eitaa logo
مُستَبین
1هزار دنبال‌کننده
111 عکس
30 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 📌 تکمله و توضیح ⁉️ پرسیده شد چگونه می‌گویید درباره حضرت ابوالفضل(ع) پیش از حادثه آگاهی زیادی نداریم ولی کتاب معرفی‌شده ۳۷۰ صفحه است؟ 📕 البته اصل کتاب ۶۰۷ صفحه است که از ص ۳۷۱ فقط فهرست‌ها و نمایه‌های تفصیلی است. 🖨 دوستان مستحضرند کتب آستانه حسینی و عباسی اغلب با فونت‌های درشت و فاصله سطر چاپ می‌شود. 📖 ضمن اینکه استاد جلالی سلمه‌الله (متولد ۱۳۲۴ش) مقدمه‌ای درباره نسب حضرت بیان کرده و مطالبی درباره پدران او از عدنان تا و سپس مادرش بیان می‌کند. 🖇 جمع‌آوری و نقل گزارش‌های گوناگون و تحلیل‌ها و توضیحات مؤلف و پاورقی‌های کتاب را هم باید در نظر داشت که حجم را بالا برده است. 🔸 از ص۲۳۳ خاتمه و پیوست‌های کتاب است؛ شامل زیارات حضرت، همسر و فرزندان او (که می‌دانیم آن‌حضرت نسل پربرکتی داشته) و پیوست سوم هم خلاصه‌ای از کتاب.
سری بر گردن اسب 🐎 گفته شد واعظی شهیر در شب تاسوعا از آویختن سر مطهر حضرت عباس بر گردن اسب حرمله سخن گفته و روضه‌ای عجیب خوانده است. 📝 بله؛ یک خبر کوتاه در کتابی از قرن هفتم در این باره داریم؛ اما آن خبر قابل بررسی است و هر گونه تفصیل، افزودن بر تاریخ است. 🔍 آن گزارش هم اشکالاتی دارد: مهم‌تر از همه اینکه می‌گوید سرِ آویخته بر گردن اسب «غلام امرد» بود یعنی نوجوانی که مو در صورت نداشت. در حالی‌که حضرت عباس همسر و فرزند داشته است. ⛔️ علاوه بر این، نقل هر خبری ضعیف یا نیازمند بررسی بخصوص اگر وهن اهل‌بیت و شهدای کربلا باشد چه ضرورتی دارد؟ آیا اشک‌گرفتن و گریستن به هر قیمت؟! 🤲 امیدواریم سیدالشهدا بر همگان نظری کند که قدری مطالعه کنیم و خود عنایت فرماید که تحریفات و دروغ‌ها و بی‌حرمتی‌ها به ساحتش رخت بربندد. السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ علیهم‌السلام. (تاریخ و معارف) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
روزه عاشورا برگرفته از کتاب شرح غم حسین(ع)؛ ترجمه انتقادی بخش اصلی مقتل خوارزمی بخشی از پاورقی ص۹۷ ⚫️ روزه عاشورا پیش از واقعه کربلا پیامبر بوده و با روزه ماه از اهمیت آن کاسته شده است (من لایحضره الفقیه، ۸۵/۲). 📖 بنا به روایتی این روز را روزه می‌گرفت (تهذیب الاحکام، ۳۰۰/۴)؛ اما پس از واقعه از این کار نهی شد بخصوص که در این روز خوشحال بودند (ر.ک: الآثار الباقیه، ص۴۲۰) و متناسب با روزهای شاد است. 🟡 در عین حال آنچه امروزه در میان برخی رایج است ربطی به کار امویان و دشمنان اهل‌بیت ندارد بلکه بر اساس احادیثی که به آنان رسیده و روزه این روز را سنت نبوی می‌دانند، به آن اقدام می‌کنند و نباید این کار دشمنی با امام (ع) یا شیعیان تلقی شود. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
تا علمدار حرم ازحال رفت.mp3
8.69M
⛳️ تا علمدار حرم از حال رفت یوسف زهرا سوی گودال رفت دست دشمن جانب خلخال رفت حمله کردند از یسار و از یمین 4️⃣ یک رباعی داشته دیوان تو چهار گل روئیده در دامان تو چهار قل خواندیم در قرآن تو همسر شیری و خود شیرآفرین 💧مثل قطره آمدی دریا شدی خاک بودی تربت اعلا شدی تا کنیز خانه زهرا شدی خانه‌ات شد قبله عرش برین ✋ وقت رفتن پیش چشم زینبین گفته‌ای عباس را ای نور عین بر نمی‌گردی مدینه بی‌حسین جان تو جان امام من همین 🔥 تو نبودی خیمه را آتش زدند عشق را در کربلا آتش زدند بچه‌ها را بی‌صدا آتش زدند سوخت آن‌شب قلب ختم المرسلین 🐎 روز سینه‌زن شد و شب گریه کرد شمر تا خندید زینب گریه کرد نعل می‌رقصید و مرکب گریه کرد ذوالجناح آمد به خیمه شرمگین 🖤 بند قلب دختر زهرا گسست تا کنار علقمه افتاد دست با عمودی فرق عباست شکست خورد با صورت زمین آن مه‌جبین
آمار زخمهای امام حسین.pdf
636.7K
زخم‌های سیدالشهدا 🔢 آمار و ارقام در گزارش‌های تاریخی پیوسته مورد بحث و گفتگو بوده و هست. ⚔️ کشتگان ، آمار تلفات جنگ‌های امیرمؤمنان، رقم سپاهیان و تعداد ۸۸ کشته ، همچنین تعداد زخم‌های وارده بر الحسین(ع). 📔 طبری از ابومخنف از امام (ع) نقل می‌کند که ۳۳ ضربه نیزه و ۴۳ ضربت شمشیر بر جسم مطهر وارد شد. 📖 روایات مختلف دیگری در این باره وجود دارد و همانند بسیاری از حوادث، دستخوش مبالغه و شده است. 📎 مقاله پیوست به بررسی این موضوع می‌پردازد. (ع) را به دوستان خود معرفی کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
ردّ بدهکار در کربلا 2️⃣ در دو گزارش یکی صریح و یکی تلویحی از عدم همراهی شخص بدهکار با امام (ع) در سخن گفته شده است. 📘 ابن‌سعد در طبقات روایت کرده که یکی از یاران امام نزد او آمد و اعلام کرد بدهی دارد. امام فرمود کسی که بدهکار است در جنگ با من همراه نشود (لا يقاتلُ مَعی مَن عليه دَين). 📌 روایت دیگر را طبری از نقل کرده که دو نفر نزد امام آمده و پس از تجدید عهد و احوال‌پرسی و اعلام اوضاع کوفه گفتند ما نمی‌توانیم خدمت شما بمانیم، چون بدهکاری داریم و باید برگردیم. ⭕️ در اینجا امام منعی نفرمود. یکی از آنها برگشت و یکی هم تا ساعات آخر روز عاشورا ماند و با اجازه امام از صحنه گریخت. 🔖 در این باره مقاله‌ای به ارزیابی و بررسی دسته نخست اخبار پرداخته است. آن را در پیوند شماره 40 مستبین ببینید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
دو صحابی شهید کربلا 📅 با توجه به اینکه حادثه ۶۰ سال پس از هجرت رخ داد، تعداد شهدایی که آن‌حضرت را درک کرده و اصطلاح صحابی درباره آنان به کار می‌رود، زیاد نیست. 🏴 خود از صحابه کم‌سنّ است و کسانی چون هم حضور نداشتند. 🕌 اگرچه برخی سنّ بالایی داشتند ولی اینکه به آمده و پیامبر را درک کرده باشند، مستندات قطعی نداریم. 👨‍💼 از افراد دیگری به عنوان صحابی در روز یاد می‌شود که نمی‌توان همراهی آنان با را پذیرفت. ⏸ در این میان دو نفر هستند که همراه امام به شهادت رسیدند. @Mostabin 1️⃣ نخست کاهلی است که صحابه‌نگاران نام او را ثبت کرده و حدیث او از را در پیش‌گویی شهادت (ع) نقل می‌کنند. 🖌 بنا به روایت بلاذری؛ اَنس گفتگوی امام با جعفی را شنید و ممانعت او از همراهی با امام را دید. آنگاه خدمت رسید و عرض کرد من هم مثل عبیدالله فکر می‌کردم و نمی‌خواستم با شما همراه شوم ولی خداوند یاری شما را به دلم انداخت و دل مرا بر همراهی با شما استوار کرد. 🤲 (ع) از او استقبال و برایش دعا کرد. 👈 ادامه دارد. (ع) برگرفته از آیه: آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبين‏ دعوت به ایتا https://eitaa.com/Mostabin دعوت به تلگرام https://t.me/AlMostabin
زعفر جنی 👹 در روزها بلکه سال‌های اخیر تصاویری از تعزیه جنیان در برخی شهرها منتشر و اعتراض و انتقادهایی را در پی داشته است. 🔍 داستان زعفر پادشاه اجنه منحصر به کتاب نامعتبر روضة الشهداست و او از کتاب نورالائمه نقل می‌کند که اثری ناشناخته است. 👿 بر اساس این داستان، گروهی از نزد امام (ع) آمده و برای یاری‌اش اعلام آمادگی کردند ولی امام فرمود چون دشمن، شما را نمی‌بیند جنگ عادلانه نخواهد بود. پس یاری آنان را نپذیرفت. 💡 محدث نوری و شهید مطهری و بسیاری از عالمان، اینگونه داستان‌ها را نقد کرده‌اند؛ اما چرا همچنان در میان مردم رواج دارد؟ 👈 به نظر می‌رسد علت اصلی این ماندگاری، جایگاه و نفوذِ پشت صحنه کتاب در میان ماست. 🖇 با آنکه شاید توجه و مراجعه به این کتاب در میان عموم، اندک باشد و خیلی آن را ندیده و نشناسند؛ اما غیر مستقیم تأثیر خود را گذاشته و در روضه‌خوانی‌های ما حضور جدّی دارد. ❌ نقل چنین مطالبی یک بحث است اما مهم‌تر هزینه‌هایی است که راه‌انداری کاروانی از اجنه با آن شکل و شمایل و امکانات در بر دارد. 💵 به امید روزی که اموال خود را در راه صحیح حرکت هزینه کنیم. (ع) به مستبین بپیوندید👇 https://eitaa.com/Mostabin
. 📚 معرفی آثار ۴۹ استاد دکتر احمد پاکتچی 💡 دانشمند ذی‌فنون و چهره ماندگار علمی کشور 🖊 نویسنده ۲۰۰ مقاله در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و مدیر گروه‌های: علوم قرآن و حدیث، فقه و اصول 📂 استاد پیشین دانشگاه امام صادق(ع) 🙏 به پاسداشت خدمات علمی و آثار عالمانه 🤔 به بهانه پایان مأموریت ناگهانی سفیر و نماینده دائم ج.ا.ایران در یونسکو 🤲 و به امید بهره‌مندی بیشتر از دانش ایشان پس از بازگشت به کشور 👈 برای اطلاع از زندگی‌نامه و بخشی از تألیفات وی به پیوند شماره ۴۱ مستبین مراجعه کنید.
باز هم مقتل ابومخنف آیت‌الله شبیری زنجانی: 1️⃣ در میان کتاب‌های مقتل، مقتل ابی‌مخنف قابل اعتناست. 2️⃣ اصلاً خیلی از روضه‌ها در این است. 3️⃣ ابومخنف شاگرد حضرت امام (ع) بود. 4️⃣ در تاریخ در قسمت تاریخ عمده مطالب از این مقتل نقل شده است. 👈 جرعه‌ای از دریا ۲۴۷/۳ @Mostabin استاد جعفریان: 💎 ابومخنف یک گوهر به تمام معنا در تاریخ‌نگاری اسلامی است. 👆 🔦 پیش‌تر در اینجا و اینجا توجه داده شد که ابومخنف دروغین هم وجود دارد و باید مراقب مطالب آن بود. (جعلی) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
اسرار الشهاده 📚 مرحوم آقا بزرگ کتابشناس خُبره درباره کتاب فی اسرار الشهادات می‌نویسد: 📆 ملا آقا دربندی این کتاب را که هم گفته می‌شود در سال ۱۲۷۲ق [۱۲۳۵ش] تدوین کرد و خود او ترجمه‌ای فارسی برای آن در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار نوشت. 💦 آقابزرگ می‌نویسد: از روی صفای نفس و خلوصش در این کتاب مطالبی نقل کرده که در یافت نمی‌شود. وی این مطالب را از کتب ناشناخته گرفته و به قاعده تسامح در ادله سنن* اعتماد کرده است. با آنکه به صرف پیدا کردن یک نوشته مجهولی نمی‌توان به این قاعده رسید. استاد ما [محدث ] در کتاب و مرجان به این نقدها اشاره کرده است. 📋 الذریعه ۲۷۹/۲ @Mostabin 📌 * تسامح در ادله سنن قاعده‌ای اصولی است که برخی فقها آن را پذیرفته و عملی را به استناد روایتی ضعیف مرجّح دانسته‌اند. ❌ اما این قاعده در صورت پذیرش مربوط به دانش اصول و فقه است و در دانش اعتبار و کاربرد ندارد. به بپیوندید: https://eitaa.com/Mostabin
امام سجاد و مرد شامی 🎤 ازرقی (مورخ درگذشته ۲۵۰ق) در کتابش اخبار مکه از امام (ع) روایت می‌کند: 🕋 پشت سر پدرم در حال طواف بودم که مردی بلندقد دستش را بر پشت پدرم گذاشت و گفت: السلام عليك يابن بنت رسول‌الله! چند سوال دارم. ✋ امام جواب سلامش را داد و بعد از طوف و نماز با او نشست و پرسید درباره چه سؤال داری؟ ❓ گفت از طواف این خانه که از چه زمانى و براى چه و چگونه بوده است؟ 🏠 امام (ع) پیش از پاسخ دادن، با او احوال‌پرسی کرد و از وطنش پرسید. مرد گفت اهل هستم. پرسید در کجا ساکنی؟ گفت در بیت المقدس. پرسید آیا تورات و انجیل خوانده‌ای؟ گفت آری. 🤝 فرمود: ای برادر شامی! آنچه می‌گویم حفظ کن و مطالب را درست روایت کن. 💡 آنگاه توضیح داد که طواف کعبه از کی و چگونه بوده است. 📂 اخبار مکه ۳۳/۱ @Mostabin 🔭 اگر خبر دقیق نقل شده باشد نکات جالبی در بر دارد: ۱ـ گفتگوی فردی از شام با یکی از اهل‌بیت و سلام خاص او ۲ـ خطاب برادر از سوی امام ۳ـ احوال‌پرسی و آشنایی قبل از گفتگو ۴ـ سؤال از خواندن تورات و انجیل ۵ـ و مهم‌تر از همه اینکه سخن مرا درست انتقال بده. تاریخ و معارف https://eitaa.com/Mostabin
وضعیت اسیران 📜 کاشفی نویسنده روضة الشهدا که مطالب داستانی فراوانی به حادثه کربلا افزوده است در جایی گزارش وضعیت اسیران را نقد کرده و می‌نویسد: 🐫 نساء و جوارى امام (ع) را در محمل‌ها نشانده مى‏‌بردند. [اما] آنكه در بعضى كتب نوشته‌‏اند كه سر و پاى برهنه بر شتران بى‌‏جهاز نشانده مى‏‌بردند؛ قولى ضعيف است و به صحّت نرسيده. 😔 ولى بر اين وجه كه مى‌‏بردند آن نيز نسبت به اهانت بود چه ايشان پردگيان حرم عصمت و سترداران حريم عفّت بودند. ☀️آفتاب جهانتاب بر فرق مبارک ايشان سايه نينداخته بود و باد عالم گرد حجره پاكيزه ايشان نتاخته. 📌 بر خلاف نقد ، به نظر می‌رسد گزارشی از سبط بن جوزی و سید ابن طاووس در این باره قابل اعتنا باشد. ✍️ سبط می‌نویسد: امام (ع) به فرمود اگر رسول‌خدا ما را در این وضعیت در بند و بدون پوشش بر پشت شتران ببیند چه خواهد گفت؟! با این سخن همه گریستند. ↩️ تذکرة الخواص، ص۲۳۶ در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قصه بجای تاریخ 🎤 سخنی از استاد مورخ و محقق رسول : 🧶 ما از یک جایی به بعد [به جای تاریخ‌نگاری] داریم. 🔖 اشکال این است که داستان‌ها، صورت تاریخی به خود گرفته. 📌 نمونه‌ای از عصر حاضر و پردازش داستانی درباره نوفل‌لوشاتو. 😳 سالها بعد، حتی ناشر از نویسنده نمی‌پذیرد که بوده است 🖤 تیپ کار عاطفی اینطور است. (ع) را به دوستان خود معرفی کنید https://eitaa.com/Mostabin
لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ 🤲 اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ 🤲 اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيب‏
تحریف حدیث عمار در صحیح بخاری.pdf
1.04M
حدیث شهادت عمار 🏴 از شهیدان سرشناس در جنگ صفین جناب عمار بن یاسر بزرگ و یار بود. 📅 این حادثه بنا به مشهور در ماه صفر اتفاق افتاده و در تقویم کشور ما این روز به عنوان یادمان این شخصیت بزرگ انتخاب شده است. 📌 مهم‌ترین حدیثی که درباره او بیان شده، این سخن پیامبر است که به او فرمود: تو را گروهی طغیانگر خواهند کشت / تقتلک الفئة الباغیه (یا خطاب به دیگران فرمود: تقتله...) 🗡 این پیش‌گویی نقش مهمی در جنگ داشت و عده‌ای را که درباره این نبرد و حقانیت (ع) تردید داشتند متحول کرد. 🗞 مقاله پیوست درباره این حدیث در کتاب بخاری گفتگو می‌کند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
با تشکر از همراهانی که مطالب مستبین را دنبال می‌کنند؛ طبعاً و حتماً عزیزانی که در انتقال مطالب فجازی فعالند، به اخلاق رسانه‌ای پای‌بند هستند و هنگام نقل مطالب دیگران به صورت باز ارسال (فوروارد) اقدام می‌کنند. یا دست‌کم آدرسی از پیوند مورد نظر در بازنشر آنان درج خواهد بود.
صحابی دوم کربلا 🔍 از میان افرادی که به عنوان رسول‌خدا در حادثه نام برده می‌شوند درباره دو نفر می‌توان با اطمینان سخن گفت زیرا آنان را صحابی دانسته‌اند. ☝️از انس بن حارث در متن شماره ۴۲ مستبین سخن گفته شد. 2️⃣ نفر دوم عبدالرحمان بن عبد رب انصاری خزرجی است، 🔴 او از راویان حدیث به شمار می‌رود. 📖 فُضیل رسّان گوید: او نزد تربیت شده و آموخته بود. @Mostabin 🔷 صحابه‌نگاران نام او را ثبت کرده و گفته‌اند وقتی (ع) در از مردم درباره پرسید، بیش از ده نفر از جمله عبدالرحمن بن عبد رب بلند شدند و گفتند شنیدیم فرمود: 📣 ألا إن اللَّه عز و جل وليّى و أنا ولىّ المؤمنين، ألا فمن كنت مولاه فعلى مولاه، اللَّهمّ وال من والاه‏ و عاد من عاداه، و أحب من أحبه و أبغض من أبغضه و أعن من أعانه‏. 👈 این همان کسی است که در صبح عاشورا بریر با او مزاح می‌کرد. ✍️ از غلام این عبدالرحمن گزارش می‌کند که آقایم به بُریر گفت چه وقت شوخی است؟! بریر گفت من به آنچه در انتظارمان است شادمانم. 📚 اسد الغابه ۳۶۶/۳ تاریخ الطبری ۴۲۳/۵ (تاریخ و معارف) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
📚 معرفی آثار 50 ثارالله در بیان آل‌الله نویسنده: محسن رفعت ناشر: دانشگاه حضرت معصومه چاپ اول ۱۴۰۳ ـ ۴۸۶ص 🎤 این کتاب مقتل روایی امام حسین(ع) و گزارش تحلیلی روایات عاشورایی از زبان معصومان است. 🔍 برخی عناوین فصول ۱۳ گانه کتاب عبارتند از: روایات عاشورایی معصومان از سوگواری پیامبران بر شهادت امام (ع)؛ روایات ولادت و کودکی او؛ روایات مربوط به حضور امام در مدینه و مکه؛ روایات از شب و روز عاشورا؛ روایات مربوط به حوادث طبیعی و روایاتی از معصومان درباره حرکت اسیران از کربلا تا مدینه. 👈 این اثر با گردآوری جامع روایات و تحلیل برخی از این روایات، به ژرف‌نگری مخاطب در مقتل‌خوانی معصومان در خصوص شهادت امام حسین(ع) تعمیق می‌بخشد و هدف ایشان را در تبیین باورهای عاشورایی بازخوانی و بازنمایی می‌کند. 🖇 برای اطلاع از چگونگی تهیه کتاب به پیوند شماره ۴۳ مستبین مراجعه کنید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
درود بر آزادگان ایامی از ماه صفر که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام به حجاز هستند، با روزهائی از مرداد که آزادگان سرافراز به آغوش وطن بازگشتند، مصادف شده است. یاد این مجاهدان را گرامی می‌داریم و صبر و مقاومتشان را می‌ستائیم.
سفر امام چهارم به عراق 💡 حضور امام (ع) در و و زیارت آنجا همراه برخی یارانش مشهور است؛ 📍 اما درباره سفر امام (ع) از مدینه به کمتر سخن گفته می‌شود. @Mostabin 🖇 بنا به گزارش‌های متعددی، امام چهارم شیعیان از مدینه به عراق سفر کرده و قبر پدرش و جدش را کرده است. 🐪 از آنجا که این سفر به صورت پنهانی و غیر رسمی انجام شده، جزئیات آن از جمله زمانش برای ما روشن نیست. 1️⃣ ابوحمزه برای اولین بار آن حضرت را در کوفه دیده و از خوشحالی خواسته است خود را روی پاهای امام بیندازد که با ممانعت ایشان روبرو شده است. برای ارسال پیام‌ها به دیگران از گزینه باز ارسال (Forward) استفاده کنید. در ایتا 👈 https://eitaa.com/Mostabin
گریه بر سیدالشهدا به چه قیمت؟ ✂️ برشی از گفتگوی آیت الله علیدوست با ایکنا (بخش اول) ✅ عاشورا هم پدیده تاریخی و هم دینی است، قطعاً رنگ دینی عاشورا بسیار پر رنگ‌تر است؛ باید رویکرد جامع داشته باشیم. 😥 اشک‌ گرفتن ارزش است ولی لازم نیست اشک را از روایات و گزارش‌های ضعیف بگیریم؛ 🔵 هنر مداح و واعظ این است که در همین تراث موجود به هدف خود برسد. ⛔️ رویکرد ما ماکیاولیستی نیست که بگوییم «هدف، وسیله را توجیه می‌کند و اگر هم بگوییم اشکالی ندارد زیرا برای امام حسین(ع) است و برای گرفتن اشک»؛ دروغ بد است به خصوص اینکه برای عزاداری امام (ع) به کار برود. 💧بچه خردسال در گرمای ظهر روز عاشورا روی دستان پدر قرار گرفته است بدون اینکه شیری خورده باشد و تشنگی به او فشار می‌آورد و رنگ در صورت ندارد؛ همین مقدار می‌تواند انسان را محزون کند و اشک را درآورد. 🔗 ولی اینکه بخواهیم چیزهای دیگری به آن اضافه کنیم مانند اینکه عمر سعد به حرمله گفت مگر سرخی گلوی علی اصغر را نمی‌بینی و هم بگوید چرا، پس بزن و یا اینکه امام فرموده باشند اگر فکر می‌کنید من آب برای خودم می‌خواهم این بچه را بگیرید و سیراب کنید… این موارد در حادثه وجود ندارد زیرا وقتی امام، (ع) را از مادر گرفت همانجا تیر به بدن ایشان خورد. حالا آیا ضرورت دارد ما این مسائل را افزوده کنیم. با همراه شوید: https://eitaa.com/Mostabin
زمان عزاداری‌ها مدیریت شود برشی از گفتگوی آیت‌الله علیدوست با ایکنا (بخش دوم) 💥 ما به اندازه کافی می‌توانیم از عاشورا بگیریم و به واسطه حقایق از مردم گریه بگیریم لذا نیازی نیست که چیزی بر آن بیافزاییم زیرا باعث لوث و سست شدن پیام خواهد شد. 🎯 هر چیزی باید روی مرز باشد؛ فرمودند: خیر الامور اوسطها؛ نباید مجالس آنقدر زیاد شود که لطافت و نفیس‌بودن آن از بین برود؛ مثلا در محلی اگر دو ماه محرم و صفر صبح و ظهر و شب مراسم باشد زیاد است ➖ یا اینکه دائما ایام عزا را توسعه بدهیم درست نیست ولی نباید این بهانه‌ای برای کمرنگ‌شدن و بی‌رونقی مجالس عزا باشد مثلا محرم و صفر با غیر محرم و صفر فرقی نکند؛ اینجا نوعی مدیریت لازم است که خود هیئات و مردم باید آن را لحاظ کنند. 🔴 اگر بخواهیم مجالس عزای امام حسین(ع) را سیاسی کنیم و مراد از سیاسی هم جناحی است، این به شدت خطر است؛ اسمش سیاسی است ولی واقعیت آن است. 🏴 مجلس امام (ع) باید محترم بماند و جایگاه خودش را حفظ کند ولی اگر تطبیقاتی باشد مثلا اینکه غیرت دینی (ره) سبب شد تا انقلاب رخ دهد و ما هم امروز باید غیرت دینی داشته باشیم، این خوب است و نباید به بهانه سیاسی بودن به آن بتازیم. 📌 مجالس باید مجلس معرفت‌افزایی باشد و حتی مسائل گفته شود. 🎤 گفتگوی کامل استاد را در پیوند شماره ۴۴ مستبین ببینید. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin