#تناقض_قرآن_نامه_اعمال_مجرمان
#پرسش
❔در مورد آیاتی در قرآن شبهه داشتم . خداوند در آیاتی می گوید که نامه عمل گناهکاران به دست #چپ آنها داده می شود و در آیات دیگری می گوید به پشت #سرشان داده می شود ❕بالاخره به دست چپ می دهند یا پشت سر ، آیا این نوعی تناقض نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در آن روز نامه هايى كه بيانگر اعمال ماست، به دست ما داده مى شود، نامه اعمال نيكوكاران به دست #راستشان، و بدكاران به دست چپشان، مؤمنان صالح از مشاهده نامه اعمال خود خوشحال و مسرور مى شوند، و بدكاران شديداً نگران و ناراحت، همان گونه كه قرآن مجيد مى فرمايد: «فَامّا مَنْ أوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَيَقُولُ هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهُ* انّى ظَنَنْتُ انّى مُلاقٍ حِسابِيَه* فَهُوَ فى عيشَةٍ راضِيَةٍ* ... وَ امّا مَنْ اوتِىَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنى لَمْ اوتَ كِتابِيَه؛« امّا آن كس كه نامه اعمالش را به دست راستش دادهاند (از شادى) صدا مىزند كه (اى اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگيريد و بخوانيد! من يقين داشتم كه به حساب اعمالم مى رسم! و او در يك زندگى رضايتبخش خواهد بود-/ ولى كسى كه نامه اعمالش را به دست #چپش داده اند مى گويد: اى كاش نامه اعمالم را به من نمى دادند» ( الحاقه 19_25)
❕و می فرماید ؛
«اما كسى كه نامه عملش به دست راستش داده شده به زودى و به آسانى به حسابش رسيدگى مى شود، و خوشحال به سوى خانواده اش باز مى گردد، و اما كسى كه نامه عملش را به پشت #سرش داده اند به زودى فريادش بلند مى شود كه كه اى واى بر من كه هلاك شدم ، و در شعله هاى سوزان آتش دوزخ وارد مى شود» « فَامّا مَنْ اوتِىَ كِتابَه بِيَمينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِسَاباً يَسيراً وَ يَنْقَلِبُ الى اهْلِهِ مَسْرُوراً وَ امّا مَنْ اوتِىَ كِتابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ فَسَوفَ يَدْعُو ثُبُوراً وَ يَصْلَى سَعيرا »( انشقاق 10_12)
👌در آيات قبل سخن از بودن نامه اعمال بدكاران به دست چپ آنها بود، و در اين آيات می گوید نامه عمل آنها به #پشت سر به آنها داده می شود ، میان این دو مطلب تناقض و اختلافی نیست ، خداوند جهت تحقیر مجرمان و گنهکاران ، نامه اعمال آنها را از #پشت سر آنها به دست #چپ آنها می دهد ، اما نامه اعمال نیکوکاران با احترام و از مقابل به دست راست آنها داده می شود .
👌 برخی از مفسران نیز می گویند این به خاطر آن است كه دست چپ آنها به پشت سرشان #بسته شده و همان گونه كه آنها «كتاب خدا» را در دنيا پشت سر انداختند، در آنجا نامه اعمالشان پشت سرشان قرار مى گيرد ، بنابراین نامه اعمال آنها پشت سر آنها و به دست #چپشان داده میشود .
📚پیام قرآن ج 6 ص 76
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#حرم_امام_خمینی
#پرسش
❔امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام #ساده زیست چنین حرم مجللی ساخته اند ❗️ آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕
💠#پاسخ💠
👌ساختن حرم و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علما و صلحاء خصوصا امام خمینی ( ره ) که از سادات و #فرزندان پیامبر گرامی نیز می باشند از چند جهت رجحان دارد ؛
1⃣از آیات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان و بزرگان ، یک نوع امر رایج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف می فرماید ؛
« هنگامی که وضع آنان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند ؛1_ بر روی قبور آنان بنایی بسازید_ 2_ مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم» (کهف 21)
👌 قران این دو #نظریه را نقل می کند بدون آنکه از آنها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد. از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ و آباد سازی #مدفن آنان است .
❕اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست، و يك نوع قدردانى از گذشتگان، و تشويق براى آيندگان در آن كار #نهفته است، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آن را مجاز شمرده است.
👌وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است، به همين دليل #پيامبران و شخصيتهايى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است.
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 388
2⃣قران در آیه 32 حج می فرماید ؛
« هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و #تکریم کند آن نشانه تقوای دلها است »
♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت آن مایه تقرب به #درگاه خداوند است ، به طور مسلم علمای ربانی وفقهای برجسته از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش آن در میان مردم بوده اند .
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هرکس #فقیه مسلمانی را اکرام و احترام کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او راضی است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 44
👌یکی از طرق بزرگداشت و اکرام علماء و فقهای ربانی ، حفظ آثار و قبورشان و آباد کردن وصیانت از فرسوده شدن و از بین رفتن قبور آنها می باشد .
3⃣در روایات #متعددی دستور به حب و دوست داشتن و محبت به علما و فقهای ربانی داده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 1 ص 186 باب 2 فضل حب العلماء
👌همینطور در روایات متعدد دیگری دستور به حب سادات و نیکی کردن به آنها خصوصا اگر از #صلحاء باشند ، داده شده است .
📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17
❕روشن است که یکی از مظاهر محبت و نیکی به علماء و فقهای ربانی خصوصا اگر از سادات باشند ، بازسازی و آباد #ساختن قبور آنها می باشد .
👌البته در روایاتی از بنای بر روی قبور و گنبد و #بارگاه ساختن آن نهی شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 211 باب 44
❕از آنجایی که این روایات ، #مستمسک برای عده ای قرار گرفته است تا ساخت و سازهای حرم امام خمینی را زیر سوال ببرند ، توجه به پاسخی که در گذشته داده ایم لازم است که این روایات #نهی کننده ، ناظر به قبور عموم مردم است و شامل قبور انبیاء و امامان و علماء و صلحاء نمی شود ؛
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2759
❕زیرا ما برای بازسازی و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور امامان و علماء و صلحا دلیل خاص داریم که در سطرهای #پیشین و #نمایه بالا به آن اشاره شده است .
🔹مرحوم صاحب #حدائق می نویسد ؛
« از روایاتی که از بناء بر قبور نهی می کند ، استثناء می شود قبور انبیاء و امامان ...همینطور بعید نیست استثناء شود قبور علماء و صلحاء چرا که بازسازی قبور آنها ، تعظیم #شعائر اسلام است و مصالح دینی فراوانی بر آن مترتب می شود»
📚الحدائق الناضره ج 4 ص 131
❕البته آنچه گفتیم به آن معنا نیست که همانند آنچه در حرم امام خمینی ( ره) می بینیم ، افراطی در #بازسازی صورت گیرد و خرج های غیر ضروری و پرخرجی از بیت المال جهت این کار هزینه شود ، اصل گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علماء ربانی رجحان دارد در حد معقول و #متعارف تا به حدی که به اندازه اسراف و زیاده روی نرسد .
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#خلود_در_بهشت
#پرسش
❔در یک آیه قرآن هست که میگوید کسانی که وارد بهشت میشوند جاودنند مگر اینکه خدا بخواهد کسی را از #بهشت بیرون کند . از طرفی قرآن میگوید بهشتی ها در بهشت جاودنند آیا میان این دو مطلب تنافی نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که بهشت برای بهشتیان ابدی و دوزخ نیز برای معاندین و ملحدان ابدی می باشد و از آن #خروجی نیست .
❕البته توجه به این نکته لازم است که خلود که در آیات قرآن آمده است در اصل لغت به معنى بقاى #طولانى و هم به معنى ابديت آمده است، بنا بر اين كلمه خلود به تنهايى دليل بر ابديت نيست، زيرا هر نوع بقاء طولانى را شامل مى شود.
👌ولى در بسيارى از آيات قرآن با #قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم ابديت فهميده مى شود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان تعبير به «خالِدِينَ فِيها أَبَداً »مى كند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروهها است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير « خالِدِينَ فِيها أَبَداً » ديده مى شود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است.
