May 11
#مُحیی_یعنی_زندگی_بخش
وقتی برای اولین بار میخواستم این صفحات را در قالب یک وبلاگ
(http://mohyii.mihanblog.com )
ایجاد کنم
به این نیت صفحهای از #قرآن_کریم را گشودم:
😌 که آیه 24 سوره مبارکه #انفال چشم نواز شد:
💥💥 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما #يُحييكُم وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ يَحولُ بَينَ المَرءِ وَقَلبِهِ:
💥💥ای کسانی که ایمان آوردهاید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را #حیات میبخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل میشود!
🤗 تصمیم گرفتم نام وبلاگ، و اکنون نام این کانال را
#مُحیی بگذارم؛
با شعار:
#حیات_بخشی_جان_در_پرتو_دین
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🍀🍀🥀🥀🍀🍀🌺🌺🍀🍀
💥#رضایت_از_اکنون_یا_تعجیل_برای_فردا؟
بعضی موقع ها از اینکه نمی توانم «آدم» خوبی باشم ناراحتم! 😔
خیلی اوقات سعی میکنم درست رفتار کنم با اطرافیانم، با پدر و مادرم؛ با همسرم، با فرزندام؛ اما انگار یک موضوعی مانع من میشه!🙁
امروز تصمیم میگیرم که
با خانوادهام مهربان باشم،
مودبانه رفتار کنم،
ارتباط خوبی با خدا داشته باشم، نمازهامو کامل بخونم
اما روز دگر وقتی میبینیم به هیچکدام از قول و قرارهام وفادار نبودم از خودم متنفر میشم،
سرخورده میشم
و به خودم می گم که:
«تو هیچ توانی از خودت نداری که حرکتی به خودت بدهی و پیشرفتی بکنی» ... .🙁
👥 این داستان زندگی بعضی از ما آدم هاست.
👨🏫 ما شاید لازم باشد قبل از اینکه به شیوه رسیدن به پیشرفتها نگاه کنیم؛ به «اکنونمان» نگاهی بیندازیم.
🚗 وقتی «اتومبیل شما توی دنده 2 است؛ خُب سرعت بیشتر از 40 خرج رو دستتون میزاره!»
🚀 خیلی اوقات ما دنبال «#تعالی» در آینده هستیم در حالیکه از «#اکنون» خبری نداریم!
در مثبتِ 1 و 2 هستیم و به 10 میاندیشیم، و همواره ناراضی!
🤔 خودمان را نشناختهایم، به توانمندیهای خودمان آگاه نیستیم، کمبودهای خود را هم نمیشناسیم.
🧐 یعنی خبر نداریم در کجای پیوستار این عالمیم اما دنبال افزایش و رشد خودمان هستیم و جوابی نمییابیم و در نتیجه سرخورده میشویم.
😁 کسی میگفت «زین پس برنامهریزی کردهام در شبانه روز بیش از 3 ساعت نخوابم!»
گفتم: «خب تا به حال معمولاً چند ساعت میخوابیدی؟»
گفت: « 8 تا 9 ساعت!»
گفتم:... چیزی نگفتم!
☝️البته الان صحبت من تمرکز بر ضعفها نیست، که شاید بیشتر عادت کرده باشیم وقتی به خودمان یا به اطرافیانمان فکر میکنیم، به ضعفهای خود و دیگران بیندیشیم؛ این کافی نیست!
💥لطفا کمی به توانمندیهایتان بیندیشید!
✏️قلم و کاغذ بردارید و ببینید از این «#توانمندی_ها» کدامها در شما بیشتر نمایان است؟
📋 پشتکار، راستگویی، مهربانی، انصاف، دوراندیشی، قدردانی، امیدواری، شوخ طبعی، بخشش، فروتنی، دلیری، ابتکار، کنترل خود، و علاقه به معنویت.
🍇🍊🍏🍓🥥🍐🍑🍒🍎
اینها بخشی از دهها توانمندی است که خدای متعال در وجود ما نهاده است؛
به آنها آگاه شویم،
ببینیم کدامیک از اینها در وجود ما بیشتر تبلور یافته؟
🤔 به نظرم میرسد اگر در پی استفاده از همین میزان توانمندیهای خودمان باشیم، از اکنون مان «#رضایت» پیدا میکنیم
و آن وقت انتظار درستی است اگر به تعالی خود بیندیشیم.
😊 دوستی میپرسید: «بعد از نمازها که تسبیح بهدست میگیریم و 33 بار «الحمدلله» میگوییم؛
شکر چه بکنیم؟
بیشتر موقعها اونقدر سریع این ذکر رو میگم که بیشتر صدای«الحم حم حم» به گوشم میرسه!»
گفتم «من تلاش میکنم خدا رو به خاطر همین توانمندیهای خودم، همسرم، فرزندام، پدر و مادرم، و آشناهام شکر کنم»😌🙏
eitaa.com/Mohyiee
🍀🍀🍀🌷🍀🍀🍀
✍️ #راهی_برای_بزرگی
بذار موضوع یه کم مبهم بمونه، بلکه تا آخرش بخونی!😌
🤔میدونستی ما از درون گاهی خودمون را با خودمون مقایسه میکنیم؟!
🤔چی میگی امروز؟
😐یه کم روشنتر حرف بزن بابا!
به اندازه کافی حرفهای بالای دیپلم از این و اون میشنفیم،
دیگه تو کلاس نذار برامون که حس نداریم!
نه بابا کلاس گذاشتنم کجا بود! واقعیته که ما دو تا «#خود» برامون قابل تصوره.
یکی «#خود_واقعی» و یکی هم «#خود_آرمانی».
💥خود واقعی همان حالتهای فعلی ماست، همان چیزهایی که فعلاً داریم، همان توانمندیهایی که از خودمان سراغ داریم، همان ضعفهایی که از خودمان میشناسیم.
💥اما خود آرمانی اون چیزیه که باید باشیم، اون موقعیتهایی که احساس میکنیم میتونیم بهش برسیم ولی کوتاهی کردیم.
دیدی گاهی با خودت میگی که «نه! من بیش از اینها ارزش دارم، جایگاهم این نیست و...»
وقتی این چیزها رو میگی یعنی داری از خود آرمانی خودت حرف میزنی.
⭐️ وقتی مطلب #رضایت_از_اکنون یا #تعجیل_برای_فردا رو داشتم مینوشتم با خودم گفتم این موضوع ممکنه تو ذهن بعضیها اینجوری جا بیفته که خب ما به همین داشتههای فعلی خودمون اکتفا کنیم کافیه!
اگه این باشه، این برداشت شاید باعث بی انگیزه شدن برای حرکت بشه.
☝️اون مطلب بیشتر برای این بود که ما اصلاً خود واقعی مان رو هم نشناختیم تا چه رسد که به بالا دستها نگاه کنیم،
اما اگه رفته رفته خود واقعیمان را شناختیم، اونوقته که راه حرکت به سمت خود آرمانی هموار میشه.
eitaa.com/Mohyiee
👇👇👇
👆👆
خب این همه بحث چه ربطی بهعنوان مطلب داره«راهی برای بزرگی»؟!
😉 آهان خوشم میاد حواست جمعه!
👌این دفعه از این وری میخوام بحث کنم، از خود آرمانی به سمت خود واقعی.
تو #تفکر_اسلامی(کار به تفکرهای دیگه ندارم که گاهی نگاه منفی نسبت به آدم دارن)،
توی تفکر اسلامی، خدا به آدمها از اول یه #احساس_بزرگواری و #ارجمندی_درونی عطا کرده
که آدم گاهی احساس میکنه از فرشتگان هم بالاتر رفته. خدا اون رو خودآرمانی انسانها قلمداد کرده
و از همه آدمها خواسته که از این بزرگواری و آقایی فاصله نگیرن!
افراد به میزان فاصله گرفتن از این احساس بزرگواری؛ در دنیای تیره و تار خود واقعی گم میشن
و حتی راه رو هم گم میکنن! اونوقت نمیفهمن خوب چیه؟ بد کدومه؟
🤔 تصورشو بکن آدم دائما احساس بزرگی بکنه!
احساس بزرگواری درونی!
احساس کنه دائم به اون خودآرمانی که خدا براش رقم زده نزدیکه!
فاصلهای نداره! و یا تا فاصلش با اون احساس کم میشه بلافاصله دوباره برمیگرده و نزدیک میشه! 🤗
🤔 حالا چنین انسانی فکر نکنم خودشو دچار کارهایی بکنه که حقارتهای درونی به ارمغان بیاره!
یا از درون احساس بکنه خوار و ذلیل شده!
🤔 فکر میکنم با این حال بزرگواریِ درونی خیلی چیزهایی که برای یه عده لذت بخشه،
برای این آدم خوار و حقیر باشه.
eitaa.com/Mohyiee
☘️☘️🥀🥀☘️☘️
💥#امید_یا_آرزو_مسأله_این_است
✍️وقتی پست قبلی ( #راهی_برای_بزرگی) رو گذاشتم
👨⚕️ یکی از دوستان سوال کرد که:
« اون خود آرمانی رو چطور طرحریزی کنیم که براساس آرزوهای دور و دراز نباشه»
👨💻و دوست دیگری پرسید:
«آیا توجه به خود آرمانی انسان رو از واقعی بودن دور نمیکنه؟»
📕تصمیم گرفتم بخشی از #کتاب #درآمدی_بر_روانشناسی_آرزوها (#رفیعی_هنر، 1398، انتشارات موسسه #دارالحدیث) رو بذارم شاید کمی کمک کنه:
🗣#اریک_فروم از روانشناسان روانتحلیلگر،
در #کتاب «انقلاب امید: بهسوی انسانی کردن تکنولوژی » میگوید:
💬آرزوها بر خلاف #امیدها محصول تصور درباره احتمال تغییراند بیآنکه طرحی برای آن داشته یا انرژی مورد نیاز ایجاد چنین تغییر را به همراه داشته باشیم.
💭امیال و آرزوها بر خلاف امیدها دارای ویژگیهای منفعل بوده که در طی آن، تلاش کم یا اصلاً تلاشی برای به واقعیت پیوستن مصادیق آنها انجام نمیگیرد.
😯به تعبیر فروم، سطح شدید این انفعال منجر به شکلگیری «#پوچ_گرایی» میگردد... .
از سوی دیگر حالات منتج از امید و آرزو را باید متفاوت دانست.
😌 #خوش_بینی ناشی از امید را باید از خوش بینی ناشی از آرزو مجزا نمود.
به خوشبینی آرزومندانه «#پندار_آرزومندانه» هم میگویند.
👥👥از نگاه روانشناسان اجتماعی، پندار آرزومندانه یعنی شکلگیری باور و تصمیم گیری برپایه مطالبی که شاید خوش آیند بهنظر آیند ولی بهدور از شواهد و منطق و واقعیاتاند.
👤#کریستفر_بوکر
(نویسنده #کتاب هفت پیرنگ اصلی: چرا قصه میگوییم)
پندار آرزومندانه را «چرخه اوهام» دانسته و معتقد است:
😕هنگامی که ما اقدام به کاری میکنیم که ناشی از پندار آرزومندانه ماست، ممکن است چند صباحی، که شاید بتوان آنرا «مرحله رؤیا» نامید، همه چیز بر وفق مراد بهنظر آید، ولی چون این داستان ذهنی هرگز با واقعیت سر سازگاری ندارد، ادامه آن در زمان رویدادهای نامطلوب زندگی، منجر به «مرحله #نومیدی» میشود.
eitaa.com/Mohyiee
👇👇👇
👆👆👆👆
🕌«#أمل» واژه نام آشنا در #تفکر_اسلامی است که بر واقعیت روانیِ «آرزوها» پرداخته است.
🛫 ⏱در منطق اسلامی، انسانها بهواسطه قدرت خیالشان #سیر_در_زمان را تجربه میکنند
و گاه بر اساس آن، تصمیمهای مهم زندگی را رقم میزنند.
امّا در این میان، دین مبین #اسلام همواره مراقب وجه سلامتگونه و کمالگرایانه آدمی است
و طی آموزههایی به چند و چون این موضوع پرداخته
که با تبیین آن میتوان دریافت که:
چگونه افراد باید از این موهبت استفاده نمایند تا نه تنها دچار خسران نشده؛
که به رشد و #بالندگیهای_روانی و #معنوی دست یابند.
🤔با دقت در تمام آیات #قرآن_کریم در مییابیم که ماهیت أمل یک امر خنثی میباشد
و بنابر معیارهایی گاه یک امر نیکو، و گاهی نکوهیده تلقی شده است.
📙📘📗بر اساس منابع اسلامی آرزوها وقتی معنای نکوهیده پیدا میکنند که با عدم #تعقّل و عدم شناخت واقعیت همراه شوند.
🔦پس اگر میخواهید بدانید آرزوهایتان از نوع «دور: #طول_أمل» است که نکوهیده است و پرهیز کردنی😐؛
یا
از نوع «گسترده: #بسط_أمل» است که نیکو است و تجویز شدنی😍؛
میتوانید این موارد را بررسی کنید:
📌برای دستیابی به این آرزو در حال تلاشم .
📌با واقعیتهای کنونیام بیش از حد فاصله ندارد.
📌استدلال پذیر است.
📌شرع پسند است.
📌مورد پسند افراد عاقل است.
📌به داشتههای دیگران لطمه نمیزند.
📌به دیگر داشتههای خودم کمک میکند.
📌صرفا مادی نیست و جنبه معنوی هم دارد.
اگر آرزوهایتان معیارهای بالا را نداشت بهتر است به کوتاه کردن آنها ( #قصر_امل) بیندیشید تا از پیامدهای منفی آن در امان بمانید
eitaa.com/Mohyiee
🌱🌱🌱🌺🌺🌱🌱🍁🍁🌱🌱
http://www.riqh.ac.ir/post/68696/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF/
#روانشناسی_آمریکایی_و_اعتماد_به_نفس_ملّی
🤔روند علم روانشناسی در دنیا پیچیدگی خاصی داشته است
و در آموزش این رشته نیز خواسته و یا ناخواسته #سوگیری_هایی ایجاد شده است.
👨💻اگر رویکرد آموزش علم روانشناسی را بخواهیم تقسیمبندی کنیم با دو رویکرد مواجه میشویم، #رویکرد_آمریکایی و #رویکرد_اروپایی.
📈📐 یکی #کمّی_گرا
و
🗂📋 دیگری #کیفی_گرا.
⚡️⚡️این دو رویکرد سابقه طولانی دارند و باوجود اینکه روانشناسی در کشورهای اروپایی و بخصوص کشوری مثل #آلمان پدید آمد
⚡️امّا آمریکاییهایی که این علم را نزد آلمانیها فراگرفته بودند پس از بازگشت به کشور خودشان، شروع به توسعه و درانداختن #طرحی_نو کردند.
🕵️♂️🕵️♀️👨🎨آمریکاییها به این نتیجه رسیدند که نظریات خودشان را ارائه دهند و بهنوعی از اروپاییها و مکتب اروپایی مستقل شوند.
به هر حال به دلایل مختلفی رویکرد آمریکایی در روانشناسی نفوذ بیشتری پیدا کرد.
📚رویکرد آمریکایی در روانشناسی با ارائه کتب بیشتر و سادهتر موجب ترغیب خوانندگان در سراسر جهان به این کتابها شد.
این کتب هم در دسترس تر و هم قابلفهمتر بودند( اروپایی ها معمولا سخت نویسند!)
👨🎓👩🎓از طرفی، بخشی از تحصیلکردگان ایرانی در امریکا تحصیلکرده بودند و گرایش به ترجمه کتابهای آمریکایی داشتند
به همین جهت اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعداد کتابهای با رویکرد آمریکایی در ایران نسبت به کتابهای اروپایی بیشتر است
🏘و این را باید بدانیم که هر کشوری رویکرد خودش را در آموزش روانشناسی دارد.
⭐️برای بیان ملموستر این مسئله، میتوان به یکی از نخستین کتبی که دانشجویان روانشناسی ملزم به خواندن آن هستند
یعنی #مکاتب_روانشناسی و #تاریخچه_روانشناسی اشاره کرد که عملاً در طی آن، رشته «روانشناسی» را به دانشجویان معرفی میکنند؛
که عموماً این کتابها در امریکا تألیف و منتشر شدهاند
😯 اساساً تاریخچه نویسی از علایق آمریکاییهاست نه اروپاییها!
☝️🤚این ادعا را از کتابی با عنوان
#Internationalizing_the_History_of_Psychology»
به معنای
#بینالمللی_سازی_تاریخچه_روانشناسی
نقل می کنم.
📕 این کتاب در سال ۲۰۰۶ به سرویراستاری روانشناسی به نام «#آدرین_سی_براک» منتشر شده است.
eitaa.com/Mohyiee
👇👇👇
👆👆👆👆👆👆
✍️ آدرین براک در این #کتاب ۳ اصل را در کتابهای تاریخچه روانشناسی امریکا استنباط کرده است:
📌اصل اول: اگر کار تو تأثیر شگرفی بر روانشناسی آمریکایی نداشته باشد، هرچند اثر تو ممکن است، در جای دیگری نفوذ داشته باشد، این کار در روانشناسی بهحساب نمیآید.😯
📌اصل دوم: اگر کار تو تأثیر مهمی در روانشناسی آمریکایی داشته، حتی اگر نفوذ کم و یا اصلا نفوذی در جای دیگر نداشته است؛ بخش مهمی از تاریخچه روانشناسی بهحساب میآید؛😯
📌اصل سوم میگوید که آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه وجود ندارد!(حرفی برای گفتن ندارند)😯
باید دانست که عموم کتابهایی که در زمینهٔ تاریخچه روانشناسی و حتی دیگر شاخههای روانشناسی در ایران ترجمه میشود، آمریکایی هستند😕
یعنی #دانشجوی_ایرانی، شناختش از روانشناسی عملاً بر پایه شناخت از #روانشناسی_آمریکایی بنا میشود نه کل روانشناسی!
👨⚖️👩⚖️👨⚕️👩⚕️او با نظریاتی آشنا میشود که یا آمریکایی بودهاند یا در خدمت روانشناسی آمریکایی هستند.
آدرین براک به روانشناسان معروفی در دنیا اشاره میکند که یا اسمی از آنها در کتابهای تاریخچه روانشناسی نیامده و یا اینکه سالیان درازی مطرح نبودهاند.
👨🎨برای مثال «#ژان_پیاژه» از روانشناسان اروپایی که نظریاتش از ۱۹۲۰ شروع به ارائه شد، اما در حدود ۱۹۶۰ در کتب تاریخچه روانشناسی آمریکایی از او نامبرده میشود!
🕵️♂️یا «#ویگوتسگی» از #روانشناسان_روسی.
بنابراین در کتب روانشناسی سوگیریهای خاصی دنبال میشود
و بدون توجه، وارد ایران میشود
😯اتفاقی که میافتد این است که برداشت ما از علم روانشناسی بر پایه نظر یک آمریکایی است
و آنچنانکه او میپسندد، نه یک علم جاری در دنیا!
😕علاوه بر این، این رویکرد در تلاش است که اثبات کند دیگر نقاط دنیا همچون کشورهای آسیایی حرفی برای گفتن ندارند!
🤔 با این شرایط فکر نمیکنم چندان انگیزهای برای «#تولید_علم» یا احساسی برای «#اعتماد_به_نفس_ملّی» ایجاد شود.
🌻🌻🌺🌺🌻🌻🌱🌱🍁🍁🌱🌱
eitaa.com/Mohyiee