رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اولین چیزی که خدا آفرید عقل است.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍرسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند: أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ. اولین چیزی که خدا آفرید عقل است.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ ... خداوند خودداری میکند از اینکه امور دنیا به جز از مسیر طبیعی خود فراهم شوند... حال اگر این کلمات نورانی را معیار سنجش حرف های جریان رسانه داری در کشور قرار دهید که تقلا می کند حوادث سال ۱۴۰۱ را به کم کاری احتمالی ستاد اربعین و عدم پذیرش زوار بیشتر این مراسم معنوی نسبت دهد!! به چرایی و علت وضعیت موجود کشور پی خواهید برد !! چراکه در واویلای یکه تازی جهالت است که افق سعادت ملت ، بسیار دور می نماید.
ای آفتاب حُسن برون آ دمی ز ابر
کآن چهرهٔ مشعشع تابانم آرزوست
#حسین#مظلوم#عقلانیت#مظلوم#مردم# مظلوم
...
آب را گل نکنیم
ایران دارای اقلیمهای فراخشک، نیمه خشک و مدیترانهای است و حدود ۶۵ درصد از مساحت کشور را اقلیمهای فراخشک و خشک بیابانی در بر گرفته است. در این اقلیم میزان بارش بسیار کم، یعنی کمتر از ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر در سال است.
مناطق با اقلیم نیمه خشک در کشور بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی سالانه دارند و حدود یک پنجم از خاک کشور را شامل میشوند.
در اقلیم مدیترانهای بارندگی بیشتر از مناطق نیمهخشک بوده و به حدود ۵۰۰ میلیمتر در سال نیز میرسد. وسعت مناطق با اقلیم مدیترانهای در کشور حدود پنج درصد کل مساحت کشور را تشکیل میدهد و متوسط درجه حرارت سالانه بسیار زیادی دارد .
چالشهای اصلی آب کشور شامل ناکارآمدی نظام تخصیص، الگوی کشت نامناسب، مشکلات آلودگی و زیستمحیطی، کمبود منابع مالی، مشارکت محدود بخش خصوصی و نحوه تقسیم وظایف میان این بخش و بخش عمومی، قوانین مشخصکننده حقوق و امتیازات ناشی از مالکیت آب، تلفات آب هنگام آبرسانی، نحوه تعامل ذینفعان، عدم مشارکت ذینفعان، ساختار سنتی بخش کشاورزی، زیرساختهای ضعیف مدیریت منابع، قیمت ناچیز آب کشاورزی هستند
.برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید چه تغییراتی انجام شود؟
مطالعات انجام شده حاکی از آن است که چشمانداز توسعه فضایی کشور در افق ۱۴۲۴ باید به گونهای باشد که بخش آب دارای ویژگیهای زیر شود:
– توسعهیافته برخوردار از دانش پیشرفته.
– دیدگاه بلندمدت (دورنگر) به صیانت از منابع آب و انرژی و انتقال آن به نسلهای آینده.
– حفاظت، کنترل و بهرهبرداری از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی.
– مدیریت یکپارچه (جامع) آب و تعادلبخشی بین منابع و مصارف آب، حفاظت کمی و کیفی منابع.
– دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی و الگوهای مصرف مناسب.
– منافع ملی و توسعه پایدار کشور و افزایش بهرهوری آب.
– حفاظت و پایداری کمی و کیفی منابع آب.
– گسترش آگاهی عمومی و توسعه فناوری و تحقیقات .
خشکسالی در ایران
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده موسوم به SPEI در دوره ۱۰ ساله نشان میدهد که مساحت زیادی از تمام استانهای کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بر اساس این اعلام ، ۱۰۰ درصد مساحت استان های البرز، یزد و سمنان با خشکسالی مواجه اند بهطوریکه «شدت خشکسالی» در ۹۷ درصد از مساحت سمنان، ۸۷.۶ درصد ، از مساحت البرز ۶۷.۹ درصد، از مساحت استان یزد «شدید» تا «بسیار شدید» است... خب حالا این آمار را که فقط گوشه ای از وضعیت تاسفبار مسائل زیستمحیطی کشور است،ببینید در کجای اولویت ها و دغدغه های برنامه ریزان و فعالان سیاسی مملکت قرار دارد!؟ هر دو جریان اصلی سیاسی کشور ( به فرنگی ها : جریان سیاسی حاکم و جریان سیاسی رقیب)،را رصد کنید که آیا آنقدری که مثلاً در تایید و رد لایحه حجاب و عفاف یا لایحه اصلاح قانون انتخابات و... نگرانند و قلم و حرف می زنند ، نگران اصل امکان ادامه حیات در محیط زیست ایران هستند!؟آیا باید «ایران»ی باشد که بر سر نوع حکومت بر آن بحث کنیم یا نه!؟
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
#عقلانیت#محیط#زیست#توسعه#پایدار
حکمرانی خوب که با ویژگی هایی مانند مشارکت،شفافیت،پاسخگویی اثربخشی و کارآیی و حاکمیت قانون تعریف می شود،الگویی برای توسعه پایدار انسانی با ساز و کار تعامل عملی سه بخش دولت ، بخش خصوصی و جامعه مدنی است . این الگو به دنبال نقش حداقلی دولت و توانمند سازی نهادهای مدنی و بخش خصوصی می باشد. در این راستا بر رفتار تعاملی سه بخش دولت ، نهادهای مدنی و بخش خصوصی تأکید می شود و معتقد است دولت باید نقش هماهنگ کننده و تنظیم گر خود را تقویت نموده و به جای تصدیگری به تنظیم و تسهیل روابط بپردازد. دقیقا این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به اصل ۴۴ همیشه بر آن تأکید می کنند و معمولاً در دیدار با کارگزاران نظام در قوای سهگانه ، جزو مطالبات ایشان می باشد.
# ولایت # پذیری# عقلانیت #توسعه#پایدار
حکمرانی خوب در اندیشه امامین انقلاب اسلامی ایران
از دهه 1980 به بعد مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی مطرح شد که به الگوی حکمرانی خوب مشهور است.
بهترین شکل و نوع نظام سیاسی همواره دغدغه اصلی و اساسی اندیشه های سیاسی بوده است و در تفکرات هر یک از اندیشمندان به نوعی حاکمیت مطلوب جامعه ترسیم گشته است ، اندیشه های سیاسی ایرانی – اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نبودهاند.
اصول حکمرانی خوب به شرح زیر است:
۱- مشارکت:
میزان مشارکت مردم در امور جامعه یکی از کلیدیترین پایههای حکمرانی خوب بهشمار میرود.
مهم ترین مولفه های حکمرانی خوب در اندیشه امام خمینی با الهام از آموزه های قرآن، سیره و سنت حکومت نبوی عبارتند از: توجه به حاکمیت قانون، مشارکت مردم، عدالت جویی، اعتماد سازی و پاسخ گویی حکومت به مطالبات مردمی.
۲- حاکمیت قانون:
حکمرانی خوب نیازمند چارچوب عادلانهای از قوانین است که در بر گیرنده حمایت کامل از حقوق افراد (بویژه اقلیتها) در جامعه بوده و به صورت شایستهای اجرا گردد. لازم است ذکر شود که اجرای عادلانه قوانین، مستلزم وجود نظام قضایی مستقل و یک بازوی اجرایی (پلیس) فساد ناپذیر برای این نظام میباشد.
۳- شفافیت:
شفافیت، به معنی جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی سهل و آسان به آن برای همهاست.
۴- پاسخگویی:
پاسخگویی نهادها، سازمانها و موسسات در چارچوب قانونی و زمانی مشخص در برابر اعضاء خود و ارباب رجوع، از جمله عواملی است که به استوار شدن پایههای حکمرانی خوب در یک جامعه منجر میشود.
۵- شکلگیری وفاق عمومی:
فراهم نمودن زمینه ظهور نظرات متفاوت در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، از جمله اصول حکمرانی خوب میباشد. حکمران خوب، باید نظرات مختلف را در قالب وفاق ملی عمومی به سمتی رهنمون گردد که بیشترین همگرایی را با اهداف کل جامعه داشته باشد. ایفای این نقش حیاتی نیازمند شناخت دقیق نیازهای بلندمدت جامعه در مسیر حرکت به سمت توسعه پایدار میباشد
۶- حقوق مساوی (عدالت)
رفاه و آرامش پایدار در جامعه، با به رسمیت شناختن حقوق مساوی برای تمامی افراد ممکن خواهد بود. در جامعه باید این اطمینان وجود داشته باشد که افراد، به تناسب فعالیت خود در منافع جامعه سهیم خواهند بود. به عبارت دیگر در حکمرانی خوب، همه افراد باید از فرصتهای برابر برخوردار باشند.
۷- اثر بخشی و کارایی
از حکمرانی خوب به عنوان ابزاری برای تنظیم فعالیت نهادها در راستای استفاده کارا از منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست نیز یاد میشود. کارایی و اثر بخشی در مقوله حکمرانی از جمله مباحثی است که با گذشت زمان، اهمیت بیشتری پیدا نمودهاست.
۸- مسئولیت پذیری:
مسئولیتپذیری را میتوان یکی از کلیدیترین مولفههای حکمرانی خوب بهشمار آورد. درکنار موسسات و نهادهای حکومتی، سازمانهای خصوصی و نهادهای مدنی فعال در جامعه نیز باید در قبال سیاستها و اقدامات خود پاسخگو باشند. باید عنوان نمود که اصول حکمرانی خوب بهصورت زنجیرای متصل به هم بوده و اجرایی شدن هرکدام از آنها، مستلزم اجرای سایر اصول میباشد. برای مثال نمیتوان انتظار داشت که مسئولیتپذیری و پاسخگویی بدون وجود شفافیت و حاکمیت قانون جنبه اجرایی چندانی در جامعه داشته باشد.
با مطالعه اندیشه های سیاسی امام خمینی ره به راحتی می توان این مولفهها را در باور و سیره عملی آن حکیم سفره کرده دید.
با الهام از آموزه های قرآن, سیره و سنت حکومت نبوی ، توجه به حاکمیت قانون, مشارکت مردم, عدالت جویی, اعتماد سازی و پاسخ گویی حکومت به مطالبات مردمی مهمترین مولفه های اندیشه سیاسی حضرت امام ره را تشکیل می دهند.
در بیانیه گام دوم انقلاب شاخصهای حکمرانی خوب با استفاده از نظرات رهبری به این ترتیب دسته بندی شده است. ۱- توحید ۲- توجه به اخلاق ۳- تقوا ۴- علم و دانش ۵- مردم محوری ۶- حرکت جهادی ۷- باور به توانایی ۸- دفاع.
منظور از این نوشتار این بود که اصول « حکمرانی خوب»در اندیشه و سیره امامین انقلاب مستتر می باشد و بر جامعه نخبگانی و دوستداران انقلاب اسلامی است که با استخراج و تطبیق این اندیشه ها ، نو و پویا بودن اندیشه انقلاب را متجلی سازند.#امام#خمینی#رهبری#انقلاب#عقلانیت # حکمرانی #خوب
توسعه پایدار چیست ؟
توسعهٔ پایدار فرآیندی است که آیندهای مطلوب را برای جوامع بشری متصور میشود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظامهای حیاتی، نیازهای انسان را برطرف میسازد.
توسعهٔ پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمهٔ بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستیهای اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم میآورد و باید موتور محرکهٔ پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و به ویژه کشورهای در حال توسعه باشد. توسعهٔ پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیهٔ زیستی انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفاظت از یگانگی اکولوژیکی.از این رو، تمرکز توسعه پایدار بسیار گستردهتر از صرفاً محیط زیست است. این همچنین در مورد اطمینان از یک جامعهٔ قوی، سالم و عادلانه میباشد. این به معنای رفع نیازهای متنوع همه افراد در جوامع موجود و آینده، ارتقای رفاه شخصی، انسجام و شمول اجتماعی، و ایجاد فرصتهای برابر است.
خدایا! راهنمایم باش تا حق کسی را ضایع نکنم، که بی احترامی به یک انسان، همانا کفر خدای بزرگ است.
خدایا! ارشادم کن که بیانصافی نکنم، زیرا کسی که انصاف ندارد شرف ندارد.«شهید چمران»
بی سامانی توسعه در ایران
ایران در سال 1948 برنامه توسعه تهیه کرد، چین در سال 1953، کره جنوبی در سال 1962 و مالزی در سال 1966 ، اما چگونه است که وضع توسعه فعلی در ایران قابل مقایسه با هیچ یک از این سه کشور نیست!؟ راز عقب ماندگی ایران اینست که « توسعه» را هم خواسته ایم مثل اتومبیل ، رادیو ، گرامافون ، پیپ ، رژب لب، کروات ، ادکلن ، فندک و....با پول نفت و بدون درد سر وارد کنیم! غافل از اینکه توسعه، قبل از هر چیز، مستلزم یک درک ذهنی درست و همه جانبه از عقب ماندگی کشور است و بعد ،تجزیه و تحلیل علل آن و در نهایت برآمدن در پی رفع آن عقب ماندگی! به نظر می رسد عباس میرزا ، امیر کبیر ، میرزا حسین خان سپهسالار و حتی خود ناصر الدین شاه هم متوجه اصل عقب ماندگی کشور شده بودند و علل آنرا هم می دانستند! فقط «درمان عقب ماندگی »است که زخم ناسور بیش از یک قرنه ایران شده است !! برای رسیدن به توسعه ، باید در روابط سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی جامعه تجدید نظر کنیم! حاکمیت باید منافع خود را با منافع ملت در یک راستا قرار دهد ، خود را کارگزار ملت بداند که حقوق می گیرد تا برای ملت سیاست گذاری و اجرا کند نه خود را تافته جدا بافته ای بداند که از آسمان نازل شده تا خوب و بد را برای مردم مشخص کند! مردم هم باید به این باور برسند که خیر همگانی در روابط صحیح اجتماعی است یعنی در یک فضای رقابتی سالم اجتماعی و بدون هیچگونه سفارش و اعمال نفوذی که هرکسی بنابر شایستگی ها و تلاشهای خودش در جای مناسب خود قرار می گیرد، کلیت جامعه، بهتر روی سعادت و خوشبختی را می بیند تا اینکه با دستکاری های بیجا و ظاهراً زود بازده، روند طبیعی امور را به هم بزنیم! اقتصاد نیز باید فارغ از انحصار و رانت و ویژه خواری نور چشمی ها و ترجیح منافع اقلیت بر اکثریت، به وسیله « مکانیسم» یا همان سازوکار عرضه و تقاضای واقعی مردم تنظیم شود ، تعریف نیاز کاذب برای مردم، محروم کردن اکثریت مردم با قوانین دست و پا گیر بی فایده از ورود به عرصه اقتصاد مولد، فراهم کردن زمینه برای بهره مندی عدهای خاص از مواهب جامعه با هر بهانه و توجیهی، اکثریت جامعه را برای بی انگیزه نموده و اقتصادی فشل و بیمار را تحویل جامعه می دهد و زمینه فساد را فراهم می کند یعنی همان چیزی که الان با آن مواجه ایم.
در یک جمله ، هر گاه جامعهای شهامت تجدید نظر در هرم قدرت و منافع به نفع اکثریت را پیدا کرد آن جامعه رو به توسعه است و الا نه از آسمان چیزی به نام توسعه نازل خواهد شد و نه کشوری آنرا به ما خواهد فروخت.
#عقلانیت#فرهنگ#توسعه#پایدار
مجلس در رأس امور است.
امام خمینی«ره»به عنوان یک مرجع تقلید و رهبر سیاسی که توانست یکی از بزرگترین انقلاب های قرن بیستم را به پیروزی برساند علیرغم تعلق به نهاد سنتی مذهب،اعتقاد عجیبی به مردم سالاری و نهادهای برخاسته از آن داشتند ، برگزاری رفراندوم ۵۸، انتخابات های ریاست جمهوری بدون حاشیه که حتی کسی مثل بنی صدر از دل یکی از همان انتخابات ها بیرون آمد ،تشکیل مجالسی متشکل از طیف های مختلف سیاسی کشور ، تمکین به نظر مجلس خبرگان رهبری در انتخاب منتظری به عنوان قائم مقام رهبری ، اجازه انشعاب به تشکل سیاسی «جامعه روحانیون مبارز» از «جامعه روحانیت مبارز تهران» در سال ۶۷ ، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و قبول آتش بس با صلاحدید کارشناسان و فرماندهان نظامی ، سپردن روند مذاکرات اجرایی کردن آن قطعنامه به دولت و شخص وزیر خارجه که نهاد ذاتی چنین اموری است و... همگی نشان از همین باور آن پیر فرزانه دارد. شاید جمله معروف « مجلس در رأس امور است» ایشان، گویاترین سند این باورشان باشد، و امروز جای خالی این حکمت و اندیشه بلند و بیان زیبا کاملا برای اهل فن و علاقمندان به انقلاب و جمهوری اسلامی آزار دهنده است!! امروز اگر مجلس در رأس امور بود و نمایندگانی شایسته و لایق در مجلس ، حضور می داشتند، به جای آنکه وقت این نهاد مهم به حاشیه سازی های پیرمرد عشق ساعت و گوشی برند خارجی که ضمناً افتخار ابویت یکی از علاقمندان و دوستان سازمان منافقین را هم دارد، بگذرد و نمایندگان مجلس انقلابی در رد و قبول قصه دنباله دار خودروهای شاسی بلند یکی به نعل یکی به میخ بزنند ، لااقل یکی از هزاران مسئله ریز و درشت و مهلک کشور می بایست در اولویت چند فوریتی آنان قرار می گرفت: محیط زیست در حال موت، اقتصاد فشل و تورم بی سابقه خانمان برانداز ،فساد ساختاری لجام گسیخته، جامعه به شدت غیر منسجم و عصبانی و ناامید ،سیاست خارجی فوقالعاده هزینه بر و دشمن ساز و منزوی کننده و... از جمله مسائل فوری و فوتی کشور است که در اسرع زمان می بایست حل شوند اما افسوس از درک درستی که در مجلس ازین وضعیت تاسفبار وجود ندارد ، دریغ از دردی که هیچ یک از این امراض کشنده که هریک خود به تنهایی سرطانی است به جان ملک و مملکت در هیچ یک از نمایندگان به وجود نمی آورد! و خواب خرگوشی آنان را پریشان نمی کند! کو نماینده ای که بر فرونشست وحشتناک سالیانه زمین زیر پای ملت ایران بلرزد؟ کو نماینده ای که بر فرسایش چندین برابری جهانی خاک این کشور اشک بریزد؟ کو نماینده ای که بر نعش تفتیده سیستان و خوزستان و اصفهان فریاد واعطشا سر دهد؟ کو نماینده ای که بر فروش قاچاق گونه ، زیرزمینی ، زیر قیمت ، نسیه و به ثمن بخث فروختن نفت کشور دل بسوزاند؟ کو نماینده ای که بر فرار مالیاتی اصناف کشور از پزشکان متخصص گرفته تا سوپر مارکتی های کوچه و محله که علنا از مشتریان خود می خواهند مبلغ معامله را به حساب شان کارت به کارت کنند، حساس شود و فکری به حال این دزدی آشکار کند؟ کو نماینده ای که بر جنازه یکی از شانزده تا هجده هزار کشته سالیانه تصادفات رانندگی ایران حاضر شود و یقه خود را بگیرد که آقای نماینده پس قدرت قانون گذاری و نظارت تو، به درد کجای این مردم فلک زده می خورد وقتی جانشان به این راحتی گرفته میشود؟ مقصر مهاجرت سالیانه صدها متخصص کشور از پزشک و پرستار گرفته تا مهندس و کارگر ماهر کیست؟ مقصر ضرر و زیان سالیانه هزاران میلیارد دلاری ناشی از عقب ماندگی تکنولوژیکی صنعت نفت کشور و ناشی از تحریمهای سیاسی مملکت کیست؟ چرا نمایندگان مردم دستگاه دیپلماسی کشور را از فضای متوهم و سیاست های خارجی بی فایده به سمت واقع بینی و عقلانیت معطوف به منافع ملی سوق نمی دهند؟ چرا مجلس نمی تواند دستگاه های عریض و طویل حسابرسی و نظارتی کشور مانند دیوان محاسبات ، بازرسی کل کشور ، اصل نود و.... را ملزم به ایجاد سازوکاری کارآمد و علمی کند که جلوی این همه فساد آشکار ساختاری بخش های مختلف کشور را بگیرد؟ اگر مجلس در رأس امور است ، کدام امور از اینها مهم تر است!؟ و اگر در رأس امور نیست فلسفه وجودی آن چیست!؟#راه#امام#مجلس#عقلانیت# توسعه #پایدار
سیاستمداران کوچه بازاری
«وحید جلیلی، معاون فرهنگی سازمان صداوسیما و برادر سعید جلیلی در گفت و گوی اخیر خود با نشریه سوره گفت: چیزی به نام «طبقه متوسط» نداریم. بلکه «طبقه متوسط»، بزک شده طبقه مرفه نوکیسه بیهویتِ بیآرمانِ غرب زده است!».
اصلا کاری به اینکه که گوینده این جملات از کدام جناح سیاسی کشور هست و یا دنبال رد و یا تایید سیاسی این موضع گیری وی نیستم ، بلکه به عنوان کسی که اندک آشنایی با اصطلاحات تخصصی«جامعه شناسی سیاسی» دارد عرض می کنم این نوع سخن گفتن واقعاً مصداق ادبیات کوچه بازاری و در شأن کسانی است که از باب باری به هر جهت در مصدر قدرت قرار گرفته اند! اجازه بدهید مثالی بزنم ؛ ممکن است پزشک محترمی که مسوولیت تأمین بهداشت و سلامت عمومی یک شهر را به عهده دارد متهم به قصور منجر به فراگیری «آنفولانزا» در حوزه مدیریت خود شود ، این آقای پزشک اگر به اندازه پزشک سریال «برره» هم سواد پزشکی داشته باشد ممکن است بگوید : خیر، در آمار مبتلایان اغراق شده است،یا قصد تخریب مرا دارید یا.... اما هیچوقت نخواهد گفت: چیزی به اسم آنفلوآنزا وجود ندارد یا این حرف بزک شده پایین برره ای هاست و... چون اگر چنین حرفی بزند همه خواهند فهمید که او یا جناب طغرل خان رئیس پاسگاه برره است یا که آرد نخود زیادی وزده!
آقای جلیلی هم می توانست بگوید وضع طبقه متوسط در ایران آنقدر ها هم که می گویند آشفته نیست یا... اما اینکه کلاً منکر چنین طبقه ای در جامعه ایران شده است همان حکایت طغرل و تکیه زدن بر کرسی طبابت است...
#مردم-مظلوم# عقلانیت-شابسته - سالاری # لازم
الیوم اکملت لکم دینکم...
عید سعید غدیر خم و روز تکمیل دین را خدمت شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می نمایم.
ارادتمند: سید حسین ناصری شکیب
@Naserishakib
حجاب
یاأَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ... ای پیامبر به زنان و دختران خود و زنان مومنه بگو خود را در حجاب بپوشانند...(احزاب ۵۹).امروز بیست و یکم تیر ماه سالروز حمله نیروهای امنیتی رضا شاه به مسجد گوهرشاد مشهد در سال ۱۳۱۴ خورشیدی است که چند سالی است به روز«عفاف و حجاب» در جمهوری اسلامی نامگذاری شده است. در تاریخ تقریباً صد ساله اخیر کشور ما مفهوم حجاب حداقل دوبار به عنوان «نماد» و سمبل رویکرد فکری و فلسفی حکومت ها مورد استفاده قرار گرفته است ، پهلوی اول که معمولاً اهل سخنرانی و تبیین برنامه هایش نبود ولی عملاً خود را پدر «ایران نوین» می دانست و برای نوسازی نهادهای اجتماعی ،فرهنگی، سیاسی... ایران به سبک کشورهای غربی و اصطلاحاً مدرن کردن ایران تلاش بسیار می نمود ، ولی از آنجا که بینش لازم را برای چنین حرکتی نداشت ناتوان از درک این نکته بود که هر نهادی در بستر فکری و فلسفی خودش خلق می شود و رشد و نمو پیدا می کند و نهادها مثل کالاها نیستند که به صورت فیزیکی از جایی به جای دیگری منتقل شوند.وی که خواهان ورود «مدرنیته» به ایران بود ، «مذهب» را مانع برنامههای خود می دانست! حال آنکه عقلانیت ، نگاه علمی به مسائل داشتن ، نظم ، انضباط ، کار جمعی و... به عنوان مولفهها ی مدرنیته ... هیچ منافاتی با دین ندارند و اتفاقا شاید عمده ترین سد راه مدرنیته ، شخص خود او بود که هیچ سنخیتی با قانون مداری ، مشورت، احترام به مردم و... نداشت ولی به هر حال بر درک غلط خود اصرار ورزید و حجاب را به عنوان نماد دین به ابتدایی ترین و بی رحمانه ترین روش ممکن و با استفاده از « زور عریان» مورد هجمه قرار داد و حوادثی مثل واقعه گوهرشاد را رقم زد!جمهوری اسلامی به عنوان نتیجه صدسال مبارزات دموکراسی خواهی و حاکمیت قانون و مردم سالاری دینی، می تواند بستر توسعه را در کشور فراهم کند و الگویی برای کشورهای اسلامی باشد، مشارکت و پویایی مردم در امر حکومت که در قانون اساسی آمده و همیشه مورد تاکید امامین انقلاب بوده است و وسعت نظری که در سیره ایشان وجود داشته است ، می تواند زمینه ساز «تمدن نوین اسلامی» باشد به شرط آنکه اشتباه تاریخی را در خصوص حجاب تکرار نکنیم! حجاب واجب دینی و قانونی است ولی« نماد» جمهوری اسلامی نیست.
#دین#عقلانیت#حجاب#جمهوری#اسلامی#توسعه
@Naserishakib
کجایید ای شهیدان خدایی
بلاجویان دشت کربلایی
کجایید ای سبک بالان عاشق
پرنده تر زمرغان هوایی...
السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی بفنائک...
فرارسیدن ماه محرم و سالروز شهادت شهیدان دشت نینوا بر شما تسلیت باد... التماس دعا
@Naserishakib
معیاری که به مناسک فروکاسته شد
معمولاً هر دینی تعدادی اعمال و رسوم عبادی دارد که به مناسک معروف اند و به صورت روزانه ، ماهانه و سالانه انجام میشوند و جزو ذاتیات آن دین هستند مثل نماز ، روزه ،حج و ... که مناسک اسلامی را تشکیل می دهند ، از اول اسلام بوده اند و تا روز قیامت هم خواهند بود، اما بعضی حوادث در تاریخ اسلام هستند که جزو عرضیاتند یعنی می توانستند اتفاق نیفتند ولی به هر علتی به وقوع پیوستند مثل واقعه عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام و اولاد و اصحاب شریف ایشان که اگر جامعه اسلامی در مسیر نبوی (ص) خود حرکت می کرد این اتفاق نمی افتاد و اهل بیت علیهم السلام هم مجبور نمی شدند روش «عزاداری و ذکر مصائب کربلا» را برای تبلیغ اسلام حقیقی در پیش بگیرند، به هرحال عاشورا یک «عرض» بود اما به قدری عظمت پیدا کرد که به یک «معیار» تبدیل شد، معیار حق از باطل، معیار سره از ناسره ، معیار اسلام نبوی و علوی از اسلام اموی و عباسی و ... مجالس و محافل عزاداری عاشورا هم محمل و مبلغ قیام عاشورا شدند که نگذراند معیار و ترازوی عاشورا فراموش شود ، معیاری که همیشه و هر زمان باید حاکمان جامعه اسلامی را با آن محک زد و طراز جامعه اسلامی را با آن سنجید و عیار دینداری واقعی مبتنی بر معرفت و اخلاق مدعیان دینمداری را با آن روشن نمود... آری فروکاستن مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان دشت نینوا در حد یک مناسک عبادی صرف و بهر ثواب و بدون توجه به وضعیت روز جامعه اسلامی ، در حقیقت به فراموشی سپردن فلسفه عاشورا و نسیان « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»است... اینکه در محفل عزای حسین (ع) شرکت کنیم اما ندانیم در اخلاقمان ، در سیاست مان، در اقتصاد و معیشت مان ، درحکومت و مردم داری و جهانداری مان ،در دوستی و دشمنی مان و ... با حضرت حسین علیه السلام چند چندیم حسینیمان نخواهد کرد..
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
أَلسَّلامُ عَلَى الْمحامی بلا معین، أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیب أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ،أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ...
والسلام علیکم و رحمهالله
۱۴۰۲/۵/۶ شمسی برابر با عاشورای ۱۴۴۵قمری
@Naserishakib
با سلام و تسلیت سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام
خدا رحمت کند شهید مطهری را، ایشان در کتاب « ماتریالیسم» خود می نویسند: علت اینکه مردم غرب منکر خدا و معاد شدند این بود که امر تبلیغ دین به دست غیر متخصصین افتاد (نقل به مضمون).
الان هم حکایت همین است وقتی دستگاه های تبلیغی کشور و هیئات مذهبی، مداحان بی سواد و بی تعهد را اصطلاحاً در صدر می نشانند و بیشتر از هر عالمی قدر می نهند باید هم وضعیت مجالس مذهبی کشور همین باشد گلایه ای از هلالی و امثال او نیست بلکه آقایان علما اول باید یقه خود را بگیرند که چرا چنین فضای عوامانه و ادبیات چاله میدانی را در کشور حاکم کرده اند؟ چرا اگر یک جوان عالم و نخبه ما اگر بخواهد یک مسئله سیاسی اجتماعی یا یک انتقاد اقتصادی را مطرح کند باید به صد نفر پاسخگو باشد ولی بسیاری از مداحان که تنها بضاعتشان دو دانگ صدا هست و بس، اینقدر آزادند!؟ و باز خدا رحمت کند شهید مطهری را که در یکی از دیگر کتاب هایشان نوشته اند: مرحوم آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بازاری های آن زمان را جمع کرده و گفتند خوب است برای آشنایی با دنیای غرب ، برای طلبه ها آموزش زبان انگلیسی بگزاریم ، یک مرتبه دیدند که بازاری ها که افراد متشرع و اهل پرداخت وجوهات هم بودند برآشفتند که: آقا ما وجوهات می دهیم که طلاب قال الصّادقُ و قال الباقر یاد بگیرند شما می خواهید زبان اجنبی را به آنها یاد بدهید!!؟
حالا هم وقتی کشور را به فضای عوامانه برده ایم نباید از این خزعبلات مداحان تعجب و گلایه کنیم که به قول معروف از ماست که بر ماست!
@Naserishakib
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حمله روحانی به مداح کشوری
انتشار حداکثری 🙏
@Naserishakib
هدایت شده از دیده بان شهربهشت رضوی محمدآصفی یزدی
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا رسول الله یا نبی الرحمه...
«دعوتنامه» به مناسبت دهه آخر صفر و ایام رحلت پیامبر عظیم الشٱن اسلام صل الله علیه وآله وسلم و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیها السلام ،مجلس ذکر معارف و مناقب اهل بیت علیهم السلام برگزار میشود.
زمان: شنبه ، یکشنبه ، دوشنبه ۱۸-۱۹-۲۰ شهریور ۱۴۰۲
ساعت ۱۹تا ۲۰:۳۰
مکان: مشهد - طلاب ، خیابان شهید علیمردانی ۲۹ پلاک ۷۰
منتظر حضور سروران ارجمند هستیم.
ارادتمند: سید حسین ناصری شکیب
هدایت شده از صلوات یادتون نره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه سلام فرمانده ای...
🔺که توی عراق برگزار شد ، اونم توسط نیروهای نظامیشون، زده رو دست ایران... بیخود نیست که اسرائیل و امریکا ، این فتنه اخیرو برنامه ریزی کرده بودند ، و اراذل و اوباش و داعشیاشو روانه مناطق عراق کرده بود ، عراق در آینده دست راست ایران در جهان اسلام خواهد شد.
🇮🇷 کانال خبری#جــنـگـــِتــرکیـبـی
🆘@jangetarkibi313
به مناسبت حملات جدید حماس به سرزمین های اشغالی
- حماس مخفف «حرکت المقاومه الاسلامیه» و یک سازمان سیاسی-نظامی است که در سال ۱۹۸۷م توسط عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین رمضان تشکیل شد و هدف اعلامی آن «آزادی تمامی خاک فلسطین»می باشد.
- این گروه مورد شناسایی و حمایت شدید جمهوری اسلامی ایران قرار دارد ولی بر سر موضوعات جنگ داخلی سوریه ، بهار عربی(بیداری اسلامی) و درگیری های داخلی یمن ، با ایران دچار اختلاف نظر سیاسی اساسی شد ولی با یک چرخش واقع بینانه خصوصاً بعد از سقوط دولت اخوانی محمد مرسی در مصر در پی ترمیم روابط با ایران برآمد.
- نوار غزه ، باریکه ای است با وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع که در جنوب غرب سرزمین های اشغالی قرار دارد و محل استقرار دولت فلسطینی حماس است و حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد
.- علت اصلی حملات دیروز این گروه به سرزمین های اشغالی ، گسترش پروژه شهرک سازی رژیم صهیونسیتی و هتک حرمت به مراکز مذهبی مسلمانان است.
- حیات مادی و معنوی حماس مرهون حمایت های بی شائبه جمهوری اسلامی و مهمترین محور و نقطه اشتراک آن با ایران ، پیگیری آرمان « نابودی اسرائیل» می باشد.
ناصری شکیب
۱۴۰۲/۷/۱۶
روز بزرگداشت حافظ
در تقویم رسمی ایران ۲۰ مهر را روز بزرگداشت حافظ نامیدهاند. حافظ اندیشمندی متفکر و دارای اندیشه ها و افکاری قابل بحث و مهم در همه ابعاد زندگی بشر است. دیوان حافظ فقط دیوان شعر نیست و وجوه مختلفی از مهم ترین مسائل زندگی و حیات اجتماعی بشر را در خود جای داده است. در کنار جنبه های جدی اشعار او ، فال حافظ نیز یکی از سرگرمی های اوقات خوش و ناخوش ما ایرانیان می باشد. البته این به آن معنی نیست که واقعاً فال حافظ از آیند خبر میدهد بلکه به خاطر چند پهلو بودن ابیات دیوان حافظ ، هرکسی می تواند تفسیر مورد علاقه خودش را استنباط کند و به این وسیله تشفی خاطری بجوید . بد نیست در این جا و در این روزهایی که بعضی بی خردان ، ایران عزیز ما را تهدید میکنند به خاطره ای از دوران محمود افغان که چند صباحی کشورمان را مورد تاخت و تاز قرار داده بود اشاره کنیم :
بعد از سقوط شاه سلطان حسین صفوی ، و غلبه افغانها بر ایران ، محمود افغان یکی از اقوام خود را که ((مگس خان )) نام داشت ، فرماندار شیراز کرد.
وی پس از چند روزی که در شیراز بود، روزی کنار قبر حافظ رفت وبر اثر تعصبات غلطی که داشت تصمیم گرفت قبر حافظ را خراب کند، هر چه اطرافیانش او را نصیحت کردند که از این تصمیم بگذرد، او گوش نکرد، سرانجام قرار بر این شد که از دیوان حافظ، در این مورد، فالی بگیرند، وقتی که دیوان را باز کردند، این شعر در آغاز صفحه راست آن آمد:
ای مگس ! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است
عِرض خود می بری و زحمت ما می داری
مگس خان ، با خواندن این شعر، سخت تحت تاءثیر قرار گرفت ، و از روح حافظ طلب عفو و بخشش کرد.
شاد و سربلند باشید...
ناصری شکیب
۱۴۰۲/۷/۲۰