 📌 تکمله: تمام مباحث مذکور، نسبت به سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام، صادق است. اگرچه از بیانات فوق، تکلیف سیره عقلائیه مستحدثه نیز روشن می گردد؛ زیرا وقتی صرف الوجود رادع، برای ردع از سیره عقلائیه معاصر معصوم علیه السلام، کفایت کند، به طریق اولی نسبت به سیره های مستحدثه نیز، کفایت می کند؛ زیرا سیره های مستحدثه، اقوا و اعظم از سیره های معاصر معصوم علیه السلام نیست. ✅ بنابراین، این که در نتیجه نهایی نسبت به سیره های معاصر معصوم علیه السلام، گفته شد، در برخی موارد، صرف الوجود کافی نیست، در مورد سیره های مستحدثه نیست؛ زیرا ملاک آن، در این قسم، سالبه به انتفاء موضوع است، زیرا سیره های مستحدثه، بعد از عصر معصومین علیهم السلام، ایجاد شده است و از اساس، این که علی رغم وجود رادع، متشرعه به سیره خویش، ادامه داده باشند، معنا ندارد و سالبه به انتفاء موضوع است. نتیجه آن است که نسبت به سیره های مستحدثه، به صورت مطلق و بدون هیچ استثنائی، صرف الوجود رادع، کافی است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شعرخوانی آقای احمد عزیزی ✨عازم کربلاست بهر تو عباس جان طبع شکر ریز من ‌کلک شکر بار من دیدار شعرا با رهبرانقلاب، مهرماه١٣٨۶ 💻 @khamenei_maaref
🖋 عمده ادله ای که در نفی حجیت سیره عقلائیه ذکر می شود، در راستای اثبات دو ادعای ذیل است: ✅ 1. سیره عقلائیه به خودی خود و فی نفسه، مقتضی حجیت را ندارد. این ادعا در مباحث گذشته مورد بررسی قرار گرفت. ✅ 2. سیره عقلائیه اگر چه مقتضی حجیت را دارد، ولی مانعی در مقابل تاثیر این مقتضی وجود دارد که عبارت است از: «ورود ردع از جانب شارع». ✅ در این فصل، محل نزاع در زمینه بررسی ادعای دوم است. 🔅 بنابراین لازم است اهم آن چه که ممکن است در مقام استدلال بر اثبات ردع عام یا ردع خاص بیان شود را بررسی نماییم. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✋ خداوند متعال، دست او شده است... 🌷اگر معتقديم صلوات الله عليه با آن دست‌هاي بريده‌اش، دست كسانى را مى‌گيرد؛ اين همان است كه خدا دست او شده، و مصداق همين روايت است که خداوند فرموده: «... يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا» من دست او شدم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۱ 🖋 دلیل ۱: ادله ناهیه از عمل به غیر علم 🔴 تقریب ۱: ردع شارع از سیره های عقلائیه به وسیله آیات قرآن کریم در آیاتی که در ذیل خواهد آمد، شارع از تبعیت غیر علم، ردع کرده است. بنابراین، این آیات کریمه، ردع از تمام سیره هایی است که بر عمل به غیر علم قائم است؛ مانند سیره عقلائیه بر عمل به خبر ثقه و ... از سیره های عقلائیه ای که ظنی است. 🔆 «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» 🔅 ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭﻱ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻜﻦ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ. (اسراء: ۳۶) 🔆 «وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا». 🔅 ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻫﻴﭻ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻧﻴﺴﺖ. [ﺁﻧﺎﻥ] ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﮔﻤﺎﻥ [ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ] ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺣﻖ، ﻫﻴﭻ ﺳﻮﺩﻱ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ.(نجم: ٢٨) 🔵 اشکال ۱: نهی در این آیات شریفه، ناظر به تبعیت غیر علم در اصول اعتقادی است، زیرا: ✅ اولا: سیاق و قبل و بعد این آیات، شاهد است که در مجموع، بحث در امور اعتقادی است. (قرینه خارجیه) ✅ ثانیا: تعلیلی که در این آیات ذکر شده است (یعنی عبارت «ان الظن لا یغنی من الحق شیئا»)، دلیل است بر این که غیر ظن، انسان را به واقع و حق نمی رساند. در حالی که می دانیم در علم فقه، به دنبال کشف از وظیفه ظاهری و حکم ظاهری در زمان غیبت کبری هستیم؛ بر خلاف اصول دین که در آن، به دنبال رسیدن به واقع و حقیقت امور هستیم. بنابراین، از اساس، این آیات، شامل ردع از سیره های عقلائیه (که مساله ای فقهی است)، نمی شود. (قرینه داخلیه) 🔵 اشکال ۲: اشکال قبلی، فقط نسبت به آیاتی وارد است که سیاق آن، مختص به امور اعتقادی باشد، یا تعلیل مذکور، در آن وارد شده باشد. ولی از آن جایی که برخی از آیات فراوانی که در این زمینه وارد شده است، سیاق مذکور را ندارند، و برخی دیگر، تعلیل مذکور را ندارند، لذا اشکال دیگری که عام تر است، مطرح می شود. اشکال اساسی و عام آن است که چنان چه گذشت، اگر در نهایت، در آیه ای، هم سیاق آن، شامل مباحث فقهی شود، و هم تعلیل مذکور را نداشته باشد، نهایت آن است که به صورت عام یا مطلق، از سیره های عقلائیه ای که ظنی است، نهی شده است. و این گونه نهی های عام و مطلق، فقط شامل سیره های غیر راسخ می شود، زیرا چنان چه گذشت، گاهی سیره های شدید الرسوخ در اذهان عقلاء، به منزله قرینه لبیه متصله، عمل نموده و مانع از انعقاد ظهور آیات و روایات، نسبت به مورد خویش می شوند. 🔴 تقریب ۲: عدم انعقاد ظهور حال شارع در امضای سیره. سیره عقلائیه، به شرطی حجیت دارد که ظهور حال شارع در امضای آن باشد؛ در حالی که این آیات کریمه، مانع از انعقاد ظهور حال شارع در امضای سیره عقلائیه ای که شارع نسبت به آن ها، سکوت نموده است، می شود. 🔵 اشکال: از اشکالاتی که بر تقریب ۱ ذکر شد، اشکال این تقریب هم روشن می شود؛ زیرا با وجود این اشکالات، مانعیتی از انعقاد ظهور حال شارع، وجود ندارد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔻بخشی از وصیت‌نامه آیت الله قاضی، استاد عرفان آیت الله بهجت: 👈🏼 روضه هفتگی، ولو دوسه نفر باشد، باعث گشایش امور است. ✅ [پس از تاکید بر نماز اول وقت و واجبات می‌فرمایند:] و در مستحبات تعزیه‌داری و زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی‌شود. 🔻منبع: انتشارات کنگره بزرگداشت آیت الله قاضی، کوه توحید، ص۲۵۶ امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): آقای قاضی، کوهی بود از عظمت و مقام توحید. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) درباره صحیفه سجادیه. 🔰رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی): من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آن‌جا که می توانید، با صحیفه سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. این که گفته‌اند زبور آل محمّد، واقعاً همین طور است؛ پُر از نغمه‌های معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علم‌النّفس است، هم درس امور اجتماعی است. آن‌جا ملاحظه کنید: «الّلهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب ... والحاح الشهوة». یعنی یکی‌یکی این خصوصیات معنوی و اخلاقی و این ریشه‌های فاسدی را که در نفس ما هست، در زبان دعا به ما معرفی میکند. ۱۳۷۶/۹/۱۳ مطالعه متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29824 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰رهبر معظم انقلاب (ح حفظه الله تعالی): اگر تلاشهای امام سجاد علیه‌السلام نبود، شهادت امام حسین علیه‌السلام ضایع شده بود و آثار آن نمی‌ماند. 🌹ولادت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۲ 🖋 دلیل ۲: ادله ناهیه از قول به غیر علم 🔴 تقریب استدلال: در تعداد زیادی از آیات و روایات، نهی شده است از این که قول به غیر علم از انسان، صادر شود. به عنوان نمونه موارد ذیل را می توان ذکر کرد: 🔆 «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ». 🔅 ﺑﮕﻮ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻓﻘﻂ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺵ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭼﻪ ﭘﻨﻬﺎﻧﺶ، ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻧﺎﺣﻖ ﺭﺍ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ ﺁﻥ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ، ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﻫﻴﺪ، ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (اعراف: ٣٣) 🔆 روی عن الامام الصادق (علیه السلام): «ایاک عن خصلتین تهلک فیه الرجال ان تدین بشئ من رایک او تفتی الناس بغیر علم. (وسائل الشریعه: ۲۷، ۲۹) 🔵 اشکال ۱: استدلال مذکور تمام نیست، زیرا سیره ای که قائم بر عمل به خبر ثقه است، حجیت به معنای منجزیت و معذریت را اثبات می نماید. بنابراین، این ادله، می گویند إخبار از این که واقع نیز همان است، حرام است؛ در حالی که چنان چه گذشت، سیره عقلائیه (و نیز سایر ادله فقهی و اصولی)، به دنبال اثبات حکم ظاهری در زمان غیبت کبری هستند، نه این که واقع و لوح محفوظ نیز همین است. 🔵 اشکال ۲: چنین اطلاقات و عموماتی، نمی توانند سیره های عقلائیه شدید الرسوخ در اذهان عقلاء را که به منزله قرینه لبیه متصله هستند، ردع نماید؛ زیرا از اساس، از شمولیت این عمومات و اطلاقات نسبت مورد سیره، جلوگیری می کند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 دوره تربیت مربی فضای مجازی 📌امام خامنه‌ای؛ فضای مجازی به اندازه اصل انقلاب اهمیت دارد. 📌دوره ای متفاوت و کارآمد جهت آموزش مدیران آینده ی فضای مجازی استاد؛ روح الله مومن نسب نوع دوره؛ سطح‌دوره؛ 🔰 به همراه گواهی معتبر پایان دوره از دانشگاه امام حسین علیه السلام 🔻جهت اطلاع از شرایط ثبت نام به آیدی ذیل مراجهه فرمایید؛ ✅ @admin_khanalizadeh 🔻 فرم ثبتنام اتوماتیک👇 ✅ idpay.ir/khanalizadeh/shop/172353 ✅ نکته اولویت پذیرش فقط با عزیزانی است که زودتر اقدام به ثبتنام کرده باشند. 🔰 @jebheh
۳ 🖋 دلیل ۳: ادله ناهیه از تکلف به مواردی که مسکوت نهاده شده است. 🔴 تقریب استدلال: در تعداد زیادی از روایات، نهی شده است از این که انسان، در مواردی که مسکوت نهاده شده است، تکلیف سازی کند. 🔵 اشکال ۱: استدلال مذکور تمام نیست، زیرا مراد از سکوت در این روایات، سکوت و عدم جعل حکم الزامی در عالم ثبوت است (نه عالم اثبات)، یعنی مواردی که از اساس، هیچ حکم الزامی جعل نشده باشد. بنابراین، این روایات، اجنبی از محل نزاع ما هستند، زیرا چنان چه در ابتدای مباحث و در مقام تعریف اصطلاحات و مفاهیم گذشت، بحث در این است که با کمک سیره عقلائیه، از جعل حکم مماثل یا مناسب توسط شارع حکیم، کشف نماییم. 🔅 در نهایت اگر شک کنیم که آیا مراد این روایات، سکوت ثبوتی است فقط، یا شامل سکوت اثباتی هم می شود، این احادیث مجمل می‌شوند و نتیجه نهایی آن، ردع از سیره های عقلائیه، نخواهد بود. 📌 تکمله: هر سه دلیل مذکور، برای ردع از سیره های مستحدثه نیز قابل استفاده است، و البته اشکالات مذکور نیز، بر آن ها در فرض سیره مستحدثه نیز وارد است. 🔆 نتیجه نهایی: هیچ کدام از ادله نفی حجیت سیره عقلائیه، اعم از سیره معاصر معصوم علیه السلام و سیره مستحدثه، تمام نیست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
میلاد با سعادت حضرت امام سجاد (علیه السلام) مبارک باد. ✅ يکی از شیعیان امام سجاد (علیه السلام) گويا هر سال که براى حج از بلخ مى آمد به مدينه و خدمت امام عليه السلام مى آمد و چند روزی خدمت حضرت بود و هرسال يک سرى هدايا هم مى آورد. 🔸يک سال زنش به او گفت تو که هر سال سراغ اين آقا مى روى يک بار ايشان يک هديه به شما نداد؟ گفت اين حرف را نزن ايشان امام ماست و ما عقيده مان اين است که او الآن دارد حرف هاى تو را مى شنود و من ناراحت مى شوم تو راجع به ايشان این حرف را بزنى. ما داريم وظيفه خودمان را انجام مى دهيم. 🔹بعد دوباره يک خورده هدايا جمع کرد و مدينه خدمت امام آمد و هدايايش را گذاشت. حضرت فرمودند امروز ناهار پیش ما بمان. گفت باشد. ناهار ماند موقعی که غذایشان تمام شد، آب آوردند. حضرت ظرف آب را گرفتند تا دست مهمانشان را بشورند. قبول نکرد. گفت یا بن رسول الله! شما آب روی دست من بریزید؟ فرمودند: شما مهمان ما هستی چطور اجازه بدهم آب روی دست ما بریزی؟! عرض کرد: یابن رسول الله! من این کار را دوست دارم. حضرت به همین خاطر اجازه دادند، ظرف را گرفت و برای حضرت جلو برد تا حضرت دستشان را بشویند. 🔸یک تشت بزرگی بود یک مقداری آب روی دست حضرت ریختند، حضرت فرمودند: چه می بینی؟ عرض کرد: آب، فرمودند: نه این یاقوت احمر است. نگاه کرد دید همه آب ها یاقوت احمر شده، یک مقدار دیگر آب ریخت، حضرت فرمودند: حالا چه می بینی؟ عرض کرد: آب، فرمودند: زمرد سبز است. نگاه کرد دید زمرد سبز است، یک مقدار دیگر آب ریختند، فرمودند: چه می بینی؟ عرض کرد آب، فرمودند: این ها دُرّ است. نگاه کرد دید درّ بسیار عالی است! خلاصه ظرف پر از جواهرات شد. 🔹بعد حضرت فرمودند: شیخ! در نزد ما چیزی نبود تا در عوض هدیه ات به تو هدیه بدهیم، این ها را به خانمت بده و از او عذر خواهی کن. این قضیه ادامه جالبی دارد که خیلی زیباست. 📚 (بحارالأنوار ج: 46 ص: 47) ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
🖋 تمهید: بحث در این است که مقدار مفاد امضاء، دقیقا چیست؟ در پاسخ به این سوال، باید سه امر ذیل را بررسی نماییم. ✅ امر اول: مقدار مفاد امضاء، آیا فقط همان حدودی است که در زمان معصومین علیهم السلام متعارف بوده است، یا این که مقدار مفاد امضاء، اوسع است؟ به عنوان مثال، آیا سیره ای که قائم است بر این که حیازت، یکی از اسباب ملکیت است، فقط شامل مقدار متعارف در زمان معصومین علیهم السلام است (که بسیار محدود و با وسائل ابتدایی آن زمان و تقریبا با دست خالی انجام می شده است)؟ یا شامل حیازت هایی که با ماشین ها و ابزار آلات الکترونیکی انجام می شود، نیز خواهد شد؟ ✅ امر دوم: آیا به وسیله وجوه شش گانه ای که کاشف از امضای سیره بود (و به صورت تفصیلی در مباحث قبلی ذکر شد)، می توان از امضای ارتکازات عقلائیه ای که در عصر معصومین علیهم السلام، مصادیق آن ها محقق نشده است، نیز کشف نمود؟ ✅ امر سوم: بر فرض آن که وجوه شش گانه مذکور، بر امضای سیره های خاصه نیز دلالت داشته باشند، آیا مقداری که از این امضا مستفاد است، فقط و فقط نسبت به اهل همان عرف خاص ثابت است؛ یا به صورت مطلق و نسبت به اهل دیگر عرف ها نیز ثابت می گردد. 🔹 در ادامه، امر اول و دوم را با عنوان مرحله اول، و امر سوم را با عنوان مرحله دوم، مورد بررسی قرار خواهیم داد، ان شاءالله تعالی. 🔵 یادآوری: وجوه شش گانه مذکور که از طریق آن ها، به ضمیمه عدم ردع، از امضای شارع مقدس، کشف می شود، به اختصار عبارت است از: 1. وجوب امر به معروف ونهی از منکر. 2. وجوب دفع منکر. 3. وجوب ارشاد جاهل. 4. استحاله نقض عرض. 5. عموم قاعده نفی ضرر. 6. ظهور حالی سکوت شارع در موافقت. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
اگر به جای هشتک ، نوشته بودیم: ، شاید تا الآن، شکست داده بودیم... اگر به جای گفتن: دیوار موش دارد و موش گوش دارد، بگوییم: "فرشته ها در حال نوشتن هستند..." نسلی از ما متولد خواهد شد که به جای مراقبت مردم، "مراقبت خدا" را در نظر دارد! قصه از جایی تلخ شد که در گوش یکدیگر با عصبانیت خواندیم: *بچه را ول کردی به امان خدا ! *ماشین را ول کردی به امان خدا ! *خانه را ول کردی به امان خدا ! و اینطور شد که"امانِ خدا" شد: مظهر نا امنی! ای کاش میدانستیم امن ترین جای عالم، امانِ خداست. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 مرحله اول: امضای ملاکات و ارتکازات. مقتضای تحقیق در این مرحله آن است که مساله را در تک تک وجوه شش گانه، بررسی نماییم. قبل از آغاز، لازم است یادآوری کنیم که چنان چه گذشت، این وجوه شش گانه، با اشکالاتی مواجه است؛ ولی در این مقام، تمامیت این وجوه را به منزله اصل موضوعی پذیرفته ایم و می خواهیم بررسی کنیم که بر فرض تمامیت این وجوه، آیا می توان امضای ملاکات و ارتکازات سیره را نیز از آن کشف نمود یا خیر؟ ✅ 1. اثبات امضاء به وسیله دلیل وجوب امر به معروف ونهی از منکر. با توجه به این که ادله امر به معروف و نهی از منکر، فقط و فقط نسبت به عمل خارجی تمام است (زیرا این ادله ناظر به ترک معروف و انسان منکر در عالم خارج است )، لذا ایم دلیل، برای امضای ملاکات و ارتکازات عقلائیه که اعم از سیره عقلائیه است، کفایت نمی کند. ✅ 2. اثبات امضاء به وسیله دلیل وجوب دفع منکر. این دلیل، نسبت به ملاکات و ارتکازات عقلائیه نیز جاری است، زیرا ادله آن، ناظر به پیش گیری از وقوع منکر در خارج است؛ لذا شامل پیشگیری و دفع منکر در قرون آینده و پس از عصر معصومین علیهم السلام نیز می شود. ✅ 3. اثبات امضاء به وسیله دلیل وجوب ارشاد جاهل. مقتضای این وجه، امضای ملاکات و ارتکازات عقلائیه است، زیرا معصومین علیه السلام، مکلف بودند که دین را به نسل ها و عصر های آینده نیز ایصال نمایند؛ و لازمه این امر آن است که ارتکازاتی که در آینده به عمل منجر خواهد شد را نیز تصحیح نمایند؛ بنابراین، سکوت معصومین علیهم السلام، کاشف از رضایت به ارتکاز است. ✅ 4. اثبات امضاء به وسیله دلیل استحاله نقض عرض. با توجه به این که هیچ فرقی در استحاله نقض غرض، بین غرض فعلی حالی و غرض استقبالی متاخر نیست، لذا این وجه، شامل مطلق ملاکات و ارتکازات عقلائیه، حتی مواردی که در عصر معصومین علیهم السلام، مصداق نداشته است، می شود. ✅ 5. اثبات امضاء به وسیله دلیل عموم قاعده نفی ضرر. با توجه به این که دلیل لا ضرر، ناظر به خصوص ضرر های خارجی نیست، بلکه شامل تمام مواردی که در ارتکاز عرف، ضرر محسوب می گردد، می شود، لذا شامل ملاکات و ارتکازات عقلائیه نیز می شود. بنابراین مقتضای عموم لا ضرر، امضای ارتکاز و ملاک سیره عقلائیه نیز می شود و به عنوان مثال، شامل تمامی مصادیق جدید و تکنولوژی های پیشرفته حیازت هم می شود. 6. اثبات امضاء به وسیله دلیل ظهور حالی سکوت شارع در موافقت. از این دلیل نیز امضای ملاکات و ارتکازات عقلائیه را می توان کشف نمود، زیرا یکی از مقامات معصوم علیه السلام، مقام تشریع و ابلاغ احکام الهی و تصحیح و تغییر ارتکازات عقلائیه است، اعم از حال یا استقبال. بنابراین ظاهر حال سکوت معصومین علیهم السلام، امضای ارتکازات و ملاکات سیره عقلائیه است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945