✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 «تدوين لغت» بعد از انقسام مذاهب است. آن قدر خون و خون ريزی کردند و همديگر را کشتند، بعد آمدند تا لغت بنويسند! خب طبيعتاً اين خون و خون ريزیها به لغت هم متأسفانه سرايت کرده است.
🔹 اين که اسناد شود به يک کتاب لغوی و فلان، بعد بگوییم: «اين درست نيست و آن مجمع البحرين درست است»، اصلاً اين منهج، صحیح نيست.
🔸 مجمع البحرين کتاب ضعيفي می باشد. باز کتبِ قديمیِ لغت بهتر استظهار کرده اند. بايد برگرديم به مجموعه شواهد.
#ادبیات
#لغت
#مجمع_البحرین
@Nardebane_feghahat
🔹 یکی از مکروهات تخلّی، سخن گفتن در حال تخلّى است، ولى ذکر خداوند مکروه نیست.
🔸 در روایات، ذکرهایی در حال تخلّی وارد شده که در مفاتیح الجنان هم به آن اشاره شده است.
🔹 از آنجا که صلوات، از مصادیق ذکر خدا محسوب می شود، گفتن آن در حال تخلّی کراهت ندارد.
🔸 البته نباید طوری صلوات فرستاده شود که عرف آن را بی احترامی به پیامبر (صلی الله علیه و آله) حساب کنند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
1395/8/1
🔸 در عبارات اصحابِ ما، «شهید» عند الاطلاق «#شهید_اول» است. این را یادتان باشد. هر وقت میگویند: «قال الشهید»، مراد شهید اول است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(1)
🔸 «أکل طین» منهی است و طین از مأکولات محرّمه است و در اینباره، میان فقها اختلافی نیست. بر این حکم، ادّعای شهرت شده و بلکه در کتاب ریاض، المستند، جواهر و... بر آن ادّعای اجماع نیز شده است.
🔹 در باب حرمت خوردن طین، روایات مستفیضه بلکه متواتره وجود دارد.
🔸 قدرِ متیقّنی که مطابق روایات و نیز اجماع فقها از این عام فوقانی استثناء شده است (مانند اکل طین الأرمنی و یا طین امام حسین (ع) برای استشفاء) از حکم حرمت اکل طین تخصیصاً خارج میشود و سایر موارد، ذیل عام باقی میماند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(2)
🔹 «تربت» در لغت به معنای خاک قبر میباشد. استعمال شایع آن در فقه، خاک قبر مطهّر امام حسین (عليه السلام) است و به همين معنا انصراف دارد؛ بهگونهای که هنگام کاربرد بدون قرینه، همین معنا مراد است و به ذهن متبادر میشود.
🔸 طین یعنی گِل؛ که همان آب و خاک مخلوط است؛ هر چند آب آن هم از بین برود باز «گِل» نامیده میشود. روایات ناظر به اکل، اغلب از همین لفظ برای خاک امام حسین (ع) استفاده نمودهاند.
🔹 گاهی الفاظ طین و تربت، بهجای یکدیگر استعمال میشود.
🔸 از این دو مفهوم تربت و طین به مناسبت در ابواب طهارت، مستحبات افطار در روزه، مستحبات تکفین، مستحبات تحنیک اولاد، صلات، حج، اطعمه و اشربه سخن رفته است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله
🔸 "نضد القواعد الفقهیه" مرحوم #فاضل_مقداد کتابی دارد به نام "نضد القواعد الفقهیة" ، نضد یعنی مرتب کردن ، منضد یعنی مرتب و پشت سر هم قرار دادن، این کتاب ، #قواعد_فقهیه است . به نظرم جایی دیدم که این کتاب ، یک تلخیصی از قواعد #شهید_اول است یعنی یک تنظیمی است برای مباحث قواعد شهید اول .
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد مهدی #گنجی
97/07/28
🔸 بنده این مطلب را قبول دارم که طلبه باید هم در #معاملات کار کند و هم در #عبادات ؛ و اینگونه نیست که اگر کسی در عبادات کار کرد در معاملات نیز #مجتهد شود؛ ولی نباید انکار کرد که خیلی از مسائلی که در عبادات مطرح می شود در معاملات نیز مطرح است.
@Nardebane_feghahat
✅ #معلقات_سبع مشهورترین اشعار کهن عرب است که تعداد ابیات آن به حدود 600 بیت میرسد .
🔸 این قصائد در اواخر روزگار #بنی_امیه توسط #حماد_راویه ، یکی از روایتگران شعر تازی گردآوری شد و از آن پس جویندگان ادب عرب به خواندن آنها پرداختند و بر سر کلمه کلمۀ هر بیت مناقشات برخاست ، تا بدانجا که #طه_حسین ، طی تحقیقاتی در صحت صدور و اصالت تاریخی آنها تشکیک کرد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
❇️ تواضع یک عالم برای عالم دیگر
🔷 درباره مقام علمی #شیخ_انصاری گفته اند:
آیت الله سید حسین کوه کمره ای که از عالمان روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردان، در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیده ای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید.
سید حسین کوه کمره ای به درس او گوش داد و احساس کرد که وی بسیار محققانه بحث می کند.
روز دیگر، زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد.
وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیش تر شد و احساس کرد که از خودش فاضل تر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیش تری خواهند برد.
از اینرو، روز بعد به شاگردانش گفت: این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من نیز از او بهره می برم، همه با هم به درس او می رویم».
از آن روز سید حسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ انصاری حاضر شدند.
🔰 گلشن ابرار ص 339
@Nardebane_feghahat
▪️حضرت آیه الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله : جدّ ما آیت الله سید محمد هادی ميلاني از استادش محقق اصفهاني رحمه اللّه اين گونه نقل ميكرد كه اهل بیت عليهم السلام فاعل «ما بهِ الوجود» هستند و خداي سبحان فاعل «ما مِنه الوجود» است كه اين عبارت، در حاشيه ايشان بر كتاب مكاسب نيز آمده است.
📚 با پیشوایان هدایتگر , جلد 1 , صفحه 90
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(3)
🔹 بر جواز أکل و تناول طین سیدالشهداء (علیه السلام) به نیّت شفاء، ادّعای لاخلاف، اتّفاق و بلکه اجماع شده است:
1⃣ «فإنه یجوز الاستشفاء به بلا خلاف بل الإجماع بقسمیه علیه».
📚 جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام ج36 ص376
2⃣ «الأصحاب مطبقون علیه».
📚 مجمع الفائده و البرهان، اردبيلی ج11 ص236
3⃣ «و علیه اتّفاق الأصحاب».
📚 کفایة الأحکام، سبزواری، ج2 ص612
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(4)
🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ.
🔸 روایت جالبی است. در ابتدا قصد داریم از حیث دلالی بحث کنیم. جوازِ أکلِ طینِ قبرِ سیدالشهدا (علیه السلام) به جهت شفا، مورد اتفاق علما می باشد، اما آیا از روایت فوق می توان برداشت کرد که برای در امان بودن از خوف نیز أکل آن جایز است؟
🔹 چرا بسیاری از فقها این قسمت «وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ» را نسبت به حمل (همراه داشتن) تربت امام حسین دانستهاند نه أکل آن؟!
🔸 آیا شخصی از فقها وجود دارد که أکل طین قبر الحسین (علیه السلام) را جهت در امان ماندن از خوف و دشمن نیز جایز دانسته باشد؟!
✔️ این موارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.
✍ رضا حسینی
#فقه
@Nardebane_feghahat