✳️ عده ای در فرق #انزال و #تنزیل گفته اند : "انزال، دفعی است و تنزیل، تدریجی".
🔹 این کلام به صورت مطلق صحیح نیست و باید قرائن را هم سنجید.
🔸 انزال گاهی دفعی و گاهی تدریجی است و کذلک تنزیل.
1⃣ تنزیل تدریجی:"و قرآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرأهُ علی النّاس علی مُکْثٍ و نَزّلْناهُ تنزیلا"
(اسراء/١٠۶)
2⃣ تنزیل دفعی : "و قال الّذین کفروا:لولا نُزِّلَ علیه القرآنُ جملةً واحدةً"(فرقان/٣٢)
3⃣ انزال دفعی:"شهرُ رمضانَ الّذی اُنزل فیه القرآن"(بقره/١٨۵)
"اِنّا اَنزلناهُ فی لیلةِ القدر"(قدر/١)
"اِنّا اَنزلناه فی لیلةٍ مبارکةٍ"
(دخان/٣).
4⃣ انزال تدریجی: "اَنزل من السّماء ماءً فسالتْ اَودِیةٌ بقدرها"(رعد/١٧)
"و اَنزلنا من السّماء ماءً طَهوراً"(فرقان/۴٨).
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (1)
🔸 یکی از دوستان چندی پیش برایم نوشت که : "مدتی است مطالب ادبیاتی کانال کمتر شده!!" (توجه : کانال اصلی در تلگرام است). لذا تصمیم گرفتم امروز مطلبی پیرامون یکی از ابیات الفیه بنویسم ؛ باشد که مقبول اهل نظر افتد.
✅ للرفعِ والنصبِ وجرّ (نا) صَلَح
کَاعرِف بِنا فاِنَّنا نِلنا المِنَح
1⃣ این بیتِ #الفیه در مقام بیان این امر است که ضمیر (نا) صلاحیت دارد که برای هر یک از امور ثلاثه (رفع و نصب و جر) قرار بگیرد و به عبارتی در تنها ضمیری است که مشترک بین رفع و نصب و جر است.
اعرِف بِنا : مجرور
فاِنَّنا : منصوب
نِلنا : مرفوع (نِلتُ نِلنا)
2⃣ اعرف بنا (أي: اعترف بقدرنا)
📚 النحو الوافی ج 2 ص 202
3⃣ (المنح) : جمع مِنْحَة و هى العطية.
📚 شرح المكودى على الالفية فى علمى الصرف والنحو ص ۲۲
4⃣ نِلنا المِنَح : ما به بخشش ها رسیدیم.
5⃣ و سه مرتبه ضمیر (نا) به صورت مجروری ، منصوبی و مرفوعی (به ترتیب) در دو آیه زیر ذکر شده است :
ربنا اننا سمعنا... (آل عمران آیه 193)
الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا (آل عمران آیه 16)
6⃣ شاید کسی برایش سوال پیش بیاید که به چه علت در بیت الفیه "رفع" و "نصب" الف ولام گرفته است ولی "جر" نکره و بدون الف و لام ذکر شده است ؟
پاسخ این پرسش را در در پست بعدی بیان خواهیم کرد ⬇️⬇️⬇️
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ للرفعِ والنصبِ وجرّ (نا) صَلَح
کَاعرِف بِنا فاِنَّنا نِلنا المِنَح
❓ به چه علت در این بیت الفیه "رفع" و "نصب" الف ولام گرفته است ولی "جر" نکره و بدون الف و لام ذکر شده است ؟ ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
📚 حاشیه الصبان
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۱)
✅ درس خارج #فقه آیت الله #شبیری_زنجانی
1388/12/09
🔹 روايت اين است كه حضرت ميفرمايند «الصائم تطوعاً هو بالخيار فاذا انتصف النهار وجب عليه الصوم»
🔸 نميتوانيم استفاده كنيم كه در مسئله جاري عدم جواز افطار به نحو الزام است، بعضي در اينجا جمعاً بين الادله به "استحباب مؤكد روزه" قائل شدهاند و گفتهاند مکلف در روزه و افطار به طور کلي مخير است اما بعد از ظهر ، استحباب مؤكد اين است كه افطار نكند .
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۲)
✅ درس خارج #فقه آیت الله #شبیری_زنجانی، کتاب الصوم
🔸 صحیحه #حلبی :
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُصْبِحُ وَ هُوَ يُرِیدُ الصِّيَامَ ثُمَّ يَبْدُو لَهُ فَيُفْطِرُ قَالَ هُوَ بِالْخِيَارِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ نِصْفِ النَّهَارِ قُلْتُ هَلْ يَقْضِیهِ إِذَا أَفْطَرَ قَالَ نَعَمْ لِأَنَّهَا حَسَنَةٌ أَرَادَ أَنْ يَعْمَلَهَا فَلْيُتِمَّهَا قُلْتُ فَإِنَّ رَجُلًا أَرَادَ أَنْ يَصُومَ ارْتِفَاعَ النَّهَارِ أَ يَصُومُ قَالَ نَعَمْ»
📚 الکافی (ط - الإسلامیة)، ج۴، ص: ۱۲۱،ح۱
روایت هم شامل روزه مستحبی میشود و هم شامل روزه واجب غیر معین که شخص میتواند آن را در آن روز یا روز دیگری محقق کند و وجهی ندارد که بگوییم این تعبیر به روزه نافله انصراف دارد و شمول آن نسبت به روزه واجب غیر معین، معلوم نیست .
2⃣ «ارتفاع النهار» به معنای اوائل روز است و تنها شامل ساعات اولیه روز یا حداکثر تا زوال میشود .
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۳)
🔸 الجعفريات : أخبرنا محمّد ، حدّثني موسى ، حدّثنا أبي ، عن أبيه ، عن جدّه جعفر بن محمّد ، عن أبيه ، عن جدّه علي بن الحسين ، عن أبيه ، عن علي ( عليهم السلام ) ، قال : « قال رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) : أفضل ما على الرجل ، إذا تكلّف [ له ] أخوه المسلم طعاما ، فدعاه وهو صائم ، فأمره أن يفطر ، ما لم يكن صيامه ذلك اليوم فريضة ، أو قضاء ، أو نذراً سماه ، وما لم يمل النّهار » .
📚 مستدرك الوسائل ج 7 ص 318
#صوم
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ افطار روزه مستحبی (۴)
🔸 مُعَمَّرُ بْنُ خَلاَّدٍ (۱) عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَهُ - آخِرَ يَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ (یعنی یوم الشک نبوده است) فَلَمْ أَرَهُ صَائِماً فَأَتَوْهُ بِمَائِدَةٍ فَقَالَ «اُدْنُ» وَ كَانَ ذَلِكَ بَعْدَ اَلْعَصْرِ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ صُمْتُ اَلْيَوْمَ فَقَالَ لِي «وَ لِمَ» قُلْتُ جَاءَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلْيَوْمِ اَلَّذِي يُشَكُّ فِيهِ أَنَّهُ قَالَ «يَوْمٌ وَفَّقَ اَللَّهُ لَهُ» قَالَ «أَ لَيْسَ تَدْرُونَ أَنَّمَا ذَلِكَ إِذَا كَانَ لاَ يُعْلَمُ أَ هُوَ مِنْ شَعْبَانَ - أَمْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَصَامَهُ اَلرَّجُلُ وَ كَانَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ كَانَ يَوْماً وَفَّقَ اَللَّهُ لَهُ فَأَمَّا وَ لَيْسَ عِلَّةٌ وَ لاَ شُبْهَةٌ فَلاَ» فَقُلْتُ أُفْطِرُ اَلْآنَ فَقَالَ «لاَ» قُلْتُ وَ كَذَلِكَ فِي اَلنَّوَافِلِ لَيْسَ لِي أَنْ أُفْطِرَ بَعْدَ اَلظُّهْرِ قَالَ «نَعَمْ» (۲)
📚 #تهذيب_الأحكام ج ۴ ص ۱۶۶
1⃣ معمَّر بن خلاّد بن أبي خلاّد یکی از اصحاب امام رضا علیه السلام است که روایات زیادی از آن حضرت نقل کرده است .
2⃣ به خاطر جمع بین روایات ، این روایت را حمل می کنیم به کراهت افطار روزه مستحبی بعد از زوال .
#صوم
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت اللّه شبیری زنجانی(دام ظلّه):
🔶 آقا سید عبدالعزيز طباطبایی (قدّس سرّه) نقل کرده است: مرحوم #آخوند_خراسانی (ره) با مرحوم #حاج_آقا_رضا_همدانی(ره) مدتی هم حجره بود.
🔸 يك وقت این دو همدیگر را می بینند.
🔷 مرحوم آخوند به حاج آقا رضا می گوید : شما خیلی هنرمند هستید که مطالب بسیار سطح بالا را به گونه ای پایین می آورید که همه میفهمند .
🔶 حاج آقا رضا در پاسخ می گوید : هنر شما بیشتر است ؛ زیرا شما مطالب سطح پایین را آنقدر بالا می برید که هیچ کس آن را نمی فهمد !
📚جرعه ای از دریا ج۱ ص۵۲۵
@Nardebane_feghahat
✅ #معلقات_سبع مشهورترین اشعار کهن عرب است که تعداد ابیات آن به حدود 600 بیت میرسد .
🔸 این قصائد در اواخر روزگار #بنی_امیه توسط #حماد_راویه ، یکی از روایتگران شعر تازی گردآوری شد و از آن پس جویندگان ادب عرب به خواندن آنها پرداختند و بر سر کلمه کلمۀ هر بیت مناقشات برخاست ، تا بدانجا که #طه_حسین ، طی تحقیقاتی در صحت صدور و اصالت تاریخی آنها تشکیک کرد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ #فخر_رازی و #ابن_سینا و #ملاهادی_سبزواری و #آخوند_خراسانی معتقدند که هیچ تعریف جامع و مانعی وجود ندارد و تعاریف از باب شرح اسم (=شرح الإسمی) هستند زیرا که به کنه و بن اشیاء علم نداریم و تنها خداوند است که تعریف حقیقی آن ها را می داند .
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✳️ تقریرات درس خارج #فقه آیت الله سید موسی #شبیری_زنجانی (کتاب الصوم)، ج1، ص157-158.
🔸 مرحوم آقای #خویی بنا بر مبنای خود مرسلات #ابن_ابی_عمیر و #بزنطی و صفوان را معتبر نمیداند.
ایشان میگوید: مرحوم #شیخ_طوسی که در عُدّه ادعا نموده که این راویان «لا یروون و لا یرسلون الّا عن ثقة»، در #تهذیب از این مطلب عدول نموده است و در روایتی که بعضی از اینها در سند وجود دارند، اشکال نموده است.
✅ اشکال به فرمایش مرحوم خویی
🔹 این فرمایش ایشان به نظر خیلی غریب میآید. تهذیب از اوّلین کتابهای شیخ طوسی است و قبل از عُدّة نگاشته شده است. تألیف تهذیب در زمان مرحوم شیخ مفید (وفات 413 ق) شروع شده است و شیخ تا اوایل صلاة را در زمان مرحوم شیخ مفید نگاشته است، به خاطر این که شیخ طوسی در اوایل تهذیب از شیخ مفید با تعبیر «الشیخ ایّده الله» یاد می کند، اینگونه تعبیر که در نزدیک به 600 مورد در تهذیب به کار رفته تا اوائل جلد دوم (ص 3) ادامه یافته و پس از آن از شیخ مفید با عبارت «الشیخ رحمه الله» یا «الشیخ رحمه الله تعالی» یاد شده است. (اوّلین مورد آن در ج2، ص12).
🔸 از این تعابیر استفاده میشود که شیخ طوسی تهذیب را در حیات #شیخ_مفید آغاز کرده و پس از وفات وی به پایان رسانده است. ولی تألیف عدّه را در زمان مرحوم #سید_مرتضی (وفات 436 ق) شروع و پس از وفات وی به اتمام رسانده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔹 این که انسان در تفسیر آیات بتواند #قطع تحصیل نماید ، مورد انکار عده ای از علما قرار گرفته است.
🔸 در گذشته اين بحث از ناحیه افرادی که #حجيت_ظواهر_قرآن را قبول نداشتند (یعنی #اخباریون) مطرح گشته است، زیرا آن معتقد بودند که مخاطب قرآن، اهل بیت (علیهم السلام) هستند.
🔹 در زمان ما هم این بحث (یعنی عدم امکان تحصیل قطع در تفسیر) از ناحیه افرادی که معتقد به نسبي بودن شناخت متون و تبعيت آن از فضاي ذهنی مخاطب هستند مطرح شده است.
@Nardebane_feghahat