دکتر محمدرضا کرامتی
قَالَ [الصادق عليه السلام]: أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي. الکافي ج ۲،
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
چون عدد اعضای محترم موافق ادامهی ارائهی گزیدهی تفسیر آیات، پنج برابر عدد اعضای محترم مخالف بود، لذا إن شاء الله ادامه خواهد داشت. 👇
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۱۰۵ بقره
كافران (از اهل كتاب يا مشركان) به سبب حسادت، دوست نميداند كمترين خيري از سوي پروردگار بر مسلمانان فرود آيد؛ چه رسد به خير نبوت و رسالت. افزون بر اين، براي گمراه كردن و باز گرداندن آنان به كفر ميكوشند، تا مسلمانان هيچ مزيّتي بر آنان نداشته باشند، ليكن آرزوهاي باطل كافران هيچ نقشي در نيامدن نبوت و رسالت يا زوال و رفتن آن ندارد؛ زيرا نبوت و رسالت، فضل عظيم و برجستهترين مظهر رحمت خاص الهي است، و زمامدار اين رحمت و فضل خداست و او هر كس را بخواهد حكيمانه از آن بهرهمند ميكند.
فضل و رحمت خداوند بيكران و پايان ناپذير است و خداي سبحان نيز آن را طبق اراده و مشيّت خويش ميبخشد، ليكن خواست خداوند بر مدار علم و حكمت است و او كه از درون افراد نيز آگاه است ميداند كه فضل و رحمت ويژه خود را به چه كسي عطا كند.
تسنيم ج ۶ صص ۴۹ و ۵۰
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
با تسلیت سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها مطلبی از مرحوم علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه و کَثَّرَ اللهُ أَمثالَهُ (خدا مانند ایشان را زیاد کند) تقدیم میگردد:
در فرهنگ ما بزرگترين سرمايه زن حياست، اما در ارتباط با مصاديق اين مفهوم ارزشى، جامعه ما افراطهاى بىجايى دارد. دختر عفيف و با حجاب را چنان تربيت مىكنند كه نتواند جلوى مرد نامحرم حرف بزند و به او تفهيم مىكنند كه اين عمل بازتاب حياست! از نظر اسلام، يك زن بايد قدرت سخن گفتن در برابر ديگران را در خود بپروراند، اما بسيار بجا و پسنديده است كه آنجا كه نبايد حرف بزند، حرف نزند و يا صدايش چنان نرم و نازك نباشد كه ديگران را تحريك كند؛ اما نبايد او را عادت داد كه اصلا نامحرم صدايش را نشنود. درواقع ما نتوانستهايم مسائل و جنبههاى مختلف را از هم تفكيك كنيم.
اگر سخن گفتن زن در برابر ديگران ناپسند مىبود، حضرت زهرا(عليها السلام) كى مىتوانست، در مسجد مدينه، آن خطبه غراء را ايراد كند؟ يا زينب كبرى(عليها السلام) كى مىتوانست، در مجلس ابن زياد، خطبه بخواند؟ بله شرع مىگويد: نبايد چنان سخن گفت كه موجب تحريك و انحراف ديگران گردد و نحوه حرف زدن بر انگيزنده شهوت باشد والا شايسته نيست كه زن توان حرف زدن نداشته باشد.
افراطها و به معنايى تفريطهايى ما در يك سرى مسائل ـ بخصوص ارزشهاى اخلاقى و تربيتى ـ داريم كه آثار بدى بر جاى گذاشته است. غربىها وقتى آثار بد آن افراطها را ملاحظه كردند و درصدد برآمدند كه جلوى آن آثار منفى را بگيرند، به تفريط افتادند و از اصل، آن ارزشها را كنار زدند: ما آمديم كودكان را خجالتى بار آورديم كه نتوانند جلوى بزرگترها حرف بزنند. زنان را چنان بار آورديم كه نتوانند جلوى مردان حرف بزنند، آنان وقتى ديدند اين كار نابجا و نادرست است گفتند: كودك بايد در هر كارى آزاد باشد، زن بايد آزاد باشد و از هيچ چيز پروا و شرم نداشته باشد؛ ولو اينكه در برابر مردان عريان شود! آن برداشت نابجا از شرم و حيا و خجالتى بودن، بازتابش در غرب اين شد كه بكلى قيود و حدود را كنار گذاردند:«الْجاهِلُ إِما مُفْرِطٌ وَ إِما مُفَرَّطٌ»[کرامتی: بايد به صورت اسم فاعل، مشکول میشد یعنی «مُفَرِّط». این هم سند: «وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: لاَ يُرَى اَلْجَاهِلُ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً. بحارالأنوار ج ۶۸ ص ۲۱۷»] نادان يا افراط مىكند و يا تفريط.
نه ما اسلام را درست شناختيم و نه آنها به راه صحيح رفتند.
رهتوشه جلد اول ص ۳۳۰
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 حضرت زینب سلامالله جهاد تبیین را راه انداختند.
به مناسبت سالروز تغییر قبله👇
تغيير قبله از بيت مَقْدِس به كعبه، آزموني دشوار از جانب خداي سبحان بود، تا خداپرستان و مترقيان، از هواپرستان و مرتجعان بازشناخته شوند: (بقره/۱۴۳). سختي و سنگيني اين امتحان الهي بدين لحاظ بود كه مسلمانان ساليان متمادي عادت كرده بودند كه رو به سوي بيت مقدس نماز گزارده و خدا را عبادت كنند. البته براي اعراب حجاز نيز روكردن به سمت بيت مقدس بسيار دشوار بود، زيرا كعبه مورد تكريم تعصبي آنان بود، از اين رو فرمان گذشته خداوند به قبله قرار دادن بيت مقدس نيز براي آزمون بود.
... كعبه داراي ويژگيهاي منحصر به فرد است؛ مانند:
1. اولين معبدي است كه براي قيام عموم مردم بنا شد. 2. حجر اسود آن يادآور احجار كريمه بهشت است. 3. استلام حجر اسود تمثّلي از بيعت با خدا و نمادي از ميثاق ملكوتي است. 4. مهندسي، معماري و كارگري آن با الهام الهي به دست پيامبران بزرگ انجام شد. 5. صدر و ساقه ساختار آن با نيايش خاضعانه و خالصانه (ربّنا تقبّل منّا)[1]
صورت پذيرفت. 6. چون محور حرّيت و مدرس آزادگي است (بيت عتيق) نام گرفت. 7. چون محاذي بيت مربّع معمور فرشتگان است كه تربيع آن به استناد مربع بودن عرش است كه تربيع آن به استناد مربّع بودن كلمات الهي: (سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلاّ الله و الله أكبر) است مربّع شد و به انضمام سقف و سطح، مسدّس و مكعّب شد و كعبه نام گرفت.[2]
8. از نظر اقليمي در امّ القري قرارگرفت و... .
===========
[1]ـ سورهي بقره، آيهي 127.
[2]ـ بحارالأنوار، ج 96، ص 57
تسنيم ج ۷ صص ۳۴۰ تا ۳۴۲
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
1_9345995704.mp3
22.92M
🔴چه روحانی رد شود چه تایید،این صوت را بشنوید
🔴آقای روحانی بیانیه داده و از رد صلاحیتش ابراز ناراحتی کرده و دهها اتهام به نظام وارد کرده که اتفاقا این بیانیه می تواند سند محکمی بر عدم صلاحیتش باشد...
♦️آقای روحانی! شما زمانی که مردم را با دروغ های مختلف فریب دادی وبه ریاست رسیدی از صلاحیت افتادی..
♦️وقتی که هزاران میلیارد از بیت المال را به بهانه خصوصی سازی، به ثمنبخس دادی و حقوق نجومی از اموال مردم به مدیران و اعضای هیاتمدیره و آقازادههای منصوب در شرکتهای دولتی، بخشیدی
♦️وقتی حدود ۲۵ میلیارد دلار ارز و ۶۰ تن سکه را در کوران تحریم و جنگ اقتصادی با دشمن را بر باد دادی و با قبول اسناد ننگین ۲۰۳۰، معاهده پاریس، FATF و... و توافقات پنهان و ناپیدای برجام، دشمنان را خوشحال و امیدوار کردی؛
♦️وقتی از ساخت مسکن مهر و گسترش حوزههای گاز و نفت و... سر باز زدی و با اختلال در روابط ما با روسیه و چین و کشورهای همسایه برای مجبورشدن کشور به تسلیم دربرابر غرب اقدام کردی؛
♦️وقتی تقویت صنعت موشکی کشور را مسخره می کردی و آن را مانع اجرای برجام می دانستی و در خانه اشرافی چند ده میلیاردی ساکن شدی و مدعی نظرسنجی اوضاع مردم از پشت شیشه ماشینت شدی؛
♦️وقتی رسیدگی به پرونده فساد مالی اطرافیان وبرادرت را خط قرمز دانستی و به منتقدانت فحاشی می کردی و سیمان در تجهیزات اتمی ریختی و دانشمندان اتمی را اخراج کردی؛
♦️وقتی به دشمن جرات ترور سردار سلیمانی را دادی وبه بهانهFATF ، واکسن کرونا را وارد نکردی تا روزانه ۷۰۰ نفر کشته شدندوادعا کردی که صبح جمعه متوجه گرانی بنزین شده ای از صلاحیت افتادی...
@LASHKARE_14
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ آقای محسنی اژهای شما مردم را ناامید کردید/
خطابه شنیدنی حمید رسایی درباره #محاکمه_روحانی
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۱۰۶ و ۱۰۷ بقره
يهوديان ميپنداشتند منشأ نسخ، محدوديت آگاهي قانونگذار از مصالح، يا عدم رعايت آن مصالح در مقام قانونگذاري است؛ ازاينرو نسخ برخي احكام در اسلام را نشان الهي نبودن و بطلان اين شريعت دانسته، ميگفتند: حكم و قانوني كه منشأ آن علم و قدرت نامحدود خداست تغيير ناپذير است و چون برخي احكام دين اسلام، مانند قبله تغيير يافته، پس چنين ديني افتراي بر خداست.
پاسخ اين است كه نسخ در احكام الهي بر اثر تحوّل در مصالح انسانِ قانون پذير است، نه تحول در آگاهي قانونگذار؛ خدايي كه به همه مصالح انسانها در همه اعصار علم مطلق دارد، ميداند در هر مقطع زماني چه قانوني تأمين كننده مصالح آنهاست. رعايت مصالح از سوي خدا به معناي دگرگون نشدن مصالح نيست؛ بنابراين، روح نسخ در شرايع الهي به تخصيص زماني بازميگردد و تغيير احكام در آنها تبديل الهي است، نه افتراي بشري به خدا. البته اين تغيير در جزئياتِ فروع دين است، نه در كليات آن و نه در اصول دين.
هر «آيه»اي، اعم از آيات و احكام تشريعي و نشانهاي تكويني و عيني كه مشيّت خدا بر نسخ و ازاله يا انساي آن قرار گيرد، حتماً جايگزين همتا يا برتر خواهد داشت؛ اگر جامعه بشري شايستگي حكمي را يافت كه در گذشته واجد آن شايستگي نبود حكم قبلي خدا به حكمي «برتر» از حكم پيشين بدل ميشود، امّا اگر گذشته و حال آن يكسان بود ليكن تفاوت مصالح كنوني با گذشته، تفاوت خصيصه حكم را ايجاب كند خداوند «مثل» حكم گذشته را از نظر فضيلت و ثواب، و البته متفاوت در اجرا، به آنها عطا ميكند.
خداي سبحان بر نسخ و انساء و برداشتن آيات از صفحه عين و علمِ آدميان قادر است؛ نه در قدرت مطلق او كمبودي است و نه در مقدور امتناعي؛ زيرا سراسر جهان مِلك و مُلك خداست و همه موجودات تحت ولايت و قدرت او و در پيشگاه وي خاضعاند. بدون خدا هيچ موجودي نه وليّي دارد كه سرپرستي همه كارهاي او را عهدهدار شود و نه نصير و ياوري كه دستيار او شود و بخشي از كارهاي وي را برعهده گيرد.
اِنساي مذكور چنانچه به معناي بردن ياد چيزي از اذهان آدميان باشد، درباره امت متصور است، نه رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) كه آن حضرت به ادلّه عقلي و نقلي از نسيان منزّه است.
تسنيم ج ۶ صص ۶۹ تا ۷۱
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم #گزیده_تفسیر_آیه ۱۰۶ و ۱۰۷ بقره يهوديان ميپنداشتند منشأ نسخ،
دو خاطره (شیرین و غیر شیرین) از خوندن آیهی ۱۰۶ بقره در سفر امام خامنهای به استان خراسان شمالی
امام خامنهای ۱۹ مهر ۱۳۹۱ به استان ما سفر کردند. روز ۲۰ مهر با فرهنگیان و دانشگاهیان دیدار داشتند. هشت نفر در محضر ایشان صحبت داشتند که یکی از آنان، اینجانب بود. در اول صحبتهام آیهی ۱۰۶ بقره رو خواندم بعدشم این بیت مرحوم استاد حمید سبزواری:
شادمانم زانکه بعد از مرشد پیرم امام
بر سپهر رهبری بینم رخ تابان تو
منظورم از خوندن آیهی مذکور این بود که خطاب به رهبر عزیزم عرض کنم شما مصداق آیهی تکوینی خداوند هستید که یا بهتر از امام خمینی رضوان الله علیه یا حد اقل مثل ایشون هستید. این برداشتم، بر اساس این قسمت از تفسیر تسنیم ج ۶ ص ۸۲ بود:
گستره «آيه»
واژه «آيه» در اولين آيه مورد بحث، با اطلاق خود آيات تشريعي و آيات تكويني، هر دو را دربر ميگيرد؛ گرچه تغيير آيات تشريعي با علم، و تغيير آيات تكويني با قدرت سازگارتر است؛ بنابراين، پاسخ اين شبهه كه چگونه ممكن است خدا آيه تشريعي مانند احكام اسلامي و آيه تكويني مانند پيامبر، امام يا معجزه را تبديل كند، اين است كه خدا با علم بيكران خود «ميداند» و با قدرت بيكران خود «ميتواند» تبديل كند.
هر چه نشان حق متعالي باشد، در نظام تكوين يا تشريع، مصداق آيه است؛ ازاينرو مفاد آيه مورد بحث اين است كه اگر مشيئت حق تعالي بر ازاله و نسخ آيهاي قرار گيرد و آن را زايل كند، حتماً جايگزيني همتا يا برتر خواهد آورد؛ اعم از اينكه آيه مزبور بيانگر احكام تشريعي باشد، يا از نشانهاي تكويني خدا؛ مانند وجود پيامبر و امام معصوم(عليهالسلام) يا معجزهاي از معجزات نبوي؛ مثلاً هرگاه امامي رحلت كند خداوند امامي ديگر به جامعه بشري عطا ميكند. نيز از عموم و اطلاق آيه استفاده ميشود كه هرگاه خداوند عالمي از عالمان ديني را متوفا كند يا ذهن جامعه را از او منصرف كند (اِنساء) بهتر يا همانند او را ميآفريند و هرگز با رحلت عالمي از عالمان دين نبايد گفت: روزگار از آوردن مانند يا بهتر از او عقيم است.
کرامتی: همان روز در اخبار ساعت ۱۴ شبکهی یک سیما خودم شنیدم که گویندهی خبر اسم منو به عنوان حافظ کل قرآن مطرح کرد که واقعیت نداشت و هرچه پیگیری کردم موفق نشدم که حد اقل در بخشهای بعدی خبر صدا و سیما اصلاح شود و حافظ کل مطرح نشوم.
متأسفانه عدهای گمان خودشان رو یقین پنداشته و اون یقینِ پنداری خود رو به دیگران منتقل میکنن تا جایی که از رسانه ملی هم، مطلبی غلط بر اساس کمدقتی افرادی، مطرح میگردد.
بنده هیچجا خود را حافظ کل قرآن مطرح نکردهام بلکه تصریح کردهام که حافظ کل نیستم و عجیب اینه که مخاطبانی در همانجا که نفی کردهام، سخن صریحم را رد کرده و گفتهاند حافظ کل هستید!
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۱۰۸ بقره
مسلمانان نوپا يا يهوديان كهنهكار يا مشركان حجاز ممكن بود از پيامبر گرامي اسلام(صلّي الله عليه وآله وسلّم) سؤالها و درخواستهايي همانند سؤالها و درخواستهاي بني اسرائيل از موساي كليم(عليهالسلام) داشته باشند؛ مانند فرود آمدن كتابي مدوّن و فرشتهاي مشهود و محسوس، نماياندن خدا و فرشتگان به آنان، جوشانيدن چشمه از زمين و....
خداي سبحان آنان را از اراده طرح اينگونه درخواستهاي وهنآلود و مذموم برحذر داشت و هشدار داد كه سؤال از سر عناد، تبديل ايمان به كفر است؛ چنان كه سؤالهاي عنادآميز و نامعقول و نامقبول امّتهاي گذشته، كه شايسته نام بردن نيستند، آنان را به كفر كشانيد؛ پس مسلمانان مراقب باشند كه پس از ايمان، كافر نشوند و يهوديان و مشركان بقاي بر كفر را بر گرايش به اسلام ترجيح ندهند.
كسي كه ايمان را داده و كفر بستاند راه مستوي و صراط مستقيم را گم كرده، به بيراهه و ضلالت ميافتد؛ خواه در اين تبديل، مسلماني ايمان را فروخته، كفر بخرد، يا يهودي و مشركي بقاي بر كفر را بر ايمان ترجيح دهد و سرمايه فطري و كالاي گرانبهاي الهام الهي را به كفر فروخته، به آن مبدل كند.
تسنيم ج ۶ صص ۱۲۸ و ۱۲۹
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#تجوید
علامت مَدّ (علامت مد مانند علامتی است که روی الفِ کلمهی آب قرار میگیرد) روی کدام حروف قرار میگیرد؟ در چه صورتی علامت مد روی حروف مذکور قرار میگیرد؟
علامت مَدّ روی حروف الف (ا)، ای (ی) و او (و) قرار میگیرد. این حروف را حروف مدی یا صداهای کشیده نامند.
در صورتی علامت مد روی حروف مذکور قرار میگیرد که بلافاصله پس از این حروف، یا همزه (أ، إ، ء، ئ، ؤ) یا حرف ساکن یا حرف مُشدّد باشد.
در این صورت، به همزه، ساکن و مشدد، اسباب (سببهای) مد گویند.
اگر بعد از حرف لين (واو و ياء ساکنی که حرف قبلشان مفتوح باشد) هم، حرف ساکن بیاید، آن حرف لین هم، علامت مد میگیرد.
مثالها:
تذکر: نه صفحه کلیدم علامت مد داره (فقط همراه الف نوشته میشه) و نه وقتی آیه رو (بدون عکسبرداری) اینجا میارم، علامت مدش باقی میمونه لذا خودتون قرآن نگاه کنید.
سبب مد، همزه باشد: جاءَ، جیءَ، سوءَ.
سبب مد، ساکن باشد: آلْانَ، میمْ (در حروف مقطعه) نونْ (از حروف مقطعه)
سبب مد مشدّد باشد: حاجَّ، أ تُحاجّونّی
بعد از حرف لين، ساکن باشد: عَیْنْ (از حروف مقطعه).
البته مطالب دیگری هم در مورد مدّ وجود دارد که بماند. فقط عرض میشود حروفی که علامت مد دارند، در تلاوت، بیشتر از حد طبیعی باید امتداد و کشش داد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت استاد عالی درمورد شرکت در انتخابات، تصفیه انقلاب و حمایت از ولایت فقیه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لهجه جذاب مشهدی شهید برونسی شنیدن داره
کانال سردار شهید حسین تختی بهراد نصر 🌷
@shahedbhradnasr
#کلمات_قصار
صحیفه سجادیه مجموعه معارف اسلامی است؛ مثل نهج البلاغه. کمتر کتاب مدوّن حدیثی را ما داریم که به قدر صحيفه سجادیه در آن معارف اسلامی باشد.
امام خامنهای، حلقات انسان ۲۵۰ ساله حلقه سوم ص ۶۵۵.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دفترچه آزمون دبیری و آموزگاری.pdf
10.18M
✅ دفترچه ثبت نام در آزمون آموزگاری و آزمون دبیری و هنرآموزی
بانک منابع استخدامی آموزگاری👇
@TRbankAmozegari
بانک منابع استخدامی دبیری/هنرآموزی/ پرورشی 👇
@TRbankDabiri
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۱۰۹ بقره
بني اسرائيل كه با پيامبران خود بدرفتاري و نعمتهاي الهي را كفران ميكردند، به اسلام و مسلمانان نيز حسد ورزيده، به كينهتوزي و دسيسه و توطئه ميپرداختند. آنان به سبب حسد دروني خود ميخواستند خير را از مسلمانان دفع يا رفع كنند؛ يعني مانع ايمان آوردن آنان شوند، يا پس از ايمان، آنان را مرتد و كافر كنند. سريره پليد و سيره مشئوم يهود گواه دوام و استمرار حقد و كينه آنان نسبت به اسلام و مسلمانان است.
كافران سيهدل اين حسد را از درون فاسد خود دارند، نه از جاي ديگر. اقدامهاي حسودانه آنها نيز بر اثر اشتباه و شبهه علمي و مانند آن نبوده، بلكه پس از روشن شدن حق براي ايشان است.
خداي سبحان به مسلمانان فرمود: اكنون و تا تحول تكويني يا تشريعي و رسيدن زمان مناسب و دستوري ديگر، آن كافران را عفو كنيد، كه عفو و صفح بهترين راه اعمال قدرت و زمينهساز انابه فرد مورد عفو است. البته صفح كه صرف نظر كردن از اصل تبهكاري است، از عفو برتر است.
دستور كنوني عفو به مسلمانان، نشان شوكت و اقتدار آنان و نيز اشاره است به اينكه دستور ثانوي، نبرد و مانند آن است، نه صبر و عفو و صفح؛ همچنين به مسلمانان اطمينان ميدهد كه در هر دو زمان پيروزند؛ نه اكنون كافران ميتوانند آنان را از اسلام بازگردانند و نه در آينده مسلمانان شكست ميخورند. مسلمانان به نصرت خداوند سبحان متكياند و او بر همه چيز قادر است.
تسنيم ج ۶ صص ۱۴۸ و ۱۴۹
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
برخي از بزرگان، مانند ابن سينا رساله هايي به نام «رساله عهد» نوشته اند و در آن عهد كرده اند كه زبان جز به ذكر خدا بازنكنند و در مجالس گناه و محافلي كه سودي ندارد، حضور نيابند. در اين عهدنامه ها مواد عهدي بين خود و خدا را توضيح مي دهند. پس مؤمن با خداي خود هم عهدي دارد و خدا آن قدر نزديك است كه مؤمن مي تواند با او عهد ببندد.
شمیم ولایت ص ۱۹۴
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
عهد عملي مرحوم بوعلي
رساله «عهد» شيخ رئيس گرچه در زمينه عهد است ولي بخش مهمّي از آن، بحثهاي اخلاقي يعني ارائه راههاي اخلاقي و فنّي است. رساله عهد ديگري نيز از شيخرئيس در حاشيه «شرح الهداية الأثيريه» صدرالمتألهين
آمده است كه عهد عملي است. اولين ماده اين رساله دوم كه در حقيقت، رساله عمليه است اين است: «عهد كردم كه عالَمي از عوالم عقلي بشوم». چون حكيمان در تعريف حكمت گفتهاند: «صيرورة النفس عالما عقلياً مضاهياً للعالم العيني»
بوعلي نيزميگويد عهد كردم كه در تحقيق معارف، سخني را بدون برهان نپذيرم؛ چون انسان تا حكيم نباشد، تخلّقي هم ندارد؛ زيرا هر گونه گرايشي مسبوق به بينش و معرفت است.
بوعلي سپس ميگويد. براي اين كه نفسم بر بدنم مسلّط باشد، بايد اين گونه فضايل را انجام بدهم تا نوبت به جزئيات زندگيم برسد. كساني كه راه اخلاق را طي كردهاند، از اوّلين دستور العملهاي آنها كم خوردن، كم خوابيدن، كم حرف زدن، تنها بودن، ذكر دائم داشتن است:
صمت وجوع و سهر و خلوت و ذكري به دوام
ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام مواظبت بر اين امور، خامهاي جهان را پخته مي كند. عصاره اين مطالب پنجگانه در موادّ عهد نامه بوعلي آمده است.
مبادي اخلاق درقرآن، صص 276 و 277
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
از بهمنيار نيز نقل شده است كه گفت: روزي ابن سينا براي تدريس آمد. در همان ابتدا براي وي معلوم شد كه ما درس ديروز را نفهميدهيم. استاد ماهر از چهره و نگاه شاگرد، مي فهمد كه او مطلب قبلي را فهميده يا نفهميده است. و چون برايش معلوم شد كه ما شب گذشته را به مجلس اُنس گذراندهيم و مطالعهي نكردهيم. متأثّر شده اشك از چشمان شريفش جاري شد و به عنوان نصيحت، به ما گفت: طناب بازهاي شهر مي كوشند تا در رشته خود، متخصّص شوند؛ چرا شما در علوم الهي اين شوق را نداريد؟
مبادي اخلاق درقرآن، صفحه 278
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔰 رویکرد ضدمشارکتی جاهلانه یا خائنانه؟!
#دکتر_محمدحسین_محترم
🔸«دولت بنا دارد قیمت سوخت را افزایش دهد»، «احتمال افزایش قیمت بنزین»، «ایران سال آینده به واردکننده نفت خام تبدیل میشود!» و... «آمریکا نسخه یمن را پیچید!»، «ترامپ: نسخه ایران را میپیچم و ایران را به طورکامل محاصره میکنم!» و... «در انتخابات شرکت نمیکنیم»، «در انتخابات لیست نمیدهیم»، «مشارکت بیش از ۳۰ درصد نمیشود!» و...
🔸اینها فقط مشتی از تیتر مقالات و خبرهای روزهای اخیر اصلاحطلبان و رسانههای وابسته به آنها برای ترساندن مردم از حضور در پای صندوق رای و یاسآفرینی و القای بیفایده بودن برگزاری انتخابات است که پروپاگاندا میشود و نشان میدهد چه کسانی و چه جریاناتی از میزان مشارکت مردم میترسند!
🔸رهبر معظم انقلاب سال گذشته درباره منشاء این رویکرد دلسردکننده و ضدمشارکتی، در دو سخنرانی به دو نامه سرگشاده نهضت آزادی و نمایندگان اصلاحطلب مجلس ششم اشاره کردند که ادعای دغدغه مُلک و ملت را داشتند: «مراقب باشیم حرف سست و بیمنطق نزنیم.
🔸رهبرمعظم انقلاب میفرمایند «اگر کسی اعلام کند که نه خیر، دیگر کار از کار گذشته، یا جاهل است، یا نمیخواهم نسبت خیانت به کسی بدهم امّا حرف، خائنانه است؛ اگر ناشی از جهالت نباشد!...بذر ناامیدی نپاشند در مردم؛ جوری حرف نزنند که یک عدّهای را ناامید کنند.
🔸بعضیها جوری حرف میزنند، جوری اقدام میکنند که به اسم اینکه میخواهیم اوضاع را درست کنیم یا مثلاً فرض کنید طرفدار ضعفا و مانند اینها هستیم، اما در نقشه دشمن کار میکنند!
#یادداشت_روز
ادامه مطلب
@Kayhan_online
kayhan.ir
🔴 شکایت و محاکمه روحانی حق ماست.
🔹از طریق لینک زیر و ثبت اعلام حمایت خود، به پویش مردمی شکایت از حسن روحانی بپیوندید.
https://kfscampain.ir/Home/Details?query=hasanrohani
ثبت شماره به لاتین الزامی است.
کرامتی: من اقدام کردم. اگه شما هم مایلید، اقدام بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
#گزیده_تفسیر_آیه ۱۱۰ بقره
استواري عفوّانه و صفوحانه در برابر دسيسههاي كافران، به ويژه يهود عنود، و به اميد پيروزي به سر بردن، نيازمند قدرت است. برپاداشتن نماز و پرداخت زكات، عامل اقتدار است؛ زيرا نماز و زكات، انسان را با خداوند، يعني با تنها قادر بر اعانت و نصرت و با انبوه مسلمانان پيوند ميدهد؛ از اينجهت خداوند فرمان نماز و زكات داد، و به سبب نياز حتمي عفو و صفح به نماز و زكات، امر به نماز و زكات را بر امر به عفو و صفح عطف فرمود.
كارهاي خير انسان نزد خدا محفوظ و از زوال مصون است؛ از اين رو هر كس كار خيري كند در آخرت عين آن را كه به صورتهاي گوناگون ظهور مييابد به عنوان جزا مييابد.
همه كارهاي خير پذيرفته ميشود؛ خواه خود انسان آن را پيش فرستد، يا پس از مرگ وي از آثار خير و وصاياي او فرستاده شود؛ اگرچه كار خيري كه پيش فرستاده از آنچه تأخير ميكند نزد خدا بهتر و با پاداشي افزون خواهد يافت و اين ويژه كارهاي مشهود نيست؛ زيرا خداي سبحان به همه كارهاي مشهود و مستور بصير است.
جمله پاياني آيه، افزون بر تعليم مطلبي كلامي، متضمن وعده نسبت به خير و وعيد نسبت به شرّ است؛ چنانكه لازم جمله خبري پيش از آن وعده است تا صاحب عمل خير، از بقاي آن و نيل مجدد به آن آگاه شود و با اشتياق بيشتر به انجام آن مبادرت كند.
تسنيم ج ۶ صص ۱۷۰ و ۱۷۱
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#نهج_البلاغه
حکمت 14 - نتیجه بى مهرى نزدیکان
وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ ضَيَّعَهُ اَلْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ اَلْأَبْعَدُ
و درود خدا بر او، فرمود: كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا میگردد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#معرفی_کتاب
کتاب «حلقات انسان ۲۵۰ ساله حلقه سوم»
این کتاب ارزشمند، حاوی سخنان درسآموز امام خامنهای حَفَظَهُ اللهُ در مورد سيرهی امام علی تا امام عسکری عليهم صلوات الله (از سال ۱۰ تا ۲۶۰ هجری).
همانگونه که از اسم کتاب معلوم میشه، ایشون این یازده امام عليهم السلام رو به منزله یک انسان میدانند که ۲۵۰ سال عمر پربرکت داشته و در این مدت طولانی مشغول مبارزه بوده است منتها با روشهای مختلف.
تصویر دو صفحه از این کتاب ۸۹۶ صفحهای را خواهید دید. 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402