فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جهان بدون گلزار ناقصه/اگر ما برای فرزندانمان برنامه نداشته باشیم قطعا دیگران کنترل اذهان و احساسات و عواطف انسانی آنها را در اختیار خواهند گرفت .
▪️آموزشوپرورش حداقل ١٢سال فرصت دارد، هویت حقیقی فرزندان این کشور را رشد دهد...
وقتی معلمین و والدین تمام تمرکز بچه ها را به گرفتن نمره #بیست صرف کردند.
▪️وقتی در مدارس، دانش آموزان تحقیر شدند،
وقتی صداوسیما و رسانه، به معیار زیبایی افراد بیشتر از هویت اخلاقیشون ضریب دادند،
وقتی الگوهای متنوع موفق را معرفی نکردیم،
وقتی حوزه علمیه خواهران به عنوان مرکز تربیت مبلغ، رشته تبلیغ تخصصی ندارد،
وقتی مساجد از برنامه های متنوع مورد نیاز نوجوان خالی شود،
مادران آینده برای ارتباط خیالی با تصویر یک بازیگر و توهم عاطفی، اشک ها می ریزند و از #هویت واقعی خودشان فاصله می گیرند.
🌎نهضت جهانی مقاومت🌍
http://eitaa.com/joinchat/1357578243Cf32533097a
🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بدون_تعارف
#گردان_میثم
#گردان_داداشا
مربی اول: #شهید_چمران: "کار بجایی میرسه که جای کاسبی و عاشقی باهم عوض میشه"!👌
از آن خاکی که بوی عشق برخاست
يقين دان تربت ليلی همانجاست
مربی دوم: #شهید_حاجقاسم_دهباشی 👇
https://sardaraneatash.blog.ir/1397/10/17/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ استاد #غنوی: سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات
🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبهرو هستیم که طلبه باید به طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علیالقواعد و فقه مستحدثات.
🔹فقه #استظهاری در مواردی که روایات متنوعتر و مفصلتر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر میشود.
🔹مهارتهای مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمعبندی محتویات به دست آمده
🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسبتر است، مثل قسمتهایی از طهارت، بخشهای عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… .
🔹فقه #علیالقاعده بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبهرو میشوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علیالقاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعدهها، مسائلی را مییابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علیالقاعده میگویند.
🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه #معاملات است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علیالقواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحثهایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز اینگونه هستند.
متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Ravesh_ejtehad
از ابي محمد مهلبي، وزير بهاءالدّوله دیلمی نقل كردهاند كه ميگفت:
روزي به من خبر رسيد خداوند به #سيد_رضی پسري عنايت كرده است. فرصت را غنيمت شمردم و خواستم به بهانه اين مولود صلهاي به سيد رضي بدهم. به غلامان دستور دادم طبقي حاضر كردند و دو هزار دينار بر طبق گذاشتم و به رسم چشم روشني و هديه برايش فرستادم.
سيد قبول نكرد و پيغام داده بود كه: لابد وزير ميدانند و اگر مطلع نيستند، بدانند كه من از كسي صله قبول نميكنم.
به اميد اينكه اصرارم ثمر بخشد دوباره طبق پر سيم و زر را فرستادم و گفتم: اين هدية ناچيز را قبول بفرماييد و به قابلهها بدهيد.
او آنها را دوباره پس فرستاد و جواب داد: قابلهها غريبه نيستند و رسم ما بر اين نيست كه بيگانگان به خانه ما رفت و آمد داشته باشند. آنها از بستگان خودمان ميباشند و چيزي هم نميپذيرند.
براي بار سوم طبق را فرستادم و گفتم: حال كه خود قبول نميكنيد بين طلبههايي كه پيش شما درس ميخوانند تقسيم كنيد. چون طبق را آوردند استاد در حضور طلبهها فرمود: طلبهها خودشان حاضرند! بعد رو كرد به شاگردان و گفت: هر كس به اين پولها محتاج است بردارد.
در اين هنگام يكي از آنان برخاست ديناري (طلا) برداشت و قسمتي از آن را قيچي كرد و بقيه را سرجايش گذاشت. ديگر طلبه ها هم چيزي برنداشتند.
شريف رضي از آن طلبه پرسيد: براي چه اين مقدار برداشتني؟!
وي گفت: شب گذشته هنگام مطالعه روغن چراغ تمام شد، خادم نبود كه از انبار مدرسه روغن بدهد، از فلان بقال مقداري روغن چراغ نسيه كردهام. حالا اين قطعه طلا را برداشتم تا قرض خود را اداء كنم!
سيد رضي تا اين سخن بشنيد دستور داد به عدد طلاّب كليد ساختند تا هر كس چيزي لازم داشت كليد انبار را همراه داشته باشد.
اعيان الشيعه، ج 9، ص 217.
#علم #طلبگی
@talab_elm
هدایت شده از محسن قنبریان
#معرفی_کتاب
• اندیشه ها و دانش های امام خمینی از جذاب ترین فعالیت های علمی است. گرایش ها در سلوک اخلاقی و هم انقلابی او از جذاب ترین نقاط جمع حماسه و عرفان برای روح های متعالی است.
• بارها گفته ام ولایت، اولا رابطه دو طرفه مردم با ولیّ است و ثانیا قبل از "نمود" و پوسته حقوقی و فقهی (جعل و اختیارات و وظایف) یک "هستی" و "بود" دارد. همه علوم نافع از عرفان تا فقه در ولیّ مجسم و در مردم کشش و هم فعلیت بخشی با پیوند عمیق بروز می کند.
• هزار منبر، توصیف کردن این "بود"؛ به اندازه روایت واقعی رابطه مردم با امام خمینی گویا نیست.
این روزها در کنار فعالیتهای علمی و پژوهشی درباره امام عزیز، #کتاب_روحی_جان_سلام واقعا به وجدم می آورد.
• مجموعه نامه ها به حضرت روح الله از کودک و زن تا اسیران در بند صدام؛ از ایران و جهان به شکل زیبایی آن حقیقت را تصویر می کند.
بچه های دو مدرسه که بی خبر از هم از سر یک درس در کتاب درسی می خواهند امام را نصیحت کنند تا بچه های مدرسه اسپرینگ دال آمریکا و دختری از آلمان و...
این روزهای پر یادبود از امام، خوب است این کتاب را هم جرعه نوش کنید.
سپاس از جناب #پژمان_عرب برای گردآوری و تدوین.
• این عنوان "روحی جان سلام" هم قصه ای دارد که می خوانید...!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اطلاع رسانی علمی _ پژوهشی
جشنواره کشوری الگوی برتر تدریس از سوی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان و مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی ویژه استادان علوم پایه در رشته های ریاضی، فیزیک، زیست شناسی و شیمی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور برگزار می گردد.
🔵اهداف جشنواره:
✅توسعه زمینه پژوهش در آموزش و ترویج به روز رسانی روش های آموزش با توجه به مرجعیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان
✅سازماندهی تجارب حاصل از صلاحیت های حرفه ای اساتید در آموزش های تخصصی
✅ایجاد فرصت تعامل میان اساتید
✅ایجاد انگیزه و تشویق و حمایت از فعالیتهای علمی
🔵قالب های آثار ارسالی:
🔸فیلم تدریس + طرح درس مربوط به آن + کلیه مستندات مورد استفاده
🔸طراحی آموزشی + طرح درس مربوط به آن + کلیه مستندات مورد استفاده
🔸طرح درس + کلیه مستندات مورد استفاده در طرح درس
🔵مخاطبین جشنواره:
👈گروه اول: اساتید هیئت علمی موظف و مدرسان موظف
👈گروه دوم: مأموران آموزشی و اساتید مدعو
🔵تاریخ های مهم جشنواره:
🕐ارسال فیلم تدریس توسط اساتید: از۱۵ /۳ تا۳۱ تیر
🕑داوری استان ها: از ۱۵ / ۶ تا ۱۵مهر
🕐مراسم اختتامیه جشنواره و تقدیر از برگزیدگان:۲۰/ ۷/ ۱۴۰۲
👌ضمن دعوت از کلیه استادان محترم علوم پایه سراسر کشور به شرکت در این جشنواره، جهت کسب اطلاعات بیشتر، ثبت نام و ارسال آثار از طریق سایت جشنواره به نشانی زیر اقدام فرمایند.
https://topteacherkhr.cfu.ac.ir/
ستاد برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس اساتید علوم پایه دانشگاه فرهنگیان - خراسان رضوی
https://eitaa.com/esf_anjoman
هدایت شده از اطلاع رسانی علمی _ پژوهشی
ثبتنام آزمون استخدامی آموزشوپرورش آغاز شد
🔹متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی آموزشوپرورش از امروز تا روز ۳۱ خرداد میتوانند در سایت sanjesh.org ثبتنام کنند.
••✦•┈┈┈••❅✾❅••┈┈┈•✦••
🆔(اطلاع رسانی کارگاه، ضمن خدمت، همایش، مسابقات، جشنواره ها و ...)
🔸https://eitaa.com/esf_anjoman
🔹https://t.me/+99Cgbb7inScyZTc0
هدایت شده از تخریب چی
📣 وبنیار بزرگ تربیتی
گرایــــش نـوجوانان به سلبربتیها و گروه bts
⭕️ کاملا رایگان⭕️
📆زمان: ۳۱،۳۰،۲۹ خرداد
⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹
🌐به صورت آنلاین
🔰 مدرس: محمد مهدی الهی منش
مدیر مجموعه تربیت بنیادی
➖ طلبه درس خارج
➖ ارشد #روانشناسی
➖ مدرس دوره های تربیت فرزند
🍃🍃🍃
مهمان ویژه روز سوم 👇
دکتـــر #مجـیــد_همتـی،
مشــاور و روانشــناس
#کـــودک و #نـوجـــــوان
🍃🍃🍃
https://eitaa.com/joinchat/104529971C9c728b6f0e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨هدف زندگی رو از چندین نفر( غیر ایرانی) از کودک تا پیر، میپرسند؛ پاسخها رو ببینید:
هدف شما از زندگی چیه؟
https://www.aparat.com/v/ZwrBm
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
جدول مبانی اصول و روش های تربیتی - کتاب خسرو باقری .pdf
69.7K
✨جدول مبانی اصول و روش های تربیتی - کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج1- خسرو باقري
هدایت شده از طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
خسرو باقری نمودار کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی.pdf
46.2K
✨نقشه کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ج اول خسرو باقری
تربیت در نگاه مرحوم علامه طباطبایی 👇
https://eitaa.com/Mtarbiatdini/3258
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
تربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
ابوالقاسم برادران 1 محمد حسنی 2 محمد داودی 3 علی ستاری 4
1 نویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
2 دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش
3 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
4 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه الزهرا(س)
چکیده
تربیت اخلاقی یکی از دغدغههای مربیان نظامهای تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح شده و از الگوهای متعدد و صاحبنظران غربی و اسلامی مختلف استفاده شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه(ره) بهعنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامهریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولینگام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلیترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوهبراین، در تربیت اخلاقی از روشهایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود میپردازد.
کلیدواژهها
تربیت اخلاقی رویکرد دعوتمحور علامه طباطبایی (ره) سعادت خودسنجی https://iej.ihu.ac.ir/article_204632.html
هدایت شده از مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان
💠 دوره جدید نشریه معرفتی - تربیتی راهنما از خردادماه سال جاری (به صورت دوهفتهنامه) در حال انتشار است.
🔰 این نشریه به صاحب امتیازی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، در موضوعات معرفتی- تربیتی، با مخاطب هدف مربیان اتحادیه، در سه سرویس تربیت، تشکل و مهارت؛ پس از استراحتی دوساله منتشر شدهاست.
💡 همچنین مربیان و فعالان حوزه تربیت از دیگر مخاطبان مخاطبان این نشریه تربیتی میباشند.
📝 عناوین نشریههای منتشر شده:
▫️برای یک شروع تازه و کامل
◾️یک قاب هدفمند (درباره تربیت تشکیلاتی)
▫️ساعت امام تنظیم است (درباره نسخهنگاری در سنت صالحان)
◾️اتم زمانت را آزاد کن (درباره تکنیک gtd در مدیریت زمان و دو تکنیک دیگر)
▫️مربیگری از پشت تانک، میز مدیریت یا...؟ (نگاهی بر چند اصل مدیریت رفتار در مربیگری)
◾️چگونه یک مربی خسته نمیشود (دربارۀ شیوۀ مدیریت انرژی برای یک مربی تربیتی)
▫️هرچیز که در جستن آنی، آنی (دربارۀ مدیریت خود از دریچۀ شناخت خود)
◾️یک جمع، یک خواست، یک هدف (دربارۀ سازماندهی در تشکیلات)
▫️گذر از تصمیمات الکی (دربارۀ شیوههای افزایش قدرت استدلال در مربی)
▪️لطفا مرقب باشید، این حرفها شکستنیاست (دربارۀ درست سخن گفتن)
▫️راه و چاه تربیت اینجاست (تربیت در منظومۀ فکری علامه طباطبایی)
▪️برای ساخت و ساز یک انسان (تربیت در منظومۀ تربیتی مقام معظم رهبری)
▫️چوبِ لای چرخ فکر (دربارۀ خطاهای شناختی 1)
🔴 دسترسی به فایل نسخههای منتشر شده
🌐 لینک سایت رسمی مرکز آیندهسازان:
@mftas_ir
🔶 لینک کانال رسمی مرکز آیندهسازان:
@mftas_ir
🔴 با ما همراه باشید.
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
پایه های فطری اخلاق از منظر علامه.pdf
279.8K
پایه های فطری اخلاق از منظر علامه - فاطمه وجدانی
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
نظر آیتالله جوادیآملی درباره مهد کودک
آیت الله جوادی آملی گفت: مهد کودک بردن چیز بدی نیست ولی باید توجه داشت این دوره 6 ـ 7 ساله بهترین دوره عاطفه آموزی کودک است. اگر این کودک در آغوش پدر و مادر بود و 6 ـ 7 سال محبت آموزی دید ممکن نیست پدر و مادر را به خانه سالمندان ببرد تا به مرگ تدریجی بمیرد.
به گزارش مشرق به نقل از رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه در مسجد اعظم قم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شعراء پرداخت و گفت: شیطان که می گوید نمی توانم مخلصین را فریب بدهم برای ترحم نیست بلکه قدرت آن را ندارد. مخلصین چیزی دارند که شیطان قدرت درک آن را ندارد. شیطان فقط تا منطقه تجرد وهمی می تواند برود و به بیش از آن راه ندارد برای همین اعتراف می کند نمی توانم مخلصین را اغوا کنم.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «ولا تدع مع الله الها آخر فتکون من المعذبین» گفت: یکی از غرر بیانات علامه طباطبایی در المیزان این است که از اول تا آخر قرآن هیچ جا صحبت از اثبات الله نیست چرا که او حقیقتی است شک و انکار در او راه ندارد بلکه همه جای قرآن صحبت از بی شریک بودن اوست.
وی افزود: عصمت باعث امتناع عادی معصیت است نه امتناع ذاتی، چرا که اگر باعث امتناع ذاتی باشد دیگر شخص معصوم مکلف نیست ولی بخشی از آیات قرآن همان طور که در روایت وارد شده از باب «ایاک أعنی واسمعی یا جاره» نازل شده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه شریفه «و أنذر عشیرتک الأقربین» خاطر نشان کرد: از جمله کارهایی که حضرت در مورد اقوام خویش انجام دادند جمع کردن ایشان و دعوت به اسلام و باطل اعلام کردن همه رباها و قبل از همه آنها طلب و بدهی های ربوی عمویشان عباس بود و دیگر این که به اقوام خود فرمود هر کس باید به فکر خویش و در پی اعمال خویش باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مهد کودک بردن چیز بدی نیست ولی باید توجه داشت این دوره 6 ـ 7 ساله بهترین دوره عاطفه آموزی کودک است. اگر این کودک در آغوش پدر و مادر بود و 6 ـ 7 سال محبت آموزی دید ممکن نیست پدر و مادر را به خانه سالمندان ببرد تا به مرگ تدریجی بمیرد. این عاطفه نه در حوزه و دانشگاه است و نه در کوی و برزن بلکه در این دوره 6 ـ 7 ساله در آغوش محبت پدر و مادر است.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و اخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین» خاطر نشان کرد: خفض جناح حضرت از باب ترحم است. یعنی تو که قدرت پرواز داری و می توانی به معراج بروی و «دنی فتدلی» سِمَت توست، اوج نگیر و مردم را رها نکن، اینها را زیر بال و پر بگیر تا رشد کنند، پر در بیاورند و پرواز کردن یاد بگیرند که دیگر آزادند.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: این روایت که مرحوم کلینی و صاحب معالم آوردهاند که «إن الملائکة لتضعوا أجنحتها تحت اقدام طلاب العلوم» از غرر روایات ماست. فرشته ها پرها را پهن می کنند زیر پای طالبان علم. این فرشتگان همان ها هستند که در سوره فاطر فرمود برخی دارای دو بال، سه بال، چهار بال و برخی بیشتر و کمتر هستند.
وی ادامه داد: این بالها را برای چه پهن می کنند؟ برخی صاحبدلان و صاحب بصران که فوق صاحب نظرند گفتهاند که این بال ها را زیر پای طالبان علوم دین برای اموری پهن می کنند؛ یکی این که به طلبه بفهمانند که تو باید پر در بیاوری، دیگر این که باید پرواز یاد بگیری و از همه مهم تر این که «از جهت» پرواز کنی نه «در جهت». پرندگان که به دنبال غذا و طعمه هستند در جهت پرواز می کنند اما اگر کسی مرغ باغ ملکوت شد از جهت پرواز می کند. آن وقت چنین روحانی مصداق «جعلنا له نورا یمشی به فی الناس» است. باعث یک نورانیتی در جامعه می شود. یک روحانی که دارای فضلی متوسط ولی تقوای صد در صد باشد، شهری را بیمه می کند. امیدواریم همه ما این چنین باشیم. https://www.mashreghnews.ir/news/115518/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%AF-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9
هدایت شده از استاد عابدینی
🔸کتاب جدید «شاگردپروری» اثر #استاد_عابدینی
📝یادداشت #استاد_طاهرزاده در مورد کتاب #شاگردپروری 👇
"... استاد با چنین منظری، حضور خود را نسبت به شاگردش، حضوری گسترده مییابد و هم شاگرد متوجه میشود نسبتی وجودی با استاد خود دارد که این فراسوی رابطه مفهومی با مطالبی است که استاد در اختیار او گذارده است."
📖کتاب شاگردپروری جدیدترین اثر استاد گرامی، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی است که به همت هسته منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام و نشر معارف چاپ و توزیع عمومی شده است.
📌برای خرید کتاب با تخفیف 30 درصد میتوانید تا پایان ماه مبارک رمضان به این👇 لینک مراجعه کنید:
🌐 patoghketab.com/?p=161505
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
تربیت اخلاقى از منظر قرآن.docx
33.8K
تربیت اخلاقى از منظر قرآن سید احمد فقیهى
نقد و بررسي الگوي تربيت منش ليكونا بر اساس آرا علامه طباطبايي
نویسندگان: آرمند محمد*, مهرمحمدي محمود
آدرس: * جلال آل احمد، غرب به شرق پل یادگار امام، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
چکیده: يكي از رويكردهاي مهم تربيت اخلاقي،" تربيت منش" است كه در آن روي ايجاد و پرورش چند ارزش اساسي تاكيد مي شود. در عصرحاضر عوامل گوناگوني از قبيل ضعيف شدن نقش خانواده در تربيت، آسيب پذيري كودكان و نوجوانان به علل متفاوت، توجه زياد به فرد گرايي، و نسبيت گرايي و نقش مهم ارزش هاي اخلاقي در ترميم آسيب هاي اجتماعي، موجب شده اند كه در نظام هاي آموزشي، تربيت منش بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گيرد. يكي از صاحب نظران اين عرصه، توماس ليكونا است كه الگوي جامعي را در تربيت منش ارايه كرده است. الگوي ليكونا دو سطح درون كلاسي و برون كلاسي دارد. او ليكونا در الگو خود 12 راهبرد براي دو سطح فوق ارايه كرده است. در اين مقاله، ابتدا مباني الگو شامل مباني هستي شناسي، انسان شناسي، معرفت شناسي و ارزش شناسي از الگو استنباط و ذكر شده و راهبردها، اهداف، اصول و روش هاي الگو بيان شده است. سپس به اختصار شرح آراي علامه طباطبايي كه يكي از انديشمندان معاصر در عرصه تربيت اخلاقي به شمار مي رود، آمده و اين الگو با عنايت به ديدگاه علامه طباطبايي نقد و بررسي شده است. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=124938
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
https://rasanews.ir/fa/news/669809/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C از نظر تا عمل؛ طرحی برای تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی
مؤلف: فاطمه وجدانی ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)ویراستار: محمد روشن یزبان: فارسی سال چاپ: 1398نوبت چاپ: 1تیراژ: 1000 نسخه
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بالا رفتن سطح تحصیلات دختران و زنان بعد از انقلاب است. توانایی های دختران و زنان بعد از انقلاب اسلامی شکوفا شده و آنها توانسته اند با انجام تحصیلات خود همپای مردان و حتی جلوتر از آنان گام بردارند.
برای بهتر فهمیدن رشد علمی دختران و زنان بعد از انقلاب می توان به مقایسه آماری بین سال 1355 و بین سال 1395 پرداخت. در حوزه آموزش تحولات عظیمی در بخش زنان و خانواده انجام شده كه براساس آمارها، در سال 55 از هر ١٠٠ زن ٣5 نفر بازمانده از تحصیل بودند كه این آمار در سال ٩5 به سه نفر رسیده است.
همچنین در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سال 1355 از هر 100 نفر 57 نفر موفق به تحصیل می شدند، در دوره متوسطه اول 27 نفر و در متوسطه دوم 19 نفر اما این اعداد در سال 95 تغییر جدی داشته به گونه ای كه در دوره ابتدایی 96،9 نفر، دوره متوسطه اول 73 نفر و دوره متوسطه دوم نیز 52 نفر موفق به تحصیل شدند. همچنین از هر یك هزار زن 18 ساله و بالاتر 9 نفر دانش آموخته دانشگاهی در سال 1355 بودند كه در سال 95 این رقم به 162 نفر رسیده است. این آمارها نشان می دهد كه تعداد زنان تحصیلكرده در این مدت 17 برابر شده اما مردان هفت برابر شده است.
خانم وجدانی یکی از زنان موفق در عرصه علم و تحصیل و پژوهشگری است. او که تحصیلاتش را در حوزه اخلاق و تربیت اخلاقی انجام داده توانست برای کتاب «از نظر تا عمل؛ طرحی برای تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی» در گروه علمی اخلاق و عرفان همایش کتاب سال بانوان، حائز رتبه برگزیده شود.
سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا به مناسبت برگزیده شدن کتاب خانم وجدانی گفت و گویی با ایشان انجام داده است که در ادامه می خوانید:
رسا - خود را معرفی و از فعالیت های علمیتان کمی بگویید.
بنده فاطمه وجدانی متولد ۱۳۵۲ در تهران هستم و در حوزه اخلاق و تربیت اخلاقی فعالیت می کنم. در سال 1391 ، دکتری خودم را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیتمدرس گرفتم و الان هم عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی هستم.
در واقع، فعالیت های پژوهشی ام را به صورت جدی از دوره دکتری آغاز کردم. حوزه اصلی فعالیت من اخلاق، فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی است. همچنین در حوزه های اخلاق کاربردی مانند اخلاق اجتماعی، اخلاق حرفه ای و اخلاق زیست محیطی هم فعالیت هایی دارم.
رسا - فعالیت های علمی و کارهای پژوهشی که انجام داده اید، چگونه بوده است.
به لطف خداوند تا کنون حدود ۴۰ مقاله نگاشته ام. تعدادی از این پژوهش ها هم حاصل همکاری های علمی بوده که با اساتید و همکارانم داشته ام. این پژوهش های ناچیزی که انجام داده ام، عمدتاً مبتنی بر آموزههای دینی یعنی قرآن و روایات و نیز فلسفه اسلامی بوده است و البته از یافتههای علمی روانشناسی، جامعه شناسی و گاه علوم اعصاب شناختی هم بهره فراوان برده ام. اعتقاد بنده این است که برای تربیت انسان، باید او را از همه ابعاد و جوانب شناخت و در این راه، از ظرفیت تمام علوم استفاده کرد. البته نقطه اتکای کارهای من آموزه های دینی بوده است.
از لحاظ تالیف کتاب، اولین کتاب های من، در حوزه خانواده و جوانان بوده است؛ شامل «پاسخ به یک سؤال تربیتی و روانشناختی والدین» و «چالش های من و پدرم»، که زمانی که دانشجوی دوره دکتری بودم، با همکاری آقای دکتر ایمانی کار نگارش آن را به پایان رساندیم. اما در حوزه تخصصی اخلاق، در سال 1394 کتابی با عنوان «رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی» تألیف کردیم که توسط انتشارات مدرسه به چاپ رسید. این کتاب حاصل یک کار جمعی بود و من هم تألیف بخشی از این کتاب را بر عهده داشتم. در این کتاب به بررسی چندین رویکرد رایج در تربیت اخلاقی در سراسر جهان و نقد آنها پرداختیم؛ که می تواند منبع خوبی برای پژوهشگران و کلیه علاقه مندان به تربیت اخلاقی باشد. کتاب بعدی هم همین کتابی است که برگزیده شد. اخیراً هم کتابی در مورد اخلاق حرفه ای در تعلیم و تربیت در دست تالیف دارم که ان شالله به زودی نگارش آن به پایان می رسد.
ت/مسأله من شکاف اخلاقی جامعه بود
رسا - علت گرایش شما به کارهای پژوهشی و کتاب چه بوده است؟
به خاطر مسائل گوناگونی که دائم مطرح می شود و نیاز به پاسخگویی دارد، پژوهش همیشه مورد نیاز است؛ ما حتی برای یک آموزش خوب هم وابسته به پژوهش هستیم. هر کسی که به هر نوعی فعالیت علمی می کند، پژوهشگر هم هست و باید باشد.
هدایت شده از منابع رویکردهای درونی سازی ارزشها
اما هر پژوهشی که انجام می گیرد، یافته هایش می تواند به شکل های مختلف منتشر شود و در اختیار دیگران قرار بگیرد و از جمله به صورت یک کتاب چاپ شود. کتاب امتیازاتی نسبت به سایر اشکال گزارش یافته ها دارد. یکی از امتیازات کتاب این است که می تواند در اختیار تعداد بیشتری از خوانندگان قرار گیرد و به نظرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین، بسیاری از کتاب ها مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرند؛ نه لزوما و صرفا متخصصان. ولی مقالات را بیشتر، پژوهشگران و متخصصان مورد استفاده قرار می دهند؛ که البته آن هم جای خود را دارد.
رسا - چگونه کتاب «از نظر تا عمل ...» شکل گرفت؟
در واقع همان طور که از اسم کتاب هم مشخص است، مسئله اصلی و ایده اصلی من برای نگارش این کتاب مسئله شکاف بین نظر و عمل بود. چرا به رغم اینکه ما چیزهای نسبتاً زیادی درباره اخلاقیات می دانیم و یاد گرفته ایم، اما در عمل، به دانسته های خودمان عمل نمی کنیم؟ یا حداقل متناسب با حجم اندوخته های علمی خود، عمل نمیکنیم؟ این نشان می دهد که برنامه های تربیت اخلاقی که هم اکنون پیاده می شود، هنوز نتوانسته به طور کامل موفق و تأثیرگذار باشد و افراد را به مرحله عمل برساند. البته نقص در برنامه های تربیتی می تواند بخشی از ضعف اخلاقی موجود در جامعه را تبیین کند؛ ولی به هر حال بخش مهمی از آن بشمار رفته و ما در جامعه شاهد شکاف بین نظر و عمل هستیم. بنده در این کتاب دلایل و عوامل ایجاد این شکاف را مورد بررسی قرار داده ام.
علت اینکه من دیدگاه علامه طباطبایی(ره) را مورد استفاده قرار داده ام، این بود که ایشان یک نگاه جامعی به انسان دارد و تمام ساحت های انسان را مورد توجه قرار می دهد. همچنین، نظریه اعتباریات ایشان نکات بدیعی را در اختیار ما قرار می دهد و بنابراین می توانیم مبانی کامل تری برای اخلاق پیدا کنیم و بر این اساس می توانیم برنامه کامل تر و موثرتری طراحی کنیم. این شد که سراغ دیدگاه های ایشان رفتم.
شاید علت اصلی ناکارآمدی برنامه های تربیت اخلاقی، تک بعدی بودن برنامه های تربیتی کشورمان باشد. زیرا در نظام تربیتی ما تمرکز یکجانبه ای روی بعد شناختی وجود دارد و بقیه ساحت های انسان مانند ساحت گرایشی- انگیزشی و ارادی - عملی مورد غفلت قرار گرفته اند. این است که نسل جوان ما از نظر شناختی وضعیت نسبتا بهتری دارند، ولی از جهات عاطفی، ایمانی و ارادی ضعف های جدی دارند. همینطور در تامین زیر ساخت های تربیت اخلاقی هم ضعف وجود دارد مانند فراهم کردن محیط اجتماعی مناسب و الگوهای شایسته که باید در اختیار نسل جوان قرار داده شود. بر اساس اشکالات شناسایی شده، سعی کردیم یک مدل موثرتری برای تربیت اخلاقی طراحی کنیم.
ت/مسئله من شکاف اخلاقی جامعه بود
رسا - ساختار کتابتان را معرفی کنید.
این کتاب در ۱۲ فصل نگاشته شده و از مفهوم شناسی اخلاق و تربیت اخلاقی و ضرورت زیست اخلاقی برای انسان شروع می شود. سپس قبل از ورود به مدل تربیتی خودم، ابتدا رویکردهای تربیت اخلاقی در جهان و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرده ام. فصول بعدی به معرفی مدل نظری تربیت اخلاقی می پردازد شامل: مبانی فلسفی علامه طباطبایی(ره) در تربیت اخلاقی، تحلیل شکاف بین نظر و عمل، اهداف تربیت اخلاقی، زیرساخت ها، مراحل تربیت، منابع انگیزشی و اصول تربیت اخلاقی و در نهایت فصل دوازدهم هم به جمع بندی بحث ها اختصاص دارد. من اضافه کنم که قسمت عمده این کتاب حاصل رساله دکتری من است که با راهنمایی آقای دکتر محسن ایمانی و مشاوره آقای دکتر رضا اکبریان و آقای دکتر علیرضا صادق زاده در دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفته و من در اینجا لازم می دانم از راهنمایی های علمی و دقیق اساتید بزرگوارم که بسیار از آنها آموختم تشکر کنم. البته بر اساس پژوهشهای بعدی که انجام دادم، سه فصل جدید هم علاوه بر مباحثی که در رساله کارشده بود، به مطالب کتاب اضافه شد. هم چنین، از انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) هم که زحمت انتشار این کتاب را کشیدند، سپاسگزاری می کنم.
رسا - ویژگی های این کتاب که آن را از کتاب های مشابه متمایز می کند چیست؟
ویژگیهایی را که به نظر می رسد این کتاب داشته باشد می توان در سه مورد خلاصه کرد. اول این که علاوه بر بحث های تئوریک و مبانی فلسفی تربیت، سعی کرده که نگاه برنامهای هم به تربیت اخلاقی داشته باشد و کلیدهایی را در اختیار برنامهریزان و مربیان اخلاقی بگذارد. یعنی سعی کردم از بحث های تئوری به رهنمودهای عملی پل بزنم.
ویژگی دوم این کتاب شاید این باشد که ما علاوه بر این که مدل تربیت اخلاقی را با رویکرد دینی به دست آورده ایم، در عین حال، نیم نگاهی هم به معرفی و نقد بقیه رویکردهای موجود در جهان داشتیم. سعی کردیم نقاط قوت و ضعف آن ها را هم ببینیم و سپس در مدل خودمان، کاستی های موجود در این رویکردها را حتی الامکان رفع کرده و یک مدل کامل تر و بومی اسلامی را پیشنهاد بدهیم.