👌در روایتی آمده است که امام علیه السلام در مورد نعلینی که یکی از اصحاب پوشیده بود , فرمودند که این نعلین ملعون است زیرا به ولایت ما اهل بیت علیهم السلام اقرار نکرده است !!!!!
❗️وهابی جاهل به این روایات با دیده تمسخر نگریسته است , در حالی که اگر قدری سواد داشت , می دانست که طبق قرآن و روایات خود اهلسنت , جمادات هم دارای درک و شعور هستند , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3506
👌و در ذیل نیز توضیح داده ایم که خداوند اقرار به ولایت اهلبیت علیهم السلام را حتی از جمادات هم گرفت , زیرا آنان هم دارای درک و شعور بودند , بنابراین هیچ مانعی ندارد ماده ای که نعلین مذکور را از آن درست کرده بودند , از اقرار به ولایت اهل بیت علیهم السلام امتناع ورزیده باشد , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2822
👌در روایتی سخن از برتری امامان علیهم السلام بر انبیاء سخن به میان آمده است که وهابی به این قضیه اشکال کرده است , در ذیل این برتری را از روایات خود اهلسنت هم اثبات کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4157
👌از آیات قرآن و روایات شیعی هم در ذیل اثبات کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2178
❗️در روایت مذکور آمده است که امام علیه السلام فرمود هیچکس مشمول لطف و نظر خداوند نمی شود , مگر به عبودیت کردن برای ما " بالعبودیه لنا "
👌وهابی اشکال کرده است که عبادت تنها برای خدا است , چگونه در این روایت آمده است که امامان ع باید عبادت شوند !!!!!
▫️وهابی با این اشکال باز هم جهل و نادانی خود را نمایان کرده است , زیرا یکی از معانی عبودیت , اطاعت است و مقصود از عبودیت امامان ع در روایت مذکور , یعنی اطاعت کردن از امامان ع , در ذیل مفصل در این رابطه توضیح داده ایم و این معنا را از قرآن و روایات اهلسنت و شیعه اثبات کرده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2727
💠
◼️ویژه نامه شهادت حضرت حمزه و وفات عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ؛
1⃣مگر امام حسین سید و سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/215
2⃣فضائل حضرت حمزه علیه السلام ؛
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/217
3⃣فضائل عبدالعظیم حسنی علیه السلام ؛
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/216
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
شیعه پاسخ
👌متاسفانه کانال وهابی راه فرار را در هوچی گری و اباطیل گویی می داند !!!!
❗️ذهبی نام بخاری را در زمره افراد ضعیف الحدیث نقل می کند , و برخی از علمای اهلسنت چون مناوی به ذهبی اعتراض می کنند که او با این کار سنی بودن خود را فراموش کرده است :
▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
👌وهابی به جای آنکه به اشکال مناوی پاسخ گوید و توضیح دهد که چرا ذهبی , بخاری را در زمره افراد ضعیف الحدیث ثبت کرده است , روی به هوچی گری می آورد تا از پاسخ گویی فرار کند !!!!
👌این که ذهبی از بخاری مدح و تمجید هم می کند , نشان دهنده این نیست که ذهبی نگاه کاملا مثبتی به بخاری دارد , زیرا ذهبی افرادی را هم که ضعیف و فاسد الحدیث می دانست , مورد مدح قرار می داد که نمونه آن مدح ذهبی از ابن ابی دارم است که از او با عنوان امام و حافظ و فاضل یاد می کند , با این که در مورد احادیث او از تعابیر تند و زننده استفاده می کند و او را گمراه و خرفت تعبیر می کند : " الامام الحافظ الفاضل ابوبکر احمد بن محمد السری بن یحیی بن السری بن ابی دارم " ... " " شیخ ضال معثر "
📚سیر اعلام النبلاء ج ١٥ ص ٥٧٦ _ ٥٧٨
❗️ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام خود , دید منفی خود را به بخاری با بیان دیگری مورد توجه قرار می دهد و می گوید :
" بخاری نسبت به رجال اهل شام آشنایی و آگاهی نداشته و این از اوهام بخاری بوده است " " و البخاری لیس بالخبیر برجال الشام و هذه من اوهامه "
📚تاریخ الاسلام ج ٧ ص ٣٥٤
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
شیعه پاسخ
عدم دفاع صحابه راستین پیامبر اسلام ص از حضرت فاطمه سلام الله علیهما !!!!
🤔#پرسش :
❓اعتراف کانال شیعه با روایت معتبر شیعه !!!!
اعتراف کردند در شهر مدینه هشت هزار صحابه مومن بوده
خب ما هم میگوییم در شهر مدینه هزاران مومن واقعی بوده و داستان آتش زدن خانه افسانه است و با وجود هزاران صحابه مومن واقعی محال است چنین اتفاقی رخ داده باشد ابوبکر قبیله بزرگ و قوی نداشت و در شهر مدینه قدرتی نداشت که خلافت را غصب کند و خانه کسی را آتش بزند . افسانه بودن این داستان با همین روایت شیعه قابل اثبات است !!!!!!!
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه وهابی در صدد است که با طرح چنین اشکالاتی , صورت مساله و شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را زیر سوال ببرد , در حالی که قضیه شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها بیش از دهها سند از روایات معتبر شیعه و سنی دارد و نمی تواند مورد شک و تردید قرار گیرد , در ذیل این اسناد را به صورت یک کتاب منتشر کردیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4680
👌ما در گذشته در پاسخ برخی از وهابیون متذکر شدیم که از نظر شیعه , اصحاب راستین پیامبر گرامی اسلام , دوازده هزار نفر بودند , چنان که امام صادق علیه السلام فرمود :
" اصحاب رسول خدا دوازده هزار نفر بودند: هشت هزار نفر از مدينه، و دو هزار نفر از اهل مكه، و دو هزار نفر از رهاكردهها و آزادكردهها و يكى از ايشان قدرى نبودند كه به جبر قائل باشند، و مرجى نبودند كه گويند ايمان همه كس به يك قسم است، و حرورى نبودند كه امير المؤمنين عليه السّلام را ناسزا گويند، و معتزلى نبودند كه گويند خدا را در عمل بنده هيچ دخل نيست، و در دين خدا براى خود سخن نمىگفتند، و در شب و روز گريه مىكردند و مىگفتند: خداوندا! روحهاى ما را قبض كن پيش از آنكه نان شب مانده ای بخوريم "
" كَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفاً ثَمَانِيَةُ آلَافٍ مِنَ الْمَدِينَةِ وَ أَلْفَانِ مِنْ مَكَّةَ وَ أَلْفَانِ مِنَ الطُّلَقَاءِ وَ لَمْ يُرَ فِيهِمْ قَدَرِيٌّ وَ لَا مُرْجِئٌ وَ لَا حَرُورِيٌّ وَ لَا مُعْتَزِلِيٌّ وَ لَا صَاحِبُ رَأْيٍ كَانُوا يَبْكُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ وَ يَقُولُونَ اقْبِضْ أَرْوَاحَنَا مِنْ قَبْلِ أَنْ نَأْكُلَ خُبْزَ الْخَمِيرِ. "
📚الخصال ج ٢ ص ٦٤٠ _ بحار الانوار ج ٢٢ ص ٣٠٥
👌این دوازده هزار نفر , صحابه راستین و برگزیده پیامبر از میان صد هزار صحابه پیامبر بوده اند , زیرا علمای اهلسنت بیان می کنند که تعداد اصحاب پیامبر اسلام , صد و چهارده هزار یا صد و بیست هزار بوده اند .
❗️ابن جوزی و سیوطی از ابوزرعه نقل کرده اند که گفت :
" پیامبر در حالی از دنیا رفت که صد و چهارده هزار صحابی داشت " " قبض رسول الله عن مائه الف و اربعه عشر الفا من الصحابه "
📚الجامع لاخلاق الراوی و آداب السامع ج ٢ ص ٢٩٣ _تلقیح فهوم اهل الاثر , ج١ ص ٧٣ _ تدریب الراوی ج ٢ ص ٢٢٠
❗️ابن کثیر تعداد اصحاب را صد و بیست هزار نفر نقل می کند : "یبلغون مائه الف و عشرین الفا "
📚البدایه و النهایه ج ٥ ص ٣٥٦
❗️حال وهابی اشکال کرده است که این هشت هزار نفر اهل مدینه چرا مانع نشدند که فاطمه صدیقه سلام الله علیها مورد هجوم واقع نشود !!!!
👌در پاسخ می گوییم که :
🔸اولا : این تعداد نفرات محدود برگزیده در مقابل صد و بیست هزار صحابی که شما نقل کرده اید , چه قدرت و توانی برای یاری می توانستند داشته باشند !!!!!
🔸ثانیا: روایت مذکور صحابه راستین پیامبر را در طول دوره رسالت پیامبر ص بیان می کند که هشت هزار نفر آنها از مدینه بودند .
👌نمی گوید که بعد از پیامبر اسلام ص این هشت هزار نفر در مدینه بالفعل بودند که شما اشکال کنید که چرا اینان دفاع نکردند , ای بسا در طول سالهای رسالت پیامبر اسلام , بسیاری از این هشت هزار نفر به موت طبیعی یا کشته شدن در میدان نبرد , از دنیا رفته بودند و یا پیر و از کار افتاده شده بودند و یا تعداد قابل توجهی از آنان از زنان بوده باشند که وظیفه جهاد نداشتند , این که در روایاتی علت عدم قیام امیر مومنان علیه السلام را کمی یار و یاور بیان می کند , قرینه بر آن است که از این از اصحاب راستین اهل مدینه , افراد قابل ذکر مبارزی باقی نمانده بود :
📚بحار الانوار ج ٢٩ ص ٤١٧ باب ١٣
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸ثالثا : به فرض که افراد قابل ذکر مبارزی از این هشت هزار نفر باقی هم مانده باشند , در مقابل حکومت نظامی و جبر و اجباری که ابوبکر و عمر در مدینه برقرار کردند , این تعداد نمی توانستند از خود عکس العملی نشان دهند !!!!
👌در ذیل ثابت کرده ایم که حکومت ابوبکر با جبر نظامی مستقر شد :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4135
👌مورخین اهلسنت نقل می کنند :
"تيره اسلَم همگى روى آوردند و با ابو بكر، بيعت كردند، تا آن جا كه راهها تنگ شد. عمر مىگفت: آن [بيعت]، استوار نبود، تا آن كه اسلم را ديدم. پس يقين كردم كه پيروزيم. " " إنَّ أسلَمَ أقبَلَت بِجَماعَتِها حَتّى تَضايَقَ بِهِمُ السِّكَكُ، فَبايَعوا أبا بَكرٍ، فَكانَ عُمَرُ يَقولُ: ما هُوَ إلّا أن رَأَيتُ أسلَمَ، فَأَيقَنتُ بِالنَّصرِ. "
📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٢٢٢ طبع بیروت
👌شیخ مفید هم می نویسد :
" جماعتى از اعراب براى خريدن خوار و بار به مدينه آمدند. مردم گرفتار مصيبت رحلت پيامبر (ص) بودند. از آنان غافل ماندند، بعد هم سرگرم مسئله بيعت و حكومت شدند. عمر به آن جماعت پيام فرستاد تا پيش او آيند. چون آمدند، گفت: در قبال بيعت با خليفه رسول خدا، كمك هزينه خوار و بار خود را دريافت داريد [آنچه بخواهيد به شما كمك مىشود] و اكنون هم بيرون برويد و مردم را به بيعت تشويق كنيد و ايشان را فراهم آوريد و هر كس خوددارى كرد بر سر و پيشانيش بزنيد. راوى روايت مىگويد: به خدا سوگند ديدم كه آن اعراب كمرهاى خود را محكم بستند و پارچههاى صنعانى حمايل كردند و چماق در دست گرفتند و بيرون رفتند و به جان مردم افتادند و آنان را به زور و اكراه براى بيعت مىآوردند. " ".... اخرجوا إلى الناس و احشروهم ليبايعوا فمن امتنع فاضربوا رأسه و جبينه قال فو الله لقد رأيت الأعراب قد تحزموا و اتشحوا بالأزر الصنعانية و أخذوا بأيديهم الخشب و خرجوا حتى خبطوا الناس خبطا و جاءوا بهم مكرهين إلى البيعة "
📚الجمل , ص ١١٩
🔸رابعا : ما اصلا هرچه تا الان گفتیم را نادیده می گیریم و یک پاسخ نقضی به وهابی می گوییم و آن اینکه اصحاب راستین پیامبر ص در مدینه از فاطمه س دفاع نکردند , زیرا طبق اعتقاد اهلسنت مامور بودند که در برابر حاکم ظالم سکوت کنند و هیچ گونه اقدام و قیام و نافرمانی نکنند .
👌اهلسنت از پیامبر اسلام نقل می کنند که فرمود ؛
«مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 87 _ صحیح مسلم ج 6 ص 21
👌و نقل می کنند که فرمود ؛
« پس از من پیشوایانی بر مسند قدرت خواهند نشست که از هدایت من بهره نبرده اند و به سنت من عمل نکرده و در میان آنها افرادی خواهند بود که در شکل و پوست آدمیزاد اما قلب آنها قلب شیطان است . به سخنان آنان گوش ده و از فرمانشان اطاعت کن اگر شما را مورد ضرب و شتم قرار داده و اموال شما را غارت کردند وظیفه شما اطاعت و فرمانبرداری آنهاست» " «يَكُونُ بَعْدِي أَئِمَّةٌ لَا يَهْتَدُونَ بِهُدَايَ، وَ لَا يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِي. وَ سَيَقُومُ فِيهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّيَاطِينِ فِي جُثْمَانِ إِنْسٍ قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ؟ يَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ؟ قَالَ «تَسْمَعُ وَ تُطِيعُ لِلْأَمِيرِ. وَ إِنْ ضُرِبَ ظَهْرُكَ. وَ أُخِذَ مَالُكَ. فَاسْمَعْ وَ أَطِعْ».
📚صحیح مسلم ج 6 ص 20 _ سنن بیهقی ج 8 ص 159 _ کنزالعمال ج 5 ص 309
❕احمد بن حنبل می گوید ؛
« شنیدن و اطاعت کردن برای امیر و حاکم مومنین واجب است ، چه حاکم نیکوکار باشد و چه بدکار و فاجر و هرکس بر امام مسلمین خروج کند و در حال خروج بر او بمیرد ، به مرگ جاهلیت مرده است » " السمع والطاعة للأئمّة وأمير المؤمنين البر و الفاجر ومن خرج على إمام من أئمّة المسلمين وكان الناس قد اجتمعوا عليه وأقرّوا له بالخلافة بأي وجه من الوجوه، أكان بالرضا أو بالغلبة فقد شق الخارج عصا المسلمين وخالف الآثار عن رسول اللَّه، فإن مات الخارج عليه، مات ميتة جاهلية "
📚تاریخ المذاهب الاسلامیه ، ابی زهره ، ج 2 ص 322
❕یا در کتاب شرح عقیده الطحاویه که از کتب مشهور در حوزه های اهلسنت است آمده است ؛
« جایز نمی دانیم خروج بر حاکمان و ولاه امرمان را ، اگرچه آنان اهل جور و ستم باشند » " ولا نرى الخروج على أئمّتنا ولا ولاة أمرنا وإن جاروا "
📚شرح العقیده الطحاویه ص 110
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
شیعه پاسخ
👌پاسخ کانال وهابی در مورد گفتن جمله " الصلاه خیر من النوم " در اذان صبح !!!!👇👇👇👇
گفتن جمله " الصلاه خیر من النوم " در اذان صبح !!!!
👌اهلسنت در اذان صبح جمله " الصلاه خیر من النوم " را می گوید , اما شیعه چنین نمی کند و معتقد است که گفتن این جمله در اذان , بدعت و حرام است .
❗️روایاتی که تشریع اذان را بیان می دارد , با صراحت تصریح دارد که جمله " الصلاه خیر من النوم " جزء اذان نیست : " عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يُؤَذِّنُ فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. "
📚الاستبصار ج ١ ص ٣٠٦
👌معاویه بن وهب از امام صادق علیه السلام در مورد جمله " الصلاه خیر من النوم " سوال کرد که امام علیه السلام فرمود ما چنین جمله ای را نمی شناسیم , یعنی گفتن آن در اسلام و سنت پیامبر تشریع نشده است : " َ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ التَّثْوِيبِ فِي الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فَقَالَ مَا نَعْرِفُه "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 303
👌امام رضا علیه السلام هم فرمود که گفتن جمله مذکور در اذان مشروعیت ندارد : " بَعْدَ ذِكْرِ فُصُولِ الْأَذَانِ لَيْسَ فِيهَا تَرْجِيعٌ وَ لَا تَرَدُّدٌ وَ لَا الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْم "
📚فقه الرضا ص ٩٦ _ بحار الانوار ج ٨١ ص ١٤٩
👌امام کاظم علیه السلام هم جمله " الصلاه خیر من النوم " را بدعت بنی امیه می دانست ( یعنی بنی امیه این بدعت را در ممالک اسلامی به صورت گسترده منتشر کرد ) و می فرمود چنین جمله ای در اذان نبوده است : " عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ بِدْعَةُ بَنِي أُمَيَّةَ وَ لَيْسَ ذَلِكَ مِنْ أَصْلِ الْأَذَان "
📚الاصول السته عشر ص ٢٠٥ _ مستدرک الوسائل ج ٤ ص ٤٤
👌بدعت بودن فراز " الصلاه خیر من النوم " از روایات اهلسنت هم قابل اثبات است , چنان که مالك روايت می کند ؛
❗️ « مؤذن نزد عمر بن خطاب رفت تا او را براى نماز صبح خبر كند، ديد خوابيده است. گفت: «الصلاة خيرٌ من النوم» (نماز بهتر از خواب است) عمر هم دستور داد آن را در نداى صبح براى نماز قرار دهد »
📚الموطّأ: ص 78، شماره 8
❕بر همین اساس شوكانى به نقل از «البحر الزخّار» در مورد جمله « الصلاه خیر من النوم » گويد ؛
« عمر آن را پديد آورد و پسرش گفت: اين بدعت است. على ع هم وقتى آن را شنيد، فرمود: چيزى را كه از اذان نيست به آن نيفزاييد. »
📚نیل الاوطار ، ج 2 ص 38
❗️عبدالرزاق صنعانى از ابن عيينه از ليث از مجاهد نقل مىكند: " با پسر عمر بودم كه شنيد مردى در مسجد مىگويد: الصلاة خير من النوم. گفت: ما را از پيش اين بدعتگزار بيرون ببر. "
📚المصنف: ج 1، ص 475، شمارۀ 1832؛ كنز العمال: ج 8، ص 375، شمارۀ 23250
❗️بنابراین گفتن جمله مذکور در اذان بدعت و حرام است و اگر در برخی از روایات شیعه , گفتن آن اجازه داده شده است :
📚وسائل الشیعه ج ٥ ص ٤٢٧
👌روشن است که این روایات موافق با عقیده اهلسنت و از روی تقیه صادر شده است : " فالواجب حمل ما دل على جوازه من الأخبار المذكورة هنا و غيرها على التقية. "
📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج7، ص: 421
👌در ذیل پیرامون روایات تقیه ای توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2911
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
👌معاند مفلوک معلوم الحال که فرار خفت بار و شکستش در مناظره ای که با ما داشت , در فضای مجازی ترند شد ( اینجا ببینید ) , در گذشته اشکالی را در مورد علم غیب امام علی علیه السلام مبتنی بر یکی از پاسخهای ما مطرح کرد که همان موقع پاسخش را دادیم , او نیز به مانند همیشه فرار کرد و توان رد پاسخ ما را نداشت , حال مجددا همان اشکالش را مطرح کرده است , در ذیل پاسخش را ببینید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2772
👌همینطور اشکالی را در مورد علم غیب امیر مومنان ع و حضور حسنین ع در نبرد صفین مطرح کرده است که آن را هم قبلا پاسخ دادیم , در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2766