eitaa logo
نردبان فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
44 ویدیو
91 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 تفسیر شریف لاهیجی از تفاسیر معتبر طائفه امامیه (اعلی الله کلمتهم) هم فارسی است و هم فی الجمله تفسیر مناسبی می‌باشد. 🔸 تبیان شیخ طوسی و مجمع البیان طبرسی مباحثِ فوق العاده‌ای دارند. توصیه می‌کنم که اگر برایتان مقدور است، مقدمه تفسیر تبیان شیخ طوسی را مطالعه کنید. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ وثاقتِ «محمد بن سنان» ✔️ ذهب السيد الشبيري الزنجاني وفاقاً للشيخ المفيد في بعض كلماته والعلامة في المختلف الى وثاقة محمد بن سنان معتقداً أن منشأ تضعيفه هو ما ورد في ترجمته من أنه (يتبع المعضلات) أي كان يروي بعض الروايات التي لا يفهمها عموم الناس، وهناك باب في الجوامع الحديثية في النهي عن نقل مثل هذه الأمور وإن كانت روايات صحيحة، ومحمد بن سنان كان يتتبع مثل هذه الاخبار فلاقى النكير الشديد من العلماء والناس على إثره واتهمه بعض بالغلو، ومن جهة أخرى استغل الغلاة من موقعه ومكانته ونسبوا إليه طائفة من الروايات الموضوعة والمختلقة، وهذا أمر بديهي فإن الشخص إذا كانت له خصوصية تميزه في بعض الجهات فينسب اليه أحيانا كثير من الأمور غير الواقعية المناسبة لجهة تميزه، وفي الحقيقة تستغل شخصيته لأغراضهم الخاصة. مثلاً أن الشيخ البهائي كان شخصية علمية مرموقة وكانت تصدر منه أعمال عجيبة فكان ذلك سببا لأن ينسب إليه كثير من الأمور كذبا وبدون دليل. والحاصل: أن من الشواهد المهمة على وثاقة محمد بن سنان وعدم كونه من الغلاة هو أنه من عمدة مشايخ أحمد بن محمد بن عيسى أحد كبار الإمامية الذي وقف بوجه الغلاة، وهو خير دليل على وثاقته وعدم كونه من الغلاة. 📚 كتاب النكاح ج ١٤، ص ١٢١-١٢٢ @Nardebane_feghahat
🔸 علامه جعفری بعد از درس آيت الله ميرزا مهدي آشتياني، درباره «بسيط الحقيقة» از ايشان پرسيد: اگر واقعاً در عالم يك وجود است، يعني «ليس في الدّار وجودٌ إلا هو» و بقية موجودات، تحيّثات و تشخّصات اوست، جنابعالي إرسال رسل، مسئوليت و حتي تكليف عشق را چگونه حل‌ مي‌كنيد؟ اگر من جزئي يا موجي از كمال مطلق‌هستم، پس عاشق چه كسي مي‌شوم؟! و استاد آشتياني انصاف داد و گفت: اينها ذوقياتي است كه بزرگان ما فرموده‌اند. اعتقادات قلبي اين بزرگان اين نبوده است. صدرالمتألهين همواره با وضو بوده و پاي پياده به مكه رفته و تعبد بسيار داشته است. 📚 آفاق مرزباني، ص 28 @Nardebane_feghahat
✳️ درس تفسیر آیت الله 94/01/22 🔹 فرمود: ﴿وَ أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْناهُمْ﴾ ما راهنمايي كرديم، پس اين ارائه طريق هست؛ امّا آنها ﴿فَاسْتَحَبُّوا الْعَمي‌ عَلَي الْهُدي﴾؛ معلوم مي‌شود که ما راهنمايي كرديم؛ يعني چراغ هدايت و بينايي را به آنها عطا كرديم، آنها راه را ديدند و اين كوريِ آنها بعد از ديدن است که كوري، ضلالت و گمراهي را بر هدايت ترجيح دادند که محبوبشان اين بود و اين را پسنديدند. ﴿فَاسْتَحَبُّوا الْعَمي﴾ يعني محبوبشان كوري و كج‌راهه رفتن بود ﴿عَلَي الْهُدي﴾،آن‌گاه ﴿فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ﴾ ... @Nardebane_feghahat
✔️ شیخ بهائی (قدس الله نفسه): 🔸 عذاب القبر وهو العذاب الحاصل في البرزخ -أعني ما بين الموت والقيامة- مما اتفقت عليه الأمة سلفاً وخلفاً، و قال به أكثر أهل الملل، ولم ینكره من المسلمين الّا شرذمة قليلة لاعبرة بهم، و انعقد الإجماع على خلافهم سابقاً و لاحقاً والأحاديث الواردة فيه من طرق الخاصة والعامة متواترة المضمون وهي أكثر من أن تحصی. 📚 الأربعون حدیثا ص478 @Nardebane_feghahat
✔️ ‏قال بعض التابعين: «‏مَنْ كثرت ذنوبه فعليه بسقي الماء» 📚 ‏تفسير القرطبي ج7 ص215 @Nardebane_feghahat
✳️ سخنان امام خمینی در روز ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ در جمع نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی در قم  🔸 «همان مسیری که ملت داشتند، همین چیزی که اگر می خواهید مطابق با میل خودتان دموکراسی عمل بکنید، دموکراسی این است که آراء اکثریت، و آن هم این طور اکثریت، معتبر است؛ اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی‌خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش هست.» 📚 صحیفه امام ج۹ ص۳۰۴ @Nardebane_feghahat
✔️ علامه حلی (ره): 🔹 لا تصح إمامة ولد الزنا، لنقصه؛ فلا يناط به المناصب الجليلة. 📚 نهاية الإحكام في معرفة الأحكام ج2 ص15 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (رضوان الله علیه): 🔸 ای کاش بیشتر از این اشتباه نمی‌کردیم، و چاهِ محض را، راهِ محض نمی‌دیدیم و نمی‌رفتیم! حیوانات راه خود را می‌دانند، از همان راه که آمده‌اند، بدون توقف و اشاره و پیش و پس و بدون انحراف، راه خود را طی می‌کنند و به مقصد می‌رسند، اما انسان که اشرف مخلوقات است، «بَلْ هُمْ أَضَل؛ بلکه آنان [از چارپایان] گمراه‌ترند». برای او بدترین فحش‌ها «خر» است، با اینکه افراد این حیوان در کنار هم راحت زندگی می‌کنند، اما افراد بشر، حاضر نیستند طوری زندگی کنند که مزاحمتی با هم نداشته باشند! اگر دین، خدا و شرع نباشد، عقل که هست، آیا درست است که سر سفره نعمت‌های الهی بنشینیم و بدتر از چهارپایان به هم رحم نداشته باشیم و بگوییم: أَلْحُکمُ لِمَنْ غَلَبَ؟! (حکومت از آن کسی است که غلبه کند!) و بااین‌حال خود را اشرف مخلوقات بدانیم؛ یعنی اشرف و برتر از همه انسان‌ها کسی است که تیر و تفنگ بیشتر، و چنگ و دندان تیزتر و قوی‌تر داشته باشد، و کسی که دیگران را می‌کشد و نابود می‌کند و ابزار و وسائل کشتار جمعی بیشتر و قوی‌تر در اختیار دارد، در دنیا آقاتر از همه است! 📚 در محضر بهجت ج۲ ص۲۱ @Nardebane_feghahat
درس خارج حضرت آیت الله وحید خراسانی (مدظله العالی) در سن 101 سالگی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔸 شیعه بودن حافظ در شیراز مثل سنّی بودنِ یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است. . 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص300 @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مومن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری می‌فرمودند که وقتی به من می‌گویند فتوا بده، مو بر بدنم راست می‌شود. 🔹 بله، فتوا دادن بسیار مشکل است و نیاز به مقدمات دارد و استفراغ وسع کامل می‌طلبد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله محمد جواد لنکرانی ۱۶ مهر ۱۳۹۶ 🔸 برخی از بزرگان می‌گویند از کلمات شیخ صدوق (قدّس سرّه) در مشیخه‌، استفاده می‌شود هر جا کلمه‌ «أبان» به صورت مطلق در روایات آمده، مراد ابان بن عثمان است. @Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری در کتاب رسائل، درباره «سهل بن زیاد» فرموده: «الأمر فی السهل سهل». لکن آقای خویی در معجم رجال الحدیث از این حرف ایشان تعجب نموده است. @Nardebane_feghahat
🔸 مرحوم وحید بهبهانی در اواخر عمرِ خود، دیگران را به شاگردش سید مهدی بحرالعلوم ارجاع می‌داد. @Nardebane_feghahat
🔸 در مورد «صحتِ حمل» باید عرض کنیم که اگر حمل اولی باشد، فقط اتحاد مفهومی را می‌فهماند و معنای آن یکی‌بودنِ موضوع‌له نیست. و اگر حمل شایع باشد، فقط اتحاد مصداقی است و ربطی به موضوع له ندارد. @Nardebane_feghahat
«و كان نصير الدين الطوسي الفيلسوف الرياضي المشهور يقول اذا جری ذكر المرتضی في درسه: (صلوات اللّه عليه) ثمّ يلتفت الى القضاة و المدرسين الحاضرين درسه و يقول: كيف لا يصلی علی المرتضی؟». 📚 الفوائد الرجالية(للسيد بحر العلوم)، ج‌3 ص88 @Nardebane_feghahat
تَْلهَجُ في إياك نستعين و أنت غيرَ اللّه تَستعين 📚 الدرة النجفية، السيد بحر العلوم ج1 ص156 🔹 مضمون این جمله آن است که: تو روزی چند بار جمله «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را بر زبان جاری می‌کنی و آن وقت در زندگی خود، جلوی هر زید و عمرو سرِ خودت را خم می‌کنی و از آنها کمک می‌گیری! @Nardebane_feghahat
🔸 ابن عربی می‌نویسد: «و اما ختم الولایة المحمدیة فهو أعلم الخلق بالله لایکون فی زمانه و لا بعد زمانه اعلم بالله و بمواقع الحکم منه فهو و القرآن أخوان کما ان المهدی و السیف أخوان». 📚 فتوحات مکیه ج 6 ص54 🔹 جناب سید حیدر آملی با آنکه در مباحث توحیدی، محوِ ابن عربی می‌باشد، ولی در نظریه انسان کامل، سخت مقابلِ او موضع می‌گیرد. و کذلک مرحوم فیض کاشانی. در واقع این بزرگواران، بحثِ «انسان کامل» را نوعی مقابله با مقام امامت دانسته‌اند‌. بگذریم از این که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در نگاه ما «أخ السیف» نیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
🔸 امام خمینی در کتاب تنقیح، تهذیب الأصول، و معتمد الأصول و جواهر الأصول در علامیّتِ «صحت حمل» اشکال می‌کنند، اما در «صحت سلب» اشکالی ندارند، لذا در مشتق هم، ایشان قائل به خصوص متلبّس هستند و دلیل‌شان «صحت سلب» می‌باشد. @Nardebane_feghahat
🔹 شیخ انصاری (قدس سره) و بلکه مشهور، وجه تقدّم خاص بر عام را أظهریّت خاصّ نسبت به عامّ دانسته‌اند (از باب تقدّم نص بر ظاهر) ولی مرحوم نائینی (قدس سره) وجه مقدّم‌شدنِ آن را مفسّریّت خاصّ نسبت به عامّ دانسته‌ است (یعنی مفسِّر بر مفسَّر مقدم است) @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد اشرفی 91/03/22 ✔️ موضوع: کراهت خرید زکات از فقیر توسط مزکّی 🔹 « العشرون: يكره لرب المال طلب تملك ما أخرجه في الصدقة الواجبة و المندوبة‌...» بعد از دادن زکات، کراهت دارد که مزکّی به فقیر مراجعه کند و از او تقاضای فروش زکات را به خودش داشته باشد. 🔹 عامّه در این مسأله غالبا قائل به حرمتند وفقط در میراث قائل به جواز شده‌اند ولا غیر. در بین فقهای شیعه نسبت به شیخ مفید و صدوق نسبت حرمت داده‌اند اما کلمات این بزرگواران خیلی صراحت به این معنا ندارد. بر فرض حرمت آیا حرمت وضعی هم دارد یعنی ملکیّت برای مزکّی نمی آورد؟ عامّه به بطلان هم قائلند ولی در میان شیعه نه از حرمت تکلیفی سخنی است و نه از حرمت وضعی بلکه فقط روایات مانعه را دال بر کراهت گرفته‌اند. 🔸 مرحوم صاحب جواهر (ره) در ج15 ص455 پیرامون این مسأله سخن گفته‌اند و به وجوه استحسانیه‌ای بر جواز تمسّک جسته‌اند مثل این که شاید فقیر خجالت بکشد و به قیمت اصلی به مزکّی نفروشد یا در برخی روایات از اینکار تعبیر به قی شده است ولی انصافا نیازی به این وجوه استحسانیه نیست؛ چه آن که روایات در این زمینه ما را کفایت می کند و فقهای شیعه بر اساس روایاتی که در مقام وجود دارد قائل به جواز شده‌اند و روایات ناهیه را حمل بر کراهت می‌کنند. @Nardebane_feghahat
✳️ درس اخلاق آیت الله (1397/10/27) 🔸 امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ»؛ يعني کسي که چيزي را طلب مي‌کند اين بدون شفاعت نمي‌شود. «شَفع» به معناي جفت است، «وَتر» به معناي تک و طاق است. يکي را مي‌گويند «وَتر»، دو تا را مي‌گويند «شفع». انسان بخواهد تنها حرکت کند به مقصد نمي‌رسد. بالي مي‌خواهد که با آن بال پرواز کند. حضرت فرمود: شفيع هر کسي بال اوست. همان طوري که سواره بهتر از پياده به مقصد مي‌رسد، کسي که بال‌دار است در فضا بهتر از بي‌بال به مقصد مي‌رسد. فرمود شفيع هر کسي بالِ پرواز اوست. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله: 🔸 یکی از مشکلات مهم در زمان ما این است که کتب لغت بعد از اختلافات فقهی و کلامی بین مذاهب تدوین شده است و این یک مشکل بزرگ است زیرا آقایان اقوال فقهی و کلامی خودشان را دخالت میدهند. 🔹 همین ابن هشام در آیه شریفه: (إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَ‏ لَهُمُ‏ الْجَنَّة) "باء" را به معنای غیر مقابله میگیرد ولی ما باشیم و ظاهر آیه انصافا واضح است که برای مقابله است اما مکتب فکری‌اش را که باشد و پاداش را در مقابل عمل نمیداند در آیه داخل میکند. 🔸 و کذا او در یکی از ابواب از آنجا که مذهب او شافعی است و تصریح دارد که حیوان مذبوح بدون تسمیه خوردنش جائز است، در آیه شریفه (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ) واو را به معنای حالیةمیگیرد! یکجوری ترجمه میکند که با حرف شافعی جور در بیاید ولی ما باشیم وظاهر آیه انصافاً "واو" ظاهر در عطف است یا... و کذا و کذا از موارد مشابه.  @Nardebane_feghahat