https://instagram.com/p/BgeBP8qH1hW/
یادداشتی که برای کتابخانه اینترنتی دارالکتاب ارسال کرده بودم و اکنون (یکشنبه بیست و هفتم اسفند 96) منتشر شده است:
سلام به همراهان کتابخوان
طرح ایده یک کتابخانه با محوریت هیئت علمی، جالب و شایسته تقدیر است.
مشکل کتابخوانی شاید یک دلیل عمده اش همین باشد که افراد برای شروع به خوانش کتاب، با ابهام در شناخت مسئله های ضروری تر مواجه می شوند و همین باعث سردرگمی و در نهایت سرد شدن روحیه کتابخوانی می گردد.
طبیعی است که هر کتابی که در قفسه ها چیده شده است مناسب همه نیست و گاهی مطالعه برخی از مطالب موجود در صفحات کاغذی کتاب ها موجب بروز مشکل می شود. بنابر این ما ناچاریم از این که کتابخوانی را ساماندهی کنیم و نسخه واحدی برای جامعه نپیچیم. این بسیار خوب است که عده ای از افراد صاحب نظر و مطلع دور هم جمع شوند و کتاب های مفید را معرفی کنند. قدم بعدی هم این باید باشد که سطح سواد افراد مورد توجه قرار بگیرد و شناساندن و توصیه یک کتاب همراه با معرفی درجه آن کتاب و اختصاصی یا عمومی بودنش باشد.
من امیدوارم این طرح به زودی فراگیر شود و کتابخوانی اصولی و تخصصی در جامعه ایران نهادینه بشود.
محمد هادی سمتی
طلبه حوزه علمیه قم/ دانشجوی ارشد اندیشه سیاسی در اسلام
چهارشنبه بیست و هفتم دیماه 96
#یادداشت
@MHSemati
«پلی از جنس شیشه»
عنوان نمایشنامه ای است که نگار نادری آن را نوشته است.
شخصیت های داستان یک زن و شوهر و پدر زن به علاوه وکیل دادگستری هستند.
در ابتدای این اثر تذکر داده شده است که بخش هایی از این نمایشنامه برگرفته از واقعیت است.
متن داستان که جزء آثار برگزیده بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است ، یکشنبه هفته قبل (بیستم اسفند) توسط یکی از دوستان به دستم رسید و از من خواست که بخوانم و نظرم را اعلام کنم.
روز بعد نظرم را فرستادم و گفتم این نمایشنامه خیلی خیلی بد بود و یکسره تاریکی داشت.
اما داستان از این قرار است که زن به شوهرش می گوید میخواهم به خانه پدرم بروم و بعد از آن هم امام زاده را زیارت کنم و بعدش هم بروم خانه دوستم و او را ببینم. اما بعد از این که خانه دوستش را ترک می کند و سوار تاکسی می شود گرفتار چند نفر آدم فاسد می شود و در نهایت هم منجر به تعرض می گردد.
بعد از این اتفاق زن اقدام به شکایت می کند و ماجرا لو می رود. در ادامه داستان گفتگوهای زن و شوهر را می خوانید و در نهایت هم داستان با یک صحنه تلخ تمام می شود و پدر دختر او را با روسری خفه می کند!
این نمایشنامه از 29 دی ماه تا 15 بهمن ماه در تالار ناصر خسرو تهران اجرا شده است و از 22 اسفند به مدت پنج شب هم در کانون شهید باهنر بافق به روی صحنه رفته است.
من از همه کسانی که در بافق به فرهنگ دینی احترام می گذارند سؤال می کنم که آیا این نمایشنامه را خوانده اید؟
چرا و به چه دلیل باید این نمایشنامه در شهر ما اجرا شود؟ مگر نمایشنامه های فاخر نداریم؟
ممکن است کسی بگوید بخش هایی از این اثر واقعی بوده است. اما آیا هر واقعیتی را باید به تصویر کشید؟
اگر با همین دست فرمان در بافق حرکت کنیم در آینده بافق چالش های فراوانی خواهد داشت که به سادگی قابل حل نخواهد بود.
ساده انگاری است اگر تصور کنیم یک نمایشنامه چیزی را تغییر نمی دهد.
بافق را دریابید قبل از آن که دیرتر شود.
محمد هادی سمتی
دوشنبه 28 اسفند 96
@MHSemati
#یادداشت
نقد و نظر:
@HadiSemati
و اینک تو را می خوانند
رجب نام نهری است در بهشت. از شیر سفید تر و از عسل شیرین تر. هرکسی یک روز از رجب را روزه بگیرد به یقین از آن نهر خواهد آشامید.
ماه رجب آغازی است برای انس با خدا. برای دعا و مناجات و برای توبه و بازگشت به آغوش رحمت حضرت حق.
در روایت آمده است که حضرت نوح (علیه السلام) در روز اول رجب با کسانی که همراهش بودند سوار بر کشتی شد و دستور داد که همه روزه بگیرند.
رجب را «اَصَبّ» می گویند زیرا رحمت خدا در این ماه مثل باران بر بندگانش ریخته می شود.
در تمام لحظات روز و شب این ماه فرصت برای گام برداشتن به سوی خداوند فراهم است. از دعاها و اذکار گرفته تا نمازهایی که برای این ماه تدارک دیده شده است همه وسیله ای هستند برای پاک شدن و برای سبک بال شدن و پرواز به سوی آسمان ها.
امام راحل حضرت خمینی کبیر (قدس الله نفسه الزکیه) می فرماید: «اين دعاهايى كه در ماهها هست، در روزها هست، خصوصاً، در ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان، اينها انسان را همچو تقويت روحى مىكند- اگركسى اهلش باشد، ماها كه نيستيم- همچو تقويت روحى مىكند و همچو راه را براى انسان باز مىكند و نور افكن است براى اينكه، اين بشر را از اين ظلمتها بيرون بياورد و وارد نور بكند كه معجزهآساست.» صحيفه امام، ج13، ص: 32
حضرت صادق (علیه السلام) در یکی از دعاهای ماه رجب این گونه با خداوند سخن می گویند:
«خدایا آن هایی که به غیر از تو روی آوردند نا اميد و زیان کار شدند. خدایا در خانه ات به روى مشتاقان باز است و خير و نيكي ات به آن ها که بخواهند عطا شده و سفره فضل و بخششت برایشان گسترده است و رزق و روزی را حتّى براى كسانى كه نافرمانيت كنند فراهم ساخته ای. پرودگارا منش تو نيكى به بدكاران است و راه و رسمت مدارا با سركشان است. خدايا! مرا به جاده هدایت برسان و من را از بى خبرانِ دور شده از درگاهت قرار مده و در روز جزا گناهم را بيامرز.»
رجب سراسر نور است و با ولادت فرزند کعبه بر فخر و بالندگی اش افزوده می شود. رجب را باید قدر دانست تا بتوان از سفره رمضان آمرزش و نجات را برداشت کرد.
امام راحل می فرماید: «در اين سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان، بركات بسيار نصيب انسان، انسانهايى كه مىتوانند استفاده كنند از اين بركات، شده است.» صحيفه امام، ج17، ص: 456
و حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «روز قیامت که فرا می رسد از سوی عرش خدا ندایی می آید که اهل رجب کجا هستند؟گروهى برمىخيزند كه چهرهایشان براى مردم محشر مىدرخشد، بر سرشان تاج پادشاهی از مرواريد و ياقوت است. همراه هر يك از ايشان هزار فرشته از سوى راست و هزار فرشته از سوى چپ ايستادهاند و به او مىگويند اى بنده خدا! كرامت خداى بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا مىآيد كه اى بندگان و كنيزكان من! سوگند به عزت و جلال خودم جايگاه شما را گرامى و عطاى شما را جزيل قرار مىدهم و غرفههايى از بهشت به شما ارزانى مىدارم كه از زير آن جوىها جارى است و جاودانه در آن خواهيد بود و پاداش عملكنندگان چه نيكوست، شما براى من در ماهى روزه مستحبى گرفتيد كه حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب كردهام. اى فرشتگان من! اى بندگان و كنيزكان مرا به بهشت درآوريد. امام صادق اضافه فرموده است كه اين پاداش كسى است كه چيزى از ماه رجب را روزه بگيرد، هر چند يك روز از دهه اول يا دوم يا آخر آن باشد.» روضه الواعظين-ترجمه مهدوى دامغانى، ص: 636 _ با اندکی تغییر در ترجمه_
ماه پر فیض رجب، ماه نبی، ماه خداست / ماه توبه، مه رحمت، مه ذکر است و دعاست
ماه از خویش بریدن به خدا پیوستن / خرم آن کس که به حق واصل و از خویش جداست
محمد هادی سمتی
دوشنبه 28 اسفند 96
اول رجب 1439
@MHSemati
#یادداشت
نقد و نظر:
@HadiSemati
محمد هادی سمتی
🔰 اگر تولید ملی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد
🔻رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۹۷ : دربارهی سال ۹۷ -سالی که از این لحظه آغاز میشود- آنچه مهم است، این است که همه باید سخت کار کنند.
🔹بنده در شعارهای سالها معمولاً مخاطب را مسئولین قرار میدادم؛ امسال مخاطب، همهی آحاد ملّت و از جمله مسئولین خواهند بود. مقدّمتاً عرض کنم، مسئلهی اقتصاد و فرهنگ و مسائل گوناگون همه مطرح است لکن مسئلهی اصلی ما امسال هم مسئلهی #اقتصاد و #معیشت مردمی است.
🔹 همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از #تولید_ملی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را -با شرحی که انشاءالله در سخنرانی عرض خواهم کرد- همه تعقیب کنند و دنبالگیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، #مشکلات_معیشتیِ مردم -هم مسئلهی #اشتغال، هم مسئلهی #سرمایه_گذاری و بقیّهی چیزها- حل خواهد شد. #آسیبهای_اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور، تولید ملّی است.
🔹بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.
🔹البتّه این حمایت از پنج شش جهت، ابعاد مختلفی دارد که این ابعاد را من انشاءالله در سخنرانی باز خواهم کرد و تشریح خواهم کرد و آنچه را که قشرهای مختلف مردم و مسئولینِ گوناگون کشور میتوانند انجام بدهند، انشاءالله مطرح خواهم کرد.
🔺امیدوارم انشاءالله خدای متعال کمک کند، هم به مسئولین، هم به مردم که بتوانند وظایف خودشان را به بهترین وجهی انجام بدهند و امسال این شعار را -که شعار «#حمایت_از_کالای_ایرانی» است- به معنای واقعی کلمه به تحقّق برسانند. ۹۶/۱۲/۲۹
محمد هادی سمتی
بسم الله الرحمن الرحیم
به لاله نرگس مخمور گفت وقت سحر
که هر که در صف باغ است صاحب هنریست
بنفشه مژده ی نوروز میدهد ما را
شکوفه را ز خزان وز مهرگان خبریست
بهار آمد و طبیعت جان گرفت.
از بهار تا زمستان فاصله ای به جز تحول و دگرگونی نیست.
باید با چرخش روز و شب ها روح ما نیز به سوی بالندگی و بزرگی تغییر جهت بدهد و با هرقدمی که به خط پایان نزدیک می شویم جان هایمان را جلا بدهیم.
از خداوند عزیز برای شما و خانواده هایتان درخواست موفقیت و سربلندی در سال جدید را دارم.
محمد هادی سمتی
چهارشنبه اول فروردین ۹۷
محمد هادی سمتی
پیشنهاد میکنم مصاحبه روزنامه شرق با محمد رضا خاتمی را بخوانید:
گفتوگو با محمدرضا خاتمي درباره نا آرامیهای زمستان ٩٦
www.sharghdaily.ir/News/163957
#رصد_اخبار
کانال یزد تیتر _به نقل از منابع آگاه_ مدعی شده است سعید مرتضوی به عنوان معاونت یکی از بخش های آستان قدس منصوب شده است.
محمد هادی سمتی
https://instagram.com/p/BgeBP8qH1hW/ یادداشتی که برای کتابخانه اینترنتی دارالکتاب ارسال کرده بودم
مطالب کانال تلگرام از تاریخ بیست و هفتم اسفند 96 در اینجا بارگذاری شده است.
یکی از دوستان طلبه در صفحه اینستاگرامش درباره برخورد نامناسب یک مداح جوان و نو ظهور نوشته بود. خواستم اسم مداح را این جا بنویسم اما ایشان مانع شد اما قبول کرد که اصل ماجرا را نقل کنم.
