جٰامِعُ الْأَسْرار
📜اصلِ روزیِ پاک حلال، آن است که در مقام توکل، به حالتِ رضا بر عارف حاصل آید.* 📜به یقین بدان که پیش
﷽
📜یکی از علماء بخارا از حضرت خواجهٔ ما[بهاءالدین نقشبند] قدس الله روحه_سوال کرد که حضور[قلب] در نماز به چه حاصل می شود؟ خواجه فرمودند:به خوردن طعام حلال که از سر وقوف و آگاهی[نسبت به حق تعالی] خورده شود.
📘انیس الطالبین و عدة السالکین، ص138
❗️در صفحهٔ117 همین کتاب میفرمایند که اگر کسی میخواست که از سر غفلت لقمه ای بخورد، خواجه به فراست متوجه می شد و منعش میکرد.
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
📝آنچه انبیاء و اولیاء و جز آنان از رازهای نهانی برگیرند، گاه بود که در سطوری مکتوب بر دل آنان وارد ش
﷽
📜اولیا را بر اسرار اطلاع می دهند، اما بی اجازت اظهار آن نمی کنند... آنچ از ما به نسبتِ اظهار خواطر و اعمال احوال خلق صادر می گردد، ما در میان نیستیم یا به الهام ما را اعلام می نمایند یا به واسطهٔ کسی به ما می رسانند.
📘انیس الطالبین و عدة السالکین، ص154
👤خواجه بهاءالدین نقشبند قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
کشف عوالم با همه فروعات آنها 📝عده ای از سالکان هستند که الله تعالی[در مقام تجلی صفات] به صفت علمی ب
﷽
📜در هر یک از این عوالم سه گانه(ناسوت، ملکوت و جبروت) طبقات بسیاری وجود دارد که در لطافت و تراکم با هم متفاوتاند؛ و آن چه که از این عوالم برتر است، شمار طبقاتش بیشتر و تفاوت پایین و بالایش شدیدتر می باشد.
فی کل من هذه العوالم الثلاثه طبقات کثیرة متفاوتة فی اللطافه و الکثافه، و ما هو اعلی من هذه العوالم یکون عدد طبقاته اکثر و التفاوت بین اسفله و اعلاه أشد.
📘اسفار اربعه، انتشارات طلیعه نور،ج9، ص205، سفر چهارم، باب یازدهم:معاد جسمانی، فصل یازدهم
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
عبور بدن عنصری از جمیع اجسام 📜چون بدن عنصری انسان به مرتبهٔ آینگی و لطافت برسد، عبور از جمیع اجسام
﷽
📜در اوایل جذبه شبی نزدیک مزار مزداخن بودم و درویش محمد زاهد با من بود و تکیه[به من] کرده بود. در آن حال روح من از قالب بیرون آمد و گردان گردان به طرف آسمان رفت و به همان صفت آسمان اول را سیر کرد و از آنجا به آسمان دوم و سوم و چهارم به آن طریق رفت و سیر کرد و همچنین گردان گردان به سوی زمین آمد و در قالب من در آمد و از آن احوال محمد زاهد هیچ خبر نداشت.
📘انیس الطالبین و عدة السالکین، صص95_94
👤خواجه بهاءالدین نقشبند قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
ابن العربی: 📝قطب الاقطاب در کعبه ساکن است و بدلا و رجال الغیب طی الارض میکنند و نماز صبح به مکه رسی
﷽
🔷ابن العربی:منزل قطب و امام را یک نفر مالک می شود که در جانب راست گونه اش خالی سیاه دارد و پنهان بودن بر او غالب است.
📜منزل قطب و امامت، منزلی است که آن را نشانه و علامتی نیست، آن را یک نفر مالک می شود که از صفتِ سیر و اقامت برتر است،وی رنگ چهره مبارکش به زردی تمایل دارد و در جانب راست گونه اش خالی سیاه است.
📘فتوحات مکّیّه،باب۲۷۰:معرفتِ منزلِ قطب،دفتر نوزدهم از فتح مکی
👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی
❗️در بند ۱۹ این باب درباره اوصاف این قطب میفرمایند:موصوف به تمام اسماء از جهت تخلّق و تحقق است و پنهان بودن بر او غالب است و در گنجینه های غیرت محفوظ است.
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
جیلی:در این تجلی،قرائت قرآن را آموختم 📝عده ای هستند که الله به صفت سمع(شنیدن) بر آنها تجلی کرده، پس
﷽
🔷ابن العربی:نزول قرآن همیشگی است و من این امر را در بدایت سلوکم تجربه کردم.
📜قرآن کریم با کنار نهادن پرده ها و حجاب های درونی به صورت آیه آیه بر تو نازل می شود، من این را آن زمانی که در بدایت امر بودم، در نفس و سلوک خویش تجربه نمودم... حتی اگر اعجمی(غیر عرب) باشند و زبان عربی را هم ندانند، قرآن را به زبان عربی در مصاحف تکلم می نمایند.
