eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت الله مکارم شیرازی: 🔸 قمار مطلقاً حرام است و شرط‌بندى نيز جايز نيست، حتّى براى اعضاى خانواده، مگر در مسابقات اسب‌سوارى و تيراندازى، آن هم در بين مسابقه‌دهندگان، نه تماشاچيان يا ديگر افراد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید علی سیستانی: 🔹 در سه مورد ربا دادن و ربا گرفتن، هیچ کدام حرام نیست و انجام آن، صحیح و جایز می‌باشد: الف) ربا بین پدر و فرزند؛ چه اینکه فرزند، پسر باشد یا دختر؛ بالغ باشد یا نابالغ؛ امّا ربا بین مادر و فرزندش، جایز نیست. ب) ربا بین پدربزرگ پدری یا مادری و نوۀ او. ج) ربا بین زن و شوهر؛ چه اینکه عقد، دائم باشد یا موقّت. @Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ایامِ شهادت امام صادق (علیه السلام) ✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ الإشارة و النص على أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله عليهما) (به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی) ۲ جلسه صوتی و همچنین: باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) (به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی) ۴ جلسه صوتی رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5976344153687068256.pdf
406.1K
✔️ فایل روایات «کتاب الحجة» بَابُ الإشارة و النص على أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله عليهما) @Nardebane_feghahat
4_5976344153687068257.mp3
4.54M
✔️ ◾️ بَابُ الإشارة و النص على أبي عبدالله جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله عليهما) 1 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5976344153687068260.mp3
5.63M
✔️ ◾️ بَابُ الإشارة و النص على أبي عبدالله جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله عليهما) 2 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5976344153687068261.pdf
426.3K
✔️ فایل روایات «کتاب الحجة» باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام)
4_5976344153687068262.mp3
6.67M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 1 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
✔️ محدث نوری (رضوان الله علیه) از قولِ مرحوم ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: 🔹 من حجّت بر طالبان علم هستم، چون کسی از من فقیرتر نبود و برخی اوقاتی جز نور مستراح نوری نداشتم (که مطالعه کنم) 🔸 ذهن و حافظه‌ام از همه بدتر بود، طوری که گاهی مسیر منزلم را گم می‌کردم و اسمِ بچه‌هایم را فراموش می‌کردم. 🔹 سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا مشغول شدم. بسیار تلاش کردم تا خدا آن‌چه را دارم به من عطا کرد. 📚 خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج2 ص197 @Nardebane_feghahat
4_5985429276533460669.mp3
6.35M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 2 🔸 آتش‌زدن خانه امام صادق(علیه‌السلام) 🔹 ماجرای رُفَیْد و یزید بن هبیرة 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5985429276533460682.mp3
6.46M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 3 🔸 خزائن أرض در اختیارِ امام (علیه‌السلام) 🔹 «قول» أعم از کلام است 🔸 ماجرایِ همسایه ابوبصیر 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5985429276533460683.mp3
6.88M
✔️ ◾️ باب مولد ابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) 4 🔸 خدعه و مکرِ منصور 🔹 وجه تسمیه منصور عباسی به دوانیقی (دوانقی) 🔸 تکفین امام صادق(علیه‌السلام) 🎤 رضا حسینی @Merghat_Al_Akhbar313
4_5985566706896997742.mp3
7M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 81 🔹 «علی الأظهر» یعنی علی ما یستظهر من الروایات 🔸 سید مرتضی «اجزاء ما لا تحلّه الحیاة کلب» را پاک می‌داند 🔹 چه دلیلی برای سید مرتضی ذکر کرده‌اند؟ 🔸 برخی از فقها، اجزاء لا تحلّه الحیاة کافر را پاک دانسته‌اند و حتی برخی «نجاستِ کافر» را قبول ندارند 🔹 غسل مسّ میّت حلقه‌ مفقوده‌ای بوده که در اینجا ذکر شده 🔸 برخی قول به استحباب در مورد غسل مسّ میّت را به سید مرتضی نسبت داده‌اند 🔹 در چه صورتی غسل مسّ میّت واجب است؟ 🔸 سرد شدنِ بدنِ میّت در صورتی موجب غسل مسّ میت است که سردی ناشی از موت باشد @Nardebane_feghahat
▪️تعزية 🔹 نتقدم بالتعازي لساحة القداسة سيدنا و مولانا الحجة بن الحسن (صلوات الله عليه) بذكرى إستشهاد إمامنا جعفر بن محمد الصادق (صلوات الله عليه) @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 99/06/23 🔹 «مصباح الشریعة» به قول مرحوم آقای بروجردی تألیفِ شیخ ابوالقاسم قُشیری رئیس متصوفه است و ربطی به امام صادق ندارد. آقای زنجانی در این جرعه‌ای از دریا جلد 3 نقل می‌کنند که من خودم بودم در مجلسی که آقای بروجردی بودند،‌ و مرحوم آقای خمینی هم بودند. یک کسی ظاهراً راجع به این روایت «العبودیة جوهرها الربوبیة» سؤال کرد. آقای بروجردی فرمود سندش کجاست؟ ایشان می‌گویند مرحوم آقای خمینی به آن بغل‌دستی گفت: «مصباح الشریعة». آن بغل‌دستی هم گفت: «مصباح الشریعة». آقای بروجردی گفت: بله شیخ ابوالقاسم قشیری رئیس متصوفه! @Nardebane_feghahat
🔹 فخر رازی در یک رباعیِ خیلی‌عالی می‌گوید: ترسم بروم عالم جان نادیده بیرون روم از جهان، جهان نادیده در عالمِ جان چون روم از عالمِ تن در عالمِ تن، عالمِ جان نادیده 🔸 می‌ترسم از این جهان بروم، اما جهان را ندیده باشم. مقصود این نیست‌ که این در و دیوار و زمین و کوه و دریا و ستاره را ندیده باشم، مقصود این است که می‌ترسم چشم دلم باز نشده باشد و روح جهان، مبدأ و آغاز جهان‌ و آن چیزی را که اسلام «ایمان» می‌گوید، درک نکرده باشم و از این‌ جهان بروم. می‌گوید: من که در «عالم تن»، «عالم جان» را ندیده‌ام، پس چگونه وقتی از عالمِ تن به عالمِ جان رفتم، آنجا را می‌توانم‌ ببینم؟ اینجا باید می‌دیدم که نتوانستم ببینم. [او در این رباعی] همین‌ آیه «و من کان فی هذه أعمی فهو فی الآخرة أعمی و أضل سبیلاً» را معنی می‌کند. 📚 انسان کامل، مطهری، مرتضی ج1 ص164 @Nardebane_feghahat
✔️ شوخیِ آیت الله بهجت(ره) به نقل از آیت الله شبیری زنجانی 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص706 @Nardebane_feghahat
شرائع الاسلام 82.mp3
6.11M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 82 🔹 نجاست خون 🔹 هرچه نجس است، خوردنِ آن نیز حرام است اما هرچه أکل آن حرام باشد، نجس نیست (مانند تربت، سُموم، مالِ غیر) 🔸 خونِ ماهی، وزغ، مار نجس نیست، چون نفسِ سائله ندارند 🔸 کلب و خنزیر نجس هستند، حتّی اجزاء لا تحلّه الحیاة! 🔹 مقصود از کلب و خنزیر که نجس دانسته‌‌ شده‌ است، برّی است یا بحری؟ نظر ابن‌ادریس چیست؟ چه جوابی به این‌ادریس داده‌شده است؟ 🔸 تبادر، مانع اخذ به اطلاق است 🔹 اکثرِ عامّه، کلب و خنزیر را نجس‌ دانسته‌اند 🔸 اگر از مجامعت کلب با حیوانی دیگر، مولودی پدید آید، آیا نجس است؟ 🔹 شیخ انصاری در باب برائت در مورد «الأحکام تابعة للأسماء» سخن گفته است 🔸 اگر آن مولود - که از کلب و مثلا شاة بود- مشتبه گردید، «أصالة الطهارة + استصحاب عدم التذکیة» در مورد آن جاری می‌گردد 🔹 نظر شیخ انصاری در «استصحاب عدم التذکیة» با نظر مرحوم نراقی (استادِ شیخ) متفاوت است 🔸 برخی قائل به نجاست روباه، موش، خرگوش و وزغ هستند، لکن أظهر طهارت آن‌ها است 🔹 قول به نجاست «ثعلب» و «أرنب» به ابوالصلاح حلبی منسوب شده است @Nardebane_feghahat
4_5996774978106691764.mp3
11.4M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 83 🔸 مسکراتِ مائعه نجس هستند، نه مسکرات جامده 🔹 قیدِ «المائع بالأصالة» 🔸 موثقه ابن‌بکیر که دلالت بر طهارت مسکرات دارد، موافق عامّه است 🔹 در بخش اجماعِ کتاب قوانین، بحثِ «عدم القول بالفصل، القول بعدم الفصل، اجماع مرکّب» را توضیح داده است 🔸 عصیر عنبی قبل از غلیان پاک است، به دلیل اجماع و روایت 🔹 عصیر عنبی بعد از غلیان و ذهاب ثلثین پاک است، به دلیل اجماع و روایت 🔸 عصیر عنبی بعد از غلیان و قبل از ذهاب ثلثین: الف) مشهور: نجاست - به دلیل روایت- ب) شهید اول: طهارت 🔹 شهید اول عصیر عنبی را نجس نمی‌داند فقّاع 🔸 محقق حلی بین کفّار اهل کتاب و غیر آنها تفصیل نداده است 🔹 قاعده أشرف 🔸 مرتد فطری و مرتد ملّی 🔹 به رسمیّت شناختنِ نظریات علما لازم است 🔸 شهید ثانی توبه مرتد فطری را قبول می‌داند 🔹 یکی از معانیِ باب افتعال «اتخاذ» است 🔹 انکارِ ضروریِ دین 🔸 اصلِ نماز ضروری دین است، نه کیفیتِ صلاة 🔹 اگر احتمال تأثیر نمی‌دهی، امر به معروف و نهی از منکر ساقط است @Nardebane_feghahat
🔸 مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، رَفَعَ الْحَدِيثَ قَالَ‌: كَانَ أَصْحَابُنَا يَرْوُونَ وَ يَتَحَدَّثُونَ أَنَّهُ كَانَ يَكْسِرُ خَمْسِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ. ✔️ قوله: «انه كان يكسر خمسين ألف درهم‌» يقال كسر طسقه اذا استقله و استحقره، و كسر الرجل اذا قل تعهد لماله. 📚 إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) ج2 ص568 @Nardebane_feghahat
🔹 محمد بن مسعود، قال: حدثني علي بن محمد، قال: حدثني أحمد بن محمد، عن محمد بن عيسى، عن حماد بن عيسى (رفع الحديث)، قال: كان أصحابنا يروون و يتحدثون أنه كان يكسر خمسين ألف درهم». ✔️ أقول: لم يظهر لنا معنى متحصل من هذه الرواية، و لا شك في أن فيها تحريفاً. 📚 معجم رجال الحديث، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج20 ص328 @Nardebane_feghahat
❓آیا طهارت در سجده سهو لازم است؟ ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 1400/09/21 🔹 روایات در اشتراطِ طهارت لباس یا بدن در نماز، مطلق است و به اطلاق، شامل همه این موارد و توابع نماز مثل نماز احتیاط، سجده و تشهد فراموش شده، نیز می‌شود. شاهد بر این مطلب آن است که اگر کسی عمداً سجده و تشهد منسیّه را بعد از نماز ترک کند نمازش باطل می‌شود. پس معلوم می‌شود که سجده و تشهد منسیه هم جزء نماز است اما مقدمات نماز مثل اذان و اقامه و دعاهاى وارده قبل از تكبيره الاحرام و نیز مؤخّرات آن یعنی تعقيبات نماز، طهارت در این امور شرط صحت آن‌ها نیست. 🔸 از مرحوم قاضی و مرحوم علّامه در کتاب تحریر نقل شده که در «سجده سهو» طهارت شرط نیست، زیرا سجده سهو جزء نماز نیست بلکه عمل خارج از نماز است و تنها برای جبران نقص در نماز اتیان می‌شود. 🔹 در مقابل برخی طهارت را در سجده سهو شرط دانسته‌اند، از این جهت که در سجده سهو شرط است که بلافاصله بعد از نماز اتیان شود قبل از این که عمل منافی با نماز انجام شود و در روایات هم برای جبران نقص در نماز امر به آن شده است، لذا برخی خواسته‌اند از این امر و بلکه مجموع احکامی‌که برای سجده سهو ذکر شده استفاده کنند که سجده‌ سهو مثل جزء نماز یا جابر نقص نماز است و طهارت در آن لازم است. 🔹 درست است که در احکام سجده سهو گفته شده که باید بلافاصله بعد از نماز اتیان شود و عمل منافی نماز هم مثل برگرداندن سر از قبله انجام نشود و در روایات سجده سهو برای جبران منقصت در نماز بیان شده است، لکن هیچ یک از این امور دلیل نمی‌شود که سجده سهو جزء نماز باشد تا بگویید هر آنچه در نماز شرط است مثل استقبال قبله و طهارت و شرائط دیگر، در سجده سهو هم معتبر است! این امور فلسفه بافی است و دلیل نمی‌شود بر این که تمام احکام نماز را در مورد سجده سهو هم لازم بدانیم. ضمن این که در برخی از روایات فلسفه سجده سهو، رغم انف شیطان بیان شده است و این خلاف آن است که آن را جزء نماز بدانیم. 🔸 روایت معاوية بن عمار: مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَسْهُو فَيَقُومُ فِي حَالِ قُعُودٍ أَوْ يَقْعُدُ فِي حَالِ قِيَامٍ؟ قَالَ يَسْجُدُ سَجْدَتَيْنِ بَعْدَ التَّسْلِيمِ وَ هُمَا الْمُرْغِمَتَانِ تُرْغِمَانِ الشَّيْطَانَ. @Nardebane_feghahat
✳️ (50) ✔️ استاد محقّقی لاهیجی در سفری که از آلمان به ایران داشتند، در خدمت آیت‌‌الله بروجردی اظهار کردند: ما در آن‌جا مشکلی داریم و آن این‌که آقایان نوعاً همراه خانم‌‌هایشان به جلسات مذهبی می‌‌آیند و وضع جمال‌‌شان مناسب نیست؛ چه باید بکنیم؟ آیت‌‌الله فرمودند: نه، سخت‌‌‌گیری نکنید. به اقلّ حجاب اسلامی بسنده کنید. اینان بعداً که بیشتر آمدند و آشنا شدند، درست می‌‌شوند. @Nardebane_feghahat
4_6003418107102630026.mp3
12.9M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 84 🔹 خوارج و غلات 🔸 ضربه غلات به نشرِِ فضائلِ علی‌(علیه‌السلام) 🔹 علت بیماری ائمه و شکست پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ 🔸 اسامیِ «عبدالزهرا، عبدالحسین، و...» مشکلی دارد؟ 🔹 حدود در صورتِ وجودِ شبهه 🔸 آیا عرقِ جنب از حرام نجس است؟ 🔹 ابن ادریس، شیخ مفید، شیخ طوسی، ابن‌بابویه و ابن‌براج قائل به نجاستِ عرقِ جنب از حرام هستند 🔸 عرقِ شتر نجاستخوار نجس است؟ 🔹 حیوانات مسخ‌شده 🔸 نجاست ذاتیه و نجاست عرضیه 🔹 بولِ بغال و حمیر و دواب کراهت دارد 🔸 وجوبِ ازاله نجاست (طبق تعبیر اصولیین، واجبِ مقدمیِ غیری است، نه واجب نفسی) 🔹 اشتراطِ طهارت در سجده سهو، اختلافی است 🔸 تفاوتِ قُروح و جُروح 🔹 وجهِ تسمیه درهم بغلی 🔸 اگر نقطه‌های خون در لباس مصلّی وجود داشته باشد، اما مقدار هر یک کمتر از درهم بغلی باشد، تکلیف چیست؟ (سه قول در مسأله) 🔹 اگر نجاست در ثوبی باشد که به تنهایی ساتر عورت نیست، تکلیف چیست؟ 🔸 بولِ رضیع 🔹 «عَصْر» طریقیت دارد، نه موضوعیت! @Nardebane_feghahat
✳️ انتخابات در انحصار مجتهدین! 🔸 این یک توطئه‌ای است که می‌خواهند همان طوری که در صدها سال توطئه‌شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده‌های زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهای او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهیها بدانند این را که همان طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق مابین دانشگاهی و دانشجو و مثلا مدرسه‌ای و اینها نیست، همه‌شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این یک توطئه‌ای است برای اینکه شما جوانها را مأیوس کنند. 🔹...آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می‌گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی، در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران. برای اینکه، آن یک عده از علما را کنار می‌گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می‌شوند، این تمام ملت را می‌خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می‌خواهد مجتهد را داخل کند، این می‌خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد... 📚 صحیفه امام خمینی ج18 ص368 @Nardebane_feghahat