قضاوت با شما:
سلام
... دیروز ظهر کانال کمیل بودند ایشون
و البته #هیئت_همراه شونم بودند
خدا خیرش بده
اول اینکه از قضا بلندگوشون خراب شد و مداحی نکردند برامون
دومم اینکه گفتیم آقا یه عکس یادگاری بندازیم فرمودند شرمنده شرمنده شرمنده
چفیه انداختند رو سر مبارکشونو چند نفر #بادیگاردوار سریع از محل بردنش بیرون
که چی حالا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پ.ن۱:
دوتا عکس یادگاری گرفتن نهایتا پنج دقیقه وقت میبرد
اما یه عمر اثر داشت برا نوجوانا و زائرایی که اونجا بودند
پ.ن۲:
قدرت.ثروت.امنیت.شهرت.همه و همه از مردم داریم
مردم نباشن و نخوان هیچیم
پ.ن۳:
خیلی خیلی ... بزرگواره و من دوسش دارم
چون نوکر شهداست و میدونم که حجم برنامه هاشون سنگینه این ایام
ولی خداوکیلی ده بیست تا نوجوون رو دیدم که تو ذوقشون خورده بود و داشتند انتقاد میکردند.
این قسمت را هم در گفتگوی تلگرامی برای بنده فرستاد:
حالا جالبه....
دیروز به یکی از مسئولین هیئتشون که اعتراض کردم بهم گفت
وقتی رهبر هم میاد همینطوره
گفتم ینی ایشون در حد رهبره؟؟؟
خداوکیلی گفت بله...دقیقا همون جایگاه رو داره
گفتم بنده خدا اون یه مسئله امنیتیه باید محافظا مراقب باشن
محمد هادی سمتی
#رصد_اخبار کانال یزد تیتر _به نقل از منابع آگاه_ مدعی شده است سعید مرتضوی به عنوان معاونت یکی از بخ
تکذیب یک شایعه از سوی روابط عمومی آستان قدس
🔹در پی انتشار شایعه ای در برخی کانالهای خبری مبنی بر تصدی مسئولیتی در آستان قدس رضوی از سوی سعید مرتضوی، روابط عمومی آستان اعلام کرد: این شایعه به شدت تکذیب می شود و نامبرده هیچ مسئولیت و مشغولیتی در هیچ یک از بخشهای آستان قدس رضوی نداشته و ندارد.
جشنواره خاطره نگاری تبلیغی با موضوع اخلاق تبلیغ دین
درقالب خاطرات کوتاه کمتر از 5هزار کلمه و یادداشتهای روزانه توسط مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود. شرکت برای عموم افراد آزاد است. افراد غیر طلبه نیز می توانند خاطرات خود یا دوستان و ... را بنویسند و ارسال کنند.
موضوعات پیشنهادی:
1. اخلاق تبلیغ دین با توجه به شرایط بومی(مذاهب، اقوام و اقلیت های دینی)
2. اخلاق تبلیغ دین در سفرهای زیارتی
3. اخلاق تبلیغ دین در عرصه بین الملل
4. اخلاق تبلیغ دین در ایام تبلیغی
5. اخلاق تبلیغ دین در مدارس و دانشگاه ها
6. اخلاق تبلیغ دین در زندان ها و کمپ ها
7. اخلاق تبلیغ دین در روش های تبلیغی ائمه جماعات، ائمه جمعه و منبری ها
مهلت ارسال آثار: بیستم فروردین ماه 1397
جوایز: 7برگزیده هرنفر لوح تقدیر و مبلغ 15/000/000 ریال
شیوه ارسال آثار:
1 ارسال اثر به آیدی تلگرام
@akhlaght
2ثبت نام و ارسال اثر در سایت
www.eshragh.ir
3 ارسال به ایمیل
festival@eshragh.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه انعکاس مشکلات و درخواست های مردم روستاهای شهرستان خاتم (توتک،چنارناز،کرخنگان،بورییه و خوانسار) امروز سه نامه جداگانه خطاب به نماینده مجلس،فرماندار شهرستان خاتم و بخشدار محترم مروست تنظیم شده است و ان شاء الله ارسال خواهد شد.
متن نامه بعد از ارسال در کانال قرار خواهد گرفت.
https://t.me/MHSemati/1480
@MHSemati
✅شاید یک روز دیگر
برای برگزاری جشن ازدواج تقویم را زیر و رو می کنند تا یک روز خوب پیدا شود.
روز ولادت یکی از امامان معصوم علیهم السلام.
مثلا همین سیزدهم رجب که چند روز دیگر فرا می رسد.
برای چه؟
برای این که خوش یُمن باشد این ازدواج و زوج جوان سفید بخت شوند.
اما برخی از این جشن ها هیچ سازگاری با زندگی معصومین ندارد.
رقص و آوازهایشان
قاطی بودن زن و مرد
بوق بوق کردن های تا نیمه شب در کوچه و خیابان و اذیت و آزار مردم
باید کلاه خودمان را قدری بالاتر بگذاریم و دوباره به صفحه تقویم نگاه کنیم
شاید روزهای بهتری پیدا شود ....
محمد هادی سمتی
پنجشنبه نهم فروردین 97
@MHSemati
#یادداشت
نقد و نظر:
@HadiSemati
09192939795
چند جمله خودمانی و شفاف
1_ مگر فضای مجازی صاحب ندارد؟ پس چرا صدای فیلترینگ از مجلس بلند می شود و نه از شورای عالی فضای مجازی؟
2_ چرا کاربران ادعا می کنند به پیام رسان های ایرانی اعتماد ندارند؟ این بی اعتمادی از کجا ریشه می گیرد؟ شبیه به این بی اعتمادی در دو جای دیگر هم یافت می شود. یکی در ماجرای ثبت نام یارانه و دیگری در ثبت آمار. در هر دو مورد عده ای بودند که حاضر به ثبت اطلاعات واقعی خود نمی شدند. لا اقل در ماجرای ثبت نام یارانه ها دیدم که برخی افراد از ترس تصاحب اموالشان حاضر نمی شدند اطلاعات کامل و دقیق را ثبت کنند. جالب این که برخی هاشان ادعای دین داری بالایی هم دارند.
3_ آن هایی که ابراز بی اعتمادی می کنند مگر چه اطلاعاتی دارند که نمی خواهند در جایی ثبت شود؟ چرا وقتی می شنوند که سرورهای پیام رسان خارجی در بیرون کشور است و امکان دارد اطلاعات شما مورد سوء استفاده قرار بگیرد، پاسخ می دهند که ما هیچ چیزی نداریم که به درد آن ها بخورد و حتی برخی هم می گویند مگر ما قرار است وزیر و وکیل بشویم. اما وقتی از آن ها درخواست می شود که از پیام رسان ایرانی استفاده کنید پاسخ می دهند که این ها می خواهند اطلاعات ما را جمع آوری کنند و بر ضد ما استفاده کنند؟ اگر اطلاعات مهمی ندارند پس چرا نوبت به پیام رسان ایرانی که رسید واکنش ها تفاوت می کند؟
4_ اگر قرار بر فیلترینگ باشد چرا و به چه دلیل خبرگزاری ها و کانال های معتبر از همین الآن بار سفر به پیام رسان ایرانی را نمی بندند؟ حتما می خواهند مانند فیس بوک و توئیتر ، در این جا هم فعالیت جهادی داشته باشند و صحنه را برای فاسدان و مفسدان خالی نکنند! طبیعی است که تا وقتی این کانال ها پابرجا است مخاطبان هم _ لا اقل بخشی از آن ها _ صحنه را ترک نمی کنند. حتی اگر کانال های مهم برای جلوگیری از وجدان دردِ مصلحتی در پیام رسان های ایرانی هم کرکره ای بالا ببرند اما باز هدف حاصل نخواهد شد و همچنان استفاده از پیام رسان خارجی اولویت پیدا می کند.
5_ تلگرام اگر هم فیلتر شود چه ضررهایی دارد برای کاربران؟ کسی توانسته یک آمار دقیق به دست بیاورد از میزان فعالیت های مثبت و مفید در این پیام رسان؟ اگر هدف چرخیدن و رصد کردن اطلاعات باشد که در سایر پیام رسان ها و حتی در بستر اینترنت هم این مسئله قابل دسترسی است. اصلا چند درصد از کاربران در این فضا فعالیت جدیِ رسانه ای دارند و حتی اگر فیلترینگ هم صورت بگیرد می توانند اثر گذار باشند؟
6_ برخی می گویند چرا اینستاگرام که فسادش بیشتر است فیلتر نمی شود؟ البته این اتفاق در دی ماه صورت گرفت و همراه با تلگرام فیلتر شد اما تلگرام هم به طور قطع محلی برای فساد است و می تواند باشد. هرچند کارهای خوبی نیز انجام می شود. در نهایت اینستا و تلگرام تفاوت چندانی از نظر تولید و نشر اطلاعات خوب و بد ندارند.
7_ کسانی که با مسؤلیت و بی مسؤلیت از فیلترینگ خبر می دهند آیا نمی توانستند مانند سایر کشورها علاج واقعه را قبلا انجام بدهند؟ حالا شاید قدری دیر باشد اما تا همین دو سه سال قبل اگر تصمیمی درست و منطقی صورت می گرفت نتیجه دیگری می توانستند بگیرند.
محمد هادی سمتی
شنبه یازدهم فروردین 97
@MHSemati
#یادداشت
نقد و نظر:
@HadiSemati
باید این تومور بدخیم را درمان کنیم
«با دوستم ممد میخواستیم بریم پرتقال دزدی
ممد گفت: حاجی نگیرنمون...
گفتم بشین ،اول وضوبگیر،بعدحرکت کُن امیدت به خدا باشه
گفت: اسگول داریم دزدی میکنیم نباید به خدا چیزی بگیم
گفتم اسکول خودتی:اونایی که مملکتو چاپیدن ،یک نعل ،مهر راز و نیاز با خدا به یشانیشون زدن،کجای کاری حاجی!!»
طنز تلخ بالا را یکی از کاربران تلگرام فرستاده بود.
وقتی واکنش نشان دادم پاسخ داد:
«۷۰۰ هزار میلیارد تومن اختلاس و هرروز اختلاس جدید شما فکر می کنید که حق اعتراض ندارن مردم. هنوز برای تهیه دارو منت کس و ناکس رو نکشیدید تا متوجه بشید مردم در بیمارستانها چه زجری می کشن ماشاالله بیمه ی عالی و کمک های دولتی که به حوزه های میشه. من فقط در یک فقره ۷۰۰ هزار تومان دادم برای یک آزمایش»
به او گفتم بعد از اذان برمیگردم و صحبت می کنیم و بعدا که برگشتم دیدم نوشته است:
«خدا شاهدی منم نماز میخونم منتها زیاد پیشونی ام را روی مهر فشار نمی دم»
این گفتگو باعث شد تا این یادداشت را بنویسم.
موضوعی که جدید نیست اما حکم یک تومور بدخیم را دارد که مداوا نشده است و راه علاجش در دست ما عمامه به سرهاست که نمی خواهیم یا نمی توانیم درمان کنیم این مرض صعب العلاج را.
من نه سخنگوی همه عمامه به سرها هستم و نه وکیل مدافع خرابکاران جا کرده در این لباس و هیبت. اما به اندازه وظیفه و توانم سعی می کنم در جراحی این تومور نقش داشته باشم.
البته نه منکر اختلاس ها و چپاول های بیت المال هستم و نه انکار می کنم رفتارهای غلط و بی ضابطه درصدی از عبا و عمامه دارها را اما نمی توانم از کنار این حرف ها هم به سادگی عبور کنم.
قدری واضح تر باید حرف بزنم. مهدی کروبی در جایی گفته بود «ماشین های ضدگلوله را ما سوار می شویم و فحشش را آخوندهای معمولی می خورند.»
البته که همه روحانیون صاحب منصب سوار ماشین ضدگلوله نمی شوند اما فحش خور طلبه های عادی و بی منصب و مقام همیشه ملس بوده است.
این را هم بگویم که ماجرا تمام سیاه یا سفید نیست و همیشه کسانی هم پیدا می شوند که با تمام وجود ابراز علاقه می کنند. من هم بارها ابراز احترام دیده ام و البته متلک ها و فحش های شدید و ضعیف ولی بخشی از حرف های ناپسندی که می شنویم حاصل جداشدن روحانیون از مردم است. کسانی که مانند سایر مردم دستی بر آتش مشکلات و سختی های زندگی دارند و چشیده و لمس کرده اند فقر را اما نتوانسته اند در کنار مردم بنشینند و حرف بزنند و حرف بشنوند. نمازشان را در محراب خوانده اند و به سرعت هم مسجد را ترک کرده اند اما هیچگاه برنامه ای نداشته اند برای رو در رو نشستن با همان کسانی که پشت سرشان اقتدا می کنند. نتیجه اش شده این که هنوز خیلی ها تصور می کنند طلبه ها بهترین وضعیت زندگی را دارند و همه امکانات خصوصی و عمومی کشور، زندگی عمامه به سرها را تأمین می کند. حرف خیلی زیاد است و مثال های زیادی هم وجود دارد اما باعث خستگی می شود.
راه چاره این است که نسل جدید حوزویان برای شکستن تابوی چهل ساله تلاش کنند و بر میزان نشست و برخاست های حقیقی _ نه مجازی _ اشان افزوده کنند تا دو اتفاق مبارک رخ بدهد. هم حرف مردم را بشنوند و سنگ صبورشان باشند و هم در لابلای این گفت و شنودها بتوانند وضعیت زندگی خودشان را هم بی کم و کاست نمایان سازند.
محمد هادی سمتی
یکشنبه دوازدهم فروردین 97
ادامه دارد...
@MHSemati
#یادداشت
نقد و نظر:
@HadiSemati
محمد هادی سمتی
باید این تومور بدخیم را درمان کنیم «با دوستم ممد میخواستیم بریم پرتقال دزدی ممد گفت: حاجی نگیرنمون
#پیام_مخاطبان
با سلام و احترام
در شهر کوچک بافق در زمان نه چندان دور وقتی آخوند و روحانی محل نماز جماعتش رو با کشاورزان و مردم میخوند بعدشم میرفت سرزمین کشاورزی و صحرا و مانند مردم دیگه کارمیکرد و زحمت میکشید به شیوه امام و پیامبرشون.
عصر هم اگر به مسجد می آمد و روضه میخوند حرفاشون به دل همه کشاورز ها و پیر و جوان می نشست.
ولی الان کمتر روحانی تمایل داره خودش کاربکنه و از دسترنج خودش استفاده بکنه ( هرچند استنثائاتی هستند که با وجود اینکه روحانی هستند ولی کار میکنند چه کار یدی چه کار فکری)
جداشدن از مردم و نشستن در صدر مجلس هرچند احترام به لباس روحانیت هست ولی آفت و ضررش بیش از سود و منفعتی هست که با مردم بودن برای همه و علی الخصوص روحانیون داره.
در دوره جوانی خیلی از نوجوانها دنبال این بودند که وسیله ای داشته باشند و شانس بیارند که بعد از نماز و روضه اخوان مرحوم میرغنی زاده را سوار موتور بکنند و به مسجد و روضه بعدی برسونند ولی الان آخوندی رو در پیاده رو ببینند راهشون رو کج میکنند که به سلام و احوالپرسی نرسند.
تفاوت در همین هست که وقتی روحانی محل خودش رو جدای از مردم بدونه مردم هم تعجب میکنند روحانی بیاد در صف نونوایی یا لبنیاتی تخم مرغ و پنیر بگیره !!!
محمد هادی سمتی
#پیام_مخاطبان با سلام و احترام در شهر کوچک بافق در زمان نه چندان دور وقتی آخوند و روحانی محل نماز ج
#پیام_مخاطبان
یکی از مهمترین مواردی که روحانیت رو از بدنه جامعه جدا کرده عدم نقد پذیری این قشر هست . شما مشاهده می کنید در هر صنفی اسیب شناسی میشه و اشتباهات تعدادی از اون صنف گفته میشه . اما در قشر روحانیت تنها میشه به افرادی خرده گرفت که چارچوب های نظام رو رد کرده باشن . بنده تو مواردی با عزیزان روحانی بحث هایی داشتم . استفاده از سفسطه رو می دیدم و تذکر میدادم متاسفانه قانع نمیشدن و با توجیهات مختلف سعی در اثبات صحبت خودشون داشتند . یکی از مهمترین علل هاشو بنده افت منبر اسم گذاری کردم . وقتی روحانی فقط بره بالای منبر ، چند پله بالاتر از مردم و صحبت کنه و بره مجلس بعدی دچار این افت میشه و هرچی اون بالانشینی بیشتر باشه اثرش هم بیشتر . کاش عزیزان روحانی سعی کنند برخی مواقع تو مجالسی که ظرفیت وجود داره فارغ از منبر و متکلم وحده بودن مردم رو به تشکیل یک حلقه و شرکت در موضوع ترغیب کنند تا دچار این افت نشن .
دومین آفت قشر روحانی این هست که نمیدانم رو به کار نمی برن و تلاش دارن جواب هر پرسشی رو بدن . در حالی که بعضی مواقع نباید جواب داد و باید مخاطب رو به راهنمای مناسب هدایت کرد . چرا تو برخی اختلافات خانوادگی روحانیون به سادگی قضاوت می کنن؟ درسته که همیشه روحانیت تو موارد مورد اختلاف به هنوان یک بزرگتر و مرجع رفع اختلاف به شمار رفته اما امروزه که اختلافات واقعا پیچیده هست شاید بهتر باشه وقتی فردی برای شکایت از همسرش به یک روحانی مراجعه میکنه و مواردی از این قبیل به جای اینکه قضاوت یکطرفه و راهکارهای کلی گفته بشه اون فرد روحانی اگر واقعا قادر به کمک نیست صراحتا این رو بگه و فرد رو به مشاوری معرفی کنه که کارش حل و فصل این قبیل مسائل هست . همچنین مسائل سیاسی . وقتی روحانی از صحت و سقم موضوعی با خبر نیست و ازش سوال می کنند خیلی راحت به جای جواب گنگ و غلط بگه بنده نمیدونم
محمد هادی سمتی
#پیام_مخاطبان یکی از مهمترین مواردی که روحانیت رو از بدنه جامعه جدا کرده عدم نقد پذیری این قشر هس
#پیام_مخاطبان
درودها آقای سمتی
گمان نکنم این بقول شما درد صعبالعلاج به این راحتی علاج شود. تنها راه جدا کردن نهاد دین از دولت است. کثافت عالم سیاست دامن دین را هم گرفته متاسفانه... من بین جوانها زندگی میکنم و متاسفانه باید عرض کنم بسیار به روحانیون و بقول شما عمامه به سرها بدبین هستند. روزگاری این طبقه بین مردم وجاهت و محبوبیت داشتند و از مقبولیت اجتماعی برخوردار بودند اما با چهل سال قبضه کردن حکومت سرمایهی چندین نسل مجاهدت روحانیون بر باد رفت
محمد هادی سمتی
#پیام_مخاطبان درودها آقای سمتی گمان نکنم این بقول شما درد صعبالعلاج به این راحتی علاج شود. تنها ر
#پیام_مخاطبان
ببخشید می پرسم . بنده یه شخص عادی هستم و زیاد از زندگی طلبگی آگاهی ندارم . ولی برام سوال بوده بعضی اوقات که می بینم . یه طلبه بخصوص آگه متاهل باشه . چقدر حدودا ماهیانه از حوزه دریافت می کنه که بتونه زندگی خودش و خانواده رو بکشه .
و آیا طلاب متاهل خوابگاه متاهلی هم دارند ؟ و اجاره ای نمی دهند ؟
قصد فضولی ندارم . ولی دوست داشتم این موضوع رو در مورد زندگی طلاب بدونم که چطور هست
یعنی هیچ منبع درآمدی دیگری یه طلبه متاهل نداره ؟؟
و آیا این وجوه از خمس دریافتی مراجع است و یا بودجه رهبری و دولت هست ؟
ببخشید می پرسم . برام فرصتی شده که با یه روحانی مستقیم نظر رد و بدل کنم در این خصوص
به نظرم آگه روحانیون کشور خودشان را با جوانان جامعه وفق بدهند و با روی باز و حقیقی مردم آنان را از خودشان بدانند تاثیر مثبتی داره .
متشکر از شما
محمد هادی سمتی
#پیام_مخاطبان ببخشید می پرسم . بنده یه شخص عادی هستم و زیاد از زندگی طلبگی آگاهی ندارم . ولی برام
#پیام_مخاطبان
جناب سمتی . شما آسیب شناسی کردین . حقیر هم به عنوان به یه عضو کوچک جامعه دارم می گم و این رو می بینم در هم سطحی های خودم و عوام مردم که باعث می شه مردم روحانیون رو یه مقدار کمتر مثل خودشان بدانند قاطی شدن زیاد روحانیت در سیاست به صورت جزیی است . به نظر حقیر یه روحانی زیاد نباید دخالت کنه در سیاست و انتخابات و این چیزها
به صورتیکه مردم عادی با هر طرز تفکری که باشند و مخالف هر مقام سیاسی که باشند باید روحانی را مثل یه پدر مهربان ببینند و نه کسی که رقیب آنها است و یا طرفدار کسی است که آنها دوستش ندارند .
به نظر حقیر این مورد خیلی به رابطه عوام مردم و روحانیت آسیب می زنه .
جسارت بنده رو ببخشید