#بانک
⁉️ پشت پرده ادارهی بانکها چه کسانی هستند؟
🔹 در مورد شیوه اداره برخی از بانکهای خصوصی کشور شایعات زیادی وجود دارد.
🔹 گفته میشود راننده و آبدارچی دفتر سهامدار عمده یکی از بانکهای کشور که تاکنون یکبار تغییر نام داده است، ۹ درصد سهام این بانک را در اختیار دارند و در مجامع اصلی بانک نیز شرکت میکنند.
🔹 بانک دیگری که عمده فعالیتهایش را در بستر وب متمرکز کرده و توسط یک خانواده اداره میشود، دچار بحرانهای داخلی شده است.
🔹همزمان بانک دیگری منشاء آن قدرت شبکه پیمانکاری بوده، به یک بدهکار بزرگ بانکی وابسته است. این وضعیت در مورد بانکهای خصوصی و دولتی دیگر هم به نسبتهای متفاوتی وجود دارد.
🔹بخش مهمی از بدهکاران عمده بانکی کشور وابستگیهای مشخصی با مالکان و مدیران این بانکها دارند.
🖋 شأن نظارتی بانک مرکزی ایجاب میکند اطلاعات دقیقی از مالکان بانکها در اختیار داشته باشد.
مسلما هزینهی نظارت و شفافسازی دادههای مربوط به سهامداران بانکهای تجاری برای بانک مرکزی بسیار کمتر از جبران تعهدات کلان آنها درصورت ورشکستگی یا فسادهای پولی و مالی خواهد بود.
#شفافیت
💠 @Masaf_Eco
#بانک
🏦 خرید بیش از ۳۳ درصد سهام بانک توسط ۱ نفر ممنوع / ۱۰۰ درصد مالیات بر سود سهام مازاد
👤 عبدالناصر #همتی، رييس كل بانك مركزی:
🔹 بر اساس دستورالعمل نحوه تملک سهام بانکها تملک بیش از ۳۳ درصد سهام بانک، برای هر مالک واحد (اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای روابط مالی، خویشاوندی، نیابتی، وکالتی یا مدیریتی ممنوع است و تملک سهام بین ۱۰ تا ۳۳ درصد صرفاً با تایید بانک مرکزی مقدور است.
🔹 سهامداران عمده بایستی، تا پایان سال، نسبت به تعیین تکلیف میزان مجاز سهامداری اقدام و نسبت به واگذاری سهام مازاد خود اقدام نمایند.
🔹 از این پس، نسبت به سود توزیع شده سهام مازاد و حق تقدم فروش رفته آن، ۱۰۰ درصد مالیات تعلق گرفته و حق رأی آن در مجامع نیز در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار میگیرد.
🔹 بانک مرکزی اختيار ابطال سهام بیش از ۱۰ درصد را با تصویب هیئت انتظامی، دارا است و برنامهاش جلوگیری از تامین مالی ترجیحی مالک واحد است.
🖋 آقای همتی لطفاً برای تعیین دقیق و اعمال حقیقی «نرخ کفایت سرمایه» هم دستی بجنبانید تا جلوی انحراف تسهیلات کلان، گژگزینی و بانکداری خانوادگی گرفته شود.
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت
💉 لزوم رشد ۱۵۰ درصدی تعداد پزشک
👤 حریرچی، معاون وزیر بهداشت:
🔹 در حال حاضر در کشور شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک ۱/۶ به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این در حالی است که کف موردنیازمان در این زمینه ۲/۵ نفر به ازای هر هزار نفر بوده و حتی بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه شاخصی بین ۳/۵ تا پنج نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند.
🖋 طبق آمار معاون وزیر بهداشت، برای رسیدن به کف موردنیاز پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در کشور به رشد ۱۵۰ درصدی تعداد پزشک نیاز است.
#انحصار_پزشکی
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_بین_الملل
❗️ ترکیه اصلا خودروسازی ندارد که بخواهد با ایران همکاری کند!
👤 مهدی #دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:
🔹 در واکنش به ادعای قائم مقام وزیر صنعت درباره همکاری با خودروسازان ترکیهای گفت: کاش جناب مدرس خیابانی این را مطرح میکردند که قرار است با کدام برند ترک تولید مشترک داشته باشیم، ما که سالهای زیادی است در این حوزه فعالیت میکنیم تا حالا اسم هیچ برند خودروسازی ترک را نشنیدهایم.
🔹 برند کارسان که یک شرکت دولتی است از مدتها پیش تعطیل شده است و هلدینگ مصطفی کوچ عملا نمایندگی پژو است. شرکت رنو آکای نیز که زیر نظر رنو فعالیت میکند.
🔹 مدیران ترکیه در سالها قبل برای تولید خودرو تلاش کردند اما وقتی فهمیدند به نتیجه نمیرسند به طور کلی این بحث را رها کردند و به دنبال شریک شدن با شرکتهای مطرح خودروسازی رفتند.
🖋 جناب قائممقام به ایدهها و اظهار نظرهای منحصربه فرد عادت دارند.
چندی پیش نیز مدرس خیابانی گفته بود ارز ۴۲۰۰ امنیت غذایی مردم را تامین کرد! که در یادداشتی به توهم ایشان پاسخ دادیم.
#خودرو
💠 @Masaf_Eco
#بیت_کوین
✅ استخراج بیتکوین قانونی شد
👤 تیموری، مدیرعامل شرکت برق استان تهران:
🔹 بر اساس تصمیم هیئت وزیران فعالیت استخراج رمز ارزها مجاز شناخته شد.
🔹 سرمایهگذاران در صورت دریافت مجوز از اداره صنعت معدن و تجارت میتوانند به ادارات برق شهرستانهای تابعه در هر استان مراجعه و با خرید برق دائم صنعتی به صورت مجاز از شبکههای برق استفاده کنند.
🔹 با توجه به اینکه سرمایه گذاران از برق صنعتی و کشاورزی استفاده میکردند ما به تفاوت بهای برق مصرفی آنها با تعرفه سایر مصارف محاسبه و ازصاحبان این دستگاههای ضبط شده ۹۰ میلیارد ریال دریافت شده است.
🔹 مدیرعامل برق استان تهران برق مصرفی برای تولید هر بیت کوین را ۷۲ هزار کیلووات ساعت دانست و گفت: تعرفه برق مصرفی مراکز تولید ارز دیجیتال با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه و دریافت میشود.
🔹 ساعات و زمان اوج مصرف برق در طی سال تعیین، ابلاغ و مصرف برق توسط واحدهای عملیاتی از طریق کنتورهای هوشمند کنترل میشود.
🔹 در شهرهای تابعه استان تهران تا کنون ۱۲۶ مزرعه تولید بیت کوین به صورت غیرمجاز کشف شده است.
💠 @Masaf_Eco
⚠️ چهار انتقاد اقتصاددانان به تجزیه صمت
🔹 جمعی از اقتصاددانان در نامهای به شورای نگهبان اعتراض خود را نسبت به تجزیه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند.
🔹 به اعتقاد آنها، اگرچه طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس تصویب شده، اما در مورد این طرح ابهامها و سوالهای زیادی وجود دارد که دولت و نمایندگان مجلس باید در مورد آنها شفافسازی کند.
1️⃣ مهمترین سوال این است که بر اساس کدام گزارش کارشناسی و علمی ثابت شده که اختلالهای مقطعی موجود در مورد توزیع و قیمت برخی از کالاها، ناشی از ساختار موجود بخش بازرگانی است؟
2️⃣ سوال این است که آیا این ایرادات بهویژه مغایرت طرح با بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه در طرح جدید برطرف شده است؟
⚠️ با عنایت به اینکه این طرح مستلزم تشکیل یک وزارتخانه و ایجاد ساختار جدید است، حداقل، مغایرت آن با بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه همچنان به قوت خود باقی است و بنابراین بر اساس بند ۵ قسمت «د» ماده ۱۱۷ قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی (مبنی بر اصلاح قانون برنامه توسعه در ضمن لایحه بودجه و سایر طرحها و لوایح) تصویب آن مستلزم رای دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس است.
3️⃣ ابهام سوم این است که این طرح موجب ایجاد ساختار جدید و تحمیل بار مالی اضافی به دولت، بدون توجه به پیشبینی منابع لازم برای جبران هزینههای ناشی از اجرای آن میشود و بنابراین، مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی است.
4️⃣ اینکه چرا طرحی این چنین مهم که معطوف به تغییر ساختار و ایجاد یک وزارتخانه جدید است، یکباره و در زمانی که بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در جلسه حضور نداشتهاند، در دستورکار جلسه علنی در صحن مجلس قرار میگیرد، از ابهامات دیگری است که مستلزم توضیح از طرف مجلس است.
http://yon.ir/vYaiA
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اقتصاد_آموزش
🏫 پس از بنگاهداری؛ اینک مدرسهداری بانکها!
🔹 در آغاز سال تحصیلی ۹۸، مدیر بانک توسعه تعاون بههمراه مدیران آموزش و پرورش در مراسم روز اول مهر یک مدرسهی لاکچری شرکت کردند.
🔹 مسئولان آموزش و پرورش دلیل این اتفاق را همجواری منزل مدیر بانک با مدرسه لاکچری دانستند!
🖋 گویا بانکهای کشور پس از سرمایهگذاری در املاک و مستغلات فعالیتهای سودآورتری را شناسایی کردهاند و در پی حضور در آن هستند.
#بانک
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت
💉تجمع ۷۰ درصد متخصصین در تهران و کلانشهرها
👤 حریرچی، معاون وزیر بهداشت:
🔹 علاوه بر کمبود پزشک مسئله دیگر مشکل توزیع و نحوه استقرار متخصصین در کشور است.
🔹 بهعنوانمثال در بعضی رشتههای تخصصی بیش از ۵۰ درصد متخصصین در تهران و در بعضی رشتهها درمجموع بیش از ۷۰ درصد متخصصین در تهران و کلانشهرها مستقر هستند.
🖋 تجمع متخصصان در کلانشهرها به بهانهی نبود امکانات در سایر شهرها یکی از معلولهای کمبود پزشک در کشور است.
فرضیهی "پزشک بیکار" در کنار تمرکز توزیعی ۷۰ درصدی به تناقضی منجر میشود که فرضیه را از اساس باطل میکند.
#انحصار_پزشکی
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_گردشگری
📢 اطلاعیه بانک مرکزی برای زوار اربعین
1️⃣ بهمنظور رفاه حال زوار محترم، سقف برداشت از خودپردازها از تاریخ ۱۵ تا اواخر مهر ۱۳۹۸ در مسیر راهپیمایی در استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان، روزانه پنج میلیون ریال است.
2️⃣ هموطنان عزیز بمنظور تامین ارز مورد نیاز خود تا سقف ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها می توانند با دردست داشتن گذرنامه و کارت ملی به صرافیهای مجاز یا بانک های ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان مراجعه کنند.
3️⃣ به زوار عزیز توصیه میشود ارز مورد نیاز را در استانهای مبدأ تهیه کنند.
#بانک
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
📝 نقدی بر تشکیل وزارت تجارت
🔹 طی یک سده گذشته، بهدفعات وزارتخانههای متولی صنعت و تجارت تحت عناوین مختلف با یکدیگر ادغام یا از هم تفکیک شدهاند. با نگاهی گذرا به سیر تحولات، ادغام و تفکیک وزارتخانهها بیارتباط با دورههای رونق و رکود و تحولات اقتصاد کشور نبوده است.
🔹 شاید بتوان ادعا کرد در دورههایی که دولتها رونق و رشد اقتصادی را هدف قرار داده و متولیان امر به دنبال توسعه اقتصاد داخل بودهاند، تمایل به ادغام وزارتخانهها وجود داشته است؛ ازجمله میتوان به ادغام سال ۱۳۴۱ اشاره کرد. از طرف مقابل، در ادواری که بر شتاب نرخ تورم افزوده شده و قیمتها دچار بیثباتی شدهاند و دولتها عزم آن داشتهاند که تسلط و کنترل بیشتری بر بازارها داشته باشند، وزارت بازرگانی از بدنه اصلی منفک شده است؛ ازجمله این ادوار میتوان به تفکیک وزارتخانهها در سال ۱۳۵۲ و ۱۳۹۸ اشاره کرد.
🔹 به نظر میرسد انگیزه دولت در دور جدید تغییر ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش میزان نظارت و کنترل دولت بر بازارهای داخلی باشد. اگر دولت بر آن است تا با انتزاع حوزه تجارت از بدنه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بتواند بر توان و آمادگی خود در کنترل و مدیریت بازارهای داخل بیفزاید و به مصاف تورم برود و نظام توزیع را در بازارها ساماندهی کند، باید اذعان داشت که دولت توان خود را مصروف مبارزه با معلول خواهد کرد.
🔹 باید توجه داشت که تورم مزمن، پدیدهای پولی است و این معضل، محصول ناترازی بودجه دولت و مشکلات نظام بانکی است. باید پذیرفت که پدیدههایی مانند رانت، فساد در شبکههای توزیع کالا و نوسان قیمتها در بازارهای داخل، همگی بهنوعی نتیجه دخالتهای دولت در قیمتگذاریها، نظامهای چند نرخی و انحصار در بازارها است؛ بنابراین اگر دولت بر آن است تا معضل تورم مزمن، رانتجوئی، فساد و ناکارایی بازارها را حل کند باید به مصاف علتها و ریشهها برود نه معلولها و پیامدها.
🔹 رونق اقتصاد و ثبات قیمتها، صرفاً از مسیر اصلاح ساختار بودجه، اصلاح بازارهای مالی، کاهش دخالت دولت در قیمتگذاری، رفع انحصارت، گسترش بنگاهداری خصوصی، تمرکز دولت بر تولید کالای عمومی باکیفیت بهعنوان وظیفه اصلی، بهبود روابط با دنیای خارج و نظایر آن حاصل خواهد شد. لذا تغییر ساختار دولت برای مقابله با معلول و بدون ریشهیابی مسائل، به نتایج پایدار منجر نخواهد شد.
🔹 سیاستهای تجاری هر کشور مکمل استراتژیهای صنعتی آن کشور و زمینهساز توسعه صنعت از مسیر توسعه صادرات در آن کشور است. در بسیاری از کشورها از قبیل ژاپن، کره جنوبی، هند، برزیل و آفریقای جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر، نهاد متولی صنعت و تجارت در یک سازمان متمرکز است. البته موارد استثنا نیز در برخی کشورها وجود دارد.
🔹 با شناختی که از ذائقه و رویکردهای تاریخی دولتها وجود دارد، باید نگران بود که انتزاع بخش تجارت از بدنه اصلی سیاستگذاری، در عمل منجر به تشدید نظارتها، افزایش دخالتهای دولت در قیمتگذاریها، افزایش اخلال در بازارها و درنهایت افزایش فشار بیشازپیش بر بدنه نحیف و رنجور صنعت کشور شود.
🔹 دولت باید راهبردهای بلندمدت توسعه صنعت کشور را تدوین کرده و در ذیل آن راهبردها، سیاستهای تجاری مناسب را طراحی کند. اقتصاد ایران فاقد استراتژی صنعتی است و تصوری که از حوزه تجارت وجود دارد، صرفاً ناظر بر مدیریت بازارهای داخلی و نظارت بر توزیع کالا است. تا زمانی که چنین دیدگاهی بر حوزه صنعت و تجارت حاکم است، بسیار بعید است که با انتزاع بخش تجارت از بدنه اصلی، بتوان به رشد صنعت و توسعه صادرات دستیافت.
