eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
219 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
مبدا سال قمری ماه ربیع است یا محرم !!!! 🤔 ❓با توجه به آنکه پیامبر اسلام در ماه ربیع الاول هجرت کردند , چگونه مبدا سال هجری ماه ربیع نیست و ماه محرم واقع شده است ❗️❗️❗️ 💠💠 👌در ذیل مفصل توضیح داده ایم که اگر مبدا تاریخ اسلام , هجرت پیامبر واقع شده است , به امر و عملکرد خود پیامبر گرامی بوده است و ایشان آغازین ماه سال هجری را نیز ماه ربیع الاول که هجرت در آن ماه صورت گرفته بود , محسوب می کردند : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1084 ❕ از «زهرى» نقل مى‌كنند: وقتى پيامبر وارد مدينه شد، فرمان به تعيين تاريخ داد و از ماه ربيع (ماه ورود پيامبر) تاريخ معين شد. 📚تاریخ طبری ج ٢ ص ٣٨٨ 👌اما از آنجایی که عرب جاهلی قبل از اسلام , ماه محرم را سر آغاز سال می گرفتند , پس از درگذشت پیامبر گرامی نیز این سنت بینشان زنده شد و ماه محرم را به جای ماه ربیع سر آغاز سال گرفتند , با این تفاوت که هجرت پیامبر را مبدا تاریخ قرار دادند و مبدا تاریخ هجرت را از اول محرم سالی گرفتند که هجرت در آن سال واقع شده بود , چنان که برخی می نویسند : " پوشيده نماند كه روز هجرت آن حضرت ..... قطعاً اول محرّم نبوده است، لكن به مناسبت آنكه عرب سال قمرى را كه متداول ايشان بوده، از اول محرّم مى‌گرفتند، آن كسر را طرح كردند و مبدأ تاريخ هجرت را از اول محرم سالى گرفتند كه هجرت در آن سال وقوع يافته است. اسامى شهور عرب را هم، كه در زمان جاهليّت به نام «مؤتمر»، «ناجر»، «خوان»، «وبصان»، «حنّين»، «حنين»، «اصمّ‌»، «عاذل»، «ناتق»، «وعل»، «ورنه» و «برك» معروف بودند، با اختلافات جزئى، پس از ظهور زمان اسلامى، به همان ترتيب، به نام‌هاى مشهور «محرّم» و «صفر» و غيره تبديل نمودند. " 📚ریحانة الأدب، جلد: ۱، صفحه: ۱۴۱ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
عمار و ترک یاری علی علیه السلام !!!!! 🤔 ❓فرار از جهاد و عدم اطاعت عمار از امام معصوم شيعه در كتب شیعه ❗️❗️ در اين روايت معتبر اثبات ميشود كه حضرت عمار رضي الله عنه از جهاد با معصوم شيعه خود داری ميكند . دو بار قول حضور ميدهد اما هر دوبار خيانت ميكند روايت معتبر از كتاب ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ شيخ طوسی 1/38 متن روايت : 👇 ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺇﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ، ﻗﺎﻝ ﺣﺪﺛﻨﻲ ﺍﻟﻔﻀﻞ ﺑﻦ ﺷﺎﺫﺍﻥ ، ﻋﻦ ﺍﺑﻦ ﺃﺑﻲ ﻋﻤﻴﺮ ﻋﻦ ﻭﻫﻴﺐ ﺑﻦ ﺣﻔﺺ ، ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﺑﺼﻴﺮ ، ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﺟﻌﻔﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ، ﻗﺎﻝ : ﺟﺎﺀ ﺍﻟﻤﻬﺎﺟﺮﻭﻥ ﻭﺍﻷﻧﺼﺎﺭ ﻭﻏﻴﺮﻫﻢ ﺑﻌﺪ ﺫﻟﻚ ﺇﻟﻰ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ ﻟﻪ : ﺃﻧﺖ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﺃﻧﺖ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﺣﻖ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﺃﻭﻻﻫﻢ ﺑﺎﻟﻨﺒﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻫﻠﻢ ﻳﺪﻙ ﻧﺒﺎﻳﻌﻚ ﻓﻮﺍﻟﻠﻪ ﻟﻨﻤﻮﺗﻦ ﻗﺪﺍﻣﻚ ! ﻓﻘﺎﻝ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ : ﺇﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺻﺎﺩﻗﻴﻦ ﻓﺎﻏﺪﻭﺍ ﻏﺪﺍً ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻠﻘﻴﻦ ﻓﺤﻠﻖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭﺣﻠﻖ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﻭﺣﻠﻖ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﻭﺣﻠﻖ ﺃﺑﻮ ﺫﺭ ﻭﻟﻢ ﻳﺤﻠﻖ ﻏﻴﺮﻫﻢ . ﺛﻢ ﺍﻧﺼﺮﻓﻮﺍ ﻓﺠﺎﺅﻭﺍ ﻣﺮﺓ ﺃﺧﺮﻯ ﺑﻌﺪ ﺫﻟﻚ ، ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ ﻟﻪ ﺃﻧﺖ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﺃﻧﺖ ﺃﺣﻖ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﺃﻭﻻﻫﻢ ﺑﺎﻟﻨﺒﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻫﻠﻢ ﻳﺪﻙ ﻧﺒﺎﻳﻌﻚ ﻓﺤﻠﻔﻮﺍ ﻓﻘﺎﻝ : ﺇﻥ ﻛﻨﺘﻢ ﺻﺎﺩﻗﻴﻦ ﻓﺎﻏﺪﻭﺍ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻠﻘﻴﻦ ﻓﻤﺎ ﺣﻠﻖ ﺇﻻ ﻫﺆﻻﺀ ﺍﻟﺜﻼﺛﺔ ﻗﻠﺖ : ﻓﻤﺎ ﻛﺎﻥ ﻓﻴﻬﻢ ﻋﻤﺎﺭ ؟ ﻓﻘﺎﻝ : ﻻ . ﻗﻠﺖ : ﻓﻌﻤﺎﺭ ﻣﻦ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺮﺩﺓ ؟ ﻓﻘﺎﻝ : ﺇﻥ ﻋﻤﺎﺭﺍ ﻗﺪ ﻗﺎﺗﻞ ﻣﻊ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻌﺪ ◀️ معنا و مفهوم روايت : 👇🏿 بعد از وفات پیامبر صل الله عليه واله وسلم و اتفاقاتی كه در مورد خلافت رخ داد . بعد از آن مهاجرين و انصار نزد حضرت علی آمدند و گفتند تو از همه مردم به خلافت سزاوارتر و مستحق خلافت هستی و دستت را بده تا با تو بيعت كنيم و حاضريم در راه تو جان خود را فدا كنيم . حضرت علی گفت اگر واقعا راستگو هستيد ، وعده ما فرداست و با موی سر تراشيده نزد من حاضر شويد . روز بعد حضرت علی و سلمان و ابوذر و مقداد موی سر خود را تراشيدن اما هيچکس دیگری حاضر نشد . و بار ديگری نيز مهاجرين و انصار نزد حضرت علی حاضر شدند و باز همان ادعای خود را تكرار كردند و اين بار نيز حضرت علی به آنان گفت اگر راستگو هستید وعده ما فرداست و با موی سر تراشيده نزد من حاضر شويد . روز بعد كه شد باز كسی حاضر نشد و فقط آن سه نفر يعنی سلمان و ابوذر و مقداد با موی سر تراشيده آماده بودن و خبری از بقيه نبود و خلف وعده كرده و امام را تنها گذاشتن . در ادامه راوی با تعحب سؤال ميكند آيا عمار در بين آنان نبود ؟ يعنی عمار در بين كسانی كه امام را اطاعت كردن و موی خود را تراشيدند نبود ؟ امام باقر در پاسخ میگوید : خير راوی دوباره سؤال ميكند آيا عمار از أهل ردة بود ؟ امام باقر در پاسخ به اين سؤال گفت : عمار بعدها همراه أميرمؤمنان جنگید يعنی سالها بعد در زمانی كه حضرت علی به خلافت رسيد همراه امير مؤمنان جنگید ❗️❗️ 💠💠 👌جناب عمار رضی الله عنه از کسانی بود که از همان ابتدا معتقد به ولایت امیر مومنان علیه السلام بود , چنان که در نقلی آمده است که راوی می گوید : " شنيدم از ابو ذر كه گفت: شنيدم از رسول خدا ص سه كلمه مى‏گفت در حقّ على بن ابى طالب كه اگر يكى از آنها از براى من باشد دوست‏تر مى‏دارم از دنيا و هر چه در دنياست؛ شنيدم در حقّ على مى‏گفت كه: خداوندا! او را اعانت كن و استعانت جو به او؛ خداوندا! او را يارى كن و انتقام از دشمنانت بكش به او بدرستى كه او بنده توست و برادر رسول توست. ❕پس ابو ذر گفت: شهادت مى‏دهم براى على كه ولىّ خداست و برادر و وصىّ رسول خداست. همين شهادت را براى آن حضرت مى‏دادند سلمان فارسى و مقداد و عمار و جابر بن عبد اللّه انصارى و ابو الهيثم بن التيهان و خزيمة بن ثابت ذو الشهادتين و ابو ايوب صاحب خانه رسول خدا و هاشم بن عتبه مرقال كه همه افاضل اصحاب رسول خدا بودند " " سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لِعَلِيٍّ كَلِمَاتٍ ثلاث [ثَلَاثاً] لَأَنْ تَكُونَ لِي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا سَمِعْتُهُ يَقُولُ اللَّهُمَّ أَعِنْهُ وَ اسْتَعِنْ بِهِ اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ فَإِنَّهُ عَبْدُكَ وَ أَخُو رَسُولِكَ ثُمَّ قَالَ أَبُو ذَرٍّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ أَشْهَدُ لِعَلِيٍّ بِالْوَلَاءِ وَ الْإِخَاءِ وَ الْوَصِيَّةِ قَالَ كريزَةُ بْنُ صَالِحٍ وَ كَانَ يَشْهَدُ لَهُ بِمِثْلِ ذَلِكَ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ وَ أَبُو الْهَيْثَمِ بْنُ التَّيِّهَانِ وَ خُزَيْمَةُ بْنُ ثَابِتٍ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ وَ أَبُو أَيُّوبَ صَاحِبُ مَنْزِلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ هَاشِمُ بْنُ عُتْبَةَ الْمِرْقَالُ كُلُّهُمْ مِنْ أَفَاضِلِ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ " 📚امالی صدوق ص ٥٣ 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕جناب عمار رضی الله عنه هیچگاه در حقانیت علی علیه السلام و ولایت و امامت او تردید نکرد , چنان که مطابق نقل دیگری , امام رضا ع فرمود : " واجب است ولايت و محبت مؤمنانى كه تغيير خليفه خدا و تبديل دين خدا بعد از پيغمبر خود نكردند مانند سلمان فارسى و ابو ذر غفارى و مقداد بن اسود كندى و عمار بن ياسر .... و هر كه به طريقه ايشان رفته است و كردار ايشان را پيروى كرده است‏ " " الْوَلَايَةُ لِلْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ لَمْ يُغَيِّرُوا وَ لَمْ يُبَدِّلُوا بَعْدَ نَبِيِّهِمْ ص وَاجِبَةً مِثْلِ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ وَ أَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِيِّ وَ الْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ الْكِنْدِيِّ وَ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ .... وَ مَنْ نَحَا نَحْوَهُمْ وَ فَعَلَ مِثْلَ فِعْلِهِمْ " 📚خصال ج ٢ ص ٦٠٧ ❕عمار اگر چه همواره معتقد به ولایت علی علیه السلام بود , اما در ابتدای امر و پس از جریان سقیفه دچار لغزش شد و در نصرت و یاری علی ع تردید کرد , اما پس از مدتی این خطای خود را جبران کرد و متذکر شود و به علی ع پیوست , چنان که وقتی از علی ع از حال عمار بن ياسر پرسيدند، فرمود: " مؤمنى بود كه مغز استخوانش پر از ايمان شده بود، و فراموش كارى بود كه چون به يادش مى‏آوردند زود متذكر مى‏شد. " "نَسِيٌّ إِذَا ذُكِّرَ ذَكَر " 📚روضه الواعظین ج ٢ ص ٢٨١ ❕لذا در نقل دیگر آمده است که عمار پس از تذکر در کنار تنی دیگر از اصحاب , خودشان را به سلمان و ابوذر و مقداد ملحق کردند , و از یاری کنندگان علی ع گردیدند : " ثُمَّ لَحِقَ أَبُو سَاسَانَ وَ عَمَّارٌ وَ شُتَيْرَةُ وَ أَبُو عَمْرَةَ فَصَارُوا سَبْعَةً " 📚رجال کشی ج ١ ص ٣٥ 👌و در نقل دیگر تصریح شده است که عمار در کنار سلمان و ابوذر و مقداد , از یاری کنندگان اصلی امام علی ع بودند , چنان که مطابق نقل مرحوم طبرسی , علی علیه السلام فرمود : " چون رسول خدا از دنيا رفت و آن جناب را غسل دادم و دفن كردم مشغول جمع قرآن گرديدم، و چون از آن فارغ گرديدم دست فاطمه و حسن و حسين را گرفتم و به خانه‏هاى جميع اهل بدر و آنها كه سبقتها در دين گرفته بودند گرديدم و ايشان را قسم دادم به حقّ خود و طلب يارى از ايشان نمودم، و اجابت من نكردند از ايشان مگر چهار كس: سلمان، ابو ذر، مقداد و عمار " " فَمَا أَجَابَنِي مِنْهُمْ إِلَّا أَرْبَعَةُ رَهْطٍ- سَلْمَانُ وَ عَمَّارٌ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَاد " 📚الاحتجاج ج ١ ص ٧٥ ❕بنابراین عمار رضی الله عنه از یاران با وفای علی ع بوده است , و تنها در ابتدای امر دچار لغزش شد و در یاری علی ع تردید کرد که پس از مدت کوتاهی این لغزش برطرف شد , چنین لغزش هایی از افراد غیر معصوم گاه ممکن است سر بزند که مهم تذکر و بازگشت است که عمار متذکر این قضیه گردید , و اگر در روایاتی از کسانی که علی ع را یاری نکردند با تعبیر " ارتدوا " یاد شده است , مقصود همان یاری نکردن علی ع و پشت کردن به ایشان است , نه آنکه آنان کافر اصطلاحی شده باشند , چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3170 ❕برخی از بزرگان در این رابطه می نویسند : " مقصود از ارتداد در این روایات کفر ... نیست , تنها مراد این روایات عدم وفاء به عهدی است که در مواضع متعددی از آنان گرفته شد ( در ولایت و نصرت علی علیه السلام ) که مهمترین آن غدیر خم بود " "ليس المراد من الارتداد الكفر ... وإنّما المراد عدم الوفاء بالعهد الذي أُخذ منهم في غير واحد من المواقف وأهمّها غدير خم. " 📚بحوث في الملل و النحل، سبحانی , ج ۶، ص ۴۲۵ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پرسش و پاسخ های مربوط به پایان ماه صفر و ایامی که برخی به ایام محسنیه نامگذاری کرده اند ؛ 1⃣آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این و تبریک گفتن مرسوم است ❗️آیا دهه محسنیه واقعیت دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1836 2⃣می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1837 3⃣هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بیت نبوی و مورد ضربت قرار گرفتن حضرت زهرا دقیقا چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفت ❗️آیا روزهای ابتدایی ماه صورت گرفته است ❕آیا راست است که در روایتی آمده است که تا روز نهم ربیع باید سیاه پوش باشیم ❕آیا روایت مذکور دلالت ندارد که مصائب وارده پس از شهادت پیامبر تا روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1838 4⃣آیا راست است که مصیبت سقیفه و شهادت حضرت محسن حتی از امام حسین هم بزرگتر است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1839
💠ضمن گرامیداشت لیله المبیت و سالروز هجرت تاریخی پیامبر گرامی از مکه به مدینه ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پاسخ به دو شبهه پیرامون حوادث اتفاق افتاده در شب اول ماه ربیع الاول ؛ 1⃣شبهه می شود آخوند های شیعه معتقدند که حضرت علی علم غیب دارد اما در مورد خوابیدن علی در رختخواب پیامبر در شب هجرت پیامبر با آشفتگی ، نظری کاملا متضاد با عقیده خود ارائه می دهند و مدعی هستند که در آن شب علم غیب علی متوقف شده است زیرا برای این سوال پاسخی ندارند که اگر علی علم غیب دارد و می داند اگر در بستر پیامبر بخوابد آسیبی نمی بیند دیگر این خوابیدن فضیلت ندارد که شیعه از آن حادثه با عظمت یاد می کند ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2167 2⃣با توجه به این که روزهای اول ماه ربیع مصادف است با هجرت پیامبر ، اهل سنت استدلال می کنند که یکی از فضائل ابوبکر همراهی و مصاحبت او با پیامبر در غار بوده است که خداوند آیه 40 توبه را در این رابطه نازل کرد و از ابوبکر تمجید کرد پاسخ چیست ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2168
توضیحاتی پیرامون انگشتر سلیمان علیه السلام 🤔 ❓این که می گویند شیطان انگشتر حضرت سلیمان را دزید و مالک تاج و تخت او شد چقدر سندیت دارد ❕❗️ 💠💠 👌آنچه در پرسش مطرح شده است , در برخی از نقلهای جعلی اهلسنت مطرح شده است , مرحوم طبرسی به نقل از منابع آنان چنین نقل می کند : " «ابن عباس» گويد: شيطانى به نام «صخر» بر تخت سليمان افكنده شد كه بسيار سر پيچ و متمرد بود و همه شياطين و ديوان بر آن قدرت پيدا نمى‏كردند. شيوه و روش سليمان اين بود كه هنگامى كه به محل تطهير مى‏رفت انگشتر خود را كه نشانه پادشاهى و پيمبريش بود از انگشت در مى‏آورد، روزى چون به محل تطهير رفت، انگشتر خود را بيرون آورده و به همسرش سپرد، آن شيطان و ديو متمرد بصورت سليمان در آمده و به نزد همسرش رفت و انگشتر را از او گرفته و به عنوان پيامبر و پادشاهى در چهره سليمان بر تخت وى جلوس كرد و چهل روز سليمان فرارى شد. ❕یا ديوى بود كه «آصف» نام داشت، روزى سليمان از وى پرسيد، مردم را چگونه فريب مى‏دهى؟ ديو گفت انگشتر خود را نشان ده تا بگويم! سليمان چون خواست انگشتر خود را نشان دهد ديو از دست او ربوده و به دريا انداخت، و در نتيجه پادشاهى سليمان از ميان رفته و ديو به جاى او بر تخت سلطنت نشست، ولى نتوانست با همسران سليمان نزديكى پيدا كند و خدا او را از اين كار منع كرد، در اين مدت سليمان طعام گرفته و مى‏خورد و بر كسى نمى‏توانست طعام دهد، تا روزى زنى به وى ماهى آورد چون شكم ماهى را شكافت انگشتر خود را در آن ميان يافت، و خدا پادشاهى او را دوباره به وى بازگردانيد و «سدى» گفته كه نام اين ديو «حيقيق» بوده است. " 📚ترجمه مجمع البیان ج ٢١ ص ١٠٥ ❕علمای اهلسنت نقلهای فوق را در کتب خود نقل کرده و معتقدند که سند صحیحی دارند : 📚تفسیر القرآن العظیم ابن کثیر ج ٧ ص ٥٨ _ جامع البیان ج ١ ص ٣٥٧ _ الدر المنثور ج ٥ ص ٣١٠ _ فتح القدیر ج ٤ ص ٤٩٧ _ المستدرک علی الصحیحین ج ٢ ص ٤٣٤ _ السنن الکبری نسائی ج ٦ ص ٢٨٧ _ تاریخ طبری ج ١ ص ٣٥٤ ❕شبیه این نقل در کتاب تفسیر قمی ( ج ٢ ص ٢٣٦ ) نیز آمده است که نقل مذکور بدون سند و مرسل بوده و اگر صحیح هم بود , قطعا از روی تقیه موافق با اعتقاد اهلسنت صادر شده است و در واقع جزء نقلهای تقیه ای است که در ذیل پیرامون چنین نقلهایی توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 ❕لذا می بینیم که مرحوم سيّد مرتضى و طبرسى درباره‏ى اين روايات فرموده‏اند: " امّا آن‏چه از طريق ابن عبّاس نقل شده كه شيطان به شكل سليمان ظاهر گرديده، انگشتر او را از يكى از همسرانش گرفت و چهل روز بر تخت حكومتش نشست و ... همه از جمله مطالبى است كه نبايد به آن‏ها اعتماد كرد؛ زيرا نبوّت در انگشتر نيست و روا نيست كه خداوند نبوّت را از پيامبرش سلب نمايد و نيز جايز نيست كه خداوند شيطان را تمكّن دهد تا به صورت پيامبر تمثّل پيدا كند و بر تخت سليمان نشسته، در ميان بندگانش حكم براند " 📚مجمع البيان، ج 7- 8، ص 742 و تنزيه الأنبياء، ص 135. ❕در تفسیر نمونه نیز می خوانیم : " اما افسانه‏هاى دروغين زشتى كه در باره گمشدن انگشتر سليمان، و يا ربوده شدن آن به وسيله يكى از شياطين، و نشستن شيطان بر تخت حكومت به جاى او كه با آب و تاب در بعضى از كتب آمده، و ظاهرا ريشه آن به" تلمود" يهوديان باز مى‏گردد و از خرافات اسرائيلى است با هيچ عقل و منطقى سازگار نيست. ❕اين افسانه‏ها قبل از هر چيز دليل بر انحطاط فكرى گويندگانش مى‏باشد، و لذا محققان اسلامى هر جا از آن نام برده‏اند بى‏پايه بودن آنها را با صراحت‏ بازگو كرده‏اند، و گفته‏اند نه مقام نبوت و حكومت الهى به انگشتر وابسته است و نه هرگز خداوند اين مقام را از پيامبرى گرفته، شيطانى را به صورت پيامبرى درآورده، تا چه رسد به اينكه چهل روز بر جاى او بنشيند و ميان مردم حكومت و قضاوت كند " 📚تفسير نمونه، ج‏19، ص: 281 👌آنچه در منابع ما در مورد انگشتر سلیمان ع آمده است آن است که انگشتر مذکور نمادی برای حکومتش بوده ( نه آنکه بقاء حکومت وابسته به آن باشد ) که به عنوان میراثی به امامان علیهم السلام رسیده است و هم اینک نیز در دست امام زمان ع است : "َ فِي يَدِهِ ( ای علی ع ) خَاتَمُ سُلَيْمَان‏ " " أَنَّ الْقَائِمَ ع إِذَا خَرَجَ يَكُونُ عَلَيْهِ قَمِيصُ يُوسُفَ وَ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ ع " " ما عندهم من سلاح رسول الله ص و آثاره و آثار الأنبياء ص‏ " 📚الکافی ج ١ ص ٢٣٢ _ کمال الدین ج ١ ص ١٤٣ _ بحار الانوار ج ٢٦ ص ٢٠١ باب ١٦ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕بیش از ٩٨ درصد شبهاتی که معاندین در فضای مجازی مطرح می کنند تکراری است و در گذشته پاسخ داده ایم , به عنوان نمونه : 👌وهابی مدعی است که طبق عقیده امام صادق علیه السلام , آیه تطهیر هیچ دلالتی بر عصمت ائمه ع ندارد , در ذیل پاسخش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3450
❕بیش از ٩٨ درصد شبهاتی که معاندین در فضای مجازی مطرح می کنند تکراری است و در گذشته پاسخ داده ایم , به عنوان نمونه : 👌معاند مدعی شده است که آیات قرآن مانند سوره توحید قبل از زمان پیامبر اسلام هم بوده است و ادعای تحدی و بی نظیر بودن آیات قرآن از اساس باطل است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3514
پاسخی به وهابی پیرامون رجوع به اولی الامر در هنگام اختلاف !!!!! 🤔 ❓تحریف_قرآن_کریم 📖 قرآن می‌فرماید : اگر در چیزی نزاع داشتید، آن را به و برگردانید. ﴿فَإِن تَنَـٰزَعۡتُمۡ فِي شَيْءࣲ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ﴾ [النساء ٥٩] 🛑 شیعه می‌گوید : این آیه، درستش اینگونه بوده : به و و برگردانید. ﴿فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَى أُو۟لِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡ﴾ ‼️ ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 📝 الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ : قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ : ... ثُمَّ قَالَ لِلنَّاسِ : «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»، إِيَّانَا عَنَى خَاصَّةً أَمَرَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ بِطَاعَتِنَا؛ فَإِنْ خِفْتُمْ تَنَازُعاً فِي أَمْرٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَإِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ كَذَا نَزَلَتْ. 🌴 بريد عجلى می‌گويد : امام باقر گفت : خداى تعالى به مردم می‌فرمايد : «ای كسانى كه ايمان آورده‌ايد! خدا را اطاعت كنيد و رسول و واليان امر از خودتان را اطاعت كنيد». خدا فقط ما را قصد كرده، (ماییم اولواالأمر). خدا همه مؤمنين را تا روز قيامت به اطاعت ما امر فرموده : «و چون از نزاع و اختلاف در باره امرى ترسيديد، آن را بخدا و رسول و واليان امر از خود ارجاع دهید». آیه، اين گونه نازل شده است : ﴿فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَى أُو۟لِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡ﴾. 📚 اصول کافی 276/1 ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « ای کسانی که ایمان آورده اید ، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اولی الامر را ، و هرگاه در چیزی نزاع کردید آن را به خدا و پیامبر ارجاع دهید ، اگر ایمان به خدا و روز رستاخیز دارید ، این برای شما بهتر و عاقبت و پایانش نیکوتر است » ( نساء 59 ) ❗️در این آیه خداوند تصریح می کند که در هنگام اختلاف , حکم خدا و پیامبر است که رفع اختلاف می کنند , چرا که شارع دین خدا و رسول هستند , و امام تنها مبین حکم خدا و رسول است و از نزد خود چیزی را جعل نمی کند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3821 👌 لذا دستور داده شده که در هنگام اختلاف در احکام اسلام , به خدا و رسول رجوع کنیم , اما رسیدن به حکم خدا و رسول از مجرای اولی الامر است , زیرا اولی الامر هستند که حکم خدا و رسول را تبیین می کنند , در ذیل توضیح داده ایم که اولی الامر , امامان معصوم علیهم السلام هستند , همانانی که پیامبر اسلام در حدیث ثقلین امر به تمسک و پیروی از فرامین آنان می کند : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4097 💠 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2920 ⚫️ 👇
💠ادامه 👇 ❗️بنابراین وقتی می گوید برای رسیدن به حکم دین و رفع اختلاف به سوی خدا و رسول روید , یعنی به سراغ اولی الامر روید که حکم خدا و رسول را برایتان بیان کند , زیرا اولی الامر مبین حکم و سنت پیامبرند , چنان که در روايتى به نقل از جابر، آمده است ؛ « به ابوجعفر امام باقر عليه السلام گفتم: هر گاه برايم حديثى مى‏ فرمايى، سند آن را نيز برايم ذكر نما. فرمود: «پدرم، از جدّم، از پيامبر خدا، از جبرئيل عليه السلام، از خداوند عز و جل، مرا حديث كرده است، و هر حديثى كه براى تو مى‏ گويم، با همين سند است». 📚امالی مفید ، ص 42 ❕در روایت دیگر ، از امام صادق عليه السلام نقل شده است که فرمود ؛ «حديث من، حديث پدرم است، و حديث پدرم، حديث جدّم، و حديث جدّم، حديث حسين، و حديث حسين، حديث حسن، و حديث حسن، حديث امير مؤمنان عليه السلام، و حديث امير مؤمنان عليه السلام، حديث پيامبر خدا، و حديث پيامبر خدا، سخن خداوند عز و جل است». 📚الکافی ج 1 ص 53 👌 امام رضا عليه السلام فرمود ؛ «إنّا عَنِ اللَّهِ و عَن رَسولِهِ نُحَدِّثُ. » « ما از طرف خدا و پيامبر او سخن مى‏ گوييم. » 📚رجال کشی ، ج 2 ص 490 👌امام صادق ع فرمود ؛ « هر زمانی که از چیزی به تو جواب می دهم ، آن قول رسول الله است و ما به رای و نظر خویش ، هیچ چیز نمی گوییم » «مَهْمَا أَجَبْتُكَ فِيهِ بِشَيْ‏ءٍ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا نَقُولُ بِرَأْيِنَا مِنْ شَيْ‏ءٍ » 📚بصائر الدرجات ، ج 1 ص 301 👌بر این اساس گفتنی است که در معنا و تفسیر آیه رجوع به اولی الامر خوابیده است , لذا مطابق نقل وهابی , امام ع بیان می کند که باید به اولی الامر رجوع کرد تا حکم خدا و رسول دانسته شود , این بیان امام ع تفسیری برای آیه است و بیان می کند که آیه با این تفسیر و تاویل بر پیامبرش نازل شد , نه آنکه رجوع به اولی الامر در متن اصلی آیه باشد , چنان که شارحین روایت مذکور متذکر این نکته می گردند : " یحتمل ان یکون للرد الی الله و الی اولی الامر لامر الله و الرسول بطاعتهم فالرد الیهم الرد الیهما فالمراد بقوله کذا نزلت ای بحسب المعنی " " فالمذکور اما له و بیان لحاصل معناه ... " 📚مراه العقول ج ٣ ص ١٨١ _ شرح الکافی , مازندرانی ج ٦ ص ٧٦ ❗️وهابیون که نگران تحریف قرآن اند باید پاسخ دهند که چرا عمر و عایشه و جمعی دیگر از اصحاب معتقد بودند که قرآن تحریف شده است ? در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2736 ❗️امامان شیعه علیهم السلام تصریح می کردند که قرآن تحریف شدنی نیست , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2205 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را در مورد نزول عذاب الهی بر قریش را در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3120
👌پاسخ معاند را که مدعی است قرآن در بیان داستان ابراهیم علیه السلام دچار تناقض گویی شده است را در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3870
تعلیم پیامبر اسلام ص به علی ع پس از مرگ دنیوی !!!! 🤔 ❓در کتب شیعه آمده است که پیامبر پس از مرگ به علی آموزش می داد !!!! عن أبان بن تغلب عن أبي عبد الله قال‌ : لَمَّا حَضَرَ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ الْمَوْتُ دَخَلَ عَلَيْهِ عَلِيٌّ. فَأَدْخَلَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ : يَا عَلِيُّ إِذَا أَنَا مِتُّ فَغَسِّلْنِي وَ كَفِّنِّي ثُمَّ أَقْعِدْنِي وَ سَلْنِي وَ اكْتُبْ. أبان بن تغلب می‌گوید : امام صادق گفت : وقتی که وفات پیغمبر ﷺ نزديک شد، حضرت على نزد ایشان آمد. پیامبر ﷺ سر على را در برگرفت وفرمود : اى على! وقتی من وفات کردم، مرا غسلم بده و كفن کن، سپس مرا بنشان وسؤال بپرس وبنويس. 📚 اصول کافی 297/1 قضاوت با خوانندگان ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات ما , روح مطهر پیامبر گرامی در دنیا به عرش می رفت و از ناحیه خداوند علوم بیشتری بر ایشان افاضه می شد : " وَافَى رَسُولُ اللَّهِ ص الْعَرْش‏ ... ْ فَلَا تُرَدُّ أَرْوَاحُنَا إِلَى أَبْدَانِنَا إِلَّا بِعِلْمٍ مُسْتَفَاد " 📚بصائر الدرجات ج ١ ص ١٣٠ ❕پیامبر گرامی نیز علومی که تازه به ایشان افاضه می شد را به امیر مومنان ع می رساند و علی ع هم به سایر امامان , چنان که در نقلی آمده است که راوی می گوید : به امام صادق عليه السّلام عرض كردم ابو بصير ميگفت: " از شما شنيده است كه فرموده‏ايد اگر مسأله افزايش نبود ما علم خود را تمام ميكرديم " فرمود: صحيح است عرض كردم آيا در علم شما چيزهائى اضافه مى‏شود كه پيامبر اكرم نداشت فرمود: نه براى پيامبر اكرم اين مطالب بطريق وحى بود و براى ما از طريق حديث ( و بیان پیامبر ) " "قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبَرَنِي أَبُو بَصِيرٍ أَنَّهُ سَمِعَكَ تَقُولُ لَوْ لَا أَنَّا نُزَادُ لَأَنْفَدْنَا قَالَ نَعَمْ قَالَ قُلْتُ تُزَادُونَ شَيْئاً لَيْسَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ لَا إِذَا كَانَ ذَلِكَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَحْياً وَ إِلَيْنَا حَدِيثاً " 📚امالی طوسی ص ٤٠٩ 👌بر این اساس و بر اساس روایت مورد استناد وهابی , روح پیامبر گرامی ص پس از مرگ به آسمان عروج می کند و علومی را دریافت می کند و از علی ع می خواهد که پس از اتمام غسل و کفنش از ایشان سوال کند , تا پیامبر گرامی به سخن آمده و این علوم افاضه شده را به علی ع برساند . ❕مطابق سایر روایات , علی ع هم چنین کردند و پیامبر گرامی ص علوم افاضه شده را به علی ع منتقل کردند به گونه ای که علی ع هرگاه از آن علوم استفاده می کرد , می فرمود این دسته از علوم از مواردی است که پیامبر گرامی ص پس از مرگش مرا از آن آگاه کرد : " قَال هَذَا مِمَّا أَخْبَرَنِي بِهِ النَّبِيُّ ص بَعْدَ مَوْتِهِ " 📚الخرائج و الجرائح ج ٢ ص ٨٠٣ _ بحار الانوار ج ٤٠ ص ٢١٥ 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕گویی وهابی از زنده شدن پیامبر گرامی پس از مرگش تعجب کرده است , در حالی که این مساله تعجبی ندارد , در وقتی که عیسی مسیح مردگان را زنده می کرد : " أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ الله "( آل عمران ٤٩ ) 👌یا اهلسنت معتقدند که علمایشان می توانستند مردگان را زنده کنند , چنان که در مورد " ابوبکر باعلوی " می نویسند : " «هنگامى كه «ابو بكر بن عبد اللّه با علوى» از سفر حج بازگشت، وارد «زيلع» شد. حاكم آنجا در آن موقع، محمّد بن عتيق بود. اتفاقا مادر فرزند حاكم مزبور وفات كرد و لذا بسيار اندوهگين بود. كم مانده بود كه از مرگ او عقلش زايل شود، سيد با علوى كه شدت ناراحتى او را شنيده بود، براى تسليت بحضور او آمد تا او را به صبر و پايدارى دعوت كند. در اين حال، روى جنازه او پارچه كشيده و آن را پوشانيده بودند. هر چه تسليت گفت و او را به صبر فرا خواند، سودى نداشت. او به قدمهاى شيخ افتاد كه ببوسد و به وى‏ گفت: اى سيد من، هرگاه خدا اين مرده را زنده نكند، من نيز بدنبال او مى‏ميرم و ديگر به كسى عقيده پيدا نمى‏كنم. آنگاه سيد پارچه را از روى مرده برداشت و او را صدا كرده و او جواب داد: لبيك. سپس خدا روح او را بر گرداند. حاضران همه بيرون رفتند، ولى شيخ بيرون نيامد، تا اينكه با او غذاى آبگوشت صرف كند و آن زن مدت درازى زنده ماند». " لمّا رجع أبو بكر بن عبد اللَّه باعلوي من الحجِّ دخل زيلع، و كان الحاكم بها يومئذٍ محمد بن عتيق، فاتّفق أنَّه ماتت أُمّ ولد للحاكم المذكور، و كان مشغوفاً بها فكاد عقله يذهب لموتها، فدخل عليه السيّد- باعلوي- لمّا بلغه عنه من شدّة الجزع ليعزِّيه و يأمره بالصبر و هي مسجّاة بين يديه بثوب، فعزّاه و صبّره فلم يفد فيه ذلك، و أكبّ على قدمي الشيخ يقبّلهما و قال: لا سيّدي إن لم يحي اللَّه هذه متُّ أنا أيضاً، و لم يبق لي عقيدةٌ في أحد، فكشف السيّد عن وجهها و ناداها باسمها فأجابته: لبّيك، و ردّ اللَّه روحها، و خرج الحاضرون و لم يخرج السيّد حتى أكلت مع سيّدها الهريسة و عاشت مدّة طويلة. " 📚شذرات الذهب ج ١٠ ص ٩٢ حوادث سنه ٩١٤ _ النور السافر ص ٧٩ ❕اهلسنت حتی معتقدند که دجال ( دشمن خدا ) نیز می تواند مردگان را زنده کند و در موردش نقل می کنند که دجال ادعاى ربوبيت مى ‏كند ( سنن ابن ماجه ج 2 ص 1360 ) ، عمر طولانى دارد ، ( صحیح مسلم ج 8 ص 205 ) ، همراه او آب و آتش است. ( صحیح بخاری ج 8 ص 103 ) ، كور را بينا كرده و برص را شفا مى ‏دهد ( مسند احمد ج 5 ص 13 ) ، مرده را زنده مى‏ كند ، ( مسند احمد ج 5 ص 13 )، کسى را مى‏ کشد، آن‏گاه او را زنده مى‏ کند ( مستدرک حاکم ج 4 ص 537 ). ❕مثلا بخاری صراحتا نقل می کند که دجال فردی را می کشد و بعد او را زنده می کند ؛ « فَيَقْتُلُهُ ثُمَّ يُحْيِيه‏ » 📚صحیح بخاری ج 2 ص 223 _ ج 8 ص 104 ❕بنابراین زنده شدن پیامبر گرامی پس از مرگ نمی تواند مورد انکار وهابی قرار گیرد در جایی که مستنداتی بر امکان این واقعه از قرآن و روایات و معتقدات اهلسنت وجود دارد ❗️❗️❗️ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌وهابی مدعی شده است که مامون بوده است که به امام رضا علیه السلام لقب " رضا" را داده است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2987 ❕یا یا با استناد به ریا و ظاهر سازی های مامون در تکریم امام رضا ع مدعی است که مامون , امام رضا علیه السلام را شهید نکرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2858
توضیحی در مورد کشته شدن ام قرفه توسط مسلمین !!!! 🤔 ❓یكى ادعاهای مسلمین این است که جنگهاى صدر اسلام همه دفاعى بوده اند. زمانی بین ادعاى ديگرشان اين است كه: مسلمین به افرادی که در جنگ شرکت نداشته اند آسيبى نميرساندند.. اما در معتبرترين كتب تاریخی اسلامى مخالف هر دو ادعاى بالا نوشته شده است. ▪️شرح داستان: رمضان سال ششم بعد از هجرت سریه زید بن حارثه برای کشتن ام قرفه "زید به همراه ديگر مسلمانان، به خانه ام فرقه حمله كردند، جاریه دختر مالک بن حذیفه و مادر او را که معروف به ام قرفه بود به اسارت گرفتند، سلمه در مورد جاریه و زیبایی او با پيامبرشان صحبت کرد وى نيز اين دختر بينوا را بعنوان كنيز به شخصى به نام ابن وهب داد. هرچند كه خود محمد نير به اين دختر بنوي تمايل داشته است. قيس بن مسحر پاهاى ام قرفه را كه يك بانوى بسيار سالخورده بود، به دو شتر سرکش بست و از هم دریده شد. ديديد كه مسلمین دو زن را از خانه های خود (در جنگ شرکت نداشتند) اسیر كرده يكى را به كنيزى برده و پیرزن سال‌خورده را وحشیانه اعدام كردند. : مغازی واقدی، جلد ٢، صفحه ٤٢٨-٨ ❗️❗️ 💠💠 👌بارها گفته ایم که کسانی به اسیری و بردگی و کنیزی گرفته می شوند که به سرزمین اسلامی حمله کرده باشند و قصد نابود سازی مسلمین و دین و آیین آنها را داشته باشند ، اینان همان کفار حربی هستند که تنها اجازه جهاد با آنان داده شده است ، در گذشته در رابطه چرایی به بردگی گرفتن چنین کفاری توضیحات لازم را داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9717 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12052 ❕حال معاند با استدلال به نقلی از کتاب مغازی واحدی مدعی شده است که مسلمین به کسانی که در نبرد شرکت نداشتند هجوم می بردند و آنان را اسیر می گرفتند , در حالی که استدلال به نقل واقدی در جایی که نقل واقدی خلاف مسلمات تاریخی و حدیثی است , نمی تواند صحیح باشد , چرا که واقدی حتی در نزد علمای اهلسنت هم جایگاهی ندارد و علمای اهلسنت , نقلهای او را جعلی و دروغین تلقی می کنند . ❕ ❕بخاری و ابوحاتم در مورد واقدی می گفتند متروک است و به نقلهای او توجه نمی شود ، احمد در موردش می گفت احادیث رادگرگون می کند ، ابوحاتم و نسائی می گویند وضع و جعل حدیث می کرده است ، ابن راهویه می گوید او در نزد من از جاعلان حدیث است ، ابن معین گفته است او ثقه نیست ، دار قطنی گفته است در او ضعف است ، ابن خلکان گفته است او را در حدیث تضعیف کرده اند ، یافعی گفته است ، ائمه حدیث او را ضعیف می دانند ، ذهبی نیز گفته است بر ترک نقلهای او اجماع است » 📚میزان الاعتدال ج 6 ص 273 _ المغنی فی الضعفاء ، ج 2 ص 354 _ الکاشف ج 3 ص 65 _ مراه الجنان ج 2 ص 36 _ الانساب ج 5 ص 567 _ تقریب التهذیب ج 2 ص 117 _ طبقات الحفاظ ص 149 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 2⃣اهلسنت در بیان جریان مذکور ضد و نقیض سخن گفته اند که این تضاد و تناقض گواه بر جعلی بودن اصل داستان می تواند باشد . مثلا بر خلاف نقل واقدی , طبری مدعی می شود که فرمانده گروهی که اعزام شد , زید نبوده است , بلکه ابوبکر بوده است ❗️❗️ ❕طبری بر خلاف واقدی , چنین نقل می کند : " روايت ديگر درباره اين سفر جنگى از سلمة بن اكوع هست كه سالار قوم ابو بكر بن ابى قحافه بود. گويد: پيغمبر ابو بكر را سالار ما كرد و به جنگ بنى فزاره رفتيم و چون به آب آنها نزديك شديم ابو بكر گفت بخوابيم، و چون نماز صبح بكرديم، ابو بكر گفت تا به آنها حمله برديم و بر سر آب، كسان بكشتيم و من گروهى از كسان را ديدم كه با زن‏ و فرزند سوى كوه مى‏رفتند و تيرى ميان آنها و كوه انداختم و چون تير را بديدند بايستادند و من آنها را سوى ابو بكر آوردم. زنى از بنى فزاره در آن ميان بود كه پوستين به تن كرده بود و دخترش را كه از زيباترين زنان عرب بود، همراه داشت. گويد: و به مدينه آمدم و پيغمبر مرا در بازار بديد و گفت: «اى سلمه اين زن را به من ببخش.» گفتم: «اى پيغمبر بخدا فريفته او شده‏ام و هنوز دست به او نزده‏ام.» پيغمبر چيزى نگفت و روز ديگر باز مرا در بازار بديد و گفت: «اى سلمه اين زن را به من ببخش.» گفتم: «اى پيغمبر بخدا هنوز دست به او نزده‏ام و متعلق به تو است.» و پيغمبر او را به مكه فرستاد كه چند تن از اسيران مسلمان كه در چنگ مشركان بودند در عوض وى آزاد شدند. " 📚ترجمه تاریخ طبری ج ٣ ص ١١٣١ 3⃣اگر از نکات پیش گفته هم چشم پوشی کنیم , باز هم گفتنی است که علت ایجاد این جنگ خود قبیله بنی فزاره و شخص ام قرافه بوده است و زنان این قبیله , در کنار مردان , در صدد بودند که پیامبر اسلام و مسلمین را بکشند و وقتی تعدادی از مسلمین را کشتند , پیامبر گروهی را برای مقابله با آنان روانه کرد , بنابراین آنچه واقع شده است , اسیر گرفتن زنانی است که در کنار مردان با مسلمین دشمنی و نبرد می کردند , و سخن ابتدای کلام ما نقض نمی شود . ❕ یعقوبی نقل می کند : " نيز زيد را بر لشكرى به وادى القرى گسيل داشت 👈چه ام قرفه دختر ربيعة بن بدر كه مالك بن حذيفة بن بدر او را به همسرى گرفته بود، چهل مرد از نسل خود را نزد رسول خدا فرستاده و گفته بود: بر او در مدينه هجوم آوريد. 👉پس رسول خدا زيد بن حارثه را با سوارانى فرستاد تا در وادى القرى با آنها نبرد داد ليكن شكست خورد و👈 زيد از ميان كشتگان جان بدر برد، 👉 پس سوگند ياد كرد كه شستشو نكند و روغن نمالد تا با آنان بجنگد. پس از رسول خدا خواستار شد كه او را بر سر آنها بفرستد، پس او را با لشكرى بزرگ فرستاد و در وادى القرى با هم روبرو شدند و نبردى سخت كردند، پس بنو فزاره شكست خوردند و كشته شدند و در همان روز ام قرفه دستگير شد، پس او را به سختى كشت و در ميان دو شتر جوان بدو نيم كرد، اما دخترش در بخش قيس بن محسر افتاد پس رسول خدا از او خواست تا او را بدائيش حزن بن ابى وهب بن عائذ بن عمران ابن مخزوم ببخشد، پس عبد الرحمن بن حزن را زاييد " 📚ترجمه تاریخ یعقوبی ج ١ ص ٤٣٤ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند مفلوک مدعی شده است که امام خمینی گفته است که پیامبر اسلام در رساندن امامت به امت کوتاهی کرده است , در حالی که معاند با بیسوادی از لغت عرب , ترجمه ای اشتباه ای از کلام امام خمینی ارائه می دهد . 👌مطابق تصویری که معاند از کتاب کشف الاسرار ارائه می دهد , مرحوم امام خمینی چنین می گوید : " الواضح ان الامامه لو تمت کما اراد الله و کما بلغه النبی و سعی الیه لم تکن لتقع جمیع هذه الاختلافات فی بلاد الاسلام و لم تکن کل هذه الحروب و سفک الدماء " " روشن است که امامت اگر به صورت کامل به اجرا در می آمد , چنان که خداوند اراده کرده بود و همانطور که پیامبر تبلغیش را کرده بود و در این مسیر تلاش کرده بود , در این صورت این اختلافات در بلاد اسلامی و جنگ ها و خونریزی ها رخ نمی داد " ❕میبینیم که مرحوم امام خمینی تصریح می کند که پیامبر در مسیر تبلیغ و رساندن امامت سعی و تلاش کرد و امامت را به مردم رساند , و اگر امت تن به امامت و تبلیغ پیامبر می دادند و دستور الهی در امامت را می پذیرفتند , دیگر خبری از جنگ و نبرد و اختلافات و خونریزی ها در امت اسلام نبود . 👌معاند شیاد با ترجمه اشتباه و غلط مطلب را وارونه جلوه داده و نسبت ناروایی به مرحوم امام خمینی می دهد . @Rahnamye_Behesht
👌یکی از کاناهای معاند اشکال کرده است که چرا خداوند برای رساندن پیام خود از واسطه چون فرشتگان یا پیامبران استفاده می کند ,در ذیل پاسخش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2895 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1295 ❕در ادامه می گوید که به عکس خداوند , شیطان برای رساندن پیامش , نیازی به واسطه ندارد , در ذیل در این رابطه نیز توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568 ❕علمای دینی نیز مبلغ آنچه پیامبر عرضه کرده است می باشند تا مردم بهتر با آموزه های پیامبر آشنا شوند و مامور مستقیم خداوند نیستند .
رابطه بین زدن موهای زائد بدن و تعدیل میل جنسی !!!!! 🤔 : ❓موى زياد شهوت را كم ميكند : در كتاب من لايحضر الفقيه نوشته شيخ صدوق يكى از موسسين مذهب شيعه روايتى عجب اما واقعى آمده است بدين مضمون؛ : امام على گفت: موى هيچ مردى زياد نميشود مگر اينكه شهوتش كم شود(موى زياد مردان شهوت آنها را كم ميكند) : جعفر عن أبيه قال : قال على: ما كثر شعر رجل قط إلا قلت شهوته. : الف) من لايحضر الفقيه ج ٣ ص ٤٧٢ ب) وسائل الشيعه ج ٢٠ ص ٢٤١ ▪️اما اين ادعاى على دقيقا برعكس واقعيت علمى است. سايت رويان كلينيك ميگويد: اگر سطح تستوسترون به شدت کاهش یافته و بسیار پایین تر از حد طبیعی شود، این علایم بروز خواهند كرد: ١) کاهش میل جنسی ٢) انرژى کمتری ٣) افزایش وزن ٤) احساس افسردگی ٥) کم مویی بدن(ريزش مو) پس هرمون تستسترون باعث پر پشتى مو و زياد شدن ميل جنسى ميشود نه برعكس ❗️❗️ 💠💠 👌از برخى روايات، استفاده مى‏شود كه موى بدن انسان، در تعديل ميل جنسى ( نه از بین بردن میل جنسی ) مؤثّر واقع مى‏شود. ❕آنچه در روايات وارد شده، اين است كه اگر موى زائد بدن، كوتاه نشود، موجب تعدیل شهوت جنسى مى‏گردد. ازاين‏رو براى تعدیل و کنترل شهوت جنسى، مى‏توان از اين راه‏كار استفاده كرد. 👌 در روايت، وارد شده است كه روزى مردى نزد پيامبر ص آمد و عرض كرد: يا رسول اللّه! من وضع مالى خوبى ندارم كه با زنان ازدواج كنم. به خاطر مجرّد بودنم، چه كنم؟ پيامبر فرمود: « [دو كار انجام بده: يكى اين‏كه‏] موى بدن خود را زياد كن و [ديگر اين‏كه‏] بر روزه گرفتن، مداومت كن». پس آن شخص رفت و چنين كرد و درنتيجه، شهوتش تعدیل شد " " جَاءَ رَجُل‏ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ- لَيْسَ عِنْدِي طَوْلٌ فَأَنْكِحَ النِّسَاءَ فَإِلَيْكَ أَشْكُو الْعُزُوبِيَّةَ فَقَالَ وَفِّرْ شَعْرَ جَسَدِكَ وَ أَدِمِ الصِّيَامَ فَفَعَلَ فَذَهَبَ مَا بِهِ مِنَ الشَّبَقِ " 📚الکافی ج ٥ ص ٥٦٤ ❕امام على عليه السّلام مى‏فرمايد: " ما كثر شعر رجل قطّ إلّا قلّت شهوته. " " موى هيچ مردى زياد نمى‏شود، مگر اين‏كه شهوتش كم شود. " 📚وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٤١ ❕از سوى ديگر، از اين روايات استفاده مى‏شود كه اگر شخص، موى بدن خود را كوتاه كند، شهوتش زياد خواهد شد. پس مى‏توان چنين نتيجه گرفت كه فردى كه بخواهد از ناتوانى جنسى رها شود، مى‏تواند از اين راه، بهره گيرد و شهوت جنسى‏اش را بالا ببرد. 📚تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها ... ، ص: 165 ❕آنچه گفته شد , موافق یافته های علمی نیز است , چنان که برخی از سایتهای علمی می نویسند : " دکتر لورن استریکر استاد برجسته سلامت زنان در دانشکده ی پزشکی دانشگاه نورث وسترن است .این، متخصص زنان و زایمان در این زمینه گفت : در حالی که بسیاری از زنان به خاطر دلایل مذهبی موی خود را می زدایند٬ بسیاری معتقدند که بی مویی آلت باعث افزایش میل جنسی حین رابطه شده و احساس پاکیزگی و تمیزی بیشتری به شما می دهد. ❕اخیرا طی تحقیقی که دانشمندان دانشگاه هندوستان بر روی خاطرات زنان بین 18 تا 68 سال انجام دادند دریافتند که کسی که موی خود را می زداید٬ میزان علاقه اش برای داشتن رابطه ی جنسی و فعالیت های جنسی خاص بیشتر است " 🌐https://b2n.ir/f42319 ❕بنابراین بین زدن یا نزدن موهای زائد با میل جنسی ارتباط است , زدن موهای زائد موجب افزایش میل جنسی و نزدن موجب تعدیل و کنترل میل جنسی می گردد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
شهادت عمار توسط گروه طاغی معاویه و ابوالغادیه !!!! 🤔 : ❓ یک سوال ساده چرا علی علیه السلام قاتل عمار رض را قصاص نکرد مگر نمیگوید که قاتلش ابوالغادیه رض بوده؟ ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌جناب عمار ( رضی الله عنه ) در جنگ صفین و توسط ابوالغادیه که از سربازان معاویه ( لعنه الله علیه ) بود به شهادت رسید و پیامبر گرامی ص سالها قبل کشته شدن عمار را توسط گروه طاغی معاویه پیش بینی کرده بود و طبق نقل بخاری فرموده بود : "آه بر عمّار! گروه سركش، او را مى‏كشند. او آنان را به بهشت مى‏خواند و آنان، او را به دوزخ مى‏خوانند " "وَيحَ عَمّارٍ! تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ، يَدعوهُم إلَى الجَنَّةِ ويَدعونَهُ إلَى النّارِ. " 📚صحيح البخاري: ج 1 ص 172 ح 436 ❕طبری به نقل از حبّة بن جوين عرنى نقل می کند که می گوید : " من و ابو مسعود، در مدائن نزد حُذَيفه رفتيم و بر او داخل شديم. گفت: خوش آمديد! از ميان قبايل عرب، هيچ كس نيست كه بيش از شما دو تن، دوستش بدارم. من [به تواضع‏] اين سخن را به ابو مسعود نسبت دادم. آن‏گاه گفتيم: اى ابو عبد اللّه! با ما سخن بگو كه از فتنه‏ها بيم داريم. ❕حُذيفه گفت: بر شما باد همراهى با گروهى كه [عمّار] فرزند سميّه در آن است. همانا خود از پيامبر خدا شنيدم كه فرمود: «گروهك متجاوز گم‏راه، او را خواهند كشت و واپسين خوراكش قدرى شير آميخته به آب خواهد بود». 👌حبّه گفت: پس در صِفّين، عمّار را ديدم كه مى‏گفت: «واپسين خوراك من از دنيا را برايم بياوريد» و برايش قدرى شير آميخته به آب، در پياله‏اى تَهْ فراخ با حلقه‏اى سرخ آورده شد. پس حذيفه، سرِ مويى هم خطا نگفته بود. [عمّار] سپس خواند: امروز با دوستان ديدار مى‏كنم؛ با محمّد و حزب او. [و افزود:] به خدا سوگند، اگر به ما ضربه زنند، چندان كه به نخلستان‏هاى هَجَر پرتابمان كنند، باز يقين داريم كه ما بر حقّيم و آنان بر باطل‏اند. آن گاه گفت: مرگ زير [سايه‏] نيزه است و بهشت زير [سايه‏] شمشير! " " فَقالَ: عَلَيكُما بِالفِئَةِ الَّتي فيهَا ابنُ سُمَيَّةَ؛ إنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ يَقولُ: تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ ... " 📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 38، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 381 ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که : " پس از كشته شدن عمّار، سپاهيان شام آشفته شدند؛ زيرا روايت عمرو بن عاص [از پيامبر خدا] به يادشان بود كه: «عمّار را گروهك متجاوز خواهند كشت». از اين رو، معاويه گفت: جز اين نيست كه عمّار را كسى كشت كه او را به ميدان جنگ كشاند و در معرض كشته شدن قرار داد! امير مؤمنان گفت: «پس قاتل حمزه [نيز] پيامبر خداست!». " " قالَ مُعاوِيَةُ لَمّا قُتِلَ عَمّارٌ وَاضطَرَبَ أهلُ الشّامِ لِرِوايَةِ عَمرِو بنِ العاصِ كانَت لَهُم: «تَقتُلُهُ الفِئَةُ الباغِيَةُ»: إنَّما قَتَلَهُ مَن أخرَجَهُ إلَى الحَربِ وعَرَّضَهُ لِلقَتلِ! فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام: فَرَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذَن قاتِلُ حَمزَةَ!! " 📚شرح نهج البلاغة: ابن ابی الحدید , ج 20 ص 334 ح 835، العقد الفريد: ج 3 ص 337 _ الفتوح: ج 3 ص 159 ❕علمای اهلسنت تصریح کرده اند که ابوالغادیه , که صحابی پیامبر اسلام بود , قاتل عمار بوده است و می نویسند : " او قاتل عمار بن یاسر بود , وقتی از معاویه و دیگران اجازه ورود می خواست , می گفت قاتل عمار پشت در است و وقتی از او می خواستند که شرح کشتن عمار را دهد , بی هیچ پروایی شرح می داد !!! " " هو قاتل عمار بن ياسر، و كان إذا استأذن على معاوية و غيره يقول: قاتل عمّار بالباب، و كان يصف قتله إذا سئل عنه لا يباليه‏ " 📚الاستیعاب ج ٤ ص ١٧٢٥ ❕دیگران از علمای اهلسنت تصریح و نقل کرده اند که ابوالغادیه , قاتل عمار بوده است : " كان الذى قتل عمارا: أبو الغادية " 📚انساب الاشراف ج ١ ص ١٧٠ _ اسد الغابه ج ٥ ص ٢٣٧ _البدایه و النهایه ج ٧ ص ٣١١ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ٤ ص ١٣٥ _ الطبقات الکبری ج ٣ ص ١٩٨ ❓وهابی اشکال سطحی مطرح کرده است که چرا علی ع ابوالغادیه را قصاص نکرد !!! 👌در حالی که روشن است که ابوالغادیه به دست علی ع نیفتاد تا قصاصش کند , او از معرکه صفین با جریان حکمیت گریخت و پس از آن نیز علی ع درگیر فتنه خوارج و جنگ نهروان شد و نهایتا هم توسط یکی از خوارج به نام ابن ملجم ملعون به شهادت رسید و دیگر فرصتی برای قصاص ابوالغادیه پیدا نکرد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد روایتی از امام صادق ع پیرامون خروج پرنده ای از بینی در هنگام عطسه زدن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3316
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛ ✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛ 1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200 2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى هستند، نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201 3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202‌ 4⃣امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از در مورد رفتار با سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
مستندات تاریخی شهادت امام عسکری ع در پاسخ به منکرین !!!!! 🤔 ❓برخی در شهادت امام عسکری ابهاماتی مطرح می کنند و در این زمینه تردید و سوال هایی مطرح می کنند ❗️آیا برای اثبات شهادت ایشان مستندی است ❗️❗️ 💠💠 👌ما بر اساس روایاتی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است , معتقدیم که امامان گرامی ما به مرگ غیر طبیعی از دنیا رفته اند و شهید شده اند , چنان که امام حسن علیه السلام فرمود: «هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود» " َ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ " 📚بحار الانوار ج27 ص217 _ کفایه الاثر ص227 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم و من نیز با سم مقتول و شهید می شوم » " وَ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَمَقْتُولٌ بِالسَّم‏ " 📚الفقیه ج 2 ص 585 _ عیون الاخبار ج 2 ص 203 ❕بر همین اساس , شیخ صدوق می گوید : " اعتقاد شیعه آن است که امام حسن بن علی عسکری ع توسط معتمد خلیفه عباسی , مسموم شد و به شهادت رسید " " وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيُّ- عَلَيْهِ السَّلَامُ- قَتَلَهُ الْمُعْتَمِدُ بِالسَّمِّ. " 📚إعتقادات الإمامية (للصدوق)، ص: 99 ❕جدای از آنچه بیان شد , در کتاب سیره پیشوایان در رابطه با شهادت امام عسکری ع چنین می خوانیم : " معتمد عباسى كه همواره از محبوبيت و نفوذ معنوى امام در جامعه نگران بود، چون ديد توجه مردم به امام روز به روز بيش‌تر مى‌شود و زندان و اختناق و مراقبت تأثير معكوس دارد، سرانجام به همان شيوۀ مزورانۀ ديرينه متوسل شد و امام را پنهانى مسموم ساخت. ❕دانشمند نامدار جهان تشيع، «طبرسى» ، مى‌نويسد: بسيارى از دانشمندان ما گفته‌اند: امام عسكرى عليه السلام بر اثر مسموميت به شهادت رسيد، چنان‌كه پدرش و جدش و همه امامان، با شهادت از دنيا رفته‌اند. 📚اعلام الوری ص ٣٦٧ ❕«كفعمى» ، دانشمند معروف شيعه، مى‌گويد: او را «معتمد» مسموم ساخت . 📚 الانوار البهیه , شیخ عباس قمی , ص ١٦٢ ❕ «محمد بن جرير بن رستم» ، از دانشمندان شيعى در قرن چهارم، معتقد است كه: امام عسكرى عليه السلام در اثر مسموميت به درجۀ شهادت رسيد. 📚دلائل الامامه ص ٢٢٣ 💠 👇
💠ادامه 👇 👌يكى از نشانه‌هاى شهادت امام توسط دربار عباسى، تحرّك‌ها و تلاش‌هاى فوق‌العاده‌اى بود كه معتمد عباسى در روزهاى مسموميت و شهادت امام، براى عادى جلوه دادن مرگ آن حضرت از خود نشان داد. ❕ «ابن صبّاغ مالكى» ، يكى از دانشمندان اهل سنت، از قول «عبيداللّٰه بن خاقان» ، يكى از درباريان عباسى (كه از احترام او نسبت به امام ياد كرديم) مى‌نويسد: «... هنگام درگذشت ابومحمد حسن بن على عسكرى عليه السلام، معتمد، خليفۀ عباسى حال مخصوصى پيدا كرد كه ما از آن شگفت‌زده شديم و فكر نمى‌كرديم چنين حالى در او (كه خليفۀ وقت بود و قدرت را در دست داشت)، ديده شود. وقتى «ابومحمد» (امام عسكرى) رنجور شد، پنج نفر از اطرافيان خاص خليفه كه همه از فقيهان دربارى بودند، به خانۀ او گسيل شدند. معتمد به آنان دستور داد در خانۀ ابومحمد بمانند و هرچه روى مى‌دهد به او گزارش كنند، نيز عده‌اى را به عنوان پرستار فرستاد تا ملازم او باشند و همچنين به «قاضى بن بختيار» فرمان داد ده نفر از معتمدين را انتخاب كند و به خانۀ ابومحمد بفرستد و آنان هر صبح و شام نزد او بروند و حال او را زير نظر بگيرند. دو يا سه روز بعد به خليفه خبر دادند حال ابومحمد سخت‌تر شده و بعيد است بهتر شود. خليفه دستور داد شب و روز ملازم خانۀ او باشند و آنان پيوسته ملازم خانۀ آن بزرگوار بودند تا پس از چند روزى رحلت فرمود. وقتى خبر درگذشت آن حضرت پخش شد، سامرّاء به حركت در آمد و سراپا فرياد و ناله گرديد و بازارها تعطيل و مغازه‌ها بسته شد. بنى‌هاشم، ديوانيان، امراى لشكر، قاضيان شهر، شعرا، شهود و گواهان و ساير مردم براى شركت در مراسم تشييع حركت كردند، سامرّاء در آن روز يادآور صحنۀ قيامت بود! وقتى جنازه آمادۀ دفن شد، خليفه برادر خود، «عيسى بن متوكل» را فرستاد تا بر جنازۀ آن حضرت نماز بگزارد. هنگامى كه جنازه را براى نماز روى زمين گذاشتند، عيسى نزديك رفت و صورت آن حضرت را باز كرد و به علويان و عباسيان و قاضيان و نويسندگان و شهود نشان داد وگفت: اين «ابومحمد عسكرى» است كه به مرگ طبيعى وفات يافته است و فلان و فلان از خدمت‌گزاران خليفه نيز شاهد بوده‌اند!! ( و خلیفه او را نکشته است ) بعد روى جنازه را پوشاند و بر او نماز خواند، و فرمان داد براى دفن ببرند...» " 📚الفصول المهمه ص ٣٠٧ ❕ اين قضيه را مرحوم شيخ مفيد در ارشاد و فتّال نيشابورى در روضة الواعظين و طبرسى در إعلام الورى و على بن عيسى اربلى از قول احمد پسر عبيداللّٰه بن خاقان نقل كرده‌اند. 👌اين گزارش نشان مى‌دهد كه امام در جامعه چه موقعيتى داشته و حكومت عباسى چرا نگران بوده است و نيز روشن مى‌كند كه خليفه از برملا شدن مسموميت و قتل امام تا چه حد وحشت داشته است و لذا با زمينه‌سازى قبلى كوشيده است شهادت امام را مرگ طبيعى قلمداد كند! ❕البته اين نماز جنبۀ تشريفاتى داشت و طرحى بود كه رژيم حاكم براى لوث كردن ماجراى شهادت امام ريخته بود و چنان‌كه در ميان دانشمندان شيعه مشهور است، حضرت مهدى - عج - به‌طور خصوصى بر جنازۀ پدر بزرگوارش، امام عسكرى عليه السلام نماز گزارد. " 📚سیره پیشوایان , مرحوم مهدی پیشوایی ص ٦٧٤ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir