بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
بلي إن تصبروا و تتّقوا و يأتوكم من فورهم هذا يمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمين (125)
نصرت، كفايت و امداد الهي، به نصرت و صبر و تقواي مؤمنان مشروط است. خداوند سبحان به مؤمنان وعده داده كه اگر اهل صبر و تقوا باشند، آنان را با فرشتگان نشان دار ياري خواهد كرد[1]
، هرچند كافران با شتاب و جوش و خروش هجوم آورند.
تطبيق اين آيه (وعده مشروط) بر جنگ احد نيز بدون محذور است؛ هرچند امداد غيبي و نزول ملائكه در جنگ بدر حاصل شد نه اُحُد.
تسنيم ج 15 ص 495
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#نهج_البلاغه
حکمت 32 - جایگاه نیت در عمل
وَ قَالَ عليهالسلام فَاعِلُ اَلْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ اَلشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ
و درود خدا بر او، فرمود: نيكوكار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا (3)
سوم. عقل در شكوفايي دفائن خود وامدار نقل است: «ويثيروا لهم دفائن العقول» [5]
، چه اينكه تعامل عقل و نقل در اين است كه بسياري از دفائن نقل به بركت عقل اثاره مي شود؛ يعني خداي سبحان گنجينه هاي فراواني را كه در درون جان انسان نهادينه فرمود، به وسيله رهبران الهي در طي متون مقدّس ديني شكوفا مي كند، چه اينكه دفينه هاي بي شماري را در باطن آيات و روايات مستور داشت كه به وسيله عقول برهاني استنباط مي گردد، بنابراين اصل اثاره كردن دفينه ها تعاملي است كه خداوند دو بال عقل و نقل
===========
[5]ـ نهج البلاغه، خطبه 1.
را در آن فضاي باز و آزاد، به پرواز در مي آورد.
يكي از آن موارد جريان دعاست، زيرا با طرح جريان نيايش كه در چهره تابلوي متون نقلي مي تابد، عقل حكيمان به جست وجو پرداخت كه آيا دعا با نظام علّي و معلولي جهان هستي كه مورد پذيرش عقل و نقل است، مخالف است يا نه. حكمت الهي عهده دار اصل طرح و حلّ نهايي آن شده است و ثابت نمود كه:
1. نظام علّي و معلولي حقّ است.
2. دعا و نيايش حقّ است.
3. هماهنگي دعا با نظام علت و معلول قابل توجيه است.
4. نه كسي كه معتقد به نظام علّي و معلولي است، مجاز است كه از فيض دعا محروم شود و نه مؤمن به دعا و نيايش، مجاز است نظام علّت و معلول را باور نكند....
نموداري از گسترش فلسفه الهي در پرتو مبادي ديني را مي توان در نوشتار ابن سيناِ يافت. وي در اين باره چنين مي نويسد:
«سبب اجابت دعا، موافات و هماهنگي دعا با ساير اسباب تحقّق چيزي است كه خواسته داعي است؛ يعني وقتي نيايش داعي با ساير اجزاي علل موافق باشد، آن چيز يافت مي شود و اگر با آنها هماهنگ نباشد، آن چيز يافت نمي شود، زيرا در تحقّق معلول لازم است تمام اجزاي علّت تام حاصل شود، به طوري كه موادّ لازم از يك سو و كيفيت تركيب آنها از سوي ديگر، همراه با پيدايش همه شرايط و رفع همه موانع باشد و چون دعا يكي از اجزاي علل است، نه بدون آن مقصود حاصل مي شود و نه به صرف آن بدون تحقّق ساير اجزاي علل، همانند تأثير بعضي از اجزاي داروي تركيبي كه سهم تعيين كننده اي در درمان بيماري دارد كه اگر همه مواد لازم پديد نيايد و تركيب علمي و فنّي آن صورت نپذيرد، اثر درمان حاصل نخواهد شد؛ يعني بدون آن جزء معين علاج حاصل نمي شود، چه اينكه به صرف وجود آن جزء، بدون تحقّق ساير اجزا درمان پديد نمي آيد.
همان طور كه تأثير جزء مهمّ داروي تركيبي برابر نظام علّي و معلولي است و طبق نظم تكويني مسبّب الاسباب صورت مي پذيرد، تأثير دعا و سهم تعيين كننده آن(در مجموعِ اموري كه مورد آزمون گردد) نيز از اين قبيل است. البته گاهي ارتباط دعا با خواسته اي كه انجام مي شود، از سنخ علّت و معلول نيست، بلكه از قبيل معلولهاي علّت واحداند كه معيّت معلولي دارند و هر دو از يك علت حاصل مي شوند.
پس دعا لازم و توقع اجابت نيز مناسب خواهد بود و اگر گاهي اجابت نشد، معلوم مي شود هماهنگي تامّ بين اجزاي علل حاصل نشد و موافات نيز با در نظر گرفتن مصلحتِ مجموع نظام هستي است، نه خصوص مصلحت دعا كننده، هرچند مفسده ديگران را به همراه داشته باشد، همان طور كه روح در بدن مؤثر بوده و بدن از نفس متأثر، نفس تزكيه شده هنگام دعا، مشمول فيض ويژه مي شود كه مي تواند با آن در عنصري از عناصر طبيعت، يا در بدني از ابدان انساني، بلكه در نفسي از نفوس جامعه بشري اثر بگذارد. چنين تأثيري براي دعا، نه با هندسه علّي و معلولي ناهماهنگ است و نه مستلزم تأثير موجود داني در موجود عالي است، و نه موجب انفعال مبدأ اعلي از دعاست، زيرا علم ازلي هماره متبوع است نه تابع و اراده سرمدی همواره فعّال است نه منفعل، و اشياي منطقه اسكان هميشه تابع اند نه متبوع، و نفوس بندگان همانند ديگر موجودهاي امكاني منفصل اند نه فعّال، هرچند نسبت به حوزه اختيارات خود فعّال اند نه منفصل، و مختارند نه مجبور و نه مفوض».[1]
حكيمان متأخّر نيز با عنايت به نوشته هاي حكماي متقدّم؛ نظير ابن سينإِ، به تأثير دعا و ورود آن در قلمرو نظام علّي و معلولي از يك سو، و منطقه قضا و قدر از سوي ديگر پرداخته و چنين مرقوم داشتند:
«...دعا و طلب از جمله اسباب پيدايش و وجوداند. شكّي كه در اين باره مطرح مي شود كه اگر چيزي كه مورد دعا و خواستن است، قلم قضا بر آن جاري نشده باشد كه دعا سودي ندارد و اگر مورد مزبور متعلّق جريان قلم قضاي الهي باشد، تكلّف دعا براي چيست، قابل دفع است، زيرا طلب نيز از قضا و دعا از قدر است و اين دو از شرايط تحقّق مطلوب اند؛
ادامه دارد 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
يعني قضا و قدر الهي چنين تنظيم شده است كه فلان مطلوب توسّط دعا و طلب حاصل شود».[2]
===========
[1]ـ تعليقات ابن سينا، ص 51 و 155 و 180 و 181 (با تحرير و تلخيص).
[2]ـ قبسات، ص 444 ـ 445 و 449 ـ 450 (با تحرير و تلخيص).
جوادی آملی، سروش هدايت، 35/3 تا 38
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 بدون تعارف با پزشکی که برای خدمت به مجروحان زیر بمباران اسرائیل رفت
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
@bisto20_irib @bisto20_irib
@bisto20_irib @bisto20_irib
شکوه به معنای حقیقی کلمه
هیچ مرگی از شهادت زیباتر نیست
مخصوصا شهادتی که قبلش بدنت اینقدر جراحت بردارد که وقتی مچ دستت قطع شد، سیم به آرنجت ببندی تا شدت خونریزی را کم کنی
و انگشت اشاره دست چپت هم قطع شده باشد اما با همان دست مجروح، سنگ و چوب و آهن به طرف کوادکوپتر دشمن پرتاب کنی
تا لحظه آخر، پوشش روی صورتت را برنداری تا شناسایی نشوی و دشمن طمع نکند که تو را به هر قیمتی که هست، زنده دستگیر کند
هر چه از شرح روضه لحظات آخر یحیی بنویسم، از شکوهش کم میشود
قلم ما کجا و شرح عاشقانگی این مردان کجا؟
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
گفتن سنوار توی تونلها پنهان شده و نفوذیه، ولی تو خط مقدم مثل یه سرباز شهید شد
گفتن سید حسن فرار کرده ایران ، ولی وسط لبنان شهید شد
گفتن هنیه بچههاش رو فرستاده قطر ، ولی همه بچه و نوههاش وسط غزه شهید شدن
قهرمانهای واقعی این جهان رو قبل از ترور فیزیکی، ترور شخصیتی کردن...
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
.
♨️ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است؛
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
او چهرهی درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربهی جبرانناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..
کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستهی او نیست. فقدان او برای جبههی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن اللّه. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.
ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من اللّه و عونه.
اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همهی دلبستگان جهاد فیسبیلاللّه تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم.
والسّلام علی عباد اللّه الصّالحین
سیّدعلی خامنهای
۲۸ مهر ۱۴۰۳
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و ما جعله الله إلاّ بشري لكم و لتطمئنّ قلوبكم به و ما النّصر إلاّ من عند الله العزيز الحكيم (126) ليقطع طرفاً من الّذين كفروا أو يكبتهم فينقلبوا خائبين (127)
خداوند براي مؤمناني كه با وصول نشانه هاي حق آرام مي شوند فرشتگاني را كه علامت خدايند نازل خواهد كرد كه نشانه هاي فتح و ظفر را همراه دارند. اين امداد، بشارت به مجاهدان نستوه بود و براي تكريم و اهتمام، به ضمير خطاب (لكم) تصريح شد. البته محور اصلي در اين مقام، طمأنينه است كه عامل و سبب پيدايش آن ايمان به خداوند، بشارت و وَعْد الهي است، چنان كه طمأنينه برتر مايه وعد خدا و انجاز نويد الهي است.
نصر منحصراً نزد خداست و آنچه از نزد خداي عزيز و حكيم نيست خذلان است نه نصر. منشأ نصرت تنها اوست و واسطه هاي امداد غيبي خداوند، يعني فرشتگان، مانند ديگر انصار، در حقيقت مظهر نصرت الهي اند؛ نه آنكه ذاتاً مؤثر باشند. منشأ و پشتوانه نصر الهي، عزت و حكمت است و از اين رو نه مغلوب مي شود و نه خطاپذير است.
خداي سبحان فرشتگان را به ياري مسلمانان مي فرستد تا بخشي از سپاه دشمن را از مجموعه آنان جدا كند، يا بر اثر مخالفت با خدا و كفر به او با رسوايي، ذلت و خواري شديد به سرزمين خويش بازگردند. در جنگ، نخست بايد دشمن نزديك طرد و آن گاه به دفع دشمن دور اهتمام شود، بنابراين مراد از «طرف» در اينجا بخش كناري و نزديك دشمن است كه در نخستين اقدام پيروزمندانه همان قسمت را شكست مي دهند. به هر روي، (لِيَقطَعَ طَرَفا) كه متعلق به (النَّصر) است كه واقع شده كنايه از كاستن عدد كافران و ضعيف كردن قدرت آن ها به سبب پيروزي در جنگ و كشتن و اسير گرفتن آن هاست. اينان انقلاب خائبانه، يعني بازگشت محرومانه و به آرزو نرسيده خواهند داشت و چون نااميدي بعد از آرزو همراه با خشم حيواني است، منقلبان خائب، مردودان غيظناك و خشم آلودند.
تسنيم ج 15 صص 501 و 502
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#اختلاف_شیعه_و_سنی
چرا امامت از اصول دین است؟
امامت نزد شيعه مسئله كلامي است؛ چون تعيين امام، فعل خداست و نزد اهل سنت، مسئله فقهي است؛ چون تبيين آن كار خلق است قبل از اينكه امام را از صحنه خارج كنند، امامت را از كلام به فقه كشاندند؛ بنابراين، سرّ آنكه امامت در فرهنگ شيعه از اصول به شمار ميآيد روشن شد.
جوادی آملی، سرچشمه اندیشه، 214/4 و 215
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#عجیب
قلم را پشت گوش چپ بگذارید.
بعضي از بزرگان تاريخ نقل كرده اند كه يكي از منشي هاي پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم هنگام نوشتن كاري برايش پيش آمد و نتوانست نوشتن را ادامه بدهد و خواست قلم را بر زمين بگذارد؛ ولي حضرت فرمود قلم را پشت گوشت بگذار نه بر زمين: ضع قلمك علي اُذنك اليُسري، و روي عن النبيّ صلي الله عليه و آله و سلم أنّه قال لبعض كتّابه ألق الدواة و حرّف القلم و انصب الباء و فرّق السين و لا تعوّر الميم و حسّن الله و مدّ الرحمن و جوّد الرّحيم و ضع قلمك علي اُذنك اليسري فإنّه أذكر لك (منية المريد، ص 350 ـ 349؛ بحار الانوار، ج 2، ص 152)، پس اينكه بعضي مداد يا خودكار را پشت گوششان مي گذارند، برابر دستور پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است كه اولاً قلم را به زمين نگذار كه آلوده شود و ثانياً آن را پشت گوشت بگذار تا به گوش مردم برسانيم كه تا مي توانيد بنويسيد.
جوادی آملی، روابط بين الملل، ص 67 پانوشت 2
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#عجیب قلم را پشت گوش چپ بگذارید. بعضي از بزرگان تاريخ نقل كرده اند كه يكي از منشي هاي پيامبرصلي
اگر بزرگواری مایل باشد، میتواند ترجمهی قسمت عربی را برایم بفرستد.
دکتر محمدرضا کرامتی
#عجیب قلم را پشت گوش چپ بگذارید. بعضي از بزرگان تاريخ نقل كرده اند كه يكي از منشي هاي پيامبرصلي
یکی از اعضای فعال کانال، زحمت کشیده اینو فرستادن. ایشون قابل تحسین و تکریم هستند.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♨️ مجری تونسی از خجالت حُکام عرب درآمد؛ حتی جرأت تسلیت گفتن به ملت فلسطین را هم ندارید!
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
✌️🇵🇸تقدیم به اسطوره قهرمان مقاومت ، شهید یحیی سنوار:
#عصای_یحیی
یحیی چو موسی بین دستانش عصا داشت
حتی نگاهش هم در آن صحنه صدا داشت
یحیی کتاب عشق را قوت عطا کرد
او تل سلطان را شبیه کربلا کرد
یحیی عصا انداخت، راه نیل وا شد
از او مسیر محو اسراییل وا شد
دستی به زلف یار، زخمی جام در دست
دستی عصا و اسلحه ، ساقی خودش مست
یحیی ، مسیحا شد برای بحر تا نهر
مثل هنیه جانفدای بحر تا نهر
آری حماس اینجاست، حزب الله زنده است
مردان حق رفتند اما راه زنده است
سنوار هم تا وقت نفخ صور باقی است
ظلمت نمی ماند ، همیشه نور باقی است
للباطل جوله ، نمی ماند تباهی
للحق دوله ، نیست جز این جمله راهی
از غزه تا بیروت تا بغداد یک دل
از قلب تهران تا یمن ، بدریست کامل
آری هلال عشق در بدر تمام است
صهیون خبر دارد کنون وقت ختام است
فتاح و شاهد، در کمان سجیل داریم
در دست طرح محو اسراییل داریم
محمد علی رضاپور
۲۹ مهر ۱۴۰۳
@menbaremajazii
♨️بازداشتی ۸۸ و از امضاکنندگان نامه به اوباما مدیرکل حوزه ریاست رییس نهاد ریاست جمهوری شد
🔹 انتصاب های عجیب رئیس نهاد ریاست جمهوری ادامه دارد و این بار با حکم قائم پناه امیر آریازند به عنوان مدیر کل حوزه ریاست نهاد و معاونت اجرایی رییس جمهور منصوب شد.
🔹 آریازند از بازداشتیهای فتنه ۸۸ و عضو حزب منحله مشارکت است، سال ۹۲ ، همراه با ۴۶۵ نفر از فعالان اصلاح طلب به اوباما نامه نوشتند و از او خواستند مشکلات ایران را حل کند!
🔹 آریازند همچنین سابقه حمایت و دوستی با کاوه مدنی، جاسوس زیستمحیطی را در کارنامه دارد.
🔹 وی در سال ۹۷ از سوی شهردار وقت تهران به عنوان رییس برج میلاد منصوب شد. این انتصاب بدون استعلام امنیتی صورت گرفت و روزنامه کیهان با انتشار مستنداتی از او به عنوان یک مهره نفوذی نام برد. با حساسیت و ورود دستگاه های امنیتی آریا زند در نهایت مجبور به استعفا از سمتش در شهرداری تهران شد.
✍واقعا این نهادهای امنیتی ما کجا هستند؟
موضوع چیه؟
بگید ما هم بدونیم!
همه امید ما شما بودید پس چکار میکنید؟
عزیزان این صندلی یعنی دسترسی به تمام اطلاعات سری...
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
ليس لك من الأمر شي ء أو يتوب عليهم أو يعذّبهم فإنّهم ظالمون (128) و لله ما في السّماوات و ما في الأرض يغفر لمن يشاء و يعذّب من يشاء و الله غفور رحيم (129)
بر اساس توحيد افعالي، نزول فرشتگان، امدادهاي غيبي و ديگر موارد مذكور در اين آيه و آيه پيشين، تنها از اراده الهي نشئت مي گيرند و هيچ كس جز او ذاتاً سهمي ندارد؛ نه فرشتگان ناصر و نه پيامبر منصور. بر اين اساس و براي جلوگيري از هرگونه افراط و تفريط مسلمانان درباره پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در مورد پيروزي ها يا حوادث دردناك آينده و براي دور داشتن هرگونه ناروايي از ساحت آن حضرت، خداوند سبحان در جمله اي معترضه مي فرمايد: هيچ كاري به دست پيامبر نيست و چه در نظام تكوين يا هندسه تشريع ذاتاً هيچ سهمي براي او نيست تا آنكه (مثلاً) در پيروزي مدح و در شكستْ ملامت شود.
تعبير (لَيسَ لَكَ مِنَ الأمرِ شي ء) هم از افراطگري و اسناد الوهيت و هم از تفريط و توهم تطير درباره وجود مبارك پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم جلوگيري مي كند.
گفتني است كه مقصود برخي روايات از تفويض برخي احكام به آن حضرت نيز خلافت الهي و مظهريت او در حدوث و بقاست، به گونه اي كه لحظه اي استقلال براي موجود ممكن اثبات نشود.
اگر كافران توبه نكنند مشمول عذاب و قهر الهي اند، نه شايسته مهر و دريافت لطف خداوند. با توجه به اينكه توبه عبد تائب، محفوف به دو توبه از خداوند است شايد مقصود از توبه در اين آيه توبه نخست خداي سبحان باشد كه مسبوق به توبه عبد نيست، بلكه ملحوق به آن است.
خداوند هر كه را بخواهد مي آمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مي كند، چون آنچه در آسمان ها و زمين است ملك اوست. ابهام در امر تعذيب و مغفرت در اين آيه شريفه براي قرار دادن مكلف ميان خوف و رجاست تا نه خود را از عذاب ايمن بداند و نه از رحمت خدا نااميد گردد.
تسنيم ج 15 صص 510 و 511
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دعای_مکارم_الأخلاق 2
اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِى، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِى، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّى.
به لطف خويش خلوص نيت مرا به كمال رسان و يقين مرا به آن چه نزد توست محكم و استوار كن و هر عمل من كه فاسد است به قدرت خود به صلاح آور.
صحیفه سجادیه ص مجهول
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا 4
چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول.
مقام رضا آن است كه اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند، و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست، و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است.
آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي
نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [1]
، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد.
بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت:
قوم ديگر مي شناسم ز اوليا
كه دهانشان بسته باشد از دعا
از رضا كه هست رام آن كرام
جستن دفع قضاشان شد حرام[2]
زهر در حلقومشان شكر بود
سنگ اندر راهشان گوهر بود
كفر باشد نزدشان كردن دعا
كاي اله از ما بگردان اين قضا[3]
آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است:
اي اخي دست از دعا كردن، مدار
با اجابت يا رَدِ اويت چه كار[4]
رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست
چون گريست از بحر رحمت موج خاست[5]
===========
[1]ـ الاقبال بالاعمال، ص 224.
[2]ـ مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881.
[3]ـ مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25.
[4]ـ همان، دفتر ششم، بيت 2344.
[5]ـ همان، دفتر دوم، بيت 375.
تا نگريد ابر كي خندد چمن
تا نگريد طفل كي جوشد لبن[1]
اي برادر طفلْ طفل چشم توست
كام خود موقوف زاري دان نخست[2]
كام تو موقوف زاري دل است
بي تضرّع كاميابي مشكل است
گر همي خواهي كه مشكل حل شود
خار محرومي به گُل مبدل شود
گر همي خواهي كه آن خلعت رسد
پس بگريان طفل ديده بر جسد[3]
البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [4]
؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت:
روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او
آبروي خود بري گر آب روي خود بري[5]
===========
[1]ـ مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134.
[2]ـ مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443.
[3]ـ همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444.
[4]ـ الاقبال بالأعمال، ص 224.
[5]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 657.
جوادی آملی، سروش هدايت، ج 3 صص 38 تا 41
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#کلمات_قصار
ساحران در پاسخ به تهدیدهای فرعون گفتند ما به سوی پروردگار خویش منقلب و متحوّل میشویم قالوا إِنَّا إِلَى رَبِّنا مُنقَلِبون [أعراف 125]. بار معنوی این تعبیر از پیام کلمه استرجاع انا لله و إنا إليه إليه راجعون [بقره 156] عمیق تر است زیرا محور آیه استرجاع بازگشت به سوی خداست؛ اما در آیه مورد بحث سخن از انقلاب و تحوّل به سوی خداست.
تسنيم 679/29
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
يا أيّها الذين آمنوا لا تأكلوا الرّبوا أضعافاً مضاعفة و اتّقوا الله لعلّكم تفلحون (130) و اتّقوا النّار الّتي اعدّت للكافرين (131)
برخي رباخواران براي اينكه رباي بيشتر (اضعاف مضاعفه) بگيرند، چنانچه مديون در زمان مقرر دَين خود را نپرداخت، مدت اصل مال و سود آن را جمعاً به عنوان دين تمديد مي كنند. آيه شريفه از اين كار نهي مي كند. البته نهي از ربا به اصل طبيعت آن برمي گردد نه به خصوص مقيّد.
وسيله رستگاري و رهايي از دشمن دروني و دام شُحّ نفس و بخل و قبض و امساك يا رباي مضاعف، تقواست، پس حرمت خدا را نگه داريد و از خدا بترسيد و رباخواري نكنيد: (واتَّقوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحون). تعبير «لعلّ» در اين جمله، كه ناظر به مقام فعل است نه راجع به علم ذاتي خداوند، به اهل تقوا مي فهماند كه همواره بايد بين خوف و رجا بوده و نبايد به رستگار شدن خود جزم داشته باشند، زيرا از آينده خويش بي خبرند.
آيه دوم مي فرمايد: اگر حرمت خدا را نگه نمي داريد، دست كم از آتشي بپرهيزيد كه براي كافران مهيا شده است، پس رباخواري نكنيد.
آماده سازي اين كيفر تلخ، با لحاظي به خداوند سبحان و به لحاظي ديگر به انسان تبهكار مستند است. بر اساس اين آيه: 1.بين تقوا از خدا و تقوا از دوزخ فرق است. 2.دوزخ هم اكنون موجود است. 3.آتش جهنم در اصل براي كافران آماده شده است، همان گونه كه خلود در آن به كافران اعتقادي اختصاص دارد.
گفتني است رباخواري، كه نهي از آن با وعيد همراه شده، كفر عملي، از گناهان بزرگ، ظلم و اكل مال به باطل است، زيرا از نياز محتاجان سوءاستفاده بردن و در قبال گرفتن مقدار زايد، چيزي به آنان ندادن، مايه تكاثر زراندوزان و تساقط نيازمندان است.
حكم حرمت ربا، همان گونه كه از تفاوت مضمون آيات مربوط به آن برمي آيد، متدرّجاً در چند نوبت نازل شد و ادله تحريم، همه اقسام آن را دربرمي گيرد. عقود اسلامي، مانند مزارعه، مضاربه، مساقات و...، طريق يُسر و راه حل تجارت با رضايت در اين مُعضِل مهم اقتصادي است.
تسنيم ج 15 صص 523 و 524
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#قانون_اساسی
اصل دهم
از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه ریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
ذکر خاص بعد از عام
گاهی برای بیان اهمیت یک موضوع ممکن است بعد از عام، خاص هم ذکر شود با اینکه عام شامل خاص هم میشود. مثلا:
از عمر انسان سؤال میشود و از جوانیاش. (روایت)
محافظت کنید از نمازها و نماز وُسطا (بقره/238).
با توجه به اين دو مثال، میفهمیم جوانی و نماز وسطا (شاید مراد نماز ظهر باشد) بسیار مهماند.
محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
از اعضای فعال محترم کانال میخواهم اگر متوجه شدند که مطلبی را تکراری گذاشتهام، لطفاً به من خبر دهند. این خواهش مخصوص الآن و مطالب امروز نیست.
#مناسبتها
سالروز شهادت عالم مجاهد شهید مصطفی خمینی رضوان الله علیه
تفسیرُ القرآنِ الکَریم، از تفسیرهای شیعیِ قرآن در قرن ۱۴ شمسی بوده که مشتمل بر تفسیر سوره حمد و ۴۵ آیۀ ابتدایی سوره بقره است. این تفسیر توسط سید مصطفی خمینی، به زبان عربی و با روش اجتهادی نوشته شده است. شیوۀ نگارش این تفسیر، ترتیبی بوده و گفته شده از لحاظ محتوایی، جزو تفسیرهای «عرفانی-فلسفی-کلامی» است. این تفسیر نخستین بار در سال ۱۳۶۲ش توسط وزارت ارشاد اسلامی، در چهار جلد منتشر شد.
کرامتی: ما در درس تفسیر مقطع دکتری، بخشهایی از تفسیر این عالم شهید را خواندیم و آنجا بود که کاملا فهمیدم مقام علمی بس والایی داشتهاند. أعلی الله مقامه.
🔆 چیزی در مورد یحیی سنوار که مرا رها نمیکند... که مرا در درون به یک ورشکستگی کامل کشانده است.
این روزها پس از آن تصاویر تاریخ ساز از شهادت قهرمانانهاش به یک چیز فکر میکنم؛ او میتوانست فقط با باز کردن چفیه از سر و صورتش، زنده بماند. فقط کافی بود کمی چفیه را پایین بیاورد. همانقدر که دوربینهای ترسو چهره او را ببینند و هوش مصنوعی روی میز افسران ارشد اطلاعاتی جیغ بکشند که "نزنید... نزنید... او یحیی سنوار است... اورا زنده میخواهیم."
یحیی میدانست زندهی او چه اندازه برای اسرائیل ارزشمند است. او را میبردند و در بهترین بیمارستان تلآویو زیر نظر متخصصان، درمان میکردند. او میتوانست بزرگترین شکار تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی باشد. آنقدر مهم که نتانیاهو اعلام کند جنگ را بُرده و غزه را به زانو درآورده و حالا گروگانها و دهها امتیاز دیگر را در ازای یحیی معامله میکند.
یحیی همه اینها را میدانست ولی چفیه را تا زیر چشمهایش بالا کشید. من به آن لحظهی لاهوتی میاندیشم که یک انسان چگونه میتواند مرگ را به خود دعوت کند. یحیی حتی اگر بدون چفیه دستگیر میشد باز هم در قهرمانی او شعرها میسرودند. او نه در تونلهای زیر زمینی که در نقطهی صفر تماس در جنگ رو در رو تا آخر مبارزه کرده بود و با یک دست قطع شده و دهها جراحت دیگر به اسارت رفته بود. اما یحیی چفیه را تا زیر چشمها بالا کشید و فقط با چشمهایی شبیه همهی چشمهای به خون نشسته فلسطینی به شیطان معلق در سنگرش زل زد. تا او را نشناسند. تا با او همان کنند که با هر مبارز ناشناس دیگری...
➕️ @yaminpour
🔺یکم آبان، روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی و ادیب برجسته غرب خراسان، گرامی باد.
🔹با نام تو از شکوه مالامالیم
🔹هرچند که در بیان وصفت لالیم
🔹شیراز اگر به حافظش می نازد
🔹ما نیز به نثر بیهقی می بالیم
🔸شعر: حسین شکیب نیا
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰بزرگترین مجموعه خبری غرب خراسان
@asrsabzevar