✳️ درس تفسیر آیت الله #جوادی_آملی (90/08/25)
🔸 ميبينيد ماها در اين مباحثات گاهي تند ميشويم گاهي حرفهايي ميزنيم . در طي 25 سالي كه ما در خدمت #علامه_طباطبایی بوديم هرگز اين برخورد را از ايشان مشاهده نكرديم ، نه با ما ، نه با ديگري. چه آنهايي كه اشكالِ وارد ميكردند چه آنهايي كه اشكال ناوارد ميكردند.
🔹 يك انسان ملكوتي خودساخته بود يعني ديگران بايد تلاش و كوشش كنند صبر كنند خويشتنداري كنند تا آدم خوب باشند اين اصلاً يك آدم خوبي بود... براي او زحمت نبود و سخت نبود كه اين حوادث را تحمل بكند. چنين انساني بود حشرش ـ انشاءالله ـ با اولياي الهي باشد!
@Nardebane_feghahat
✳️ سوالی از آیت الله مددی حفظه الله :
🔶 با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار ؛
ما در یک تحقیق به یک مساله برخورد کردیم که در اینجای کار نیاز داریم مطالبی را در مورد دو تن از اصحاب ائمه (ع) بدانیم؛
در مورد #هشام_بن_سالم و #مومن_طاق ؛
که نیاز داریم بدانیم این دو بزرگوار دقیقا یا حدودا از چه سالهایی به امام باقر یا امام صادق پیوستند و از "شیعیان" امام باقر یا امام صادق(ع) شدند (وبه عبارت دیگر آیا از ابتدا از شیعیان حضرت صادق (ع) بودهاند یا خیر) و زمان تولد و وفاتشان چه سالهایی بوده است؛
اگر ما را راهنمایی بفرمایید ممنون میشویم؛ با آرزوی سلامتی برای شما؛
ملتمس دعا.
🔷 پاسخ :
بسم الله الرحمن الرحیم
از این دو بزرگوار – و سایر اصحاب ائمّة علیهم السلام – اطلاعات دقیقی بلحاظ تاریخی – یا اصطلاحاً: تراجم – نداریم. و از این دو بزرگوار سابقهی غیر ولایت أهل بیت علیهم السلام در دست نداریم.
@Nardebane_feghahat
☑️ درس خارج فقه استاد محمدجواد #شبیری_زنجانی
1398/11/28
✅ #ابراهیم_بن_مهزیار
🔸 مرحوم آقای #خویی در #معجم_رجال_الحدیث از باب رجال اسناد #کامل_الزیارات ، ابراهیم بن مهزیار را #توثیق کرده است.
🔹 البته مرحوم آقای خویی بعدها از این مبنا اعراض کرده و فقط وثاقت مشایخ مستقیم و بی واسطهی ابن قولویه را پذیرفتند؛ ابراهیم بن مهزیار هم از مشایخ بی واسطهی #ابن_قولویه نیست.
🔸 از روایت دیگر استفاده می شود که ابراهیم بن مهزیار وکیل حضرت بوده است اگر چه آن روایت از حیث سندی ضعیف می باشد .
🔹 علاوه بر ضعف سند ، مرحوم آقای خویی #وکالت را با #وثاقت ملازم نمی داند .
🔸 اما به نظر ما وکالت و وثاقت ملازم هم می باشند؛ زیرا #وکیل که واسطهی بین امام و مردم است باید #ثقه و ظاهر الصلاح باشد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #هارون_بن_موسی تلِّعُکبريّ (با همین تلفظ! ) یکی از روات شیعه در #قرن_چهارم است .
📚 سراغ رجال #نجاشی رفتم و دیدم راجع به او نوشته است :
⬅️ (هارون بن موسی التلعکبری کان #وجهاً في اصحابنا، #ثقة، #معتمدا لا يطعن عليه.)
🔹 مشخص می شود که انسان جلیل القدری بوده است.
شیخ دربارۀ او نوشته : روی جمیع أُصول أصحابنا [روى جميع الأُصول والمصنَّفات. الأبواب (رجال الطوسيّ): 449/ 6386].
☑️ به نقل #سید_بن_طاووس در اقبال ، #تلعکبری معتقد بوده است ماه رمضان را همیشه 30 روزه است.
این نظریه بعدها متروک شد ، ولی به تعبیر حضرت آیت الله #مددی (حفظه الله) در قرن 3 و 4 بسیاری - از جمله صاحب کامل الزیارات- به این مسأله معتقد بوده اند و درباره آن سخن می گفته اند.
✍ رضاحسینی
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔹 در قرن چهارم دعوای شدیدی بین علمای ما بوده است که #ماه_رمضان سی روزه است یا 29 روزه هم می شود. البته سی روزه بودن ماه رمضان، روایت دارد.
🔸 حتی #شیخ_مفید هم در ابتدا قائل بود که ماه رمضان همیشه سی روزه است و بعدها از این نظر برگشت.
🔹 سپس شیخ طوسی هم دنبال ایشان رفت و تقریبا بعد از ایشان همه ی علمای ما گفتند که ماه رمضان هم مثل سائر ماه ها ناقص می شود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد مددی حفظه الله :
🔸 #یونس_بن_عمار صیرفی . این ها خاندانی از بنی تغلب هستند که در کوفه بودند، #اسحاق_بن_عمار وجه معروف آن ها است و این برادرش است. اینها به حسب ظاهر صرّاف بودند و در آن زمان صیرفی کار مهمی بود. شاید عوامل انتقال مال به حضرت صادق(ع) هم بوده اند. یکی از صیارفه معتبر کوفه در مرکز شهر به حساب می آمده اند. چون شیعه بودند طبیعتاً مشکلاتی پیدا می کردند. یکی از روایات که در باب نماز پشت سر مخالفین (اهل سنت) است از طریق اوست.
#رجال
@Nardebane_feghahat
❓آیا وصیت کردن به #اهداء_عضو بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟
✅ پاسخ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله تعالی :
🔹 اگر کسی در حال حیات خود #وصیت کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است. و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده #جایز_نیست و قطع کننده باید #دیه آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد. ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو #جایز_است ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار #مرگ_مغزی شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری #جایز_نیست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه استاد #شهیدی 15/12/97
🔸... شبیه آنچه که پزشکان راجع به #مرگ_مغزی میگویند. یک پزشک کاری ندارد به نظر "عرف عام" که آیا عرف عام بعد از مرگ مغزی (ولو با توجه به واقعیت مرگ مغزی) میگوید که این شخص مُرد یا نمیگوید! کارشناس یا آن پزشکِ قانونی، میگوید من دنبال کشف یک حقیقتی هستم، من که میبینم این مغزش کاملا از کار افتاده، قلبش هم با دستگاه میزند، این حیاتش از نظر ما یک حیات نباتی است، حالا مردم هر چی میخواهند بگویند بگویند. اما #فقیه به دنبال صدق عرفی یک عنوان است بر موضوع.
@Nardebane_feghahat
✅ "اول ما خلق الله العقل" در روایات شیعه نیامده است
🔸 «و اما خبر "اول ما خلق الله العقل" فلم أجده فی طرقنا و إنّما هی فی طرق العامّة»
📚 بحارالانوار #علامه_مجلسی ج ۵۴ ص ۳۰۹
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #جوادی_آملی:
(90/08/23)
🔸 خانهٴ اهل بيت به خانهٴ خدا ملحق شده است . "لذا نماز در حرم" (با اينكه #قبرستان است و كنار قبر معصوم می باشد) نظير #مسجد است و ثواب آن را دارد . نه تنها مكروه نيست بلکه ثواب مسجد را دارد نماز در حرم.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله جوادی آملی :
اردیبهشت 1372
☑️ آن چه سبعهٴ معلّقه (#معلقات_سبع) را به زير كشيد ، هنر ادبي #قرآن است و آن چه ديوار كعبه را از لوث معلقات سبع تطهير كرد ، هنر قرآن است ، چه اينكه آن چه بتكده را از بتها پاك ميساخت ، تبر است كه يكي به دست حضرت ابراهيم بتشكن خليل الرحمن انجام شد و ديگري به زبان حضرت محمدبن عبدالله، حبيب الله منادي: «أنا أفصح من نطق #بالضاد» صورت پذيرفت.
✅ پ. ن : معلقات سبع هفت قصیده بزرگ شاعران نامی عرب بوده که در بین عرب بی نظیر محسوب می شده است.
و شروح مختلفی بر آن نوشته شده است.
گفته می شود که این اشعار تا مدتها بر دیوار #کعبه آویزان بوده است.
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی:
🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر میکردیم جهاد دو نوع است یک #جهاد_ابتدایی و یک #جهاد_دفاعی. اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست!
🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه میکنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با #داعش دادند بر اساس #جهاد_ذبی است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود.
#جهاد
#فقه
@Nardebane_feghahat