eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.3هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ یاد گرفتن واجب است « مسافر باید نمازهای چهار رکعتی (ظهر و عصر و عشا) را شکسته به‌جا آورد یعنی آن‌ها را مانند نماز صبح دورکعتی بخواند ، و شکسته خواندن نماز هشت شرط دارد : اول : مسافر قصد پیمودن مسافت شرعی را داشته باشد ، و مقدار آن تقریباً 44 کیلومتر رفت یا در مجموع رفت و برگشت 44 کیلومتر یا بیشتر ‌باشد ، و مسافت شرعی از جایی حساب می‌شود که شخص بعد از عبور از آن مکان به نظر عرف مسافر محسوب شود و این مکان معمولاً آخر شهر می‌باشد . دوم : قصد مسافر استمرار داشته باشد یعنی در بین راه از قصد خود بازنگردد . سوم : هنگام پیمودن مسافت قصد اقامت ده روزه در مکانی نداشته باشد، یا این‌که به مدت سی روز در مکانی باقی نماند درحالی‌که در اقامت خود تردید داشته باشد، و همچنین در بین راه از وطن یا مقر خود عبور نکند ، زیرا عبور از وطن یا مقر ، و مقداری ماندن در آن‌ها سفر را قطع می‌کند . چهارم : سفر او مباح باشد ، پس نباید قصد او از سفر انجام دادن کار حرام باشد . پنجم : سفر او برای صید لهوی نباشد . ششم : از کسانی نباشد که خانه آن‌ها همراهشان است مانند صحرانشین‌ها . هفتم : کثیر السفر نباشد ، خواه از کسانی باشد که شغلشان سفر است مانند راننده و ملوان و امثال آن‌ها ، یا این‌که شغل او در یک شهر و محل سکونت او در شهر دیگر باشد و هر روز به محل کار خود مسافرت کند و بازگردد و امثال آن . هشتم : مسافر به حد ترخّص برسد ، یعنی به ‌اندازه‌ای از شهر دور شود که دیگر نتواند اهالی موجود در مناطق مسکونی و توابع را ببیند » . « در صورتی که سفر شرایط گذشته را دارا باشد وظیفه مسافر نماز شکسته است مگر این‌که یکی از موارد زیر پیش آید : 1- عبور از وطن یا مقر و مقداری ماندن در آن . 2- قصد اقامت ده روزه در شهری معیّن . 3- مردد باقی ماندن در شهری معیّن به مدت سی روز بدون آن‌که در آنجا قصد اقامت کند . بنابراین هرگاه یکی از موارد گذشته محقق شود وظیفه او از نماز شکسته به نماز تمام تبدیل می‌شود مگر این‌که سفر جدیدی را آغاز کند » .   « منظور از وطن و مقر یکی از این سه مکان می‌باشد : 1- مقرّ اصلی ، و آن جایی است که شخص به آن نسبت داده می‌شود و معمولاً محل تولد اوست . 2- مکانی که شخص ، آن را برای همیشه مقر و مسکن خود قرار داده باشد و بخواهد بقیه عمرش را در آن مکان سپری کند . 3- مکانی که شخص آن را برای مدت طولانی مقر خود قرار دهد به‌طوری که در آنجا دیگر به او مسافر گفته نشود ، مانند کسی که برای کار یا تجارت یا تحصیل به مدت یک سال و نیم یا بیشتر در شهر دیگری اقامت کند » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #اربعین است و جهان یکسره #هیأت شده است #حرم‌یار مهیّای #زیارت شده است 👈 بیان #رهبرمعظم‌انقلاب
﷽؛ کیست ؟ از صحابه و ياران با وفاى است . پدرش که در به شهادت رسید از پيشگامان دعوت براى هجرت به است . در همراه حضور داشت و در نيز در ركاب بود. او در به زیارت قبر رفت . از صحابه و ياران با وفاى است . پدرش از پيشگامان دعوت براى هجرت به است . در بيعت در مكه حضور داشت . در جنگ و نيز در ركاب شركت جست و در به شهادت رسيد .1 خود نيز در بيعت در حالى كه بود در كنار شركت داشت . وى از ياران برجسته بود و در همراه حضور داشت و در نيز در ركاب بود . او در به زیارت قبر رفت و عاشقانه مولای خود را زیارت نمود . طبق برخی نقل‌ها همزمان با از به بوده است .2  وی در اواخر عمر نابينا گرديد و در سال 74 يا 77 هجرى در سنّ 94 سالگى وفات يافت .3 1 رجوع كنيد به ج4 ص162 شرح حال عبدالله بن عمرو بن حرام . 2 ص225 . ص6 3 رجوع كنيد به ج1 ص219؛ ج7 ص70؛ ج4 ص11 و ج4 ص47
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 پرهیز از اسراف در پیاده روی اسراف و تبذیر بعنوان یکی از آسیب‌های پیاده‌روی اربعین حسینی ، در احکام شرعی به چه معنا می باشد و وظیفه زائرین محترم در این مورد چیست ؟ استاد عزیزم رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 حکم شرعی خوردن شیره انگور با توجه به اینکه برای تهیه شیره انگور ، انگور را می جوشانند تا آب آن خارج شود ، آیا خوردن شیره انگور از نظر شرع مقدس حرام است ؟ در آب انگور جهت تبدیل به شیره انگور از خاک استفاده می کنند . آیا خوردن شیره انگور به واسطه ریختن خاک در آن ، اشکال شرعی دارد ؟ استاد عزیزم رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🎞️ موشن گرافیک آموزش احکام وضو ؛ 💎 انواع شک در وضو عبارتست از : 1⃣ شک در اصل وضو : اگه كسى وضو نداشته ، و شک کنه که وضو گرفته يا نه ، باید بنا رو بگذاره بر اینکه وضو نگرفته . 2⃣ شک در بین نماز : اگه کسی در بين نماز شك كنه كه وضو گرفته يا نه ، بنابر احتياط واجب باید نماز رو تمام کنه و بعد از اون وضو بگيره و نماز رو اعاده کنه . 3⃣ شک بعد از نماز : اگه کسی بعد از نماز شك كنه كه وضو گرفته يا نه ، نمازش صحيحه ، ولى براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيره . 4⃣ شک در حال وضو : اگه کسی در حال وضو در جزیی از وضو شک کنه ، باید از محل شک دوباره به جا بیاره . 5⃣ شک بعد از وضو : اگه کسی بعد از اتمام وضو شك كنه همه كارهاى وضو رو انجام داده يا نه ، و یا درست انجام داده یا نه یا اصلا شرايط وضو رو داشته یا نه ، نباید به شکش اعتنا کنه . 6⃣ شک در بطلان وضو : اگه کسی وضو داشته ولی شك كنه وضوش باطل شده يا نه ، باید بنا رو بگذاره بر اینکه وضوش باقیه . 7⃣ شک کثیر الشک : كسى كه در كارهاى وضو يا شرايط اون مثل پاك بودن آب یا وجود مانع در اعضاى وضو ، زياد شك مى‏كنه ، نبايد به شکش اعتنا کنه و باید مثل بقیه مردم وضو بگیره . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ ايجاد سر و صدا در حرم ها 📝 سوال :  ايجاد سر و صدا در حرم ائمّه و پيامبران و امامزادگان ، مانند خواندن زيارتنامه و شعر با صداى بلند ، و جيغ زدن زنها ، و يا سر دادن شعارهاى ديگر كه موجب به هم خوردن حال حضور و توجّه زائرين مى گردد ، چه صورتى دارد ؟ 📖 جواب : شايسته است زوّار محترم به هنگام زيارت ، رعايت حال ساير زائرين را بنمايند .‌ ✅ بوسیدن ضریح و آستان مقدس امام حسین علیه السلام 📝 سوال : بوسیدن درگاه حرم و آستان مقدس چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : ضریح اشکالی ندارد و مستحب هم هست ، چون تعظیم شعائر است ولی احتیاط این است بر آستان بوسه نزنند . ✅ سجده در مقابل قبر امام حسین علیهم السلام 📝 سوال : سجده کردن در مقابل قبر امام حسین و ائمه ی دیگر علیهم السلام چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : سجده كردن براى غير خداوند متعال حرام است و بعضى از مردم عوام كه در مقابل قبر امامان عليهم السلام پيشانى را بر زمين مى گذارند اگر به قصد سجده براى امام عليه السلام باشد فعل حرام است و اگر براى شكر خدا باشد اشكالى ندارد ، ولى اگر در نظر بينندگان چنين نشان دهد كه سجده براى امام عليه السلام است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد . ✅ غسل اربعین و کفایت آن از وضو 📝 سوال : آیا زیارت اربعین غسل دارد ؟ اگر دارد آیا کفایت از وضو می کند ؟ 📖 جواب : می توان به نیت زیارت امام حسین علیه السلام غسل کند کفایت از وضو نیز می کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام‌زاده‌ها 📝 پرسش :  بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام‌زاده‌ها چه حكمي دارد ؟ 📖 پاسخ : اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه ريشه در رفتار پيامبران پيشين دارد . مانند : بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف و ماليدن آن بر چشم . آری بوسيدن قبور ائمه از روى « محبت » است نه از روى « عبوديت » . آیا بوسيدن فرزند ، یا عكس و وسائل يادگار او ، شرك است ؟! ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت مثل عبدالله فرزند احمد بن حنبل ، رملی شافعی ، محب الدین طبری و ... نیز بوسيدن و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته‌اند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ یاد گرفتن #احکام‌خدا واجب است 👈 بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام‌زاده‌ها 📝 پ
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام‌زاده‌ها 📝 پرسش :  بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام‌زاده‌ها چه حكمي دارد ؟ 📖 پاسخ : درباره بوسيدن و لمس كردن در و ديوار و ضريح معصومين و امام‌زاده‌ها و اشياى متعلق به آنان بايد گفت : اين كار نه تنها بدعت و حرام نيست بلكه به دليل متبرك بودن آن‌ها ريشه در رفتار پيامبران پيشين نيز دارد . در قرآن مجيد آمده است كه وقتى حضرت يوسف خود را به برادرانش معرفى نمود و آن‌ها را مورد عفو و بخشش قرار داد ، به آن‌ها گفت : « اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هذا فَأَلْقُوهُ عَلى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيراً پيراهنم را با خود نزد پدرم ببريد و بر صورتش افكنيد تا ديدگانش بينا گردد » . سپس در جاى ديگرى از همين سوره آمده است : « فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً چون مژده دهنده نزد پدر آمد ، پيراهن را بر صورت پدر افكند و يعقوب بينايى خود را بازيافت » . آيا مى‌توان رفتار اين دو پيامبر الهى - يوسف صديق كه توصيه به ماليدن پيراهن بر چشمان پدرش نموده و يعقوب كه آن را انجام داده است - را شرك به خدا و حرام دانست ؟ آن هم داستانى كه از زبان قرآن مجيد نقل شده است ؟ علاوه بر اين ، در صحيح بخارى از عبداللَّه بن عمر نقل شده است كه : « پيامبر را در حالى ديدم كه حجرالاسود را لمس مى كرد و مى بوسيد » . بر همين مبنا است كه كليه مسلمين جهان به هنگام زيارت خانه خدا ، براى لمس كردن و بوسيدن حجرالاسود مدتها به صف مى‌ايستند . حال كه بوسيدن سنگ حجرالاسود و لمس كردن پيراهن يوسف و ماليدن بر چشم مجاز مى‌باشد ، بديهى است كه مى‌توان در و ديوار و ضريح امامان را لمس نمود و بوسيد ، زيرا تفاوتى بين اشيا - از جهت متبرك بودن آن ها - وجود ندارد ؟! بايد توجه داشت بوسيدن قبور ائمه از روى « محبت » است نه از روى « عبوديت » ، و آيا هر كسى را كه از روى محبت بوسيدند ، عبادت كرده‌اند ؟!! و آيا بوسيدن فرزند ، بوسيدن عكس و يا وسائلى كه يادگار فرزندى است كه به مسافرت رفته و يا از دنيا رفته ، شرك است ؟! وقتي آنها شرك نباشد بوسيدن قبور اولياء از روي محبت نيز شرك نمي‌باشد . ضمن اينكه برخي از علماى اهل سنّت بوسيدن قبر و تبرك جستن به قبر اولياء را جايز دانسته اند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 هزینه برای پیاده روی اربعین یا کمک به فقرا رفتن به زیارت اربعین بهتر است یا کمک به فقرا ؟ بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین را خرج فقرا کنیم ؟ استاد عزیزم رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👣 خوشا به حال آنها که شوق و اشتیاق به آنها را به طرف آن قبر مطهر کشانده و با پای پیاده در این بیابان‌ها ، نه راحت می‌فهمند ، نه شب و روز می‌شناسند . 🕌 امیدواریم همه در شب و روز در آن مقامی که «وَ إِجَابَةَ اَلدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ¹» همه دست به آسمان بلند کنند بگویند : 🤲🏻 « اللّهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ ، وَاكْحُلْ ناظِري بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ ، وَاَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَاسْلُكْ بي مَحَجَّتَهُ ، وَاَنْفِذْ اَمْرَهُ وَاشْدُدْ اَزْرَهُ ، وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ ، وَاَحْيِ بِهِ عِبادَكَ » 🌤 زوار آن قبر شریف به هر نقطه‌ای که رفتید شب و روز اربعین ، علیه‌السلام را از خدا بخواهید . ۱. وسائل الشيعة، ج۱۴، ص۵۳۷ (و اجابت [شدن] دعا زیر قبه‌اش) صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ طهارت پوستهای مختصر بدن 📝 سؤال 144 : اگر کسی پوستهای مختصر لب خود را بکند ، آیا نجس است ؟ 📖 جواب : اگر پوستهای مختصر لب وجاهای دیگر بدن را (اگرچه وقت کندن آن نرسیده و با درد کنده شود) بکنند ، پاک است .  صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ کندن پوست لب و جاهای دیگر بدن 📝 پرسش : اگر از بعضی قسمت های بدن پوستهای کنده شود یا با فشار آن را جدا کنیم نجس است ؟ 📖 پاسخ : پوست هايى كه از لب و سر و جاهاى ديگر بدن انسان جدا مى ‏شود پاك است ، امّا اگر آن را با فشار جدا كنند به طوری که محل آن سوزش پیدا کند احتياط واجب اجتناب است . ✅ نماز شخص جاهل به نجاست پوست لب 📝 پرسش : سابقاً عادت داشتم پوست لب خود را بکنم و آنها را به لباسم می زدم و نمی دانستم که نجس است . آیا نمازهایی که خوانده ام باطل است ؟ 📖 پاسخ : طبق فتوای ما احتیاط واجب در اجتناب از چنین پوستی است و اگر کسانی در این مساله فتوی به طهارت بدهند می تواند به آنها مراجعه کند . 🌺 احتیاط واجب : احتیاطی است که همراه با فتوای قطعی و صریح در مسئله نمی آید . در این مورد، مقلد یا باید به احتیاط عمل کند و یا به فتوای مجتهد دیگری که پس از مرجع تقلیدش ، از دیگران اعلم است ، مراجعه کند . 🌸 احتیاط مستحب : احتیاطی است همراه با فتوای صریح مجتهد که رعایت آن خوب است ، ولی واجب نیست و مقلد نمی تواند در آن مسئله، به مجتهد دیگر رجوع کند . 🌼 احتیاط لازم : احتیاطی که مجتهد ، لزوم رعایت آن را از طریق دلایل عقلی یافته و عمل به آن واجب است . 📚 کتاب اصطلاح شناسی @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ " پوستهای مختصر لب و جاهای ديگر بدن كه موقع افتادنشان رسيده ، اگرچه آنها را بكنند پاك است . ولی بنابر احتياط واجب بايد از پوستی كه موقع افتادنش نرسيده و آن را كنده اند اجتناب نمايند ". صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 کیست که علیه‌السلام را بفهمد و درک نماید ؟ 🌐 کسی آن را می‌فهمد که علیه‌السلام را بشناسد و بعد او را درک نماید . 🔍 کسی اربعین را دریافته و عظمتش را می‌فهمد که حدیث صحیحی که شیخ انصاری بر طبق سند این حدیث فتوا می‌دهد ، را بیابد و درک نماید . ❄️ حدیث آن است که حجت خدا می‌فرماید : « ، است ¹». 👈🏻 آن ایمانی که ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ الله وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون²﴾ ؛ علامت ایمان چنین مؤمنینی ، است . ۱. مصباح المتهجد، ص۷۸۸. ۲. مؤمنان كسانى هستند كه چون نام خدا برده شود خوف بر دلهاشان چيره گردد و چون آيات خدا بر آنان خوانده شود ايمانشان افزون گردد و بر پروردگارشان توكل می‌كنند . (سوره انفال، آیه ۲) صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💕 در کلمه‌ای است که باید معنایش روشن شود ؛ آن کلمه این است : « بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ » علیه‌السلام مهجه‌ی خود را در تو بذل کرد ؛ کلمه‌ی «في» برای ظرفیت است ، کلمه‌ی «في» در اینجا ، خیلی عجیب است : « بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ » ❤️ « مُهجَة » ، است ، است ، است ؛ مهجه‌ی خود را در تو بذل کرد . امام حسین علیه‌السلام آن کسی است که خودش را برای بهشت بذل نکرد ، خودش را برای کوثر و سلسبیل بذل نکرد ، خودش را در ریاست و مقام دنیا بذل نکرد ، اصلاً تمام طبقات بهشت لایق او نبود که خودش را در آن بذل کند ، بلکه « بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ » ؛ سیدالشهداء جوانمردی بود که خودش را در بذل کرد . از کتاب مصباح الهدی ، جلد3 ، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
شیخ ووزیرناصبی.mp3
4.54M
﷽؛ 👈 حاکم شیعه و وزیر ناصبے صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #امام‌صادق علیه‌السلام فرمودند : « مَنْ‏ أَرَادَ الله بِهِ‏ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبّ
﷽؛ 💎 مواردی که پاک بودن بدن یا لباس نمازگزار لازم نیست 🌐 اول : خون زخم ، جراحت و دمل اگر در بدن یا لباس نمازگزار ، خون زخم ، جراحت یا دمل باشد ، چنانچه آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم یا برای شخص او سخت و مستلزم حرج و مشقت است ، تا وقتی که زخم ، جراحت یا دمل خوب نشده است ، می‌تواند با آن خون نماز بخواند ؛ همچنین چرکی که با خون بیرون می‌آید یا دوایی که روی زخم می‌گذارند و نجس می شود ، همین حکم را دارد . 🌐 دوم : خون کمتر از یک بند انگشت اشاره اگر بدن یا لباس نمازگزار به خون آلوده باشد ، درصورتی که مقدار آن کمتر از یک بند انگشت اشاره باشد ، نماز با آن اشکال ندارد ، ولی اگر به اندازۀ بند انگشت اشاره یا بیشتر از آن باشد نماز با آن اشکال دارد . 🌐 سوم : متنجس بودن لباس‌های کوچک اگر لباس های کوچک نمازگزار ، مانند جوراب ، دستکش و عرقچین که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند و نیز انگشتر ، دستبند و مانند آن ، با نجاستی تماس پیدا کند و نجس شود ، نماز با آن صحیح است . 🌐 چهارم : اضطرار به پوشیدن لباس نجس کسی که به‌خاطر سرما یا نداشتن آب و مانند آن ناچار شود که با بدن یا لباس نجس نماز بخواند ، نمازش صحیح است .   صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیه‌السلام فرمودند : « مَنْ‏ أَرَادَ الله بِهِ‏ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ ...¹» " كسى كه خداوند را براى او اراده كرده باشد ، در قلبش علیه‌السلام را قرار داده و در دلش آن جناب را مى‏‌اندازد ". ❤️ حدیث و در دلهای غمین و محزون شیعیان و محبّانش نهفته است و انوار معرفتش به حکم «إِنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةً مَكْتُومَةً²» در نهانخانه‌ی جان و دل اهل ایمان پرتو انداخته است . 💖 لذا در دل مومنین محبت عجیبی به علیه‌السلام هست که گفتنی نیست ؛ علیه‌السلام در این امت است ... ۱. كامل الزيارات، ص۲۶۹. ۲. خرائج و الجرائح، ج۲، ص۸۴۲. از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ فراموش کردن رکوع 📝 سؤال : اگر نمازگزار هنگام متوجه شود که را انجام نداده ، آیا نمازش باطل است ، چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفه ای دارد ؟ 📖 جواب : اگر در حال سجده اول يا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است ، بايد برخيزد و پس از ایستادن ، رکوع کند و پس از آن ، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زيادی به احتیاط مستحب پس از نماز ، دو سجده سهو انجام دهد) . اگر بدون برخاستن و ایستادن ، از همان حال نشسته ، خود را به حالت خمیدگیِ رکوع برساند ، نمازش باطل است . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیه‌السلام : « مَنْ‏ قَطَرَتْ‏ عَيْنَاهُ‏ فِينَا قَطْرَةً وَ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ فِينَا دَمْعَةً بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا فِي الْجَنَّةِ غُرَفاً يَسْكُنُهَا أَحْقَاباً وَ أَحْقَابا » علیه‌السلام فرمود : " كسى كه در راه ما چشمانش قطره‏‌اى بریزد ، خداوند متعال در غرفه‏‌اى به او عطا فرمايد كه روزگارها در آن سكونت گزيند ". صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا