eitaa logo
پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
2.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
260 ویدیو
77 فایل
🌐 پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم) 📍خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۸، پلاک ۴۵ 👤 ارتباط با ادمین : @QomCsri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دعوت به دین با 6 ویژگی اینترنت 🔷 مجله الاصدار مقاله‌ای منتشر کرده که در آن به ویژگی‌های اینترنت برای دعوت به دین پرداخته است. 🔷 امروزه می‌توانیم دین خود را به تمام مردم دنیا عرضه کنیم؛ دینی که برخی با استفاده از فناوری‌های روز مانند اینترنت، چهرۀ آن را مخدوش می‌کنند. اینترنت، وسیله‌ای است که خداوند متعال آن را در اختیار بشر قرار داده تا بتواند به‌وسیلۀ آن، مسافت‌های طولانی را درنوردد. 🔷 مبلغان می‌توانند اینترنت را به عنوان یک فرصت تاریخی برای تبلیغ دین بدانند. 🔶 1. عدم محدودیت مکانی: اینترنت، تمام موانع جغرافیایی را که از ابتدای تاریخ، مانع نشر افکار مردم شده، کنار زده است؛ 🔶 2. عدم محدودیت زمانی: سرعت بالای انتقال اطلاعات در اینترنت، موجب کاهش زمان در محاسبات می‌شود؛ 🔶 3. پویا بودن: رسانه‌های سنتی شما را به یک دریافت‌کننده تبدیل می‌کرد، اما در عصر اینترنت، شما می‌توانید نقش یک ارسال‌کننده یا انتشاردهنده را ایفا کنید؛ 🔶 4. رایگان بودن: گرچه اینترنت هنوز به طور کامل رایگان نشده است، اما طی سال‌های آینده، کاملا رایگان یا بسیار نزدیک به رایگان خواهد شد؛ 🔶 5. تنوع برنامه‌ها: برنامه‌ها و خدمات اینترنت به اندازۀ ابعاد مختلف انسان فراوان است. اینترنت حاوی برنامه‌های آموزشی، تجاری، خبری و... است؛ 🔶 6. برای استفاده از اینترنت لازم نیست که مهندس یا برنامه‌نویس باشید، بلکه چند ساعت یادگیری اصول و قواعد، کنار یک دوست کافی است. 📡 مجله الإصدار ✍️ علی آران دشتی آرانی 🌐 تهیه شده در واحد بین‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💠توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 3⃣1⃣ بررسی حدود فلسفی-اخلاقی-فقهی هوش‌ مصنوعی در اسلام 🔹 یا artificial intelligence شاخه‌ای از علوم رایانه، با هدف تولید ماشین‌هایی است که بتوانند کارهایی انجام دهند که نیازمند هوش انسانی است. هوش مصنوعی نوعی شبیه‌سازی هوش انسانی با توانایی تقلید از حالات شناختی انسانی (یادگیری، حل مسئله، درک محیط و...) است. این فناوری می‌تواند در فعالیت‌های متنوعی در عرصه‌های سلامت، تجارت و بازار، آموزش و پرورش، مدیریت، تولید، امنیت، جنگ، تحلیل داده‌ها و حتی در عرصه‌ی قضا به کار گرفته شود. 🔹اما این فناوری مسایل متنوعی در حوزه‌های فلسفی، اخلاقی و فقهی ایجاد کرده است.  🔹از منظر ، خود مفهوم «هوش مصنوعی» چالش‌برانگیز است. آزمون تورینگ که هوش را بر مبنای کارکردهایش تعریف می‌کند یا گزاره‌ی دارتموت که امکان شبیه‌سازی همه‌ی ابعاد هوشمندی انسان را مطرح می‌کنند، مسائل مهمی‌اند که در چارچوب حکمت اسلامی قابلیت بررسی دارد. دقیقاً مراد از هوشی که می‌توان آن را شبیه‌سازی کرد چیست؟ آیا این شامل برخی از فعالیت‌های عقلانی انسانی نیز می‌شود؟ آیا تفکر نوعی محاسبه است؟ همچنین مسایلی مانند امکان وجود احساسات، خودآگاهی، خلاقیت و ابداع و بالاخره امکان تعریف حیات برای هوش مصنوعی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. 