eitaa logo
نردبان فقاهت
4.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
43 ویدیو
89 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (11) 🔹 مخالفین تشرّف معتقدند که: اکثر تشرفاتی که از علما نقل شده (نظیر تشرفات مرحوم بحرالعلوم، علامه حلی و...) از خودشان شنیده نشده، بلکه بعدها توسط دیگران نقل گردیده. ❓اساساً چقدر می‌توان به این نقل‌ها اعتماد کرد؟! @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔹 هنگامی که ماجرای تشرّفِ برخی را نگاه میکنی، گوینده -از اول تا آخر- مشغولِ تعریف و تمجید از خودش هست، تا جایی که گمان می‌کنی که از این طریق به دنبال آنست که برای خودش اعتباری به دست آورد! لذا حتی اگر قائل به امکانِ تشرف در عصر غیبت باشیم، باید اصل اولی را بر سوء ظن در این موارد گذاشت و به راحتی هر تشرّفی را قبول نکرد. @Nardebane_feghahat
🔹 برخی مثل مرحوم «شیخ انصاری» و «محقق نایینی» معتقدند استصحاب در شک در رافع جریان دارد، ولی در شک در مقتضی جریان ندارد؛ ولی برخی دیگر، مثل مرحوم «آخوند خراسانی» اعتقاد دارند که استصحاب هم در شک در رافع و هم در شک در مقتضی جریان دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ في زيارة الحسين (علیه السلام) المرويّة عن الصَادِق (عليه السَّلام): «لعنَ ﷲُ مَن أبكىٰ نساءَك، لعنَ ﷲُ مَن أيْتمَ أولادَك». 📚 كامل الزيارات @Nardebane_feghahat
❓اگر زنی به صورت چند ماهه صیغه مردی شده و سپس نخواهد به رابطه ادامه دهد، آیا می تواند مهریه خود را ببخشد یا مهری که گرفته را پس دهد و خود را یک طرفه از زوجیت مرد برهاند یا اینکه اتمام رابطه زوجیت موقت، منحصر به اتمام مدت یا بذل مدت توسط مرد است و ربطی به بذل مهریه یا استرداد آن ندارد؟ ✔️ جواب آیت الله سید محمود شاهرودی: 🔸 عقد موقت تنها به وسیله تمام شدن مدت و یا بذل مدت توسط زوج فسخ می شود، مگر آنکه در ضمن عقد، وکالت در بذل مدت از مرد گرفته شده باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ امام موسی صدر: 🔹 حسین(ع) سه گروه دشمن دارد: ۱. دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم‌خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. ۲. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی را که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیش‌تر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. ۳. ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء‌استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. 📚 کتابِ «سفرِ شهادت» @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ امام موسی صدر: 🔹 من از خودم و شما سؤال می‌کنم: ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به‌دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ 🔸 اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به‌شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ 🔹 روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین. 🔸 اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به‌دشمنان کمک کنیم و به‌اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیش‌تر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم، ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم؛ زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. ان‌شاء‌الله که ما از این دسته نیستیم. 📚 کتابِ «سفرِ شهادت» @Nardebane_feghahat
✔️ نظر استاد سید محمدرضا سیستانی در مورد نهج البلاغه 📚 قبسات من علم الرجال ج۲ @Nardebane_feghahat
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال» أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی ⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
4_6010146031637892751.pdf
27.19M
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال» أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی جلد اول @Nardebane_feghahat
4_6010146031637892752.pdf
27.86M
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال» أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی جلد دوم @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 🔸 مرحوم سیّد یزدی می‌فرماید در مواردی که به واسطه مسّ میّت غسل واجب می‌شود، فرقی بین میّت مسلم و میّت کافر وجود ندارد. (و لا فرق في الميت بين المسلم و الكافر) و مشهور بین علماء نیز همین است. دلیل فتوای سیّد و مشهور، اطلاقات است؛ مثل موثقه سماعه «سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: وَ غُسْلُ مَنْ مَسَّ مَيِّتاً وَاجِبٌ». @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 ◾️ قائلین به عدم وجوب غسل در مسّ کافر 🔸 بعضی فرموده‌اند که میّت (در بحث غسل مسّ میت) شامل کفّار نمی‌شود. ◾️ بیان أوّل قائلین به عدم وجوب غسل 🔸 بیان اوّل این است که میّت انصراف به مسلم دارد، در کلمات فقهاء عبارت (قبل تطهیره) هست، که معلوم می‌شود از میّت، مسلم فهمیده‌اند، چون کافر قابل تطهیر نیست. و همچنین تفصیل بین قبل از غسل و بعد از غسل، منبِّه همین است که مراد میّت مسلم باشد. ◾️ مناقشه استاد در بیان أوّل 🔹 و لکن این روایات اطلاق دارد، درست است که میّت کافر، داخل در تعابیر قبل از غسل و بعد از غسل نیست، ولی «میّت» هست. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی 94/10/07 ◾️ بیان دوم قائلین به عدم وجوب غسل 🔹 بیان دوم آن است که در منتهی و جامع المقاصد هست؛ که مسّ میّت کافر مثل مسّ بهائم است و همانطور که «مسّ بهائم» غسل ندارد، مسّ کافر هم غسل ندارد. در آیه قرآن دارد «أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ». میّت مسلم یک نوع احترام دارد و برای او اعتبار حدث شده است که با غسل مرتفع می‌شود، ولی میّت کافر اینها را ندارد. و مهم این است که در روایت معتبره داریم که «النّظر إلی عورة الکافر، کالنّظر إلی عورة الحمار» که کفّار را ملحق به بهائم و حمار کرده است. ◾️ مناقشه استاد در بیان دوم 🔹 و لکن اینها استحسانات است، شاید اینکه فرموده ماسّ میّت غسل بکند برای احترام مسّ‌کننده است، برای مصلحتِ ماسّ است و ربطی به ممسوس ندارد، و بخاطر این استحسانات نمی‌شود از اطلاق دست برداشت. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 99/04/01 🔹 فرق بین ظهور و انصراف چه بود؟ «ظهور» دلالت وضعیِ لفظ بر تمام معنایِ مورد دلالت ظهور است. «انصراف» دلالت وضعیِ لفظ نسبت به بعضی از معنای محتمل لفظ که در حقیقت می‌شود بین ظهور و انصراف عموم و خصوص مطلق. 🔸 اینها را کلمات صدرایی تلقی کنید. به راحتی به دست نمی‌آید! چگونه عموم و خصوص مطلق می شود؟ به این معنا که کلُ إنصرافٍ ظهور. هر انصرافی ظهور است و لیس کلُ ظهورٍ بإنصراف. یعنی أعم و أخص مطلق. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم به «مقدّس» مشهور است، از مُحقّقین طَراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست. 🔸 او در فقه، صاحب مكتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست. 🔹 صاحب مدارک، صاحب معالِم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند. 🔸 سخن مشهوری است که می گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است. 🔹 اینها با اینکه خود از بزرگان و مُتفکّرند، به «أتباع اردبیلی» مشهورند. 📚 جرعه ای از دریا ج4 ص380 @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ❓ ما حكم البيع والشراء وفتح الأماكن التجارية في أيّام تاسوعاء وعاشوراء؟ ✔️ آیت الله سیستانی (مدظله العالی): 🔹 إذا عدّ ذلك نوعاً من عدم المبالاة بما جرى على أهل البيت (عليهم السلام) في هذين اليومين الحزينين فلا بدّ من تركه. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️✔️ أفضلُ زيارات الحسين (عليه السلام) ✔️ آیة الله السيّد محمد صادق الروحاني: «من الصعبِ جداً ترجيحُ زيارةٍ على أُخرى، وإن كانَ القول بأفضلية زيارة عاشوراء هو الأوفق بما تَقتضيه الأدلة». قُربان الشهادة ص107 @Nardebane_feghahat
✳️ (9) ✔️ سؤالی از مرحوم نائینی (ره) ❓[2025] س11: مايقول مولانا حجّة الإسلام في ذكر مقتل الحسين (عليه السلام) في سائر أوقات السنة هل فيه كراهيةٌ يقبّحها الشرع الشريف؟ فإنّ بعض العلماء ادّعى الكراهة ما عدا يوم العاشر من المحرّم، و على الكراهة فما دليلها؟ أفيدونا مأجورين. ✔️ جواب مرحوم نائینی(قدس سره): 🔸 كان أعاظم السلف الصالحين - رضوان الله عليهم أجمعين - يتحرّزون عن ذكر نفس الفجيعة التي ارتّجت لها السماوات و الأرضون حتّى يوم عاشوراء، و لكن لا لورود دليلٍ على الكراهة المصطلحة الفقهية، بل لأنّ عظمة المصيبة تقتضي أن تزهق الأرواح من سماعها و لا يُؤدّى حقها بغير ذلك، و الله العالم. 6 شعبان 1350هـ. 📚 الفتاوى، للميرزا النائيني @Nardebane_feghahat
✳️ (10) ✔️ آیت الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه): 🔹 زيارة عاشوراء مضافاً إلى اعتبار سندها تشتمل على المضامين العالية و استحباب قراءتها ثابت، و لا يتوجه على سندها و متنها إشكال. 📚 الشعائر الحسينية، للشيخ لطف الله الصافي الكلبايكاني ص98 @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ ازدواج حضرت قاسم (علیه‌السلام)؟! ❓متى تجوز إقامة مراسم زواج القاسم بن الحسن (عليه السّلام) شرعاً؟ ✔️ پاسخ آیت الله سید محمد روحاني (ره): 🔹 «فلا بأس بذكرها بقصد رجاء صدق الواقعة، ولو في بعض مراحلها، مع مراعاة جانب الاحتياط في النقل، وعدم نسبة شيء مما يتعلق بالموضوع إلى الإمام (عليه السَّلام) أو غيره على وجه الجزم واليقين، بل بتذكِّر المصاب على سبيل الاحتمال، ومن باب أنه جاء في بعض كتب السيرة». @Nardebane_feghahat
✔️ بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت قیام مختار ثقفی (دو جلسه صوتی) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5830224916691029254.mp3
9.28M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 1) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
4_5830224916691029256.mp3
7.5M
✔️ بررسی مشروعیت قیام مختار ثقفی و نقد ادله آن (جلسه 2) 🎧 فایل صوتی 🔹 رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (12) ✔️ بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌‎های نماز جمعه 77/2/18 🔸 «من امروز می‎ خواهم از روی مقتل ابن طاووس که کتاب «لهوف» است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه‎های عظیم را برای شما عزیزان بخوانم، البته این مقتلِ بسیار معتبری است: ابن طاووس - که علی بن طاووس باشد - فقیه، عارف، بزرگ، صدوق، موثق، مورد احترام همه و استاد فقهای بسیار بزرگی است، خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته‎ایی است، ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند، البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است، استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسی مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتلهای زیادی قبل از ایشان نوشته‎اند؛ اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همۀ مقاتل، تحت‎الشعاع قرار گرفت، این مقتلِ بسیار خوبی است، چون عبارات، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است». @Nardebane_feghahat