📖 کتاب الکترونیکی
《راز مخفی ماندن شب قدر》
و پاسخ به ۹ پرسش اساسی
📍 دانلود رایگان
⏰ تعداد صفحات : ۴۸
🖊 اثر : رضا حسینی
📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
@Nardebane_feghahat
راز مخفی ماندن شب قدر .pdf
1.12M
📖 کتاب الکترونیکی
《راز مخفی ماندن شب قدر》
و پاسخ به ۹ پرسش اساسی
📍 دانلود رایگان
⏰ تعداد صفحات : ۴۸
🖊 اثر : رضا حسینی
📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
✳️ #رؤیت_هلال (۱)
❓آیا بحث رؤیت هلال و اثبات اول ماه، تقلیدی است؟
✅ پاسخ آیتالله #شبیری_زنجانی:
بخشی از آن تقلیدی و بخشی دیگر، غیر تقلیدی است. در مبانی علمی رؤیت هلال (مثلاً: آیا رؤیت با #چشم_مسلح معتبر است یا خیر؟ آیا هلال برای نقاطی که شب مشترک دارند واحد است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل معتبر است یا خیر؟) باید #تقلید کند.
اما اینکه آیا بر اساس آن مبانی، عملاً هلال دیده شده است یا خیر؟ ملاک، اثبات شرعی آن بر اساس حجت است. بنابراین اگر بر اساس مبانی #مرجع_تقلید، مکلف اطمینان به ثابت شدن اول ماه پیدا کند، همان ملاک است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۲)
✅ درس خارج آیت الله شبیری زنجانی
(کتاب الصوم)
☑️ مختار ما عدم کفایت رؤیت با #چشم_مسلح است ، به سه دلیل:
🔹 دلیل اول : تمسک به آیه شریفه: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج»
🔸 مقدمه : گاهی حکم روي شخص رفته است، به این صورت که شخصی تکليفي دارد که دیگری ندارد، در این موارد حکم براي آن شخص ثابت است و براي ديگري ثابت نيست، مثل مسأله نگاه به نامحرم که شخصی چشمش تيز است و مثلاً از يک فرسخي نامحرم را مي بيند ولي ديگري نمي بيند، در اينجا بر آن شخص که مي بيند خلاف شرع است و بر ديگري که نمي بيند خلاف شرع نيست.
🔹 و گاهی حکم، عمومي است مثل اينکه حدّ ترخص وقتي است که ديوارهاي شهر ديده بشود، که در اينجا مقصود از ديده بشود يعني معمول مردم ببينند نه اينکه اگر تو ببيني حد ترخصّت چنين است. در اينجا اين طور نيست که براي کسی که چشمش قوي تر است و زودتر ديوار را می بیند، #حد_ترخص، زودتر برايش تحقق پيدا کند و براي ديگري ديرتر متحقق بشود. اينها حکم واحدي دارند و مقصود ديواري است که متعارفاً ديده مي شود. و لذا اين طور نيست که هر چه اختراع بيشتر بشود حد ترخص عقب تر برود که برسد به جايي که از ده فرسخي ديوار را با وسيله اي ببينند و همان جا حدّ ترخص آنها بشود.
✅ تقریب استدلال به آیه شریفه:
🔸 در مسأله رویت هلال،حکم، عمومی است. در آیه شریفه مي فرمايد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» يعني أهله راه هايي هستند که براي عموم مردم قرار داده شده اند که وقت ها و حج را بشناسند، يعني حتي شخص روستائی هم بفهمد. پس اگر مسأله دستگاه مطرح باشد بايد دستگاهي باشد که در اختيار عموم از شهري و روستایی بوده باشد، للناس که براي افراد نادر نمي تواند باشد. وقتي که حکمي براي عموم مردم است بايد از راهي باشد که عموم مردم بتوانند و نمي شود که فقط توسط برخي که ابزار خاصي دارند ثابت بشود که حتي اين وسيله در همه شهرها هم نباشد تا چه رسد به روستاها. و نمي شود که حکم روي عموم و براي همه باشد ولي فقط در موارد و اشخاص خاصي قابل اثبات باشد. پس طبق آیه شریفه رویت با چشم مسلح چون برای عموم مردم ممکن نیست کفایت نمی کند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۳)
🔸آیا هلال ماه با حکم حاکم شرع ثابت می شود ؟
🔹اول ماه با حکم حاکم ثابت نمیشود،مگر اینکه موجب إطمینان شود. البته در حجّ می توان بر طبق نظر عامه درباره اول ماه، اعمال حجّ را بجا آورد، هرچند یقین یا اطمینان باشد که نظر آنها صحیح نیست.
📚 توضیح المسائل آیت الله #شبیری_زنجانی مسئله۱۷۴۰
#فقه
#تقیه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۴)
🔸 در صحیحه #حلبى از امام صادق (علیه السلام) درباره (اهلّه) سؤال مى شود. آن حضرت مى فرماید:
🔹 "هى اهلة الشهور ، فاذا رأیت الهلال فصم و اذا رأیته فافطر"
مقصتد از آن، هلال ماه ها می باشد. پس با دیدن آن، روزه بگیر و با دیدن آن روزه خود را افطار کن.
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي ج ١٠ الصفحة ٢٥٢
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۵)
✅ قائلین به "عدم وحدت افق" برای اثبات مدعای خود به اطلاق ادله بیّنه استناد می نمایند ، چه آن بیّنه خبر از رؤیت در منطقه ای بدهند که وحدت افق دارد چه ندارد .
🔸 مانند صحیحه #منصور_بن_حازم :
و عنه، عن الحسن، عن صفوان، عن منصور بن حازم، عن أبی عبد الله (علیه السلام) قال: «صم لرؤیة الهلال و أفطر لرؤیته و إن شهد عندک شاهدان مرضیان بأنّهما رأیاه فأقضه».
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٤
☑️ نکته : اگر شخصی روزی را روزه نگرفت و بعدها بیّنه مورد اطمینان شهادت دادند که آن روز جزء ماه رمضان بوده است، باید آن روز را قضا نماید.
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۶)
☑️ آیت الله #خویی (رضوان الله علیه) برای "عدم اعتبار اتّحاد افق" تمسک به این روایت نموده اند :
🔸 وعنه، عن القاسم عن أبان، عن عبد الرحمن بن أبي عبد الله قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن هلال شهر رمضان يغم علينا في تسع وعشرين من شعبان؟ قال: لا تصم إلا أن تراه فان شهد أهل بلد آخر فاقضه.
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٤
✅ البته توجه شود که تا هلال ماه ثابت نشود ، نباید به عنوان ماه رمضان آن روز را روزه بگیرد بلکه باید نیت روزه #یوم_الشک نماید.
#صوم
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۷)
✅ درس خارج #فقه استاد #اشرفی
96/06/26
🔸 در برخی از روایات، گذشت 30 روز از ماه رمضان ، جایگزین رؤیت هلال در ثبوت ماه قمری ذکر شده است و نشانه بر این است که ماه جدید حاصل شده و این در حالی است که ممکن است رؤیت حاصل نشده باشد ولی با گذشت سی روز ، هلال ماه جدید ثابت است:
☑️ وَ عَنْهُ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (علیه السلام) صُمْ لِرُؤْيَتِهِ وَ أَفْطِرْ لِرُؤْيَتِهِ وَ إِيَّاكَ وَ الشَّكَّ وَ الظَّنَّ فَإِنْ خَفِيَ عَلَيْكُمْ فَأَتِمُّوا الشَّهْرَ الْاوّل ثَلَاثِينَ.
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٥
🔹 یعنی: در كتاب امير المؤمنين علی علیه السلام نوشته شده است كه روزه بدار در هنگام ديدن هلال و إفطار كن در هنگام دیدن هلال و بپرهيز و حذر كن از اين كه اعتماد كنى بر شكّ و گمان؛ پس اگر پنهان شود برشما هلال، پس تمام كنيد ماه اوّل را سى روز.
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۸)
✅ درس خارج #فقه استاد #اشرفی
96/06/27
❓آیا ملاک برای ثبوت هلال ، #چشم_مسلح است یا چشم غیر مسلح ؟
🔸 صحیحه عثمان الخرّاز:
عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُوسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَرَّازِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ كَمْ يُجْزِي فِي رُؤْيَةِ الْهِلَالِ فَقَالَ إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ فَرِيضَةٌ مِنْ فَرَائِضِ اللَّهِ فَلَا تُؤَدُّوا بِالتَّظَنِّي وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ الْهِلَالِ أَنْ يَقُومَ عِدَّةٌ فَيَقُولَ وَاحِدٌ قَدْ رَأَيْتُهُ وَ يَقُولَ الْآخَرُونَ لَمْ نَرَهُ إِذَا رَآهُ وَاحِدٌ رَآهُ مِائَةٌ وَ إِذَا رَآهُ مِائَةٌ رَآهُ أَلْفٌ وَ لَا يُجْزِي فِي رُؤْيَةِ الْهِلَالِ إِذَا لَمْ يَكُنْ فِي السَّمَاءِ عِلَّةٌ أَقَلُّ مِنْ شَهَادَةِ خَمْسِينَ وَ إِذَا كَانَتْ فِي السَّمَاءِ عِلَّةٌ قُبِلَتْ شَهَادَةُ رَجُلَيْنِ يَدْخُلَانِ وَ يَخْرُجَانِ مِنْ مِصْرٍ.
🔹 یعنی: عثمان الخرّاز از امام صادق (علیه السلام) سؤال نمود: که چند نفر باید به رؤیت هلال شهادت دهند تا این که اوّل ماه ثابت شود؟ حضرت فرمودند: روزه ماه رمضان، واجبی از واجبات الهی است که نباید از روی گمان به دخول ماه أداء شود و از طرفی رؤیت حاصل نمی شود به این که عدّه ای برای #استهلال بروند و هوا هم صاف باشد و از این بین فقط یک نفر ادعا کند که من هلال را رؤیت نموده ام در حالی که دیگران بگویند هلال را ندیده ایم، زیرا اگر هوا صاف باشد و یک نفر ببیند امکان رؤیت برای صد نفر و بلکه هزار نفر دیگر نیز فراهم است با این حال اگر هوا صاف باشد باید افراد کثیری رؤیت کنند و ادعای رؤیت از یک نفر پذیرفته نیست مگر این که پنجاه نفر در هوای صاف رؤیت را تأیید نمایند البتّه اگر مانعی از رؤیت باشد و دو نفر که خارج از شهر بوده و بواسطه صاف بودن هوا در آن جا دیده باشند، #شهادت آن ها پذیرفته است.
☑️ مفاد روایت:
اگر چنانچه علت و مانعی در آسمان باشد در این صورت شهادت عدلین پذیرفته است زیرا ممکن است در جایی بودند که هوا صاف بوده و رؤیت نموده اند ولی اگر هوا صاف باشد و مانعی از رؤیت برای عامّه مردم نباشد «که عامّه مردم قطعاً رؤیتشان با چشم غیر مسلح است» در این صورت با شهادت یک نفر پذیرفته نیست بلکه پنجاه نفر باید شهادت بر رؤیت دهند تا پذیرفته شود در نهایت این روایت ضابطه کلّی به دست مکلّفین می دهد که ثبوت رؤیت هلال یا باید بوسیله بيّنه باشد که آن هم در صورتی پذیرفته است که هوا صاف نباشد یا باید بوسیله رؤیت متعارف مردم باشد و آن در صورتی است که هوا صاف است و شهادت یک فرد و بلکه افراد متعدّد و کمتر از پنجاه نفر پذیرفته نیست بنابراین از حدیث فوق به خوبی روشن میشود که مدار بر رؤیتِ متعارف با چشم غیر مسلّح است.
✅ پ.ن : البته اگر آن یک نفر خودش ماه را با چشم غبر مسلح ببیند برای خودش حتی در چنین شرایطی حجت می باشد.
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۹)
🔸 وباسناده عن سعد بن عبد الله، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن يزيد بن إسحاق شعر، عن هارون بن حمزة، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سمعته يقول:
إذا صمت لرؤية الهلال وأفطرت لرؤيته فقد أكملت صيام شهر رمضان.
📚 #وسائل_الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ١٠ - الصفحة ٢٥٦
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۱۰)
☑️ محمد بن الحسن باسناده عن علي بن مهزيار، عن محمد بن أبي عمير، عن أبي أيوب وحماد، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام، قال: إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فأفطروا، وليس بالرأي ولا بالتظني ولكن بالرؤية.. الحديث.
✅ درس خارج اصول آیت الله #مددی حفظه الله :
1395/11/6
🔸 چون روزه از #فرائض است (نه سنن) لذا انجامش باید با یقین باشد و شک نباید در آن داخل شود.
بحث فریضه و سنت را اخیرا مطرح کردیم و یکی از نکاتش همین است : سنت را می شود با وهم و شک انجام داد ولی فریضه باید با یقین باشد. لذا گفته شده : «إنّ شهر رمضان فریضه من فرائض الله، فلا تؤدّوا بالتظنی». لذا «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه» امر به روزه در رمضان است و آن روزی که روزه گرفته می شود باید قطعی شود که از رمضان است.
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat