eitaa logo
تفسیر قرآن به قرآن
225 دنبال‌کننده
27 عکس
35 ویدیو
23 فایل
@R_golmakani ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/۲-۳ وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا(۲) ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎﻳﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎم ﻛﻪ: ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ ﻭ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯﻱ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺮﻳﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا(۳) ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻮﺡ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﺳﻮﺍﺭﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﻣﺪﺩ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ شکرگزار بود. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQoran
باسمه تعالی رئوس مطالب /۲ ۱. در آیه ۲ سه جمله داریم الف. وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ ب. جَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِي إِسْرَائِيلَ ج. أَلَّا تَتَّخِذُوا مِن دُونِي وَكِيلًا که در دو جمله اول ضمیر متکلم مع الغیر "نا" آمده که قبلاً اشاره کردیم هر گاه خداوند خودش را با ضمیر جمع "نا" یعنی ما خطاب می کند دلالت بر عظمت می کند، اما در جمله سوم ضمیر متکلم وحده "ی" آمده که برای دلالت بر انحصار در وکالت و توحید است. ۲. اینکه خداوند می فرماید کسی را ﺟﺰ ﻣﻦ وکیل نگیرید ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺮﻳﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ، منافاتی با ندارد چون ما اهل بیت را وکیل مستقل و شریک خداوند قرار نمی دهیم بلکه آنها را به دلیل آبرویی که نزد خداوند دارند با اجازه و امر خودش از باب اینکه فرمود ، برای وکالت خودش در امورمان واسطه قرار می دهیم. ۳. ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا(۳) (ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻮﺡ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﺳﻮﺍﺭﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﻣﺪﺩ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﻧﻮﺡ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭ ﺑﻮﺩ) ۴. ذرّیه: عطف است به در آیه قبل که مجرور است، پس ذرّیه هم باید مجرور می بود اما منصوب است که نصبش به دلیل قاعده ای است به نام اختصاص یعنی خاص شدن که برای جلب توجه بیشتر به این کلمه اعرابش از کسره تبدیل به فتحه شده است. مثل کلمه در آیه ۳۳ سوره احزاب که می فرماید: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ طبق ظاهر عبارت و قواعد عربی باید کلمه مجرور می بود اما به دلیل قاعده اختصاص و برجسته ساختن آن، این کلمه نصب گرفته و مفتوح خوانده می شود. @DailyCommentaryofQoran
قال علی علیه السلام: ✍ فَإِنَّهُ یُنَادِی مُنَادٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَلَا إِنَّ کلَّ حَارِثٍ مُبْتَلًى فِی حَرْثِهِ وَ عَاقِبَةِ عَمَلِهِ غَیْرَ حَرَثَةِ الْقُرْآنِ فَکونُوا مِنْ حَرَثَتِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ اسْتَدِلُّوهُ عَلَى رَبِّکمْ وَ اسْتَنْصِحُوهُ عَلَى أَنْفُسِکمْ وَ اتَّهِمُوا عَلَیْهِ آرَاءَکمْ وَ اسْتَغِشُّوا فِیهِ أَهْوَاءَکمْ. ⚡در روز قیامت ندا دهنده اى بانگ مى زند که: «آگاه باشید امروز هر کس گرفتار بذرى است که کاشته و عملى است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن» پس شما در شمار عمل کنندگان به قرآن باشید، از قرآن پیروى کنید، با قرآن خدا را بشناسید، و خویشتن را با قرآن اندرز دهید، و رأى و نظر خود را برابر قرآن متّهم کنید، و خواسته هاى خود را با قرآن نادرست بشمارید.🥀🌿           نهج البلاغه/ خطبه ۱۷۶ @DailyCommentaryofQoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
"ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا"(٣) ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻮﺡ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﺳﻮﺍﺭﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻭ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺑﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﻣﺪﺩ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﻧﻮﺡ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭ ﺑﻮﺩ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQoran
باسمه تعالی رئوس مطالب ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا ۱. برکاتی که برای حضرت نوح(ع) و همراهانش در اثر شکرگزاری اشاره شد در آیه ۴۸ سوره هود بیان شده است: قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِّنَّا وَبَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ (ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ: ﺍﻱ ﻧﻮﺡ، ﺑﺎ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﺍﻣﻨﻴﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﭘﺮﺑﺮﻛﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻧﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻣّﺖ ﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﺗﻮ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻲ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻱ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﻣّﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺘﺎﻉ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ، ﺳﭙﺲ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ). ۲. بنابراین برکت با شکرگزاری رابطه مستقیم دارد و شکر حقیقی نعمت های خداوند به معنای بندگی خالصانه است که اثر آن از نسلی به نسلی تا قیامت ادامه می یابد، لذا چون سنّت شکرگزاری حضرت نوح به عنوان یک صفت برجسته است حق تعالی اجر این سنّت حسنه را برای ایشان تا قیامت ثبت می کند، لذا در آیه ۷۷ تا ۸۰ سوره صافات می فرماید: وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْبَاقِينَ وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ(صافات/ ۷۷-۸۰) (ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ، ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎﻗﻲ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺴﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﻳﻢ. ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣّﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺗﺎ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﻴﺰ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﮕﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺷﺖ. ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﻧﻮﺡ ﺑﺎﺩ، ﺳﻠﺎﻣﻲ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﺸﺮﻱ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ. ﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﺡ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩﻳﻢ، ﺟﺰﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﻴم) ۳. این سنت پروردگار است که اگر کسی از نظر پروردگار انسان خوبی بود چه با واسطه چه بی واسطه تا نسلهای آینده از هفت نسل تا هفتاد نسل برکت و خوبی را در فرزندانش حفظ می کند. مثل داستان حفظ مال آن شخص صالح برای فرزندانش در داستان حضرت موسی و خضر که فرمود: وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَن يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذَٰلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا (ﻭ ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﺩﻳﻮﺍﺭ، ﺍﺯ ﺁﻥِ ﺩﻭ ﭘﺴﺮ ﻳﺘﻴﻢ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺯﻳﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺠﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻝ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﭘﺪﺭﺷﺎﻥ ﻣﺮﺩﻱ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩ؛ ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺳﻨﺪ ﻭ ﮔﻨﺞِ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﻣﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩم ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﻧﻜﺮﺩم، ﺑﻠﻜﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺁﻭﺭﺩم. ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻲ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻛﻨﻲ). @DailyCommentaryofQoran
قال علی علیه السلام: ✍ اَلا لا خَیرَ فی قرائت لیس فیه تدبُّر🥀 ✍ آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبّر در آن نباشد خیری نیست.🥀 اصول کافی ۱/ ۳۶ @DailyCommentaryofQoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا(۴) ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ (ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ) ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺯﺩ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQoran
باسمه تعالی رئوس مطالب جلسه دهم /۴ "وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا"(۴) ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ (ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ) ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺯﺩ. ۱. "قضینا" از ماده "قضا" به معنای حکم کردن، فیصله دادن، ختم کردن و پایان دادن به چیزی است. در اینجا به معنای این است که نتیجه کارشان را به آنها اعلام کردیم و مسئله را پایان دادیم. ۲. "تَعلُنَّ" از ماده "علوّ" به معنای ارتفاع و بالایی است، که در این آیه کنایه از طغیان و سرکشی، تعدّی و خودبزرگ بینی است و چون وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا عطف است به لَتُفسِدُنَّ عطف تفسیری است یعنی فساد شما نتیجه خود بزرگ بینی شماست. ۳. نکته ای که در تفسیر این آیه باید توجه کرد این است که کسی خیال نکند چون از نوادگان حضرت نوح هستند و او عبد شکور بود پس اینها مصونیت دارند و باید به تبع نوح مورد احسان حق تعالی باشند، اگر چه فسادگرند. نه هرگز، احسان خداوند از نسلی به نسل دیگر، حتی تا ۷۰ نسل، در صورتی ادامه پیدا می کند که هر نسل ظرفیت داشته باشد و با دست خود کاری نکنند که موجبات زوال نعمت و احسان الهی را فراهم کنند. لذا خداوند چون از وضعیت آگاه است و قبلاً هم در آیات دیگر به بعضی از خصوصیات روحی و روانی آنها در سرپیچی از اوامر الهی در داستانهای مختلف اشاره کرده است، در اینجا نتیجه کارشان را به آنها گوش زد می کند که شما دو بار در سرزمینی که منسوب به شماست (محدوده یا ) فساد می کنید. خوب نتیجه فساد، تنبیه الهی و عملی شدن وعید است. ۴. حال باید دید که از نظر تاریخی این بار دوم گذشته یا آنچه الآن در جریان است و منتظر آن هستیم همان بار دومی است که بر سر خواهد آمد و این مردم مظلوم از زیر بار ظلم اسرائیل نجات خواهند یافت؟! ان شاء الله. @DailyCommentaryofQoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/۵ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا(۵) ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ، ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺳﺨﺖ ﺟﻨﮕﺎﻭﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺴﻴﺞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﺮﻛﻮﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺷﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQoran
باسمه تعالی رئوس مطالب /۵ "فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا"(۵) (ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﻱ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ، ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺳﺨﺖ ﺟﻨﮕﺎﻭﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺴﻴﺞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﺮﻛﻮﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺷﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ). ۱. کلمه "بَأْس" یا "بَأْسا" در قرآن به معنای شدت و مکروه است و بیشتر در مورد عذاب استعمال می شود، چنان که در آیه ۸۴ سوره نساء می فرماید: "... وَاللَّهُ أَشَدُّ بَأْسًا وَأَشَدُّ تَنكِيلًا"(ﻭ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﺶ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﻭ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ). ۲. کلمه "جاسوا" از ماده "جوس" به معنای سر زدن به اینجا و آنجاست، یعنی دشمنان خانه به خانه در شهر و آبادی می گردند تا هلاکتان کنند. ۳. عبارت فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا برمی گردد به عبارت لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ یعنی وقتی فساد اوّلتان محقق شد، عذاب و وعده اول به سراغتان می آید. ۴. عبارت بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا به معنای این نیست که کسانی که برای عذاب و انتقام از رفته اند حتماً باید مومن باشند، بلکه ممکن است آنها هم مثل خود ظالم و سرکش باشند و خداوند قومی ظالم را گرفتار ظالم کند. در این صورت اگر "عباد" را به ظالمان اطلاق کرده، از باب این است که حتی کفّار به حسب تکوین و به معنای عام، بنده خدا محسوب می شوند. لذا در آیه ۱۲۹ سوره اَنعام می فرماید: "وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ" (ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﺴﻠّﻂ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ). ۵. عبارت وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا تاکید است بر حتمی و قطعی بودن قضاء و حکم الهی، که وقتی زمان عذابِ فساد اوّلتان رسید، مردانی نیرومند و سفّاک و خونخوار را بر شما مسلط می کنیم تا سرزمینهای شما را با قهر و غلبه از چنگتان در آورند و با قتل و غارت، شما را خوار و ذلیل کنند. ۶. اگر چه مهم نیست که این مردان نیرومند چه کسانی بودند در کتب تاریخ و آمده است که آنها لشگر بخت النصر پادشاه بابِل (معاصر و ) بودند که ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح،  به منطقه و حمله کردند و را همراه با پیامبرشان به اسارت می گیرند و آن حضرت در جریان یک تعبیر خواب برای به مقام حکومتی دست پیدا می کند و مردم زیادی را به دین موسی دعوت می کند. در روایات هم مطالب مختلف دیگری در این رابطه نقل شده که می گذریم، به هر حال در فساد اولشان گرفتار شدند و پس از چند دهه اسارت و ذلّت، به وسیله یکی از (احتمالاً ) نجات یافته و به سرزمین خودشان برگردانده می شوند و سپس بعد از تقریباً ۵۰۰ سال دوباره در اثر فساد عمومی گرفتار شخص دیگری به نام شدند. توضیح عذاب دوم در آیه ۷ خواهد آمد. @DailyCommentaryofQoran
💥💥نکته💥💥 👈 حقيقت ولايت و حقيقت قرآن گرچه مفهوما از يكديگر جدا مى‌باشند ولى از لحاظ مصداق و همچنين حيثيّت صدق، مساوق و متحدند از اين جهت مى‌توان ادعا كرد كه: «لا يبلغ احد كنه معنى حقيقة تفسير كتاب اللَّه تعالى و تاويله الّا نبيّه صلى اللَّه عليه و آله و اوصيائه عليهم السلام». (المیزان/ مقدمه) @DailyCommentaryofQoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
/۶-۷ "ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا"(۶) ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭼﻨﺪﻱ ﭼﻴﺮﮔﻲ ﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﭘﺴﺮﺍﻧﻲ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ. "إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا"(۷) ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻱ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ. ﻭ ﭼﻮﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﻱ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺑﻌﺪﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺞ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﭼﻬﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ ﻭ ﺣﺮﻣﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻜﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﻛﻨﻨﺪ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﺪﺍﻥ ﺟﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﻪ ﭼﻴﺮﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻛﻠّﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﺳﺎﺯﻧﺪ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQoran