eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (۱) ☑️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد حفظه الله: 1395/12/21 🔹 راجع به کتاب محمد بن علی بن محبوب هم چند بار عرض کرده ایم که ایشان از بزرگان اشاعره قم است. 🔸 ایشان استادِ مرحوم نیست بلکه کلینی با یک واسطه از او نقل می کند. 🔹 ایشان در کل ، یک روایت هم ندارد. بله، کلینی در در ابواب ایمان و کفر فقط یک حدیث از ایشان نقل می کند. نمی دانیم چه نکته ای بوده است که کلینی روی این شخص و کتابش، حساسیت نشان داده است! 🔸 نام کتاب ایشان هم، «نوادر المصنف» یا «نوادر المصنفین» است. معلوم نیست که آیا مرادشان احادیث بسیار ناب بوده است (که مخصوصا با تعیبیرِ مصنفین می سازد) یا روایاتی که به آن، عمل نکرده اند؟ @Nardebane_feghahat
(۲) ☑️ درس خارج فقه آیت الله حفظه الله: 1395/2/20 🔸 محمد بن علی بن محبوب اشعری از بزرگان قم است. کرارا ما متعرض احوال ایشان اجمالا شدیم. ایشان کتابی به نام "نوادر المصنف" یا "نوادر المصنفین"، شاید هم "مصنف" صحیح‌تر باشد، حالا اسم کتاب هم محل کلام است. عرض کردیم مرحوم شیخ که بغداد آمدند از خراسان، این کتاب را به خط خودشان استنساخ کرده بودند، و همین نسخه بعدها در اختیار قرار گرفته. ابن ادریس تصریح می‌کند در بخش این هایی که از کتاب ابن محبوب نقل می‌کند از نسخه جدش مرحوم شیخ ابی جعفر طوسی است. 🔹 این "نوادر المصنفین" یا "نوادر المصنفِ" ایشان، احتمال می‌دهیم واقعا مراد همان "نادر" باشد یعنی غریب و شاذ ( باز در خود علم الحدیث هم این چند تا تعبیر را دارند. حدیث نادر، حدیث شاذ، حدیث غریب، حدیث منفرد، انفرد به، فرد، این تعابیر را دارند. بعضی‌ها هم خب طبعا بحث کردند که فرق اینها با همدیگر چیست که طبعا جای آن بحث‌ها اینجا نیست). علی ای حال آن که برای خود من تا حالا اجمالا روشن شده، این کتاب نوادر ایشان ظاهراً دیگر نوادر بوده، انصافا این یکی نوادر بود. احادیث نوادر را جمع آوری کرده، ظاهرش به نظر من این طور است. البته عرض کردم این را کسی ننوشته، این دیگر استظهار شخص خود من است. 🔸 خیلی "محمد بن علی بن محبوب" را با جلالت شأن نام می‌برد. اما از این کتاب ایشان مثلا حتی یک حدیث هم نقل نکرده است. این هم چیز غریبی است یعنی واقعا، در پنج جلدی که در باب فروع است، مرحوم شیخ کلینی حتی یک حدیث واحد هم از محمد بن علی بن محبوب ندارد. حالا علتش که نمی‌دانیم ما عرض کردیم خیلی از مطالب را فعلا مطرح می‌کنیم تا آقایان رویش کار بکنند شاید نتایجی پیدا بشود. @Nardebane_feghahat
✳️ (۳) ✅ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 از عجایب این است که با این که محمد بن علی بن محبوب شیخ القمیین فی زمانه است، مرحوم حتی یک روایت از این کتاب در بخش فقه کافی نقل نکرده است. شیخ کلینی با یک واسطه شاگرد ایشان است. ایشان در کل کتاب کافی فقط یک حدیث از ایشان در کتاب "ایمان و کفر" نقل کرده است. 🔹 آنچه که ما الآن از کتاب محمد بن علی بن محبوب داریم نسخه‌ای است که شیخ طوسی به قلم خودشان استنساخ کرده‌اند. این بحث مهم نیست که آیا طریق ایشان به وی معتبر است یا نه؛ چون نسخه‌ای است که وقتی به بغداد آمد از کتاب محمد بن علی بن محبوب به خط خودشان استنساخ کردند و از این نسخه نقل می‌کند، روایات این نسخه انفراد و شاذ زیاد دارد کس دیگری مثل کلینی از این کتاب نقل نمی‌کند. نسبتا خیلی کم از این کتاب نقل می‌کند. بعد از شیخ طوسی این کتاب در اختیار قرار می‌گیرد و ایشان در خاتمة مقداری از این کتاب که نسخة دستخط شیخ طوسی بوده است نقل می‌کند. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : (90/08/23) 🔹 خدا غريق رحمت كند مرحوم را ... مرحوم كاشف‌الغطاء در دارد كه اگر الآن مسيحيّتي مانده يهوديّتي مانده به بركت است اسلام آمده را معرفي كرده، را معرفي كرده، را عَذرا و معصومه و مطهّره معرفي كرده وگرنه اين عهدين تحريف شده‌اي كه شرب خمر و امثال اينها را ـ معاذ الله ـ به انبيا نسبت مي‌دهد، كشتي گرفتن خدا با يعقوب را در بردارد، اين دين با پيشرفت علم ماندني نبود ، خرافه‌اي بود و فسون و فسانه . 🔸 قرآ‌ن آمد انجيل را معنا كرد ، تورات را معنا كرد، انبيا را معنا كرد، عصمت اين ها را روشن كرد، عذرا بودن مريم را معرفي كرد، اينها را زنده كرد. 🔹 يعني مسيحيت به وسيله قرآن مانده، يهوديّت به وسيله مانده وگرنه چيزي نمي‌ماند. @Nardebane_feghahat
1⃣ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرَّجُلِ یُقَاتِلُ دُونَ مَالِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ الشَّهِیدِ فَقُلْتُ أَ یُقَاتِلُ أَفْضَلُ أَوْ لَا یُقَاتِلُ فَقَالَ أَمَّا أَنَا فَلَوْ کُنْتُ لَمْ أُقَاتِلْ وَ تَرَکْتُهُ 📚 کافی ج ۵ص ۵٢ 🔹 حسین می گوید : از امام صادق (علیه السلام) در مورد کسی که در دفاع از مالش قتال و جنگ می کند، پرسیدم. امام فرمودند: رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرموده است: کسی که در راه دفاع از مالش کشته شود، به منزله است. به امام گفتم :آیا قتال و جنگ کند بهتر است یا نکند؟ فرمود :اما اگر من باشم او را رها می کنم و قتال نمی کنم. 2⃣ الْبَجَلِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ قُتِلَ دُونَ عِیَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ 📚 تهذیب ج۶ ص ١۵٧ 🔸 امام صادق (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل کردند فرمودند : کسی که در راه دفاع از عیال خود کشته شود است. @Nardebane_feghahat
🔸 زمانی که خواهان پس از استبداد صغیر، تهران را فتح کردند و برخی در صدد به شهادت رساندن بودند، از طرف به اصطلاح خیرخواهان پیشنهاداتی به این شرح مطرح شد : 1⃣ شما مخفیانه از تهران خارج شوید و به عتبات عالیات بروید که در این صورت، کسی جرئت نخواهد کرد که شما را از حوزه نجف اشرف به ایران برگرداند. ✅ شیخ فضل الله در جواب گفت: این فرار است و فرار ننگ است و من هرگز این کار را نمی کنم. 2⃣ از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند. ✅ شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین (علیه السلام) نمی روم. 3⃣ پیشنهاد شد که ایشان اجازه دهد پرچم دولت روس را بر فراز بام خانه اش نصب گردد. ✅ شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم.  @Nardebane_feghahat
1⃣ پرسش: نقاشی انسان یا حیوان بعنوان اثر هنری یا در کتب علمی و تابلوهای آموزشی یا نقاشی ومجسمه گیاه چه حکمی دارد ؟ ✅ پاسخ: اشکال ندارد. 2⃣ پرسش: لطفا بفرمائید کشیدن (طراحی یا نقاشی) چهره انسان (ناقص یا کامل یا شناس یا ناشناس) و کشیدن موجودات دارای روح از نظر معظم له جایز است؟ ✅ پاسخ: اگر صرف باشد بدون تجسیم یا برآمدگی باشد حلال است. @Nardebane_feghahat
✅ اطلاعیه 🔸 لحظاتی پیش بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله ثابت گردید. بنابراین یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹، اول شوال المکرم ۱۴۴۱، می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد : 🔸 مقصود از در بحث خمس، كساني هستند كه از طريق پدر به و انتساب دارند؛ بنابراین، کسانی که از طریق مادر انتساب دارند، مشمول این حکم نیستند؛ چرا كه قرآن مي‌فرمايد: (ادْعُوهُمْ ِلآبائِهِمْ)؛ یعنی ملاک در انتساب از طریق آباء و پدران است و افراد را باید به عنوان آباء آنان خواند. بنابراين، انتساب از طريق مادر كفايت نمي‌كند. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله محمد جواد : 🔸 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ(عليه السلام) قَالَ: ... و یقسّم الخمس بینهم على ستّة اسهم: سهم للّه و سهم لرسول اللّه و سهم لذی القربى و سهم للیتامى وسهم للمساکین وسهم لأبناء السّبیل، فسهم اللّه وسهم رسول اللّه لاُولى الامر من بعد رسول اللّه(ص) وراثة فله ثلاثة اسهم: سهمان وراثة و سهم مقسوم له من اللّه وله نصف الخمس کملاً و نصف الخمس الباقی بین اهل بیته. 🔹 یعنی خمس به 6 سهم بخش مى شود: سهم خدا ، پیامبر(ص)، ذى القربى، یتیمان، بینوایان، در راه ماندگان. سهم خدا و رسول خدا، پس از ایشان، در اختیار اولى الامر قرار مى گیرد. بنابراین، امام(علیه السلام) داراى سه سهم است. دو سهم به با ارث به او مى رسد و یک سهم، بهره خود اوست از سوى خداوند. براى او، نصفی از خمس است و براى اهل بیت او، نصف دیگر. ✅ اين روايت گرچه از نظر سند است، امّا به جهت این‌که ارسال كننده آن است، مي‌توان گفت: مرسل بودن آن به صحّت روايت خدشه‌اي وارد نمي‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد 93/10/20 🔸 «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.» 🔹 ابن ابی عمیر نقل می‌کند از تعداد زیادی از افراد از ابی عبدالله(علیه السلام) که خمس بر 5 چیز واجب است که چهار مورد را نقل می‌کند و مورد پنجم را فراموش کرده بود (که شاید مال مختلط به حرام باشد.) و آن چهار قسم عبارت است از : 1-کنز 2-معدن 3-غوص یعنی فرو رفتن در دریا و بدست آوردن اشیاء قیمتی. 4-غنیمت. و منافاتی هم ندارد که دیگر موارد در روایات دیگر آمده است. ✅ مرحوم آقای می‌فرماید: 🔸«فإنّ أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني هو شيخ الصدوق و قد وثّقه صريحاً فقال: ثقة فاضل ديّن و إن لم يتعرّض له في كتب الرجال . و ما في الوسائل من ضبط: (عن جعفر) غلط، إمّا في هذه النسخة أو من صاحب الوسائل لو كان جميع نسخ الوسائل كذلك، و الصواب: ابن جعفر، كما أثبتناه، فإنّ جعفر جدّ أحمد، لا أنّه راوٍ آخر. و بالجملة: لا ينبغي التأمّل في صحّة الرواية.» 🔹 در صدر روایت شخصی بنام احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی است که از ابن ابی عمیر نقل می‌کند مرحوم آقای خوئی می‌فرماید در این که ما داریم (احمد بن زیاد بن جعفر) است اما در وسائل دیگر احمد بن زیاد عن جعفر آمده باشد که (عن جعفر) غلط است بلکه (زیاد بن جعفر) صحیح است و "جعفر" شخص جداگانه و از روات سلسله این حدیث نیست بلکه جد همان "احمد بن زیاد" است و هو شیخ الصدوق و قد وثقه صریحا . یعنی احمد استادِ است و صریحا او را نموده و فرموده "ثقة فاضل دَیِّنٌ" شخصی است فاضل و ثقه و دیندار. بنابراین احمد بن زیاد موثق است. ✅ در سند ، بعد از آن هم ابن ابی عمیر است و می‌فرماید عن غیر واحد از امام صادق! و را هم قبول داریم که لایرسل و لاینقل الا عن ثقه، یعنی فقط از نقل می‌کند و مرسلات ابن ابی عمیر هم حکم مسند را دارد پس معلوم می‌شود واسطه ای که نام نبرده ثقه بوده پس تامل و شک در صحت روایت سزاوار نیست. @Nardebane_feghahat
✅ حضرت اميرالمومنين (علیه السلام) می فرمايند: 🔸 «قُوتُ الْأَجْسَادِ الطَّعَامُ وَ قُوتُ الْأَرْوَاحِ الْإِطْعَام‌» 🔹 قوت و نشاط جسم ها در خوردن طعام است و قوت و نشاط ارواح در اطعام به ديگران است. @Nardebane_feghahat