هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
مناظره ای جذاب با ملحد روشنگر.pdf
1.33M
🔊عنوان کتاب : مناظره ای جذاب با ملحد روشنگر !
❕توضیحی پیرامون کتاب :
👌مناظره مذکور پیرامون مصائب فاطمه صدیقه سلام الله علیها و سقط شدن فرزند ایشان ع در روزها و جلسات متعددی بین ما و ملحدی نام آشنا در فضای مجازی که خود را " دکتر م . روشنگر " معرفی می کند , صورت گرفته است .
❕ ملحد روشنگر مدیریت مجموعه کانالهای نقد اسلام در فضای مجازی را بر عهده دارد و از سر شاخهای ملحدین در این عرصه محسوب می شود اما در این مناظره به روشنی مشاهده خواهید کرد که چگونه به زبونی و رسوایی می افتد تا جایی که علی رغم دعوت مکرر ما , دیگر حاضر به ادامه گفتگو با ما نشد !!!!
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
اسناد شهادت حضرت فاطمه.pdf
1.95M
❗️عنوان کتاب : " بررسی اسناد شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها "
✍تهیه در مجموعه پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌آنچه در این نوشتار می خوانید , بررسی تفصیلی روایات اهلسنت و شیعه در رابطه با شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها است .
❗️دهها سند در این رابطه مورد بیان و استناد واقع شده است که مطالعه آن برای هر انسان حقیقت جویی در اثبات شهادت فاطمه سلام الله علیها و دروغگویی کسانی که از این قضیه تحت عنوان افسانه یاد می کنند , کافیست !!!!
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
آیا ام سلمه جزء اهل بیت است !!!!
🤔#پرسش :
❓طبق روایت بحار الانوار ام سلمه هم از اهل بیت است !!!!
"پس عبايى را كه خيبرى بود و در مدينه فرش ما بود از زير من كشيد و آن را روى همه آنان كشيد و با دست چپ خود دو طرف عبا را گرفت و با دست راست خود به سوى پروردگار اشاره كرد و گفت: خدايا اينان خاندان من هستند، پليدى را از آنها دور كن و آنها را پاكيزه گردان.
گفتم: يا رسول اللّه آيا من از خاندان تو نيستم؟ گفت: آرى پس مرا زير آن عبا وارد كرد و من وقتى زير عبا رفتم كه دعاى او در حق پسر عمو و دو فرزندش و دخترش فاطمه تمام شده بود. "
بحار الأنوار جلد : 45 صفحه : 199
💠#پاسخ💠
❕ما در ذیل بر اساس روایات اهلسنت و آیه قرآن اثبات کرده ایم که همسران پیامبر جزء اهل بیت نیستند و پیامبر گرامی ام سلمه و سایر همسرانش را مانع شدند که در تحت کساء داخل شوند :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3814
❕حال وهابی مدعی شده است که در روایت بحار الانوار آمده که پیامبر گرامی فرموده است که ام سلمه جزء اهل بیت است و او را نیز داخل کساء کرده اند !!!!
👌برای پاسخ باید به چند نکته توجه داشت :
▫️1 _ علامه مجلسی روایت مذکور را از کتاب " الطرائف " سید بن طاووس نقل می کند و سید بن طاووس هم روایت را از کتاب مسند احمد بن حنبل عالم برجسته اهلسنت نقل می کند , بنابراین نقل فوق نقل اهلسنت است نه نقل شیعه : " الطرائف وَ مِنْ ذَلِكَ قَوْلُهُ دَفْعَةً أُخْرَى مِنْ مُسْنَدِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَل "
📚بحار الأنوار ج35، ص: 221
▫️2 _ روایت مذکور خلاف روایات متعدد و معتبر اهلسنت است که تصریح دارند : پیامبر گرامی از ورود ام سلمه تحت کساء خودداری کردند , در نمایه فوق الذکر این روایات را آورده ایم .
▫️3 _ روایت مذکور طبق مبانی رجالی اهلسنت ضعیف است زیرا در سند آن شهر بن حوشب قرار دارد که مورد تضعیف قرار گرفته است : " اسناده ضعیف لضعف شهر بن حوشب "
📚مسند احمد بن حنبل با تحقیق شعیب ارنووط و جمعی دیگر از محققین ج 44 ص 174 ( پاورقی )
❕اقوال علمای رجالی اهلسنت در مورد شهر بن حوشب چنین است :
" ابن عون مىگويد: تركوه؛ درباره او طعن واقع شده است. موسى بن هارون نيز درباره وى گويد: ضعيف است. نسائى نيز گويد: قوى نيست. ساجى نيز به اين ضعف اشاره مىكند و مىگويد: ضعيف است. ابن عدى نيز در همين راستا مىنويسد: و در عموم احاديثى كه شهر بن حوشب روايت كرده، مطالب غير قابل قبول وجود دارد، چرا كه شهر بن حوشب در حديث قوى نيست و او از كسانى است كه به حديثش احتجاج و اعتنا نمىشود " قال موسی بن هارون ضعیف و قال النسائی لیس بقوی .... "
📚تهذیب التهذیب ج 4 ص 370 به بعد
▫️4_ روایت نمی گوید که ام سلمه جزء اهل بیت مخاطب آیه تطهیر است , بلکه با صراحت می گوید که پس از استجابت دعای پیامبر در مورد پاکی و عصمت امام علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام و اجابت این دعا , ام سلمه داخل کساء شده است . یعنی ام سلمه اهل بیت معصوم پیامبر نیست .
