فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اقتصاد_آموزش
🏫 پس از بنگاهداری؛ اینک مدرسهداری بانکها!
🔹 در آغاز سال تحصیلی ۹۸، مدیر بانک توسعه تعاون بههمراه مدیران آموزش و پرورش در مراسم روز اول مهر یک مدرسهی لاکچری شرکت کردند.
🔹 مسئولان آموزش و پرورش دلیل این اتفاق را همجواری منزل مدیر بانک با مدرسه لاکچری دانستند!
🖋 گویا بانکهای کشور پس از سرمایهگذاری در املاک و مستغلات فعالیتهای سودآورتری را شناسایی کردهاند و در پی حضور در آن هستند.
#بانک
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_سلامت
💉تجمع ۷۰ درصد متخصصین در تهران و کلانشهرها
👤 حریرچی، معاون وزیر بهداشت:
🔹 علاوه بر کمبود پزشک مسئله دیگر مشکل توزیع و نحوه استقرار متخصصین در کشور است.
🔹 بهعنوانمثال در بعضی رشتههای تخصصی بیش از ۵۰ درصد متخصصین در تهران و در بعضی رشتهها درمجموع بیش از ۷۰ درصد متخصصین در تهران و کلانشهرها مستقر هستند.
🖋 تجمع متخصصان در کلانشهرها به بهانهی نبود امکانات در سایر شهرها یکی از معلولهای کمبود پزشک در کشور است.
فرضیهی "پزشک بیکار" در کنار تمرکز توزیعی ۷۰ درصدی به تناقضی منجر میشود که فرضیه را از اساس باطل میکند.
#انحصار_پزشکی
💠 @Masaf_Eco
#اقتصاد_گردشگری
📢 اطلاعیه بانک مرکزی برای زوار اربعین
1️⃣ بهمنظور رفاه حال زوار محترم، سقف برداشت از خودپردازها از تاریخ ۱۵ تا اواخر مهر ۱۳۹۸ در مسیر راهپیمایی در استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان، روزانه پنج میلیون ریال است.
2️⃣ هموطنان عزیز بمنظور تامین ارز مورد نیاز خود تا سقف ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها می توانند با دردست داشتن گذرنامه و کارت ملی به صرافیهای مجاز یا بانک های ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان مراجعه کنند.
3️⃣ به زوار عزیز توصیه میشود ارز مورد نیاز را در استانهای مبدأ تهیه کنند.
#بانک
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
📝 نقدی بر تشکیل وزارت تجارت
🔹 طی یک سده گذشته، بهدفعات وزارتخانههای متولی صنعت و تجارت تحت عناوین مختلف با یکدیگر ادغام یا از هم تفکیک شدهاند. با نگاهی گذرا به سیر تحولات، ادغام و تفکیک وزارتخانهها بیارتباط با دورههای رونق و رکود و تحولات اقتصاد کشور نبوده است.
🔹 شاید بتوان ادعا کرد در دورههایی که دولتها رونق و رشد اقتصادی را هدف قرار داده و متولیان امر به دنبال توسعه اقتصاد داخل بودهاند، تمایل به ادغام وزارتخانهها وجود داشته است؛ ازجمله میتوان به ادغام سال ۱۳۴۱ اشاره کرد. از طرف مقابل، در ادواری که بر شتاب نرخ تورم افزوده شده و قیمتها دچار بیثباتی شدهاند و دولتها عزم آن داشتهاند که تسلط و کنترل بیشتری بر بازارها داشته باشند، وزارت بازرگانی از بدنه اصلی منفک شده است؛ ازجمله این ادوار میتوان به تفکیک وزارتخانهها در سال ۱۳۵۲ و ۱۳۹۸ اشاره کرد.
🔹 به نظر میرسد انگیزه دولت در دور جدید تغییر ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش میزان نظارت و کنترل دولت بر بازارهای داخلی باشد. اگر دولت بر آن است تا با انتزاع حوزه تجارت از بدنه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بتواند بر توان و آمادگی خود در کنترل و مدیریت بازارهای داخل بیفزاید و به مصاف تورم برود و نظام توزیع را در بازارها ساماندهی کند، باید اذعان داشت که دولت توان خود را مصروف مبارزه با معلول خواهد کرد.
🔹 باید توجه داشت که تورم مزمن، پدیدهای پولی است و این معضل، محصول ناترازی بودجه دولت و مشکلات نظام بانکی است. باید پذیرفت که پدیدههایی مانند رانت، فساد در شبکههای توزیع کالا و نوسان قیمتها در بازارهای داخل، همگی بهنوعی نتیجه دخالتهای دولت در قیمتگذاریها، نظامهای چند نرخی و انحصار در بازارها است؛ بنابراین اگر دولت بر آن است تا معضل تورم مزمن، رانتجوئی، فساد و ناکارایی بازارها را حل کند باید به مصاف علتها و ریشهها برود نه معلولها و پیامدها.
🔹 رونق اقتصاد و ثبات قیمتها، صرفاً از مسیر اصلاح ساختار بودجه، اصلاح بازارهای مالی، کاهش دخالت دولت در قیمتگذاری، رفع انحصارت، گسترش بنگاهداری خصوصی، تمرکز دولت بر تولید کالای عمومی باکیفیت بهعنوان وظیفه اصلی، بهبود روابط با دنیای خارج و نظایر آن حاصل خواهد شد. لذا تغییر ساختار دولت برای مقابله با معلول و بدون ریشهیابی مسائل، به نتایج پایدار منجر نخواهد شد.
🔹 سیاستهای تجاری هر کشور مکمل استراتژیهای صنعتی آن کشور و زمینهساز توسعه صنعت از مسیر توسعه صادرات در آن کشور است. در بسیاری از کشورها از قبیل ژاپن، کره جنوبی، هند، برزیل و آفریقای جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر، نهاد متولی صنعت و تجارت در یک سازمان متمرکز است. البته موارد استثنا نیز در برخی کشورها وجود دارد.
🔹 با شناختی که از ذائقه و رویکردهای تاریخی دولتها وجود دارد، باید نگران بود که انتزاع بخش تجارت از بدنه اصلی سیاستگذاری، در عمل منجر به تشدید نظارتها، افزایش دخالتهای دولت در قیمتگذاریها، افزایش اخلال در بازارها و درنهایت افزایش فشار بیشازپیش بر بدنه نحیف و رنجور صنعت کشور شود.
🔹 دولت باید راهبردهای بلندمدت توسعه صنعت کشور را تدوین کرده و در ذیل آن راهبردها، سیاستهای تجاری مناسب را طراحی کند. اقتصاد ایران فاقد استراتژی صنعتی است و تصوری که از حوزه تجارت وجود دارد، صرفاً ناظر بر مدیریت بازارهای داخلی و نظارت بر توزیع کالا است. تا زمانی که چنین دیدگاهی بر حوزه صنعت و تجارت حاکم است، بسیار بعید است که با انتزاع بخش تجارت از بدنه اصلی، بتوان به رشد صنعت و توسعه صادرات دستیافت.
✍️ حمید آذرمند
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#اینفوگرافیک
⚠️ مغایرتهای طرح تشکیل وزارت بازرگانی
❌ اصل ۷۵ قانون اساسی
❌ اصل ۶۵ قانون اساسی
❌ ماده ۱۱۷ آییننامه داخلی مجلس
❌ ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه
❌ اصل سوم قانون اساسی
❌ بند ۱۰ سیاستهای کلی نظام اداری
❌ بند ۱۶ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
❌ بند ۸ سیاستهای نظام قانونگذاری
#وزارت_بازرگانی
#وزارت_واردات
💠 @Masaf_Eco
#توییت
👤 احمد #جانجان:
آقای روحانی، لاریجانی و جناب آقای دیوار!
سلام
۱. با توجه به کسری بودجه، تاسیس و.بازرگانی به لحاظ هزینه، از سرگیری واردات بیرویه، ارزبری و به زمین سرد زدن تولید، به صلاح کشور نیست!
۲. تشکیل و.بازرگانی بر خلاف نص صریح ق.اساسی، برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است!
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
⚠️ دولت برای وزارت بازرگانی نه ساختمان دارد نه کارمند!
👤 علی اکبر #کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹 در هیچ استانی هیچ ساختمانی برای وزارت بازرگانی وجود ندارد و ساختمانها به وزارتخانههای دیگر داده شده است.
🔹 بیش از سه چهارم نیروهای صمت، نیروهای وزارت بازرگانی سابق هستند و فقط یک چهارم نیروها از وزارت صنعت ماندهاند که در صورت جداشدن نیروهای بازرگانی، وزارت صنعت مختل خواهد شد.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
#نشست_تخصصی
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
🏗 وزارت بازرگانی ضد تولید داخل
👤 علی #ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی:
🔹 در زمان جدا بودن این دو وزارتخانه شاهد بودم که مرغ تولید داخل روی دست مرغدار بود و همزمان با آن مرغ وارداتی در حال ترخیص از گمرکات بود.
🔹 واردات شکر در سال ۸۷ باعث شد تعداد زیادی از کارخانجات قند تعطیل شود و موارد مشابه زیادی در این رابطه وجود داشته است.
🔹 قانون تمرکز کامل اجرا نشد اما اثرات اجرای همان بخشی که اجرا شد مشاهده شد و خیلی از تنشها در کشور کاهش یافت چنانچه مسائلی از قبیل اینکه در صف مرغ مشاجره و خونریزی به وجود میآمد از بین رفت و صفهایی که برای خرید کالا از جمله برنج تشکیل میشد از بین رفت.
🔹 مدتی است که آدرس غلط به جامعه میدهند و مشکلات به وجود آمده در تأسیس و توزیع کالا ناشی از عدم وجود وزارت بازرگانی عنوان میشود.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
⚠️ وزارت بازرگانی عمدتا به دنبال منفعت واردکنندگان بود
👤 علیاکبر #کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹 در شرایطی که دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع از هم منفک بودند همراه بین دو حوزه تولید و تجارت مناقشه و درگیری وجود داشت و وزارت بازرگانی عمدتاً به دنبال منفعت واردکنندگان بود به طوری که تراز تجاری ما در سالهای طولانی به نفع واردات منفی بود.
🔹 بنابر این همواره گلایه و اعتراض شدید بین وزارت صنایع و کشاورزی با وزارت بازرگانی و به خصوص در رابطه با سیاستهای تعرفهای وجود داشت.
🔹 هر گاه این دو وزارتخانه از یکدیگر جدا بودهاند نگاه بخشی داشتهاند. وزارت بازرگانی در زمان تفکیک خود را مسئول تأمین اقلام مختلف از جمله شکر، برنج، روغن و غیره میدانست و نهایت کاری که انجام میداد برآورد میزان تولید بود و از طریق واردات کالا ما را تأمین میکرد و با این شرایط کشاورزان دچار مشکل بود و محصولات تولید داخل روی دست کشاورزان میماند و در نتیجه این اوضاع تصمیم گرفته شد تا وزارت بازرگانی و صنایع با هم ادغام شود.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
📊 مالیات بر ارزش افزوده از چه کسی اخذ میشود؟
🔹 مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است که مصرفکننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات میپردازد و دریافتکننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.
🔹 این پایه مالیاتی در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا در حال به کارگیری است و در ایران از سال ۱۳۸۷ به صورت ازمایشی در حال اجرا است.
🔹 لایحه دائمی مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۷ در مجلس بررسی و کلیات آن تصویب شد و مجلس در مهرماه ۹۸ در حال تصویب جزییات آن است. این لایحه با هدف شفافیت در زنجیره کالا و خدمات و افزایش درامدهای مالیاتی دولت ارائه شده است و ۵۷ ماده نیز دارد که مجلس شورای اسلامی تاکنون ۲۲ ماده از آن را تصویب کرده است.
❗️ اما مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی را از قوانین عمومی این لایحه مستثنی میکند.
🔹 مستثنا شدن سازمان مالیاتی از قوانین عمومی در لایحه مالیات ارزش افزوده، این سازمان را از نظام اداری کشور تافته جدابافته خواهد کرد که کمترین ناهنجاری آن تبعیض در نظام پرداختها و مزایا و فراهم شدن بستر حقوقهای نجومی در شرایط جنگ اقتصادی است.
🔹 با تصویب این ماده، سازمان امور مالیاتی نه تنها برای خود قاعدهگذاری میکند بلکه نظارت بر اجرای قواعد را نیز خود انجام خواهد داد.
🔹 چنین وضعیتی، تعارض منافع را افزایش داده و زمینه مساعدی برای فساد فراهم میکند.
🔹 بنابر اظهار رئیس دیوان محاسبات کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۵ در سازمان امور مالیاتی شاهد پاداشهای نجومی بودهایم که با تصویب ماده ۲۶ لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده هیچ نظارتی بر این پاداشها وجود نخواهد داشت.
#مجلس
#شفافیت
#مالیات_بر_ارزش_افزوده
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
⚠️ این طرح تصویب نشده است!
👤 نصرالله #پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
🔹 به چند دلیل موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس قابل طرح نبود و یک دلیل این بود که این امر مغایرت با قانون برنامه ششم دارد زیرا در ماده 28 این قانون آمده است که مجاز به افزایش بدنه دولت نیستیم بلکه باید آن را کاهش داد.
🔹 برای رأی به تشکیل وزارت بازرگانی باید دو سوم نمایندگان مجلس رأی مثبت میدادند در حالی که این اتفاق نیفتاد و طرح تشکیل وزارت بازرگانی با رأی کمتری مصوب شد.
🔹 طبق اصل 65 قانون اساسی مصوبات مجلس در صورتی که قابل قبول خواهد بود که آئیننامه مجلس در آن رعایت شده باشد و در غیر این صورت قابل قبول نخواهد بود.
⚠️ با این شرایط از لحاظ ما این طرح مصوب نیست و ما تلاش میکنیم تا این برداشت غلط اصلاح شود.
🔹 برخی از اعضای شورای نگهبان در خصوص مغایرت و برگشت آن به مجلس با ما هم عقیده هستند و ادله ما را برای برگشت مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس کافی میدانند.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
🏗 وزارت بازرگانی بهانهی تنظیم نکردن بازار است
👤 عباس #پاپی_زاده، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:
🔹 قانون تمرکز با مقاومتهای غیر کارشناسی دولت مواجه شد و در سال ۹۳ و ۹۲ ناچار شدیم وزرای جهاد کشاورزی و صنعت را با استفاده از ابزارهای نظارتی مثل استیضاح وادار کنیم تا تقریبا ۳۰ درصد از این قانون را اجرا کنند.
🔹 تا سه سال پیش در تامین دانههای روغنی خودکفایی ما حدود ۴ درصد بود اما اکنون بر اثر تصویب قانون تمرکز خودکفایی ما در تامین روغن کشور، براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی به ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.
🔹 برای تشکیل یک وزارتخانه ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است بنابراین این فرصت، بهانه مناسبی است که اگر در امر تنظیم بازار مشکلی ایجاد شود دولت بگوید که با توجه به پروسه تشکیل وزارت بازرگانی از ساختار لازم برای کنترل بازار برخوردار نیستیم و قطعا ادعای رئیس جمهور در رابطه با تنظیم یک هفتهای بازار پس از تشکیل وزارت بازرگانی محقق نمیشود ضمن اینکه اوضاع بازار از این هم بدتر میشود.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#تورم
🥙 سبد معاش خانوار از ۸ میلیون تومان گذشت
👤 فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:
🔹 یک خانوار ۳.۳ نفره اگر بخواهد همه مولفههای زندگی را در حد نسبتاً قابل قبولی فراهم آورد، در شهریورماه ۹۸ نیاز به ۸ میلیون و ۷۴ هزار تومان درآمد دارد.
🔹 این عدد در اسفند ۹۷، ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۲۶۲ تومان بود.
🖋 این در حالی است که درآمد خانوار همگام با رشد تورم و در نتیجه افزایش سبد معیشت خانوار رشد نداشته است.
به احتمال زیاد اگر از دولت در این باره سوال شود، علت اصلی را نبود وزارت بازرگانی عنوان خواهد کرد!
💠 @Masaf_Eco
#تورم
📈 تورم همسایگانمان چقدر است؟
🔹 با نگاهی به نرخ تورم کشورهای منطقه در ۹ سال گذشته روند نزولی این نرخ در برخی از همسایگان هویدا است.
🔹 عراق و افغانستان دو کشوری هستند که در این باره موفق عمل کردهاند.
🔹 روسیه نیز که در سالهای گذشته شرایط تحریمی مشابه ایران را تجربه کرده است تورم خود را به زیر ۳ درصد رسانده.
🔹 یکی از سیاستهای پولی و بانکی که در این سه کشور به درستی اعمال و موجب کاهش نرخ بهره و تورم شده است، عملیات بازار باز بانکی است.
#عملیات_بازار_باز
💠 @Masaf_Eco
🖋 #یادداشت
⛔️ مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
۱ از ۲
🔹 در ماده ۲۶ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون به منظور فراهم نمودن زمینه تحقق اهداف و مأموریتهاي سازمان و ارتقاي سطح انگیزش کارکنان و اجراي صحیح و به موقع قوانین و مقررات مالیاتی، نسبت به تهیه آییننامه اداري، مالی، استخدامی و تشکیلاتی خود اقدام کند و با پیشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي و دارایی و سازمان اداري و استخدامی کشور، پس از تصویب هیأت وزیران اجرا نماید.
🔹 سازمان درموارد یاد شده از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی است.
🔹 بودجه سازمان و واحدهاي استانی ذيربط هرسال بهصورت متمرکز در ردیف جداگانهاي در قوانین بودجه منظور و به طور صددرصد ( ۱۰۰%) تخصیص یافته تلقی میشود و جهت انجام هزینههاي جاري و تملک داراییهاي سرمایهاي ستاد و واحدهاي استانی در اختیار سازمان قرار داده میشود.
🔹بررسی نتایج ناشی از اجرای سیاست فوق در برخی دستگاهها حاکی از ناکارآمدی چنین سیاستهایی در افزایش بهرهوری و تحقق اهداف سازمانی است.
🔹 علاوه براین، مستثنی شدن دستگاههای حاکمیتی از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت تبعاتی جدی به دنبال خواهد داشت و اعتماد عمومی به مسئولین نظام را خدشهدار خواهد کرد.
⛔️ اهم تبعات تصویب ماده مذکور عبارتند از:
1️⃣ ایجاد روزنه فسادزا:
🔹 مستثنی شدن برخی سازمانها و نهادها از شمول قوانین و مقررات عمومی کشور، یکی از روزنههای قانونی فساد در کشور است.
🔹 در جریان حقوقهای نجومی که بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری برداشتهای غیرمنصفانه و ظالمانه از بیتالمال و در واقع هجوم به ارزشها بوده است، دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در گزارش خود پیرامون این موضوع اعلام کرد که بیشترین پرداختهای مازاد بر ۲۰ میلیون تومان مربوط به موارد زیر بودهاست:
🔺 دستگاههای خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری: نظیر شرکتهای تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاههای تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمانهای توسعهای ایدرو و ایمیدرو
🔺 دستگاههایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده: نظیر صندوق توسعه ملی، بانکها و بیمهها
🔹 با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور، ایجاد استثنا در قانون به نحوی مترادف با ایجاد منفذی فسادزا است که حیف و میل بیتالمال کمترین تبعات آن است.
🔹 قابل ذکر است که بنابر اظهار رئیس دیوان محاسبات کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۵ پاداشهای نجومی در سازمان امور مالیاتی نیز رخ داده بود.
🔹 پاداشهای مذکور در بستر اختیارات قانونی مربوط ماده ۲۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، رخ داده بود.
#مجلس
#شفافیت
#مالیات_بر_ارزش_افزوده
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
🖋 #یادداشت ⛔️ مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ ۱ از ۲ 🔹 در ماده ۲۶ لایحه مالیات بر ا
🖋 #یادداشت
⛔️ مادهی ۲۶ لایحهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
۲ از ۲
2️⃣ افزایش عدمشفافیت اداری و مالی در سازمان امور مالیاتی:
🔹 واگذاری اختیارات گسترده به سازمان امور مالیاتی و مستثنی شدن آن از شمول قوانین و مقررات دولتی منجر به تنگتر شدن دایره نظارتها خواهد شد و با توجه به استقلال سازمان در رویهگذاری، امور بسیاری که تا قبل از تصویب این ماده غیرقانونی بوده، پوشش قانونی خواهد گرفت.
🔹 بنابراین، مبنای پاسخگویی به نهادهای نظارتی از بین خواهد رفت و امور مالی و اداری سازمان با عدم شفافیت گسترده همراه خواهد بود.
🔹 قابل ذکر است که درحالحاضر شفافیت مطلوبی در سازمان امور مالیاتی وجود ندارد و وجود آئیننامههای خاص و مستثنی شدن از قوانین و مقررات دولتی قطعا منجر به عدم شفافيت در سازمان ميشود.
3️⃣ ایجاد بستر تعارض منافع:
🔹 تصویب ماده ۲۶ لایحه مالیات به ارزش افزوده، از یک طرف قاعدهگذاری را به سازمان امور مالیاتی واگذار میکند و از سوی دیگر نظارت را هم به خودش واگذار میکند.
🔹 به عبارت دقیقتر، سازمان امور مالیاتی نه تنها برای خودش قاعدهگذاری میکند و بلکه خودش بر اجرای قواعد نیز نظارت میکند.
🔹 چنین وضعیتی، تعارض منافع را تشدید کرده و بستر فوقالعادهای برای فساد فراهم میکند.
🔹 با توجه به مفسده خیز بودن ماده ۲۶ لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصویب آن بستر را جهت قانونی شدن فساد در کشور فراهم میکند.
🔹 بنابراین، اگر نمایندگان مجلس و دولت دغدغه مبارزه با فساد دارند باید از ایجاد بسترهای قانونی بروز فساد جلوگیری کنند نه این که خود بستر قانونی برای فساد تصویب کنند.
#مجلس
#شفافیت
#مالیات_بر_ارزش_افزوده
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🏗 چرا وزارت بازرگانی قانونی نیست؟
🔹 مصوبهی وزارت بازرگانی با موارد زیر مغایرت دارد:
❌ اصل ۶۵ قانون اساسی
❌ ماده ۱۱۷ آییننامه داخلی مجلس
❌ ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
#کاریکاتور
⚖️ فرار مالیاتی ۱۲ هزار میلیاردی حقیقت دارد
👤 حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس:
⚠️ تخمینها در مورد فرارمالیاتی ۱۲ هزار میلیارد تومانی وکلا صحت دارد.
🔹 مسئله کم اظهاری وکلا جدی است، برای مثال هستند وکلایی که در واقعیت ۵۰۰ میلیون حقالوکاله میگیرند ولی حقالوکاله خود را ۲ میلیون اظهار میکنند.
#انحصار_وکالت
#فرار_مالیاتی_وکلا
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
⚠️ وزارت بازرگانی مشکل تنظیم بازار را حل نمیکند
👤 علیاکبر #کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
🔹 مشکلات تنظیم بازار در سال ۹۷ و ۹۸ به دلیل نبود وزارت بازرگانی نیست بلکه به دلیل:
1️⃣ سیاستهای ارزی دولت و تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار بود زیرا با اعلام دولت ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار توزیع و این مسأله باعث دهها هزار میلیارد تومان رانت در بازار و این رانت بزرگترین عامل اغتشاشات در بازار شد.
⚠️ مابهالتفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز آزاد و رانت حاصل از این ارز علت اصلی گرانیها، کمبودها و مشکلات در بازار بود.
2️⃣ عدم اجرای کامل قانون تمرکز است و با عدم اجرای کامل این قانون مشکلاتی در تأمین کالا و نهادههای کشاورزی وجود داشت در شرایط بحرانی هویدا شد.
3️⃣ از بین بردن ساختارهای کنترل بازار بود چنانچه عناصر متخصص برای تنظیم بازار از بین رفت و در نتیجه مشکلاتی در شرایط خاص به وجود آمد.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
⁉️ پشت پرده مخالفتها با افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی
🔹 افشاگری درباره کمیتهای که ظرفیت رشتههای پزشکی را تعیین میکند.
#اقتصاد_سلامت
#انحصار_پزشکی
#تعارض_منافع
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
🏗 لابی واردکنندگان دولت را به تشکیل وزارت بازرگانی واداشت
👤 علی #ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی:
🔹 آنچه که دولت را به این مسیر برای ارائه پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی سوق داده لابی واردکنندگان بوده است که در این جریان سرشان بیکلاه مانده است.
🔹 لابی دولت در مجلس مؤثر بود و دلیل من برای بیان این مسأله آن است که در این فاصله هیچ موضوع جدیدی اتفاق نیفتاد.
🔹 حوزه اقتصاد ما به شدت از رانت و فضای رانتی رنج میبرد و این فضای رانتی ما را به سمت اتخاذ چنین تصمیماتی سوق میدهد.
🔹 اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و کار خود را به شکل قبل اجرا کند تصورم آن است که بازرگانانی وارد میدان خواهند شد که منفعت خود به منافع ملی ترجیح خواهند داد و اگر اینگونه باشد دیگر ما نمیتوانیم بخش کشاورزی را مطمئن کنیم که در صورت کشت یک محصول با قیمت مناسب نگهداری میشود.
🔹 در کشورهای موفق بحث تولید و صنعت آنها با هم یک مدیریت واحد دارد و قطعاً با تشکیل وزارت بازرگانی یک گام به عقب در حوزه اقتصاد خواهیم رفت.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco
مصــــافاقتصادی
#نشست_تخصصی ⚠️ تصویب #وزارت_بازرگانی در سال رونق تولید؛ راه یا بیراهه؟! باحضور: 🔹 حجتالاسلام نصر
#نشست_تخصصی
📢 بازتاب خبری و تصویری نشست «تصویب #وزارت_بازرگانی در سال رونق تولید؛ راه یا بیراهه؟!» در رسانهها
📡 #بازتاب:
🌐 خبرگزاری فارس (https://www.farsnews.com/news/13980715000216/)
🌐 خبرگزاری فارس (https://www.farsnews.com/news/13980715000106/)
🌐 خبرگزاری فارس (https://www.farsnews.com/news/13980715000076/)
🌐 خبرگزاری فارس (https://www.farsnews.com/news/13980715000769/)
🌐 عتماد آنلاین (https://etemadonline.com/content/348951/)
🌐 جوان آنلاین (https://www.javanonline.ir/fa/news/972439/)
🌐 پایگاه خبری اقتصاد بازرگانی (https://www.eghtesadbazargani.ir/Archive/ID/7652/)
🌐 ایکنا (https://iqna.ir/fa/news/3848026/)
🌐 مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (https://sarcheshmeh.org/news/ID/1225/)
💠 @Masaf_Eco
#نشست_تخصصی
🏗 تولید داخلی بازندهی تفکیک / هیچ تضمینی برای تنظیم بازار نیست
👤 نصرالله #پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
🔹 تشکیل وزارت بازرگانی از سال ۹۵ کلید خورد.
🔹 با ادغام وزارتخانه بازرگانی و صنعت هیچگاه بازرگانی تعطیل نشد و توانست مازاد بر نیاز را وارد کند، اما تفکیک به شدت تولید را تحتالشعاع قرار میدهد.
🔹 کشاورزان و برنجکاران ما بارها از این مسأله ضربه خوردهاند، زیرا واردکننده فقط به اندازه مازاد وارد نمیکند و همیشه انبارها را پر کرده است و این مسألهای است که باید مورد توجه قرار گیرد و هیچ تضمینی وجود ندارد که دوباره این اتفاق نیفتد.
🔹 با تشکیل وزارت بازرگانی قطعاً تولید دچار آسیب میشود و اشتغال تحت تأثیر قرار میگیرد.
#وزارت_واردات
#وزارت_بازرگانی
💠 @Masaf_Eco