eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 صاحب کفایه معتقد است که مبحثِ «قطع» از مباحث علم کلام است، اما امام خمینی این بحث را از مباحث علم اصول می‌داند. @Nardebane_feghahat
✔️ پیراهنی که جای ۶۳ ضربه بر آن وجود داشت: 🔸 عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (ع) وَ عَلَيْهِ جُبَّةُ خَزٍّ دَكْنَاءُ فَوَجَدُوا فِيهَا ثَلَاثَةً وَ سِتِّينَ مِنْ بَيْنِ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ وَ طَعْنَةٍ بِالرُّمْحِ أَوْ رَمْيَةٍ بِالسَّهْمِ. 📚 الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني ج6 ص452 @Nardebane_feghahat
✔️ کلامِ مرحوم علامه مجلسی(ره) در مورد تشبیه «مرغ» به «خنزیر الطیر» 🔸 «الكافي، عن العدة عن أحمد بن محمد بن خالد عن عمرو بن عثمان رفعه قال قال أميرالمؤمنين (علیه‌السلام): «...الدجاج خنزير الطير...». ✔️ بيان: ...و شبّه الدّجاج بالخنزير في أكل العذرة... 📚 بحار الأنوار، العلامة المجلسي ج65 ص5 @Nardebane_feghahat
✔️ امروز روایتی دیدم که انتشار آن در کانال، خالی از لطف نیست: 🔹 و في (مصباح الأنوار) قال: بلغنا انّ أميرالمؤمنين (عليه السّلام) إشتهى كبداً مشويّة على خبزة ليّنة فأقام حولاً يشتهيها ثمّ ذكر ذلك للحسن (عليه‌السّلام) و هو صائم يوماً من الأيّام فصنعها له فلمّا أراد أن يفطر قرّبها إليه فوقف سائل بالباب فقال: يا بنيّ احملها إليه لا نقرأ صحيفتنا غداً «أَذْهَبْتُمْ طَيِّبٰاتِكُمْ فِي حَيٰاتِكُمُ الدُّنْيٰا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِهٰا» 📚 سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، القمي، الشيخ عباس ج7 ص400 @Nardebane_feghahat
❓چرا فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) پشت در آمد؟ 🔸 در ضمن نامه‌ای برای معاویه نوشت: «فَخَرَجَتْ فَاطِمَةُ فَوَقَفَتْ مِنْ وَرَاءِ الْبَابِ، فَقَالَتْ: أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ! مَا ذَا تَقُولُونَ؟ وَ أَیَّ شَیْ‏ءٍ تُرِیدُونَ؟ فَقُلْتُ: یَا فَاطِمَةُ! فَقَالَتْ فَاطِمَةُ: مَا تَشَاءُ یَا عُمَرُ؟! فَقُلْتُ: مَا بَالُ ابْنِ عَمِّکِ قَدْ أَوْرَدَکِ لِلْجَوَابِ وَ جَلَسَ مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ؟ فَقَالَتْ لِی: طُغْیَانُکَ‏- یَا شَقِیُ‏- أَخْرَجَنِی وَ أَلْزَمَکَ الْحُجَّةَ، وَ کُلَّ ضَالٍّ غَوِیٍّ» «پس فاطمه پشت در آمد، ایستاد و گفت: ای گمراهان دروغگو چه می‌گویید و چه می‌خواهید؟ گفت: ای عمر! چه می خواهی؟ گفتم: چرا پسر عمویت تو را برای پاسخگویی فرستاده و خود پشت پرده نشسته؟ گفت: طغیان و سرکشی تو مرا از خانه بیرون آورده است تا حجّت و دلیل بر تو و بر هر گمراهی ثابت شود» @Nardebane_feghahat
🔸 ترجمه برخی از بانوان محترمه را دیدم که آیاتی مانند «و اضربوهنّ» (آیه ۳۴ سوره نساء) را به گونه‌ای ترجمه کرده بود که با خودم گفتم: چطور یک خانم میتواند به چنین دینی معتقد باشد؟! 🔹 به یکی از بزرگان اهل سنت (در الأزهر مصر) گفته بودند که جمله ای در نهج البلاغه است که توهین به مقام انسانیت می‌باشد. گفته بود: اولاً: ترجمه شما از حیث لغوی مشکل دارد. ثانیاً: شما لغت شناس نیستید، اما آیا علی شناس هم نیستید؟! چطور علی بن ابی طالب میخواهد حرفی به آن معنایی که شما گفته اید، بزند؟! ✔️ پس خیلی باید در ترجمه دقت کرد. 🔸 متأسفانه در برخی ترجمه‌ها «لام» در «لیزدادوا» در آیه «أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا» را لام علّت دانسته‌اند! در حالی که «لام عاقبت» است. هنوز نمی‌دانم که اگر لام را لام علّت بدانی، چه تصوری از خداوند در ذهنت وجود دارد؟! خدا را یک شخصی می دانی که مهلت بدهد تا گناهانمان زیادتر شود و بدبخت‌تر شویم تا بعد ما را حسابی عذاب کند؟! خدای جالبی دارید... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 خداوند نه «متناهی» است و نه «نامتناهی»، زیرا «تناهی» از اوصافِ کم است و در مورد خداوندِ متعال به کار نمی‌رود. 🔹 تناهی و عدم تناهی، ملکه و عدم ملکه است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 مشغول مطالعه کتاب رساله اقبالیه بودم که دیدم نگارنده جملات ناصوابی را از برخی نقل کرده و سپس در صدد توجیه آنها برآمده است: «رأیت الله فی صورة الفرس، رأیت ربی جالساً علی کرسیه فسلّم علیّ فأجلسنی علی کرسیه و قام بین یدی و قال: انت ربّی و انا عبدک» 📚 رساله اقبالیه ص163 @Nardebane_feghahat
💠 نمازهای حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) 🔹 مدتی در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) پنج نماز صبح برگزار می‌شد: 1⃣ ابتدا آقانجفی نماز می‌خواند، آقانجفی بلافاصله با شروع اذان صبح رادیو نماز می‌خواند و بعداً گروهی تحقیق کردند و گفتند اذان صبح حداقل در برخی فصول سال قبل از دخول وقت بوده و آقای آذری قمی در حرم اعلام کرد از فلان تاریخ تا فلان تاریخ هر کس بلافاصله بعد از اذانِ رادیو نماز خوانده، نمازش را اعاده کند. 2⃣ نماز دوّم، نماز مرحوم آسیّد محمد باقر قزوینی بود که بعد از وفاتش آقای گلپایگانی به جای ایشان نماز برگزار می‌کرد. نماز آقای گلپایگانی اوّلین نمازی بود که یقیناً در وقت برگزار می‌شد. 3⃣ سوّمین نماز، نماز حاج آقای والد بود. 4⃣ نماز چهارم، نماز آسید محمد صدر العلماء -نواده میرزای قمی- بود. 5⃣ پنجمین نماز، نماز آسیّد مصطفی خوانساری بود. روزی از خود آقای آسیّد مصطفی شنیدم، فرمود: امروز ختم نماز من با طلوع شمس مقارن بود! وقتی آسید محمّد صدرالعلماء از دنیا رفت، نماز آقای خوانساری نماز چهارم شد. ✔️ یک‌وقت در درس آقای بروجردی عده‌ای از شاگردان تقاضا کرده بودند که مثلاً درس از ساعت ۹ صبح به ساعت ۸ منتقل شود. آقا جلال آشتیانی مزاح کرده و گفته بود: آقا، من مخالفم، زیرا ساعت ۸ مصادف می‌شود با نماز آقای خوانساری و این هنگام، وقت نماز ایشان است! 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص678 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی): 🔸 از ویژگی‌های جالب آقای حاج سید جواد خامنه‌ای تقیّدشان به نافله عصر در نماز جماعتشان بود. چون نوعاً مردم آمادگی ندارند، معمولاً در نمازهای جماعت، نافله خوانده نمی‌شود. 🔹 مرحوم حاج آقای والد نافله ظهر را قبل از نماز جماعتش می‌خواند و می‌گفت: چون برخی به دخول وقت ظهر یقین ندارند، برای اینکه همه یقین کنند، نافله ظهر را می‌خوانم. ولی درباره نافله عصر می‌گفت: چون اشخاص آمادگی ندارند، نمی‌خوانم. ایشان بعد از نماز عصر در راه برگشت به منزل نافله عصر را می‌خواند. 🔹 چند سال پیش طلبه‌ای به من گفت: خوب نیست که این سنّت را (که در بیشتر نماز جماعت‌ها ترک شده است) ما نیز انجام ندهیم. گفتم: افراد آمادگی ندارند ولی اگر اکثریت آماده باشند، من می‌خوانم. شما از مأمومین سؤال کنید. بعداً آن طلبه آمد و گفت: من سؤال کردم، بیشتر آمادگی دارند. لذا از آقای حاج سیّد جواد پیروی کردم و از آن به بعد نافله را در مدرسه فیضیه می‌خوانم، البته با حذف مستحبات آن به‌گونه‌ای که زمان آن تقریباً با عصر زمان تعقیبات چندان تفاوت ندارد. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص636 @Nardebane_feghahat
❓در جمهورى اسلامى حقوق اقليت‌هاى مذهبى، نژادى و سياسى چه خواهد بود؟ آيا حزب كمونيست آزاد خواهد بود؟ ✔️ پاسخ امام خمینی(ره): 🔸 اسلام بيش از هر دينى و بيش از هر مسلكى به اقليتهاى مذهبى آزادى داده است. آنان نيز بايد از حقوق طبيعى خودشان كه خداوند براى همه انسانها قرار داده است، بهره‌مند شوند. ما به بهترين وجه از آنان نگهدارى مى‌كنيم. در جمهورى اسلامى كمونيستها نيز در بيان عقايد خود آزادند... 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج4 ص364 @Nardebane_feghahat
✔️ شهید مرتضی مطهری(ره): 🔹 دو رباعی است منسوب به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در دیوان منسوب به ایشان. در یکی می‌فرمایند: لَنَقْلُ الصَّخْرِ مِنْ قُلَلِ الْجِبالِ احَبُّ الَی مِنْ مِنَنِ الرِّجالِ یقولُ النّاسُ لی فِی الْکسْبِ عارٌ فَانَّ الْعارَ فی ذُلِّ السُّؤالِ 🔸 برای من سنگ‌کشی از قلّه‌های کوه (یعنی چنین کار سختی) گواراتر و آسانتر است از اینکه منّت دیگران را به دوش بکشم. به من میگویند: در کار و کسب ننگ است، و من میگویم: ننگ این است که انسان نداشته باشد و از دیگران بخواهد. 📚 مجموعه آثار، مطهری، مرتضی ج22 ص795 @Nardebane_feghahat