eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ درس تفسیر آیت الله (90/08/25) 🔸 مي‌بينيد ماها در اين مباحثات گاهي تند مي‌شويم گاهي حرفهايي مي‌زنيم . در طي 25 سالي كه ما در خدمت بوديم هرگز اين برخورد را از ايشان مشاهده نكرديم ، نه با ما ، نه با ديگري. چه آنهايي كه اشكالِ وارد مي‌كردند چه آنهايي كه اشكال ناوارد مي‌كردند. 🔹 يك انسان ملكوتي خودساخته بود يعني ديگران بايد تلاش و كوشش كنند صبر كنند خويشتن‌داري كنند تا آدم خوب باشند اين اصلاً يك آدم خوبي بود... براي او زحمت نبود و سخت نبود كه اين حوادث را تحمل بكند. چنين انساني بود حشرش ـ ان‌شاءالله ـ با اولياي الهي باشد! @Nardebane_feghahat
✳️ سوالی از آیت الله مددی حفظه الله : 🔶 با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار ؛ ما در یک تحقیق به یک مساله برخورد کردیم که در اینجای کار نیاز داریم مطالبی را در مورد دو تن از اصحاب ائمه (ع) بدانیم؛ در مورد و ؛ که نیاز داریم بدانیم این دو بزرگوار دقیقا یا حدودا از چه سال‌هایی به امام باقر یا امام صادق پیوستند و از "شیعیان" امام باقر یا امام صادق(ع) شدند (وبه عبارت دیگر آیا از ابتدا از شیعیان حضرت صادق (ع) بوده‌اند یا خیر) و زمان تولد و وفاتشان چه سال‌هایی بوده است؛ اگر ما را راهنمایی بفرمایید ممنون می‌شویم؛ با آرزوی سلامتی برای شما؛ ملتمس دعا. 🔷 پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم از این دو بزرگوار – و سایر اصحاب ائمّة علیهم السلام – اطلاعات دقیقی بلحاظ تاریخی – یا اصطلاحاً: تراجم – نداریم. و از این دو بزرگوار سابقه­‌ی غیر ولایت أهل بیت علیهم السلام در دست نداریم. @Nardebane_feghahat
☑️ درس خارج فقه استاد محمدجواد 1398/11/28 ✅ 🔸 مرحوم آقای در از باب رجال اسناد ، ابراهیم بن مهزیار را کرده است. 🔹 البته مرحوم آقای خویی بعدها از این مبنا اعراض کرده و فقط وثاقت مشایخ مستقیم و بی واسطه‌ی ابن قولویه را پذیرفتند؛ ابراهیم بن مهزیار هم از مشایخ بی واسطه‌ی نیست. 🔸 از روایت دیگر استفاده می شود که ابراهیم بن مهزیار وکیل حضرت بوده است اگر چه آن روایت از حیث سندی ضعیف می باشد ‌‌. 🔹 علاوه بر ضعف سند ، مرحوم آقای خویی را با ملازم نمی داند . 🔸 اما به نظر ما وکالت و وثاقت ملازم هم می باشند؛ زیرا که واسطه‌ی بین امام و مردم است باید و ظاهر الصلاح باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ تلِّعُکبريّ (با همین تلفظ! ) یکی از روات شیعه در است . 📚 سراغ رجال رفتم و دیدم راجع به او نوشته است : ⬅️ (هارون بن موسی التلعکبری کان في اصحابنا، ، لا يطعن عليه.) 🔹 مشخص می شود که انسان جلیل القدری بوده است. شیخ دربارۀ او نوشته : روی جمیع أُصول أصحابنا [روى جميع الأُصول والمصنَّفات. الأبواب (رجال الطوسيّ): 449/ 6386]. ☑️ به نقل در اقبال ، معتقد بوده است ماه رمضان را همیشه 30 روزه است. این نظریه بعدها متروک شد ، ولی به تعبیر حضرت آیت الله (حفظه الله) در قرن 3 و 4 بسیاری - از جمله صاحب کامل الزیارات- به این مسأله معتقد بوده اند و درباره آن سخن می‌ گفته اند. ✍ رضاحسینی @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔹 در قرن چهارم دعوای شدیدی بین علمای ما بوده است که سی روزه است یا 29 روزه هم می شود. البته سی روزه بودن ماه رمضان، روایت دارد. 🔸 حتی هم در ابتدا قائل بود که ماه رمضان همیشه سی روزه است و بعدها از این نظر برگشت. 🔹 سپس شیخ طوسی هم دنبال ایشان رفت و تقریبا بعد از ایشان همه ی علمای ما گفتند که ماه رمضان هم مثل سائر ماه ها ناقص می شود. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد مددی حفظه الله : 🔸 صیرفی . این ها خاندانی از بنی تغلب هستند که در کوفه بودند، وجه معروف آن ها است و این برادرش است. اینها به حسب ظاهر صرّاف بودند و در آن زمان صیرفی کار مهمی بود. شاید عوامل انتقال مال به حضرت صادق(ع) هم بوده اند. یکی از صیارفه معتبر کوفه در مرکز شهر به حساب می آمده اند. چون شیعه بودند طبیعتاً مشکلاتی پیدا می کردند. یکی از روایات که در باب نماز پشت سر مخالفین (اهل سنت) است از طریق اوست. @Nardebane_feghahat
❓آیا وصیت کردن به بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟ ✅ پاسخ آیت الله حفظه الله تعالی : 🔹 اگر کسی در حال حیات خود کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است. و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده و قطع کننده باید آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد. ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری . @Nardebane_feghahat
✅ درس خارج استاد 15/12/97 🔸... شبیه آنچه که پزشکان راجع به می‌‌گویند. یک پزشک کاری ندارد به نظر "عرف عام" که آیا عرف عام بعد از مرگ مغزی (ولو با توجه به واقعیت مرگ مغزی) می‌‌گوید که این شخص مُرد یا نمی‌گوید! کارشناس یا آن پزشکِ قانونی، می‌‌گوید من دنبال کشف یک حقیقتی هستم، من که می‌‌بینم این مغزش کاملا از کار افتاده، ‌قلبش هم با دستگاه می‌‌زند، ‌این حیاتش از نظر ما یک حیات نباتی است، ‌حالا مردم هر چی می‌‌خواهند بگویند بگویند. اما به دنبال صدق عرفی یک عنوان است بر موضوع. @Nardebane_feghahat
✅ "اول ما خلق الله العقل" در روایات شیعه نیامده است 🔸 «و اما خبر "اول ما خلق الله العقل" فلم أجده فی طرقنا و إنّما هی فی طرق العامّة» 📚 بحارالانوار ج ۵۴ ص ۳۰۹ @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله : (90/08/23) 🔸 خانهٴ اهل بيت به خانهٴ خدا ملحق شده است . "لذا نماز در حرم" (با اينكه است و كنار قبر معصوم می باشد) نظير است و ثواب آن را دارد . نه تنها مكروه نيست بلکه ثواب مسجد را دارد نماز در حرم. @Nardebane_feghahat
✳️ آیت الله جوادی آملی : اردیبهشت 1372 ☑️ آن چه سبعهٴ معلّقه () را به زير كشيد ، هنر ادبي است و آن چه ديوار كعبه را از لوث معلقات سبع تطهير كرد ، هنر قرآن است ، چه اين‏كه آن چه بتكده را از بتها پاك مي‏ساخت ، تبر است كه يكي به دست حضرت ابراهيم بت‏شكن خليل الرحمن انجام شد و ديگري به زبان حضرت محمدبن عبدالله، حبيب الله منادي: «أنا أفصح من نطق » صورت پذيرفت. ✅ پ. ن : معلقات سبع هفت قصیده بزرگ شاعران نامی عرب بوده که در بین عرب بی نظیر محسوب می شده است. و شروح مختلفی بر آن نوشته شده است. گفته می شود که این اشعار تا مدتها بر دیوار آویزان بوده است. @Nardebane_feghahat
✅ آیت الله محمد جواد : 🔹 یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر می‌کردیم جهاد دو نوع است یک و یک . اما باید گفت ما یک جهاد سوم داریم ، یک جهاد داریم که نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . اما یک جهاد دیگر داریم به نام "جهاد ذبی" که یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است ، بحث خود آدم مطرح نیست! 🔸 و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه می‌کنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با دادند بر اساس است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود. @Nardebane_feghahat