در امان بودن از شر سگ
وقتی دانشآموز ابتدایی بودم در کتابی (احتمالا کتاب طریق البُکاء که مرحوم پدرم میخواندند) دیدم که برای در امان ماندن از شر سگ، میتوان کریمهی «و کَلبُهُم باسِطٌ ذِراعَیهِ بِالوَصید» (کهف 18) خواند و به طرف سگ دمید.
شایان ذکر است که قصدم، نه تبلیغ آن کتاب است و نه تأیید تمام مطالبش.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
نظر شیخِ اکبر (ابن عربی) در مورد زن و مرد
جناب محي الدين سرّ محبوب بودن زن را در اين مي داند كه چون ذات اقدس خداوند منزّه از آن است كه بدون مجلی و مظهر مشاهده شود، و هر مظهري كه بيشتر جامع اسماء و اوصاف الهي باشد، بهتر خدا را نشان مي دهد، و زن در مظهريت خدا كامل تر از مرد است زيرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است چون مخلوق حق است و زن گذشته از آن كه مظهر قبول و انفعال الهي است مظهر فعل و تأثير الهي نيز هست چون در مرد تصرّف مي كند و آن را مجذوب خويش قرار داده و محبّ خود مي سازد، و اين تصرّف و تأثير نموداري از فاعليت خداست، از اين جهت زن كامل تر از مرد است. اگر مرد بخواهد خدا را در مظهريت خود مشاهده كند، شهود او تام نيست ولي اگر بخواهد خدا را در مظهريت زن بنگرد، شهود او به كمال و تمام مي رسد. لذا زن محبوب پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله قرار گرفت و در آن حديث معروف فرمود: از دنياي شما زن و بوي خوش محبوب من قرار داده شد و نور چشم من در نماز است.[2]
===========
[2]ـ فصّ محمدي، ص477ـ478، شرح قيصري.
نكاتي كه در تبيين گفتار محي الدين لازم است عبارت است از:
1 ـ منظور از محبّت در اين بحث حبّ الهي است نه شهوت حيواني، چنانكه خود ابن عربي فرموده است: «ومن أحبّهنّ علي جهة الشهوة الطبيعيّة خاصّة نقصه علم هذه الشهوة فكان صورةً بلا روح ... »[1]
يعني اگر كسي زنان را از جهت غريزه طبيعي دوست داشته باشد راز اين اشتياق را نمي داند، و چون علم به هدف و آگاهي از راز به منزله روح بوده و خودِ گرايش به منزله صورت و هيكل است، كسي كه اهل شهوتِ بدون محبّت الهي است همانند صورت بي روح مي باشد.
2 ـ منظور از فاعليّت و منفعليّت زن همانا نسبت به مرد است يعني زن منفعل از مرد بوده و فاعل در اوست نه منفعل از او و فاعل در جنين باشد ـ كه در آنجا مظهر خالقيت خدا شده و در سازماندهي جنين در رحم نقش دارد ـ چون اين مطلب گرچه به نوبه خود داراي اهميت است ولي از محور بحث كنوني بيرون است، زيرا بحث در تشريح محبوبيّت زن نزد رسول اكرم صلي الله عليه وآله است و اصولاً سخن ابن عربي در آغاز فص محمدي تفسير همان حديث ياد شده است كه در آن زن و بوي خوش محبوب پيامبر قرار داده شده است.
3 ـ آنچه در شرح قيصري راجع به اين موضوع آمده بسيار روشن تر از مطالبي است كه در ساير شروح نظير مؤيدالدين جندي و ملاّ عبدالرزاق كاشاني و... آمده است.
محي الدّين در كتاب كبير فتوحات نكات ديگري دارد كه عبارت است از:
1 ـ پيدايش زن از مرد مي باشد لذا هرگز زن به درجه مرد نمي رسد و آيه وللرجال عليهنّ درجه را تأييد اين مطلب مي داند.[2]
البته پيدايش زن از مرد مطلبي درخورِ تحقيق و تجديد نظر است، و ما در بحث قرآني به آن پرداختيم.
===========
[1]ـ ص480، فصّ محمدي.
[2]ـ فتوحات، باب هفتم، ج2، ص287 و248، تحقيق عثمان يحيي.
2 ـ واصلان به سوي خدا اعم از زن و مردند و وصول به حق اختصاصي به مرد ندارد.[1]
3 ـ حيض پليدي شيطاني است كه اغتسال از آن لازم است و همه پيش كسوتانِ طريقت و رياضت اتفاق دارند كه دروغ، حيض نفوس است (يعني انسانِ دروغگو حائض است). بنابراين «راستي»، غسلِ از حيضِ «كذب» است.[2]
4 ـ در صورتي كه جنازه زن و مرد براي نماز و دفن در قبر آماده و جمع شده باشد و امام بخواهد بر هر دو به يك نماز انجام وظيفه كند، آيا بايد جنازه زن را نزديك قبله و مقدم بدارد و جنازه مرد را به طرف خود قرار دهد يا به عكس، ابن عربي مي گويد: جنازه مرد را نزديك قبله قرار داده و جنازه زن را نزديك خود بگذارد. در اينجا نظر شريف او آن است كه چون زن محل تكوين فرزند است و به مكوّن حقيقي يعني خداوند نزديك تر از مرد است لذا سزاوارتر آن است كه زن مقدّم بر مرد واقع شده و به قبله نزديك تر باشد تا فرزند او به فطرت توحيدي تولد شود.[3]
5 ـ در تفسير:
(رجال لا تلهيهم تجارة ولا بيع عن ذكر اللَّه ...)
مرداني كه هيچ تجارت و خريد و فروشي آنان را از ياد خدا مشغول نمي كند.
تصريح مي نمايد كه درجه كمال نسبت به زنان محجور و ممنوع نيست و زن هم مشمول آيه كريمه مي باشد گرچه صريحاً نام وي نيامده است.[4]
6 ـ همين مطلب يعني عدم محجوريت زن از كمال با توجه به تقدّم مرد در باب هفتاد و دو، نيز تكرار شده است.
7 ـ در باب هفتاد و دو چنين مي فرمايد: زن در بسياري از احكام حج با
===========
[1]ـ باب چهل و پنج، ج4، ص109، تحقيق عثمان يحيي.
[2]ـ باب شصت و هشت، ج5، ص391، عثمان يحيي.
[3]ـ باب شصت و نه، ج8، ص89، عثمان يحيي.
[4]ـ ج8، ص151، عثمان يحيي.
مرد اختلاف دارد زيرا گرچه در انسانيت اجتماع دارند ليكن در اثر عروض ذكوريّت و انوثيّت از يكديگر امتياز يافتند (يعني انسانيت گوهر آنها را تشكيل مي دهد و نر و ماده بودن عارضي است).[1]
ادامه دارد👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
کرامتی: احساس میکنم مطلب شماره 4 متن (نه پانوشت) دقیق نیست
8- در باب مزبور مي فرمايد: گاهي زن در كمال به درجه رجال مي رسد و گاهي مرد به طوري تنزّل مي كند كه از نقص زن نيز پايين تر مي آيد.[2]
9 ـ در باب هفتاد و سوم مردان و زنان نامداري كه به مقام هاي منيع بار يافتند مطرح مي فرمايد و در بحث حافظون و حافظات حدود الهي و در مبحث حلم چنين مي گويد: «ما من صفةٍ للرجال الّا وللنساء فيها مشرب تولّاهم اللَّه بالحلم ... »
و موارد فراوان ديگري هم از لحاظ ارائه خطوط كلي بحث و هم از جهت نشان دادن مصاديق بارز آن از زنان نامور كه به ديدار ابن عربي آمده يا وي به ملاقات آنان رفته است مي توان در نوشته هاي اين عارف بزرگوار يافت.
===========
[1]ـ ج10، ص142 و143، عثمان يحيي.
[2]ـ همان.
زن در آينه جلال و جمال، صص 237 تا 239
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
💠 شعری به ترتیب حروف الفبا در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها
ا) ای خاک درت تاج سرم خواهر سلطان
ب) بیمه شده با فیض دمت کشورِ ایران
پ) پیوسته به پابوسِ تو آیند ملائک
ت) تردید ندارم که توئی مریم دوران
ث) ثابت قدمم کرده دعاهای تو بانو
ج) جبریل برد سجده به خاکِ تو کماکان
چ) چون بوسه زنم بر در و دیوار حریمت
ح) حس میکنم اینجاست همان مرقدِ پنهان
خ) خوبانِ جهان در حرمت جمله گدایند
د) دم می زند از نام تو سلطانِ خراسان
ذ) ذکرش همه دم نَقلِ کرامات تو گشته است
ر) رَه یافته هر کس که در آن روضهی رضوان
ز) زوار تو آری همه از اهل بهشتند
ژ) ژرف است کلامِ تو چنان آیهی قران
س) سائل نکند ثانیه ای رو به اجانب
ش) شد زانکه نمکگیر تو ای حضرتِ باران
ص) صحن تو جلا داده دل و دیده ی ما را
ض) ضمنا شده حاتم ز کراماتِ تو حیران
ط) طوفِ حرمت را ز خدا خواسته مریم
ظ) ظاهر شده تا اینکه مقاماتِ تو بر آن
ع) عمریست که از قلبِ محبانِ خود از لطف
غ) غم بردهای ای مرجعِ تقلیدِ کریمان
ف) فرمود چه خوش عالمی از جنس حقیقت
ق) قم گشته ز فیض حرمت مرکز ایمان
ک) کی دم بتوان زد ، زِ تو با مصرع شعری
گ) گر إذن به شاعر ندهد خالقِ منان
ل) لطف و کرم و جود تو هرگز مگذارد
م) محشر بشود دیده ی ما چون همه گریان
ن) نتوان که مرا خواند غلامِ تو یقینا
و) وقتی که غلامانِ تو هستند بزرگان
ه) هستیِ غریب الغربا ، عمهی سادات
ی) یک لحظه از این بی سر و پا روی مگردان
#وفات_حضرت_معصومه
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هضم این ویدئو بسیار بسیار سنگینه و قلبی نورانی میخواد البته شما نورانی هستید و این کلیپ را با توجه می بینید و لذت می برید
#امام خامنه ای
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
متن این ارسالی را کرامتی ننوشته
.
♨️ ایموجی شهید سیدحسن نصرالله درباره هلاکت نظامیان اسرائیل در شبکههای اجتماعی ترند(گرایه) شد
🔹ایموجی سخن «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان که گفته بود در صورت حمله زمینی به لبنان، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی بصورت عمودی ( اشاره به زنده بودن ) می آیند و افقی ( اشاره به مرگ) برمی گردند، صفحات شبکه های اجتماعی را در نوردید.
ولی واقعا چطور به گرایه رسیدن🤔
📌 #خبر_فوری_سراسری
بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا
@fori_sarasari
یاد معلمان و استادان عزیزم به خیر
معلم دوم ابتدایی سال 1355 آقای يوسف شکارسرایی اهل استان گیلان.
معلم قرآن سوم راهنمایی سال 1361 آقای مهدی آق قلعه که دوست دارم بیابمشان. احتمالا اهل استان گلستان.
دبیرستان سال 1362 آقای علیرضا قدوسی مقدم.
مرکز تربیت معلم امام محمد باقر سال 1366، استادان محترم حجة الإسلام عباس نیکبین (دوست دارم بیابمشان. به گمانم اهل کرمان بودند و شاید الآن ساکن مشهد باشند)، حجة الإسلام حاج ابو القاسم یزدانی، مرحوم حجة الإسلام حاج سید حسین محمدی و حاج احمد عبدل آبادی.
کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد،سال 1371، استادان عزیز حجة الإسلام (دکتر) سید محمد امامزاده، حجة الإسلام (دکتر) سید مرتضی حسینی شاهرودی، حجة الإسلام (دکتر) سید محمدتقی قبولی درافشان و مرحوم حجة الإسلام دکتر محمود فاضل یزدی مطلق
کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد سال 1374 پدر شهید، حجة الإسلام استاد عزیز الله فياض صابری و ملا صدرای ثانی (به قول هانری کربن) مرحوم حجة الإسلام استاد سید جلال الدین آشتیانی
دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد سال 1391، استادان عزیز حجة الإسلام حسن نقی زاده، دکتر مرتضی ایروانی نجفی، دکتر علی اسدی اصل (فامیل سابقشان غرباوی بود) و مرحوم حجة الإسلام محمد واعظ زاده خراسانی.
وقتی استاد سید جلال الدین آشتیانی و استاد واعظ زاده خراسانی مرحوم شدند، امام خامنهای پیام تسلیت صادر کردند.
خدا خیرش را بر همهشان پیوسته نازل کند.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و إذ غدوت من أهلك تبوّئ المؤمنين مقاعد للقتال و الله سميع عليمٌ (121)
آيات 121 تا 129 صحنه جنگ اُحد را يادآوري مي كند. اين آيه به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: به يادآور آن روزي را كه بامدادان از محل زندگي و محيط خانوادگي خود بيرون آمده و مؤمنان را براي نبرد احد آماده مي كردي و در نبردگاهها و سنگرها براي جنگيدن مستقر ميكردي و در كمين دشمن مينشاندي.
خداوند سبحان شنوا و داناست. او گفت وگوهاي حادثه اُحُد را شنيده، بلكه از همه رازها و رمزها، آراي متضارب و نيتهاي متفاوت مشاورانِ دفاع اُحد (اعم از صالح و طالح) و خاطرات قلبي موافقان و مخالفان آگاه است و مي داند عده اي تصميم به بازگشت گرفته اند تا صفوف مسلمانان را دچار تزلزل و سستي كنند.
تصريح به ذكر «غُدوة» براي اهتمام به اصل داستان نبرد اُحد است و اينكه آن قصه به خوبي به ياد بيايد. برخي گفته اند: بدان سبب كه تضارب آراي موافق و مخالف خروج از مدينه در طليعه روز بود، در اين آيه از مبدأ زماني خروج به «غدوة» تعبير شده است، وگرنه حركت و خروج از مدينه بعد از اقامه نماز جمعه بود.[1]
===========
[1]ـ تفسير ابي السعود، ج1، ص407.
تسنيم ج 15 صص 457 و 458
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#مفردات_قرآن
سورهی شَرح [کرامتی: بعضی، به این سوره انشراح میگویند. بهتر است به این سوره، شرح بگویند. چون در متن سوره فعل «نشرح» به کار رفته است که ثلاثی مجرد است و مصدر این فعل ثلاثی مجرد، شرح است. اگر فعل «ننشرح» به کار میرفت، اسم سوره را میشد بگوییم انشراح]
راغب گفته: كلمه" شرح" در اصل لغت به معناى باز كردن گوشت و امثال آن است، وقتى گفته مىشود:... " شرحت اللحم" معنايش اين است كه من گوشت را باز كردم [کرامتی: پس معلوم شد چرا در علم پزشکی اصطلاح تشریح بدن را به کار میبرند] و از جمله موارد استعمالش" شرح صدر" است، كه معنايش باز شدن و گستردگى سينه به نور الهى و سكينتى از ناحيه خدا و روحى از او است.
كلمه" وزر" به معناى بار سنگين است.
و" انقاض ظهر" به معناى شكستن پشت كسى است، شكستنى كه صدايش به گوش برسد، آن طور كه از تخت و كرسى و امثال آن وقتى كسى روى آن مىنشيند، و يا چيز سنگينى روى آن مىگذارند صدا برمىخيزد، و مراد از" انقاض ظهر" (غالبا) معناى لغوى آن نيست، بلكه منظور ظهور آثار سنگينى وزر بر آدمى است، ظهورى بالغ [کرامتی: بالغ يعنی رسا].
" وضع وزر" به معناى از بين بردن آن سنگينى است، كه رسول خدا (ص) احساسش مىكرد. مراد از وضع وزر رسول خدا (ص) اين است كه دعوت آن جناب را انفاذ و مجاهداتش در راه خدا را امضا نمود، به اين معنا كه اسباب پيشرفت دعوتش را فراهم كرد.
" رفع ذكر" به معناى بلند آوازه كردن كسى است، به طورى كه نامش و گفتگويش از همه نامها و همه خاطرهها بلندتر باشد، و خداى تعالى نام آن حضرت را چنين كرد و يكى از مصاديق رفع ذكر آن جناب اين است كه خداى تعالى نام او را قرين نام خود كرد، و در نتيجه در مساله شهادتين كه اساس دين خدا است نام او قرين نام پروردگارش قرار گرفت.
ترجمه تفسیر المیزان ج 20 صص 530 تا 532
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
#أهمّیّت_دعا (1)
اهميت دعا و اهتمام به صحيفه سجاديه حضرت علي بن الحسين (عليهالسلام)، مطالب فراواني را دربردارد كه به شمّه اي از آن در طي چند مقدمه كوتاه بسنده مي شود.
يكم. انسان در فرهنگ وحي، حي متألّه است كه حيات او در تألّه [کرامتی: تَأَلُّه يعنی خدا را به معبود گرفتن و پرستیدن] وي نهفته است. آب اين حيات كه همان ماءالحيوة خضري [کرامتی: خَضِری] است، در اجابت دعوت حيات بخش خداي سبحان و در دعاي حيات خواهانه عبد سالك و صالح نهادينه شده است. حياتبخشي دعوت الهي را مي توان از آيه (يا أيها الذين آمنوا استجيبوا للّه و للرسول إذا دعاكم لما يحييكم) [1]
استظهار كرد و خواسته حيات را كه برخاسته از نياز ضروري است، مي توان از جمله «اللّهم اجعل محياي محيا محمّد و آل محمّد و مماتي ممات محمّدٍ و آل محمّد» [2]
استفاده كرد، چنان كه معرفت اين ذوات معصوم و ايمان به آنان، مايه حيات و ممات معقول، و نشناختن آنها پايه حيات و ممات جاهلي و نامعقول است.[3]
كسي كه از كوثر دعا محروم باشد، از چشمه دعوت الهي مهجور بوده و از اصل حيات محجور است، چون تارك دعا دعوت خداي سبحان را نيز پاسخ نداد و فرمان (ادعوني استجب لكم) [4]
را امتثال [کرامتی: امتثال' فرمان بردن] نكرد و چنين مرده اي درخور توجه نخواهد بود: (قل ما يعبؤا بكم ربّي لولا دعاؤكم) [5]
، و چون غالباً اعراض از دعا زمينه اعتراض بر آن و گاهي معارضه با آن را دربردارد، لذا تهديد الهي براي تحديد مرز آن چنين نازل شده است: (انّ الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنّم داخرين).[6]
===========
[1]ـ سوره انفال، آيه 24.
[2]ـ مصباح المتهجد، ص 717؛ بحار الانوار، ج 98، ص 292(زيارت عاشورا).
[3]ـ «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتةً جاهليةً»؛ وسائل الشيعه، ج 16، ص246.
[4]ـ سوره غافر، آيه 60.
[5]ـ سوره فرقان، آيه 77.
[6]ـ سوره غافر، آيه 60.
اديبان معرفت آموز كه از علوم وحياني طرفي بسته و از سوق عقل و سياق نقل قنيه اي [کرامتی: آنچه کسب شود] اندوخته و به تأمين نيازهاي ذوقي پرداخته اند، چنين سروده اند:
ايمن شده از عمر خود و گشت شب و روز
وز بي خبري كيسه به طرّار [کرامتی: طرار: کیسهبَر] سپرده
زان پيش كه نوبت به سر آيد تو در آن كوش
تا مرده زنده شوي اي زنده مرده[1]
===========
[1]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 587، مدرس رضوي.
جوادی آملی، سروش هدايت، ج 3، صص 32 تا 34
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اگر انتصاب غیرقانونی ظریف ادامه یابد شخص پزشکیان هم عملا برکنار خواهد شد
کامران غضنفری نماینده انقلابی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
┄┄┅┅┅❅❀❥🇮🇷❥❀❅┅┅┅┄┄
@AMIRKABIR_IRAN
دکتر محمدرضا کرامتی
🔺اگر انتصاب غیرقانونی ظریف ادامه یابد شخص پزشکیان هم عملا برکنار خواهد شد کامران غضنفری نماینده انق
آقای غضنفری عزیز! بصیرت، شَجاعت و قانونمداری شما بسیار قابل تحسین است اما آیا میتوانید پزشکیان را عزل کنید؟ آیا مسؤولان این امر به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟ بعید میدانم. علت استبعادم، فلهای رأی اعتماد دادن نمایندگان مجلس به تمام وزرای پیشنهادی پزشکیان است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
إذ همّت طائفتان منكم أن تفشلا و الله وليُّهما و علي الله فليتوكّل المؤمنون (122)
دو گروه از رزمندگان مؤمن اُحد نزديك بود بر اثر ارعاب منافقان يا علل و عوامل ديگر، به هراس از دشمن و فَشَل و ضعف و سستي مبتلا شوند و به آن تا حدّي همت گمارند و از جهت اين عزم و تصميم دروني (نه صرف خطور و تصوّر ذهني و گذرا) قذارتي دامنگير آنان شد، چنان كه سياق آيه بر عتاب و توبيخ آنان و نقص في الجمله همت مزبور دلالت دارد؛ ليكن خداوند سبحان آن ها را به لحاظ سابقه ايمانشان به حال خود وانگذارد و عفو و ولايت الهي را نصيب آنان كرد و حيلوله الهي مانع اجراي عزم و تصميم آن دو گروه و مانع سقوطشان در وادي نفاق گرديد و آنان مأمور به توكل بر پروردگار شدند و قلب مؤمنان متوكل، با ايمان به عمل حتمي خداوند به وعده هاي خويش آرامش مي يابد.
تسنيم ج 15 ص 470
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
353.5K
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه 120
تسنيم ج 15 ص 452
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
477.1K
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه 121
تسنيم ج 15 صص 457 و 458
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج #گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه إذ همّت طائفتان منكم أن
پیام یکی از اعضای فعال کانال:
اغلب وقتی مطالب شما رو میخونم، معنای لغات رو هم جستوجو میکنم:
فَشَل= کاهلی، سستی کردن
قَذارَت= پلیدی
حَیلولَه = حایل شدن میان دو چیز
سپاس که باعث یادگیری ما میشید.
1.25M
#اخلاقی
در مورد تعریف کبر و درکات آن همراه مثال
امام خمینی، شرح چهل حدیث، صص 79 تا 82 (با تلخیص)
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دانستنی
علم صحيح، نزد اهل بیت علیهم السلام است.
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ : شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ. وسائل الشیعة 69/27
ترجمه توسط کرامتی:
ابو جعفر (امام باقر) عليه السلام به سلمة... و حکم... فرمود: به شرق (عالَم) بروید و به غرب (عالَم) بروید، علم درستی نمییابید مگر چیزی که از نزد ما اهل بیت خارج (صادر) شود.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🖌 سروده افشین علا برای نماز #جمعه_نصر و تقدیر رهبر انقلاب از آن: قوی، زیبا و استادانه است؛ کاش شأن نزولش این حقیر نبودم
🖊 آن جمعهی بشکوه
ای خطبهی غرای تو چون آب بر آتش
تسکین دل سوتهی اصحاب بر آتش
شد هیمنهی خصم در آن جمعهی بشکوه
چون دود ز جمعیت احباب بر آتش
یکپارچه در سوز و گداز آمده بودند
تا روی تو بینند چو مهتاب بر آتش
ای پیر جوانبخت! ز آهنگ نمازت
مانند سپندی شده محراب بر آتش
بر چیرگیات در سخن، اعدا متحیر
چون خیرگی کرمک شبتاب بر آتش
خنیاگر صهیون نگر از نطق بلیغت
افکنده ز کف، آلت و مضراب بر آتش
فهماند کلام تو به صیاد جهانخوار
ماهی نشود صید ز قلاب بر آتش
از شش جهت افروخت شرر، جانی غاصب
زین رو شده بریان، خود قصاب بر آتش
ما چون تو اگر سوختهایم از غم یاران
گشتیم بهاور چو زر ناب بر آتش
تصویر "حسن" شیر عرب، حک شده بر عرش
هرگز نتوان سوختن این قاب بر آتش
دست از تو نداریم، اگر پا بگذارند
بسیار سران از پی ارباب بر آتش
فردا چو بسوزند عجب نیست که امروز
کردند بنا کاخ خود، اعراب بر آتش
ای پیر! هوادار توأم چونکه در این راه
بیداری و بس قافله در خواب بر آتش
دل کندهام از راست و چپ یکسره، چون تو
بر خندق سلمانی و احزاب بر آتش
از بغض تو بر گردهی ما دشنهی دشنام
بسیار زند سفله چو تنداب بر آتش
خفاش چه داند ز چه در چرخشم ای دوست
گرد تو چو پروانهی بیتاب بر آتش
از طعن رقیبان به فلاخن، چو خلیلم
در باغ گل افتاده ز پرتاب بر آتش
بگذار حسودم بزند طعنه که افتاد
زین شعر تر و تازه و شاداب بر آتش
افشین علا
مهر ۱۴۰۳
افشین علا پس از انتشار این شعر در صفحه شخصی خود نوشت: باخبر شدم که حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از خواندن شعر اخیرم پیرامون حماسهی جمعهی نصر، خطاب به این فرزند کوچک خود نوشتهاند:
📝"قوی، زیبا و استادانه است. کاش شأن نزولش این حقیر نبودم. به هرحال وظیفه داشتم تشکر کنم."
از اینکه امام و مقتدایمان در همهی برههها و بزنگاهها و با وجود دغدغههای خطیر و مشغلههای طاقتسوز، از شعر متعهد این روزگار غافل نیستند و همچنان خود را موظف میدانند بابت اثری که از سر صدق و با خون دل و عرقریزی روح سروده شده، ابراز لطف و فروتنی کنند، خداوند منان را شاکرم. بدیهی است این توجهات پدرانهی ایشان، خستگی و تلخکامی ناشی از مشاهدهی ناآشنایی و بیتفاوتی برخی اصحاب قدرت بهویژه در مدیریت فرهنگی کشور را در کام دلسوزان عزلتگزیده به شهدی شيرين تبدیل میکند.
📱 بله | ایکس | اینستاگرام | @resane_negar
مسوولین نالایق صدا وسیما ، تریبونهای رسمی نظام را به این منحرفان بی هنر وبی اصالت سپرده اند تا تمام مسلمات مترقی دینی را زیر سوال برده آمران معروف و ناهیان منکر را احمق خطاب کنند..!
اسم این نفوذ نیست پس چیست؟
امروز مشتی منافق ماله کش بی هنر مشکل اصلی امت حزب الله هستند والا تکلیف این لامذهبان روشنفکر نما را ملت سال ۱۳۴۲ معلوم کرده است..!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها
#لعنتبرآمریکا
#لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی
تفاوت یک لیبرالِ غربگرای پرمدعا، با یک شخصیت دین مدار خادم بی ادعا وپایبند به اصول انسانی، نظام اسلامی وانقلاب در دو دقیقه.
https://eitaa.com/joinchat/2758607173C44bb61d13e
دکتر محمدرضا کرامتی
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها #لعنتبرآمریکا #لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی تفاوت یک لیبرالِ غ
ای ظریف در عمرت، این حرف اسلام به گوش و چشمت نخورده که اگر کسی اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست؟ فرض میکنیم از اسلام اینقدر بیگانگی کردی، وجدانت چنین قضاوتی ندارد؟
دکتر محمدرضا کرامتی
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها #لعنتبرآمریکا #لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی تفاوت یک لیبرالِ غ
ای ظريف قرآن نخوندهای که فرموده و يطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا؟ آیا امیر المؤمنین و زهرای مرضیه گفتند مشکل خودشان (مسکین و یتیم و اسیر) است؟
دکتر محمدرضا کرامتی
#لعنتبر_أماننامه_ظریف_آمریکائیها #لعنتبرآمریکا #لعنتبرنفوذیوابستهدوتابعیتی تفاوت یک لیبرالِ غ
این «لعنتها» را کرامتی ننوشته
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_آلعمران_آیه
و لقد نصركم الله ببدر و أنتم أذلّةٌ فاتّقوا الله لعلّكم تشكرون (123)
خداوند سبحان در جهاد دفاعي بدر با تأييد و امدادهاي غيبي، گروه قليل و اندك و ذليل و خوار را پيروز كرد.
در پيروزي مؤمنان اندك و به ظاهر ذليل در جنگ بدر، هم كميت، يعني «قلّت»، و هم كيفيت يعني «ذلّت» مطرح است. اين ذلت يا از منظر دشمنان اسلام، يا به لحاظ شوكت ظاهري و اقتدار مادي، يا نسبت به عزّت ذاتي خداوند است. از منظر اخير، خداوند به مؤمنان صدر اسلام مي فرمايد: شما ذاتاً فاقد عزت بوده و هستيد و با اعزاز الهي عزيز مي شويد. نهراسيد و تقواي سياسي و نظامي را حفظ كنيد تا پيروز شويد و شكر كنيد خدا را كه شما گروه قليل و ناتوان را عزتمندانه به پيروزي رسانيد.
يادكرد از «شكر» به عنوان «ثمره تقوا» محصول پيوند بين شكر و مزيد نعمت است، زيرا تقوا سبب گشايش نعمت است و نعمت و شكر زمينه ساز يكديگرند.
تسنيم ج 15 ص 479
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402