❕تعبيرات ديگرى مانند « ماكثين فيها ابدا » در آيه 3 كهف « لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا» (كهف- 108) و مانند اينها نشان مى دهد كه بطور #قطع گروهى از بهشتيان و دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 239
❕حال آنچه مورد #پرسش قرار گرفته است این آیه است که می فرماید ؛
« وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ » « اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، ما دام كه آسمانها و زمين بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى » ( هود 108)
❔پرسش اینجاست که ظاهر استثناى جمله «الَّا مَاشَا رَبُّكَ؛ مگر اين كه خداى تو بخواهد» مى رساند كه ممكن است روزى #خدا بخواهد كه آنان را از اين مركز نعمت بيرون كند، در صورتى كه باقى آيات گواه بر اين است كه هرگز آنها از بهشت خارج نخواهند شد، با اين وضع معناى اين آيه چيست؟
👌برای پاسخ #گفتنی است که درست است كه خداوند جهان به افراد سعادتمند در بسيارى از آيات، بهشت دائم وعده كرده است و از اين وعده هرگز تخلّف نخواهد فرمود و خود او مى فرمايد «وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ؛ اين وعده ای است كه خدا كرده و خداوند هرگز از وعده اش تخلّف نمى كند!».( روم 6) ولى ممكن است افرادى تصوّر كنند كه با اين وعده قطعى ديگر زمام كار از دست خدا بيرون مى رود و او حتّى توانايى نخواهد داشت كه آنان را از بهشت خارج سازد و نعمت را از آنها سلب كند و به اصطلاح علمى و كلامى، اين قضاى حتمى قدرت خدا را محدود نموده و از #وسعت توانايى او خواهد كاست .
🔹لذا خداوند با جمله «الَّا مَاشَا رَبُّك» اين حقيقت را تأكيد مى كند كه با وجود اين كه خدا بهشت دائم را وعده نموده و او هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد كرد، مع الوصف اين مطلب، از قدرت او چيزى كم نمى كند و باز اختيار تمام موجودات به دست قدرت اوست ، هرچه بخواهد مى تواند انجام بدهد و قدرت او نسبت به تمام اشيا محفوظ و #ثابت است.
👌عين اين جمله «الَّا مَاشَا رَبُّكَ» در آيه بعد كه درباره دوزخيان است و به آنها وعده عذاب دائمى داده، نيز وارد شده است و علّت آن همان است كه در آيه پيش ذكر گرديد.
❕از قراين روشنى كه تفسير فوق را تأييد مى كند جمله «عَطَاً غَيْرَ مَجْذُوذٍ» كه در آخر آيه آمده است مى باشد. اين جمله مى گويد اين عطيّه #الهى ثابت و پايدار و مستمرّ است و هرگز جدا شدنى نيست.
👌این سخن در #روایاتی نیز مورد اشاره قرار گرفته است ؛
📚تفسیر العیاشی ج 2 ص 160
❕در تفسیر #نمونه نیز چنین آمده است ؛
« هدف از بيان اين استثناء اين است كه تصور نشود خلود و مجازات افراد بى ايمان و پاداش مؤمنان راستين چنان است كه بدون خواست و مشيت الهى باشد و قدرت و توانايى و اراده او را محدود كند و صورت جبر و الزام به خود بگيرد، بلكه در عين جاودانى بودن اين دو، قدرت و اراده او بر همه چيز #حاكم است هر چند به مقتضاى حكمتش پاداش و عذاب را بر اين دو گروه جاودانه مى دارد.
❕شاهد اين سخن آنكه در جمله دوم در باره سعادتمندان بعد از ذكر اين استثناء مى فرمايد « عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ » « اين عطا و #پاداشى است كه هرگز از آنها قطع نمى شود.» و اين نشان مى دهد كه جمله استثنائيه فقط براى بيان قدرت بوده است.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 247
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#عبادت_در_قطبین
#پرسش
❔چگونه ممكن است اسلام يك دين جهانى باشد، در حالى كه دستورهاى مهم آن مانند «نماز و روزه» در همه نقاط جهان قابل عمل نيست؟ ❕در منطقه قطب شمال و جنوب زمين، نقاطى هست كه طول شب و روز آن هر كدام به شش ماه مى رسد، در چنين #نقاطى نه مى توان روزه گرفت و نه نمازهاى پنجگانه روزانه را به صورتى كه ما انجام مى دهيم مىتوان انجام داد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اسلام آیینی جهانی و همگانی بوده که مخاطب آن تمام مردم تا روز قیامت در تمام مناطق هستند .
❗️خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید:
«بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه #شما هستم» (اعراف158)
👌و می فرماید ؛ « پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا برای جهانیان منذر باشد» (فرقان1)
❕در رابطه با پرسش فوق برخی از فقها می نویسند ؛
« از نظر «فقه اسلامى» هيچ موضوع و هيچ حادثه اى بدون حكم نيست، و به عبارت ديگر قوانين اسلامى آنچنان جامع است كه حكم هيچ موضوعى را فروگذار نكرده است.
💠موضوعات بر دو قسمند ؛
1⃣موضوعاتى كه حكم مخصوص به خود دارند و در مدارك اسلامى صريحاً حكم آن ذكر شده است.
2⃣ موضوعاتى كه حكم خاصى براى آن تعيين نشده و بايد به «قواعد» و «اصول كلى» اسلامى رجوع شود و حكم آن از آنها استنباط گردد.
❕در اسلام يك سلسله قواعد #كلى و اصول اساسى وجود دارد كه حكم تمام مسائل و حوادث پيش بينى نشده با مراجعه به آنها روشن مى گردد، اين قواعد واصول كلى آنچنان وسيع و گسترده است كه از نظر علمى ممكن نيست موضوعى پيدا كنيد كه مندرج در تحت هيچ يك از آنها نباشد.
🔹موضوع مورد بحث يعنى وظيفه كسانى كه در #مناطق قطبى زندگى مى کنند از قسم دوم است يعنى حكم آنها را مى توان از قواعد و اصول كلى استنباط نمود.
👌 اصولا احكام و مقررات اسلامى منصرف و ناظر به افراد متعارف و عادى است و كسانى كه به نحوى از انحاء از حدود متعارف بيرونند بايد به روش افراد عادى رفتار نمايند.
❕مثلا مى دانيم همه در هنگام وضو بايد صورت خود را از رستنگاه موى سر تا چانه بشويند، حال اگر پيشانى و موى سر كسى برخلاف متعارف باشد، مثلا موى او از وسط سر برويد و يا بقدرى پائين باشد كه از بالاى ابروى او شروع شود، مسلماً چنين كسى نبايد وضع رستنگاه موى سر خود را مقياس قرار دهد، بلكه همه فتوى داده اند كه بايد به مقدار افراد عادى و متعارف بشويد.
👌يا اين كه در مورد «آب كر» اندازه آن طبق مشهور سه وجب و نيم طول، در سه وجب و نيم عرض، در سه وجب و نيم عمق است.
❕بديهى است اين حكم ناظر به وجب هاى معمولى و متعارف مى باشد، بنابراين اگر انگشتان و كف دست كسى بقدرى كشيده و بزرگ باشد كه وجب او دو برابر وجب معمولى، و يا به اندازه اى #كوچك است كه وجب او نصف وجب معمولى باشد، هيچ گاه نمى تواند وجب خود را مقياس قرار دهد، بلكه بايد اين دو دسته بر طبق افراد عادى عمل كنند و حد متوسط را در نظر بگيرند.
🔹و اين همان است كه مى گويند اطلاقات احكام و قوانين كلى شرع منصرف به افراد متعارف مى باشد .
👌اين يك قانون كلى و عمومى است و اختصاص به باب معينى ندارد، فقهاى ما حكم كسانى را كه در مناطق قطبى زندگى مى كنند از اين قاعده استفاده كرده و عدهاى از آنان در فتاواى خود تصريح نموده اند كه چنين اشخاصى بايد طبق «مناطق معتدله» عمل نمايند.
📚العروه الوثقی،کتاب الصوم،طریق ثبوت الهلال،مساله10
👌يعنى چون طول شب و روز در اين مناطق برخلاف متعارف نقاط روى زمين است، ساكنان آن موظفند رجوع به حد #متوسط نموده و وظائف شرعى خود را مطابق آن، انجام دهند مثلا اگر ماه رمضان در آغاز تابستان واقع شده، و حد متوسط طول روزها (از طلوع صبح تا مغرب) در مناطق معتدله 15 ساعت است، آنها بايد در ماه مبارك هر روز 15 ساعت روزه بگيرند، و هنگامى كه ماه رمضان در آغاز زمستان است، اگر حد متوسط روز در مناطق معتدله 12 ساعت است، بايد همين 12 ساعت را روزه بگيرند، و نماز خود را نيز طبق همين حساب انجام دهند.
بنابراين ملاحظه مى كنيد كه حكم اين مسئله كه به نظر بعضى خيلى بغرنج و پيچيده آمده از يك قاعده كلى فقهى به آسانى استنباط مىگردد و جاى هيچ شبه هاى باقى نمى ماند.
📚عبادت در قطبین ، مکارم #شیرازی ، ص 136
💠ادامه پاسخ 👇👇👇
@Rahnamye_Behesht
💠#ادامه 👇👇👇
👌پاسخ دیگر آن است که از آیات و روایات استفاده می شود که هر مکلفی موظف است در هنگام صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء شرعی ، نمازهای پنج گانه یومیه خود را بخواند و برای روزه از صبح تا مغرب شرعی امساک داشته باشد .
📚وسائل الشیعه ج 4 ص 107 ابواب المواقیت _ سوره بقره آیه 187
❕و در رابطه با روزه در گذشته مفصلا ادله را آورده ایم که اگر روزه گرفتن مستلزم #مشقت و سختی طاقت فرسا باشد ، باید افطار کرد و روزه واجب نیست ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6624
❕حال گفتنی است که بر اساس ادله فوق هر مکلفی باید برای انجام عبادات شرعی ، افق همان منطقه خود را ملاک قرار دهد ، هر چند مثلا روز و شب آن شش ماه به طول انجامد ، وقتی که انسان به چنین منطقه ای وارد شود و مثلا هنگام نماز ظهر و عصر باشد ، نماز ظهر و عصر را می خواند ، اگر تا شش ماه شب نشود ، نماز مغرب وعشاء و صبحی بر او واجب نیست اگر چه این وضعیت چند ماه طول بکشد ، وقتی شب شد نماز مغرب و عشاء را می خواند ، و تا زمانی که شب نرفته است نماز دیگری بر او واجب نیست .
❕در رابطه با روزه هم چون روزه گیری در چنین مناطقی همراه با مشقت و سختی است ، #روزه گرفتن واجب نیست و باید پس از برطرف شدن عذر ، روزهایی که روزه گرفته نشده است ، قضا شود .
👌مقام معظم رهبری فتوا می دهد ؛
« مكلف در چنین مناطقی بايد در مورد اوقات نمازهاى يوميه و روزه همان افق محل #سكونت خود را رعايت كند ولى اگر روزه گرفتن بر اثر طولانى بودن روز غير مقدور يا حرجى باشد، اداى آن ساقط و قضاى آن بعدا واجب است »
📚ترجمه اجوبه الاستفتاآت س 357
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#نام_پدر_امام_زمان_علیه_السلام
#پرسش
❔در حدیثى آمده است که « قیامت بر پا نمیشود تا وقتی که مـردی از اھـل بیـت من که اسمش اسم من و اسم #پدرش، اسم پدر من است، خروج نکند»
⚡️همانطور كه همه ميدانيد نام پيامبر اسلام محمـد بـن عبداللـه بود اما مھـدی شیعیان نامش محمد بن حسن است؛ اسمش ھـم اسـم پیـامبر اسـت ولـی اسـم پدرش ھم اسم #پدر او نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیعیان احادیث زياد و در حد تواترى دارند كه با اسناد متفاوت و متعدد، نام پدر امام مهدى عليه السّلام را مشخص كرده و بر آن تصريح دارد، و به سبب همين احاديث فراوان بوده كه شيعه، كوچكترين اختلاف و يا ترديدى در اينباره نداشته است.
❕رواياتى كه اين واقعيت را بازگو كرده اند، عبارتها و لحنهاى متفاوتى دارند، بسيارى از آنها با صراحت، ايشان را فرزند امام #عسكرى عليه السّلام معرفى كرده اند.
👌 آيت اللّه صافى گلپايگانى در باب «مهدى فرزند امام حسن عسكرى» كتاب خود 147 #حديث ذكر كرده است.
📚منتخب الاثر ج 2 ص 202 فصل 22
👌برای نمونه به دو حدیث توجه کنید ؛
1⃣مفضل بن عمر مى گويد ؛ « خدمت امام صادق عليه السّلام رسيدم و عرض كردم كاش درباره جانشين پس از خود وصيت مى فرمودى؛ امام عليه السّلام فرمود: اى مفضل ، امام پس از من فرزندم موسى است، و جانشين مأمول منتظر، محمد #فرزند حسن بن على بن محمد بن على بن موسى است »
📚کمال الدین ج 2 ص 334
2⃣محمد بن جعفر اسدى مى گويد ؛ « احمد بن ابراهيم براى من چنين نقل كرده است: در سال (262 ه. ق) خدمت خديجه خواهر امام هادى عليه السّلام رسيدم و از پشت پرده با وى سخن گفتم و در مورد دينش از وى پرسيدم، كه در پاسخ به من گفت: وى از چه كسانى پيروى مىكند؟ آنگاه گفت ، جانشين صالح، فرزند امام عسكرى عليه السّلام است؛ از وى پرسيدم: آيا او را ديده اى يا از او خبر مى دهيد؟ گفت: از پسر برادرم (امام عسكرى عليه السّلام) مى گويم كه او اين موضوع را طى نامه اى، به #مادرش اعلام مى دارد .... »
📚اثبات الوصیه ، مسعودی ص 271
👌در شمار ديگرى از احاديث شيعه، اين واقعيت، با عباراتى متفاوت، منعكس شده است . امام صادق عليه السّلام فرمود ؛
« اذا اجتمعت ثلاثة أسماء متوالية ، محمّد [و] عليّ و الحسن، فالرابع القائم؛ آنگاه كه سه نام محمد، على و حسن پىدرپى هم آمدند، #چهارمين آنها قائم خواهد بود.»
📚الغیبه طوسی ص 233
❕البته اغلب اهل سنّت، با بيان برخى روايات در اين زمينه، بر اين باورند كه نام پدر حضرت مهدى عليه السّلام عبد اللّه، همنام پدر پیامبر اکرم است.
👌دانشمندان شيعه، اگرچه با حفظ امانت كامل، برخى از اين احاديث را هرچند كه صحيح نمى دانسته اند بدون كم و كاست از كتابهاى اهل سنّت #نقل كرده اند؛ اما هرگز ترديد در اين موضوع به خود راه نداده اند که این احادیث باطل و ضعیف هستند .
❕مرحوم #اربیلی می نویسد ؛
« اصحاب شیعه ما روایتی را که می گوید نام پدر امام مهدی همنام پدر پیامبر است را صحیح نمی دانند زیرا اسم و اسم پدر امام مهدی نزد آنها ثابت و مشخص است ، ( برخی از ) اهل سنت نیز آن بخش حدیث که نام پدر امام مهدی را ، همنام پدر پیامبر می داند ، #جعلی و زائد می دانند »
📚کشف الغمه ج 2 ص 477
👌برخی از محققان با بررسی مفصلی که انجام داده اند ، جعلی و ضعیف بودن روایت مذکور را که مورد نقل اهل #سنت قرار گرفته است را ثابت کرده اند ؛
📚درسنامه مهدویت ، ج 1 ص 160 _ بررسی تطبیقی مهدویت ص 225
❕ بنابراین گفتنی است که روايت مذکور از مجعولات و موضوعات عبّاسيان می باشد، زيرا شكى نيست كه دولت عباسى براى تأييد سلطنت خود و تشويق مردم به بيعت با محمّد بن عباس ملقّب به مهدى عباسى، #سومين خليفه دولت عباسى دست به هركارى از جمله جعل حديث و نسبت آن به رسول خدا زدند.
❕منصور عباسى كه عبد اللّه نام داشت فرزندش محمّد را به عنوان خليفه و جانشين خود تعيين نمود و مردم را تشويق به بيعت با او كرد. او براى ترغيب بيشتر مردم به اين كار لقب فرزندش را مهدى گذاشت، تا مردم به گمان اينكه او مهدى منتظر و موعود است با او بيعت كنند، ولى از آنجا كه اسم خودش عبد اللّه بود دستور داد تا حديثى #جعل كرده و در آن اسم پدر مهدى امّت را عبد اللّه معرفى كنند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری ج 18 ص 173
👌علامه #مجلسی نیز بر فرض این که حدیث فوق صحیح باشد می نویسد ؛
« كنيه امام حسن عسكرى عليه السّلام ابو محمد است و كنيه پدر پيامبر نيز، ابو محمد مى باشد و از آنجا كه نام و اسم ، بر كنيه نيز #اطلاق مى شود، به اين شكل مفاد حديث صحيح است »
📚بحار الانوار ج 51 ص 103
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#طینت_انسانها
#پرسش
❔نظر شما درباره روایات #طینت چیست ❗️خداوند طینت مومن را از بهشت و طینت کافر را از جهنم آفریده است ❕آیا این نوع خلقت مستلزم جبر نیست ❕
💠#پاسخ💠
👌روايات فراوانى در مجامع روایی ما نقل شده است كه با مضامين گوناگونشان دلالت دارد بر اينكه ريشه و بن ، سعادتمندان و شقاوتمندان و اصلى كه از آن آفريده شده و آغاز يافته اند كه از آن به #طينت تعبير مى شود، گوناگون است.
❕ طينت وسرشت اهل سعادت از عالم نور و بهشت و علّيين و سرزمين پاك و آب شيرين و گوارا مى باشد و طينت و سرشت اهل شقاوت از عالم تاريكى و آتش وسجّين و سرزمين شوره زار ناپاك و آب #تلخ مى باشد .
📚بحار الانوار ج 64 ص 77 باب 3
🔹امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« خداوند قلوب و ابدان پیامبران را از طینت #علیین آفریده و قلوب مومنین را نیز از همان طینت آفریده است ... و کفار را از طینت سجین ( ماده ای جهنمی ) آفریده است ...قلوب مومنین به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند ، و قلوب کافرین نیز به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند »
📚الکافی ج 2 ص 2_ علل الشرائع ج 1 ص 116
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند مومن را از طینت #بهشت آفریده است و کافر را از طینت جهنم آفریده است »
📚الکافی ج 2 ص 3_ بصائر الدرجات ج1 ص 16
❕تفسیر این روایات همان است که محدثان نامی شیعه بیان کرده اند که خداوند قبل از آنکه ارواح بندگان را خلق کند می دانست که کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه ایمان و اطاعت را در پیش می گیرند و کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه شقاوت و بدبختی را در پیش می گیرند ، خداوند با توجه به این #علم ازلی خود ، ابدان آنها را موافق ارواح آنها آفرید ، بدن های مومنین را از طینت و سرشتی بهشتی و بدن های کافرین را از طینت و سرشتی جهنمی آفرید ، و به هیچ عنوان در این خلقت جبری در کار نمی باشد .
📚 مراه العقول ج 7 ص 4
❕البته خلقت از طینت و سرشت بهشتی یا جهنمی ، علت تامه برای اعمال و رفتار آدمیان نمی باشد ، بلکه به تعبیر روایات بالا ، آنها که از طینت و سرشت بهشتی خلق شده اند تمایل بیشتری به کارهای خیر دارند و آنها که از #طینت و سرشتی جهنمی آفریده شده اند ، تمایل بیشتری به کارهای ناپسند دارند ، این طینت و سرشت آنها را وادار به انتخاب خیر و شر نمی کند ، بلکه تنها زمینه انتخاب را در آنها به وجود می آورد و نهایتا خود آدمیان هستند که یا مسیر خیر و سعادت را انتخاب می کنند یا مسیر ضلالت و گمراهی را لذا می بینیم مومنانی را که کارهای خلاف و شر را انجام می دهند و #کافرانی را نیز می بینیم که کارهای خیر و خوب را انجام می دهند ، این نشان دهنده آن است که طینت موجود در آنها ، جبری را در تصمیم گیری بر آنها لازم نمی کند .
📚الفصول المهمه ج 1 ص 420
👌به بیان دیگر هيچكس نمى گويد كيفيّات جسمانى يا سرشت افراد، علت تامّه براى آن خلقيّات است، بلكه تنها به عنوان يك #زمينه مى توان از آن ياد كرد.
❕اين مطلب را با ذكر مثالى مى توان روشن ساخت؛ همه مى گويند محيط خانواده يا محيط اجتماع در اعمال انسانها اثر مى گذارد؛ ولى اين سخن بدان معنا نيست كه اراده انسان را سلب كند، بلكه تنها يك زمينه است، لذا بسيار مى بينيم افرادى كه در يك خانواده آلوده پرورش يافته اند؛ #ولى انسانهاى صالح و درستكار و با ايمانى بوده اند، و به عكس افرادى در خانواده هاى صالح پرورش يافته اند؛ ولى انسانهاى نادرستى از كار در آمده اند. جزء اخير علّت تامّه اراده خود انسان است كه اثر نهايى را به دنبال دارد.
📚پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 564
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#شیعه_جعفری
#پرسش
❔چرا ما شیعیان را شیعه جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « #شیعه » را بر این گروه اطلاق کردند .
❕در تفسير «الدر المنثور» كه از منابع معروف اهل سنت است در ذيل آيه شريفه « اوْلئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَريَّة » ( بینه 7) از جابربن عبداللَّه انصارى چنين نقل شده است كه مى گويد ؛
«ما نزد پيامبر بوديم كه على عليه السلام به سوى ما آمد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين و شيعيانش در روز قيامت رستگارانند، و در اين هنگام آيه شريفه إِنَّ الَّذينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترين خلق #مخلوقات خدا هستند ، نازل گرديد».
📚الدر المنثور ج 6 ص 379
👌حاكم #حسکانی كه او نيز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين مضمون را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» از طرق مختلف از پيغمبر اكرم نقل مى كند و تعداد رواياتش از بيست روايت تجاوز مى كند.
🔹از جمله از ابن عباس نقل مى كند هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِيْعَتُكَ ...»: «منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد»
📚شواهد التنزیل ج 2 ص 357
❕بسيارى ديگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در كتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، اين #حديث را ذكر كرده اند.
📚الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70
👌بنابراين به شهادت اين روايات نام و عنوان شيعه را پيامبر اسلام براى پيروان راه على عليه السلام و طرفداران او برگزيده است، و تاريخچه پيدايش شيعه نه بعد از رحلت و شهادت پيامبر اسلام بلكه به يك معنى در حيات خود آن حضرت بوده است، و اين واژه را به ياران و پيروان على عليه السلام اطلاق فرموده، و تمام كسانى كه پيامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى شناسند، مى دانند كه او سخنى از روى هوى و #هوس نمى گفت ؛ «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد.- آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پيروانت فائزان و رستگاران در قيامت هستيد. يك واقعيت است.
📚پیام قرآن ج 9 ص 24
❕اما اينكه مذهب شيعه را مذهب جعفرى مى گويند براى اين است كه تا زمان حضرت امام صادق عليه السلام به واسطه تسلط سياستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربيت #شاگرد، آنطور كه براى ايشان فراهم شد، براى امامان قبل از ايشان فراهم نگرديد
👌شیخ #مفید می نویسد ؛
«آن قدر مردمان از علوم امام صادق علیه السلام نقل كرده اند كه به تمام بلاد و شهرها منتشر گشته و اصقاع عالم را فرا گرفته، و نقل نشده از احدى از علماى اهل بيت آنچه از آن حضرت نقل شده است ، همانا اصحاب حديث جمع كرده اند اصحاب راويان از آن جناب را از ثقات با اختلافشان در آراء و مقالات، عددشان به چهار هزار رسيده، و آن قدر دلائل واضحه بر امامت آن حضرت ظاهر شده كه دلها را روشن نموده و زبان مخالف را گنگ كرده از طعن زدن در آن دلائل به ايراد شبهات »
📚الارشاد ج 2 ص 179
👌بنابر اين ايشان از موقعيت و فرصت، حداكثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعليم و تدريس فرمودند و شاگردان بزرگى تربيت كردند كه هر كدام از علماى بزرگ اسلام به شمار مى روند؛ از آن #موقع، شيعه و پيروان آن حضرت را جعفرى گفتند و بعد هم اين لقب بر شيعه باقى ماند و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند چرا كه غرض همه، ترويج دين و هدايت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به يك راه كه يگانه راه راست است هدايت فرمودند.
📚معارف دین ج 3 ص 144
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#تسمیه_امام_ششم_به_صادق_علیه_السلام
#پرسش
❔چرا به امام صادق ، #صادق می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان صادق شده اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از آنجایی که تمام امامان ما نور واحدی هستند ، ویژگی ها و صفاتی که لازمه امامت است ، از یکدیگر ارث می برند و همه آنان حائر #کمالات یکدیگر هستند .
❕پیامبر گرامی فرمود:
ٌ« تمام امامان در فضل و #منزلت نزد خداوند یکسان هستند »
📚اثباه الهداه ج 2 ص237
🔹و فرمود ؛
« اولین ما مانند اخرین ما و اخرین ما مانند اولین ما هستند »
📚بحار الانوار ج 25 ص360
❕اگر هر یک از امامان به لقبی خاص خوانده می شوند ، به این معنا نیست که سایر امامان ، از آن صفت و لقب #کمالی بی بهره بوده اند ، بلکه این نامگذاری ها از آن جهت است که صفتی خاص از میان صفات یکی از امامان در جامعه ظهور و بروز خاصی داشته است و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است لذا آن امام به همان صفت خوانده می شده است ، اگر چه بقیه امامان نیز آن صفت را به نحو کامل دارا بوده اند .
❕در رابطه با لقب امام ششم به صادق علیه السلام نیز همین #ضابطه بوده است .
🔹ابن خلكان از علمای مطرح اهل سنت می نویسد ؛
« جعفر بن محمد صادق يكى از امامان دوازده گانه مذهب شيعه است، او از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام بوده و از جهت راستى در #گفتارش ملقب به صادق گرديده است »
📚وفیات الاعیان ج 1 ص 327
❕گفته شده است كه منصور دوانيقى كه خود از كينه توزترين دشمنان امام صادق عليه السّلام است، اين لقب را به او نسبت داده است. در بيان سبب اين مطلب آورده اند كه ابو #مسلم خراسانى از امام صادق عليه السّلام خواست كه او را به قبر جدّش امير المؤمنين عليه السّلام كه در آن زمان مخفى بود، راهنمايى كند. امّا امام صادق عليه السّلام از اين كار خوددارى كرده و به او خبر داد كه قبر امام امير المؤمنين عليه السّلام در ايّام حكومت مردى كه او را ابو جعفر منصور مى نامند ظاهر خواهد شد.
👌ابو مسلم به منصور اين خبر را در ايّام حكومتش داد. در آن زمان منصور در رصّافه بغداد ساكن بود. او از شنيدن اين خبر #خوشحال شد و گفت ، اين همان شخص راستگوست .
📚موسوعه الامام الصادق ج 1 ص 22
❕بلکه اساسا این لقب توسط پیامبر گرامی به امام ششم علیه السلام اطلاق گردیده است .
🔹از حضرت امام زين العابدين عليه السّلام پرسيدند كه امام بعد از تو كيست؟
فرمود: محمّد باقر كه علم را مى شكافد شكافتنى. پرسيدند كه: بعد از او امام كه خواهد بود؟ فرمود: جعفر كه نام او نزد اهل آسمانها صادق است.
❔گفتند: چرا به خصوص او را #صادق مى نامند و حال آن كه همه شماها صادق و راستگوييد؟
🔹فرمود ؛ « خبر داد مرا پدرم از پدرش رسول خدا كه آن حضرت فرمود ؛
« چون متولّد شود فرزند من جعفر بن محمّد بن علىّ بن الحسين عليهم السّلام او را صادق ناميد، زيرا كه پنجم از فرزندان او جعفر نام خواهد داشت و دعوى امامت خواهد كرد به دروغ از روى افتراء، و او نزد خدا #جعفر كذّاب افتراكننده بر خدا است، پس حضرت امام زين العابدين عليه السّلام گريست و فرمود كه: گويا مى بينم جعفر كذّاب را كه برانگيخته است خليفه جور زمان خود را بر تفتيش و تفحّص امام پنهان »
📚دلائل الامامه ص 112_ بحار الانوار ج 46 ص 230
❕شیخ صدوق نیز در معانی الاخبار چنین می آورد ؛
« او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند #متمیز شود»
📚معانی الاخبار ص65
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
⚫️کانال #پرسمان_اعتقادی تقدیم می کند ؛
🔳ویژه نامه شهادت امام #صادق علیه السلام 1⃣
▪️ گوشه ای از شخصیت و #جایگاه امام صادق علیه السلام از دیدگاه معاصران امام و دانشمندان نامی اهل سنت در طول تاریخ ؛
1⃣عموى شهيد امام صادق عليه السّلام زيد، پسر امام زين العابدين عليه السّلام از بلندى مقام آن حضرت چنين سخن گفته است ؛
« در هر زمانه اى بايد حتما كسى از ما اهل بيت عليهم السّلام باشد تا خداوند به واسطه او بر مردم احتجاج كند و حجت زمان ما برادرزاده ام جعفر است، هركس از او متابعت كند گمراه نشده و هركس با او مخالفت كند روى هدايت را نخواهد ديد »
📚الکافی ج 1 ص 307
2⃣مالك بن انس امام مالکی ها گوید ؛
« برتر و بالاتر از جعفر بن محمد را در علم و عبادت و پرهيزگارى، نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به ذهن بشرى خطور كرده است »
📚تهذیب التهذیب ج 2 ص 104
3⃣منصور دوانيقى در رثاى امام صادق عليه السّلام گفته است ؛
« جعفر بن محمد از جمله كسانى بود كه خداوند متعال در قرآن آنان را اينگونه توصيف كرده است: ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا؛ سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه [آنان را] برگزيده بوديم، به ميراث داديم او از آنان بود كه خداوند او را برگزيده و همواره در خيرات از ديگران پيش بود »
📚تاریخ یعقوبی ج 3 ص 17
4⃣عبد الرحمن بن ابو حاتم رازى مى گويد ؛ « از پدرم شنيدم كه مى گفت جعفر بن محمد ثقه (راستگو) است و درباره امثال او سؤال نمى شود.هنگامى كه از ابو زرعه در رابطه روايت كردن جعفر بن محمد از پدرش و مقايسه آن با روايت سهيل بن ابى صالح يا روايت علاء از پدرش كه كدام يك صحيحتر است سؤال شد، شنيدم كه در پاسخ گفت: هيچگاه جعفر بن محمد با چنين اشخاصى مقايسه نمى شود »
📚الجرح و التعدیل ج 2 ص 487
5⃣ابو حاتم محمد بن حيان درباره آن حضرت گفته است ؛
« او از نظر دانش، فقاهت و فضيلت از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام به شمار مى آيد. »
6⃣ ابو عبد الرحمن سلّمى، درباره امام صادق عليه السّلام مى گويد ؛ « او در ميان اهل بيت عليهم السّلام سرآمد همه اقران خود بود، علمش سرشار، پارسايى اش از دنيا شديد، خوددارى اش از تمام شهوات، تام و دانش و حكمتش كامل بود »
📚الامام الصادق و المذاهب الاربعه ج 1 ص 58
7⃣نويسنده كتاب حلية الاوليا مى نويسد ؛ « از جمله آنان پيشواى سخنور، صاحب رتبه اول زمامدارى امام ناطق، داراى سرپرستى، ابو عبد اللّه جعفر بن محمد صادق بود كه به عبادت و خضوع روى آورده و عزلت و خشوع را برگزيده و از رياست طلبى و انحصارطلبى نهى نمود »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 72
8⃣شهرستانى اضافه بر كلام سلّمى مى افزايد ؛ « در مدينه اقامت داشته و شيعيان و منسوبينش از دانش او بهره مند شده و اسرار علوم را بر نزديكانش مى گشود، سپس مدتى در عراق رحل اقامت افكند»
📚الملل و النحل ج 1 ص 147
9⃣خوارزمى در كتاب مناقب ابو حنيفه از قول او نقل مى كند كه گفت ؛ « من فقيه تر از جعفر بن محمد نديده ام. و گفت اگر آن دو سال نبود نعمان هلاك مى شد. مراد ابو حنيفه از آن دو سال، سالهايى است كه از امام صادق عليه السّلام كسب علم كرده است »
📚مناقب ابوحنیفه ج 1 ص 172
🔟ابن جوزى گويد ؛ « جعفر بن محمد بن على بن الحسين، همواره چنان به عبادت مشغول بود كه هيچگاه به فكر رياست طلبى نيفتاد »
📚صفوه الصفوه ج 2 ص 94
1⃣1⃣محمد بن طلحه شافعى درباره امام صادق چنين نوشته است ؛ « او از بزرگان و سروران اهل بيت عليهم السّلام بود وى داراى دانشى سرشار، عبادتى بسيار، پارسايى آشكار و هميشه در حال ذكر بود، معانى قرآن را دنبال كرده و از ژرفاى آيات آن گوهرهاى معنا را استخراج نموده و به نتايج عجيب دست مى يافت ، مناقب و صفات آن حضرت چنان زياد است كه كسى را ياراى شماره كردن آن نبوده و هر بيناى بيدارى از تنوع آن حيرت زده مى شود »
📚مطالب السوول ج 2 ص 56
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#بسته_شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
⚫️پرسش ها و پاسخ های #برگزیده کانال پرسمان اعتقادی پیرامون امام #صادق علیه السلام ؛
1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل #سنت شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕
💠https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4148
2⃣تـــــــــحـــدی کانال معاند به مناسبت شهادت امام صادق ؛ یک روایت صحیح از کتب تشیع راجب #شهادت ونحوه شهادت امام صادق ارائه کنید❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6937
3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى #امام_جعفر_صادق را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9010
4⃣چرا ما شیعیان را شیعه #جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9073
5⃣❔چرا به امام صادق ، #صادق می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان #صادق شده اند ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9074
6⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر #معاصران و اندیشمندان اهل سنت ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9075
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#معرفت_امام_صادق_علیه_السلام_به_تمام_زبانها
#پرسش
❔روحانی امروز می گفت که امام صادق نسبت به تمام زبان ها و حتی زبان حیوانات هم آگاه بوده است ❗️آیا در این #رابطه مستندی هم است ❕
💠#پاسخ💠
👌امام صادق عليه السّلام ، دانا به تمام زبانهاى دنيا بوده است و با اهل هر زبانى با زبان خود او سخن مى گفته است. اينك به رواياتى در اين زمينه توجّه كنيد ؛
1⃣ ابو بصير روايت مى كند كه نزد ابو عبد اللّه امام جعفر صادق عليه السّلام بودم و ديدم كه مردى #خراسانى نزد آن حضرت است و آن حضرت با او به زبانى كه من نمى فهمم صحبت مى كند آن زبان فارسى بود.
📚الاختصاص ص 183
2⃣همچنين روايت مى كند كه گروهى از اهل #خراسان به ديدار امام صادق عليه السّلام آمدند. امام صادق به آنها فرمودند: «من جمع مالا يحرسه عذّبه اللّه على مقداره». آنها به زبان فارسى به امام صادق عرض كردند: ما عربى نمى دانيم. و امام عليه السّلام به زبان #فارسى به آنان فرمودند: «هركه درم اندوزد، جزايش دوزخ باشد»
📚الخرائج و الجرائح ج 2 ص 753
3⃣ ابان بن تغلب روايت مى كند كه از منزل خود در مدينه خارج شدم و مى خواستم به ديدار امام صادق عليه السّلام بروم. هنگامى كه به در خانه آن حضرت رسيدم، ديدم گروهى نزد آن #حضرت هستند و من آنها را نمى شناختم و تاكنون كسانى را خوش چهره تر و خوشرفتارتر از آنها نديده بودم كه در نهايت آرامش و طمأنينه بودند؛ امام صادق عليه السّلام حديث مى فرمود و در آن مجلس پانزده نفر از زبانهاى مختلف را به حديث خود تفهيم كرد كه در ميان آنها عرب، فارس، نبطى، حبشى و صقلبى بودند. عرب مى گفت حديث عربى بگو. فارسى مى گفت به فارسى بگو. حبشى مى گفت به حبشى بگو و صقلبى آن حضرت را به سخن گفتن به زبان خود مى خواند. امام صادق عليه السّلام به يكى از اصحاب خود فرمودند: يك حديث است كه من براى هر #گروهى آن را به زبان آن گروه بيان كردم.
📚بحار الانوار ج 47 ص 99
4⃣ بين امام عليه السّلام و عمّار ساباطى، گفت وگويى به زبان نبطى درگرفت. عمّار ساباطى مبهوت شد و همچنان كه مى رفت، مى گفت نديدم كسى فصيحتر از شما به زبان نبطى سخن بگويد. امام صادق عليه السّلام به او فرمودند: «اى عمّار، و به #همه زبانها»
📚همان مدرک ص 81
5⃣روايت دیگر است از صفوان بن يحيى، از جابر كه گفت ، نزد حضرت صادق عليه السّلام بودم، پس بيرون شديم با آن جناب كه ناگاه ديديم مردى بزغاله اى را خوابانيده كه ذبح كند، آن بزغاله چون حضرت را ديد #صيحه كشيد، حضرت فرمود به آن مرد كه قيمت اين بزغاله چيست؟ گفت: چهار درهم.
👌حضرت از كيسه خود چهار درهم در آورد و به او داد و فرمود بزغاله را رها كن براى خودش، پس گذشتيم. ناگاه برخورديم به شاهينى كه عقب درّاجى را گرفته صيد كند، آن درّاج صيحه كشيد، حضرت صادق عليه السّلام اشاره كرد به آن شاهين با آستين خود، آن شاهين از #صيد درّاج گذشت و برگشت.
❕من گفتم: ما امرى عجيب ديديم از شما. فرمود: بلى همانا آن بزغاله كه آن شخص او را خوابانيده بود ذبح كند چون نظرش بر من افتاد گفت: استجير باللّه و بكم اهل البيت، ممّا يراد منّى طلب مى كنم از خدا و شما اهل بيت كه مرا رهايى دهيد از كشتن، و درّاج نيز همين را گفت، و اگر شيعيان استقامت داشتند هرآينه مى شنوانيدم به شما منطق طير را »
📚الخرائج ج 2 ص 216_ منتهی الامال ج 2 ص 1383
6⃣ابو يزيد فرقد گوید خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم غلامى اعجمى را فرستاد از پى كارى غلام برگشت و شروع به تغيير #ماموريت كرد ،نميتوانست خوب توضيح دهد بطورى كه من خيال كردم امام عصبانى خواهد شد فرمود ،« با هر زبانى كه مايلى صحبت كن من ميفهمم چه ميگوئى »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 338
❕این مضمون در روایات #فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚بحار الانوار ج 47 ص 63 باب 5
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#زنده_کردن_مردگان_توسط_امام_صادق_علیه_السلام
#پرسش
❔آیا معجزه ای تحت عنوان زنده کردن مردگان از امام #صادق سر زده است ❗️اساسا آیا ائمه توان زنده کردن مردگان را داشته اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها توضیح داده ایم ، امامان گرامی ما دارای قدرت تکوینی خارق العاده ای در عالم بوده اند تا جایی که امام #باقر علیه السلام فرمود:
«اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
📚بحار الانوار ج27 ص25
❕راوی از امام #سجاد علیه السلام سوال کرد ؛
«آیا ائمه عليهم السّلام مرده زنده ميكنند و آيا كور و پيس را شفا ميدهند و بر روى آب راه ميروند؟
🔹امام علیه السلام فرمود
« بله هر چه خدا به هر پيغمبرى داده به حضرت محمّد نيز داده ولى به پيامبر اكرم چيزهائى داده كه به آنها نداده است . راوی سوال کرد هر چه به پيامبر اكرم داده به امير المؤمنين عليه السّلام نيز داده فرمود آرى بعد امام حسن و امام حسين عليهما السّلام سپس به هر امامى پس از ديگرى، تا روز #قيامت »
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 269
❕حال به چند روایت در مورد زنده کردن مردگان توسط امام صادق علیه السلام توجه کنید ؛
1⃣مفضّل بن عمر می گوید ؛ راه مى رفتم با حضرت صادق عليه السّلام در مكه، در منى كه گذشتيم به زنى كه در مقابل او ماده گاو مرده اى بود و آن زن و بچه هايش مى گريستند، حضرت فرمود: چيست قصه شما؟ آن زن گفت كه: من و كودكانم از اين گاو معاش مى کرديم و الحال مرده است و من متحيّر مانده ام كه چه كنم. فرمود: دوست مى دارى كه حقّ تعالى او را زنده گرداند؟ گفت: اى مرد! با ما تمسخر مى كنى؟ فرمود: چنين نيست من قصد #تمسخر نداشتم، پس دعايى خواند و پاى مبارك خود را به گاو زد و صيحه زد به او پس آن گاو مرده زنده شد برخاست بشتاب، آن زن گفت: به پروردگار كعبه اين عيسى است. حضرت خود را در ميان مردم داخل کرد كه شناخته نشود.»
📚کشف الغمه ج 2 ص 199
2⃣ابو هاشم اسماعيل بن محمّد حميرى گوید ؛ شرفياب شدم خدمت حضرت صادق عليه السّلام و گفتم: يا بن رسول اللّه! به من رسيده كه شما فرموده ايد در حقّ من كه من بر چيزى نيستم و حال آن كه من #فانى كردم عمرم را در محبّت شما و هجو كردم مردم را به جهت شما.
❕امام فرمود: آيا تو نگفتى در حقّ محمّد بن حنفيّه که تا كى و تا چند مدّت اى پسر وصى پيغمبر تو زنده باشى و روزى بخورى و اقامت طولانى فرموده باشى در كوه رضوى و پيوسته در آنجا باشى و ديده نشوى و حال آن كه از ذوق و عشق تو ديوانه باشيم؟ آيا قايل نشده اى كه محمّد بن حنفيّه قائم است در شعب رضوى و شيرى از راست و شيرى از چپش است و صبح و #شام روزيش مى رسد؟ واى بر تو، رسول خدا و على و حسن و حسين عليهم السّلام بهتر از محمّد بن حنفيّه بودند و مرگ را چشيدند.
❔اسماعيل حميرى گفت: آيا براى اين دليلى هست؟
🔹فرمود: بلى، بدرستى كه پدرم مرا خبر داد كه او نماز خواند بر جنازه محمّد و حاضر بود در دفنش و من مى نمايانم تو را آيتى بر اين، پس گرفت دست او را و برد به سوى قبرى و دست خود را بر آن زد و دعايى خواند در حال قبر شكافته شد و مردى كه موى سر و ريشش سفيد بود از قبر بيرون آمد و خاك از سر و صورتش مى ريخت و مى گفت: اى ابو هاشم! مرا #مىشناسى؟ سيّد حميرى گفت: نه.
گفت: من محمّد بن حنفيّه ام، همانا امام بعد از حسين عليه السّلام، علىّ بن الحسين است و بعد از او محمّد بن علىّ و بعد از او اين است ( امام صادق ) پس داخل كرد سرش را در قبر و قبر به هم آمد »
📚الثاقب فی المناقب ص 395_ اعلام الوری ج 1 ص 539
3⃣جميل بن دراج می گوید خدمت امام ششم عليه السّلام بودم ، زنى داخل شده گفت بچه ام را در لحاف مرده گذاشتم و خدمت شما آمدم. فرمود شايد نمرده باشد برگرد برو بخانه غسل كن و دو #ركعت نماز بخوان بگو «اى خدائى كه بچه را از هيچ بمن دادى اكنون دو مرتبه او را به زندگاني برگردان » بعد او را تكان بده ولى به هيچ كس جريان را نگو. آن زن رفت برگشت گفت بچه را حركت داد شروع كرد به گريه كردن.
📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 318
4⃣داود بن كثير رقى می گوید ؛ « يكى از دوستان ما براى انجام حج به مكه رفت خدمت حضرت صادق علیه السلام رسيد. عرض كرد آقا پدر و مادرم فدايت شوند زنم فوت شد تنها مانده ام. فرمود دوستش داشتى. عرض كرد بلى فدايت شوم.
فرمود وقتى برگردى بمنزل خود او مشغول غذا #خوردن است گفت از مكه برگشتم وارد منزل شدم ديدم نشسته غذا ميخورد.»
📚دلائل الامامه ص 279 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 239
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
💠با عرض سلام خدمت کاربران گرامی ؛
❕نظر به درخواست شما بزرگواران ، کار انتقال پرسش و پاسخ ها از تلگرام به ایتا توسط یکی از دوستان در حال انجام است . عزیزانی که تمایل دارند می توانند عضو کانال #آرشیو_پرسمان_اعتقادی شوند تا به پرسش و پاسخ های گذشته دسترسی داشته باشند .
#آرشیو پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht
💠قابل توجه کاربران گرامی ؛
❕اکثر شبهاتی که توسط کانال ها و جریان های معاند مطرح می شود در گذشته مورد پاسخ گویی ما قرار گرفته است . کانال های معاند از آنجایی که در شبهه افکنی به بن بست رسیده اند ، پیوسته شبهات تکراری را در کانال های خود باز نشر می کنند ، لذا ما هم تصمیم گرفتیم با یاد آوری پاسخ های گذشته بیش از پیش آنها را رسوا کنیم .
👌البته بر خلاف آنان که همواره با الفاظی توهین آمیز از ما یاد می کنند ، ما در پاسخ گویی سعی کرده ایم که نقدهایی مودبانه داشته باشیم .
🙏با ما همراه باشید .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ازدواج_با_نژادهایی_خاص
#پرسش
❔در ادامه #توهین شیعه به مردمان جهان اینبار نوبت رسیده به اقوامی دیگر ؛
❕ عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن موسى بن جعفر، عن عمرو بن سعيد، عن محمد بن عبد الله الهاشمي، عن أحمد بن يوسف، عن علي بن داود الحداد، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: لا تناكحوا الزنج والخزر فإن لهم أرحاما تدل على غير الوفاء قال: والهند والسند والقند ليس فيهم نجيب يعني القندهار.
ترجمه✍ علی بن داود می گوید :امام صادق فرمود : با زنان زنج ( گروهی از سوادانی ها ) و خزر ازدواج نکنید چرا که رحم آنان نشانگر عدم وفای به پیمان هست . و حضرت فرمود با هندیان و اهل سند (پاکستان) و قندهار(افغانستان) ازدواج نکنید زیرا آنها #نجیب نیستند .
📙 کتاب : الفروع من الكافي نویسنده : الكليني ج : 5 ص : 352
💠#پاسخ💠
👌یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را #نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی #گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶#حجرات 13
🔷پیامبر #گرامی فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به #تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
👌بنابراین #مضمون آنچه در پرسش آمده است ، چون با این اصل مسلم قرآنی برابری ندارد ، قابل قبول نمی باشد .
❕از سوی دیگر ملاک در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه که بگوییم طرف مقابل اگر از نژاد #پستی باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود:
« با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد»
📚الکافی ج5 ص323
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر کسی به #خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76
❕در سند روایت فوق که مورد #تمسک شبهه افکن قرار گرفت ، فردی به نام سهل بن زیاد آدمی قرار دارد که نجاشی در مورد او میگوید ؛
« در حدیث #ضعیف است و به روایات او اعتماد نمیشود و او اهل غلو و کذب بوده است»
📚رجال نجاشی ص185
❕لذا علامه #مجلسی در ذیل حدیث مذکور می نویسد ؛
« بنابر مشهور این حدیث ضعیف است »
📚مراه العقول ج 20 ص 56
👌به فرض که روایت فوق #صحیح باشد گفتنی است ؛
❕این روایت و روایاتی به مضمون آن که از ازدواج کردن با مردمانی نهی می کند ، ناظر به موقعیت زمانی و مکانی #صدور آن است .
❕مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با اقوامی بیان کردند ، کسانی که #منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، نهی #مذکور را بیان داشتند .
👌بی شک در زمان کنونی که مردمان قومیت ها و نژاد های فوق تحت سایه تعالیم اسلام به رشد فکری و فرهنگی و اعتقادی #مناسب رسیده اند ، روایات نهی کننده برای آنها مصداق ندارد و ازدواج کردن با آنها بی اشکال است .
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#آب_پاشیدن_بر_خورشید
#پرسش
❔شيعيان ميگويند کلمه #باقر يعنى شكافنده علمها
❗️امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»
منبع: فروع كافى ج ٣ ص ٢
💥 قضاوت با خردمندان
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ کلینی در کافی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛
«هر روز كه خورشيد طلوع مى كند چهار فرشته همراه آن هستند فرشته اى (خطاب به انسانها) ندا مى دهد ؛ اى صاحب نيكى وظيفه خود را انجام ده و بشارت بر تو باد، و فرشته اى صدا مى زند اى صاحب بدى خوددارى كن و دست نگه دار، و فرشته اى (به ثروتمندان) ندا مى دهد انفاق كنيد تا اموال شما برقرار بماند و به سراغ امساك برويد تا اموالتان تلف شود، و فرشته اى آب بر خورشيد مى پاشد و اگر چنين نبود زمين #شعله ور مى شد»
📚الکافی ج 4 ص 42
❕این روایت به صورت #مرسل نقل شده است و تمام راویان آن مشخص نیست . در سند آن آمده است « عن رجل » « روایت را از مردی نقل کردم » .
👌روشن است که این تعبیر نشان دهنده #ضعف سندی روایت است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می گوید ؛
« این روایت از حیث سندی #مرسل ( و ضعیف ) است »
📚مراه العقول ص 171
❕البته متن روایت مطلبی #شاذ و غیر قابل قبول ندارد .
🔹تعبیر آب پاشیدن بر خورشید تعبیری کنایه ای است که مانند آن در محاورات روزه مره ما #هزاران تعبیر وجود دارد .
👌برخی از علما در #توضیح فراز مذکور می نویسند ؛
« ممكن است منظور از پاشيدن آب بر خورشيد اين باشد كه بادها و بخارهايى از دريا برمى خيزد و حرارت خورشيد را بر زمين #تعديل مى كند »
📚پیام امام امیر المومنین ج 15 ص 659
❕علامه مجلسی در توضیح می نویسد ؛
« بسا باشد که آب پاشى كنايه از پراكندگى اجزاء آب است در هوا به سبب جوي ها و درياها و چاه ها و و غیر آنها که اگر اينها نباشند تاثیر #گرما در هوا و زمین و بدن ها و درختان و گیاهان بيشتر می باشد »
📚بحار الانوار ج 55 ص 144
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
🗯 توجه توجه 🗯
کاربران محترم
✋سلام علیکم
قطعا دوست دارید که یه مجموعه ی کامل و مستندی رو ذخیره داشته باشید که بتونید مجموع سوالات و شبهاتی رو که از ابتدای راه اندازی کانال تلگرام ، توسط کارشناس محترم کانال پاسخ داده شده بهش دسترسی داشته باشید!!!
🎁کانال آرشیو پرسمان اعتقادی رو بهتون پیشنهاد میدم🎁
با لطف و عنایت خدا ما اومدیم این زمینه رو تو کانال ایتا برا شما عزیزان فراهم کردیم و همه ی سوالات و شبهات رو با پاسخ کامل و جامع و مستند👈 داخل 🔮کانال آرشیو پرسمان اعتقادی 🔮 بارگذاری کردیم😌
✋البته خدمتتون عرض کنم که تعدادی از پست ها هنوز داخل کانال ایتا بارگذاری نشده ولی حتما به مرور زمان آنها رو هم بارگذاری میکنیم.
👓این هم آدرس کانالتون:
http://eitaa.com/joinchat/2968911879Cf269683d43
#مجازات_ساحران_مومن_و_محاربان
#پرسش
❔خداوند در آیاتی فرعون را ملامت می کند که دست و پای عده ای را #قطع می کرد ، آن وقت خودش در سوره مائده دستور به قطع دست و پای افراد می دهد ❗️این تناقض رفتاری چه توجیهی دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌قرآنی نقل می کند ساحرانی که مامور بودند تا موسی علیه السلام را شکست دهند ، پس از دیدن معجزه #موسی علیه السلام از فرعون و فرعونیان بریدند و به موسی و خدای او ایمان آوردند ؛
«ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: آيا اگر ما پيروز گرديم اجر و پاداش مهمى خواهيم داشت؟_ گفت: آرى، و شما از مقربان خواهيد بود! (ساحران) گفتند اى موسى يا تو بيفكن يا ما مى افكنيم! گفت شما بيفكنيد، و هنگامى كه (وسايل سحر خود را) افكندند مردم را چشم بندى كردند و #ترسانيدند و سحر عظيمى به وجود آوردند! _ و به موسى وحى كرديم كه عصاى خود را بيفكن، ناگهان (به صورت مار عظيمى درآمد و) وسائل دروغين آنها را به سرعت برگرفت! _(در اين موقع) حق آشكار گرديد و آنچه آنها ساخته بودند باطل شد.- در آنجا مغلوب شدند و خوار و كوچك گشتند.- و ساحران (همگى) به سجده افتادند._ و گفتند ما به پروردگار جهانيان ايمان آورديم. - پروردگار موسى و هارون.»
🔹اعراف 113_122
👌هنگامى كه ضربه تازه اى با پيروزى موسى بر ساحران و ايمان آوردن آنها به موسى بر اركان قدرت #فرعون فرود آمد، فرعون بسيار متوحش و دستپاچه شد، زيرا مى بيند اگر عكس العمل شديدى در برابر اين صحنه نشان ندهد، همه يا بيشتر مردم به موسى ايمان خواهند آورد، و ديگر مسلط شدن بر اوضاع غير ممكن خواهد بود لذا خطاب به ساحران چنین گفت ؛
« فرعون گفت آيا به او ايمان آورديد پيش از آنكه به شما اجازه دهم، حتما اين توطئه اى است كه در اين شهر (و ديار) چيده ايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد ولى به زودى خواهيد دانست - سوگند مى خورم كه #دستها و پاهاى شما را به طور مخالف (دست راست با پاى چپ يا دست چپ با پاى راست) قطع مى کنم سپس همگى شما را به دار مى آويزم.- (ساحران) گفتند (مهم نيست) ما به سوى پروردگارمان باز مى گرديم.- تنها ايراد تو، به ما اين است كه ما به آيات پروردگار خويش هنگامى كه براى ما آمد ايمان آورده ايم، بار الها! پيمانه صبر (و استقامت) را تا آخر بر ما بريز و ما را مسلمان بميران (و تا پايان عمر با اخلاص و ايمان بدار).
🔹اعراف 123_126
❕برنامه اى را كه فرعون در اينجا براى مبارزه با ساحرانى كه به موسى ايمان آورده بودند در پيش گرفت، يك برنامه #عمومى در مبارزات ناجوانمردانه جباران با طرفداران حق است كه از يك سو از حربه تهمت استفاده مى كنند، تا موقعيت حق طلبان را در افكار عمومى تضعيف كنند و از سوى ديگر تكيه بر زور و قدرت و تهديد به قتل و نابودى مى نمايند تا اراده آنها را درهم بشكنند ، سرانجام فرعون، تهديد خود را عملى ساخت، و بدنهاى #مثله شده آنان را در كنار رود نيل بر شاخه هاى درختان بلند نخل آويزان نمود، و نام پرافتخار آنها در دفتر آزاد مردان جهان ثبت شد، و به گفته مفسر بزرگ مرحوم طبرسى« كانوا اول النهار كفارا سحرة و آخر النهار شهداء بررة » صبحگاهان كافر بودند و ساحر، شامگاهان شهيدان نيكوكار راه خدا
📚بحار الانوار ج 13 ص 80
❔آیا براستی این عمل #ننگین فرعون در برابر ساحران هدایت یافته قلب هر انسان آزاده ای را به درد نمی آورد ❕
💠ادامه پاسخ 👇
@Rahnamye_Behesht