❕بنابراین ام سلمه از اهل بیت مخاطب آیه تطهیر نیست اما به واسطه پیروی از اهل بیت علیهم السلام به آن بزرگواران نزدیک شده است , چنانچه که سلمان به خاطر این نزدیکی و پیروی از اهل بیت شمرده شده است " سلمان منا اهل البیت " ( عیون اخبار الرضا ع ج 2 ص 64 )
❗️بر همین اساس برخی می نویسند :
" حدیث امّ سلمه همانند گفتار پیامبرصلی الله علیه وآله است که فرمود: «سلمان از ما اهل بیت علیهم السلام است. » یعنی سلمان به جهت ایمان به ما و متابعت از دستورات ما، گویا از ما اهل بیت علیهم السلام است "
📚امامت در قرآن , رضوانی , ص 378
❕فراز مورد استناد از روایت مذکور به نقل احمد بن حنبل چنین است که ام سلمه می گوید پیامبر چنین در حق امام علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام دعا کرد و فرمود :
"اينان اهل من هستند. بارالها، ناپاكى را از اهل من دور ساز و ايشان را كاملًا پاك گردان، خداوندا، ناپاكى را از اهل بيتم دور ساز و ايشان را كاملًا پاك گردان، بارالها، اهل بيت مرا از ناپاكى دور ساز و ايشان را كاملًا پاك گردان». من به پيامبر عرض كردم: اى رسول خدا، آيا من از اهل شما نيستم؟ فرمود: «بله داخل عبا بيا».👈 من داخل عبا شدم بعد از آنكه دعاى پيامبر در حق پسرعمويش على و دو فرزندش و دخترش فاطمه عليهم السلام تمام شده بود.👉 " اللَّهُمَّ أَهْلُ بَيْتِي أَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهِيرًا" قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَلَسْتُ مِنْ أَهْلِكَ؟ قَالَ:" بَلَى، فَادْخُلِي فِي الْكِسَاءِ قَالَتْ: فَدَخَلْتُ فِي الْكِسَاءِ بَعْدَمَا قَضَى دُعَاءَهُ لِابْنِ عَمِّهِ عَلِيٍّ وَابْنَيْهِ، وَابْنَتِهِ فَاطِمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ "
📚مسند احمد بن حنبل ج 44 ص 174
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
گمراهی امام علی علیه السلام قبل از اسلام !!!!!
🤔#پرسش :
❓ علی بن ابی طالب رضی الله عنه، خود را گمراه و بی بصیرت میدانست تا آنکه هدایت الله متعال شامل حال او شد !!!!
فَأَبْدَلَنَا بَعْدَ الضَّلَالَةِ بِالْهُدَی، وَأَعْطَانَا الْبَصِیرَةَ بَعْدَ الْعَمَی. (خطبه ۲۲ نهج البلاغه )
دقت شود که این کلام هیچ جای تأویل ندارد زیرا که اعتراف صریح است دال بر گمراهی ایشان قبل از هدایت. فلذا داستان عصمت مطلقه داشتن ائمه از قبل آفرینش آسمان ها و زمین و علم غیب و ... همگی از اساس باطل میگردد ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
▫️استناد وهابی به این فراز نهج البلاغه است که امام علی علیه السلام می فرماید :
" به يقين من و شما بندگان و مملوك پروردگارى هستيم كه جز او پروردگارى نيست و آنچنان در وجود ما تصرّف دارد كه ما آنگونه، قدرت تصرف در خويش را نداريم. او ما را از آنچه در آن بوديم به سوى صلاح و رستگارى راهنمايى كرد، ضلالت را به هدايت تبديل نمود، و بينايى را بعد از كوردلى به ما عطا فرمود " "فإنّما أنّا و أنتم عبيد مملوكون لربّ لاربّ غيره؛ يملك منّا ما لا نملك من أنفسنا، و أخرجنا ممّا كنّا فيه إلى ما صلحنا عليه، فأبدلنا بعد الضّلالة بالهدى، و أعطانا البصيرة بعد العمى "
❕ابن ابی الحدید معتزلی شافعی عالم برجسته اهلسنت در شرح کلام فوق می گوید :
" جملات فوق بالخصوص اشاره به علی ع نیست زیرا او کافر نبود تا اسلام بیاورد بلکه مقصودش مردمان مخاطبش بودند اما این تعبیر را به صیغه جمع بیان کرده که گویا خودش هم داخل در آن جمع است " " ليس هذا إشارة إلى خاص نفسه ع لأنه لم يكن كافرا فأسلم و لكنه كلام يقوله و يشير به إلى القوم الذين يخاطبهم من أفناء الناس فيأتي بصيغة الجمع الداخلة فيها نفسه توسعا "
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج11، ص: 108
❕توضیح بیشتر کلام ابن ابی الحدید معتزلی :
▫️1 _ امام علی علیه السلام هیچگاه کافر نبوده و لحظه ای برای بت سجده نکرده است بنابراین نمی توان گفت که معاذ الله , امیر مومنان ع از ضلالت کفر و کوردلی شرک به نور اسلام هدایت شد .
❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر فرمود :
" فانتهت الدّعوة إليّ و إلى عليّ لم يسجد أحد منّا لصنم قطّ، فاتّخذني اللّه نبيّا و اتّخذ عليّا وصيّا " دعوت به من و به علی منتهی شد. هیچ یک از ما دو نفر هرگز بر بتی سجده نکردیم، لذا خداوند مرا نبی و علی را وصی برگزید. "
📚مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام، ابن مغازلی , ص 239 _ 240
❕اساسا علمای اهلسنت از امام علی علیه السلام با تعبیر : " کرم الله وجهه " یاد می کنند و کسانی چون ابن حجر تصریح می کنند که این تعبیر از این جهت است که امام علی علیه السلام هیچگاه برای بت سجده نکرد بر خلاف سایر صحابه که سابقه بت پرستی داشتند : " سئل رضي الله عنه عن حكمة استعمال كرم الله وجهه في حق علي رضي الله عنه دون غيره عوضا عن الترضي وهل يستعمل ذلك لغيره من الصحابة فأجاب بقوله حكمة ذلك أن عليا كرم الله وجهه ورضي الله عنه لم يسجد لصنم قط "
📚الفتاوی الحدیثیه , ابن حجر هیتمی مکی , ص 41 طبع مصر
▫️دیگران از علمای اهلسنت هم متذکر نکته فوق شده اند :
📚 المناقب المرتضوية , علامة مولى محمد صالح الكشفي الحنفي الترمذي , ص 161 ط بمبئي _ وسیله النجاه , علامه محمد مبین هندی ص 69 ( به نقل از احقاق الحق ج 8 ص 597 _ ج 17 ص 395 )
▫️2 _ فراز مورد اشکال از نهج البلاغه از باب : " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره " است که در فارسی می شود " به در می گوید دیوار بشنوند " .
▫️ عرب به ضرب المثل فوق می گوید « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره » ( مخاطبم تویی ولی همسایه تو بشنو)
❗️مثلا در آیه 23 اسراء , خداوند پیامبرش را مخاطب قرار داده و می فرماید ؛
« پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . 👈هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو»👉
▫️در این آیه خداوند پیامبر را مخاطب قرار داده است که به پدر و مادرش نیکی کند در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود .
▫️ این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر است اما مقصود اصلی تفهیم امت است و از قبیل همان ضرب المثل معروف « ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» است که یکی از فنون بلاغی محسوب می شود , همانطور که در روایتی , امام رضا علیه السلام متذکر این نکته شده است ؛
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 130
❕بنابراین اگر امام علی علیه السلام خودش را نیز مخاطب تعبیر مذکور قرار داده این تخاطب از باب " ایاک اعنی و اسمعی یا جاره " است و مقصود اصلیش افراد مخاطبش می باشند , چنانچه که ما نیز در فارسی گاه روی سخن را متوجه خود یا کسی می کنیم اما مقصود اصلی , دیگران هستند .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
آیا سوره ناس و فلق ( معوذتین ) جزء قرآن است !!!!
🤔#پرسش :
❓عبدالله بن مسعود صحابی پیامبر اسلام: سوره ناس و فلق جزوی از قرآن نیست ❕❕❕
"كَانَ عَبْدُ اللهِ " یَحُكُّ الْمُعَوِّذَتَیْنِ مِنْ مَصَاحِفِهِ، وَیَقُولُ: إِنَّهُمَا لَیْسَتَا مِنْ كِتَابِ اللهِ ". إسناده صحیح، رجاله ثقات رجال الصحیح. "
عبدالله بن مسعود میگفت: سوره ناس و فلق، اصلا جز قرآن نیست، و با دست آنها را از مصحف خود پاک میکرده است و همچمین میگفته: اینها جزء قرآن نیست. شعیب ارنووط از علمای بزرگ اهل سنت میگوید: این روایت صحیح است و رجال آن همگی ثقه هستند.
📚مسند احمد بن حنبل، جلد ۳۵، صفحه ۱۷۷، شماره ۲۱۱۸۸
چگونه عدهای بدون هیچ سندی اصرار میکنند که قرآن فعلی همان قرآن صدر اسلام و همان قرآن محمد هست؟ در حالی که اصحاب پیامبر اسلام چنین اعتقادی را نداشتهاند و اعتراف کردهاند که قرآن تحریف شده است ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌قرآنی که هم اینک در دست مسلمین است با تمام سوره های آن از جمله سوره ناس و فلق به صورت متواتر و با قرائت پیامبر گرامی اسلام به دست ما رسیده است , ما در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1053
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3339
❕چنانچه که گفتیم , دو سوره ناس و فلق هم جزء قرآن بوده که بر پیامبر گرامی اسلام نازل شده است و روایات شیعه و سنی دلیل محکمی بر صحت این ادعا هستند .
▫️امامان علیهم السلام این دو سوره را در نماز قرائت می کردند و می فرمودند این دو سوره جزء قرآن است و اصحابشان را هم امر می کردند که این دو سوره را در نماز قرائت کنند : " عَنْ صَابِرٍ مَوْلَى بَسَّامٍ قَالَ: أَمَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِي صَلَاةِ الْمَغْرِبِ فَقَرَأَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ ثُمَّ قَالَ هُمَا مِنَ الْقُرْآنِ " _ "عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ: أَمَرَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَنْ أَقْرَأَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ فِي الْمَكْتُوبَةِ. "
📚الکافی ج 3 ص 317 _ التهذیب ج 2 ص 96
❕امام باقر علیه السلام نیز می فرمود ابن مسعود بر خلاف پیامبر گرامی اسلام و با استناد به رای و نظر شخصی می گفت که معوذتین جزء قرآن نیست اما این دو سوره بر پیامبر نازل شده و جزء قرآن است : " عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ ابْنَ مَسْعُودٍ كَانَ يَمْحُو- الْمُعَوِّذَتَيْنِ مِنَ الْمُصْحَفِ فَقَالَ كَانَ أَبِي يَقُولُ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ ابْنُ مَسْعُودٍ بِرَأْيِهِ وَ هُمَا مِنَ الْقُرْآنِ. "
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 116
❕در روايتى از امام صادق علیه السلام در مورد سورههاى معوذتين سؤال شد. ايشان فرمودند: «اين دو سوره جزء قرآن است» پرسيده شد: «ولى در قرائت و مصحف ابن مسعود نبوده است.» حضرت فرمودند: «او اشتباه كرده است- يا دروغ گفته- اين دو سوره جزء قرآن است.» سپس سؤال كننده پرسيده: «آيا اين دو سوره را در نماز بخوانم؟» حضرت فرمودند: «آرى.» " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْمُعَوِّذَتَيْنِ أَ هُمَا مِنَ الْقُرْآنِ- فَقَالَ الصَّادِقُ ع هُمَا مِنَ الْقُرْآنِ- فَقَالَ الرَّجُلُ إِنَّهُمَا لَيْسَتَا مِنَ الْقُرْآنِ- فِي قِرَاءَةِ ابْنِ مَسْعُودٍ وَ لَا فِي مُصْحَفِهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْطَأَ ابْنُ مَسْعُودٍ أَوْ قَالَ كَذَبَ ابْنُ مَسْعُودٍ وَ هُمَا مِنَ الْقُرْآنِ- فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَقْرَأُ بِهِمَا فِي الْمَكْتُوبَةِ فَقَالَ نَعَمْ. "
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 115
❕در روایات متعدد کتابهای معتبر اهلسنت هم تصریح شده است که سوره ناس و فلق جزء قرآن بوده که بر پیامبر اسلام نازل شده است :
" قَالَ رَسُولُ الله «أَ لَمْ تَرَ آيَاتٍ أُنْزِلَتْ اللَّيْلَةَ لَمْ يُرَ مِثْلُهُنَّ قَطُّ؟ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ». _ " عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ، قَالَ: كُنْتُ أَقُودُ بِرَسُولِ الله نَاقَتَهُ فِي السَّفَرِ، فَقَالَ لِي: «يَا عُقْبَةُ، أَلَا أُعَلِّمُكَ خَيْرَ سُورَتَيْنِ قُرِئَتَا» فَعَلَّمَنِي قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاس " _ "عَنْ أَبِي سَعِيدٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ الله يَتَعَوَّذُ مِنْ الْجَانِّ وَ عَيْنِ الْإِنْسَانِ حَتَّى نَزَلَتْ الْمُعَوِّذَتَانِ، فَلَمَّا نَزَلَتَا أَخَذَ بِهِمَا وَ تَرَكَ مَا سِوَاهُمَا. " _ "قَالَ رَسُولُ اللّه صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: أُنْزِلَتْ عَلَيَّ آيَاتٌ لَمْ يُرَ مِثْلُهُنَّ قَطُّ؛ الْمُعَوِّذَتَيْنِ. "
📚صحيح مسلم، ج1، ص: 558 _ سنن أبي داود، ج2، ص: 635 _ سنن الترمذي، ج4، ص: 158 _ سنن النسائي، ج5، ص: 17
▫️ادامه 👇👇👇👇
▫️ادامه 👇
❕به نظر می رسد که ابن مسعود چون در برهه ای از عمر خود به اهلبیت علیهم السلام پشت کرد و طرفدار دشمنان آنان بود : " خلّط و والى القوم، ومال معهم، و قال بهم "
📚الرجال , حر عاملی , ص 162
👌لذا با جزئیت دو سوره ناس و فلق مخالفت می کرد زیرا این دو سوره حاکی از فضیلتی برای امام حسن و امام حسین علیهما السلام بود , چنانچه که ابن قتیبه عالم برجسته اهلسنت می نویسد :
" ابن مسعود گمان كرده «معوذتين» جزو قرآن نيستند؛ چون ديده است پيامبر خدا حسن و حسين را با آن سورهها تعوّذ مىكردهاند، همين امر مايهى سرگردانى او شد [ليكن] ما هرگز نمىگوييم ابن مسعود درست پنداشته و مهاجران و انصار جملگى به خطا رفتهاند ... "
📚تأويل مشكل القرآن، ابن قتیبه ص 42 و 49. ( به نقل از کتاب تحریف ناپذیری قرآن , نجار زادگان , ص 104 )
❕لذا برخی می نویسند :
" هر كس معتقد باشد كه قرآن موجود، همان قرآنى است كه بر پيامبر گرامى اسلام، حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نازل شده و هيچ كاستى و زيادى در آن راه ندارد، دو سوره فلق و ناس را نيز جزء قرآن مىداند. اما در ( برخی ) روايات سنّيها به مواردى بر مىخوريم كه اين دو سوره را تنها دو تعويذ و دعا براى جلوگيرى از چشم زخم و آسيب رساندن به افراد مىدانند، گويا تلاشى براى حذف اين دو سوره در جريان بود كه خوشبختانه به شكست انجاميد ...
❕بر طبق روايات، رسول گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، امام حسن و امام حسين عليهما السلام را بسيار دوست مىداشتند و براى در امان ماندن آنان از هر آسيب و گزندى، براى آنان تعويذ مىخواندند و پس از نزول دو سوره معوّذتين، آن حضرت ساير تعويذها را ترك كردند و تنها به همان دو سوره اكتفا كردند....
▫️به احتمال بسيار قوى، علت جعل چنين داستانهايى مخالفت دشمنان با امام حسن و امام حسين عليهم السلام و كينهاى بود كه از آنان به دل داشتند و چون اين دو سوره تعويذ آن دو بزرگوار و يادآور خاطره آنان بود و ارتباط محكمى با آنان داشت، تصميم گرفتند آنها را حذف كنند...."
📚تدوين قرآن , كورانى , ص: 96
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
▫️کانال معاند شبهه ای را تحت عنوان " بالا کشیدن سهم الارث زن بیوه توسط امامان شیعه " مطرح کرده است که در ذیل پاسخش را داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4978
علت روئیدن موهای زائد بدن در کتاب توحید مفضل !!!!
🤔#پرسش :
❓كتابى كه دانشمندان مقابلش زانو ميزنند
اين كتاب تنها كتابى است كه به بزرگترين دانشمند اسلام و مؤسس فقه جعفرى، امام ششم شيعيان، منسوب است .
يكى از مطالب مهم اين كتاب:
اصحاب «مانى» ملعون كه در خلقت قادر بىچون خواستهاند كه راه خطا پيدا كنند!
عيب كردهاند مویى را كه پشت زهار و زير بغل مىرويد و نمىدانند كه رویيدن اين موها به علت رطوبتى است كه بر اين مواضع ريخته مىشود و در آنها مو مىرويد مانند گياهى كه در جايى كه آب جمع مىشود از زمين مىرويد!
یعنی بدليل عرق كردن زيربغل انسان، مو رشد ميكنند مانند زمينى كه به آن آب ميرسد و گياه خودرو رشد ميكند.❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
▫️استناد معاند به فرازی از کتاب توحید مفضل است که فراز مذکور به ترجمه علامه مجلسی چنین است که امام صادق علیه السلام فرمود :
" پس تأمل كن در خلقت قدير حكيم كه راه خطا و غلط و اعتراض به هيچ وجه در آن نيست و همگى بر وفق صواب و حكمت است. و اصحاب «مانى» ملعون كه در خلقت قادر بىچون خواستهاند كه راه خطا پيدا كنند! عيب كردهاند موئى را كه پشت زهار و زير بغل مىرويد و نمىدانند كه روئيدن اين موها به علت رطوبتى است كه بر اين مواضع ريخته مىشود و در آنها مو مىرويد مانند گياهى كه در جايى كه آب جمع مىشود از زمين مىرويد، نمىبينى كه اين مواضع پنهانتر و مناسبترند براى قبول اين فضله از مواضع ديگر؟
و باز در روئيدن اين موها منفعت دينى هست انسان را كه او را مكلف ساختهاند به ازاله اينها كه مثاب گردد و اشتغال آن به اين اشغال بدنى مانع گردد كه او را از طغيان و فسادى كه لازم فارغ بودن آدمى است از اشتغال زيرا كه مانع مىشود او را بسيارى از غرور و ارتكاب معاصى و شرور. "
📚توحيد مفضل ( ترجمه علامه مجلسى ) ص: 86
❕طبق این بیان دو دلیل عمده در روئیدن موی زائد در پشت زهار و زیر بغل با هم موثر هستند :
▫️1 _ مواضع مذکور چون همواره همراه با رطوبت هستند لذا قابلیت و استعداد رویش مستمر مو را دارند چنانچه که زمین مرطوب قابلیت رویش گیاه را دارد .
▫️2 _ مشغول شدن انسان به برطرف کردن موهای زائد بدبوی روئیده در مواضع مذکور نشان دهنده ناتوانی و ضعف انسان است و شایسته چنین انسانی نیست که تکبر و غرور به او راه پیدا کند , چنانچه که در نقلهای دیگری با تکیه بر ضعف و ناتوانی انسان بر لزوم دوری او از کبر و غرور استدلال شده است .
❕در حديثى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم:
"عَجَباً لِلْمُخْتَالِ الْفَخُورِ وَ انَّمَا خُلِقَ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ يَعُودُ جِيفَةً وَ هُوَ فِيَما بَيْنَ ذَلِكَ لَايَدْرِى مَا يُصْنَعُ بِهِ "
" از متكبّر فخرفروش در شگفتم! او در آغاز از نطفه بى ارزشى آفريده شده و در پايان كار مردار گنديدهاى خواهد بود و در اين ميان نمىداند به چه سرنوشتى گرفتار مىشود و با او چه مىكنند "
📚بحارالانوار، جلد 70، صفحه 229
❕یا علی علیه السلام فرمود :
" انسان را با تكبر چه كار؟ در آغاز، نطفه بىارزشى بود و سرانجام مردارى (گنديده) است. نمىتواند خود را روزى دهد و نه مرگ را از خود دور سازد. " " مَا لِابْنِ آدَمَ وَالْفَخْرِ: أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ، وَآخِرُهُ جِيفَةٌ، وَلَا يَرْزُقُ نَفْسَهُ، وَلَا يَدْفَعُ حَتْفَهُ. "
📚نهج البلاغه حکمت 454
❕بنابراین دو وجه فوق الذکر هر دو با هم در رویش مستمر موهای زائد موثرند .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
🔸معاند در مورد وجه اول ذکر شده اشکال کرده که مثلا وجه مذکور مورد کشف دانشمندان قرار نگرفته و نمی تواند قابل قبول باشد , در حالی که توجه ندارد که نباید توقع داشت که دانشمندان از همه علت های موجود در عالم آگاه باشند و خود آنها تصریح کرده اند که دانسته هایشان از علل موضوعات مختلف به مراتب کم و ناچیز بوده و قابل مقایسه با نادانسته ها نیست , چنانچه که برخی می نویسند :
"ولى با اين همه مجموع اين يافتههاى بشرى در زمينه شناخت جهان، رازها و اسرار عالم آفرينش، قطره بسيار كوچكى از يك اقيانوس فوقالعاده عظيم.
❕بد نيست در اينجا به بعضى از گواهىهاى صريح دانشمندان در اين زمينه اشاره كنيم تا معلوم شود اين سخن «قولى است كه جملگى برآنند».
«كرسى موريسن» طبيب و روانشناس معروف در كتاب خود بنام «راز آفرينش انسان» چنين مىنويسد:
«وقتى درباره فضاى نامتناهى، يا زمان بىآغاز و انجام، يا نيروى شگرفى كه درون هسته اتم ذخيره شده، يا به عوالم نا محدود كه منظومههاى بىشمار و سيارات و ثوابت بىحساب در آن شناورند، يا به قدرت تشعشع سيارات، يا به قوه جاذبه زمين، و قوانين ديگرى كه نظام عالم بسته به وجود آن است، مىانديشيم، آن وقت به حقارت وجود خود و نقصان دانش خويش پى مىبريم».
📚راز آفرینش انسان ص 87
❕دكتر «الكسيس كارل» در كتاب خود «انسان موجود ناشناخته» مىنويسد:
«به خوبى واضح است كه مساعى تمام علومى كه انسان را مورد مطالعه قرار داده است، تا كنون به جايى نرسيده، و شناسايى ما از خود هنوز نقايص زيادى در بر دارد»
📚انسان موجود ناشناخته ص ٥
❕جالب اين است كه او به همين دليل نام «انسان موجود ناشناخته» را براى كتاب با ارزش خود انتخاب كرده است، وقتى شناخت انسان از خودش تا اين حدّ محدود باشد وضع دانش او درباره ساير جهان هستى روشن است.
👌 «ويليام جيمس» عالم معروف مىگويد:
«علم ما همچون قطرهاى است ولى جهل ما همچون يك درياى عظيم!»
❕ «فلا ماريون» عالم معروف فلكى مىنويسد:
«من مىتوانم ده سال از مجهولات سؤال كنم كه شما هيچيك از آنها را نتوانيد جواب دهيد!»
📚علی الطلال المذهب المادی ص ١٣٨
❕او در كلام ديگرى مىافزايد:
«ما فكر مىكنيم، اما همين فكر چيست؟ و راه مىرويم، اما اين عمل عضلانى چيست؟ هيچكس آن را نمىداند!». من اراده خود را يك قوه غير مادى مىبينيم، اما هر وقت اراده مىكنم دستم را بلند كنم مىبينم اراده غير مادى من دست مرا كه عضو مادى است حركت مىدهد، اين مطلوب چطور صورت مىگيرد، و آن واسطه كه قواى عقلى من نتيجه مادى مىدهد چيست؟ كسى پيدا نمىشود كه جوابى از اين سؤال بدهد».
📚همان مدرک
❕وقتى معلومات ما درباره روشنترين مسائل روزمرّه چنين باشد تكليف مسائل پيچيده، يا دور دست مكانى و زمانى ناگفته پيداست.
👌 «انشتين» رياضى دان معروف مبدع نظريه «نسبيت و بعد چهارم» در يكى از كتابهاى خود مىگويد:
«آنچه تا كنون از كتاب طبيعت خواندهايم بسيار چيزها به ما آموخته است و ما به اصول زبان طبيعت آشنا شدهايم ... ولى با اين همه مىدانيم كه درباره مجلداتى كه خوانده و فهميده شده هنوز از حل و كشف كامل اسرار طبيعت دوريم "
📚خلاصه فلسفه نسبیت ( به نقل از پیام قرآن ج 1 ص 119 به بعد )
❕لذا خداوند می فرماید :
" وَما اوتيتُمْ مِنَ العِلْمِ الّا قَليلًا " " و از دانش جز اندكى به شما داده نشده است. " (اسراء/ 85)
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پوشش رنگی امام علیه السلام برای همسر !!!!
🤔#پرسش :
❓وقتی امام معصوم بخاطر همسرش دست به آرایش و گریم میزند !
محمد بن یعقوب کلینی روایت نموده است
حسن زيات بصرى گفت من و دوستم خدمت امام محمد باقر رسيديم ديديم 👈🏻در خانه آراسته يك جامه صورتی رنگ بر تن نموده و سر و ريش خود را روغن زده و سرمه كشيده است👉🏻، رفيق من همچنان به امام و اطاق نظاره مىكرد، چون برخاستيم، حضرت فرمود: حسن، چون ان شاء اللَّه فردا شود با رفيقت نزد ما آييد، فردا به رفيقم گفتم، برويم بخانه امام. مرد گفت تو برو و مرا رها كن، گفتم مگر هر دوى ما را دعوت نكرد؟ و چندان اصرار كردم كه قبول كرد، و چون بر حضرت وارد شديم در خانه امام جز ريگ و شن چيزى نبود، و حضرت با جامهاى كهنه و خشن نزد ما آمد و 👈🏻فرمود: خانهاى را كه ديروز ديديد و به آن وارد شديد خانه من نبود بلكه خانه همسرم بود، و ديروز من متعلق به او بود و من خود و خانه را بخاطر او آراسته بودم و بر من است كه خود را براى او بيارايم، چنان كه او خود را براى من👉🏻، و خانه من اينست ( الکافي , جلد۶ , صفحه۴۴۸ )
چه عجب! نمیدانستیم امامان هم پیراهن صورتی رنگ میپوشند و آرایش میکنند !! آن هم جلوی سائلین شیعه !!!
💠#پاسخ💠
▫️1 _ روایت مورد استناد وهابی از نظر سندی ضعیف است . راوی روایت فردی به نام " الحسن الزیات البصری " است که مجهول است : " لم یذکروه " , لذا علامه مجلسی در ذیل این حدیث می نویسد که این روایت مجهول است : " الحدیث الثالث عشر مجهول "
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 2 ص 389 _ مراه العقول ج 22 ص 326
▫️2 _ متاسفانه وهابی در ترجمه روایت تحریف می کند و روایت را درست ترجمه نمی کند .
❕ترجمه درست روایت چنین است که حسن زَيّات بصرى می گوید :
" با دوستم، نزد امام صادق عليه السلام رسيدم. ايشان در خانهاى آراسته نشسته بود و پوششی رنگى، بر خود داشت. محاسنش را [نيز] مرتب كرده و [به چشمانش] سُرمه كشيده بود. در باره چند چيز از ايشان پرسيدم. وقتى برخاستيم به من فرمود: «حسن!».
گفتم: بله. فرمود: «صبح كه شد، با دوستت بيا پيش من». گفتم: فدايت گردم! چشم. صبح كه شد، خدمت ايشان رسيدم. ديدم ايشان در خانهاى است كه جز حصير، چيزى در آن نيست، و پيراهنى خشن بر تن دارد.
آنگاه رو به دوستم كرد و فرمود: «برادر بصرى! ديروز كه به اينجا آمدى، من در خانه زنم بودم و ديروز، روز او بود. خانه، خانه او بود و اثاث، متعلّق به او بود. او خود را برايم آراسته بود. من هم لازم بود كه خود را همانند او برايش بيارايم. چيز ناروايى به دلت راه پيدا نكند».
دوستم به ايشان گفت: فدايت گردم! به خدا سوگند، در دلم، شبههاى ايجاد شده بود؛ ولى اكنون، به خدا قسم، هر چه در دل داشتم، برطرف شد، و فهميدم كه حقيقت، آن است كه شما مىگفتى "
❕وهابی فراز ذیل را نادرست ترجمه می کند :
" عَلَيْهِ مِلْحَفَةٌ وَرْدِيَّةٌ وَ قَدْ حَفَّ لِحْيَتَهُ وَ اكْتَحَل"
❕کلمه " وردیه " به معنای رنگ گُلی متمایل به قرمز " است که متاسفانه وهابی این کلمه را به رنگ " صورتی " ترجمه می کند :
📚ترجمه معجم الوسیط ج 2 ص 2181 ماده " ورد "
❕وهابی جمله " قد حف لیحته " را ترجمه می کند : " سر و ریش خود را روغن زده بود " . در حالی که ماده مذکور در روایت به باب افعال نرفته تا معنای مذکور را بدهد , بنابراین ترجمه صحیح آن چنین است : " ریش خود را مرتب کرده بود "
📚ترجمه معجم الوسیط ج 1 ص 389 ماده " حف یحف حفا ... "
❕ روایت می گوید که امام علیه السلام به حسب وظیفه همسری , خود را زینت کرده بود و مثلا جامه ای نو و متمایل به رنگ قرمز پوشیده و ریش خود را نیز مرتب کرده بود , پوشش مذکور هم در منزل و برای همسر خود بوده نه در جامعه و در برابر دیدگان همگان و در غیر این وضعیت هم پوشش امام علیه السلام پوششی متناسب با وضعیت ضعیف ترین اقشار جامعه بوده است .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
▫️3 _بخاری و دیگران از علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر اسلام لباس قرمز رنگ می پوشید و در این هنگام بسیار زیبا به نظرها جلوه می کرد : "سَمِعَ الْبَرَاءَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ: كَانَ النَّبِيُّ مَرْبُوعًا وَ قَدْ رَأَيْتُهُ فِي حُلَّةٍ حَمْرَاءَ مَا رَأَيْتُ شَيْئًا أَحْسَنَ مِنْهُ." _ " عَنْ الْبَرَاءِ قَالَ: مَا رَأَيْتُ مِنْ ذِي لِمَّةٍ فِي حُلَّةٍ حَمْرَاءَ أَحْسَنَ مِنْ رَسُولِ الله" _ " عَنْ الْبَرَاءِ؛ قَالَ: مَا رَأَيْتُ أَجْمَلَ مِنْ رَسُولِ الله مُتَرَجِّلًا، فِي حُلَّةٍ حَمْرَاءَ. "
📚صحيح البخاري، طبع مصر ج9، ص: 175 _ سنن الترمذي، ج4، ص: 7 _ سنن ابن ماجه، ج5، ص: 215
❕روشن می شود که پوشش رنگی و قرمز رنگ در عرف آن زمان مساله ای عادی بوده است .
👌مثلا اهلسنت در مورد کیفیت موی سر پیامبر اسلام نقل می کنند :
" موهاى پیامبر گرامی نه خيلى مجعّد بود و نه كاملًا صاف و نرم. اگر قسمتِ بافته موهايش باز مىشد، فرقْ باز مىكرد، وگرنه آن را به حال خود مىگذاشت و در هر حال، هنگامى كه موى خود را بلند مىكرد، بلندىِ مو از لاله گوشش تجاوز نمىكرد. " "إذَا انفَرَقَت عَقيقَتُهُ فَرَقَ وإلّا فَلا يُجاوِزُ شَعرُهُ شَحمَةَ اذُنَيهِ إذا هُوَ وَفرَة "
📚انساب الاشراف ج 1 ص 386 _ اسد الغابه ج 1 ص 31 _ امتاع الاسماع ج 2 ص 177
❕کیفیت فوق در موی سر پیامبر اسلام در عرف آن زمان یک امر عادی بوده است اما در زمان کنونی عرف نمی پذیرد که مثلا مولوی های اهلسنت موهای خود را بلند کرده و تا گوش بگذارند و فرق باز کرده یا آن را ببافند !!!! لذا نمی توان با ملاک عرفی این زمان , عرف زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام و پوشش و کیفیت موی سر و ریش آنان را مقایسه کرد .
▫️4 _ وهابی پوشش امام علیه السلام را با استناد به یک روایتی که سندا ضعیف بود مورد اشکال قرار داد , در حالی که در روایات صحیح خودشان اساسا از پیامبر اسلام نفی پوشش کرده و معاذ الله به پیامبر اسلام نسبت می دهند که ایشان به صورت نیمه برهنه یا برهنه در انظار ظاهر میشدند !!!!!
❕نقل می کنند که راوی می گوید " پیامبر وقتی داشت به غزوه خیبر می رفت و بر روی مرکب بود , لباس را از رانهایش زده بود کنار تا جایی که من به سفیدی رانهای پیامبر نگاه می کردم " " حَسَرَ الْإِزَارَ عَنْ فَخِذِهِ، حَتَّى إِنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِ فَخِذِ نَبِيِّ الله "
📚صحیح بخاری ج 1 ص 98
❕یا باز نقل می کنند که عایشه می گوید :
" پیامبر در نزد من دراز کشیده بود و رانهایش لخت بود , ابوبکر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , عمر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , اما وقتی عثمان اجازه ورود گرفت , پیامبر رانهایش را پوشاند , عایشه از این مساله از پیامبر سوال کرد , پیامبر پاسخ داد که آیا می خواهی من از عثمان حیا نکنم در حالی که فرشتگان از عثمان حیا می کنند "
" أَنَّ رَسُولَ الله كَانَ جَالِسًا كَاشِفًا عَنْ فَخِذِهِ، فَاسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُمَرُ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ، فَأَرْخَى عَلَيْهِ ثِيَابَهُ .... " " كَانَ رَسُولُ الله مُضْطَجِعًا فِي بَيْتِي، كَاشِفًا عَنْ فَخِذَيْه ... "
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج40، ص: 387 _ صحيح مسلم، ج 4، ص: 1866
❕متاسفانه علمای اهلسنت وقاحت و جسارت به پیامبر اسلام را بیشتر کرده و حتی مدعی شده اند که پیامبر اسلام به صورت لخت و عریان هم در برابر دیگران حاضر می شده است !!!!
❗️بخاری نقل می کند :
" پیامبر در حالی که لنگی بسته بود , با دیگران سنگها را برای کعبه حمل می کردند , عباس گفت که ای پسر برادر اگر لنگت را بین شانه و گردنت بگذاری بهتر است , پیامبر نیز چنین کرد و اندکی بعد لنگ از حضرت افتاد و خود او نیز بیهوش شد و روی زمین افتاد ( و عورتش نمایان شد ) , اما پس از آن دیگر عریان و برهنه دیده نشد " " «... فَسَقَطَ مَغْشِيًّا عَلَيْهِ، فَمَا رُئِيَ بَعْدَ ذَلِكَ عُرْيَانًا».
📚صحیح بخاری ج 1 ص 143 ح 357
❕یا نقل می کنند که عایشه می گوید :
" زید بن حارثه وارد مدینه شد , و پیامبر در خانه من بود , زید به نزد پیامبر آمد و درب را زد , پیامبر لخت و عریان بلند شد و درب را باز کرد در حالی که لباسش را به دنبالش کش می داد , به خدا سوگند من دیگر ندیدم که پیامبر در برابری کسی لخت و عریان شود , قبل از این واقعه و بعد از آن " " ... فَأَتَاهُ فَقَرَعَ الْبَابَ، فَقَامَ إِلَيْهِ رَسُولُ الله عُرْيَانًا يَجُرُّ ثَوْبَهُ، وَ الله مَا رَأَيْتُهُ عُرْيَانًا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ "
📚سنن الترمذی ج ٤ ص ١٧٤ _ فتح الباری ج ١١ ص ٥١ _ کنزالعمال ج ١٠ ص ٥٦٩ _ الجامع لاحکام القرآن قرطبی ج ١٥ ص ٣٦١
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| عدم دفاع امام علی از حضرت فاطمه سلام الله علیهما !!!
🤔چگونه قابل قبول است که عده ای به حضرت فاطمه هجوم برده و او را مضروب کنند اما امیر مومنان با آن شجاعتش از ایشان دفاع نکند !!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht