23.Esraa16.mp3
5.49M
#اِسراء_جلسه_بیست_و_سوم
#إسراء/۱۶
"وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا"(۱۶)
ﻭ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﻓّﻬﺎﻥ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﻴﻢ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺴﺘﻲ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻳﺎﺭ ﺑﻪ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻥ ﺳﺨﻦ (ﻭﻋﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ) ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻠّﻲ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب #جلسه_بیست_و_سوم
#إسراء/۱۶
"وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا" (۱۶)
(ﻭ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﻓّﻬﺎﻥ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﻴﻢ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺴﺘﻲ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻳﺎﺭ ﺑﻪ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻥ ﺳﺨﻦ [ﻭﻋﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ] ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻠّﻲ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ).
۱. واژه "مُتْرَفِيهَا" #مُترَفِین بوده که "نون" آن به دلیل اضافه شدن به "ها" افتاده است. این کلمه اسم مفعول از باب اِتراف است، و به معنای کسانی که نعمتشان از حدّ گذشته است. "اتراف" از ماده "تُرفه" به معنای وسعت دادن در نعمت است.
۲. #مُترَفین و کسانی که نعمتشان از حدّ گذشته؛ همان کسانی هستند که در آیه ۱۵ سوره فجر فرمود:
"فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ..."
(ﺁﺭﻱ، ﺁﺩﻣﻲ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺁﺯﻣﺎﻳﺪ ﺑﺪﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﻛﻪ ﻋﺰﻳﺰﺵ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ...)
و در آیه ۳۴ سوره سبأ وضعیت مترفین را بیان می کند که رفتار کسی که نعمت زده شد چیست؟ می فرماید:
"وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ"
(ﻭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺁﺑﺎﺩﻳﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﺪ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﻓﻬﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺁﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ، ﻛﺎﻓﺮﻳﻢ)
۳. ملتی که مُترَف پرور شد خواه ناخواه به تکالیف الهی پشت پا می زند، حرف پیامبران را زمین می زند و سنّت الهی چنین است که این ملت رفاه زده بی درد را گرفتار عذاب کند، لذا در آیه ۵۸ سوره قصص می فرماید:
"وَ كَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا..."
(ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻣﺶ ﻣُﺘﻨﻌِّﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺳﺮﻣﺴﺘﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ).
۴. أَمَرْنَا: منظور از امر، امر و دستور تشریعی نیست؛ یعنی این گونه نیست که خداوند امر کند که ای مترفین فسق و فجور کنید و گناهان آشکار انجام دهید، بلکه مراد از امر، #امر_تکوینی است، یعنی بر اساس یک رابطه #علّی_و_معلولی (#سبب_و_مسبَبی) خداوند شرایطی را فراهم می آورد و برای امتحان بندگان نعمت را زیاد می کند اما #مترفین با اختیار کامل به جای شکر کردن، کفر می ورزند و #فسق_و_فجور آشکار از آنها سر می زند.
۵. کلمه "تدمیر" از ماده "دمار" به معنای هلاک کردن است، پس معنای آیه این می شود که:
وقتی قرار است قومی بر اساس عملکردش، گرفتار عذاب الهی شود؛ گام به گام همه شرایط عذاب بر اساس یک رابطه سببی و مسببی فراهم می شود و مترفین با اختیار خود و ترک شُکرگزاری و دستگیری از فقرا به سراغ هوا و هوس رفته و گرفتار #فسق_و_فجور می شوند، در نتیجه وقتی شرایط نزول عذاب کامل شد، عذاب الهی فرا می رسد.
@DailyCommentaryofQuran
⚡قال: إِنِّي سَأَلْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرْزُقَنِي مَالاً فَرَزَقَنِي وَ قَدْ خِفْتُ أَنْ يَكُونَ ذَلِكَ مِنِ اِسْتِدْرَاجٍ؟!
✍ فَقَالَ[صادق](ع): أَمَا بِاللَّهِ مَعَ اَلْحَمْدِ فَلاَ .🥀
⚡شخصى به حضرت عرض كرد. من از خدا درخواست ثروت نمودهام خداوند متعال هم بمن ثروت عنايت فرموده ولى من مي ترسم كه اين ثروت زياد از قبيل استدراج باشد يعنى ثروت و وسائل گناه بيشتر و بهتر فراهم شود تا در نتيجه من از ياد حق غفلت كرده و به گناه بيشتر آلوده شوم كه خود يك نحو كيفر است.
✍ فرمود: اما اگر حمد و سپاس باشد بخدا سوگند چنین نیست.🥀
@DailyCommentaryofQuran
24.Esraa17.mp3
5.01M
#اِسراء_جلسه_بیست_و_چهارم
#إسراء/۱۷
"وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا"(۱۷)
ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻣّﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻮﺡ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب #جلسه_بیست_و_چهارم
#إسراء/۱۷
"وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا"(۱۷)
(ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻣّﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻮﺡ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺁﮔﺎﻩ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ).
۱. قُرُونِ: جمع قرن به معنای مردمی که در یک عصر و زمان زندگی می کنند.
۲. معنای آیه روشن است که می خواهد معنای آیه قبل را تثبیت کند و با اشاره به قرون هلاک شده در گذشته، بفهماند که هلاک کردن اقوام گنهکار، یکی از سنت های ثابت الهی است.
۳. با ذکر نام نوح و مبدأ قرار دادن آن حضرت برای هلاک کردن اقوام گنهکار گذشته، شاید می خواهد بفرماید از زمان نوح به بعد این هلاک ساختن آبادیها و شهرها در اثر گناه، سنتی الهی شد و قبل از آن رایج نبوده است، زیرا به حسب تاریخ تا قبل از حضرت نوح زندگی بشر، یک جامعه ساده بدوی بوده و پس از او جامعه توسعه یافته با تعداد زیاد جمعیت شکل گرفته و البته به همان میزان اختلافات فکری نیز گسترش یافته است.
۴. این هلاک ساختن آبادی ها به صرف وجود یک یا چند مُترَف و مرفّه بی درد در جامعه تحقق پیدا نمی کند، بلکه
اولاً. در گام نخست هر مُترَفی به امور شخصی و گرفتاری های فردی تنبیه و مبتلا می شود.
ثانیاً. در گام دوم اگر تنبیه نشود و به کفر و سرکشی ادامه دهد و در رأس مدیریت جامعه قرار گیرد و اکثریت مردم را در عقیده و رفتار پیرو خود ساخت، عذاب خواهد آمد، اما قطعاً قبل از عذاب مومنان و انبیاء با #معجزه_الهی نجات می یابند؛ چنان که در داستان نوح، لوط، موسی خوبان امت نجات یافتند.
پس وقوع عذاب و هلاکت مردم مراحل دارد، لذا در آیه ۵۹ سوره قَصص می فرماید:
"... وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَىٰ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ"
(...ﻭ ﻣﺎ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥِ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺁﻳﺎﺕِ ﻣﺎ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺷﻮﻧﺪ).
پس قرار نیست تر و خشک با هم بسوزند، بلکه خوبها و پیروان پیامبران و عاملان به دستورات الهی قبل از عذاب سراسری نجات می یابند.
۵. عبارت "وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا"هشداری است به جامعه امروز ما که هلاکت فقط در اقوام گذشته نبوده و خداوند به گناهان بندگانش خبیر و بصیر است و چنانچه جامعه مسلمان ما هم مثل جوامع مُترَف گذشته به بیراهه برود همان سرنوشت به سرمان خواهد آمد.
@DailyCommentaryofQuran
💫رواج تقلب، کمفروشی و بیعدالتی از نشانههای مرده بودن جامعه💫
🔸جامعه نیز به نوبه خود حیات و ممات دارد. روح اجتماعی نیز به نوبه خود حقیقتی است از حقایق این جهان.
🔹 اگر روح اجتماعی وجود داشته باشد و جامعه زنده و جاندار باشد بدون شک همدردی و همکاری در آن جامعه وجود دارد، دیگر در آن جامعه جنس تقلّبی برای یکدیگر تهیه نمیکنند، به یکدیگر کم نمیفروشند، رعایت انصاف و عدالت را مینمایند، در خوشی و ناخوشی دیگران شریک میباشند.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۲۰۴
🌟سکوت در برابر ظلم🌟
✍ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ "فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِینَ" فَمَا کانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّکةِ الْمُحْمَاةِ فِی الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ.🥀
نهج البلاغه/ خطبه ۲۰۱
✍ اى مردم، همه افراد جامعه در خشنودى و خشم شریک مى باشند، چنانکه شتر ماده ثمود را یک نفر دست و پا برید، امّا عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زیرا همگى آن را پسندیدند. خداوند سبحان مى فرماید: «ماده شتر را پى کردند و سرانجام پشیمان شدند» سرزمین آنان چونان آهن گداخته اى که در زمین نرم فرو رود، فریادى زد و فرو ریخت.🥀
✔️ بر این اساس اگر فرد یا افرادی در برابر این ظلم لب به اعتراض و برائت می گشودند قطعاً حسابشان از حساب قاتل جدا می شد و خدا آنها را شریک در قتل ناقه قلمداد نمی کرد.
✔️ انسان طبیعتاً دوست دارد هر کاری که دلش خواست بکند و چیزی جلودار او نباشد؛ حتی اگر آن کار معصیتی کبیره باشد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید: "یُرِیدُ الْانسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَه"(قیامت/۵)
@DailyCommentaryofQuran
25.Esraa18.mp3
7.32M
#اِسراء_جلسه_بیست_و_پنجم
#إسراء/۱۸
"مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا"(۱۸)
ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻬﺮﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻲ ﻫﻴﭻ ﺗﺄﺧﻴﺮﻱ ﻋﻄﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻄﺮﻭﺩ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﺁﻥ ﺑﺴﻮﺯﺩ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب #جلسه_بیست_و_پنجم
#إسراء/۱۸
"مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا"(۱۸)
(ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻬﺮﻩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﭼﺸﻢ ﺑﭙﻮﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﻫﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻲ ﻫﻴﭻ ﺗﺄﺧﻴﺮﻱ می دهیم، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻄﺮﻭﺩ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﺁﻥ ﺑﺴﻮﺯﺩ).
۱. الْعَاجِلَةَ: در مقابل قیامت، صفت است برای موصوف محذوف که زندگی دنیاست، یعنی زندگی دنیایی که زودگذر است.
۲. يَصْلَاهَا: از ماده "صلی" به معنای جا دادن، وارد کردن، انداختن، چشیدن.
۳. مَذْمُومًا: از ماده "ذمّ" به معنای سرزنش.
۴. مَّدْحُورًا: از ماده "دحر" به معنای دور کردن و طرد کردن.
۵. در آیات قبل اشاره شد که سنت خداوند بر این است که رسولی برای هدایت مردم می فرستد، چنانچه مردم سر باز زنند و به سرکشی و قتل و #پیامبرکُشی دست بزنند، به عذاب فراگیر و دست جمعی دنیایی مبتلا می شوند، اما در این آیه به بیان سنت الهی در مورد عذاب آخرت اشاره می کند.
۶. عبارت "مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ" یعنی کسی که دنیاطلب باشد و زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، چنان که در آیه ۲۷ سوره انسان می فرماید:
"إِنَّ هَٰؤُلَاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلًا"
(ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﻭ ﻛﻔﺮﭘﻴﺸﻪ ﺍﻧﺪ ﺳﺮﺍﻱ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ﻭ قیامت ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭﺍﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ).
فرد #دنیاطلبی که از #آخرت_طلبی صرف نظر کند، توحید و نبوت و معاد را نفی می کند، لذا خداوند او را به حال خودش رها می کند. چنان که در آیه ۲۹ و ۳۰ سوره نجم به پیامبر می فرماید:
"فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّىٰ عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا، ذَٰلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ"
(ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﻣﺎ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺟﺰ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ، ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻲ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ).
۷. عبارت "عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ" یعنی در رساندن دنیا به شخص #دنیاطلب تسریع می کنیم اما نه به اندازه ای که او بخواهد؛ بلکه هر اندازه که ما صلاح بدانیم، چون زمام امور به دست ماست نه در اختیار او. و همچنین نه هر #دنیاطلبی، بلکه آن کسی که ما اراده کنیم دنیایش را آباد کنیم.
پس هر فرد دنیاطلبی از دنیا به همان میزان و مقداری بهرمند می شود که روزی اوست و به اقتضای علل و اسبابی که خداوند فراهم ساخته، مواهب دنیا در اختیارش قرار می گیرد، لذا در آیه ۱۵ سوره هود می فرماید:
"مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ"
(ﻫﺮ ﻛﺲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻛﺎﺳﺘﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﻳﺪ)
یعنی نتیجه اعمالشان را به طور کامل به آنها می دهیم نه به اندازه ای که در خیالشان می گذشت.
پس این قاعده کلّیت ندارد که هر کس طالب دنیا بود به همان اندازه ای که می خواهد بدست آورد، و چه بسا کافری که طالب دنیا است، اما به واسطه علل و اسبابی که خداوند فراهم ساخته و مصالحی که تنها او می داند، فقیر است. این معنا را قبلاً در آیه ۳۳ و ۳۴ زخرف به مناسبت بیان کردیم که فرمود:
"وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ.."
(ﺩﺍﺭﺍﻳﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺯﺭ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﺍﮔﺮ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ـ ﭼﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﭼﻪ ﻛﺎﻓﺮ ـ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻛﻔﺮ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ..).
۸. عبارت "ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا" یعنی ما برای شخص دنیاطلب که آخرت را نفی می کند، جهنم را قرار دادیم.
۹. توجه به این نکته مهم است که دنیاطلبی و انکار آخرت مراتب مختلفی دارد، چه در زبان و چه در رفتار و عمل، و چه بسا مسلمانی که اعتقاد به آخرت دارد اما در اثر سرگرم شدن به دنیا، عاقبت سر از #دنیاپرستی درآورد و از #مُترَفین شود. لذا در آیه ۴۴ سوره انعام فرمود:
"فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ"
(ﭘﺲ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﺬﻛﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭﻫﺎﻱ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ، ﺗﺎ ﭼﻮﻥ سرگرم شدند ناگهان عذاب را می فرستیم و خاموش می شوند).
@DailyCommentaryofQuran
26.Esraa19.mp3
6.67M
#اِسراء_جلسه_بیست_و_ششم
#إسراء/۱۹
"وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا"(۱۹)
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﺁﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب #جلسه_بیست_و_ششم
#إسراء/۱۹
"وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا"(۱۹)
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﺁﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺧﺪﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.
۱. "سعی": به معنای راه رفتن به سرعت، اما نه در حد دویدن. به تلاش هم از باب اینکه پیوسته و سرعت نسبی در آن هست، سعی می گویند.
۲. مَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ: یعنی کسی که طالب آخرت است و آخرت را بر دنیا ترجیح می دهد.
۳. "لام" در سَعَىٰ لَهَا، لام اختصاص است، یعنی تلاشی که اختصاص به آخرت دارد. (#حُسن_فعلی داشته باشد)
۴. وَهُوَ مُؤْمِنٌ: یعنی سعی و تلاشی که با ایمان همراه است، نه عمل همراه با کفر، یا نفاق و از روی ریا. (#حُسن_فاعلی داشته باشد) چنان که در آیه ۳۹ سوره نور عمل از روی کفر را به سراب تشبیه می کند:
"وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا"
(ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻭﺻﻒ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺍﻣﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺳﺮﺍﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﻪ ﺗﺸﻨﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﺏ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻲ ﻳﺎﺑﺪ).
۵. فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًایعنی خداوند عمل کسانی که هم #حسن_فعلی دارد و عملی نیکوست و هم #حسن_فاعلی و با ایمان همراه است به بهترین وجه قبول می کند و پاداش خوبی می دهد، زیرا خداوند ذوالفضل العظیم است. اگر بنده به وظیفه بندگی عمل کند و منتی نداشته و طلبکار هم نباشد، خداوند هم که مولای برتر است قدر کار بنده را دانسته و ثواب در خوری به او می دهد تا جایی که گاهی تا هفتصد برابر بلکه چند هزار برابر پاداش می دهد چنان که در آیه ۲۶۱ سوره بقره در پاداش انفاق مال در راه خیر می فرماید:
"مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ"
(ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻔﺖ ﺧﻮﺷﻪ ﺑﺮﻭﻳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺧﻮﺷﻪ ﺍﻱ ﺻﺪ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﺨﺸﺸﻲ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺳﺖ).
۶. آیه ۱۸ و ۱۹ سوره اسراء دلالت دارند بر اینکه اعمال انسان در حکم سببهای اخروی هستند که آخرت را می سازند و نتایج قطعی دارند و تخلّف ناپذیرند، بر خلاف اسباب دنیوی که تخلف پذیرند و قطعی نیستند، به همین دلیل چه بسیار کارهای دنیوی که برای رسیدن به نفع دنیوی انجام می دهیم اما آن طور که می خواهیم نتیجه نمی گیریم. لذا در آیه ۱۹ نسبت به اعمال طالبان آخرت فرمود:
"كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا" یعنی تلاش شان نتیجه داده و مورد قبول حق تعالی قرار می گیرد، اما در مورد کسانی که طالب دنیا بوده و برای آن تلاش می کنند فرمود: "عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ" یعنی هر قدر که صلاح بدانیم و هر کس را که صلاح بدانیم نه هر چه آنها در خیال خود می پرورانند.
۷. نکته آخر هم اینکه: طبق آیات و روایات کسی که در دنیا برای آخرت زندگی کند (یعنی عمل خالصانه و همراه با ایمان) خداوند دنیایش را هم آباد می کند، چنان که در ضمن جلسات گذشته اشاره شد که نه تنها زندگی خودش، بلکه تا چند نسل بعد از او را مورد لطف و عنایت ویژه قرار می دهد، مانند حفظ مال آن دو یتیم به دلیل پدر صالحشان در داستان حضرت خضر و موسی.
@DailyCommentaryofQuran
💫میلاد کریمه اهل بیت مبارک باد💫
⚡فاطمه معصومه، دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است.
⚡شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نامهای فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدامیک حضرت معصومه هستند. بهگفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائلالامامه مادر حضرت معصومه، نجمهخاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست.
تاریخ تولد و وفات
⚡در منابع قدیمی شیعه، تاریخ ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. در برخی منابع متاخر، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذیالقعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات ایشان ۱۰ ربیعالثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده است.
لقبها
⚡"معصومه" و "کریمه اهل بیت" لقبهای مشهور ایشان است. «معصومه» از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است.
⚡لقب "کریمه اهل بیت" مستند به خوابی است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیتالله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را کریمه اهلبیت خوانده است.
ازدواج
⚡مشهور است که حضرت معصومه هرگز ازدواج نکرده و دلایلی هم برای ازدواجنکردن وی ذکر شده است. از جمله اینکه همتایی برای ایشان یافت نشده است.