eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6010146031637892752.pdf
27.86M
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال» أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی جلد دوم @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 🔸 مرحوم سیّد یزدی می‌فرماید در مواردی که به واسطه مسّ میّت غسل واجب می‌شود، فرقی بین میّت مسلم و میّت کافر وجود ندارد. (و لا فرق في الميت بين المسلم و الكافر) و مشهور بین علماء نیز همین است. دلیل فتوای سیّد و مشهور، اطلاقات است؛ مثل موثقه سماعه «سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: وَ غُسْلُ مَنْ مَسَّ مَيِّتاً وَاجِبٌ». @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 ◾️ قائلین به عدم وجوب غسل در مسّ کافر 🔸 بعضی فرموده‌اند که میّت (در بحث غسل مسّ میت) شامل کفّار نمی‌شود. ◾️ بیان أوّل قائلین به عدم وجوب غسل 🔸 بیان اوّل این است که میّت انصراف به مسلم دارد، در کلمات فقهاء عبارت (قبل تطهیره) هست، که معلوم می‌شود از میّت، مسلم فهمیده‌اند، چون کافر قابل تطهیر نیست. و همچنین تفصیل بین قبل از غسل و بعد از غسل، منبِّه همین است که مراد میّت مسلم باشد. ◾️ مناقشه استاد در بیان أوّل 🔹 و لکن این روایات اطلاق دارد، درست است که میّت کافر، داخل در تعابیر قبل از غسل و بعد از غسل نیست، ولی «میّت» هست. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 ◾️ بیان دوم قائلین به عدم وجوب غسل 🔹 بیان دوم آن است که در منتهی و جامع المقاصد هست؛ که مسّ میّت کافر مثل مسّ بهائم است و همانطور که «مسّ بهائم» غسل ندارد، مسّ کافر هم غسل ندارد. در آیه قرآن دارد «أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ». میّت مسلم یک نوع احترام دارد و برای او اعتبار حدث شده است که با غسل مرتفع می‌شود، ولی میّت کافر اینها را ندارد. و مهم این است که در روایت معتبره داریم که «النّظر إلی عورة الکافر، کالنّظر إلی عورة الحمار» که کفّار را ملحق به بهائم و حمار کرده است. ◾️ مناقشه استاد در بیان دوم 🔹 و لکن اینها استحسانات است، شاید اینکه فرموده ماسّ میّت غسل بکند برای احترام مسّ‌کننده است، برای مصلحتِ ماسّ است و ربطی به ممسوس ندارد، و بخاطر این استحسانات نمی‌شود از اطلاق دست برداشت. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 99/04/01 🔹 فرق بین ظهور و انصراف چه بود؟ «ظهور» دلالت وضعیِ لفظ بر تمام معنایِ مورد دلالت ظهور است. «انصراف» دلالت وضعیِ لفظ نسبت به بعضی از معنای محتمل لفظ که در حقیقت می‌شود بین ظهور و انصراف عموم و خصوص مطلق. 🔸 اینها را کلمات صدرایی تلقی کنید. به راحتی به دست نمی‌آید! چگونه عموم و خصوص مطلق می شود؟ به این معنا که کلُ إنصرافٍ ظهور. هر انصرافی ظهور است و لیس کلُ ظهورٍ بإنصراف. یعنی أعم و أخص مطلق. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم به «مقدّس» مشهور است، از مُحقّقین طَراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست. 🔸 او در فقه، صاحب مكتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. 🔹 صاحب مدارک، صاحب معالِم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند. 🔸 سخن مشهوری است که می گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است. 🔹 اینها با اینکه خود از بزرگان و مُتفکّرند، به «أتباع اردبیلی» مشهورند. 📚 جرعه ای از دریا ج4 ص380 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ❓ ما حكم البيع والشراء وفتح الأماكن التجارية في أيّام تاسوعاء وعاشوراء؟ ✔️ آیت الله سیستانی (مدظله العالی): 🔹 إذا عدّ ذلك نوعاً من عدم المبالاة بما جرى على أهل البيت (عليهم السلام) في هذين اليومين الحزينين فلا بدّ من تركه. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️✔️ أفضلُ زيارات الحسين (عليه السلام) ✔️ آیة الله السيّد محمد صادق الروحاني: «من الصعبِ جداً ترجيحُ زيارةٍ على أُخرى، وإن كانَ القول بأفضلية زيارة عاشوراء هو الأوفق بما تَقتضيه الأدلة». قُربان الشهادة ص107 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) ✔️ سؤالی از مرحوم نائینی (ره) ❓[2025] س11: مايقول مولانا حجّة الإسلام في ذكر مقتل الحسين (عليه السلام) في سائر أوقات السنة هل فيه كراهيةٌ يقبّحها الشرع الشريف؟ فإنّ بعض العلماء ادّعى الكراهة ما عدا يوم العاشر من المحرّم، و على الكراهة فما دليلها؟ أفيدونا مأجورين. ✔️ جواب مرحوم نائینی(قدس سره): 🔸 كان أعاظم السلف الصالحين - رضوان الله عليهم أجمعين - يتحرّزون عن ذكر نفس الفجيعة التي ارتّجت لها السماوات و الأرضون حتّى يوم عاشوراء، و لكن لا لورود دليلٍ على الكراهة المصطلحة الفقهية، بل لأنّ عظمة المصيبة تقتضي أن تزهق الأرواح من سماعها و لا يُؤدّى حقها بغير ذلك، و الله العالم. 6 شعبان 1350هـ. 📚 الفتاوى، للميرزا النائيني @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ آیت الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه): 🔹 زيارة عاشوراء مضافاً إلى اعتبار سندها تشتمل على المضامين العالية و استحباب قراءتها ثابت، و لا يتوجه على سندها و متنها إشكال. 📚 الشعائر الحسينية، للشيخ لطف الله الصافي الكلبايكاني ص98 @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ ازدواج حضرت قاسم (علیه‌السلام)؟! ❓متى تجوز إقامة مراسم زواج القاسم بن الحسن (عليه السّلام) شرعاً؟ ✔️ پاسخ آیت الله سید محمد روحاني (ره): 🔹 «فلا بأس بذكرها بقصد رجاء صدق الواقعة، ولو في بعض مراحلها، مع مراعاة جانب الاحتياط في النقل، وعدم نسبة شيء مما يتعلق بالموضوع إلى الإمام (عليه السَّلام) أو غيره على وجه الجزم واليقين، بل بتذكِّر المصاب على سبيل الاحتمال، ومن باب أنه جاء في بعض كتب السيرة». @Nardebane_feghahat
✔️ بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت قیام مختار ثقفی (دو جلسه صوتی) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5830224916691029254.mp3
9.28M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 1) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5830224916691029256.mp3
7.5M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 2) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (12) ✔️ بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌‎های نماز جمعه 77/2/18 🔸 «من امروز می‎ خواهم از روی مقتل ابن طاووس که کتاب «لهوف» است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه‎های عظیم را برای شما عزیزان بخوانم، البته این مقتلِ بسیار معتبری است: ابن طاووس - که علی بن طاووس باشد - فقیه، عارف، بزرگ، صدوق، موثق، مورد احترام همه و استاد فقهای بسیار بزرگی است، خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته‎ایی است، ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند، البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است، استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسی مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته‎اند؛ اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همۀ مقاتل، تحت‎الشعاع قرار گرفت، این مقتلِ بسیار خوبی است، چون عبارات، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است». @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ قدیمی ترین مقتل 🔹 الظاهر أنّ الأصبغ بن نباتة هو أول مَن كتب في مقتل الحسین (علیه السّلام)، و کتابه أسبق كتب المقاتل، بل الظاهر أنّه أوّل مؤرِّخي واقعة الطف علیٰ الإطلاق، فکتابه كان یحوي أقدم مادّة تاریخیّة مسجّلة عن واقعة الطف؛ لأنّه کان معاصراً للواقعة. 📚 اُصول المقتل الحسیني، للشيخ عامر الجابري، ص 65 @Nardebane_feghahat
✳️ (14) ❓أي كتب المقاتل أكثر اعتبارا في نظركم الشريف؟ ✔️ جواب آیت الله تبریزی (ره): 🔸 بسمه تعالى، من الكتب المعتبرة كتاب اللهوف في قتلى الطفوف للسيد ابن طاووس (ره)، ومقتل أبي مخنف (ره)، ومقتل السيد عبدالرزاق المقرم (ره)، وكتاب المجالس السنية للسيد محسن الأمين (ره)، وعليكم بكتاب بحار الأنوار أيضا في المجلد المختص بسيد الشهداء عليه السلام، والله العالم. 📚 الأنوار الإلهية في المسائل العقائدية، للميرزا جواد التَّبريزي ص220 @Nardebane_feghahat
✳️ (15) ✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی): 🔹 در ميان کتابهای مقتل، «مقتل أبى‌مخنف» قابل اعتناست. اصل خيلى از روضه‏‌ها در اين مقتل است. ابومخنف شاگرد حضرت امام صادق(ع) بود. در تاريخ طبرى در قسمت تاريخ كربلا عمده مطالب از اين مقتل نقل شده است. 🔸 در باب مقتل، «نفس المهموم» حاج شيخ عباس قمى نيز كتاب خوبى است. 🔹 براى آگاهى از احوال انصار اباعبداللـه‏(علیه‌السلام)، «إبصار العين في أحوال أنصار الحسين» نوشته شيخ محمد سماوى كتاب خوبى است. وى خيلى متتبّع و متقِن بود. 🔸 همچنين كتاب فداكارى هفتاد و دو تن و يك تن يا عنصر شجاعت نوشته مرحوم حاج‌ميرزا خليل كمره‏اى كتاب خوبى است. وى در تأليف كتابش از مدارك مورد اعتنا نقل كرده است. کتاب دیگر ایشان در باب زندگانى مسلم بن عقيل(ع) از بهترين كتب درباره آن حضرت است. 🔹 مقتل لهوف يا ملهوف نيز كتاب خوبى است، منتهى حاجى نورى همه آن را قبول نكرده و معتقد است كه سيد بن طاوس اين مقتل را در سنين جوانى و دوران نپختگى نگاشته است، ولى آقاى استادى در نقد شهيد جاويد به تناسبى از مقتل سيّد دفاع كرده و نوشته است كه خود سيّد در كتاب اقبال كه از كتب اخير و مهمّ اوست، از كتاب ملهوف به بزرگى ياد و مطالب آن را تأييد مى‏‌كند. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 1395/11/18 🔹 روايتی است که «صَفْوَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ» از وجود مبارک «أَبِي إِبْرَاهِيمَ عَلَيه السَّلام» نقل مي‌کند که «قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ فِي عِدَّتِهَا بِجَهَالَةٍ». مستحضر هستيد که اين «بِجَهَالَةٍ» قيدي است در کلام سائل؛ اگر قيد در کلام سائل بود، روايت فقط همين را شامل مي‌شود، ديگر مفهوم ندارد؛ اما اگر قيد در کلام خود امام باشد مفهوم دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس فقه استاد محمد تقی شهیدی‌پور 1396/02/31 🔹 شرط و وصف اگر در کلام سائل باشد مفهوم ندارد و تنها قید در کلام امام (علیه السلام) مفهوم فی الجمله دارد و اگر قید در کلام سائل بود و امام علیه السلام قید را تکرار کرد چون در کلام سائل بود، مفهوم پیدا نخواهد کرد. @Nardebane_feghahat
4_6023966944338644108.pdf
483.2K
📚 مقاله «سنت نبوی در مقابله با تروریسم» ✍ مرتضی گودرزی @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔹 الشهيد إذا مات في المعركة لا يغسل و لا يكفن، و هو إجماع أهل العلم خلا سعيد بن المسيب و الحسن البصري، فإنهما أوجبا غسله قالا: لان الميت لا يموت حتى يجنب، و لا عبرة بخلافهما. 📚 المعتبر في شرح المختصر، المحقق الحلي ج1 ص309 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) 🔸 «قد عرفت سابقاً وجوب تغسيل كل مسلم، لكن يستثنى من ذلك طائفتان: إحداهما: الشهيد المقتول في المعركة عند الجهاد مع الإِمام (عليه السلام) أو نائبه الخالص، ويلحق به كل من قتل في حفظ بيضة الإِسلام في حال الغيبة، من غير فرق بين الحر والعبد ، والمقتول بالحديد أو غيره، عمداً أو خطأً، رجلاً كان أو امرأة أو صبياً أو مجنوناً، إذا كان الجهاد واجباً عليهم، فلا يجب تغسيلهم بل يدفنون كذلك بثيابهم، إلا إذا كانوا عراة فيكفنون ويدفنون» 📚 العروة الوثقى، الطباطبائي اليزدي، السيد محمد كاظم ج1 ص294 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) 🔹 «الشهيد إذا مات في المعركة لا يغسل ولا يكفن، ذهب إليه علماؤنا أجمع، وبه قال أهل العلم إلا الحسن، وسعيد بن المسيب، فإنهما أوجبا غسله، لأنه ما مات ميت إلا جنب. وفعل النبي صلى الله عليه وآله أحق بالاتباع، وقد أمر بدفن شهداء أحد» 📚 تذكرة الفقهاء، العلامة الحلي ج1 ص371 @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای سختی‌هایی که مرحوم مدرس افغانی (رضوان الله علیه) در طلب علم تحمل نمود... @Nardebane_feghahat