✍️ حمید آذرمند
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
⚠️ مغایرتهای طرح تشکیل وزارت بازرگانی
❌ اصل ۷۵ قانون اساسی
❌ اصل ۶۵ قانون اساسی
❌ ماده ۱۱۷ آییننامه داخلی مجلس
❌ ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه
❌ اصل سوم قانون اساسی
❌ بند ۱۰ سیاستهای کلی نظام اداری
❌ بند ۱۶ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
❌ بند ۸ سیاستهای نظام قانونگذاری
#وزارت_بازرگانی
#وزارت_واردات
💠 @Masaf_Eco
#توییت
👤 احمد #جانجان:
آقای روحانی، لاریجانی و جناب آقای دیوار!
سلام
۱. با توجه به کسری بودجه، تاسیس و.بازرگانی به لحاظ هزینه، از سرگیری واردات بیرویه، ارزبری و به زمین سرد زدن تولید، به صلاح کشور نیست!
۲. تشکیل و.بازرگانی بر خلاف نص صریح ق.اساسی، برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است!
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
⚠️ دولت برای وزارت بازرگانی نه ساختمان دارد نه کارمند!
👤 علی اکبر #کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹 در هیچ استانی هیچ ساختمانی برای وزارت بازرگانی وجود ندارد و ساختمانها به وزارتخانههای دیگر داده شده است.
🔹 بیش از سه چهارم نیروهای صمت، نیروهای وزارت بازرگانی سابق هستند و فقط یک چهارم نیروها از وزارت صنعت ماندهاند که در صورت جداشدن نیروهای بازرگانی، وزارت صنعت مختل خواهد شد.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
#نشست_تخصصی
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
🏗 وزارت بازرگانی ضد تولید داخل
👤 علی #ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی:
🔹 در زمان جدا بودن این دو وزارتخانه شاهد بودم که مرغ تولید داخل روی دست مرغدار بود و همزمان با آن مرغ وارداتی در حال ترخیص از گمرکات بود.
🔹 واردات شکر در سال ۸۷ باعث شد تعداد زیادی از کارخانجات قند تعطیل شود و موارد مشابه زیادی در این رابطه وجود داشته است.
🔹 قانون تمرکز کامل اجرا نشد اما اثرات اجرای همان بخشی که اجرا شد مشاهده شد و خیلی از تنشها در کشور کاهش یافت چنانچه مسائلی از قبیل اینکه در صف مرغ مشاجره و خونریزی به وجود میآمد از بین رفت و صفهایی که برای خرید کالا از جمله برنج تشکیل میشد از بین رفت.
🔹 مدتی است که آدرس غلط به جامعه میدهند و مشکلات به وجود آمده در تأسیس و توزیع کالا ناشی از عدم وجود وزارت بازرگانی عنوان میشود.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
⚠️ وزارت بازرگانی عمدتا به دنبال منفعت واردکنندگان بود
👤 علیاکبر #کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹 در شرایطی که دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع از هم منفک بودند همراه بین دو حوزه تولید و تجارت مناقشه و درگیری وجود داشت و وزارت بازرگانی عمدتاً به دنبال منفعت واردکنندگان بود به طوری که تراز تجاری ما در سالهای طولانی به نفع واردات منفی بود.
🔹 بنابر این همواره گلایه و اعتراض شدید بین وزارت صنایع و کشاورزی با وزارت بازرگانی و به خصوص در رابطه با سیاستهای تعرفهای وجود داشت.
🔹 هر گاه این دو وزارتخانه از یکدیگر جدا بودهاند نگاه بخشی داشتهاند. وزارت بازرگانی در زمان تفکیک خود را مسئول تأمین اقلام مختلف از جمله شکر، برنج، روغن و غیره میدانست و نهایت کاری که انجام میداد برآورد میزان تولید بود و از طریق واردات کالا ما را تأمین میکرد و با این شرایط کشاورزان دچار مشکل بود و محصولات تولید داخل روی دست کشاورزان میماند و در نتیجه این اوضاع تصمیم گرفته شد تا وزارت بازرگانی و صنایع با هم ادغام شود.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
📊 مالیات بر ارزش افزوده از چه کسی اخذ میشود؟
🔹 مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است که مصرفکننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات میپردازد و دریافتکننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.
🔹 این پایه مالیاتی در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا در حال به کارگیری است و در ایران از سال ۱۳۸۷ به صورت ازمایشی در حال اجرا است.
🔹 لایحه دائمی مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۷ در مجلس بررسی و کلیات آن تصویب شد و مجلس در مهرماه ۹۸ در حال تصویب جزییات آن است. این لایحه با هدف شفافیت در زنجیره کالا و خدمات و افزایش درامدهای مالیاتی دولت ارائه شده است و ۵۷ ماده نیز دارد که مجلس شورای اسلامی تاکنون ۲۲ ماده از آن را تصویب کرده است.
❗️ اما مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی را از قوانین عمومی این لایحه مستثنی میکند.
🔹 مستثنا شدن سازمان مالیاتی از قوانین عمومی در لایحه مالیات ارزش افزوده، این سازمان را از نظام اداری کشور تافته جدابافته خواهد کرد که کمترین ناهنجاری آن تبعیض در نظام پرداختها و مزایا و فراهم شدن بستر حقوقهای نجومی در شرایط جنگ اقتصادی است.
🔹 با تصویب این ماده، سازمان امور مالیاتی نه تنها برای خود قاعدهگذاری میکند بلکه نظارت بر اجرای قواعد را نیز خود انجام خواهد داد.
🔹 چنین وضعیتی، تعارض منافع را افزایش داده و زمینه مساعدی برای فساد فراهم میکند.
🔹 بنابر اظهار رئیس دیوان محاسبات کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۵ در سازمان امور مالیاتی شاهد پاداشهای نجومی بودهایم که با تصویب ماده ۲۶ لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ نظارتی بر این پاداشها وجود نخواهد داشت.
#مجلس
#شفافیت
#مالیات_بر_ارزش_افزوده
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
⚠️ این طرح تصویب نشده است!
👤 نصرالله #پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
🔹 به چند دلیل موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس قابل طرح نبود و یک دلیل این بود که این امر مغایرت با قانون برنامه ششم دارد زیرا در ماده 28 این قانون آمده است که مجاز به افزایش بدنه دولت نیستیم بلکه باید آن را کاهش داد.
🔹 برای رأی به تشکیل وزارت بازرگانی باید دو سوم نمایندگان مجلس رأی مثبت میدادند در حالی که این اتفاق نیفتاد و طرح تشکیل وزارت بازرگانی با رأی کمتری مصوب شد.
🔹 طبق اصل 65 قانون اساسی مصوبات مجلس در صورتی که قابل قبول خواهد بود که آئیننامه مجلس در آن رعایت شده باشد و در غیر این صورت قابل قبول نخواهد بود.
⚠️ با این شرایط از لحاظ ما این طرح مصوب نیست و ما تلاش میکنیم تا این برداشت غلط اصلاح شود.
🔹 برخی از اعضای شورای نگهبان در خصوص مغایرت و برگشت آن به مجلس با ما هم عقیده هستند و ادله ما را برای برگشت مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس کافی میدانند.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
🏗 وزارت بازرگانی بهانهی تنظیم نکردن بازار است
👤 عباس #پاپی_زاده، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:
🔹 قانون تمرکز با مقاومتهای غیر کارشناسی دولت مواجه شد و در سال ۹۳ و ۹۲ ناچار شدیم وزرای جهاد کشاورزی و صنعت را با استفاده از ابزارهای نظارتی مثل استیضاح وادار کنیم تا تقریبا ۳۰ درصد از این قانون را اجرا کنند.
🔹 تا سه سال پیش در تامین دانههای روغنی خودکفایی ما حدود ۴ درصد بود اما اکنون بر اثر تصویب قانون تمرکز خودکفایی ما در تامین روغن کشور، براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی به ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.
🔹 برای تشکیل یک وزارتخانه ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است بنابراین این فرصت، بهانه مناسبی است که اگر در امر تنظیم بازار مشکلی ایجاد شود دولت بگوید که با توجه به پروسه تشکیل وزارت بازرگانی از ساختار لازم برای کنترل بازار برخوردار نیستیم و قطعا ادعای رئیس جمهور در رابطه با تنظیم یک هفتهای بازار پس از تشکیل وزارت بازرگانی محقق نمیشود ضمن اینکه اوضاع بازار از این هم بدتر میشود.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#تورم
🥙 سبد معاش خانوار از ۸ میلیون تومان گذشت
👤 فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:
🔹 یک خانوار ۳.۳ نفره اگر بخواهد همه مولفههای زندگی را در حد نسبتاً قابل قبولی فراهم آورد، در شهریورماه ۹۸ نیاز به ۸ میلیون و ۷۴ هزار تومان درآمد دارد.
🔹 این عدد در اسفند ۹۷، ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۲۶۲ تومان بود.
🖋 این در حالی است که درآمد خانوار همگام با رشد تورم و در نتیجه افزایش سبد معیشت خانوار رشد نداشته است.
به احتمال زیاد اگر از دولت در این باره سوال شود، علت اصلی را نبود وزارت بازرگانی عنوان خواهد کرد!
💠 @Masaf_Eco
#تورم
📈 تورم همسایگانمان چقدر است؟
🔹 با نگاهی به نرخ تورم کشورهای منطقه در ۹ سال گذشته روند نزولی این نرخ در برخی از همسایگان هویدا است.
🔹 عراق و افغانستان دو کشوری هستند که در این باره موفق عمل کردهاند.
🔹 روسیه نیز که در سالهای گذشته شرایط تحریمی مشابه ایران را تجربه کرده است تورم خود را به زیر ۳ درصد رسانده.
🔹 یکی از سیاستهای پولی و بانکی که در این سه کشور به درستی اعمال و موجب کاهش نرخ بهره و تورم شده است، عملیات بازار باز بانکی است.
#عملیات_بازار_باز
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
⛔️ مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
۱ از ۲
🔹 در ماده ۲۶ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون به منظور فراهم نمودن زمینه تحقق اهداف و مأموریتهاي سازمان و ارتقاي سطح انگیزش کارکنان و اجراي صحیح و به موقع قوانین و مقررات مالیاتی، نسبت به تهیه آییننامه اداري، مالی، استخدامی و تشکیلاتی خود اقدام کند و با پیشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي و دارایی و سازمان اداري و استخدامی کشور، پس از تصویب هیأت وزیران اجرا نماید.
🔹 سازمان درموارد یاد شده از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی است.
🔹 بودجه سازمان و واحدهاي استانی ذيربط هرسال بهصورت متمرکز در ردیف جداگانهاي در قوانین بودجه منظور و به طور صددرصد ( ۱۰۰%) تخصیص یافته تلقی میشود و جهت انجام هزینههاي جاري و تملک داراییهاي سرمایهاي ستاد و واحدهاي استانی در اختیار سازمان قرار داده میشود.
🔹بررسی نتایج ناشی از اجرای سیاست فوق در برخی دستگاهها حاکی از ناکارآمدی چنین سیاستهایی در افزایش بهرهوری و تحقق اهداف سازمانی است.
🔹 علاوه براین، مستثنی شدن دستگاههای حاکمیتی از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت تبعاتی جدی به دنبال خواهد داشت و اعتماد عمومی به مسئولین نظام را خدشهدار خواهد کرد.
⛔️ اهم تبعات تصویب ماده مذکور عبارتند از:
1️⃣ ایجاد روزنه فسادزا:
🔹 مستثنی شدن برخی سازمانها و نهادها از شمول قوانین و مقررات عمومی کشور، یکی از روزنههای قانونی فساد در کشور است.
🔹 در جریان حقوقهای نجومی که بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری برداشتهای غیرمنصفانه و ظالمانه از بیتالمال و در واقع هجوم به ارزشها بوده است، دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در گزارش خود پیرامون این موضوع اعلام کرد که بیشترین پرداختهای مازاد بر ۲۰ میلیون تومان مربوط به موارد زیر بودهاست:
🔺 دستگاههای خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری: نظیر شرکتهای تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاههای تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمانهای توسعهای ایدرو و ایمیدرو
🔺 دستگاههایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده: نظیر صندوق توسعه ملی، بانکها و بیمهها
🔹 با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، ایجاد استثنا در قانون به نحوی مترادف با ایجاد منفذی فسادزا است که حیف و میل بیتالمال کمترین تبعات آن است.
🔹 قابل ذکر است که بنابر اظهار رئیس دیوان محاسبات کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۵ پاداشهای نجومی در سازمان امور مالیاتی نیز رخ داده بود.
🔹 پاداشهای مذکور در بستر اختیارات قانونی مربوط ماده ۲۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، رخ داده بود.
#مجلس
#شفافیت
#مالیات_بر_ارزش_افزوده
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت ⛔️ مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ ۱ از ۲ 🔹 در ماده ۲۶ لایحه مالیات بر ا
🖋 #یادداشت
⛔️ مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
۲ از ۲
2️⃣ افزایش عدمشفافیت اداری و مالی در سازمان امور مالیاتی:
🔹 واگذاری اختیارات گسترده به سازمان امور مالیاتی و مستثنی شدن آن از شمول قوانین و مقررات دولتی منجر به تنگتر شدن دایره نظارتها خواهد شد و با توجه به استقلال سازمان در رویهگذاری، امور بسیاری که تا قبل از تصویب این ماده غیرقانونی بوده، پوشش قانونی خواهد گرفت.
🔹 بنابراین، مبنای پاسخگویی به نهادهای نظارتی از بین خواهد رفت و امور مالی و اداری سازمان با عدم شفافیت گسترده همراه خواهد بود.
🔹 قابل ذکر است که درحالحاضر شفافیت مطلوبی در سازمان امور مالیاتی وجود ندارد و وجود آئیننامههای خاص و مستثنی شدن از قوانین و مقررات دولتی قطعا منجر به عدم شفافيت در سازمان ميشود.
3️⃣ ایجاد بستر تعارض منافع:
🔹 تصویب ماده ۲۶ لایحه مالیات به ارزش افزوده، از یک طرف قاعدهگذاری را به سازمان امور مالیاتی واگذار میکند و از سوی دیگر نظارت را هم به خودش واگذار میکند.
🔹 به عبارت دقیقتر، سازمان امور مالیاتی نه تنها برای خودش قاعدهگذاری میکند و بلکه خودش بر اجرای قواعد نیز نظارت میکند.
🔹 چنین وضعیتی، تعارض منافع را تشدید کرده و بستر فوقالعادهای برای فساد فراهم میکند.
🔹 با توجه به مفسده خیز بودن ماده ۲۶ لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصویب آن بستر را جهت قانونی شدن فساد در کشور فراهم میکند.
🔹 بنابراین، اگر نمایندگان مجلس و دولت دغدغه مبارزه با فساد دارند باید از ایجاد بسترهای قانونی بروز فساد جلوگیری کنند نه این که خود بستر قانونی برای فساد تصویب کنند.
#مجلس
#شفافیت
#مالیات_بر_ارزش_افزوده
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🏗 چرا وزارت بازرگانی قانونی نیست؟
🔹 مصوبهی وزارت بازرگانی با موارد زیر مغایرت دارد:
❌ اصل ۶۵ قانون اساسی
❌ ماده ۱۱۷ آییننامه داخلی مجلس
❌ ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco