پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی.pdf
2.79M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی" ( جلد اول )
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
❕در کتاب فوق به دهها شبهه مطرح شده توسط افراد و جریانهای معاند و ... در مورد قرآن کریم و موضوعات مرتبط با قرآن پاسخ گفته شده است .
@Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرا برخی از دعاهای ما مستجاب نمی شود !!!
▪️در کلیپ فوق به اشکال ذیل پاسخ گفته شده است :
"اگر قرار است دعاهای ما مستجاب نشود چرا اینقدر به ما توصیه می شود که دعا کنیم ? این نحو دعا کردن و حاجت نگرفتن سبب دین زدگی بیشتر و دوری از خداوند می شود " !!!
@Rahnamye_Behesht
آیا پیامبر اسلام تدبیر کننده عالم است ?
🤔پرسش :
عَنْ عَبْدِ الله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ صَفِيِّكَ وَخَلِيلِكَ وَنَجِيِّكَ الْمُدَبِّرِ لِأَمْرِكَ.
ابنسنان میگوید : امام صادق میگفت : خداوندا، بر محمد ﷺ درود بفرست. که برگزیدهی توست، و دوست و همراز توست، و تدبیر کنندهی امور توست ‼️
📚 اصول کافی ٤٥١/١
⚠️ در این حدیث صحیح، تدبیر امور الهی به پیامبر ﷺ نسبت داده. [نعوذ بالله] که این عقیده، شرک اکبر است. و هرکس قائل به آن باشد، قطعاً مشرک میباشد.
قرآن کریم، این را در حق پروردگار دانسته :
📖 ﴿یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَ مِنَ ٱلسَّمَاۤءِ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ﴾ [سجده/٥]
✍🏻 اوست که از زمین تا آسمان، امور را تدبیر میکند.
📖 ﴿وَمَن یُدَبِّرُ ٱلۡأَمۡرَۚ فَسَیَقُولُونَ ٱللَّهُۚ فَقُلۡ أَفَلَا تَتَّقُونَ﴾ [يونس/٣١]
✍🏻 بپرس که چهکسی امور را تدبیر میکند؟ خواهند گفت : الله متعال. سپس بگو : پس چرا تعقّل نمیکنید؟
💠پاسخ : 💠
❕این که خداوند تدبیر کننده عالم است مانع از آن نیست که دیگرانی نیز باشند که با اذن الهی امور عالم را تدبیر می کنند , چنانچه که خود خداوند از فرشتگان تدبیر کننده امور در آیات متعددی یاد می کند که با اذن الهی امور عالم را تدبیر می کنند .
در آیاتی چنین می خوانیم :
« ( سوگند به فرشتگانی که ) امور را تدبیر می کنند » ( نازعات 5 ) "گروهى از فرشتگان حاملان عرشند " (حاقه- 17) و "گروهى فرشتگان مامور قبض ارواحند " (اعراف- 37) و " گروهى مراقبان اعمال بشرند " (سوره انفطار- 10 تا 13) و " گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند " (انعام- 61) ، و "گروهى مامور عذاب و مجازات اقوام سركشند " (هود- 77) و " گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند " (احزاب- 9) و " گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مى باشند " (نحل- 2)
❕بر همین اساس برخی محققین می نویسند :
" قرآن مجيد در سوره نازعات آيه 5 به مدبّرات امور سوگند ياد كرده، مىفرمايد: «فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً» و مشهور در ميان مفسّران اين است كه آنها همان فرشتگانى هستند كه امور جهان را تدبير مىكنند، آيا اين امر با مسأله توحيد ربوبى منافات ندارد؟
پاسخ اين سؤال روشن است: اگر فرشتگان استقلالى در تأثير داشتند با توحيد ربوبى قابل جمع نبود، امّا مىدانيم آنها مجريان فرمان الهى هستند، و موكّلان امور به اراده مشيّت او مىباشند، درست همانند اسباب در عالم طبيعت كه به فرمان خدا هر كدام آثارى دارند.
بسيارى از مفسّران به اين آيه كه رسيدهاند به اين نكته توجّه كرده، و هرگز تناقضى ميان اين سخن كه خداوند «ربّ العالمين» و «رب كلّ شىء» است، با تأثيرات عالم اسباب، يا تدبير فرشتگان به اذن الله احساس نكردهاند همانگونه كه قرآن روزى دهنده همه موجودات را ذات پاك خداوند مىشمرد «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى الله رِزْقُهَا» ( سوره هود آیه 6 )
ولى در جاى ديگر مىفرمايد: «وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»: «و آن كس كه فرزند براى او متولّد شده (پدر)، بايد خوراك و پوشاك مادر را به طور شايسته (در مدّت شيردادن) بپردازد». ( سوره بقره آیه 233 )
مسلّماً اطلاق روزى دهنده بر پدر نوزاد هيچ تضادى با اطلاق آن بر خداوند ندارد، آن يكى مستقل و بالذات است و اين يكى بالعرض و وابسته.
و يا اينكه اگر مىگوييم در عسل شفا است: «فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ» ( سوره نحل آیه 69 ) هيچ منافاتى ندارد كه شفا دهنده فقط خدا باشد، همانگونه كه ابراهيم عليه السلام قهرمان توحيد مىفرمايد: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ»؛ هنگامى كه بيمار شوم مرا شفا مىدهد». ( سوره شعراء آیه 80 )
اينها همه سلسله علّت و معلول را بيان مىكند، يعنى از يك علّت غير مستقل شروع مىشود تا به علّت العلل و مسبّب الاسباب يعنى ذات پاك خدا برسد كه هر سببى در تأثيرش مديون او است. "
📚پیام قرآن ج 3 ص 398
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕البته چنانچه که در ذیل مفصل توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2533
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160
❗️ما معتقدیم که پیامبر گرامی و اوصیاء ایشان علیهم السلام , تدبیر کننده علی الاطلاق امورات عالم نیستند , بلکه تدبیر کننده خداوند و فرشتگانی هستند که به اذن خداوند امورات را سامان می دهند , اما فرشتگان قبل از انجام ماموریتهای محول شده الهی , به محضر حجت الهی شرفیاب می شوند و حجت الهی را در جریان ماموریت خود می گذارد :
" عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا مِنْ مَلَكٍ يُهْبِطُهُ الله فِي أَمْرٍ مَا يُهْبِطُهُ إِلَّا بَدَأَ بِالْإِمَامِ فَعَرَضَ ذَلِكَ عَلَيْهِ وَ إِنَّ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ مِنْ عِنْدِ الله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. "
📚الكافي ج1، ص: 394
▫️روایتی هم که وهابی مورد استناد قرار داد , ارتباط با تدبیر عالم ندارد , بلکه در روایات دیگر مورد شرح و تفسیر قرار گرفته است که مقصود از آن , این است که پیامبر گرامی امور دینی و زندگی مردم را به اذن الهی تدبیر و مدیریت و سیاست گذاری می کند و مردم هم موظف به اطاعت از ایشان بر اساس آیه 7 سوره حشر هستند :
" ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا "
📚الکافی ج 1 ص 266 _ بحار الانوار ج 17 ص 4
👌در ذیل بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1712
❕لذا علامه مجلسی در شرح روایت مورد بحث می نویسد که مقصود از تدبیر پیامبر گرامی آن هم به اذن خداوند , می تواند تدبیر ایشان نسبت به امور دینی و اجراء اوامر الهی در میان خلق باشد :
" يمكن أن يراد به أمر الدين كما مر في باب التفويض، أو المراد إجراء أوامر الله بين الخلق. "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 272
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
بررسی فقهی تعطیلی روز شنبه !!!
🤔#پرسش :
❓آیا تعطیلی روز شنبه موافق دستورات فقهی است یا حرمت دارد ? لطفا با ذکر ادله توضیح دهید ?
💠پاسخ : 💠
❕همانطور که برخی از مراجع و فقهای بزرگ معاصر مانند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی معتقدند , تعطیلی روز شنبه مورد تایید فقه نیست و از دو جهت مهم می توان بر ممنوعیت این تعطیلی استدلال نمود :
1 _ جهت اول آن است که شکی نیست که تعطیلی روز شنبه , سنت و اختصاصی یهودیان بوده است و در تورات در مواضع متعددی از این تعطیلی با عنوان تعطیلی روز "شبات " یاد شده است .
" شنبه را به عبری شبات می گویند و ریشه آن به معنای استراحت کردن و دست از کار کشیدن است " :
📚آشنایی با ادیان بزرگ ص 93
❕در تورات در مورد تعطیلی روز شنبه می خوانیم :
" خدا در روز هفتم ( شنبه ) کار خویش را به پایان رسانید . پس او در هفتمین روز از همه کار خویش بیاسود . و خدا روز هفتم را مبارک خواند و آن را مقدس شمرد چرا که در آن روز از همه کار خویش که خدا آفریده و ساخته بود , بیاسود "
📚کتاب پیدایش , فصل دوم , شماره 2 و 3
❕و در فراز دیگر تورات می خوانیم :
" موسی همه جماعت بنی اسرائیل را گرد آورد و به آنها گفت این است آنچه خداوند شما را به انجام آن فرمان داده است . شش روز کار می باید کرد اما روز هفتم روز مقدس برای شما باشد , شبات فراغت برای خداوند . هر که در این روز کاری کند باید کشته شود . در روز شبات در هیچ یک از منازل خویش آتشی نیفروزید "
📚کتاب خروج , فصل 35 , شماره 1 و 2 و 3
❕همینطور مضمون فوق در کتاب لاویان , فصل 23 و کتاب تثنیه , فصل 5 و ... آمده است .
▫️در کتاب تلمود که تورات شفاهی است , آمده است که تعطیلی روز شنبه لطف ویژه خداوند به یهودیان است و دانشمندان یهود خداوند را بابت این نعمت اختصاصی شکر می کردند و می گفتند :
" ای خداوند خدای ما , از روی محبت که با آن قوم خودت اسرائیل را دوست داشتی و از روی شفقتی که تو ای پادشاه ما نسبت به فرزندان هم عهدت احساس کردی , تو ای خداوند خدای ما , این روز هفتم بزرگ و مقدس را با محبت به ما عطا کردی "
📚گنجینه ای از تلمود ص 173
❕لذا در کتابهای تاریخ و عقاید ادیان در مورد تعطیلی روز شنبه در نزد یهودیان می خوانیم :
" از آن مهمتر نيز برنامه «سبت» يا روز تعطيلى هفتگى است كه از غروب هر جمعه شروع و تا غروب شنبه ادامه دارد. سبت روز استراحت كامل است و حتى انجام دادن كارهايى كه (در رابطه با پخت و پز) در ايام جشنها مجاز بودند نيز در روز شنبه (سبت) مجاز نيست. مثل ساير اعياد، دعاى خاصّى هم براى سبت وجود دارد. روز سبت با دعا خواندن بر يك ليوان شراب «قدوش» قداست پيدا مىكند. منهاى حضور در كنيسه براى انجام عبادات و ادعيۀ مخصوص به اين روز و تلاوت هفتگى از روى اسفار پنج گانه، بخش اعظم روز شنبه در كنار خانواده سپرى مىشود. جمعه شبكه مىشود مادر خانواده قبل از شروع سبت شمعهاى مخصوص را روشن مىكند و پدر خانواده نيز، پس از مراجعت از كنيسه و قبل از خواندن دعاى «قدوش» و متبرك ساختن دو لقمه (تكّه) از نان مخصوص «چلّه» ، براى فرزندان خود خير و بركت مىطلبند. در طول سه وعده غذاى روز شنبه (سبت) سرودهايى مذهبى سر ميز غذا تلاوت و بهترين غذاهاى خانواده خورده مىشوند. در پايان روز سبت دعاى «تبركّ» بر يك ليوان شراب، كندر و عود و شعلۀ شمع قرائت مىشود "
📚راهنمای ادیان زنده، ج 1 ص 96
❗️بنابراین تعطیلی روز شنبه سنت یهودیان است و از نظر فقهی , مسلمانان نباید خودشان را شبیه به سنتهای کفار و غیر مسلمین کنند , چنانچه که برخی می نویسند :
" تشبّه عبارت است از اينكه شخصى در نحوه رفتار يا پوششى كه به لحاظ جنسيت، دين و يا غير آن نشانه و مشخّصه طايفهاى از انسانها به شمار مىرود، همانند آنان گردد ... ( همانند ) آويختن صليب به گردن توسط مسلمان ...
تشبّه حرام: تشبّه مسلمان به كفّار در استفاده از نشانههاى ويژه مذهبى آنان كه از شعائرشان محسوب مىگردد، همچون صليب ( که ) حرام است "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج 2، ص: 485
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مردم بگو لباس دشمنانم را نپوشید و خوراک دشمنان مرا نخورید و خود را به شکل و شمائل دشمنان من در نیاورید که در این صورت شما نیز همچون آنها دشمن من خواهید بود » " عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ أَوْحَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا يَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا يَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِي وَ لَا يَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَيَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي "
📚الفقیه ،ج 1 ص 252 _ وسایل الشیعه ، ج 4 ص 385
🔶علی علیه السلام فرمود ؛
« هر کس خود را شبیه قوم خاصی بسازد ، از آن قوم شمرده می شود » " عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ عُدَّ مِنْهُمْ. "
📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 440
❕و فرمود ؛
« كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنها نشود » " فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ. "
📚نهج البلاغه حکمت 207
❕و فرمود ؛
«اين امّت هميشه در نيك بختى به سر برند تا وقتى كه لباس بيگانگان را نپوشند و غذاى بيگانگان را نخورند؛ اما وقتى چنين كردند خداوند آنان را به خوارى اندازد » " لَا تَزَالُ هَذِهِ الْأُمَّةُ بِخَيْرٍ مَا لَمْ يَلْبَسُوا لِبَاسَ الْعَجَمِ وَ يَطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّل "
📚المحاسن ج 2 ص 178
❕این که برخی از کشورها خودشان را به یهودیان شبیه کرده و روز شنبه را تعطیل کردند , دلیل نمی شود که ما هم به مانند آنها عمل کنیم . سنت تعطیلی شنبه اختصاصی یهودیان است و عرف به روشنی به این نکته تصریح می کند و از فرازهای فوق از تورات و تلمود نیز این اختصاص دانسته می شود و تعطیلی شنبه در برخی کشورها سبب نمی شود که این تعطیلی دیگر به عنوان سنت یهودیان شناخته نشود .
❗️نهایتا آنکه برخی از علما شک دارند که امروزه تعطیلی روز شنبه به عنوان سنت یهودیان شناخته می شود یا خیر که در اینجا احتیاط اقتضاء می کند که از تعطیلی روز شنبه پرهیز کنیم , زیرا شائبه و شبهه تشبه به کفار و یهودیان وجود دارد , چنانچه که در روایت آمده است :
" امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه است در ميان اين دو , كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود مرتكب محرمات مى شود و از آنجا كه نمى داند هلاك خواهد شد "
" إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَيِّنٌ رُشْدُهُ فَيُتَّبَعُ وَ أَمْرٌ بَيِّنٌ غَيُّهُ فَيُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْكِلٌ يُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى الله وَ إِلَى رَسُولِهِ قَالَ رَسُولُ الله ص حَلَالٌ بَيِّنٌ وَ حَرَامٌ بَيِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَيْنَ ذَلِكَ فَمَنْ تَرَكَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَكَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَم "
📚الکافی ج 1 ص 68
❗️لذا در فتوای آیت الله مکارم شیرازی می خوانیم :
" تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است، خصوصاً در این زمان که رژیم صهیونیستی ظلم و ستم به مظلومان فلسطین را به نهایت رسانده، باید از هر چیزی که شائبه تشبه و نزدیکی به آنان را دارد اجتناب شود و اگر در امور اقتصادی یا مبادلات با جهان مشکلی وجود دارد از طرق دیگر چاره اندیشی شود. "
https://makarem.ir/ahkam/fa/home/index?page=1&sortby=1&sort=1&view=0
▫️ادامه 👇
❗️ادامه 👇
2 _ در روایات ما آمده است که انسان در همه روزهای هفته به غیر از جمعه , باید دنبال کار و تلاش باشد و تنها در روز جمعه باید کار و تلاش را تعطیل کند و مشغول امور دینی خود شود . روز شنبه هم روزی است که خداوند برای کار و تلاش به آن برکت می دهد .
❕امام صادق عليه السلام فرمود: «اى هشام! [حتّى] اگر ديدى كه دو گروه روياروى هم صف آراستهاند و آماده جنگ هستند هم در آن روز، جست و جو و سعی و تلاش برای طلب روزى را وامگذار»
" إن رَأَيتَ الصَّفَّينِ قَدِ التَقَيا فَلا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ في ذلِكَ اليَومِ. "
📚الکافی ج 5 ص 78
❕و فرمود :
" «اگر گمان كردى يا خبر يافتى كه فردا اين امر [قيام حضرت قائم ] تحقّق مىيابد، [باز هم] جست و جوىِ روزى را وامگذار؛ و اگر مىتوانى سر بارِ كسى نباشى، چنين كن. " " قالَ لي أبو عَبدِ الله عليه السلام: إن ظَنَنتَ أو بَلَغَكَ أنَّ هذَا الأَمرَ كائِنٌ في غَدٍ فَلا تَدَعَنَّ طَلَبَ الرِّزقِ، وإنِ استَطَعتَ أن لا تَكونَ كَلًّا فَافعَل. "
📚الکافی ج 5 ص 79
❕روایات فوق با صراحت می گوید در هر روز هفته و در هر شرایطی , انسان باید دنبال کار و تلاش و طلب رزق باشد , جز در روز جمعه که فرمود :
" در روز جمعه برای برآورده کردن حاجت خود اقدام نکن و بگذار در روز شنبه که هنگامی که خورشید روز شنبه طلوع کرد , دنبال کار و تلاش و بر آورده کردن حاجت خود برو " " پیامبر می فرمود خداوندا بامداد روز شنبه را بر امتم مبارک گردن تا به دنبال سعی و تلاش برای طلب رزق بروند "
" لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِكَ _ " قَالَ رَسُولُ الله ص اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. "
📚من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 267 _ الخصال، ج2، ص: 394
❕در روایت دیگر امام صادق علیه السلام فرمود که روز جمعه باید کارهای روز مره انسان تعطیل باشد تا انسان بتواند آموزه های دینی خود را فرا گیرد "
"قَالَ أَبُو عَبْدِ الله ع أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. "
📚وسائل الشیعه ج 11 ص 349
❕خداوند می فرماید :
" اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مىشود به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مىدانستيد - و هنگامى كه نماز پايان گرفت شما آزاديد در زمين پراكنده شويد و از فضل الهى طلب كنيد، و خدا را بسيار ياد نمائيد تا رستگار شويد "
" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ الله وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ الله وَ اذْكُرُوا الله كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون " (سوره جمعه آیه 9 و 10 )
❕در روایاتی که در تفسیر آیه فوق آمده است تصریح شده است که تعطیلی کسب و کار و خرید و فروش برای روز جمعه است تا انسان به نماز جمعه ( و امور دینی ) برسد و پراکنده شدن در روی زمین برای کسب رزق و فضل الهی و سعی و تلاش , برای روز شنبه است :
" أَبَا عَبْدِ الله ع عَنْ قَوْلِ الله عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ الله فَقَالَ ع الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْت "
📚الفقیه ج 2 ص 267 _ المحاسن ج 2 ص 346
❕بنابراین از آنچه گفتیم روشن شد که اسلام دستور به سعی و تلاش و طلب رزق در همه روزهای هفته را می دهد جز در روز جمعه که باید سعی و تلاش برای کسب رزق و روزی تعطیل باشد تا انسان بتواند به نماز جمعه و یاد گیری آموزه های دینی خود بپردازد و مجددا در صبح شنبه سعی و تلاش برای کسب رزق و روزی را آغاز کند .
▫️تعطیلی روز شنبه بر خلاف دستورات فوق است , لذا در قانون اساسی هم تنها تصریح به تعطیلی روز جمعه شده است , چنانچه که آیت الله سبحانی در نامه خود به رئیس مجلس چنین بیان داشتند :
"تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که میگوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل 15) . آیا میتوان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل 18) آیا میتوان رنگ چهارمی به آن افزود ? "
🌐https://eitaa.com/e_sobhani/2124
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
بررسی فقهی تعطیلی شنبه.pdf
576.2K
❕در مقاله فوق به پیروی از آیات عظام : مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی , دو دلیل مهم فقهی بر ممنوعیت تعطیلی روز شنبه اقامه شده است .
✍تهیه در مجموعه شیعه پاسخ
@Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| علم غیب امام علی علیه السلام در لیله المبیت !!!!
❕عقیل هاشمی :
❓آیا در شب هجرت و لیله المبیت که امام علی به جای پیامبر اسلام در بسترش خوابید آیا امام علی می دانست که از این واقعه جان سالم به در می برد یا نمی دانست ? اگر علم غیب داشت و از سالم ماندن خود آگاهی داشت در این صورت , خوابیدن علی به جای پیامبر فضیلتی نبود , زیرا فضیلت در ندانستن و جان فدا کردن است و اگر علی اطلاع و آگاهی از عاقب کار نداشت , در این صورت تکلیف علم غیب امامان چه می شود با این که شیعه قائل به علم غیب امامان است ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، کانال پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ ) تقدیم می کند ؛
برخی از پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون امام حسن علیه السلام ؛
١_ فلسفه صلح امام حسن علیه السلام با معاویه چه بوده است؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2149
٢_ آیا دریافت خراج و پول توسط امام حسن علیه السلام از معاویه در جریان صلحشان واقعیت دارد؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3277
٣_ آیا صحیح است که جعده به دستور معاویه به امام حسن مجتبی علیه السلام سم داده است؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
٤_ چرا امام حسن علیه السلام در انتخاب همسر توجه نکردند و با جعده ازدواج کردند مگر علم غیب نداشتند؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1328
٥ _ آیا روایاتی که می گوید امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و طلاق می داد صحیح است؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4974
٦ _ آیا داستان ازدواج های متعدد امام حسن علیه السلام و طلاق آن ها قابل قبول است؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2120
٧ _ در قرآن آمده است که همه اموال خود را نباید بخشید تا به خانواده فشار آید چرا امام حسن سه مرتبه تمام اموال خود را به فقرا بخشید؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/700
٨ _ آیا جریان تیر باران شدن جنازه مطهر امام حسن علیه السلام توسط عایشه واقعیت دارد؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
٩ _ چرا امام حسن با وجود آگاهی غیبی از سم تهیه شده توسط جعده خورد؟ آیا این خود کشی محسوب نمی شود؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3307
١٠ _ از روحانیون و مداحان زیاد شنیده ایم که می گویند وقتی امام حسن مسموم شد ، ایشان از شدت جراحت جگرشان را تکه تکه شده استفراغ کردند؟ چگونه می توان چنین سخنی را قبول کرد در حالی که جگر در مجرای گوارش انسان نیست که استفراغ شود؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/135
١١ _ یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در گوش خود گوشواره می کردند❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2535
١٢ _ اگر #رقص حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2536
١٣ _ این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو #تشویق می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2534
١٤ _ آیا امام حسن علیه السلام در فتوحات خلفا شرکت کردند؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2559
١٥ _ امام حسن علیه السلام از دیدگاه معاصران و اندیشمندان و مورخان اهل سنت❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1144
١٦ _ مطلب زير بخشي از سخنان اقاي دکتر حسن روحاني هست که در تاريخ چهارشنبه 23 مهر 1399 به نقل از ايشان در پايگان اطلاع رساني رياست جمهوري بارگزاري شده است. وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظمالناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح میخواهند و وقتی مردم این را میخواهند صلح را انتخاب میکنم.... ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3018
١٧ _ معاند می گوید امام حسن و امام حسین ع به شام رفتند و با معاویه بیعت کردند و رابطه آنان با معاویه خوب بوده است ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2838
١٨ _ ملحد می گوید ابن خلدون شیعی در تاریخش نقل کرده است که امام حسن و امام حسین علیهما السلام در لشکری که قصد فتح آفریقا را در زمان عثمان داشتند ، شرکت داشته اند ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2788
١٩_ طبق روايت كتاب الامامة و التبصرة تأليف ابن بابويه القمى :
به علت صلح امام حسن (ع) با معاويه از طرف خداوند مقرر شد كه فرزندان امام حسن از امامت محروم شوند و امامت در نسل فرزندان امام حسين (ع) قرار گرفت ❗️❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5103
٢٠ _ آیا مختار قصد داشت امام حسن ع را تحویل معاویه دهد !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5260
٢١ _ چرایی تشبیه امام حسن و امام حسین ع به تین و زیتون !!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4903
٢٢ _ امام حسن می گوید : اگر من بدرستی جواب دهم پس این از طرف الله است و امیرالمومنین است و اگر خطا کردم پس از خودم است امیدوارم که خطا نکنم ان شاالله!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4767
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام ، کانال پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ ) تقدیم می کند ؛
✔️پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون شهادت پیامبر گرامی اسلام ؛
١_ آیا پیامبر گرامی اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1426
٢ _ آیا پیامبر گرامی در حالی جان دادند و از دنیا رفتند که سرشان بر بالین عایشه بود ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1427
٣_ آیا این داستان واقعیت دارد که پیامبر به اشتباه با شلاق بر بدن فردی می زند و در آخر عمر در مسجد از او حلالیت می طلبد ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1428
٤ _ آیا راست است که عمر پس از شهادت پیامبر گرامی منکر #وفات ایشون بود و می گفت پیامبر نمرده است ❗️انگیزه اش از این کار چی بوده ❕❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3495
٥ _ چرا پیامبر در منزلشان دفن شدند ❗️آیا فلسفه خاصی داشت ❕❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3496
٦ _ آیا راست است که پیامبر در روزهای پایانی عمرش لشکری ترتیب دادند که به خارج مدینه بروند و ابوبکر و عمر هم جزء #لشکر بودند ❕اما آنان از دستور پیامبر سرپیچی کردند ❗️هدف پیامبر از این عمل چه بود ❕❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3169
٧ _ این که پیامبر اسلام در خانه عایشه دفن شدند چقدر سندیت دارد ❗️آیا این دفن شدن دلیل بر فضیلت عایشه نمیباشد ❗️❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3169
٨ _ عزاداری و سینه زنی و گریه برای برای امام حسن و پیامبر چه حکمی داره؟ اگر جایزه پس در اون حدیث چرا میگن که ناپسنده؟ خیلی شفاف میگن ناپسند ست مگر برای امام حسین ع ...
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1561
٩_ تاریخ شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و کلاهی که بر سر عوام رفته است !!!
از جمله بدعتهای شوم مرجعیت شیعه که قرنهاست عوام الناس را سر کار گذاشته اند، تاریخ شهادت مرسوم پیامبر صلی الله علیه وآله نیز تاریخی ساختگی و انحرافی است.!!!!
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5367
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شیعه پاسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فلسفه ازدواجهای متعدد پیامبر اسلام !!!
▫️دشمنان اسلام در مورد ازدواجهای پیامبر گرامی افسانه گرایی کرده و این ازدواجهای را با مسائل جنسی و شهوانی مرتبط می سازند , ما در کلیپ فوق در این رابطه روشنگری کرده و توضیحات کافی را ارائه داده ایم .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شیعه پاسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ?
جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شیعه پاسخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| امام رضا علیه السلام و علم غیب !!!!
❓" اگر امام رضا علم غیب داشت و می دانست انگوری که مامون برایش آورده سمی است چرا از آن خورد ? آیا خوردن به همراه آگاهی خودکُشی محسوب نمی شود ? "
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▪️فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا علیه السلام را تسلیت می گوییم .
▫️ویژه نامه شهادت امام رضا علیه السلام؛
👌پیامبر گرامی فرمود:
«به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود.هیچ مومنی او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب و جهنم را بر بدنش حرام می کند»
📚بحار الانوار ج99 ص31
🗯پاسخ به چند پرسش در مورد امام رضا علیه السلام
١_ چرا امام رضا ولایت عهدی مامون را پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود❓
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2855
٢_ اگر امام رضا علم غیب می دونست چرا از انگور زهر آلود خورد و از علم غیبش استفاده نکرد❓
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2856
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2857
٣_ نظر علما و بزرگان اهل سنت در مورد امام رضا چیست❓
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2860
٤_ اگر زیارت امام رضا طلبیدن می خواهد کسانی امام رو زیارت می کنن که اهل فسق و فجورن یعنی امام رضا اونا رو میطلبه .چه فرقی بین ما و اونا است که امام رضا هر دوی ما رو میطلبه❓
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2859
٥ _ راسته که میگن ثواب زیارت امام رضا از زیارت امام حسین هم بیشتره❓
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2861
٦ _ شبهه می کنند که مدفن امام رضا علیه السلام در طوس نیست و قبری که در آنجا است ، قبر هارون خلیفه عباسی است پاسخ چیست ❓
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2862
٧ _ آیا راست است که امام رضا علیه السلام از مامون به عنوان « امیر المومنین » یاد کرده است با این که این لقب اختصاص به علی علیه السلام دارد ❕❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2863
٨ _ چرا به امام رضا علیه السلام ضامن آهو می گویند ، آیا آنچه بین مردم مرسوم است که امام رضا ضامن آهویی شد تا برود و فرزندانش را شیر دهد واقعیت دارد ❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2868
٩ _ شبهه می کنند مگر نمی گویید امام را جز امام کسی غسل نمی دهد پس امام رضا را چه کسی غسل داد در حالی که ایشان در #طوس بودند و امام جواد در مدینه ❕نگویید که امام جواد با قدرت الهی خود را به طوس رساندند که این مطلب خلاف عقل است ❕❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2869
١٠ _ دیده میشود برخی افراد و اساتید شهید شدن امام رضا توسط #مامون را انکار می کنند و می گویند این مطلب در روایات و تاریخ نیامده است و ساخته دست #روحانیون است ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2858
١١ _ از من پرسیدند که شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودو می گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2871
١٢ _ اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوید مادر امام رضا اهل #فرانسه بوده است ❗️این سخن چقدر سندیت دارد ❕❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2872
١٣ _ شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام
رضا نبوده است و امام رضا #عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2873
١٤ _ محدود کردن زیارت حرم امام رضا علیه السلام به خاطرکرونا و تضاد آن با قدرت تکوینی ایشان ؛
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2876
١٥ _ عده ای شبهه می کنند که مدفن کنونی که به عنوان مدفن امام رضا معرفی می شود در اصل مدفن هارون الرشید است و به دروغ گفته اند مدفن امام رضا است ❗️این سخن چقدر واقعیت دارد ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2975
١٦ _نظرتون در مورد طواف دور قبور ائمه چیه ❗️امروزه شیعیان فوج فوج دور قبر امام حسین و امام رضا می چرخند و طواف می کنند و وهابیت این عمل رو شرک می دونه ❕❕
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3250
١٧ _ در روایتی صد در صد صحیح از امام رضا و پیامبر اسلام، گِل مصر بیغیرتی میآورد: ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4103
١٨ _ پاسخی به وهابی که مدعی است امام رضا ع قرآن را اشتباه خوانده است ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4089
١٩ _ آخوند: اگه کرونا در حرم امام رضا هم شیوع داشته باشه، پس فرق حرم امام رضا با مکانهای دیگه چیه؟
نتیجه گیری آخوند: کرونا به حرم امام رضا وارد نمیشه.
اینه که میگم: "دین" عقل رو تعطیل میکنه ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3800
٢٠ _ آیا میدانستید امام رضا مخالفینش را زنده زنده خوراک شیر درنده میکرده؟!
همان امام رضایی که سالهای سال تحت تاثیر تبلیغات آخوندهای دزد و فریبکار گمان میکردید در جوانمردی و مهر و محبت همتا ندارد٬ بر طبق احادیث صحیح چنان جانی و قسی القلب بوده که شخصی را فقط به خاطر انکار کردن امامت الهیش ٬ زنده زنده خوراک شیر درنده میکند! ↓↓↓
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3251
٢١ _ خطای علمی امام رضا در مورد توصیه به زیاد آب خوردن روی غذا
امام رضا فرمود: روى غذا آب زياد خوردن مانعى ندارد، بعد فرمود: گمان ميكنى كه اگر انسان اين گونه غذا بخورد:-حضرت هر دو دست را جمع كرد-و بعد روى آن آب نخورد،شكم او پاره نميشود؟ ( مکارم الاخلاق ج 1 ص 155)
این در حالیست که بر طبق پژوهشهای علمی٬ نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیمهای گوارشی و بروز اختلال در حرکات معده و عمل هضم و جذب مواد غذایی میشود ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2356
٢٢_ آتش و قتل در حرم امام رضا و زیر سوال رفتن معجزات امام رضا !!!!
در كمتر از يك ماه دو اتفاق مهم در حرم امام هشتم شيعيان رخ داد، يكى کشته شدن ٢ تن از روحانیون و امروز نيز آتش گرفتن یکی از رواقها و سوختن انبار فرشها !!!! در حالی که امام رضا قادر به نجات جان آن دو نفر یا خاموش کردن آتش نبود !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5002
٢٣ _ امام رضا می گوید بيشتر دوستان ما به سبب اسهالى شديد مىميرند. پس اگر ڪس را دیدید ڪـہ بر اثر اسہال شدید مرده است ، بدانیـــد ڪه شیعہ اهل بیت بوده !!!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5404
٢٤ _ امام رضا شیعیان را دعوت به شرک و عبادت غیر خدا میکند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5779
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| علم غیب امام علی علیه السلام در لیله المبیت !!!!
❕عقیل هاشمی :
❓آیا در شب هجرت و لیله المبیت که امام علی به جای پیامبر اسلام در بسترش خوابید آیا امام علی می دانست که از این واقعه جان سالم به در می برد یا نمی دانست ? اگر علم غیب داشت و از سالم ماندن خود آگاهی داشت در این صورت , خوابیدن علی به جای پیامبر فضیلتی نبود , زیرا فضیلت در ندانستن و جان فدا کردن است و اگر علی اطلاع و آگاهی از عاقب کار نداشت , در این صورت تکلیف علم غیب امامان چه می شود با این که شیعه قائل به علم غیب امامان است ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پرسش و پاسخ های مربوط به پایان ماه صفر و ایامی که برخی به ایام محسنیه نامگذاری کرده اند ؛
1⃣آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این #شادی و تبریک گفتن مرسوم است ❗️آیا دهه محسنیه واقعیت دارد ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1836
2⃣می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1837
3⃣هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بیت نبوی و مورد ضربت قرار گرفتن حضرت زهرا دقیقا چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفت ❗️آیا روزهای ابتدایی ماه #ربیع صورت گرفته است ❕آیا راست است که در روایتی آمده است که تا روز نهم ربیع باید سیاه پوش باشیم ❕آیا روایت مذکور دلالت ندارد که مصائب وارده پس از شهادت پیامبر تا روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1838
4⃣آیا راست است که مصیبت سقیفه و شهادت حضرت محسن حتی از #مصیبت امام حسین هم بزرگتر است ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1839
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به وهابی در مورد ماموریت پیامبر اسلام به هجرت از مکه !!!!
🤔پرسش :
عَنْ أَبِي عَبْدِ الله قَالَ : لَمَّا تُوُفِّيَ أَبُوطَالِبٍ نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى رَسُولِ الله فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ اخْرُجْ مِنْ مَكَّةَ فَلَيْسَ لَكَ فِيهَا نَاصِرٌ، وَثَارَتْ قُرَيْشٌ بِالنَّبِيِّ فَخَرَجَ هَارِباً حَتَّى جَاءَ إِلَى جَبَلٍ بِمَكَّةَ يُقَالُ لَهُ الْحَجُونُ فَصَارَ إِلَيْهِ.
عبيد بن زراره میگوید : امام صادق گفت : آنگاه که ابوطالب از دنیا رفت، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و دستور رساند که : ای محمد! از مکه بیرون شو، زیرا دیگر اینجا یاور نداری و قریش بر پیغمبر هجوم آوردند و آنحضرت از مکه گریخت.( اصول کافی ٤٤٩/١ )
این حدیث صحیحالسند، اذعان میکند که پیغمبر ﷺ به هنگام وفات ابوطالب، دستور یافت که به مدینه هجرت کند و هجرت نمود.
درحالی که آنحضرت حدود چهار سال، بعد از وفات ابوطالب، به مدینه هجرت نمود.
[ابوطالب در سال 10 بعثت از دنیا رفت. و هجرت پیغمبر به مدینه در ابتدای سال 14 بعثت بود] ❗️❗️
💠پاسخ💠
❕متاسفانه وهابی روایت را نادرست و دروغ ترجمه کرده است .
علامه مجلسی در ترجمه روایت می نویسد :
"كلينى به سند حسن از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت كرده است كه: چون ابو طالب به رحمت حق واصل شد جبرئيل بر حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم نازل شد و گفت كه: يا محمد! از مكه بيرون رو كه اكنون تو را در مكه ياورى نيست؛ و قريش شوريدند بر آن حضرت پس گريخت از ايشان و به جانب كوهى رفت در مكه كه آن را حجون مىگويند "
📚حیاه القلوب ج 3 ص 801
❕وهابی به دروغ روایت را معنا کرد که پیامبر بلافاصله بعد از وفات ابوطالب علیهما السلام مامور شد به مدینه هجرت کرد و به این دستور عمل نیز کرد , در حالی که روایت کتاب کافی می گوید که پیامبر بر اثر فشار قریش پس از وفات جناب ابوطالب به کوهی در همان مکه گریخت و تنها مامور شده بود که از مکه هجرت کند نه آنکه لزوما به مدینه برود .
❗️بر اساس نصوص تاریخی شیعه و سنی , پیامبر گرامی پس از وفات جناب ابوطالب علیهما السلام و بر اثر فشار قریش و دستور خداوند به هجرت به سوی طائف هجرت کرد و در حدود یک ماه در طائف ماند اما اهالی طائف به پیامبر گرامی با سنگ و ... حمله بردند و پیامبر مجبور شد به سوی مکه باز گردد و با افراد مختلف رایزنی کند تا جایگاهی برای هجرت بیابد , نهایتا با اهالی مدینه رایزنی کرد و پس از بستن پیمانهای عقبه اول وعقبه دوم به سوی مدینه هجرت کرد :
" ِ فَلَمَّا تُوُفِّيَ أَبُو طَالِبٍ خَرَجَ إِلَى الطَّائِفِ وَ أَقَامَ فِيهِ شَهْراً وَ كَانَ مَعَهُ زَيْدُ بْنُ الْحَارِثِ ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى مَكَّةَ وَ مَكَثَ فِيهَا سَنَةً وَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ فِي جِوَارِ مُطْعِمِ بْنِ عَدِيٍّ وَ كَانَ يَدْعُو القَبَائِلَ فِي الْمَوَاسِمِ فَكَانَتْ بَيْعَةُ الْعَقَبَةِ الْأُولَى بِمِنًى فَبَايَعَهُ خَمْسَةُ نَفَرٍ مِنَ الْخَزْرَجِ ... فَلَمَّا انْصَرَفُوا إِلَى الْمَدِينَةِ وَ ذَكَرُوا الْقِصَّةَ وَ قَرَءُوا الْقُرْآنَ صَدَّقُوهُ وَ فِي السَّنَةِ الْقَابِلَةِ وَ هِيَ الْعَقَبَةُ الثَّانِيَةُ ... " _ " لَمَّا تُوُفِّيَ أَبُو طَالِبٍ تَنَاوَلَتْ قُرَيْشٌ مِنْ رَسُولِ الله ص فَخَرَجَ إِلَى الطَّائِفِ ... فَآذَوْهُ وَ رَمَوْهُ بِالْحِجَارَةِ فَانْصَرَفَ إِلَى مَكَّة ... " _ " توفّي أبو طالب، و ابتلي رسول الله صلّى الله عليه و سلّم أشدّ ما كان، فعمد لثقيف بالطّائف، رجاء أن يؤووه ... " _ " ان رسول الله يعرض نفسه في المواسم على قبائل العرب ... لم يزل رسول الله يعرض نفسه على كلّ قادم له اسم و شرف و يدعوه إلى الله. و كان كلّما أتى قبيلة يدعوهم إلى الإسلام .... ( ذكر أوّل عرض رسول الله، صلّى الله عليه و سلّم نفسه على الأنصار و إسلامهم ) "
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج1، ص: 174 _ بحار الأنوار ج19، ص: 22 _ تاریخ الاسلام ذهبی ج 1 ص 282 _ الکامل فی التاریخ ج 2 ص 93 _ 94
❕برخی از علمای اهلسنت نقل کرده اند که پیامبر بعد از وفات جناب ابوطالب و ماموریت به هجرت از سوی خداوند , هجرتهای متعددی به سوی قبائل مختلف داشت و از مکه خارج می شد اما نتوانست یار و یاوری برای خود جمع کند تا آنکه با اهالی مدینه ارتباط گرفت و به سوی مدینه هجرت کرد : " يقولون أيضا: إنه بعد وفاة عمه خرج إلى بني صعصعة، و معه علي؛ فلم يجيبوه، و غاب عن مكة عشرة أيام. و هاجر أيضا مع على و أبي بكر الى بني شبيان، و غاب ثلاثة عشر يوما، فلم يجد عندهم نصرة "
📚الصحيح من سيرة النبي الأعظم، ج3، ص: 267 ( به نقل از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 4 ص 126 )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحی در مورد آیه درود و صلوات !!!!
🤔#پرسش :
آیهی درود، مختص نماز اموات است!!
🔆 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَيْفٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ : لَمَّا قُبِضَ النَّبِيُّ صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَالْمُهَاجِرُونَ وَالْأَنْصَارُ فَوْجاً فَوْجاً، قَالَ وَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ يَقُولُ فِي صِحَّتِهِ وَسَلَامَتِهِ : إِنَّمَا أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَيَّ فِي الصَّلَاةِ عَلَيَّ بَعْدَ قَبْضِ اللَّهِ لِي : إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً.
جابر جعفی میگوید : امام صادق گفت : آنگاه که پیغمبر خدا از دنیا رفت، ملائکه و مهاجرین و انصار، فوج فوج بر آنحضرت نماز میّت خواندند و حضرت علی گفت : پیغمبر در صحت و سلامت فرمود : این آیه، فقط دربارهی نماز میّت بر من، هنگام بعد از وفاتم، نازل شده است : ﴿إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰۤئِكَتَهُۥ یُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِیِّۚ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَیۡهِ وَسَلِّمُوا۟ تَسۡلِیمًا﴾ [أحزاب/56) ( اصول کافی ٤٥١/١)
در این حدیث از واژهی إنما استفاده شده. که از أداة حصر است و مقصود را، فقط در «نماز میّت» منحصر میکند !!!!
💠پاسخ💠
▫️خداوند در آیه 56 از سوره احزاب می فرماید :
"خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستند، اى كسانى كه ايمان آوردهايد بر او درود فرستيد و سلام گوئيد و تسليم فرمانش باشيد. " " إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما " ( احزاب 56 )
❕در تفسیر آیات فوق می خوانیم :
" مقام پيامبر ص آن قدر والا است كه آفريدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى كه تدبير اين جهان به فرمان حق بر عهده آنها گذارده شده است بر او درود مىفرستند، اكنون كه چنين است شما نيز با اين پيام جهان هستى هماهنگ شويد،" اى كسانى كه ايمان آوردهايد بر او درود بفرستيد و سلام بگوئيد و در برابر فرمان او تسليم باشيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً).
او يك گوهر گرانقدر عالم آفرينش است، و اگر به لطف الهى در دسترس شما قرار گرفته مبادا ارزانش بشمريد، مبادا ارج و مقام او را در پيشگاه پروردگار و در نزد فرشتگان همه آسمانها فراموش كنيد، او يك انسان است و از ميان شما برخاسته ولى نه يك انسان عادى، كسى است كه يك جهان در وجودش خلاصه شده است.
" صلات" و" صلوات" كه جمع آن است هر گاه به خدا نسبت داده شود به معنى فرستادن رحمت است، و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد به معنى طلب رحمت مىباشد .
تعبير به" يصلون" به صورت فعل مضارع دليل بر استمرار است يعنى پيوسته خداوند و فرشتگان رحمت و درود بر او مىفرستند، رحمت و درودی پيوسته و جاودانى. "
📚تفسیر نمونه ج 17 ص 416
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
▫️وهابی به روایتی استناد کرد که می گوید آیه مذکور فقط در مورد نماز بر پیکر مطهر پیامبر نازل شده است , یعنی کیفیت نماز بر پیکر مطهر پیامبر توسط مسلمین تنها به خواندن آیه مذکور بود , چنانچه که در روایتی آمده است که ابو مریم انصاری می گوید :
" از امام باقر علیه السلام پرسیدم: چگونه بر جنازه رسول خدا نماز خوانده شد؟ حضرت پاسخ داد:
" چون امیر المؤمنین علیه السلام رسول خدا را غسل داده و کفن کرد، ملافه ای را به روی او کشید و سپس ده مرد را به کنار جنازه آورد و آنها گرد او حلقه زدند. سپس امیر المؤمنین علیه السلام در میان آنان ایستاد و فرمود: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» پس آن گروه نیز همین آیه ای را که امیر المؤمنین علیه السلام تلاوت فرموده بود، تکرار کردند تا این که اهالی مدینه و اهالی عَوالی [محله ای در حاشیه مدینه] بر جنازه رسول خدا به این کیفیت نماز خواندند ": قُلْتُ لَهُ كَيْفَ كَانَتِ الصَّلَاةُ عَلَى النَّبِيِّ ص قَالَ لَمَّا غَسَّلَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَفَّنَهُ سَجَّاهُ ثُمَّ أَدْخَلَ عَلَيْهِ عَشَرَةً فَدَارُوا حَوْلَهُ ثُمَّ وَقَفَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي وَسَطِهِمْ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً فَيَقُولُ الْقَوْمُ كَمَا يَقُولُ حَتَّى صَلَّى عَلَيْهِ- أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ أَهْلُ الْعَوَالِي. "
📚الکافی ج 1 ص 450
❗️بنابراین سبب نزول آیه مذکور آن بوده است که مسلمین با خواندن آن بر جنازه مطهر پیامبر اسلام وظیفه نماز خواندن بر پیکر مطهر را به انجام برسانند یعنی نماز آنان بر پیکر مطهر پیامبر تنها به خواندن همان آیه شریفه بود : " عوضا عن الصلاة كما مر. "
📚مراه العقول ج 5 ص 267
❗️اما محتوای آیه که خبر از جایگاه والای پیامبر اسلام و صلوات مستمر خداوند و فرشتگان بر ایشان می دهد و مومنین را مامور به صلوات و تسلیم بودن در برابر اوامر پیامبر گرامی می کند در تمام زمانها برای مومنین راهنما و هدایت کننده است و انسان می تواند آیه مذکور را مرتب بخواند و از آن درس بگیرد , چنانچه که در روایتی ابو مغیره می گوید :
" از امام موسی کاظم علیه السلام شنیدم که میفرمود: هر کس در تعقیبات نماز صبح و نماز مغرب پیش از آن که پاهایش را خم کند یا با کسی سخن گوید، آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» را تلاوت کند و بگوید: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ ذُرِّیَّتِهِ»، خداوند صد نیاز او را (هفتاد مورد در دنیا و سی مورد در آخرت) برطرف میکند. " "مَنْ قَالَ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الصُّبْحِ وَ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ قَبْلَ أَنْ يَثْنِيَ رِجْلَيْهِ أَوْ يُكَلِّمَ أَحَداً إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ ذُرِّيَّتِهِ قَضَى اللَّهُ لَهُ مِائَةَ حَاجَةٍ سَبْعِينَ فِي الدُّنْيَا وَ ثَلَاثِينَ فِي الْآخِرَة "
📚ثواب الاعمال ص 156
❕مرحوم طبرسی از امیر المؤمنین علیه السلام روایت میکند که پیرامون تفسیر آیه «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» فرمود:
" این آیه ظاهر و باطنی دارد. ظاهر آن، «صَلُّوا عَلَیْهِ» و باطن آن «وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» است. یعنی در برابر کسی که رسول خدا علیه و آله او را وصیّ و خلیفه خود قرار داد و او را بر شما ترجیح و برتری داد و عهدی که با او بسته، سر تسلیم فرود آورید و از او اطاعت کنید. این مطلبی که تو را از آن آگاه نمودم، تأویلی است که تنها، کسی که حس لطیف و ذهن و تشخیص درستی دارد، آن را میداند " "لِهَذِهِ الْآيَةِ ظَاهِرٌ وَ بَاطِنٌ فَالظَّاهِرُ قَوْلُهُ صَلُّوا عَلَيْهِ وَ الْبَاطِنُ قَوْلُهُ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً أَيْ سَلِّمُوا لِمَنْ وَصَّاهُ وَ اسْتَخْلَفَهُ وَ فَضَّلَهُ عَلَيْكُمْ وَ مَا عَهِدَ بِهِ إِلَيْهِ تَسْلِيماً وَ هَذَا مِمَّا أَخْبَرْتُكَ أَنَّهُ لَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا مَنْ لَطُفَ حِسُّهُ وَ صَفَا ذِهْنُهُ وَ صَحَّ تَمْيِيزُه "
📚الاحتجاج ج 1 ص 253
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقدی بر حسن آقامیری در مورد برخورد با دشمن از روی فضل !!!
▫️در کلیپی که اخیرا از حسن آقامیری منتشر شده است , او در انتقاد از انتقام گیری ایران از جنایات اسرائیل متذکر می شود که امیر مومنان خطاب به امام حسن علیهما السلام فرمودند که باید با دشمن از روی فضل برخورد شود , استناد او به این فراز از نهج البلاغه است که حضرت فرمود :
" «با دشمن خود با فضل و كرم رفتار كن كه در اين صورت از ميان دو پيروزى (پيروزى از طريق خشونت و پيروزى از طريق محبّت) شيرينترين را برگزيدهاى»؛ (وَخُذْ عَلَى عَدُوِّكَ بِالْفَضْلِ فَإِنَّهُ أَحْلَى الظَّفَرَيْنِ).
📚نهج البلاغه نامه 31
👌بر اساس بیان فوق گفتنی است که اصل اولی در برخورد حتی برخورد با دشمن , برخورد با مدارا و فضل و بزرگواری است , چنانچه که در شرح کلام فوق می خوانیم :
"اين جمله در واقع تاكيدى است بر آنچه در توصيههاى قبل آمد؛ ولى با تعبيرى دلپذير مىفرمايد: تو ممكن است از طريق شدت و خشونت بر دشمنت پيروز شوى و نيز ممكن است از طريق ابراز محبّت و دوستى؛ به يقين دومى شيرينتر است و عاقبت بهترى دارد، چرا كه در آينده بيم خشونتى نخواهى داشت در حالى كه اگر با خشونت پيروز شوى هر زمان انتظار خشونت جديدى از سوى دشمن خواهى داشت و به تعبير ديگر در روش اوّل دشمن همچنان دشمن باقى مىماند در حالى كه در روش دوم، دشمن مبدل به دوست مىگردد.
در كتاب مقاتل الطالبيين ابوالفرج اصفهانى داستان جالبى در اين زمينه از موسى بن جعفر عليهما السلام نقل مىكند كه مردى از خاندان عمر چون حضرت موسى بن جعفر عليه السلام را مىديد، به امير المؤمنين على عليه السلام دشنام مىداد تا حضرت را ناراحت كند. يكى از دوستان امام عليه السلام عرض كرد اجازه دهيد آن مرد ناصبى را به قتل برسانيم. امام عليه السلام فرمود: نه سپس سوار شد و به سوى مزرعه آن مرد ناصبى
رفت و با مركب خود مقدارى از زراعت او را پايمال كرد. مرد ناصبى فرياد برآورد: زراعت ما را پايمال نكن. امام عليه السلام (به خاطر مصالحى) گوش به حرف او نداد و همچنان پيش آمد تا نزد او رسيد و با او به شوخى و مزاح پرداخت سپس فرمود: چقدر هزينه كشت اين زراعت تو شده است عرض كرد: صد دينار.
فرمود: چقدر اميد دارى كه سود كنى؟ عرض كرد: نمىدانم. امام عليه السلام فرمود:
(نگفتم چقدر سود مىكنى) گفتم: چقدر اميد دارى سود كنى؟ عرض كرد: صد دينار. امام عليه السلام سيصد دينار در آورد و به او بخشيد. آن مرد برخاست و سر امام عليه السلام را بوسيد. هنگامى كه امام عليه السلام بعد از اين ماجرا وارد مسجد شد آن مرد ناصبى برخاست سلام كرد و گفت: «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته؛ خدا مىداند رسالت و نبوّت خود را در چه خاندانى قرار دهد» ياران آن مرد ناصبى برخاستند و او را نهى كردند و گفتند: اين چه كارى است كه مىكنى؟ مرد ناصبى به آنها دشنام داد. در اينجا امام عليه السلام به يارانش فرمود: كدام يك بهتر بود آنچه را شما مىخواستيد يا آنچه را من مىخواستم؟ "
📚مقاتل الطالبيين، ص 332. مرحوم علامه مجلسى همين داستان را به صورت مشروحتر در بحارالانوار، ج 48، ص 102، ح 7 آورده است. ( به نقل از پیام امام امیر المومنین , ج 9 ص 654 )
❗️بنابراین انسان باید حتی با دشمن هم از روی مدارا و فضل و بزرگواری رفتار کند اما این اصل استثناء هم دارد و استثناء آنجایی است که دشمن از مدارا و رفتار فاضلانه انسان سوء استفاده کند و در دشمنی کردن جسور تر شود , چنانچه که در همان نامه 31 نهج البلاغه , امیر مومنان در چندجا متذکر این استثناء شده است و مثلا در فرازی پیرامون مدارای با دشمن می فرماید :
" «اما بر حذر باش از اينكه اين كار را در غير محلش قرار دهى يا درباره كسى كه اهليت ندارد به كار بندى»؛ (وَ إِيَّاكَ أَنْ تَضَعَ ذَلِكَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ، أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ بِغَيْرِ أَهْلِهِ).
📚نهج البلاغه نامه 31
❗️در شرح کلام فوق می خوانیم :
" تفاوت جمله «وَ إِيَّاكَ أَنْ تَضَعَ ...» و جمله «أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ ...» در اين است كه جمله دوم به افراد نااهل و لجوج و كينهتوز اشاره دارد كه نيكى در برابر بدى آنها سبب جرأت و جسارتشان مىشود و مانند «ترحم بر پلنگ تيز دندان» است؛ ولى جمله اوّل ناظر به كسانى است كه چنين حالتى ندارند؛ اما نيكىهاى مكرر در برابر بىمهرىهاى آنها اى بسا سبب اشتباهشان مىشود و خيال مىكنند كار خوبى انجام دادهاند. "
📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 650
▫️ادامه 👇