🔸 زمانی که #مشروطه خواهان پس از استبداد صغیر، تهران را فتح کردند و برخی در صدد به شهادت رساندن #شیخ_فضل_الله_نوری بودند، از طرف به اصطلاح خیرخواهان پیشنهاداتی به این شرح مطرح شد :
1⃣ شما مخفیانه از تهران خارج شوید و به عتبات عالیات بروید که در این صورت، کسی جرئت نخواهد کرد که شما را از حوزه نجف اشرف به ایران برگرداند.
✅ شیخ فضل الله در جواب گفت: این فرار است و فرار ننگ است و من هرگز این کار را نمی کنم.
2⃣ از طرف سفارت دولت عثمانی پیغام آوردند که ما پرچم آن دولت را بیاوریم ودر بالای بام منزل شما نصب کنیم که در این صورت با حمایت آن دولت، از خطر مصون خواهید ماند.
✅ شیخ در جواب فرمود: من زیر پرچم ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) زندگی کرده ام و هرگز زیر پرچم غیر امیر المؤمنین (علیه السلام) نمی روم.
3⃣ پیشنهاد شد که ایشان اجازه دهد پرچم دولت روس را بر فراز بام خانه اش نصب گردد.
✅ شیخ فضل اللّه در جواب فرمود که من محاسنم را در اسلام سفید کرده ام و هرگز زیر پرچم کفر نمی روم.
@Nardebane_feghahat
1⃣ پرسش:
نقاشی انسان یا حیوان بعنوان اثر هنری یا در کتب علمی و تابلوهای آموزشی یا نقاشی ومجسمه گیاه چه حکمی دارد ؟
✅ پاسخ: اشکال ندارد.
2⃣ پرسش: لطفا بفرمائید کشیدن (طراحی یا نقاشی) چهره انسان (ناقص یا کامل یا شناس یا ناشناس) و کشیدن موجودات دارای روح از نظر معظم له جایز است؟
✅ پاسخ: اگر صرف #نقاشی باشد بدون تجسیم یا برآمدگی باشد حلال است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ اطلاعیه
🔸 لحظاتی پیش بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله #وحید_خراسانی ثابت گردید. بنابراین یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹، اول شوال المکرم ۱۴۴۱، #عید_سعید_فطر میباشد.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی :
🔸 مقصود از #سادات در بحث خمس، كساني هستند كه از طريق پدر به #عبدالمطلب و #هاشم انتساب دارند؛ بنابراین، کسانی که از طریق مادر انتساب دارند، مشمول این حکم نیستند؛ چرا كه قرآن ميفرمايد: (ادْعُوهُمْ ِلآبائِهِمْ)؛ یعنی ملاک در انتساب از طریق آباء و پدران است و افراد را باید به عنوان آباء آنان خواند. بنابراين، انتساب از طريق مادر كفايت نميكند.
#خمس
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔸 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ(عليه السلام) قَالَ: ... و یقسّم الخمس بینهم على ستّة اسهم: سهم للّه و سهم لرسول اللّه و سهم لذی القربى و سهم للیتامى وسهم للمساکین وسهم لأبناء السّبیل، فسهم اللّه وسهم رسول اللّه لاُولى الامر من بعد رسول اللّه(ص) وراثة فله ثلاثة اسهم: سهمان وراثة و سهم مقسوم له من اللّه وله نصف الخمس کملاً و نصف الخمس الباقی بین اهل بیته.
🔹 یعنی خمس به 6 سهم بخش مى شود: سهم خدا ، پیامبر(ص)، ذى القربى، یتیمان، بینوایان، در راه ماندگان. سهم خدا و رسول خدا، پس از ایشان، در اختیار اولى الامر قرار مى گیرد. بنابراین، امام(علیه السلام) داراى سه سهم است. دو سهم به با ارث به او مى رسد و یک سهم، بهره خود اوست از سوى خداوند. براى او، نصفی از خمس است و براى اهل بیت او، نصف دیگر.
✅ اين روايت گرچه از نظر سند #مرسل است، امّا به جهت اینکه ارسال كننده آن #حماد_بن_عيسی است، ميتوان گفت: مرسل بودن آن به صحّت روايت خدشهاي وارد نميکند.
#فقه
#رجال
#خمس
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #مقتدایی
93/10/20
🔸 «وَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع) قَالَ: الْخُمُسُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْكُنُوزِ وَ الْمَعَادِنِ وَ الْغَوْصِ وَ الْغَنِيمَةِ وَ نَسِيَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ الْخَامِسَ.»
🔹 ابن ابی عمیر نقل میکند از تعداد زیادی از افراد از ابی عبدالله(علیه السلام) که خمس بر 5 چیز واجب است که چهار مورد را نقل میکند و مورد پنجم را فراموش کرده بود (که شاید مال مختلط به حرام باشد.) و آن چهار قسم عبارت است از :
1-کنز
2-معدن
3-غوص یعنی فرو رفتن در دریا و بدست آوردن اشیاء قیمتی.
4-غنیمت.
و منافاتی هم ندارد که دیگر موارد در روایات دیگر آمده است.
✅ مرحوم آقای #خویی میفرماید:
🔸«فإنّ أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني هو شيخ الصدوق و قد وثّقه صريحاً فقال: ثقة فاضل ديّن و إن لم يتعرّض له في كتب الرجال . و ما في الوسائل من ضبط: (عن جعفر) غلط، إمّا في هذه النسخة أو من صاحب الوسائل لو كان جميع نسخ الوسائل كذلك، و الصواب: ابن جعفر، كما أثبتناه، فإنّ جعفر جدّ أحمد، لا أنّه راوٍ آخر. و بالجملة: لا ينبغي التأمّل في صحّة الرواية.»
🔹 در صدر روایت شخصی بنام احمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی است که از ابن ابی عمیر نقل میکند مرحوم آقای خوئی میفرماید در این #وسائل که ما داریم (احمد بن زیاد بن جعفر) است اما در وسائل دیگر احمد بن زیاد عن جعفر آمده باشد که (عن جعفر) غلط است بلکه (زیاد بن جعفر) صحیح است و "جعفر" شخص جداگانه و از روات سلسله این حدیث نیست بلکه جد همان "احمد بن زیاد" است و هو شیخ الصدوق و قد وثقه صریحا . یعنی احمد استادِ #شیخ_صدوق است و صریحا او را #توثیق نموده و فرموده "ثقة فاضل دَیِّنٌ" شخصی است فاضل و ثقه و دیندار.
بنابراین احمد بن زیاد موثق است.
✅ در سند ، بعد از آن هم ابن ابی عمیر است و میفرماید عن غیر واحد از امام صادق!
و #ابن_ابی_عمیر را هم قبول داریم که لایرسل و لاینقل الا عن ثقه، یعنی فقط از #ثقه نقل میکند و مرسلات ابن ابی عمیر هم حکم مسند را دارد پس معلوم میشود واسطه ای که نام نبرده ثقه بوده پس تامل و شک در صحت روایت سزاوار نیست.
#خمس
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ حضرت اميرالمومنين (علیه السلام) می فرمايند:
🔸 «قُوتُ الْأَجْسَادِ الطَّعَامُ وَ قُوتُ الْأَرْوَاحِ الْإِطْعَام»
🔹 قوت و نشاط جسم ها در خوردن طعام است و قوت و نشاط ارواح در اطعام به ديگران است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۱)
✔️ ديه سقط_جنين
🔸 حمل در چهل روز اول نطفه بوده و #ديه آن بيست دينار ( مطابق با ۱۵ مثقال طلاى متعارف ) و چهل روز بعد علقه بوده و ديه آن چهل دينار و چهل روز بعد مضغه بوده و ديه آن شصت دينار است و ديه در بين اين مراتب به همين حساب تقسيم مىشود ( هر دو روز يك دينار ) و بعد از آنكه داراى استخوان شد هشتاد دينار و پس از آنكه گوشت پيدا كرد صد دينار و هنگاميكه روح در او دميده شد اگر پسر باشد ديه او هزار دينار و اگر دختر باشد ديه او پانصد دينار است .
✅ صحیحه ابن مسکان:
🔸 مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ أَوْ غَیْرِهِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دِیَةُ الْجَنِینِ خَمْسَةُ أَجْزَاءٍ- خُمُسٌ لِلنُّطْفَةِ عِشْرُونَ دِینَاراً- وَ لِلْعَلَقَةِ خُمُسَانِ أَرْبَعُونَ دِینَاراً- وَ لِلْمُضْغَةِ ثَلَاثَةُ أَخْمَاسٍ سِتُّونَ دِینَاراً- وَ لِلْعَظْمِ أَرْبَعَةُ أَخْمَاسٍ ثَمَانُونَ دِینَاراً- وَ إِذَا تَمَّ الْجَنِینُ کَانَتْ لَهُ مِائَةُ دِینَارٍ فَإِذَا أُنْشِئَ فِیهِ الرُّوحُ- فَدِیَتُهُ أَلْفُ دِینَارٍ أَوْ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ إِنْ کَانَ ذَکَراً- وَ إِنْ کَانَ أُنْثَى فَخَمْسُمِائَةِ دِینَارٍ- وَ إِنْ قُتِلَتِ الْمَرْأَةُ وَ هِیَ حُبْلَى- فَلَمْ یُدْرَ أَ ذَکَراً کَانَ وَلَدُهَا أَمْ أُنْثَى- فَدِیَةُ الْوَلَدِ نِصْفُ دِیَةِ الذَّکَرِ- وَ نِصْفُ دِیَةِ الْأُنْثَى وَ دِیَتُهَا کَامِلَةٌ.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۲)
🔸 در کتب فقهی و روایی، مرحله 4
ماه و نیم یا 5 ماهگی که حرکات جنین برای مادر ، قابل حس می گردد را «ولوج روح» می نامند.
📚 #شهید_ثانی 10/293
🔹 امام صادق می فرمایند : «...اذا منت خمسه اشهر فقد مارت فیه الخیاظ ...»
📚 عاملی، 19/240
یعنی بعد از پنج ماهگی حیات (روح) در جنین حلول می کند.
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۳)
☑️ درس خارج #فقه استاد #قائینی
🔸 مردد شدن ولوج روح بین ۴۰ تا ۱۲۰ روز بسیار جنجالی است و از نظر برخی بزرگان فقه مانند #شیخ_صدوق معیار در "ولوج روح" گذشت ماه است که از نظر پزشکی شاید متجاوز از 20 هفتگی هم باشد و روایات مربوط به ولوج روح در 5 ماهگی مبتلا به معارض است بنابراین التزام به اینکه ولوج روح و پیدایش حیات در ماه پنجم رخ میدهد جای اما و اگر و تردید دارد. برخی از پزشکان معتقدند تشخیص ناهنجاریهای جنینی زیر چهار ماه ممکن نیست و امکان آن پس از چهارماهگی که امکان ولوج روح وجود دارد بیشتر است.
🔹 نسبت به قبل از ولوج روح، معروف بین بزرگان و اصحاب فتوای معاصر این است که در مرحله قبل از ولوج روح چنانچه استمرار حاملگی برای مادر منشأ #حرج و مشقت شدید باشد که میتواند ناشی از ناهنجاریهای خلقتی جنین، پیامدهای جنین برای حیات مادر و پیامدهای ادامه بارداری و حاملگی برای سلامتی مادر و یا مسائل خارج از این باشد ولو مسائل مرتبط با آبرو، در این زمینه حرج مجوز اسقاط است.
🔸 از نظر فقهی تشخیص معیار حرج خود مادر است اما در مواردی که مادر امکان تشخیص نداشته باشد این امر بر عهده کارشناس قرار داده میشود لکن این که گفته شده سه نفر پزشک باید آن را تایید کنند توجیه فقهی ندارد و میتوان به نظر یک نفر خبره اعتماد کرد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۴)
🔸 سؤال:
از نظر شرع سقط کردن کودکی که در شکم مادر است و مشخص شده که معلول است در صورت اینکه زیر ۴ ماه باشد چگونه است؟ اگر از ۴ ماه بگذرد چگونه است؟
✅ جواب آیت الله #سیستانی حفظه الله:
🔸 بعد از ولوج روح مطلقاً جایز نیست و قبل از آن اگر حفظ جنین برای مادر ضرری یا حرجی باشد سقط آن مانعی ندارد.
#حرج
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #سقط_جنین (۵)
☑️ كسى كه ديه سقط جنين به او داده مى شود
✅ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله :
🔸 اگر مادر متصدى سقط جنين شده ديه آن را بايد به پدر يا در صورت فقدان پدر به ساير ورثه بپردازد و اگر پدر متصدى آن شده بايد ديه را به مادر بدهد و اگر شخصى ديگر متصدى آن شده بايد ديه را به پدر و مادر بدهد ، و به عبارت ديگر هر كس مباشر در سقط است ديه به او نمى رسد ، و ديه به طبقه بعد بايد داده شود و اگر پدر و مادر به سقط جنين راضى باشند هر چند مباشر در سقط نباشند ، احتياط واجب اين است كه ديه به طبقه بعد داده شود و پدر و مادر ديه را نگيرند .
#فقه
@Nardebane_feghahat