فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ حالات مرحوم آیت الله خویی(ره) در هنگام عزاداری
🔹 ایشان معروف به «بکاء» بود
🔸 با صدای بلند گریه میکرد
🔹 عمامه از سر ایشان میافتاد
🔸 مانند یک «صغيرِ مضروب» گریه میکرد
🔸 مجلس هفتگی داشت و به خطیب میگفت که مصائب و روضه اهلبیت (علیهمالسلام) را بخواند
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی
96/12/14
🔹 صحیحه داوود بن فرقد: «إن الله جعل لکل شیء حداً و جعل لمن تعد ذلک الحد حداً» این حد به معنای حد مصطلح نیست. حد مصطلح که «لکل شیء» نیست. چند مورد به خصوص است: زنا و عمل شنیع لواط و شرب خمر و قذف، اینها حد دارند. اینکه «جعل لک شیء حداً و لمن تجاوز ذلک الحد حداً» این إبا دارد از اینکه اختصاص پیدا کند به حد مصطلح.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #قطع (1)
✔️ «معرفت شناسی» وقتی در مورد قطع و یقین سخن میگوید، دغدغه او «کشفِ واقع» است، ولی وقتی فقیه اصولی از یقین سخن میگوید، دغدغه او «حجیّت» است.
#اصول
#قطع
@Nardebane_feghahat
✔️ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان
۱۳۸۴/۰۲/۱۱
🔸 امروز وظایف حوزههای علمیه با گذشته تفاوتهای زیادی کرده است. حوزهی علمیه فقط برای اقامهی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهای فکری و پیشنهادهای عملی را از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد... امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست...
🔹 امروز حوزههای علمیه وظیفهی هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید با یک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد.
@Nardebane_feghahat
✳️ #کرامت_انسان (10)
🔹 وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ، فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ: إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ.
«مهربانى به رعيت و دوست داشتن آنها و لطف در حق ايشان را شعار دل خود ساز. مانندِ حيوانى درنده مباش كه خوردنشان را غنيمت شمارى، زيرا آنان دو گروهند يا هم دینِ تو هستند يا همانند تو در آفرينش.»
📚 نهج البلاغة
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔸 «ثواب» و «عقاب» برای مرحلهی «تنجّز» است، بر خلاف مصلحت و مفسده که اثر وضعی و از قوانینِ تکوینیِ عالَم است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
◾️ تسلیت به بشریّت ◾️
🔹 الإحتلال يرتكب مذبحة في مستشفى المعمداني في غزة، راح ضحيتها مئات الشهداء والجرحى معظمهم من الأطفال
#أنقذوا_غزة
#غزة_تستغيث
@Nardebane_feghahat
◾️ تسلیت به صاحب الأمر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
@Nardebane_feghahat
4_5872819151042515188.mp3
7.37M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه دوازدهم» 100
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_5872819151042515189.mp3
6.15M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سیزدهم» 101
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ عدول از سابقه به لاحقه جایز نیست، اما عدول از لاحقه به سابقه جایز است:
🔹 لا يجوز العدول من السابقة إلى اللاحقة، و يجوز العكس، فلو دخل في الصلاة بنية الظهر ثم تبيّن له في الأثناء أنه صلّاها لا يجوز له العدول إلى العصر بل يقطع و يشرع في العصر، بخلاف ما إذا تخيل أنه صلى الظهر فدخل في العصر ثم تذكر أنه ما صلى الظهر فإنه يعدل إليها.
📚 العروة الوثقى، الطباطبائي اليزدي، السيد محمد كاظم ج2 ص15
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ قول به انکارِ «وقت مختص» را به مرحوم صدوق(ره) و والد ایشان انتساب دادهاند
✔️ درس خارج فقه استاد شهیدی
95/09/23
🔸 برخی از بزرگان گفتهاند «وقت مختص» نداریم. از اولِ اذان، وقت نماز ظهر و عصر شروع میشود تا غروب آفتاب. بله، بین نماز ظهر و عصر ترتیب وجود دارد و نماز عصر را باید بعد از نماز ظهر بخوانیم، ولی این ربطی به این بحثِ «وقت مختص» ندارد. قول به وقت مختص آثاری دارد که باید به آن آثار ملتزم شد.
🔹 علامه و شهید اول، قول به انکارِ وقتِ مختص را به صدوق نسبت دادهاند.
🔸 صاحب حدائق میفرماید: «صدوق» وقت مختص را انکار نکرده و تنها در «فقیه» روایاتی را نقل کرده که ظهور در وقت مشترک دارد؛ مثل روایت قاسم بن عروة: «إذا زالت الشمس دخل وقت الظهر و العصر الّا ان هذه قبل هذه ثم أنت فی وقت منهما حتی تغرب الشمس» صدوق این روایت را نقل کرده است، ولی صریحاً وقت مختص را انکار نکرده است، بلکه نسبت به نماز خواندن در آخر وقت صریحاً قائل به وقت مختص شده است؛ در احکام السهو فی الصلاة میفرماید: «وَ إِنْ نَسِيتَ الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ ثُمَّ ذَكَرْتَهُمَا عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ فَصَلِّ الظُّهْرَ ثُمَّ صَلِّ الْعَصْرَ إِنْ كُنْتَ لَا تَخَافُ فَوَاتَ إِحْدَاهُمَا فَإِنْ خِفْتَ أَنْ يَفُوتَكَ إِحْدَاهُمَا فَابْدَأْ بِالْعَصْرِ وَ لَا تُؤَخِّرْهَا فَيَكُونَ قَدْ فَاتَتْكَ جَمِيعاً» این عبارت را در فقیه آورده است.
🔹 حالا این استشهاد صاحب حدائق درست است یا درست نیست، میرسیم. چون ممکن است ما هم قائل به وقت مختص در آخر وقت نباشیم، ولی قائل بشویم که چون روایات میگوید در ضیق وقت باید نماز عصر بخوانی، اگر ما نماز ظهر بخوانیم نماز ظهر باطل باشد چون أمر ندارد، اما این به معنای قول به «وقت مختص» نیست. این را بعدا ًتوضیح خواهیم داد.
🔸 در هر صورت این نسبت به صدوق داده شده و جامع المقاصد و مدارک گفتهاند که والد صدوق هم «وقت مختص» را انکار کرده است.
#فقه
@Nardebane_feghahat