eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
497 دنبال‌کننده
878 عکس
951 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺یکم آبان، روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی و ادیب برجسته غرب خراسان، گرامی باد. 🔹با نام تو از شکوه مالامالیم 🔹هرچند که در بیان وصفت لالیم 🔹شیراز اگر به حافظش می نازد 🔹ما نیز به نثر بیهقی می بالیم 🔸شعر: حسین شکیب نیا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان @asrsabzevar
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و أطيعوا الله و الرّسول لعلّكم ترحمون (132) سرپيچي مسلمانان از فرمان پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در جنگ اُحُد، مخالفت با خدا و رسول او بود، از اين رو در اين آيه، اطاعت از خدا و رسول خدا در كنار يكديگر ذكر شده و البته در اينجا با محوريت مسائل اقتصادي است، بنابراين اطاعت از رسول خدا در پيامي كه از سوي خدا آورده، همان اطاعت خداست و رباخواراني كه ربا را ترك نكنند به جنگ خدا و رسول او آمده اند. با توجه به در كمين بودن نفس مسوّله و اماره و دشواري تحصيل تقوا و مبهم و پوشيده و پيچيده بودن آينده و بصير بودن ناقد، خداوند سبحان مي فرمايد: (لَعَلَّكُم تُرحَمون). البته نسبت به احاطه علمي خداوند، فتواي جزمي در اين گونه موارد نيز سهل و آسان است. تسنيم ج 15 ص 540 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
عقیده ما (شیعیان إثنا عشری) در مورد امامت امامت، اصلی از اصول دین است که ایمان تمام نیست مگر با اعتقاد به آن. و معتقدیم که آن (امامت) مانند نبوت، لطفی از خداست. می‌گوییم امامت فقط از طریق نص از سوی خداست با زبان پیامدار یا زبان امام قبل. بنا بر این، روا نیست که هیچ عصری از امام واجب الإطاعه‌ی منصوب از خدا خالی باشد چه مردم إبا کنند چه نکنند و چه یاری‌اش کنند و چه نکنند چه اطاعتش کنند و چه نکنند و حاضر و غايب بودنش از چشم مردم مساوی است. کتاب عقائد الإمامية صص 65 و 66 تلخیص متن عربی و ترجمه، توسط کرامتی. قاعده‌ی لطف: فراهم ساختن آنچه موجب نزدیکی بندگان، به طاعت و دوری آنان، از معصيت می‌شود. مرحوم آية الله محمدهادی معرفت، تفسیر و مفسرون، ج 1 ص 104 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
سر عدم ذکر نام کتاب نوح در قرآن کتاب در اصطلاح قرآن، مجموعه قوانین تشریعی است که یک شریعت بدان نیازمند است‌؛ مانند عقاید، اخلاق، اعمال، عقود و ايقاعات، حدود و تعزیرات و.... سر عدم ذكر نام کتاب حضرت نوح در قرآن آن است که چیزی از آن کتاب نمانده و ذکر نام به تنهایی نمی‌تواند دلیلی بر اثبات آن باشد؛ برخلاف تورات و انجیل که به جهت وجود خارجی آن دو، قرآن کریم از آنها به صراحت نام می‌برد. تسنيم 248/29 پانوشت 1 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کرامتی: یکی از اعضای محترم فرستادند👇 چطور شیب تند ترور در زمان شهیدان رئیسی و عبدالهیان نبود؟نتانیاهو گفته بود برای اقدام علیه لبنان منتظر نتیجه انتخابات ایران است.دقیق از زمان تحلیف پزشکیان، هنیه و نصرالله و نیلفروشان و سنوار و... حذف شدند و پیجر و... را شاهد بودیم.تا سر جریان نفوذ در ایران قطع نشود، همین روال و بدتر را داریم. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحسین رهبر عزیز انقلاب اسلامی ایران، امام خامنه‌ای حَفَظَهُ اللهُ به خاطر نماز جمعه‌ی نصر 13 مهر 1403 تهران، توسط صاحب تفسیر بسیار ارزشمند «تسنیم» علامه عبد الله جوادی طبری آملی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
درخواست ابطال حکم انتصاب غیرقانونی آقای ظریف https://asle8.24on.ir/n/108 دوستان این پست رو در تمامی کانال ها و گروه هاتون بفرستید و انتشار دهید 🗳 جهش ایران | @jahesheiran
2.56M
یک هشدار مهم امنیتی ! لطفا گوش کنید و برای دیگران هم بفرستید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ رهبر انقلاب: اگر امثال شهید سنوار پیدا نمی‌شدند که تا لحظه‌ی آخر بجنگند، سرنوشت منطقه یک جور بود، حالا که پیدا شدند یک جور دیگر است 🔹اگر بزرگانی مثل شهید سیدحسن نصرالله پیدا نمی‌شدند که جهاد و عقل و شجاعت و فداکاری و از خودگذشتگی را باهم مخلوط کنند و به میدان بیاورند، حرکت یک جور بود، حالا که پیدا شدند، حرکت یک جور دیگر است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
. ♨️ بیانیه رسمی حزب‌الله درباره شهادت هاشم صفی‌الدین 🔹حزب‌الله در بیانیه‌ای رسمی، شهادت سید هاشم صفی الدین رهبر بزرگ و شهید عظیم در راه قدس، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله را در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و سارعوا إلي مغفرة من ربّكم و جنّة عرضها السّماوات و الأرض اُعدّت للمتّقين (133) بهشت، ويژه اهل تقواست و انسان ناپاك بدان راه نمي يابد، از اين رو بايد به سوي مغفرت الهي مسارعه جسته و در سرعتْ شتاب بگيرد. پس از امتثال اوامر و اجتناب از نواهي و تحصيل تقواي ناب الهي، بهشتِ ويژه اهل تقوا در انتظار اوست. بهشتي كه وسعت و فُسحت آن جهاني و به اندازه مساحت آسمان ها و زمين است و نه در خود آن و نه در مسير آن هيچ محدوديت، تزاحم و تعارضي نيست و سمت و سوي آن براي همگان باز است. هريك از بهشتيان در چنين وسعتي است. بهشت جسماني، نه در اين جهان و در نظام كيهاني كنوني و در آسمان طبيعت، بلكه در بُعدي خارج از اين آسمان و زمين و در جايي است كه آنجا به اندازه آسمان ها و زمين است. در آستانه قيامت بساط اين نظام دگرگون و درهم پيچيده و برچيده خواهد شد و نظام آخرت با نظام دنيا سنجش پذير نيست. تسنيم ج 15 ص 543 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[7] اگر تشكيل حكومت و اجراي دين وظيفه‌ي انبياء الهي باشد، حسّ مسؤوليت مردم از بين مي رود. پاسخ: در صورتي كه انبياء الهي به تنهايي بتوانند چنين وظيفه اي را انجام دهند و مردم نقش اساسي در اين امر نداشته باشند، چنين سخني درست است؛ ولي اگر حكومت ديني، حكومتِ امام و امت است و اولين شرط تحقق آن، حضور مردم و نقش آفريني آنان است، رهبري و حاكميت انبياء (عليهم السلام) در رأس نظام ديني، نه تنها حسّ مسؤوليت مردم را تضعيف نمي كند، بلكه سبب تقويت آن نيز مي گردد. آياتي از قرآن كريم مانندِ (فاستقم كما امرت ومن تاب معك)[1] و (محمد رسول الله والذين معه أشداء علي الكفار رحماء بينهم)[2] ، به خوبي نشانگر نقش مردم در كنار رهبر و وظيفه‌ي آنان در اجراي دين الهي است و حضور مسؤولانه و پر نشاط مردم در نظام جمهوري اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني (رض)، بهترين شاهد بر تحقق احساس مسؤوليت مردم مي باشد. جوادی آملی، ولايت فقيه ص 336 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
5 پنجم. نظام علّي و معلولي رايج در حكمت و كلام، نردباني براي صعود به نظام توحيد افعالي دارج در عرفان است. هرگز اين دو منظر معرفتي مباين هم نبوده و مخالف يكديگر نيستند، بلكه فقط مختلف اند؛ چه اينكه اختلاف طولي، لازم اين گونه تشكيكهاي معرفت شناختي است. نگاه به اسباب متوسط و توسّل به آنها براي توصل به هدف برين، مخالف انقطاع به مسبّب اسباب و توسل به خود او براي وصول به خود وي نخواهد بود، زيرا سالك واصل كه در مشهد ربوبي به سر برد تا دستور توسل به علل مياني را نيابد، به صرف اطلاق يا عموم دليل نقلي و به محض نظام علّي و معلولي عقلي بسنده نمي كند، چون هويّت مطلق ازلي همان طور كه سبب ساز است، سبب سوز نيز هست؛ ليكن در هر دو حال، اصل سببيّت محفوظ بوده و او همچنان مُسبّب اسباب بوده و خواهد بود؛ يعني آنگاه كه مثلاً آتش را سبب سوزاندن قرار داد، با آن زماني كه سوزندگي او را سوزانيد و با فرمانِ (يا نار كوني برداً و سلاماً علي إبراهيم) [1] ، احراق آتش را طعمه حريق كرد و حرارت او را به برودت تبديل نمود و خطر سوختن را به خير سلامت تعويض كرد، در هر دو حال اصل نظام علّي و معلولي حاكم بود و در هر دو وضع، خداوند مسبب الاسباب بود و در هر دو صورت، تسبيب او حرف اول را مي زد و چون عليّتِ اسباب متوسط، همانند اصل هستي آنها محدود است؛ با تغيير ملزوم(سبب)، لازم (مُسبّب) نيز دگرگون مي شود و چيزي كه سرمدي نيست، شايسته اتكا نخواهد بود، مگر به دستور مستقيم همان مبدأ وحيد و مصدر احد. =========== [1]ـ سوره انبياء، آيه 69. از آنچه قبلاً بازگو شد، به انضمام آنچه هم اكنون مطرح شد، تفاوت تشكيكي دعاي حكيمانه و متكلمانه داعيان و مناديان، با دعاي عارفانه و محرمانه مناجيان معلوم مي گردد. نمونه آن جريان حضرت ابراهيم خليل(عليه‌السلام) است كه برخي از ادعيه آن حضرت مياني و بعضي از نيايشهاي وي نهايي است، لذا تفاوت تشكيكي (نه تبايني) (والّذي هو يُطعمني و يسقين و إذا مرضتُ فهو يشفين... ) [1] با «حسبي من سؤالي علمه بحالي» [2] محفوظ خواهد بود، زيرا احوال آنان يكسان نيست، بلكه به اقتضاي مظهريّت خداوندي كه «دانٍ في علوّه» [3] و «عالٍ في دنوّك» [4] ، گاهي دعاي عالي دارند و زماني نيايش داني كه چون اين داني رقيقه آن عالي و آن عالي حقيقت اين داني است، تفاوت درجات صدور يا اختلاف مراتب ظهور متحفظ است. در اين مطلبِ سامي، بين حيات و ممات و مظهر احيا و اماته و مجلاي مهر و قهر الهي فرق نيست، بنابراين اگر ابراهيم خليل(عليه‌السلام) در هنگام ارتحال، به آساني جان به عزرائيل(عليه‌السلام) نمي داد، نه براي شوق ماندن يا خوف از رفتن بود، بلكه منتظر دستور (ارجعي الي ربّك... ) [5] ، به طور مستقيم و بدون واسطه بود، چون سالك واصلي مانند حضرت خليل(عليه‌السلام) كه در مراسمِ (حرّقوه و انصروا ءالهتكم) [6] ، نه تنها از فرشتگان مقرّب نصرت نخواست، =========== [1]ـ سوره شعراء، آيات 79 ـ 80. [2]ـ بحار الانوار، ج 68، ص 155. [3]ـ مصباح الكفعمي، ص 353. [4]ـ مصباح المتهجّد، ص 425؛ بحار الانوار، ج 87، ص 196. [5]ـ سوره فجر، آيه 28. [6]ـ سوره انبياء، آيه 68. بلكه كمك معروضِ آنان را نپذيرفت و حاضر نشد، پيك وحي خدا چونان جبرئيل(عليه‌السلام) حاجب گردد، رضايت نمي دهد كه در عيد لقا و موسم وصال، پيك اماته الهي همچون عزرائيل(عليه‌السلام) رابط شود، لذا چنين پرده رقيقي را هم برنتابيد، چه اينكه آن حجاب ظريف را هم تحمل نكرد: چون خليل الله در نزع اوفتاد جان به عزرائيل آسان مي‌نداد گفت چون من گويم اينك ترك جان پاي عزرائيل آمد در ميان بر سر آتش درآمد جبرئيل گفت از من حاجتي خواه اي خليل من نكردم سوي او آن دم نگاه زانكه بندِ راهم آمد جز اِله چون بپيچيدم سر از جبريل من كي دهم جان را به عزرائيل من زان نيارم كرد جان خوش خوش نثار تا از او آيد به گوشم جان بيار چون به جان دادن رسد فرمان مرا نيم جو ارزد جهاني جان مرا در دور عالم كي دهم من جان به كس تا كه او گويد، سخن اين است و بس[1] =========== [1]ـ منطق الطير عطار، ص 193 ـ 194 ، ابيات 3464 ـ 3476. راز اصلي ترك دعا براي اوحدي از اهل فنا اين است كه اگر نيايش، زبان قال بعضي، و لسان حال برخي و براي عده اي حال و براي گروهي ملكه است، براي مقرّبان ويژه به مثابه فصل مقوّم است، به طوري كه اتحاد دعا و داعي در آنها عصاره هويّت آنان را فقر، ربط و نيايش قرار داد؛ يعني اگر خداوند عين غناست؛ نه «ذاتٌ ثبت له الغني»، اينان عين فقراند؛ نه «ذوات ثبت لهم الفقر». گرچه ديگران نيز جز فقر نيستند؛ ليكن برخي كه مدعي (انا ربّكم الأعلي) [1] اند، خود را عين غنا مي پندارند و بعضي كه داعيه دارِ (إنّما أوتيته علي علمٍ عندي) [2] اند، خويش را غني مي يابند و گروهي كه در سير و سلوك الهي اند، خود را فقير مي دانند؛ نه فقر، ادامه دارد 👇
و اگر مطالب حكمت متعاليه را باور داشته باشند، خويشتن را عين فقر و ربط مي فهمند و آن را تعقّل مي نمايند؛ ليكن پرواز از مفهوم به مصداق و صعود از معقول به مشهود و جهش از حصول به حضور و نزاهت از تثليث و تثنيه به توحيد ناب، وقف اوحدي از موحدان نابي است كه خود متن دعاي مروَّح و نيايش مجرّداند: نه اشارت مي پذيرد ني بيان ني كسي زو علم دارد ني نشان تو مباش اصلاً كمال اين است و بس تو ز تو لا شو، وصال اين است و بس[3] =========== [1]ـ سوره نازعات، آيه 24. [2]ـ سوره قصص، آيه 78. [3]ـ منطق الطير، ص 11، بيت 194 ـ 195. البته مصداق كامل اين گونه ذوات قدسي كه متن دعاي مروَّح[1] اند،همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام)اند كه حضرت امام سجاد(عليه‌السلام) كه صاحب زبور آل محمدصلي الله عليه و آله و سلم و انجيل اهل وحي مي باشد، سخنگوي آنان در اين صحيفه است و آنچه درباره حضرت ختمي نبوّت صلي الله عليه و آله و سلم گفته شد، به استثناي مقام والاي نبوّت و رسالت، شامل آنها خواهد شد: آنچه اول شد پديد از جَيْبِ غيب بود نور پاك او بي هيچ ريب[2] =========== [1]ـ شادمان و نشاطآور (لغت نامه دهخدا). [2]ـ منطق الطير، ص 16، بيت 282. جوادی آملی، سروش هدايت، ج 3 صص 42 تا 46 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
علم حقیقی راهی به سوی طهارت و فرشتگی / حوزه و دانشگاه برای این است که انسان طاهر و عالم ربانی شود 🔹
پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت ‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج ‌البلاغه پرداختند. مولا امیرالمومنین در این حکمت می فرماید: «يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ». 🔹 ، قلب را مشروح تر و وسیع تر می کند و لذا هیچ عالمی با عالم دیگر درگیر نیست، همان طور که هیچ قلبی با قلب دیگری درگیر نیست، این امر، اولین نشانه آب زندگانی است، اینکه فرموده اند ما آمده ایم به شما بدهیم، آب زندگانی یعنی علمی که به ما حیات می بخشد. 🔹 حقیقت علم، به همراه دارد، علم حقیقی نباید با جهل آمیخته شود، زیرا در این صورت هم جای علم را تنگ می کند، هم انسان کم ظرفیت می شود. قلب وسیع، آسیب پذیر نیست، اگر قلب انسان سالم باشد، گنجایش بیشتری برای دریافت علم دارد و هیچ ‌گاه جای کسی را تنگ نمی ‌کند. اما اگر علم با جهل آمیخته شود یا قلب بیمار باشد، به فساد کشیده می ‌شود. 🔹 دل انسان می تواند او را فرشته کند، باید تلاش کنیم شویم، ائمه اطهار، هم علمشان خالص محض است هم قلبشان خالص محض! این دین می خواهد که ما شاگرد آنها باشیم یعنی نه تنها فقط دستورات دینی را برای بهشت رفتن یا نرفتن به جهنم انجام دهیم، بلکه به مقامی برسیم که فرشته شویم و پاک گردیم... . اگر کسی گفت من می خواهم پاک بشوم، یعنی سلسله پیشوایانی دارم که مطهر هستند و من شاگرد آنها هستم و اراده کرده ام که من نیز مطهر شوم. 🔹 ما عزیزانی داشتیم که در زمستان سرد کردستان، برای حفظ سنگرهای خود آنقدر کردند و ماندند تا از سرما یخ زدند و به این شکل به شهادت رسیدند! این جوانی که اینگونه برای دفاع از به شهادت می رسد، اینها عالم ربانی نیستند؟! پس می شود کسی در حوزه نباشد ولی عالم ربانی باشد اینها هستند که فرشته ها به سراغ آنها می آیند و سلام عرض می کنند. 👈 مسجد و حوزه و دانشگاه برای این است که انسان طاهر و عالم ربانی شود، طیب و طاهر شود و این خیلی است. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/4894597 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/08/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
الآن در حرم عالم آل محمد، امام رضا علیه و علی آبائه الصلاة و السلام (دار الحجة) برای تمام اعضای محترم کانال و غيرهم دعا می‌کنم.
... وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ... فِي سبیل الله ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ... ﻭ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ... ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺍﻧﺎ [ ﻱِ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ .(توبه ٤١)
دکتر محمدرضا کرامتی
... وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ... فِي سبیل الله ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ .
♨️ بهترین و مطمئن ترین راه برای کمک به جبهه مقاومت از طریق صفحه پرداخت دفتر مقام معظم رهبری به آدرسی که براتون میذارم 👇هست! https://www.leader.ir/fa/monies هر کس دوست داره در حدّ توانش کمک کنه. دوستانی هم که در این کانال عضو هستن و واقعا توانایی کمک مالی ندارن غصه نخورن چون من به نیت این شما از طرفتون ۵۰ میلیون تومن واریز میکنم. بجاش شما هم دوست داشتید یک صلوات بفرستید. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari کرامتی: این طریق، قابل اعتماد است. من هم از این طریق کمک کردم و کمک خواهم کرد إن شاء الله.
. ♨️ پیام رهبر انقلاب اسلامی در پی شهادت سید مجاهد رشید و فداکار جناب «سیدهاشم صفی‌الدین» رضوان‌الله‌علیه بسم الله الرّحمن الرّحیم جوانان عزیز جبهه ی مقاومت سید مجاهد رشید و فداکار، جناب سید هاشم صفی الدین رضوان الله علیه به صف شهیدان مقاومت پیوست و ستاره‌ی درخشان دیگری، آسمان جهاد در راه قدس شریف را مزین کرد. او از برجسته‌ترین شخصیت‌های بزرگ حزب‌الله و یار و همراه همیشگی جناب سید حسن نصرالله بود. حزب‌الله با تدبیر و شجاعت رهبرانی چون او بود که باز هم توانست لبنان را از خطر تجزیه و فروپاشی مصون دارد و تهدید رژیم غاصب را که ارتش شقی و ظالم آن، گاه تا بیروت را لگد مال میکرد خنثی سازد. شهامت و فداکاری او و دیگر فرماندهان و مجاهدان محور نصرالله بود که خطر غصب و اشغال جنوب لیطانی و صور و دیگر شهرهای آن ناحیه و انضمام آن به فلسطین مغصوب و اشغال شده را از سر لبنان رفع کرد و جان و مال و آبروی ارزشمند حزب‌الله را در راه حفظ تمامیت ارضی آن کشور به میدان آورد، و رژیم صهیونی متجاوز و جنایتکار را ناکام گذاشت. امروز رهبرانی چون نصرالله و صفی الدین به ظاهر در این نشئه حضور ندارند ولی روح و رهبری آنان در میدان حاضر است و از لبنان و مردم بی دفاع آن دفاع میکند. امروز هم حزب‌الله قوی‌ترین مدافع لبنان و مستحکم‌ترین سپر در برابر طمع ورزی رژیم صهیونی است که از دیرباز تجزیه‌ی لبنان را هدف گرفته بوده است. دشمن کوشش میکند نقش فداکارانه‌ی حزب‌الله برای لبنان را انکار کند. دلسوزان لبنان نگذارند این سخن باطل از حنجره‌ی آنان شنیده شود. حزب‌الله زنده و روینده است و نقش تاریخی خود را ایفاء میکند. جمهوری اسلامی نیز مانند همیشه به مجاهدان قدس و مقاومت کنندگان در برابر اشغالگری باند جنایتکار غاصب فلسطین  کمک خواهد کرد باذن الله. اینجانب شهادت سید عزیزمان جناب صفی الدین را به خانواده ی گرامی و بستگان و همرزمانش در همه ی جبهه ی مقاومت تبریک و تسلیت عرض میکنم. و السلام علی عباد الله الصالحین سیّدعلی خامنه‌ای.... ۱۴٠۳/۸/۳ 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج الّذين ينفقون في السّرّاء و الضّرّاء و الكاظمين الغيظ و العافين عن النّاس و الله يحبّ المحسنين (134) اين آيه اوصاف و ويژگي هايي را به ترتيب جايگاه آن ها در درجات تقوا برمي شمرد و متقي كسي است كه به اين درجات راه يابد. اهل تقوا براي رضاي خداوند با خلق خدا نيز رابطه اي حسنه دارند؛ نه تنها چشم طمع به مال مردم ندوخته اند، بلكه انفاق نيز مي كنند؛ هم در حالت سرور و نشاط و هم در صورت ضرر و سختي. آنان درباره حق شخصي خويش خشم خود را فرومي نشانند و از بدي هاي مردم درمي گذرند و خداوند احسان كننده را دوست دارد. كظم غيظ، عفو و احسان، به همين ترتيب ذكري، هريك از ديگري برتر و به همين نسبت از عدل بالاتر و به تقوا نزديك تر است. غيظ، بعد از غضب و هيجان طبع نسبت به كثرت ناملايم است؛ و كظم غيظ فرونشاندن انبوه غضبي است كه در آستانه فوران است و كاظم كسي است كه در هنگام غضب، با قدرت بر انتقام و ازاله ناملايم، غيظ خود را مهار و با جلوگيري از نفس، خويشتن داري مي كند و آثار خشم در او بروز نمي يابد. البته كظم در برخي موارد، كمال و فضيلت نفساني نيست و غير ممدوح است، بلكه گاهي (مثلاً در دفاع مقدس) برآوردن خشمْ ممدوح و فرونشاندن آن مذموم است. انفاق و كظم غيظ و عفو از لغزش هاي مردم، هريك احسان است؛ ليكن آيه شريفه در مرحله اي بالاتر به احسان تشويق مي كند؛ خواه احسان به ديگران يا احسان در ارتباط با خدا، يعني انجام دادن كار حسن، يا احسان در اصطلاح سالكان كه مقام خاص عبادي است. تسنيم ج 15 صص 556 و 557 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
آیا بايد بگوییم و بنویسیم: «همشیره» ؟ كلمه همشيره كه در فارسي به كار مي رود غلط مشهور است، زيرا «تاء» تأنيث مختص لغت عربي است، از اين رو هم به پسر و هم دختر همشير مي گويند؛ نه به پسر همشير و به دختر همشيره. تسنيم 244/18 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
آیا در قرآن، حذف وجود دارد؟ بله. مثلا در کریمه‌ی 80 بقره، «أتخذتم» در اصل «أ اِتخذتم» بوده است. یا در کریمه‌ی 6 منافقون «أستغغرت» در اصل «أ اِستغفزت» بوده است. محمدرضا کرامتی https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402