eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
497 دنبال‌کننده
878 عکس
950 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و ما جعله الله إلاّ بشري لكم و لتطمئنّ قلوبكم به و ما النّصر إلاّ من عند الله العزيز الحكيم (126) ليقطع طرفاً من الّذين كفروا أو يكبتهم فينقلبوا خائبين (127) خداوند براي مؤمناني كه با وصول نشانه هاي حق آرام مي شوند فرشتگاني را كه علامت خدايند نازل خواهد كرد كه نشانه هاي فتح و ظفر را همراه دارند. اين امداد، بشارت به مجاهدان نستوه بود و براي تكريم و اهتمام، به ضمير خطاب (لكم) تصريح شد. البته محور اصلي در اين مقام، طمأنينه است كه عامل و سبب پيدايش آن ايمان به خداوند، بشارت و وَعْد الهي است، چنان كه طمأنينه برتر مايه وعد خدا و انجاز نويد الهي است. نصر منحصراً نزد خداست و آنچه از نزد خداي عزيز و حكيم نيست خذلان است نه نصر. منشأ نصرت تنها اوست و واسطه هاي امداد غيبي خداوند، يعني فرشتگان، مانند ديگر انصار، در حقيقت مظهر نصرت الهي اند؛ نه آنكه ذاتاً مؤثر باشند. منشأ و پشتوانه نصر الهي، عزت و حكمت است و از اين رو نه مغلوب مي شود و نه خطاپذير است. خداي سبحان فرشتگان را به ياري مسلمانان مي فرستد تا بخشي از سپاه دشمن را از مجموعه آنان جدا كند، يا بر اثر مخالفت با خدا و كفر به او با رسوايي، ذلت و خواري شديد به سرزمين خويش بازگردند. در جنگ، نخست بايد دشمن نزديك طرد و آن گاه به دفع دشمن دور اهتمام شود، بنابراين مراد از «طرف» در اينجا بخش كناري و نزديك دشمن است كه در نخستين اقدام پيروزمندانه همان قسمت را شكست مي دهند. به هر روي، (لِيَقطَعَ طَرَفا) كه متعلق به (النَّصر) است كه واقع شده كنايه از كاستن عدد كافران و ضعيف كردن قدرت آن ها به سبب پيروزي در جنگ و كشتن و اسير گرفتن آن هاست. اينان انقلاب خائبانه، يعني بازگشت محرومانه و به آرزو نرسيده خواهند داشت و چون نااميدي بعد از آرزو همراه با خشم حيواني است، منقلبان خائب، مردودان غيظناك و خشم آلودند. تسنيم ج 15 صص 501 و 502 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
چرا امامت از اصول دین است؟ امامت نزد شيعه مسئله كلامي است؛ چون تعيين امام، فعل خداست و نزد اهل سنت، مسئله فقهي است؛ چون تبيين آن كار خلق است قبل از اينكه امام را از صحنه خارج كنند، امامت را از كلام به فقه كشاندند؛ بنابراين، سرّ آنكه امامت در فرهنگ شيعه از اصول به شمار مي‌آيد روشن شد. جوادی آملی، سرچشمه اندیشه، 214/4 و 215 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
قلم را پشت گوش چپ بگذارید. بعضي از بزرگان تاريخ نقل كرده اند كه يكي از منشي هاي پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم هنگام نوشتن كاري برايش پيش آمد و نتوانست نوشتن را ادامه بدهد و خواست قلم را بر زمين بگذارد؛ ولي حضرت فرمود قلم را پشت گوشت بگذار نه بر زمين: ضع قلمك علي اُذنك اليُسري، و روي عن النبيّ صلي الله عليه و آله و سلم أنّه قال لبعض كتّابه ألق الدواة و حرّف القلم و انصب الباء و فرّق السين و لا تعوّر الميم و حسّن الله و مدّ الرحمن و جوّد الرّحيم و ضع قلمك علي اُذنك اليسري فإنّه أذكر لك (منية المريد، ص 350 ـ 349؛ بحار الانوار، ج 2، ص 152)، پس اينكه بعضي مداد يا خودكار را پشت گوششان مي گذارند، برابر دستور پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است كه اولاً قلم را به زمين نگذار كه آلوده شود و ثانياً آن را پشت گوشت بگذار تا به گوش مردم برسانيم كه تا مي توانيد بنويسيد. جوادی آملی، روابط بين الملل، ص 67 پانوشت 2 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ مجری تونسی از خجالت حُکام عرب درآمد؛ حتی جرأت تسلیت گفتن به ملت فلسطین را هم ندارید! 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
✌️🇵🇸تقدیم به اسطوره قهرمان مقاومت ، شهید یحیی سنوار: یحیی چو موسی بین دستانش عصا داشت حتی نگاهش هم در آن صحنه صدا داشت یحیی کتاب عشق را قوت عطا کرد او تل سلطان را شبیه کربلا کرد یحیی عصا انداخت، راه نیل وا شد از او مسیر محو اسراییل وا شد دستی به زلف یار، زخمی جام در دست دستی عصا و اسلحه ، ساقی خودش مست یحیی ، مسیحا شد برای بحر تا نهر مثل هنیه جانفدای بحر تا نهر آری حماس اینجاست، حزب الله زنده است مردان حق رفتند اما راه زنده است سنوار هم تا وقت نفخ صور باقی است ظلمت نمی ماند ، همیشه نور باقی است للباطل جوله ، نمی ماند تباهی للحق دوله ، نیست جز این جمله راهی از غزه تا بیروت تا بغداد یک دل از قلب تهران تا یمن ، بدریست کامل آری هلال عشق در بدر تمام است صهیون خبر دارد کنون وقت ختام است فتاح و شاهد، در کمان سجیل داریم در دست طرح محو اسراییل داریم محمد علی رضاپور ۲۹ مهر ۱۴۰۳ @menbaremajazii
♨️بازداشتی ۸۸ و از امضاکنندگان نامه به اوباما مدیرکل حوزه ریاست رییس نهاد ریاست جمهوری شد 🔹 انتصاب های عجیب رئیس نهاد ریاست جمهوری ادامه دارد و این بار با حکم قائم پناه امیر آریازند به عنوان مدیر کل حوزه ریاست نهاد و معاونت اجرایی رییس جمهور منصوب شد. 🔹 آریازند از بازداشتی‌های فتنه ۸۸ و عضو حزب منحله مشارکت است، سال ۹۲ ، همراه با ۴۶۵ نفر از فعالان اصلاح طلب به اوباما نامه نوشتند و از او خواستند مشکلات ایران را حل کند! 🔹 آریازند همچنین سابقه حمایت و دوستی با کاوه مدنی، جاسوس زیست‌محیطی را در کارنامه دارد. 🔹 وی در سال ۹۷ از سوی شهردار وقت تهران به عنوان رییس برج میلاد منصوب شد. این انتصاب بدون استعلام امنیتی صورت گرفت و روزنامه کیهان با انتشار مستنداتی از او به عنوان یک مهره نفوذی نام برد. با حساسیت و ورود دستگاه های امنیتی آریا زند در نهایت مجبور به استعفا از سمتش در شهرداری تهران شد. ✍واقعا این نهادهای امنیتی ما کجا هستند؟ موضوع چیه؟ بگید ما هم بدونیم! همه امید ما شما بودید پس چکار میکنید؟ عزیزان این صندلی یعنی دسترسی به تمام اطلاعات سری... 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج ليس لك من الأمر شي ء أو يتوب عليهم أو يعذّبهم فإنّهم ظالمون (128) و لله ما في السّماوات و ما في الأرض يغفر لمن يشاء و يعذّب من يشاء و الله غفور رحيم (129) بر اساس توحيد افعالي، نزول فرشتگان، امدادهاي غيبي و ديگر موارد مذكور در اين آيه و آيه پيشين، تنها از اراده الهي نشئت مي گيرند و هيچ كس جز او ذاتاً سهمي ندارد؛ نه فرشتگان ناصر و نه پيامبر منصور. بر اين اساس و براي جلوگيري از هرگونه افراط و تفريط مسلمانان درباره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در مورد پيروزي ها يا حوادث دردناك آينده و براي دور داشتن هرگونه ناروايي از ساحت آن حضرت، خداوند سبحان در جمله اي معترضه مي فرمايد: هيچ كاري به دست پيامبر نيست و چه در نظام تكوين يا هندسه تشريع ذاتاً هيچ سهمي براي او نيست تا آنكه (مثلاً) در پيروزي مدح و در شكستْ ملامت شود. تعبير (لَيسَ لَكَ مِنَ الأمرِ شي ء) هم از افراطگري و اسناد الوهيت و هم از تفريط و توهم تطير درباره وجود مبارك پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم جلوگيري مي كند. گفتني است كه مقصود برخي روايات از تفويض برخي احكام به آن حضرت نيز خلافت الهي و مظهريت او در حدوث و بقاست، به گونه اي كه لحظه اي استقلال براي موجود ممكن اثبات نشود. اگر كافران توبه نكنند مشمول عذاب و قهر الهي اند، نه شايسته مهر و دريافت لطف خداوند. با توجه به اينكه توبه عبد تائب، محفوف به دو توبه از خداوند است شايد مقصود از توبه در اين آيه توبه نخست خداي سبحان باشد كه مسبوق به توبه عبد نيست، بلكه ملحوق به آن است. خداوند هر كه را بخواهد مي آمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مي كند، چون آنچه در آسمان ها و زمين است ملك اوست. ابهام در امر تعذيب و مغفرت در اين آيه شريفه براي قرار دادن مكلف ميان خوف و رجاست تا نه خود را از عذاب ايمن بداند و نه از رحمت خدا نااميد گردد. تسنيم ج 15 صص 510 و 511 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
2 اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِى، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِى، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّى. به لطف خويش خلوص نيت مرا به كمال رسان و يقين مرا به آن چه نزد توست محكم و استوار كن و هر عمل من كه فاسد است به قدرت خود به صلاح آور. صحیفه‌ سجادیه ص مجهول https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
4 چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول. مقام رضا آن است كه اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند، و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست، و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است. آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [1] ، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد. بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت: قوم ديگر مي شناسم ز اوليا كه دهانشان بسته باشد از دعا از رضا كه هست رام آن كرام جستن دفع قضاشان شد حرام[2] زهر در حلقومشان شكر بود سنگ اندر راهشان گوهر بود كفر باشد نزدشان كردن دعا كاي اله از ما بگردان اين قضا[3] آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است: اي اخي دست از دعا كردن، مدار با اجابت يا رَدِ اويت چه كار[4] رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست چون گريست از بحر رحمت موج خاست[5] =========== [1]ـ الاقبال بالاعمال، ص 224. [2]ـ مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881. [3]ـ مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25. [4]ـ همان، دفتر ششم، بيت 2344. [5]ـ همان، دفتر دوم، بيت 375. تا نگريد ابر كي خندد چمن تا نگريد طفل كي جوشد لبن[1] اي برادر طفلْ طفل چشم توست كام خود موقوف زاري دان نخست[2] كام تو موقوف زاري دل است بي تضرّع كاميابي مشكل است گر همي خواهي كه مشكل حل شود خار محرومي به گُل مبدل شود گر همي خواهي كه آن خلعت رسد پس بگريان طفل ديده بر جسد[3] البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [4] ؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت: روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او آبروي خود بري گر آب روي خود بري[5] =========== [1]ـ مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134. [2]ـ مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443. [3]ـ همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444. [4]ـ الاقبال بالأعمال، ص 224. [5]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 657. جوادی آملی، سروش هدايت، ج 3 صص 38 تا 41 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
ساحران در پاسخ به تهدیدهای فرعون گفتند ما به سوی پروردگار خویش منقلب و متحوّل میشویم قالوا إِنَّا إِلَى رَبِّنا مُنقَلِبون [أعراف 125]. بار معنوی این تعبیر از پیام کلمه استرجاع انا لله و إنا إليه إليه راجعون [بقره 156‌] عمیق تر است زیرا محور آیه استرجاع بازگشت به سوی خداست؛ اما در آیه مورد بحث سخن از انقلاب و تحوّل به سوی خداست. تسنيم 679/29 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج يا أيّها الذين آمنوا لا تأكلوا الرّبوا أضعافاً مضاعفة و اتّقوا الله لعلّكم تفلحون (130) و اتّقوا النّار الّتي اعدّت للكافرين (131) برخي رباخواران براي اينكه رباي بيشتر (اضعاف مضاعفه) بگيرند، چنانچه مديون در زمان مقرر دَين خود را نپرداخت، مدت اصل مال و سود آن را جمعاً به عنوان دين تمديد مي كنند. آيه شريفه از اين كار نهي مي كند. البته نهي از ربا به اصل طبيعت آن برمي گردد نه به خصوص مقيّد. وسيله رستگاري و رهايي از دشمن دروني و دام شُحّ نفس و بخل و قبض و امساك يا رباي مضاعف، تقواست، پس حرمت خدا را نگه داريد و از خدا بترسيد و رباخواري نكنيد: (واتَّقوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحون). تعبير «لعلّ» در اين جمله، كه ناظر به مقام فعل است نه راجع به علم ذاتي خداوند، به اهل تقوا مي فهماند كه همواره بايد بين خوف و رجا بوده و نبايد به رستگار شدن خود جزم داشته باشند، زيرا از آينده خويش بي خبرند. آيه دوم مي فرمايد: اگر حرمت خدا را نگه نمي داريد، دست كم از آتشي بپرهيزيد كه براي كافران مهيا شده است، پس رباخواري نكنيد. آماده سازي اين كيفر تلخ، با لحاظي به خداوند سبحان و به لحاظي ديگر به انسان تبهكار مستند است. بر اساس اين آيه: 1.بين تقوا از خدا و تقوا از دوزخ فرق است. 2.دوزخ هم اكنون موجود است. 3.آتش جهنم در اصل براي كافران آماده شده است، همان گونه كه خلود در آن به كافران اعتقادي اختصاص دارد. گفتني است رباخواري، كه نهي از آن با وعيد همراه شده، كفر عملي، از گناهان بزرگ، ظلم و اكل مال به باطل است، زيرا از نياز محتاجان سوءاستفاده بردن و در قبال گرفتن مقدار زايد، چيزي به آنان ندادن، مايه تكاثر زراندوزان و تساقط نيازمندان است. حكم حرمت ربا، همان گونه كه از تفاوت مضمون آيات مربوط به آن برمي آيد، متدرّجاً در چند نوبت نازل شد و ادله تحريم، همه اقسام آن را دربرمي گيرد. عقود اسلامي، مانند مزارعه، مضاربه، مساقات و...، طريق يُسر و راه حل تجارت با رضايت در اين مُعضِل مهم اقتصادي است. تسنيم ج 15 صص 523 و 524 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
اصل دهم از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه ریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
ذکر خاص بعد از عام گاهی برای بیان اهمیت یک موضوع ممکن است بعد از عام، خاص هم ذکر شود با اینکه عام شامل خاص هم می‌شود. مثلا: از عمر انسان سؤال می‌شود و از جوانی‌اش. (روایت) محافظت کنید از نمازها و نماز وُسطا (بقره/238). با توجه به اين دو مثال، می‌فهمیم جوانی و نماز وسطا (شاید مراد نماز ظهر باشد) بسیار مهم‌اند. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
از اعضای فعال محترم کانال می‌خواهم اگر متوجه شدند که مطلبی را تکراری گذاشته‌ام، لطفاً به من خبر دهند. این خواهش مخصوص الآن و مطالب امروز نیست.
سال‌روز شهادت عالم مجاهد شهید مصطفی خمینی رضوان الله علیه تفسیرُ القرآنِ الکَریم، از تفسیرهای شیعیِ قرآن در قرن ۱۴ شمسی بوده که مشتمل بر تفسیر سوره حمد و ۴۵ آیۀ ابتدایی سوره بقره است. این تفسیر توسط سید مصطفی خمینی، به زبان عربی و با روش اجتهادی نوشته شده است. شیوۀ نگارش این تفسیر، ترتیبی بوده و گفته شده از لحاظ محتوایی، جزو تفسیرهای «عرفانی-فلسفی-کلامی» است. این تفسیر نخستین بار در سال ۱۳۶۲ش توسط وزارت ارشاد اسلامی، در چهار جلد منتشر شد. کرامتی: ما در درس تفسیر مقطع دکتری، بخش‌هایی از تفسیر این عالم شهید را خواندیم و آنجا بود که کاملا فهمیدم مقام علمی بس والایی داشته‌اند. أعلی الله مقامه.
🔆 چیزی در مورد یحیی سنوار که مرا رها نمیکند... که مرا در درون به یک ورشکستگی کامل کشانده است. این روزها پس از آن تصاویر تاریخ ساز از شهادت قهرمانانه‌اش به یک چیز فکر میکنم؛ او می‌توانست فقط با باز کردن چفیه از سر و صورتش، زنده بماند. فقط کافی بود کمی چفیه را پایین بیاورد. همانقدر که دوربین‌های ترسو چهره او را ببینند و هوش مصنوعی روی میز افسران ارشد اطلاعاتی جیغ بکشند که "نزنید... نزنید... او یحیی سنوار است... اورا زنده می‌خواهیم." یحیی می‌دانست زنده‌ی او چه اندازه برای اسرائیل ارزشمند است. او را می‌بردند و در بهترین بیمارستان تل‌آویو زیر نظر متخصصان، درمان می‌کردند. او می‌توانست بزرگترین شکار تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی باشد. آنقدر مهم که نتانیاهو اعلام کند جنگ را بُرده و غزه را به زانو درآورده و حالا گروگان‌ها و ده‌ها امتیاز دیگر را در ازای یحیی معامله می‌کند. یحیی همه اینها را می‌دانست ولی چفیه را تا زیر چشم‌هایش بالا کشید. من به آن لحظه‌ی لاهوتی می‌اندیشم که یک انسان چگونه می‌تواند مرگ را به خود دعوت کند. یحیی حتی اگر بدون چفیه دستگیر میشد باز هم در قهرمانی او شعرها می‌سرودند. او نه در تونل‌های زیر زمینی که در نقطه‌ی صفر تماس در جنگ رو در رو تا آخر مبارزه کرده بود و با یک دست قطع شده و ده‌ها جراحت دیگر به اسارت رفته بود. اما یحیی چفیه را تا زیر چشمها بالا کشید و فقط با چشم‌هایی شبیه همه‌ی چشم‌های به خون نشسته فلسطینی به شیطان معلق در سنگرش زل زد. تا او را نشناسند. تا با او همان کنند که با هر مبارز ناشناس دیگری... ➕️ @yaminpour
🔺یکم آبان، روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی و ادیب برجسته غرب خراسان، گرامی باد. 🔹با نام تو از شکوه مالامالیم 🔹هرچند که در بیان وصفت لالیم 🔹شیراز اگر به حافظش می نازد 🔹ما نیز به نثر بیهقی می بالیم 🔸شعر: حسین شکیب نیا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان @asrsabzevar
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و أطيعوا الله و الرّسول لعلّكم ترحمون (132) سرپيچي مسلمانان از فرمان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در جنگ اُحُد، مخالفت با خدا و رسول او بود، از اين رو در اين آيه، اطاعت از خدا و رسول خدا در كنار يكديگر ذكر شده و البته در اينجا با محوريت مسائل اقتصادي است، بنابراين اطاعت از رسول خدا در پيامي كه از سوي خدا آورده، همان اطاعت خداست و رباخواراني كه ربا را ترك نكنند به جنگ خدا و رسول او آمده اند. با توجه به در كمين بودن نفس مسوّله و اماره و دشواري تحصيل تقوا و مبهم و پوشيده و پيچيده بودن آينده و بصير بودن ناقد، خداوند سبحان مي فرمايد: (لَعَلَّكُم تُرحَمون). البته نسبت به احاطه علمي خداوند، فتواي جزمي در اين گونه موارد نيز سهل و آسان است. تسنيم ج 15 ص 540 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
عقیده ما (شیعیان إثنا عشری) در مورد امامت امامت، اصلی از اصول دین است که ایمان تمام نیست مگر با اعتقاد به آن. و معتقدیم که آن (امامت) مانند نبوت، لطفی از خداست. می‌گوییم امامت فقط از طریق نص از سوی خداست با زبان پیامدار یا زبان امام قبل. بنا بر این، روا نیست که هیچ عصری از امام واجب الإطاعه‌ی منصوب از خدا خالی باشد چه مردم إبا کنند چه نکنند و چه یاری‌اش کنند و چه نکنند چه اطاعتش کنند و چه نکنند و حاضر و غايب بودنش از چشم مردم مساوی است. کتاب عقائد الإمامية صص 65 و 66 تلخیص متن عربی و ترجمه، توسط کرامتی. قاعده‌ی لطف: فراهم ساختن آنچه موجب نزدیکی بندگان، به طاعت و دوری آنان، از معصيت می‌شود. مرحوم آية الله محمدهادی معرفت، تفسیر و مفسرون، ج 1 ص 104 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سر عدم ذکر نام کتاب نوح در قرآن کتاب در اصطلاح قرآن، مجموعه قوانین تشریعی است که یک شریعت بدان نیازمند است‌؛ مانند عقاید، اخلاق، اعمال، عقود و ايقاعات، حدود و تعزیرات و.... سر عدم ذكر نام کتاب حضرت نوح در قرآن آن است که چیزی از آن کتاب نمانده و ذکر نام به تنهایی نمی‌تواند دلیلی بر اثبات آن باشد؛ برخلاف تورات و انجیل که به جهت وجود خارجی آن دو، قرآن کریم از آنها به صراحت نام می‌برد. تسنيم 248/29 پانوشت 1 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کرامتی: یکی از اعضای محترم فرستادند👇 چطور شیب تند ترور در زمان شهیدان رئیسی و عبدالهیان نبود؟نتانیاهو گفته بود برای اقدام علیه لبنان منتظر نتیجه انتخابات ایران است.دقیق از زمان تحلیف پزشکیان، هنیه و نصرالله و نیلفروشان و سنوار و... حذف شدند و پیجر و... را شاهد بودیم.تا سر جریان نفوذ در ایران قطع نشود، همین روال و بدتر را داریم. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحسین رهبر عزیز انقلاب اسلامی ایران، امام خامنه‌ای حَفَظَهُ اللهُ به خاطر نماز جمعه‌ی نصر 13 مهر 1403 تهران، توسط صاحب تفسیر بسیار ارزشمند «تسنیم» علامه عبد الله جوادی طبری آملی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402