.. اگر توجه قلب و روح او در آن هنگام به امر دیگری معطوف شود، تلقین کننده باز می گردد و نزول آیه نیز متوقف می گردد. نزول قرآن همیشگی است و تا ابد تداوم دارد.
📘الاسفار عن نتایج الاسفار،شرح و ترجمهٔ فاطمه مدرسی، فصل دوم، بند25، ص130
👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜کسی که به شما آزار رساند یا چیزی از شما بدزدد او را نفرین نکنید بلکه احسان کنید و دربارهٔ او دعا کنید؛زیرا ممکن است شما بر اثر خلافی، مستحق مجازات شده و خدا او را مأمور تربیت شما نموده باشد.
📘نابغهٔ علم و عرفان،ص۲۵۲
👤سلطانعلیشاه گنابادی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
طریق درک بواطن حقایق از طریق علم اعداد،مختص به امیر المومنین علی علیه السلام است که از طریق نبوت بدو
﷽
📜امام حسین[علیه السلام ] علم حروف را از پدرش[علیه الصلوة و السلام ] به ارث بردند سپس زین العابدین آن را به ارث بردند و بعد امام محمد باقر و بعد امام جعفر صادق این علم حروف را وارث شدند.
.. علم جفر در آخر الزمان با امام محمد مهدی رضی الله عنه[و علیه السلام ]ظاهر می شود و کسی این علم را علی الحقیقه غیر ایشان نمی داند. و آگاه ترین مردم به علم حروف و اسرار آن امام علی رضی الله عنه[و علیه السلام ] می باشند چنانچه ایشان کرم الله وجهه فرمودند:هر چه می خواهید از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید.
📘الدرالمکنون و الجوهر المصون،صححه و علق علیه:محنا النوری، باب42، ص99(نقل به ترجمه)
👤الشیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
نجم الدین کبری قدّس سرّه: 📜از فوائد روزه اینست که چون مرد گرسنه شود، پیهی که در چشم دل باشد بگدازد
﷽
📜ابتداء ریاضت ها صوم(روزه) است که به سبب صوم،حرارتی در دل پدید می آید و آنچه رطوبت و شهوت است و حجاب های غلیظ می سوزاند و دفع می کند و دم قلب رقیق می گرداند و از حجاب های طبیعی مجرد میگرداند و در قلب رقیقه ای پیدا می آید که آن رقیقه را قلب می گویند، چون چیزی بدو فرستند آن معانی را فهم تواند کرد.
📘مجمع الرسائل،رسالهٔ حرف، ج2، ص1114
👤شاه نعمت الله ولی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
جنید بغدادی: 🔷الصوم نصف الطریقة 🔷روزه داری، نصف طریقت است 📚کشف المحجوب،ص۴۱۳ @darmahzareorafa110
﷽
📜بدانکه بنای ریاضت بر گرسنگی است و اگر کسی خواهد که مجاهده کند، گرسنگی نکشد هیچ حاصل نشود و هر آفتی که پیدا می شود از سیری و پر خوردن است.و بعد از گرسنگی، فکرست دائم در آلاء حق تعالی در عالم عنصریات و عالم ملکوت، و فکر باید بعد از ذکر باشد و ذکر را تأثیر عظیم است و پیری باید که ذکر تلقین کند و بی پیر، کار بجایی نرسد.
📘 مجموعه مصنفات(بستان القلوب)،ج۳ص399_396
👤شیخ اشراق قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
﷽
📜اصل خلوت سی روز بود و آنکه خلوت موسی علیه السلام چهل روز شد،آن بود که نقصانی افتاده بود روز زیاده شد وگرنه نیت سی بیش نبوده و در خلوت مصطفی صلی الله علیه و[آله و] سلم چون هیچ نقصان نیفتاد هرگز از سی روز زیادت نشد!
📘چهل مجلس،ص۲۱۲
👤شیخ علاء الدوله سمنانی قدّس اللّه سرّه
@JAMEOLASRAR110
جٰامِعُ الْأَسْرار
چون مرید صادق،شیخی اکمل از شیخ بیابد وی را جایز است که از کامل ببرد و به اکمل پیوندد. 📚رشحات عین
﷽
📜بعضی اهل تحقیق فرموده اند:شیخ و مرشد باید که صاحب جاه باشد. این را نیز شرط تکمیل داشته اند. زیرا که انقیاد و خضوع مرید در این صورت بیشتر است و رکن اعظم در طریق ارادت تسلیم و انقیاد است بر وجه اکمل.
📘ملفوظات خواجه احرار قدّس الّله سرّه(به تحریر عبدالاول نیشابوری) ، بند212، ص196
@JAMEOLASRAR110