eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد ۱۴۰۱/۹/۱۲ 🔸 زمانِ صحابه تقریباً تا سال های ۷۰-۸۰ است. آخر الصحابة موتاً سالِ 110 است، اما در اصطلاح زمان صحابه همین ۷۰-۸۰ است. مثل ابن عباس و... آن‌هایی که عمر غیر طبیعی داشتند، از محل کلام خارج است... 🔹 بعد از صحابه «تابعین» هستند که تا حدود سال های ۱۳۰ -۱۴۰ مثل امام صادق(ع)؛ چون امام صادق هم جابر بن عبدالله را که از صحابه بوده، دیدند. امام باقر (علیه‌السلام) که مسلّم است. 🔸 بعد از این را اصطلاحاً «عهد فقها» می گویند، البته تابعین هم {در آن زمان} هستند، لکن اصطلاحاً در استنتاجات فقهی و در مباحث علمی {آن دوره را} «عهد فقها» حساب می‌کنند. 🔹 {یعنی:} عهد رسول‌الله، عهد صحابه، عهد تابعین و عهد فقها. البته در عهد صحابه هم ما فقیه داریم و در عهد تابعین هم فقهای زیادی داریم، فقهای کمی نداریم، لکن اصطلاحاً این طور است. 🔸 بعد از عهد فقها، «عهد محدثین» شروع می‌شود... @Nardebane_feghahat
4_6016858515765728061.mp3
8.76M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌و‌پنجم» 113 🔸 وجودِ تماثیل بر لباس مصلّی کراهت دارد 🔹 تصویر گُلی بر روی انگشتر امام کاظم (علیه‌السلام) 🔸 نظرِ ابن‌ادریس در مسأله 🔹 الجمع مهما أمکن أولی من الطرح (جمع عرفی بین روایات) 🔸 مکان مصلّی 🔹 ملک عین و ملک منفعت 🔸 در بیع و شراء ملک عین است ولی اجاره ملک منفعت است 🔹 اقسام إذن 🔸 اباحه شرعی و اباحه مالکی 🔹 اشکال صاحب مدارک به محقق حلّی 🔸 مثال‌هایی برای «شبه اُجرت» 🔹 اقسام اباحه: اباحه صریح، اباحه به فحوی (به اولویّت)، اباحه به شاهد حال 🔸 چون فحوی را قسیم شاهدِ حال قرار داده، لذا مشخص می‌شود که در این متن اینها غیر همدیگر هستند 🔹 اشکالی از «مدارک الأحکام» و «مسالک الأفهام» به محقق حلّی 🔸 نظر فضل بن شاذان در مورد نماز در مکان مغصوب، مخالف دیدگاهِ مشهور است 🔹 اگر مالک به غاصب یا غیر غاصب اذن داد، نماز در آن مکان چه حکمی دارد؟ 🔸 جاهل به موضوع غصب 🔹 جاهل به حکم غصب 🔸 خواندنِ نماز در حال خروج از دارِ غصبی @Nardebane_feghahat
4_6016858515765728062.mp3
9.34M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌و‌ششم» 114 🔸 فاصله بین زن و مرد هنگام نماز 🔹 قید «تصلّی» بیانگر چه مسأله‌ای است؟ 🔸 نکته‌ای از صاحب حدائق در مورد «لا ینبغی» 🔹 حائل بین زن و مرد 🔸 آیا ظلمت یا فقد البصر، «حائل» محسوب می‌شود؟ 🔹 خاطره‌ای به نقل از مرحوم اشتهاردی در مورد نماز در مسجدِ بالاسر 🔸 قبر دو تاجر در مسجد بالاسر 🔹 نجاست مکان مصلّی در چه مواردی مانعی ندارد؟ 🔸 ابوالصلاح حلبی قائل به «لزومِ طهارتِ مساجد سبعه» است 🔹 رعایت ادبِ صاحب حدائق نسبت به ابوالصلاح حلبی 🔸 سید مرتضی قائل است که تمام مکان مصلی باید طاهر باشد @Nardebane_feghahat
4_6016858515765728066.mp3
10.52M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه بیست‌وهفتم» 115 🔹 مکان‌هایی که نماز در آن کراهت دارد 🔸 معنای کراهت در ما نحن فیه 🔹 کراهت صلاة در حمّام 🔸 علّت‌هایی که برای کراهت صلاة در حمام ذکر کرده‌اند، ثابت نیست 🔹 ابوالصلاح حلبی نماز در حمام را حرام دانسته است 🔸 حدیثِ مدرج 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون «اختصاص» 🔸 نماز در «معاطن الإبل» و «مساکن النمل» کراهت دارد 🔹 برخی از «مساکن النمل» تعدّی به مساکن سایر حیوانات هم نموده‌اند 🔸 تمسّکا بإطلاق اللفظ 🔹 نماز «بین المقابر» کراهت دارد، ولی در مواردی استثناء شده 🔸 منطور از «بیوت النیران» چیست؟ 🔹 نماز در «بیوت المجوس» با نماز در «بیت فیه مجوسی» چه تفاوتی دارد؟ 🔸 نماز در مقابل بابِ مفتوح @Nardebane_feghahat
✳️ فرق «الحدیث» و «فی الحدیث» ✔️ آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی (ره) در درس خارج فقه فرمودند: 🔹 وقتی می‌خواهند قسمتی از حدیث را نقل کنند، اگر صدر حدیث را نقل کنند، می‌نویسند: «الحدیث» ولی اگر بخواهند ذیل حدیث را نقل کنند، می نویسند: «فی الحدیث». 📚 ارمغان رشید، علی رشیدی همدانی ص81 @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ استاد رسول جعفریان: 🔸 کتاب ناسخ التواریخ به غیر از بخش تاریخ قاجاریه‌، فاقد ارزش تاریخی و در اصل، منسوخ التواریخ است. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه): 🔹 آقای آسید محمد علی روضاتی از کسی نقل می‌کرد: به منزل صاحب روضات رفتم، دیدم ایشان ورقه های نسخه خطّی کتاب «میرلوحی» را که در آن به علامه مجلسی حمله کرده است، شسته و به نخ آویزان کرده بود تا خشک شود و دوباره از آنها استفاده کند! 📚 جرعه ای از دریا ج3 ص255و256 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله 1397/12/20 🔹 {بحثِ} «استعمال لفظ مشترک در اکثر از معنا» از همان قرن دوم است، مثلا ابوحنیفه حرفی می‌زد و شافعی حرفی دیگر. غرض آن‌که خیال نکنید که شما در کفایه {فقط} خواندید، بحثِ استعمال لفظ مشترک در اکثر از معنا از قبل آمده است و به عنوان امکان هم آمده نه وقوع: «یمکن استعمال لفظ مشترک در اکثر از معنا» توضیح هم دادیم ما مفصل. چون دیدم بعضی از آقایان نوشتند چرا بحث «امکان» کردید بیایید بحثِ «وقوع» بکنید! نه! این نکته‌اش این نبود! این‌قدر بی‌شعور نبودند که بحث امکان را مطرح بکنند! {بلکه} این یک بحثی بود که اگر لفظی داشته باشیم و امکان داشته باشد که ما یک معنایی از این بفهمیم، «امکان» کافی است در «انعقاد ظهور». خودِ من این مبنا را قبول ندارم، اما یک مبنایی است که در تاریخ اسلام این مبنا هست. لذا می‌گفت «اگر شما بگویید ممکن است یک لفظ در دو معنا استعمال بشود پس دو معنا مراد است» در باب استعمال لفظ، «امکان» مساوق با اراده بود، با انعقاد ظهور بود، البته ما الان قبول نداریم. 🔸 و می‌خواهم بگویم {که این مسأله} از قرن دوم مطرح شده، خیال نکنید در کفایه آمده. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ جمله مرحوم آیت الله خویی(ره) در مورد مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی(ره) «من أراد أن ینظر إلی رجل فقیه اصولی کلامی فلسفی... فلینظر إلی هذا الرجل» 📚 سینای معرفت ص47 @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ تسلّطِ مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی(ره) بر فقه و کتب فقهی 📚 منبع: کتاب سینای معرفت @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ تفاوت سطح علمی رسائل و مکاسب (به نقل از مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی رحمة الله علیه) 📚 سینای معرفت ص47 @Nardebane_feghahat
🔹 مرحوم ملّا محسن فیض کاشانی درباره یک مسئله علمی با مرحوم ملا خلیل قزوینی مناظره و مباحثه کردند، اتفاقاً نظر فیض و آن عالم بزرگ متفاوت بوده و هرکدام سعی داشتند رأی خود را اثبات کنند ولی بالأخره مرحوم قزوینی فیض را تخطئه کرد و رأی خود را صحیح دانست. چند روز بعد متوجه شد که سخنِ ملا‌ محسن فیض کاشانی صحیح بوده و خودش اشتباه می‌کرده است. 🔸 به همین جهت برای عذرخواهی از قزوین پیاده به کاشان رفت و وقتی دمِ در منزل رسید از بیرون فریاد برآورد: «یـا محسـن قـد أتاک الـمسیء» پس از دیدار و سلام و تعارفات، به فیض گفت: در آن مسئله حق با شما بوده و من اشتباه می‌کردم، این را گفت و به طرف قزوین به راه افتاد، هر چه فیض اصرار کرد که چند لحظه‌ای استراحت نمایید، قبول نکرد و فرمود: من فقط برای اعلام اشتباه خودم این راه طولانی را طی کردم و منظوری جز این نداشتم. 📚الفوائد الرضویه 296 @Nardebane_feghahat