eitaa logo
مُحیی: زندگی‌بخش
1.8هزار دنبال‌کننده
115 عکس
8 ویدیو
20 فایل
🔸🔶حیات بخشیِ جان در پرتو دین🔶🔸 🔴 نگاهی متفاوت به دانش "روان‌شناسی" 🔴 روان‌شناسی از منظر اسلام 🔴 تحول روان: رویکرد اسلامی- روان‌شناختی مدیر: دکتر رفیعی‌هنر روان‌شناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو سازمان نظام. @RafieiHonar
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی برای اولین بار می‌خواستم این صفحات را در قالب یک وبلاگ (http://mohyii.mihanblog.com ) ایجاد کنم به این نیت صفحه‌ای از را گشودم: 😌 که آیه 24 سوره مبارکه چشم نواز شد: 💥💥 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ يَحولُ بَينَ المَرءِ وَقَلبِهِ: 💥💥ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را می‌بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل می‌شود! 🤗 تصمیم گرفتم نام وبلاگ، و اکنون نام این کانال را بگذارم؛ با شعار: eitaa.com/Mohyiee 🍀🍀🥀🥀🍀🍀🌺🌺🍀🍀
💥؟ بعضی موقع ها از اینکه نمی توانم «آدم» خوبی باشم ناراحتم! 😔 خیلی اوقات سعی می‌کنم درست رفتار کنم با اطرافیانم، با پدر و مادرم؛ با همسرم، با فرزندام؛ اما انگار یک موضوعی مانع من می‌شه!🙁 امروز تصمیم می‌گیرم که با خانواده‌ام مهربان باشم، مودبانه رفتار کنم، ارتباط خوبی با خدا داشته باشم، نمازهامو کامل بخونم اما روز دگر وقتی می‌بینیم به هیچکدام از قول و قرارهام وفادار نبودم از خودم متنفر می‌شم، سرخورده می‌شم و به خودم می گم که: «تو هیچ توانی از خودت نداری که حرکتی به خودت بدهی و پیشرفتی بکنی» ... .🙁 👥 این داستان زندگی بعضی از ما آدم هاست. 👨🏫 ما شاید لازم باشد قبل از اینکه به شیوه رسیدن به پیشرفت‌ها نگاه کنیم؛ به «اکنون‌مان» نگاهی بیندازیم. 🚗 وقتی «اتومبیل شما توی دنده 2 است؛ خُب سرعت بیشتر از 40 خرج رو دستتون میزاره!» 🚀 خیلی اوقات ما دنبال «» در آینده هستیم در حالی‌که از «» خبری نداریم! در مثبتِ 1 و 2 هستیم و به 10 می‌اندیشیم، و همواره ناراضی! 🤔 خودمان را نشناخته‌ایم، به توانمندی‌های خودمان آگاه نیستیم، کمبودهای خود را هم نمی‌شناسیم. 🧐 یعنی خبر نداریم در کجای پیوستار این عالمیم اما دنبال افزایش و رشد خودمان هستیم و جوابی نمی‌یابیم و در نتیجه سرخورده می‌شویم. 😁 کسی می‌گفت «زین پس برنامه‌ریزی کرده‌ام در شبانه روز بیش از 3 ساعت نخوابم!» گفتم: «خب تا به حال معمولاً چند ساعت می‌خوابیدی؟» گفت: « 8 تا 9 ساعت!» گفتم:... چیزی نگفتم! ☝️البته الان صحبت من تمرکز بر ضعفها نیست، که شاید بیشتر عادت کرده باشیم وقتی به خودمان یا به اطرافیانمان فکر می‌کنیم، به ضعفهای خود و دیگران بیندیشیم؛ این کافی نیست! 💥لطفا کمی به توانمندی‌هایتان بیندیشید! ✏️قلم و کاغذ بردارید و ببینید از این «» کدام‌ها در شما بیشتر نمایان است؟ 📋 پشتکار، راستگویی، مهربانی، انصاف، دوراندیشی، قدردانی، امیدواری، شوخ طبعی، بخشش، فروتنی، دلیری، ابتکار، کنترل خود، و علاقه به معنویت. 🍇🍊🍏🍓🥥🍐🍑🍒🍎 اینها بخشی از ده‌ها توانمندی است که خدای متعال در وجود ما نهاده است؛ به آنها آگاه شویم، ببینیم کدامیک از اینها در وجود ما بیشتر تبلور یافته؟ 🤔 به نظرم می‌رسد اگر در پی استفاده از همین میزان توانمندی‌های خودمان باشیم، از اکنون مان «» پیدا می‌کنیم و آن وقت انتظار درستی است اگر به تعالی خود بیندیشیم. 😊 دوستی می‌پرسید: «بعد از نمازها که تسبیح به‌دست می‌گیریم و 33 بار «الحمدلله» می‌گوییم؛ شکر چه بکنیم؟ بیشتر موقع‌ها اونقدر سریع این ذکر رو میگم که بیشتر صدای«الحم حم حم» به گوشم میرسه!» گفتم «من تلاش می‌کنم خدا رو به خاطر همین توانمندی‌های خودم، همسرم، فرزندام، پدر و مادرم، و آشناهام شکر ‌کنم»😌🙏 eitaa.com/Mohyiee 🍀🍀🍀🌷🍀🍀🍀
✍️ بذار موضوع یه کم مبهم بمونه، بلکه تا آخرش بخونی!😌 🤔می‌دونستی ما از درون گاهی خودمون را با خودمون مقایسه می‌کنیم؟! 🤔چی میگی امروز؟ 😐یه کم روشن‌تر حرف بزن بابا! به اندازه کافی حرفهای بالای دیپلم از این و اون میشنفیم، دیگه تو کلاس نذار برامون که حس نداریم! نه بابا کلاس گذاشتنم کجا بود! واقعیته که ما دو تا «» برامون قابل تصوره. یکی «» و یکی هم «». 💥خود واقعی همان حالت‌های فعلی ماست، همان چیزهایی که فعلاً داریم، همان توانمندی‌هایی که از خودمان سراغ داریم، همان ضعفهایی که از خودمان می‌شناسیم. 💥اما خود آرمانی اون چیزیه که باید باشیم، اون موقعیتهایی که احساس می‌کنیم می‌تونیم بهش برسیم ولی کوتاهی کردیم. دیدی گاهی با خودت میگی که «نه! من بیش از این‌ها ارزش دارم، جایگاهم این نیست و...» وقتی این چیزها رو میگی یعنی داری از خود آرمانی خودت حرف می‌زنی. ⭐️ وقتی مطلب یا رو داشتم می‌نوشتم با خودم گفتم این موضوع ممکنه تو ذهن بعضی‌ها اینجوری جا بیفته که خب ما به همین داشته‌های فعلی خودمون اکتفا کنیم کافیه! اگه این باشه، این برداشت شاید باعث بی انگیزه شدن برای حرکت بشه. ☝️اون مطلب بیشتر برای این بود که ما اصلاً خود واقعی مان رو هم نشناختیم تا چه رسد که به بالا دست‌ها نگاه کنیم، اما اگه رفته رفته خود واقعیمان را شناختیم، اون‌وقته که راه حرکت به سمت خود آرمانی هموار میشه. eitaa.com/Mohyiee 👇👇👇
👆👆 خب این همه بحث چه ربطی به‌عنوان مطلب داره«راهی برای بزرگی»؟! 😉 آهان خوشم میاد حواست جمعه! 👌این دفعه از این وری می‌خوام بحث کنم، از خود آرمانی به سمت خود واقعی. تو (کار به تفکرهای دیگه ندارم که گاهی نگاه منفی نسبت به آدم دارن)، توی تفکر اسلامی، خدا به آدم‌ها از اول یه و عطا کرده که آدم گاهی احساس میکنه از فرشتگان هم بالاتر رفته. خدا اون رو خودآرمانی انسانها قلمداد کرده و از همه آدم‌ها خواسته که از این بزرگواری و آقایی فاصله نگیرن! افراد به میزان فاصله گرفتن از این احساس بزرگواری؛ در دنیای تیره و تار خود واقعی گم میشن و حتی راه رو هم گم میکنن! اونوقت نمی‌فهمن خوب چیه؟ بد کدومه؟ 🤔 تصورشو بکن آدم دائما احساس بزرگی بکنه! احساس بزرگواری درونی! احساس کنه دائم به اون خودآرمانی که خدا براش رقم زده نزدیکه! فاصله‌ای نداره! و یا تا فاصلش با اون احساس کم میشه بلافاصله دوباره برمی‌گرده و نزدیک میشه! 🤗 🤔 حالا چنین انسانی فکر نکنم خودشو دچار کارهایی بکنه که حقارت‌های درونی به ارمغان بیاره! یا از درون احساس بکنه خوار و ذلیل شده! 🤔 فکر می‌کنم با این حال بزرگواریِ درونی خیلی چیزهایی که برای یه عده لذت بخشه، برای این آدم خوار و حقیر باشه. eitaa.com/Mohyiee ☘️☘️🥀🥀☘️☘️
💥 ✍️وقتی پست قبلی ( ) رو گذاشتم 👨‍⚕️ یکی از دوستان سوال کرد که: « اون خود آرمانی رو چطور طرح‌ریزی کنیم که براساس آرزوهای دور و دراز نباشه» 👨‍💻و دوست دیگری پرسید: «آیا توجه به خود آرمانی انسان رو از واقعی بودن دور نمی‌کنه؟» 📕تصمیم گرفتم بخشی از (، 1398، انتشارات موسسه ) رو بذارم شاید کمی کمک کنه: 🗣 از روان‌شناسان روان‌تحلیل‌گر، در «انقلاب امید: به‌سوی انسانی کردن تکنولوژی » می‌گوید: 💬آرزوها بر خلاف محصول تصور درباره احتمال تغییراند بی‌آنکه طرحی برای آن داشته یا انرژی مورد نیاز ایجاد چنین تغییر را به همراه داشته باشیم. 💭امیال و آرزوها بر خلاف امیدها دارای ویژگی‌های منفعل بوده که در طی آن، تلاش کم یا اصلاً تلاشی برای به واقعیت پیوستن مصادیق آن‌ها انجام نمی‌گیرد. 😯به تعبیر فروم، سطح شدید این انفعال منجر به شکل‌گیری «» می‌گردد... . از سوی دیگر حالات منتج از امید و آرزو را باید متفاوت دانست. 😌 ناشی از امید را باید از خوش بینی ناشی از آرزو مجزا نمود. به خوش‌بینی آرزومندانه «» هم می‌گویند. 👥👥از نگاه روان‌شناسان اجتماعی، پندار آرزومندانه یعنی شکل‌گیری باور و تصمیم گیری برپایه مطالبی که شاید خوش آیند به‌نظر آیند ولی به‌دور از شواهد و منطق و واقعیات‌اند. 👤 (نویسنده هفت پی‌رنگ اصلی: چرا قصه می‌گوییم) پندار آرزومندانه را «چرخه اوهام» دانسته و معتقد است: 😕هنگامی که ما اقدام به کاری می‌کنیم که ناشی از پندار آرزومندانه ماست، ممکن است چند صباحی، که شاید بتوان آن‌را «مرحله رؤیا» نامید، همه چیز بر وفق مراد به‌نظر آید، ولی چون این داستان ذهنی هرگز با واقعیت سر سازگاری ندارد، ادامه آن در زمان رویدادهای نامطلوب زندگی، منجر به «مرحله » می‌شود. eitaa.com/Mohyiee 👇👇👇
👆👆👆👆 🕌«» واژه نام آشنا در است که بر واقعیت روانیِ «آرزوها» پرداخته است. 🛫 ⏱در منطق اسلامی، انسان‌ها به‌واسطه قدرت خیالشان را تجربه می‌کنند و گاه بر اساس آن، تصمیم‌های مهم زندگی را رقم می‌زنند. امّا در این میان، دین مبین همواره مراقب وجه سلامت‌گونه و کمال‌گرایانه آدمی است و طی آموزه‌هایی به چند و چون این موضوع پرداخته که با تبیین آن می‌توان دریافت که: چگونه افراد باید از این موهبت استفاده نمایند تا نه تنها دچار خسران نشده؛ که به رشد و و دست یابند. 🤔با دقت در تمام آیات در می‌یابیم که ماهیت أمل یک امر خنثی می‌باشد و بنابر معیارهایی گاه یک امر نیکو، و گاهی نکوهیده تلقی شده است. 📙📘📗بر اساس منابع اسلامی آرزوها وقتی معنای نکوهیده پیدا می‌کنند که با عدم و عدم شناخت واقعیت همراه شوند. 🔦پس اگر می‌خواهید بدانید آرزوهایتان از نوع «دور: » است که نکوهیده است و پرهیز کردنی😐؛ یا از نوع «گسترده: » است که نیکو است و تجویز شدنی😍؛ می‌توانید این موارد را بررسی کنید: 📌برای دستیابی به این آرزو در حال تلاشم . 📌با واقعیت‌های کنونی‌ام بیش از حد فاصله ندارد. 📌استدلال پذیر است. 📌شرع پسند است. 📌مورد پسند افراد عاقل است. 📌به داشته‌های دیگران لطمه نمی‌زند. 📌به دیگر داشته‌های خودم کمک می‌کند. 📌صرفا مادی نیست و جنبه معنوی هم دارد. اگر آرزوهایتان معیارهای بالا را نداشت بهتر است به کوتاه کردن آنها ( ) بیندیشید تا از پیامدهای منفی آن در امان بمانید eitaa.com/Mohyiee 🌱🌱🌱🌺🌺🌱🌱🍁🍁🌱🌱 http://www.riqh.ac.ir/post/68696/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF/
🤔روند علم روانشناسی در دنیا پیچیدگی خاصی داشته است و در آموزش این رشته نیز خواسته و یا نا‌خواسته ایجاد شده است. 👨‍💻اگر رویکرد آموزش علم روانشناسی را بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم با دو رویکرد مواجه می‌شویم، و . 📈📐 یکی و 🗂📋 دیگری . ⚡️⚡️این دو رویکرد سابقه طولانی دارند و باوجود اینکه روانشناسی در کشورهای اروپایی و بخصوص کشوری مثل پدید آمد ⚡️امّا آمریکایی‌هایی که این علم را نزد آلمانی‌ها فراگرفته بودند پس از بازگشت به کشور خودشان، شروع به توسعه و درانداختن کردند. 🕵️‍♂️🕵️‍♀️👨‍🎨آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که نظریات خودشان را ارائه دهند و به‌نوعی از اروپایی‌ها و مکتب اروپایی مستقل شوند. به هر حال به دلایل مختلفی رویکرد آمریکایی در روانشناسی نفوذ بیشتری پیدا کرد. 📚رویکرد آمریکایی در روانشناسی با ارائه کتب بیشتر و ساده‌تر موجب ترغیب خوانندگان در سراسر جهان به این کتاب‌ها شد. این کتب هم در دسترس تر و هم قابل‌فهم‌تر بودند( اروپایی ها معمولا سخت نویسند!) 👨‍🎓👩‍🎓از طرفی، بخشی از تحصیل‌کردگان ایرانی در امریکا تحصیل‌کرده بودند و گرایش به ترجمه کتاب‌های آمریکایی داشتند به همین جهت اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعداد کتاب‌های با رویکرد آمریکایی در ایران نسبت به کتاب‌های اروپایی بیشتر است 🏘و این را باید بدانیم که هر کشوری رویکرد خودش را در آموزش روانشناسی دارد. ⭐️برای بیان ملموس‌تر این مسئله، می‌توان به یکی از نخستین کتبی که دانشجویان روانشناسی ملزم به خواندن آن هستند یعنی و اشاره کرد که عملاً در طی آن، رشته «روانشناسی» را به دانشجویان معرفی می‌کنند؛ که عموماً این کتاب‌ها در امریکا تألیف و منتشر شده‌اند 😯 اساساً تاریخچه نویسی از علایق آمریکایی‌هاست نه اروپایی‌ها! ☝️🤚این ادعا را از کتابی با عنوان » به معنای نقل می کنم. 📕 این کتاب در سال ۲۰۰۶ به سرویراستاری روانشناسی به نام «» منتشر شده است. eitaa.com/Mohyiee 👇👇👇
👆👆👆👆👆👆 ✍️ آدرین براک در این ۳ اصل را در کتاب‌های تاریخچه روان‌شناسی امریکا استنباط کرده است: 📌اصل اول: اگر کار تو تأثیر شگرفی بر روان‌شناسی آمریکایی نداشته باشد، هرچند اثر تو ممکن است، در جای دیگری نفوذ داشته باشد، این کار در روان‌شناسی به‌حساب نمی‌آید.😯 📌اصل دوم: اگر کار تو تأثیر مهمی در روان‌شناسی آمریکایی داشته، حتی اگر نفوذ کم و یا اصلا نفوذی در جای دیگر نداشته است؛ بخش مهمی از تاریخچه روانشناسی به‌حساب می‌آید؛😯 📌اصل سوم می‌گوید که آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه وجود ندارد!(حرفی برای گفتن ندارند)😯 باید دانست که عموم کتاب‌هایی که در زمینهٔ تاریخچه روانشناسی و حتی دیگر شاخه‌های روان‌شناسی در ایران ترجمه می‌شود، آمریکایی هستند😕 یعنی ، شناختش از روان‌شناسی عملاً بر پایه شناخت از بنا می‌شود نه کل روان‌شناسی! 👨‍⚖️👩‍⚖️👨‍⚕️👩‍⚕️او با نظریاتی آشنا می‌شود که یا آمریکایی بوده‌اند یا در خدمت روانشناسی آمریکایی هستند. آدرین براک به روانشناسان معروفی در دنیا اشاره می‌کند که یا اسمی از آن‌ها در کتاب‌های تاریخچه روانشناسی نیامده و یا اینکه سالیان درازی مطرح نبوده‌اند. 👨‍🎨برای مثال «» از روان‌شناسان اروپایی که نظریاتش از ۱۹۲۰ شروع به ارائه شد، اما در حدود ۱۹۶۰ در کتب تاریخچه روان‌شناسی آمریکایی از او نام‌برده می‌شود! 🕵️‍♂️یا «» از . بنابراین در کتب روان‌شناسی سوگیری‌های خاصی دنبال می‌شود و بدون توجه، وارد ایران می‌شود 😯اتفاقی که می‌افتد این است که برداشت ما از علم روان‌شناسی بر پایه نظر یک آمریکایی است و آن‌چنان‌که او می‌پسندد، نه یک علم جاری در دنیا! 😕علاوه بر این، این رویکرد در تلاش است که اثبات کند دیگر نقاط دنیا همچون کشورهای آسیایی حرفی برای گفتن ندارند! 🤔 با این شرایط فکر نمی‌کنم چندان انگیزه‌ای برای «» یا احساسی برای «» ایجاد شود. 🌻🌻🌺🌺🌻🌻🌱🌱🍁🍁🌱🌱 eitaa.com/Mohyiee