eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔹 «روضه» از خود است ولی انصافاً روضه است و انسجام موضوعی ندارد و احتمالاً ایشان روایات ضعیف را جمع کرده است یا روایاتی را [که در آن‌ها تأمل داشته است.]. 🔸 کتاب روضه بر خلاف اصول و فروع کافی به احتمال بسیار قوی روایات گزینشیِ کلینی نبوده است. برخی روایات آنجا سند خوب دارد اما نمی‌دانیم چرا کلینی آن‌ها را در روضه آورده است؟ البته در اصول و فروع هم باب النوادر یا باب نادر دارد که آن‌هم ظاهراً گزینشی کلینی نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله): 🔸 «کتاب روضه مرحوم کلینی» آن‌قدر مشکوک است که حتی برخی گفته اند این کتاب مال نیست. برخی هم گفته اند مال است که نمی دانیم چرا چنین حرفی زده اند و چرا به ابن ادریس نسبت داده اند! 🔹 به نظر ما کتاب از آنِ کلینی است. همچنین این کتاب، فوائدی دارد و برخی روایاتش خیلی لطیف است. روایات صحیحه هم در این کتاب موجود است. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 یک جلد کتاب کلینی هم «روضه» است و ظاهرا «روضه» هم مال ایشان است و کاملا روشن است که انسجام موضوعی ندارد و احتمالا روایات مشکل‌دار را آورده اند. 🔸 این کتاب روضه به احتمال بسیار قوی، گزینشیِ مرحوم کلینی نباشد. نمی‌شود نسبت داد که ایشان اعتقاد داشته اند. ظاهرا نوادر و نادر در سائر کتب ایشان هم گزینشی و مورد اعتقاد ایشان نباشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ❓آیا اعتبار کتاب روضه کافی، به اندازه اعتبار اصول و فروع کافی است؟ ✔️ جواب آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 به لحاظ انتساب به مرحوم کلینی فرقی ندارد، سند و مصدر هر روایت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) درباره انتساب «روضه» به کلینی برخی تردیدهایی کرده اند (ریاض العلماء، ۲/۲۶۲) اما قول صحیح آن است که روضه نیز همچون اصول و فروع کافی برای خود است. @Nardebane_feghahat
🔸 هنگامی که پس از رحلت میرزای شیرازی اول (رحمة الله علیه) ،برای قبول مرجعیت به آیت الله سید محمد فشارکی مراجعه کردند، فرمود: «إنّی لست اهلاً لذلک، لأنّ الرئاسة الشرعیة تحتاج إلی اُمور غیر علم الفقه و الأحکام من السیاسیات و معرفة مواقع الامور و أنا رجل وسواسی فی هذه الاُمور، فإذا دخلت أفسدت و لم أصلح و لا یسوغ لی إلا التدریس». 🔹 و بدین گونه این عالم نفس کشته، مردم را ارجاع داد به میرزا محمد تقی شیرازی. 📚 الفوائد الرضویة ص594 @Nardebane_feghahat
🔹 «جوهر فرد» يا «جزء لايتجزأ» یک اصطلاح فلسفی و كلامی است که همان كوچك‌ترين جزء تشكيل دهنده جسم می‌باشد. 🔸 اين مبحث از دوران يونان باستان مطرح بوده و یک موضوع اختلافی بین متكلمین و فلاسفه محسوب می‌شود. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 مرحوم فیض در وافی به اختلاف متون پرداخته‌اند، اما اولاً: وافی فقط به کتب اربعه پرداخته است؛ ثانیاً: بیشتر اختلاف‌های ملموس را آورده. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد محمدتقي شهيدی 96/12/23 ✔️ عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد عن ابی یحیی الواسطی عن اسماعیل عن زرارة بن أعین عن أبی عبدالله (علیه السلام): سألته عن الدلک فقال ناکح نفسِه لاشیء علیه. 🔹 مراد از "دلک" بازی با آلت تناسلی، و مراد از "ناکح نفسه" استمناء است. حضرت در چنین فرضی فرموده است: "لاشیء علیه" یعنی چیزی بر او نبوده و منعی ندارد. ✅ مناقشه سندی و دلالی: 1⃣ این روایت سنداً ضعیف است، زیرا ابی یحیی الواسطی توثیق ندارد. 2⃣ "لاشیء علیه" به قرینه آیه شریفه و روایات محرّمه استمناء که خواهد آمد، حمل می‌شود بر نفی حدّ شرعی، به این بیان که نکاح اجنبیه موجب حدّ است به خلاف «نکاح نفسه» که حدّ نداشته و موجب تعزیر است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد 1398/10/11 🔸 رجالِ ما در سمرقند نوشته شد. «کش» اطراف سمرقند است، ماوراء النهر است اصلاً، نه خراسان. 🔹 اصطلاحاً بالای رود سیحون و جیحون را «ماوراءالنهر» می‌گویند؛ یعنی پشتِ نهرِ سیحون و جیحون. زیر نهر را خراسان می گویند که الان در افغانستان است. 🔹 علی‌ای‌حال؛ مثلاً «بلخ» جز خراسان قدیم است اما خوارزم و بخارا و سمرقند و کش که مرحوم کشی از آن جاست، این ها همه از ماوراء النهرند. علمای آن منطقه ما رو به رجال آوردند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 1396/1/19 🔸 مشکل کتاب ابن داود این است که در هر صفحه چند اشتباه دارد. «کش» و «جش» که تلخیص کشی و نجاشی است، زیاد با هم اشتباه شده است. مرحوم اُرمَوی هم کتاب را چاپ کرده است ولی تحقیق فنی رجالی ندارد. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد جوادی شبیری زنجانی: 🔹 «کَشّ» شهری نزدیک سمرقند است. در بعضی از کتب به آن «کَسّ» تعبیر شده است که ظاهراً معرب «کشّ» است، زیرا در عربی شین به سین تبدیل می‌شود. مثلاً «قاشانی» به «قاسانی» تعبیر شده است. 🔸 در طبقه ی کلینی و اندکی از او متأخر است. @Nardebane_feghahat