🔹مسایل مربوط به هوش مصنوعی نیز متعدد است. مثلاً آیا می‌توان برای هوش مصنوعی حقوقی تعریف کرد؟ آیا می‌توان برای هوش مصنوعی الزام و تکلیف یا مسئولیت را تعریف کرد؟ نسبت به تهدیداتی مانند تهدید حریم خصوصی، تهدید نسل بشر و به ویژه تهدید کرامت انسانی که ممکن است با گسترش و تقویت این فناوری ایجاد شود، چه تمهیداتی ممکن است؟ استفاده از فناوری هوش مصنوعی در موقعیت‌های که نیاز به توجه و مراقبت و احترام دارند استفاده شوند، مانند دایه، پرستار، قاضی، شاهد، افسر پلیس و مانند آن‌ها ، آیا کرامت انسانی را تهدید می‌کند؟ 🔹 مسایل زیادی نیز در باب هوش مصنوعی قابلیت طرح را دارد، مانند امکان تعمیم احکام عبید به هوش مصنوعی، مسئله‌ی صحت معاملات هوش مصنوعی و موقعیت آن در معاملات (مثلاً از قبیل وکالت است یا مستقل است یا صرفاً ید مالک)، استقرار هوش مصنوعی از موقعیت‌هایی از قبیل شهادت یا قضاوت یا ولایت، امکان تعریف کفر و ایمان برای هوش مصنوعی و صدها مسئله‌ی این چنین. 🔹 در این تحقیق از محقق خواسته شده تا بر اساس تحلیل فلسفی، چارچوبی برای تحلیل‌های اخلاقی فقهی هوش مصنوعی ارایه دهد و البته به مسئله‌ی پروتکل‌های هوش مصنوعی تأکید بیشتری می‌شود. به طور اجمالی چارچوب این تحقیق تعیین شده است. اما این چارچوب بسیار اجمالی است و محقق را محدود نمی‌کند. محقق تا آنجا که در گفتمان تفکر اسلامی به پژوهش حِکمی مشغول است، اعم از اینکه در مکاتب شناخته شده‌ی فلسفی باشد، یا مکتبی جدید ابداع نماید، در این چارچوب قرار دارد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ولادت باب الحوائج، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد.✨ ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا‌: ‌در روزهای پس از ، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانه‌ها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانه‌های نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر می‌دهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و قرار دارد. آمارهایی که می‌خوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیت‌شناسی‌ فضای مجازی» از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانه‌های نوین استخراج شده است. 🔹تعداد کاربران منحصربه‌فرد در ایران: 127میلیون نفر‌ 🔹ضریب نفوذ موبایل در : 152درصد‌ 🔹تعداد کاربران در ایران: 58میلیون و 420هزار‌ 🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد‌ 🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر ‌ 🔹ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی در ایران: 40درصد 🔹سهم بازار در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد‌ 🔹سهم بازار آی‌اواس در ایران حدود 12 درصدی ‌ 🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد 🔻کاربر فعال رسانه‌های اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر 🔻ضریب نفوذ در جهان: 53.6 درصد‌ ‌🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر ‌ 🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر ‌ ‌ 🔹بیش از 98 درصد کاربران حداقل از یک ماهانه استفاده می‌کنند‌ ‌ 🔹میانگین تعداد حساب‌های کاربری هر در رسانه‌های اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب 🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانه‌های اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه‌ ‌ 🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانه‌های اجتماعی با استفاده می‌کنند: 4.40 درصد‌ ‌ 🔻بیشترین مصرف رسانه‌ای پس از کرونا:‌ استفاده از ‌گوشی‌های هوشمند: 70 درصد‌ استفاده از لپ‌تاپ: رشد 47 درصدی‌ استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی‌ استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی‌ استفاده از تلویزیون‌های هوشمند یا بسترهای رسانه: رشد 32 درصدی‌ استفاده از کنسول‌های : رشد 18 درصدی ‌ ‌ 🔹برترین پیام‌رسان در جهان به ترتیب: ، مسنجر، و مشروح گزارش: 🌐 http://fdn.ir/52796 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💠 امام زین العابدین (علیه السلام): 🔹 مَنِ اشْتاقَ إلى الْجَنَّهِ سارَعَ إلى الْحَسَناتِ🔹 ▫️کسی که مشتاق بهشت باشد در انجام کارهای نیک سرعت می نماید. "بحارالانوار جلد ۷۵ ص ۱۳۹" 💐 ولادت با سعادت امام زین العابدین،سید الساجدین، امام سجاد علیه السلام مبارک باد. 💐 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 0⃣1⃣ امکان تعریف و حدود حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقه 🔹 در فضای زندگی انسانی دو حریم وجود دارد که باید رعایت شود. یک حریم، حریم عمومی است که با احکامی مانند عدم تصرف آن یا در آن یا عدم در غیر موارد تعیین شده، رعایت آداب و احکام مربوطه و مانند آن‌ها حمایت می‌شود. حریم عمومی می‌تواند حریم جاده، مساجد، اوقاف عامه و مانند آن‌ها است. خود جامعه‌ی اسلامی یک حریم است که هم باید آداب و احکام آن رعایت شود و هم مسایل درون آن نباید به بیگانه برده شود. حریم دوم حریم خصوصی است که مهم‌ترین قیود آن قید محرمانگی، عدم تعرض و عدم ورود است. این حریم اعم از حریم شخصی و حریم‌های خاص، مانند مجلس عروسی، مجلس زنانه، مهمانی خانوادگی، استخر و مانند آن‌ها است. حدود این حریم هم از طرف درون باید با احکام و آداب ویژه‌ی حریم‌ها رعایت شود و هم از طرف بیرون با عدم ورود و عدم نظر و عدم تعرض. طرف مقابلی که باید این حریم را حفظ کند، می‌تواند یک شخصیت بیگانه یا خودی حقیقی باشد یا شخصیت حقوقی خصوصی یا تولید کنندگان اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها یا دولت باشد. به هر حال، روشن است که برخی از این حریم‌ها، حتی در برابر دولت نیز حریم به شمار می‌آیند. 🔹 فضای سایبر بسیاری از عرصه‌ها را با تحولات بنیادین مواجه کرده است. ازجمله در حریم خصوصی مسایلی جدید ایجاد کرده و حفظ آن را با مشکلاتی فنی و حقوقی مواجه کرده است. حدودی از حریم خصوصی در عصر پیش از فضای مجازی، در عصر فضای مجازی یا به کلی رعایت نمی‌شود یا اینکه قابل حفظ نیست. برای نمونه، در ایران عکس یک خانم، حتی به صورت محجبه، حریم خصوصی به شمار می‌رفت و نباید دست نامحرم می‌بود. اما در عصر فضای مجازی عکس‌های محجبه توسط خود این خانم‌ها در فضای مجازی بارگذاری شده است. هم چنین، کاربران ناچارند بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای مجازی بارگذاری کنند. امنیت کامل داده‌های مربوط به حریم خصوصی در فضای مجازی غیر ممکن و امنیت نسبی نیز مشکل و پرهزینه بوده و دائماً در معرض تهدید است. اساساً بخشی از اطلاعات خصوصی افراد از طریق یک فعالیت ساده‌ی اوسینتی از فضای مجازی قابل رهگیری است و افراد بدون اینکه بدانند، بخش بزرگی از اطلاعات خصوصی خود را در فضای اینترنت رها کرده‌اند. این فضا با ویژگی‌هایی که دارد، در حریم خصوصی می‌تواند توسعه و تضییق‌هایی ایجاد کند. مسئله‌ی حریم خصوصی در فضای کالبدی (فیزیکی) ابهام داشت و با پیدایش فضای مجازی ابهام‌ها و چالش‌های آن بیشتر شده است. تجاوز به حریم خصوصی یک فرد عِرض و حریت انسان را تهدید می‌کند. 🔹 حقوقدانان به مسئله‌ی حریم خصوصی توجه زیادی دارند و نیز در فقه به صورت پراکنده احکام و قواعد متعددی با آن مرتبط‌اند؛مانند احکام مربوط: افشاء سر، غیبت، تجسس، هتک ستر، ورود به منازل و ملک دیگری، استراق سمع و به ویژه حریم زنان، خانواده و کودک. اما به صورت یک مسئله‌ی فقهی مستقل طرح نشده است و البته کمبود تحقیقات فقهی در باب مسایل فضای مجازی نیز موجب شده که مسئله‌ی حریم خصوصی در فضای مجازی و وجود مجازی از منظر فقهی مغفول بماند. 🔹 محقق محترم باید در این تحقیق، امکان فقهی و نیز امکان فنی تعریف حریم خصوصی را بررسی کند و سپس به گستره‌‌ی حریم خصوصی در فضای مجازی از منظر فقهی و نیز به انواع خسارات ناشی از نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، چگونگی شناسایی خسارت‌ها و تطبیق آن‌ها بر موضوعات فقهی مربوطه بپردازد. احتمالاً با نگاه فقهی، محقق ناچار شود به مفهوم حریم مؤمن نیز توجه کند. هم چنین، با توجه به ادله‌ی فقهی به سیاست‌های کلان شرعی در سه لایه‌ی کاربر، تولیدکننده و دولت تدوین نماید و تعارض حفظ حریم خصوصی با مسایلی چون امنیت را بررسی کند. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
📌آیت‌الله اعرافی: پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز می‌کند مدیر حوزه های علمیه در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی(نجف): 🔹استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ ورود قوی به می‌تواند ما را در رهنمون سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند. 🔹حوزه، با تمام فراز و فرودها و قبض و بسط های تاریخی، همواره دانش بنیان به معنای دقیق و عمیق بوده است.تطور و تحول در حوزه ناظر به پرسش‌هایی است که زمانه رویاروی علوم اسلامی قرار می‌دهد. 🔹حوزه جزء معدود مجموعه‌های دانشی است که با بیش از هزار سال فعالیت، هیچ‌گاه رشته دانشی و سنت‌های اصلی و اصیل آموزشی آن طرد نشده است؛ تاریخ حوزه‌های علمیه همواره بر پایه زنجیره استادی و شاگردی استوار است. 🔹 همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله در حوزه فقه را می توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر نمود. متن کامل خبر: https://v-o-h.ir/?p=6818 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 2⃣1⃣ بررسی فقهی تزاحم مسئله امنیت و جهانی شدن در عصر فضای مجازی 🔹 اسلام دینی جهانی است و جهانی بودن آن در قرآن کریم چندین بار به صراحت بیان شده و نیز رسول الله-صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ-نیز با نامه‌نگاری به سران کشورهای مهم جهان در زمان خود، دعوت خود را جهانی کرد. اسلام به خودی خود چنان درون‌مایه‌ی ذاتی دارد که اگر کسی آن را ببیند، آن را جدی می‌شمارد، هر چند مسلمان نشود و البته این درون مایه قدرت جذب بالایی دارد. اما نشان دادن آن و در معرض دید قرار دادن آن بر عهده‌ی مؤمنان است. بنابراین، مؤمنان نیز مکلف به جهانی‌سازی دین مبین اسلام‌اند: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ ﴿التوبة : ۳۳﴾». انقلاب اسلامی نیز که از آموزه‌های اسلامی سرچشمه می‌گیرد، از همان آغاز بر جهانی‌سازی خود تأکید کرد، چنان که (ره) فرمود: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است. و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.» (صحیفه امام خمینی، ج12، ص148). 🔹 نکته‌ی دیگر «جهانی‌سازی مسلمانان» است، به این معنا که مسلمانان باید در هر جای جهان پیش و بیش از دیگران دیده شوند. میزان قابلیت دیده شدن، معادل با فرصت تأثیر است. اگر مسلمانان دیده نشوند، نمی‌توانند در تحولات جهانی مؤثر شده و باورها و احساسات جهانیان را تغییر داده یا نسبت به قرآن و اسلام و انقلاب اسلامی اعتماد ایجاد کنند. مسلمانان باید دیده شوند و نسبت به شیوه‌ی زندگی خود و باورها و احساسات و مواضع خود دیگران به موضع‌گیری فعال وادارند. با فرض اینکه مخاطب دعوت جهانی اسلام، نسبت به دعوت در موضع منفعل است، نمی‌توان در جهانی‌سازی دعوت اسلام موفق عمل کرد. جهانی‌سازی مسلمانان کنجکاوی جهانیان را برمی‌انگیزد تا درباره‌ی اسلام بیشتر بدانند و به دنبال اطلاعات بیشتری باشند. دیده شدن مسلمانان دارای عناصری است که از الگوهای مرسوم می‌گذرد و شگفتی‌هایی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، به دلیل چند قرن تنبلی و خود‌باختگی عوام و خواص و حاکمان مسلمان، امروزه تا حد زیادی قدرت در دست کفار است، به ویژه جهانی در اختیار قدرت‌های بزرگ کفار است و استفاده از این پلتفرم‌ها، نه تنها سود فراوانی به کفار می‌رسد، بلکه این پلتفرم‌ها، خود از ابزار سلطه‌ی کفار بر مسلمانان‌اند و استفاده از این ابزارها می‌تواند امنیت فرهنگی، سیاسی و حتی امنیت اجتماعی روزمره‌ی آنان را به خطر افکند. 🔹 محقق در این موضوع باید راه حلی برای این ارایه دهد. حل این تزاحم در چاچوب فقه فردی به کنار گذاشتن یک طرف و اخذ طرف مقابل است؛ اما در این تحقیق این پاسخ مطلوب نیست. پاسخی که مطلوب این جشنواره است، پاسخی است که در چارچوب‌های شرعی، بتواند راه حلی برگرفته از منابع فقهی، برای به حداقل رساندن هزینه‌های جهانی‌سازی اسلام، جهانی‌سازی انقلاب اسلامی و جهان‌سازی مسلمانان ارایه دهد و موازنه‌ی امنیت و ناامنی در فضای را به نفع جوامع اسلامی انقلابی نماید. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🌺یـامقلب القلوب و الابصار 🌸یـا مـدبرالیـل و النـهار 🌺یـامحـول الحـول و الاحـوال 🌸حـول حـالنا الی احسن الحـال 💠حـلول سـال نــو و بـهار پرطراوت را به همه شما عزیزان تبریک عـرض میکنیم.💠 🌸نـوروزتـان مـبـارک 🌸 💐سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها"💐 ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توضیحاتی پیرامون محورهای جشنواره: 4⃣1⃣مقایسه رودیکردهای فقهی (فقه فردی، فقه حکومتی، فقه نظام) در مواجهه با مسائل مستحدثه و پدیده‌های نوظهور با مطالعه موردی رمزارز 🔹بررسی و شناخت مکاتب فقهی از اهمیت بالایی برخوردار است. شناخت این مکاتب به فقیهان امکان می‌دهد که چگونگی برخورد با موضوعات را فراگیرند. بررسی آثار فقهی معاصر نشان می‌دهد که تفاوت سه رویکرد در حدود توجه به ساختارها است. فقه فردی به ساختارها به مثابه موضوعات بیرونی نگاه می‌کند که مکلف برای مواجهه با ساختارها باید احکام خاصی را رعایت نماید. فقه حکومتی ساختار سیاسی را یک ساختار اساسی دیده و در استنباط و استظهار از ادله‌ی شرعی، رابطه‌ی مکلف و تکلیف را با آن ساختار مورد توجه قرار می‌دهد. فقه نظام به همه‌ی ساختارهای حیات انسانی، اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دقت داشته و مکلف را به عنوان عضوی از یک جامعه دیده و مناسبات و شرایط پیچیده‌ی اجتماعی مکلف را، در استنباط تکلیف او از ادله‌ شرعی مورد ملاحظه قرار می‌دهد. 🔹رویکرد فقه فردی، رویکرد مرسوم فقه تا دوران معاصر بود. در این رویکرد، موضوع فقه فعل مکلف است که مکلف در آن یک فرد حقیقی است و تکلیف به فرد فرد مکلفان منحل می‌شود و تکالیف به سه صورت عینی یا کفایی یا علی البدل بر فرد مکلف تکلیف می‌شوند. موضوعات نیز صرفاً با نگاه به ذات موضوع شناسایی می‌شوند. 🔹رویکرد فقه حکومتی، گرچه سابقه دارد، اما با اشارات امام خمینی (ره) به سرعت توانست با توانی تازه به عنوان یک رویکرد مهم در فقه عرض‌اندام کند. این نگاه به سرعت گسترش یافت و امروزه در بدنه‌ی عمومی جریان فقه‌گرا تا حد زیادی پذیرفته شد. به اجمال، این خرده‌جریان مسئله‌ی ولایت و حکومت را در نظام کلامی شیعه در جایگاهی می‌بیند که فقه در حول آن تعریف و تدوین می‌شود و فرد مکلف را در ارتباط با ولایت موضوع خطاب می‌داند. در این مکتب، فقیه در استنباطِ احکام شرعی به اموری چون حکومت، اداره‌ی جامعه، و مصالح و مفاسد جامعه نگاه داشته و اجرای احکام را در بستر نظام حکومتی اسـلام به عنـوان نهـاد اداره‌ی جامعـه مـدنظر قـرار می‌دهـد. 🔹 فقه نظام گرچه سوابق کم‌رنگی دارد، اما با اشارات امام خمینی در باب انتظار از فقه به عنوان مکتبی نوپدید مورد توجه قرار گرفت. از دید امام خمینی، حکومت فلسفه‌ی عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است و فقه، تئورى واقعى و کامل اداره‌ی انسان از گهواره تا گور است. به نظر حضرت امام، هدف اساسى فقه یافتن چگونگی پیاده‌سازی اصول محکم فقه در عمل فرد و جامعه و توان پاسخ به معضلات جواب و ایجاد قدرت برخورد در مسلمانان است. این رویکرد برای شناخت موضوعات، به مناسبات و جایگاه موضوع در نظام کلان حیات انسانی توجه دارد و نیز به مقاصد شریعت بیش از دو مکتب پیشین توجه دارد. 🔹 در مواجهه با و مسائل مربوط به آن، هر یک از این مکاتب روشی در پیش می‌گیرند. محقق موظف است که با دقت در مبانی هر یک از این مکاتب، نحوه‌ی ورود و پردازش مسایل فضای مجازی را، با بررسی موردی مسئله‌ی رمزارزها، بازسازی نماید. این بازسازی باید به گونه‌ای باشد که طرفداران هر یک از مکاتب فقهی، با آن صورت بازسازی شده اختلاف گفتمانی نداشته باشند و اجمالاً هماهنگی خود را با آن تقریر بپذیرند. در عین حال، محقق باید در این بازشناسی نگاه انتقادی هم داشته باشد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهاسازی فضای اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد