eitaa logo
نردبان فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
44 ویدیو
91 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ قسمتی از بحث جلسه 51 شرائع الاسلام به صورت نموداری المسأله الثانیة @Nardebane_feghahat
✔️ قسمتی از بحث جلسه 51 شرائع الاسلام به صورت نموداری المسأله الثالثة @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔹 مخالفت با استخاره، شبهه افتادن در ضرر را دارد و لذا احتياط آن است که مخالفت نکنند. 🔸 البته در مواردی هم با استخاره مخالفت شده، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است، چون خیلی از آن استخاره‌ها محلّ ندارد. اگر استخاره محل داشته باشد، احتیاط در ترک مخالفت است. 🔹 صاحب روضات می‌گوید: من شنیده بودم که سلطان العلماء داماد یکی از سلاطین ثلاثه صفویه بوده: شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه صفی. استخاره کردم به نام شاه عباس اول بنویسم، استخاره خوب آمد. بعد هم مراجعه کردم، دیدم مسأله همین است. می‌گوید: با اینکه محل استخاره نبود، این‌جور درست می‌آید. پس اگر محل استخاره باشد، قطعاً درست در‌می‌آید. 📚 جرعه‌ای از دریا ج1 ص511 @Nardebane_feghahat
❓پرسش: چه مدرکى براى محرمیّت دایى جز شهرت فتوایى وجود دارد؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: 🔸 این مسأله صریحاً در آیه 23 سوره نساء آمده است، آن‌جا که مى‌فرماید : «وَ بَنَاتُ الاخِ وَ بَنَاتُ الاخْتِ» مسلّماً هنگامى که دخترِ خواهر به شخصى محرم باشد، دایى هم با او محرم مى شود؛ زیرا از یک طرف دخترِ خواهر است و از یک طرف دایى. @Nardebane_feghahat
❓چرا عمو و دایی جزء محارم نيامده‌اند؟ 🔸 از مطالب سؤال‌انگيز اين كه: در آيه فوق ضمن بيانِ محارم به هيچ وجه سخنى از عمو و دایى در ميان نيست، با اين كه به طور مسلّم محرمند و حجاب در برابر آنها لازم نمى‌باشد. ممكن است نكته آن اين باشد كه: قرآن مى‌خواهد نهايت فصاحت و بلاغت را در بيان مطالب به كار گيرد، و حتى يك كلمه اضافى نيز نگويد. 🔹 از آنجا كه استثناى «پسر برادر» و «پسر خواهر» نشان مى‌دهد: «عمه» و «خاله» انسان نسبت به او محرمند روشن مى‌شود: عمو و دائى يك زن نيز بر او محرم مى‌باشند. 🔸 و به تعبير روشن‌تر، محرميت دو جانبه است. هنگامى كه از يكسو، فرزندان خواهر و برادر انسان بر او محرم شدند، طبيعى است كه از سوى ديگر، و در طرف مقابل عمو و دایى نيز محرم باشند. 📚 تفسير نمونه، آیت الله مكارم شيرازى، ج14 ص487 @Nardebane_feghahat
✔️ تصویری از نماز بر پیکر مرحوم آیت الله محیی الدین فاضل هرندی در سال 1385 @Nardebane_feghahat
✔️ (1) ✔️ الإمام الصادق(علیه‌السلام): 🔸 أتی رَسولَ اللّهِ(صلی‌الله علیه وآله) شابٌّ مِنَ الأَنصارِ، فَشَکا إلَیهِ الحاجَةَ، فَقالَ لَهُ: تَزَوَّج، فَقالَ الشّابُّ: إنّی لَأَستَحیی أن أعودَ إلی رَسولِ اللّهِ، فَلَحِقَهُ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ فَقالَ: إنَّ لی بِنتاً وَسیمَةً، فَزَوَّجَها إیاهُ. قالَ: فَوَسَّعَ اللّهُ عَلَیهِ. فَأَتَی الشّابُّ النَّبِی(صلی الله علیه‌و آله) فَأَخبَرَهُ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ(صلی الله علیه و آله): یا مَعشَرَ الشَّبابِ، عَلَیکم بِالباهِ. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔹 در اسلام نه مردسالاری وجود دارد و نه زن سالاری و آنچه مهم است، حفظ حقوق طرفین است که باید از جانب هر دو طرف رعایت شود. 🔸 این در حالی است که در جاهلیّت زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و جاهلیّت کنونی، زن هیچ ارزشی نداشته و به او به دید یک کالا نگاه می شود و الآن هم با نام و عنوانی دیگر در جوامع غربی و مدّعی حقوق بشر، همین روند ادامه دارد. @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920511.mp3
2.08M
✳️ (2) ✔️ نکاح در دوران جاهلیت 🔹 تاریخچه نکاح در جوامعِ بشری 🔸 معرفیِ کتاب «المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام» 🔹 سفاح (زنا) در جاهلیت 🔸 نکاح با «أم»، «بنت» و «أخت» 🔹 نکاحِ شغار 🔸 نکاحِ بدل 🔹 در جاهلیت علاوه بر تعدد زوجات، «تعدد ازواج» هم وجود داشته است 🔸 نکاح مَقْت 🔹 این‌که نکاح نَقْت در مورد برخی از اجداد النبی(صلی الله علیه و آله) نسبت داده شده، از خرافات است 🔸 جمع بین الأختین 🎤 بیاناتِ: حضرت آیت الله سید احمد (مدظله العالی) @Nardebane_feghahat
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام ✍️ الدکتور جواد علي دانلود کتاب ⬇️ @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920585.pdf
20.74M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد اول @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920586.pdf
18.01M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد دوم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920587.pdf
16.23M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد سوم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920588.pdf
19.15M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد چهارم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920589.pdf
17.43M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد پنجم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920590.pdf
24.87M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد ششم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920591.pdf
18.89M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد هفتم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920592.pdf
24.12M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد هشتم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920593.pdf
22.13M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد نهم @Nardebane_feghahat
4_6003374599083920594.pdf
12.86M
📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام جلد دهم @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ نكاح الشغار: و نكاح الشغار: و هو أن يزوج الرجل إبنته على أن يزوجه الآخر ابنته، ليس بينهما صداق. وذلك كأن يقول الرجل للرجل: زوجني ابنتك، و أزوجك ابنتي، أو زوجني أختك و أزوجك أختي. 📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، جواد علي ج10 ص209 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 🔸 أنواع الزواج: و الزواج المألوف بين الجاهليين، هو زواج هذا اليوم. أي: الزواج القائم على الخطبة والمهر، و على الإيجاب والقبول. و هو ما يسمى بزواج البعولة، وهو زواج منظم، رتَّب الحياة العائلية و عيَّن واجبات الوالدين والبنوة. و هو الذي أقره الإسلام يكون الرجل بموجبه بعلاً للمرأة فهي في حمايته وفي رعايته. 📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، جواد علي ج10 ص205 @Nardebane_feghahat
✳️ (5) وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَنْ وُقِيَ شَرَّ لَقْلَقِهِ وَ قَبْقَبِهِ وَ ذَبْذَبِهِ فَقَدْ وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ وَ اَللَّقْلَقُ اَللِّسَانُ وَ اَلْقَبْقَبُ اَلْبَطْنُ وَ اَلذَّبْذَبُ اَلْفَرْجُ. 📚 بحارالأنوار ج63 ص315 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ درس خارج فقه آیت الله 77/06/22 🔹 «کتاب نکاح» از جمله کتب فقهی است که هم دارای روایات بسیاری است که مبنای برخی از مباحث اساسی فقهی می‌باشد، و هم خود متضمّن بحثهای علمی و صناعی است. به علاوه نوعاً محلّ سؤال و ابتلاء می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (7) 🔹...(و فضله مشهور) بين المسلمين (محقق) في شرعهم (حتى أن المتزوج يحرز نصف دينه) رواه في الكافي بإسناده إلى النبي (صلى الله عليه وآله وسلم) قال: "من تزوج أحرز نصف دينه، فليتق الله في النصف الآخر"، أو "الباقي"، (و روي ثلثا دينه)... 📚 الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية، الشهيد الثاني ج5 ص85 ✔️ نکته: علت اختلافِ بین روایات - در این‌که ازدواج گاهی به منزله حفظِ نصفِ دین و گاهی به منزله دو سوّم دین یا ثلث دین در نظر گرفته شده- آن است که: روایات ناظر به افراد مختلف با شهوت‌های مختلف می‌باشد. @Nardebane_feghahat